Modellezés, 1976 (18. évfolyam, 1-12. szám)
1976. január / 1. szám
„Fülöp Sándor’-emlékverseny A versenyek eddigi története. — A 60-as évek vége felé a szabadon repülő modellezés — most már ne kutassuk, hogy miért —, egyre mostohább körülmények közé került Budapesten. Majdnem ugyanakkor szűnt meg a március eleji ,Téli kupa”, és az őszi utolsó verseny, a „Dózsa-kupa” is, így nem maradt más verseny, csak a Budapest-bajnokság. Ugyanebben az időben egyre többet hallottuk, hogy „bezzeg a vidékiek”, ott sokkal jobbak az eredmények. Ez nem volt véletlen. — Ezekben az években kezdtek komolyan versenyezni úttörőházunk fiatal versenyzői. Így nem volt más választás, mint utazás a vidéki versenyekre. Egy év alatt jártunk Hajdúszoboszlón, Szolnokon — de ezt csak a legjobbaknak lehet biztosítani. A mögöttük álló sok kezdő verseny nélkül maradt. — Egyetlen kiút volt, a saját minősítő versenyek rendezése. Felváltva rendeztük: V. ker. úttörőház, Danuvia, IX. ker. úttörőház, Ganz-MÁVAG, XVI. ker. úttörőház, 1966 óta minden évben Mátyásföldön, amíg újabb építkezés és a kerítés teljesen ki nem szorított Innen. — A tavalyi szomorú vándorlás a három repülőtér között — Gödöllő—Mátyásföld—Dunakeszi — nem vezetett jóra. Idei állandó helyünket a reptér előző parancsnokának, Opitz Nándornak köszönhetjük. Az első versenyek elmaradhatatlan időmérője Fülöp Sanyi bácsi volt. Ő válogatta és segítette az úttörő-olimpiára történő felkészülést még 1970-ben is. Kevesen voltak, akik olyan sokat törődtek a fiatalokkal, mint ő. Természetes volt, hogy távozása után versenysorozatunkat róla nevezzük el, tisztelettel adózva emlékének áldozatos munkájáért. A felkészülés alapja a rendszeres versenyzés. Ezzel a sorozattal a lehetőséget akartuk biztosítani mindenkinek, aki ezt szükségesnek érzi. És elég sokan Így érezték már az első jól sikerült évben: 12 klub versenyzői vettek részt a versenyeken, 9 budapesti és 3 Pest megyei. A harmadik fordulót a második startok után a viharossá fokozódott szél miatt abbahagytuk, az elért eredményeket az összesítésbe beszámítottuk. A negyedik fordulóban a két start alatt négyszer kellett eső miatt megszakítani a versenyt, de végül, gyengén szitáló esőben is befejeztük. A részt vett modellező klubok sorrendje — az eredményt elértek létszáma alapján. Ebből azt reméljük, hogy valami elkezdődött, illetve néhány év szünet után folytatódik. Ennek ellenére a rendszerességgel még lehet törődni. Csak HÁROM versenyző volt, akik mind a hat fordulón részt vettek, megérdemlik, hogy külön leírjuk őket: Frigyes Ernő Bp., Hegedűs József Danuvia, Hlatky Attila Vác. Egyébként kategóriák szerint a létszám is érdekes: F—1—A (felnőtt) : 37 fő F—1—A (ifjúsági): 30 fő F—1—B (összevont): 13 fő F—1—C (összevont): 11 fő Úttörő kategóriák: AI: 30 fő Gumimotoros: 2 fő Med. motoros induló nem volt. Frigyes Ernő példásan egyenletes sorozatával a mezőnyből kiemelkedve nyerte az F—1—A felnőtt kategória összetett versenyét. Sajnos, ebben a csoportban irtás feltűnő eredmény vagy sorozat nem volt. Ennek a kategóriának ifjúsági csoportját biztosan nyerte Mészáros László (XVI. ker. Úttörőház) 4 versenyen elért eredményével! Az F—1—B versenyt mérsékelt eredménnyel is biztosan nyerte Maczkó Oszkár (Gödöllő). Itt figyelemre méltó az V. ker. Úttörőház 4 fős részvétele. Nem is olyan régen még Budapest-bajnokságra sem jött össze ennyi gumimotoros modell! Ugyanez érvényes az F—1—C kategóriára is! Szécsényi Jánostól és Fischer Károlytól az elért eredményeket természetesnek vesszük, de ifj. Meczner András és Nagy János I. o. szintje kellemes meglepetés volt. Maczkó Oszkár nem az eredménnyel, hanem a hirtelen kategóriaváltással okozott meglepetést. Az A/1 kategóriában örültünk ifj. Nemes Sándor szép sorozatának és kategóriagyőzelméhez gratulálunk! Úttörő motoros kategóriában láttuk Pataki Géza tökéletesen repülő kis gumiját. A többit majd meglátjuk jövőre. A résztvevőik megoszlása az egyes kategóriák között: (Mindenki vonja le a tanulságot, jól látszik, hol vannak azok a hibák !) * 1 A/1. 1. XVI. kér. 26 2. VÁC 18 3. Bp. 10 4—5. V. kér.2 4—5. Ganz Vill.26—7. XXI. kér.1 6—7. Dunaharaszti Danuvia— Budafok— MÁV— Ganz-MÁVAG— Gödöllő— A/2 ifj. 1. XVI. kér. 27 2. Danuvia 16 3. XXI. ker. 11 4. Vác6 5. V. ker.5 6. Ganz Vill.3 Budafok— MÁV— Budapesti— Dunaharaszti— Ganz-MÁVAG— A szabadonrepülő modellezéssel foglalkozó klubok felében semmiféle utánpótlással nem foglalkoznak? A/2 Felnőtt: 1. Bp. 24 2. XVI. ker. 17 3. Dunaharaszti 11 4. Danuvia8 5. XXI. kér.6 6—7—8. V. kér.5 MÁV5 Vác5 9—10. Gödöllő1 Ganz-MÁVAG1 Budafok— Ganz Vill.— F—1—B. 1—2. Gödöllő7 V. kér.7 3. Budafok3 4. Bp.2 5. XVI. kér.1 F—1—C. 1. XXI. kér.9 2—3. Bp.4 XVI. kér.4 4—5. MÁV1 Gödöllő1 A versenyek során a következők szerezték meg az I. o. szintet: F-1—A. Frigyes Ernő Bp. Mészáros László XVI. ker. Maczkó Oszkár Gödöllő Purgal Lajos Bp. F—1—C. Szécsényi János (2) XXI. kér. Ifj. Meczner András (2) XVI. kér. Fischer Károly (2) Bp. Nagy János XVI. kér. Maczkó Oszkár Gödöllő A kezdeti szép eredmények mellett, sajnos, egy állandóan visszatérő kérdést is fel kell tenni: A Budapest-bajnokságra össze szokott gyűlni Ajl modellel kb. 200—250 versenyző. Ez is kevés, ha arra gondolunk, hogy évenként 1000 fölötti bejelentés érkezik, hivatalosan igazolva, hogy középfokú tanfolyamot eredményesen befejezték. Itt következik a ,kellemetlenkedő” kérdés: Ki mit nevez eredményes befejezésnek? — de feltehetjük fordítva is: Ki mit fogad el eredményes befejezésnek? Ezek után magától jön a többikérdés: Elkészült-e az 1000 db bejelentett modell? Természetesen biztosak vagyunk benne, hogy igen, de ebből mennyi lehet repítési kísérletre alkalmas? Erre már tudunk felelni: A Budapest-bajnokságra megjelent modellek kb. 25%-a. — Ismét a kérdés: Milyen lehet az a 750, akik el sem jöttek? (Ezt a Budapest-bajnokságok alapján mindenkinek saját fantáziájára bízom !) Maradjunk annyiban, hogy minden évben elkészül 50 db repítésre alkalmas AI modell. Hová tűnnek ezek őszig? Mert a tavaszi versenyeken még nem lehetnek készen, ez a tematikával igazolható. De, hogy a Budapest-bajnokság után mind eltűnnek, gazdájukkal együtt, ez nem természetes. Sajnos, ezt azért nem vesszük észre, mert a szépen teljesített „tervfeladatok” árnyékában maradnak. Kedves SZAKKÖRVEZETŐ KOLLEGÁIM! Ha már vállalták a középfokú szakkör vezetését, tegyenek meg mellé egy kis szívességet. Alkalomadtán meséljenek néhány percig a gyerekeknek arról, hogy van Budapest környékén néhány repülőtér, ahol máskor is előfordulnak versenyek, nemcsak a Budapest-bajnokság létezik! Arról, hogy a modellezőknek van egy újságjuk, amit ugyanúgy meg lehet vásárolni, mint bármely más újságot — sőt, elő is lehet rá fizetni! —, ebben el lehet azt is olvasni, mikor, hol lesznek versenyek. Ezekre apukával-anyukával — esetleg egyedül is — el lehet menni. Nem hiszem, hogy az ezer középfokú modell augusztus végére mind elenyészik. Nem hiszem, hogy egyetlen szakkörvezető sincs, aki ne lenne hajlandó a „kötelező” foglalkozásokon kívül is foglalkozni tanítványaival. Nem hiszem, hogy az ezer gyerek szülei közül egy sem hajlandó fiát elkísérni Dunakeszire — kirándulásképpen. Pinkert György 1 100 FORDULÓ Klub1 2 3 4 5 6 össz. Részt vett és eredményt elértversenyző: 1. XVI., Úttörőház 11 158 7 16 18 75 2. Bp-1 klub8 7 8 1 108 42 3. Vácz 5 3 4 4 4 29 4. XXI. ker.* 6 7 — 4 6 27 5. Danuvia4 6 3 6 2 3 24 6. V. ker.3 3 4 1 6 3 20 7. Dunaharaszti3 3 2 — 3 1 12 8. Gödöllő1 1 2 3 1 1 9 9. MÁV— — 1 2 2 6 10. Ganz Vill.— — 3 1 1 __5 11. Budafok— 3 — — — ___3 12. Ganz-MÁVAG —*— — 1 — — 1