Modellezés, 1980 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1980. január / 1. szám

4 VB-TAPASZTALATOK AZ FI STARTHELYEN A motoros hajómodellek világbajnoksága volt tulaj­donképpen az első nagy verseny, ahol a sebességi kate­góriákban 1979. január 1-vel bevezetett 80 dB hangnyo­más hatása a kategória fejlődésére, illetve alakulására mérhetővé vált. Hazai tapasztalataink szerint ez nagyobb gondot okozott, mint az FSR-kategóriánál, mivel itt a mérési távolság lényegesen kisebb, 12,5 m. Azt hiszem, a probléma megoldása többeknek gondot okozott, mivel a világbajnokságon az egyes kategóriákban lényegesen ke­vesebb volt az indulók száma, mint két éve Kijevben az Európa-bajnokságon. A verseny tapasztalatai alapján azonban megállapítható, hogy a 80 dB hangnyomás tar­tása mellett az eredmények nem estek vissza, mindhá­rom sebességi kategóriában a világbajnokság helyezett­jei jobb eredményt értek el, mint a­­kijevi érmesek. A robbanómotoros sebességi kategóriákra jellemző volt, hogy a hajók teljesen burkoltak voltak, elsősorban a zajszint csökkentése érdekében. A teljesen burkolt ha­jótesten külön nyílásokat képeztek ki mind a motor hű­tése, mind pedig a karburátorhoz szükséges levegő bizto­sítása érdekében. Ez leginkább a P. Ingloff hajóján fi­gyelhető meg. A tökéletes hangszigetelés érdekében a motorteret lezáró fedél belső oldala hangelnyelő anyag­gal van burkolva és a fedél rögzítése is rugalmas anyagú felületen történik. A kipufogó hangjának csökkentése érdekében a rezonátor végére szerelt, igen hosszú, nagy térfogatú csövet alkalmaztak. Néhány versenyző a 2,5 cpm-es kategóriában a hangtompítás sajátos formáját vá­lasztotta. A rezonátorcső a hajótestbe került beépítésre, hangtompító rész nélkül. A kipufogó gáz egy szilikon­cső csatlakozó közbeiktatásával a hajótest végébe, hang­elnyelő anyagba beépített tartályba áramlik, ahonnan a hajótest tükörfalán kivezetett csövön keresztül távozik (1. ábra). A motorok gumibakra történő felfüggesztése általános­sá vált. A sebességi kategóriákra is jellemző volt a fém hajócsavar használata, formája az FSR hajóknál hasz­náltakkal azonos. Az aránylag nagy nyílású szivótorkok használata miatt a megfelelő üzemanyag-ellátás érdeké­ben a versenyzők többsége rezonátornyomású tartályo­kat alkalmazott. Az FIV 2,5 kategóriában a versenyzők által használt hajótestek igen változatos képet mutattak. A hajótestek hossza 50 és 80 cm, szélessége 20—27 cm között váltako­zott. Egyaránt megtalálható volt a lapos és közepesen mély hajófenékforma. A használt motorok szinte kizáró­lag Rossi 15, normál és ABC változatban. A fogaskerék használata általános — az áttétel aránya 1:2-höz. Egye­düli megoldást alkalmazott az ezüstérmes szovjet Kuz­­nyecov. Flexibilis tengellyel vízszintes meghajtást alkal­mazott. Az FIV 5 ccm-es kategóriában több versenyző a 3,5 ccm-es FSR hajójával versenyzett, ebben a kategóriában közvetlen meghajtást és a fogaskerékkel történő meghaj­tást is egyaránt használtak a versenyzők. MAKETTKIÁLLÍTÁS DEBRECENBEN Az MHSZ Debrecen Városi Model­lező Klub keretén belül egy éve alakult meg a Makettező Szakosztály. A szakosztály létrehozásának célja az volt, hogy szervezetbe gyűjtse mindazokat a felnőtteket és fiatalo­kat, akik a repülés iránt érdeklőd­nek és szívesen foglalkoznak maket­tek készítésével. A szakosztály meg­alakulása óta eltelt időszak munká­jának bemutatására Debrecen város felszabadulásának 35. évfordulója tiszteletére Repüléstörténeti és Ma­­kettkiállítást rendezett a Kölcsey Fe­renc Művelődési Központban. A ki­állítás a magyar repülés kezdeti sza­kaszától napjainkig mutatta be a fej­lődés útját, korabeli fotók, repülés­sel kapcsolatos tárgyak, valamint a szakosztály tagjai által készített ma­kettek kiállításán keresztül. A kiállítás ideje alatt Winkler László előadást tartott a Művelődési Központ konferenciatermében a ma­gyar repülés történetéről. A kiállítás 12 napon keresztül volt nyitva, ez idő alatt több ezer érdeklődő tekintette meg. S. I.

Next