Modellezés, 1972 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1972. január / 1. szám

Pertz Ferenc bemutatja:MÉV DIGITÁL DIGITÁLIS PROPORCIONÁLIS TÁVIRÁNYÍTÓ BERENDEZÉS 3. befejező rész A beépítéssel és üzemeléssel kapcsolatos tudnivalók Az adó kemény AL házból, két oldalán műanyag ütésálló oldalakból készült. A doboz műanyag tapétá­val van bevonva. A doboz erős, ennek ellenére óvjuk a külső, mechanikai sérülések ellen. Főleg a vezérlő­­botokat, mivel a dobozból kiállnak. A vezérlőmecha­­niika hosszú elmozdulásával nagyon finom kormányo­zást tesz lehetővé. A visszaállás rendkívül pontos, a kotyogásmentes mechanika következtében. Tehát nem kell külön magyarázat, miért ajánlatos a kor­mánymechanika óvása. Vezetés közben az adóval, illetve az antennával sohasem szabad a vevőre célozni, ugyanis a térerősség ebben az esetben a legkisebb. Helyes vezetés az, ha az antenna a talajjal pár­huzamosan áll, de még jobb, ha az antenna végpont­ja a föld felé, s nem az ég felé mutat. Beépítés A vevő és telep beépí­tésébel lehetőleg ügyeljünk arra, nehogy közvetlen a modell törzsével érintkez­zen. Ennek elkerülése érdekében 2—3 cm szivacs GU­­MI-ba ágyaztuk. Ezenkívül a vevőantennát a legrövi­debb úton vezessük ki a modellből, egyenes vonalban rögzítve. Lehetőleg távol a szervó és áramforrás ve­zetékeitől. Ügyelni kel még arra, hogy a vezetékek lazán, helyezkedjenek el, így a csatlakozók nincsenek káros igénybevételnek kitéve. A kapcsoló beépítésnél ügyeljünk arra, hogy a motor kipufogó gázai ne ér­jék. Ez az érintkezők idő előtti meghibásodását okoz­za. Ha botantennát alkalmazunk (hajómodell), ebben az esetben is az antenna összhosszúsága egyezzen az eredeti huzalhosszal. Tehát az antennát rövidíteni nem szabad. Szervó beépítés A szervók beépítése az AL felfogó lemezekkel rendkívül egyszerű és gyors cserélhetőséget biztosít. (Behelyezést lásd: foto.) A szervóknál minden eset­ben ügyeljünk arra, hogy mindennemű feszülést, ru­­dazatszorulást kerüljünk. Azonkívül a szervók a tel­jes úthosszúságot akadálytalanul be tudják futni. El­lenkező esetben a szoruló, ütköző mechanizmusok kö­vetkeztében károsan nagy áramfelvétel (fogyasztás) áll elő. A csűrőszervóhoz van hosszabbító kábel, ez­által bontható a szárny­­anélkül, hogy a vevőből a csatlakozót bontani kellene. Az üzemidő nagymérték­ben függ a szervák számától. Hatótávolság ellenőrzése Az adókészülék antennáját becsavarjuk betolt ál­lapotban és az egész berendezést bekapcsoljuk. A mo­dellt úgy helyezzük el, hogy az oldalkormány mozgá­sát ellenőrizzük. Az adót vízszintes helyzetben tart­va, ellenőrizzük az összes funkciót. Ezután lassan hát­rafelé távolodjunk a modelltől, miközben az oldal­kormányt mozgatjuk és figyeljük a működést. Addig távolodunk a modelltől, amíg az oldalkormány mű­ködése bizonytalanná válik, ezután ismét közeledünk a modell felé, amíg az oldalkormány működés éppen kifogástalanná­­ vélik. Ez a távolság 15—20 m kell, hogy legyen. Lényeges, hogy ezt a próbát sík tere­pen, szabadban végezzük. Semmi esetre sem lehet más adó bekapcsolva, még más frekvencián működő sem. Ha repülés közben azt tapasztaljuk, hogy vala­melyik kormány eltér a „0” helyzetből anélkül, hogy vezérelnénk, azonnal le kell szállni és a vevő telep­­feszültségét ellenőrizni kell. Több készülék egyidejű üzeme Minden pilótának, egy helyen kell állni. Legfel­jebb 3—3 méterre egymástól. Szigorúan ellenőrizni kell repülés előtt, hogy nincs-e két azonos frekven­ciájú készülék. Idegen adók felett kis magasságban és nagy tá­volságban az átrepülést kerüljük el, mert ha nem is azonos frekvencián van, a vevőnket zavarja. Ez a je­lenség jellemző minden távvezérlő készülékre. Ot-Dt - IN+448 Bar-39 Vevő decoder Vége Szervo erősítő 4

Next