Modellezés, 1972 (14. évfolyam, 1-12. szám)
1972. január / 1. szám
Pertz Ferenc bemutatja:MÉV DIGITÁL DIGITÁLIS PROPORCIONÁLIS TÁVIRÁNYÍTÓ BERENDEZÉS 3. befejező rész A beépítéssel és üzemeléssel kapcsolatos tudnivalók Az adó kemény AL házból, két oldalán műanyag ütésálló oldalakból készült. A doboz műanyag tapétával van bevonva. A doboz erős, ennek ellenére óvjuk a külső, mechanikai sérülések ellen. Főleg a vezérlőbotokat, mivel a dobozból kiállnak. A vezérlőmechaniika hosszú elmozdulásával nagyon finom kormányozást tesz lehetővé. A visszaállás rendkívül pontos, a kotyogásmentes mechanika következtében. Tehát nem kell külön magyarázat, miért ajánlatos a kormánymechanika óvása. Vezetés közben az adóval, illetve az antennával sohasem szabad a vevőre célozni, ugyanis a térerősség ebben az esetben a legkisebb. Helyes vezetés az, ha az antenna a talajjal párhuzamosan áll, de még jobb, ha az antenna végpontja a föld felé, s nem az ég felé mutat. Beépítés A vevő és telep beépítésébel lehetőleg ügyeljünk arra, nehogy közvetlen a modell törzsével érintkezzen. Ennek elkerülése érdekében 2—3 cm szivacs GUMI-ba ágyaztuk. Ezenkívül a vevőantennát a legrövidebb úton vezessük ki a modellből, egyenes vonalban rögzítve. Lehetőleg távol a szervó és áramforrás vezetékeitől. Ügyelni kel még arra, hogy a vezetékek lazán, helyezkedjenek el, így a csatlakozók nincsenek káros igénybevételnek kitéve. A kapcsoló beépítésnél ügyeljünk arra, hogy a motor kipufogó gázai ne érjék. Ez az érintkezők idő előtti meghibásodását okozza. Ha botantennát alkalmazunk (hajómodell), ebben az esetben is az antenna összhosszúsága egyezzen az eredeti huzalhosszal. Tehát az antennát rövidíteni nem szabad. Szervó beépítés A szervók beépítése az AL felfogó lemezekkel rendkívül egyszerű és gyors cserélhetőséget biztosít. (Behelyezést lásd: foto.) A szervóknál minden esetben ügyeljünk arra, hogy mindennemű feszülést, rudazatszorulást kerüljünk. Azonkívül a szervók a teljes úthosszúságot akadálytalanul be tudják futni. Ellenkező esetben a szoruló, ütköző mechanizmusok következtében károsan nagy áramfelvétel (fogyasztás) áll elő. A csűrőszervóhoz van hosszabbító kábel, ezáltal bontható a szárnyanélkül, hogy a vevőből a csatlakozót bontani kellene. Az üzemidő nagymértékben függ a szervák számától. Hatótávolság ellenőrzése Az adókészülék antennáját becsavarjuk betolt állapotban és az egész berendezést bekapcsoljuk. A modellt úgy helyezzük el, hogy az oldalkormány mozgását ellenőrizzük. Az adót vízszintes helyzetben tartva, ellenőrizzük az összes funkciót. Ezután lassan hátrafelé távolodjunk a modelltől, miközben az oldalkormányt mozgatjuk és figyeljük a működést. Addig távolodunk a modelltől, amíg az oldalkormány működése bizonytalanná válik, ezután ismét közeledünk a modell felé, amíg az oldalkormány működés éppen kifogástalanná vélik. Ez a távolság 15—20 m kell, hogy legyen. Lényeges, hogy ezt a próbát sík terepen, szabadban végezzük. Semmi esetre sem lehet más adó bekapcsolva, még más frekvencián működő sem. Ha repülés közben azt tapasztaljuk, hogy valamelyik kormány eltér a „0” helyzetből anélkül, hogy vezérelnénk, azonnal le kell szállni és a vevő telepfeszültségét ellenőrizni kell. Több készülék egyidejű üzeme Minden pilótának, egy helyen kell állni. Legfeljebb 3—3 méterre egymástól. Szigorúan ellenőrizni kell repülés előtt, hogy nincs-e két azonos frekvenciájú készülék. Idegen adók felett kis magasságban és nagy távolságban az átrepülést kerüljük el, mert ha nem is azonos frekvencián van, a vevőnket zavarja. Ez a jelenség jellemző minden távvezérlő készülékre. Ot-Dt - IN+448 Bar-39 Vevő decoder Vége Szervo erősítő 4