Modellezés, 1973 (15. évfolyam, 1-12. szám)
1973. január / 1. szám
Modellező emlékek A szombathelyi hajós OB egyik estéjén Horváth Istvánék vendégei voltunk többen. A házigazda sikeres pályafutásának emlékeit nézegettük, s a képek között a 10—15 esztendővel ezelőtt készülteknek volt a legnagyobb sikere. Amikor az egyik vendég — Málnai Ferenc — látta a riporter érdeklődését a régi képek iránt, megígérte, megkeresi otthon az 1930-as évekből való albumát, s ha érdekesnek találjuk, szívesen rendelkezésünkre bocsátja, így Málnai Ferenc képein keresztül bemutatjuk, hogyan modelleztek hazánkban 1935—1939 között. S egyúttal kérjük kedves Olvasóinkat, ha birtokukban van régi kép a modellezésről, küldjék be lapunkhoz egy rövid magyarázó szöveggel, szívesen leközölnénk. A képeket a tulajdonos természetesen sértetlenül viszszakapja! Ne hagyjuk feledésbe merülni sportágunk múltját, emlékét! 1. kép: A WM modellező klub kiállításán egy 3 m fesztávú mechanikus modell bevonás előtt. Érdekessége: erőforrása egy 7 hengeres csillag légmotor volt! (1937) 2. kép: 1,5 m fesztávú gumimotoros sebességi modell bevonás előtt. . . (1937) 3. kép: A budaörsi repülőtéren 1938-ban rendezték meg a gumimotoros sebességi modellek versenyét. A győztes 65 km/ó sebességet ért el a 40 m széles és 120 m hosszú kijelölt pályán. A modellek többsége már akkor behúzható futóművel volt ellátva! 4. kép: A híres rákosi gyakorlótéren látható ez a szép vonalú 1,6 m fesztávú modell, melybe 6 cm 2-es benzinmotor volt építve és kitűnően repült! (1936) 5. kép: A 2,4 m fesztávú 6 cm 3-es modell mellett eltörpül a 0,6 m fesztávú gumimotoros modell. (1936) 6. kép: Egy tréningnap 1938-ban. 7. kép: Az 1938-as FAI-szabálynak megfelelő gumimotoros modellek és építői. 8. kép: Lejtőzés a „Hármason” 1937-ben R/C irányítás nélkül ... A csúcsról eldobott gép idejét addig mérték, amíg távcsővel látni lehetett. A képen Málnai Ferenc startol s még ma is emlékszik rá: a modell a pálvölgyi barlangnál ért földet. . . Lassú repülésű repülőmodellek szárnyszelvényei lapunkban közöltünk már sokféle szempontból összeállított profilgyűjteményt, ezúttal hat olyan kitűnő szárnyszelvény rajzát és koordinátáit közöljük olvasóinkkal, melyek kimondottan kis Re számmal repülő, kis sebességű és ugyan- 1-1 kis merülősebességű — tehát A/1, A 2 és gumimotoros — modellekhez alkalmasatt. GÖTTINGEN 417 Klasszikusnak nevezhető, igen jól bevált szelvény A 2 és gumis modellekhez. 3—4° állásszög mellett lehet általában elérni a legkedvezőbb merülősebességet. Ehhez a szelvényhez „párnak” az emelőcsillapítóhoz, kisebb íveltségű pl. NACA 23 012, RSG—31 vagy CLARK—Y szelvényt használjunk. Az utóbbi szelvény vastagságát 20—30%-kal csökkenthetjük. GÖTTINGEN MVA 301 Ezt a profilt azoknak a modellezőknek ajánljuk, akik félnek a túlságosan vékony szelvények alkalmazásától. A viszonylag nagy profilvastagság (10%) következtében két erős főtartót is építhetünk a szárnyba és elhanyagolhatjuk a torziós borítást is. Az MVA 301 nem olyan lassú szelvény, mint az erősebben íveltek, ezért sikeresen alkalmazható mechanikus motoros modellekhez is. GÖTTINGEN MVA 301123 Itt tulajdonképpen egy úgynevezett keresztezésről van szó, mégpedig az MVA 301 és MVA 123 szelvények egyesítéséből létrehozott új szelvényről. A két szelvény kedvező tulajdonságait egyesítő profil optimális állásszöge 4°. GÖTTINGEN 484 és GÖTTINGEN 361 Ezek a profilkialakítások csekély ellenállás mellett nagy felhajtóerő-tényezővel rendelkeznek, azonban főleg a GO 484-nél ennek következtében a hosszstabilitás tekintetében bizonyos nehézségekkel kell megküzdeni. Ezért ennek a profilnak az alkalmazásánál gondot kell fordítani a megfelelő hosszstabilitás biztosítására, például a szárny és a csillapítósík közötti hosszú karral. A szelvény vékonysága miatt, szilárdsági okokból használjunk torziós balsalemez borítást. 4—5°-os állásszögeket ajánlunk a profilokhoz. NACA 6409 módosítva Ez a szelvény néhány tekintetben különbözik az ismert NACA 6409-től. A szerzett tapasztalatok szerint a vitorlázó és a gumimotoros modellek kitűnő repülőtulajdonságokat mutatnak vele. Még mechanikus motoros modellek is szép eredményeket értek el ezzel a szelvénnyel. Kedvező, ha a belépőt és a kilépőt közelítőleg vízszintesen építjük be. Mindenesetre nyomásközéppont vándorlása meglehetősen nagy és ezért itt is ügyelni kell a hosszstabilitásra. A legkedvezőbb állásszög 3 és 5° között van. Poich 4