Modellezés, 1976 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1976. január / 1. szám

„Fülöp Sándor’-emlékverseny A versenyek eddigi története. — A 60-as évek vége felé a szabadon repülő modellezés — most már ne kutassuk, hogy miért —, egyre mostohább kö­rülmények közé került Budapesten. Majdnem ugyanakkor szűnt meg a március eleji ,­Téli kupa”, és az őszi utolsó ver­seny, a „Dózsa-kupa” is, így nem maradt más verseny, csak a Budapest-bajnokság. Ugyanebben az időben egyre többet hallottuk, hogy „bezzeg a vidékiek”, ott sokkal jobbak az eredmények. Ez nem volt véletlen. — Ezekben az években kezdtek komolyan versenyezni úttö­­rőházunk fiatal versenyzői. Így nem volt más választás, mint utazás a vidéki versenyekre. Egy év alatt jártunk Hajdúszo­boszlón, Szolnokon — de ezt csak a legjobbaknak lehet biz­tosítani. A mögöttük álló sok kezdő verseny nélkül maradt. — Egyetlen kiút volt, a saját minősítő versenyek rendezése. Felváltva rendeztük: V. ker. úttörőház, Danuvia, IX. ker. út­törőház, Ganz-MÁVAG, XVI. ker. úttörőház, 1966 óta minden évben Mátyásföldön, amíg újabb építkezés és a kerítés telje­sen ki nem szorított Innen. — A tavalyi szomorú vándorlás a három repülőtér között — Gödöllő—Mátyásföld—Dunakeszi — nem vezetett jóra. Idei állandó helyünket a reptér előző parancsnokának, Opitz Nán­dornak köszönhetjük. Az első versenyek elmaradhatatlan időmérője Fülöp Sanyi bácsi volt. Ő válogatta és segítette az úttörő-olimpiára történő felkészülést még 1970-ben is. Kevesen voltak, akik olyan sokat törődtek a fiatalokkal, mint ő. Természetes volt, hogy távo­zása után versenysorozatunkat róla nevezzük el, tisztelettel adózva emlékének­­ áldozatos munkájáért. A felkészülés alapja a rendszeres versenyzés. Ezzel a soro­zattal a lehetőséget akartuk biztosítani mindenkinek, aki ezt szükségesnek érzi. És elég sokan Így érezték már az első jól sikerült évben: 12 klub versenyzői vettek részt a versenyeken, 9 budapesti és 3 Pest megyei. A harmadik fordulót a második startok után a viharossá fo­kozódott szél miatt abbahagytuk, az elért eredményeket az összesítésbe beszámítottuk. A negyedik fordulóban a két start alatt négyszer kellett eső miatt megszakítani a versenyt, de végül, gyengén szitáló eső­ben is befejeztük. A részt vett modellező klubok sorrendje — az eredményt el­értek létszáma alapján. Ebből azt reméljük, hogy valami elkezdődött­­, illetve né­hány év szünet után folytatódik. Ennek ellenére a rendsze­rességgel még lehet törődni. Csak HÁROM versenyző volt, akik mind a hat fordulón részt vettek, megérdemlik, hogy külön leírjuk őket: Frigyes Ernő Bp., Hegedűs József Danuvia, Hlatky Attila Vác. Egyébként kategóriák szerint a létszám is érdekes: F—1—A (felnőtt) : 37 fő F—1—A (ifjúsági): 30 fő F—1—B (összevont): 13 fő F—1—C (összevont): 11 fő Úttörő­ kategóriák: AI: 30 fő Gumimotoros: 2 fő Med­. motoros induló nem volt. Frigyes Ernő példásan egyenletes sorozatával a mezőnyből kiemelkedve nyerte az F—1—A felnőtt kategória összetett ver­senyét. Sajnos, ebben a csoportban irtás feltűnő eredmény vagy sorozat nem volt. Ennek a kategóriának ifjúsági csoport­ját biztosan nyerte Mészáros László (XVI. ker. Úttörőház) 4 versenyen elért eredményével! Az F—1—B versenyt mérsékelt eredménnyel is biztosan nyerte Maczkó Oszkár (Gödöllő). Itt figyelemre méltó az V. ker. Úttörőház 4 fős részvétele. Nem is olyan régen még Buda­­pest-bajnokságra sem jött össze ennyi gumimotoros modell! Ugyanez érvényes az F—1—C kategóriára is! Szécsényi Já­nostól és Fischer Károlytól az elért eredményeket természe­tesnek vesszük, de ifj. Meczner András és Nagy János I. o. szintje kellemes meglepetés volt. Maczkó Oszkár nem az eredménnyel, hanem a hirtelen ka­tegóriaváltással okozott meglepetést. Az A/1 kategóriában örültünk ifj. Nemes Sándor szép soro­zatának és kategóriagyőzelméhez gratulálunk! Úttörő motoros kategóriában láttuk Pataki Géza tökéletesen repülő kis gumiját. A többit majd meglátjuk jövőre. A résztvevőik megoszlása az egyes kategóriák között: (Min­denki vonja le a tanulságot, jól látszik, hol vannak azok a hibák !) * 1 A/1. 1. XVI. kér. 26 2. VÁC 18 3. Bp. 10 4—5. V. kér.2 4—5. Ganz Vill.2­6—7. XXI. kér.1 6—7. Dunaharaszti Danuvia— Budafok— MÁV— Ganz-MÁVAG— Gödöllő— A/2 ifj. 1. XVI. kér. 27 2. Danuvia 16 3. XXI. ker. 11 4. Vác6 5. V. ker.5 6. Ganz Vill.3 Budafok— MÁV— Budapesti— Dunaharaszti— Ganz-MÁVAG— A szabadonrepülő modellezéssel foglalkozó klubok felében semmiféle utánpótlással nem foglalkoznak? A/2 Felnőtt: 1. Bp. 24 2. XVI. ker. 17 3. Dunaharaszti 11 4. Danuvia8 5. XXI. kér.6 6—7—8. V. kér.5 MÁV5 Vác5 9—10. Gödöllő1 Ganz-MÁVAG1 Budafok— Ganz Vill.— F—1—B. 1—2. Gödöllő7 V. kér.7 3. Budafok3 4. Bp.2 5. XVI. kér.1 F—1—C. 1. XXI. kér.9 2—3. Bp.4 XVI. kér.4 4—5. MÁV1 Gödöllő1 A versenyek során a következők szerezték meg az I. o. szintet: F-1—A. Frigyes Ernő Bp. Mészáros László XVI. ker. Maczkó Oszkár Gödöllő Purgal Lajos Bp. F—1—C. Szécsényi János (2) XXI. kér. Ifj. Meczner András (2) XVI. kér. Fischer Károly (2) Bp. Nagy János XVI. kér. Maczkó Oszkár Gödöllő A kezdeti szép eredmények mellett, sajnos, egy állandóan visszatérő kérdést is fel kell tenni: A Budapest-bajnokságra össze szokott gyűlni Ajl modellel kb. 200—250 versenyző. Ez is kevés, ha arra gondolunk, hogy évenként 1000 fölötti bejelen­tés érkezik, hivatalosan igazolva, hogy középfokú tanfolyamot eredményesen befejezték. Itt következik a ,kellemetlenkedő” kérdés: Ki mit nevez eredményes befejezésnek? — de feltehet­jük fordítva is: Ki mit fogad el eredményes befejezésnek? Ezek után magától jön a többi­­ké­rdés: Elkészült-e az 1000 db bejelentett modell? Természetesen biztosak vagyunk benne, hogy igen, de ebből mennyi lehet repítési kísérletre alkalmas? Erre már tudunk felelni: A Budapest-bajnokságra megjelent modellek kb. 25%-a. — Ismét a kérdés: Milyen lehet az a 750, akik el sem jöttek? (Ezt a Buda­pest-bajnokságok alapján min­denkinek saját fantáziájára bízom !) Maradjunk annyiban, hogy minden évben elkészül 50 db re­­pítésre alkalmas AI modell. Hová tűnnek ezek őszig? Mert a tavaszi versenyeken még nem lehetnek készen, ez a temati­kával igazolható. De, hogy a Budapest-bajnokság után mind eltűnnek, gazdájukkal együtt, ez nem természetes. Sajnos, ezt azért nem vesszük észre, mert a szépen teljesített „tervfelada­­tok” árnyékában maradnak. Kedves SZAKKÖRVEZETŐ KOLLEGÁIM! Ha már vállalták a középfokú szakkör vezetését, tegyenek meg mellé egy kis szívességet. Alkalomadtán meséljenek néhány percig a gyere­keknek arról, hogy van Budapest környékén néhány repülő­tér, ahol máskor is előfordulnak versenyek, nemcsak a Buda­­pest-bajnokság létezik! Arról, hogy a modellezőknek van egy újságjuk, amit ugyanúgy meg lehet vásárolni, mint bármely más újságot — sőt, elő is lehet rá fizetni! —, ebben el lehet azt is olvasni, mikor, hol lesznek versenyek. Ezekre apuká­­val-anyukával — esetleg egyedül is — el lehet menni. Nem hiszem, hogy az ezer középfokú modell augusztus vé­gére mind elenyészik. Nem hiszem, hogy egyetlen szakkör­vezető sincs, aki ne lenne hajlandó a „kötelező” foglalkozáso­kon kívül is foglalkozni tanítványaival. Nem hiszem, hogy az ezer gyerek szülei közül egy sem hajlandó fiát elkísérni Du­nakeszire — kirándulásképpen. Pinkert György 1 100 FORDULÓ Klub1 2 3 4 5 6 össz. Részt vett és eredményt elértversenyző: 1. XVI., Úttörőház 11 158 7 16 18 75 2. Bp-1 klub8 7 8 1 108 42 3. Vácz 5 3 4 4 4 29 4. XXI. ker.* 6 7 — 4 6 27 5. Danuvia4 6 3 6 2 3 24 6. V. ker.3 3 4 1 6 3 20 7. Dunaharaszti3 3 2 — 3 1 12 8. Gödöllő1 1 2 3 1 1 9 9. MÁV— — 1 2 2 6 10. Ganz Vill.— — 3 1 1 __5 11. Budafok— 3 — — — ___3 12. Ganz-MÁVAG —*— — 1 — — 1

Next