Modellezés, 1973 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1973. január / 1. szám

Modellező emlékek A szombathelyi hajós OB egyik estéjén Horváth Istvánék vendégei voltunk többen. A házigazda sikeres pályafutásának emlé­keit nézegettük, s a képek között a 10—15 esztendővel ezelőtt készülteknek volt a legnagyobb sikere. Amikor az egyik ven­dég — Málnai Ferenc — látta a riporter ér­deklődését a régi képek iránt, megígérte, megkeresi otthon az 1930-as évekből való albumát, s ha érdekesnek találjuk, szívesen rendelkezésünkre bocsátja, így Málnai Fe­renc képein keresztül bemutatjuk, hogyan modelleztek hazánkban 1935—1939 között. S egyúttal kérjük kedves Olvasóinkat, ha bir­tokukban van régi kép a modellezésről, küldjék be lapunkhoz egy rövid magyarázó szöveggel, szívesen leközölnénk. A képeket a tulajdonos természetesen sértetlenül visz­­szakapja! Ne hagyjuk feledésbe merülni sportágunk múltját, emlékét! 1. kép: A WM modellező klub kiállításán egy 3 m fesztávú mechanikus modell bevonás előtt. Érdekessége: erőforrása egy 7 hengeres csil­lag légmotor volt! (1937) 2. kép: 1,5 m fesztávú gumimotoros sebességi mo­dell bevonás előtt. . . (1937) 3. kép: A budaörsi repülőtéren 1938-ban rendezték meg a gumimotoros sebességi modellek ver­senyét. A győztes 65 km/ó sebességet ért el a 40 m széles és 120 m hosszú kijelölt pá­lyán. A modellek többsége már akkor be­húzható futóművel volt ellátva! 4. kép: A híres rákosi gyakorlótéren látható ez a szép vonalú 1,6 m fesztávú modell, melybe 6 cm 2-es benzinmotor volt építve és kitűnően repült! (1936) 5. kép: A 2,4 m fesztávú 6 cm 3-es modell mellett eltörpül a 0,6 m fesztávú gumimotoros mo­dell. (1936) 6. kép: Egy tréningnap 1938-ban. 7. kép: Az 1938-as FAI-szabálynak megfelelő gumi­­motoros modellek és építői. 8. kép: Lejtőzés a „Hármason” 1937-ben R/C irányí­tás nélkül ... A csúcsról eldobott gép idejét addig mérték, amíg távcsővel látni lehetett. A képen Málnai Ferenc startol s még ma is emlékszik rá: a modell a pálvölgyi bar­langnál ért földet. . . Lassú repülésű repülőmodellek szárnyszelvényei lapunkban közöltünk már sokféle szempontból összeállí­tott profilgyűjteményt, ezúttal hat olyan kitűnő szárnyszel­­vény rajzát és koordinátáit közöljük olvasóinkkal, melyek kimondottan kis Re számmal repülő, kis sebességű és ugyan- 1­­-1 kis merülősebességű — tehát A/1, A 2 és gumimotoros — modellekhez alkalmasatt. GÖTTINGEN 417 Klasszikusnak nevezhető, igen jól bevált szelvény A 2 és gumis modellekhez. 3—4° állásszög mellett lehet általában elérni a legkedvezőbb merülősebességet. Ehhez a szelvény­hez „párnak” az emelőcsillapítóhoz, kisebb íveltségű pl. NACA 23 012, RSG—31 vagy CLARK—Y szelvényt használ­junk. Az utóbbi szelvény vastagságát 20—30%-kal csökkent­hetjük. GÖTTINGEN MVA 301 Ezt a profilt azoknak a modellezőknek ajánljuk, akik fél­nek a túlságosan vékony szelvények alkalmazásától. A vi­szonylag nagy profilvastagság (10%) következtében két erős főtartót is építhetünk a szárnyba és elhanyagolhatjuk a tor­ziós borítást is. Az MVA 301 nem olyan lassú szelvény, mint az erősebben íveltek, ezért sikeresen alkalmazható mecha­nikus motoros modellekhez is. GÖTTINGEN MVA 301123 Itt tulajdonképpen egy úgynevezett keresztezésről van szó, mégpedig az MVA 301 és MVA 123 szelvények egyesítésé­ből létrehozott új szelvényről. A két szelvény kedvező tulaj­donságait egyesítő profil optimális állásszöge 4°. GÖTTINGEN 484 és GÖTTINGEN 361 Ezek a profilkialakítások csekély ellenállás mellett nagy felhajtóerő-tényezővel rendelkeznek, azonban főleg a GO 484-nél ennek következtében a hosszstabilitás tekintetében bizonyos nehézségekkel kell megküzdeni. Ezért ennek a profilnak az alkalmazásánál gondot kell fordítani a meg­felelő hosszstabilitás biztosítására, például a szárny és a csillapítósík közötti hosszú karral. A szelvény vékonysága miatt, szilárdsági okokból használjunk torziós balsalemez borítást. 4—5°-os állásszögeket ajánlunk a profilokhoz. NACA 6409 módosítva Ez a szelvény néhány tekintetben különbözik az ismert NACA 6409-től. A szerzett tapasztalatok szerint a vitorlázó és a gumimotoros modellek kitűnő repülőtulajdonságokat mutatnak vele. Még mechanikus motoros modellek is szép eredményeket értek el ezzel a szelvénnyel. Kedvező, ha a belépőt és a kilépőt közelítőleg vízszintesen építjük be. Mindenesetre nyomásközéppont vándorlása meg­lehetősen nagy és ezért itt is ügyelni kell a hosszstabilitás­ra. A legkedvezőbb állásszög 3 és 5° között van. Poich 4

Next