Modellezés, 1988 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1988. július / 7. szám

Mellékletünkön közöljük: Az átépített TEMES monitor A budapesti Danubius-Schoenichen-Hartmann Egyesült ha­jó- és Gépgyár Rt. 1904. március 26-án bocsátotta vízre a TE­MES monitort. Testvérhajóját, a BODROG monitort 1904. április 12-én bocsátották vízre ugyanitt. Mindkettő az osztrák— magyar, azaz császári és királyi haditengerészet megrendelésére épült. Legszembeötlőbb jellegzetességük az volt, hogy fő tüzérségü­ket a parancsnoki torony két oldalán különálló tornyokba telepí­tették. Ez a fajta lövegtorony-telepítés különösen folyami hadi­hajókon volt meglepően új megoldás, mert addig a monitorok lövegtornyait kizárólag a hajók hosszanti középtengelye fölé rak­ták. E két monitor nem csupán hajóépítési és haditechnikai érde­kességével hívja fel magára a figyelmet, de a világtörténelembe is beírták nevüket. 1914. július 29-én 2 óra 20 perckor leadott lövéseik jelentették az első világháború meginduló harci cselek­ményeit. A Belgrád katonai erődítéseit bombázó TEMES volt a három monitorból álló csoport vezérhajója (a harmadik egység a SZAMOS). A TEMES azonban nem sokáig vett részt a Magyarország déli határán vívott harcokban. 1914. október 23-án, 2 óra 45 perckor a Száván manőverező TEMES aknának ütközött és elsüllyedt. A robbanás következtében 31 tengerész vesztette életét, 9 megse­besült, egy megőrült. A robbanás ereje az I. számú lövegtornyot a vízbe vetette. A monitor kiemelését csak a határ menti harcok elcsitultával, a frontvonal eltávolodásával kezdhették meg 1916 nyarán. Au­gusztus közepére vált úszóképessé, ezután felvontatták Buda­pestre, ahova 1916. augusztus 27-én érkezett. A hajógyárban, amelyet 1911-től Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt-nak neveztek, hozzákezdtek a TEMES újjáépítésé­hez. Újbóli vízre bocsátására 1917. január 18-án, szolgálatba helyezésére június 20-án került sor, és június 30-án csatlakozott az akkor Brailában állomásozó flottillához. A TEMES ezután részt vett a további hadműveletekben. A háború befejeztével Budapesten horgonyzott, ahonnan 1918. december 13-án több monitorral együtt az antant elvontatta, s később Romániának juttatta. Még a második világháborúban is szolgált, 1960 körül bontották le. Az 1916-1917-ben átépített TEMES monitorról eddig nem álltak rendelkezésünkre hiteles, eredeti adatok. A közelmúltban azonban előkerültek Mladiáta János cs. és kir. hajótervező fő­mérnök, folyamőr ezredes hagyatékából az átépítés eredeti rajzai, s ezek alapján most már pontosan rekonstruálható a TEMES 1917. évi állapota. Mindenekelőtt a parancsnoki torony mögött a főbordánál ke­resztben elvágták a testet s megtoldották úgy, hogy az eredeti 56 m-ről 58,6 m-re nőtt a hossza. Ezzel vízkiszorítása 442 t-ról 470 t-ra emelkedett. (Négy új bordát kapott, egy-egy bordatávolság 60 cm.) A betoldott részre helyezték a kazánokat, mögéje a gépházat, amelyek a főbordától hátra 14, előre 10 bordatávolság­nyi helyet foglaltak el. Ennek megfelelően a kémény a korábbi első 8-as borda fölül az új 3-as és 4-es borda közé került. A két 12 cm-es lövegtornyot is hátrább helyezték úgy, hogy az eredeti 18,3 m-ről a hajó orrához viszonyítva 20 m-re került. Ezzel a főbordától mért távolság 10,5 m-ről 11,2 m-re nőtt. A hossztengelytől mért távolságuk megmaradt (3,1 m). A löveg­­tornyok azonban új alépítményre kerültek. A lövegtornyok hát­­rahelyezése miatt a parancsnoki toronynak is hátrább kellett kerülnie 1,9 m-rel, hogy a lövegek oldalirányú kilövési szöge változatlan maradhasson. A parancsnoki torony főbordától mért távolsága tehát 10,3 m-ről 10,8 m-re változott. Ezekre az átalakí­tásokra a súlypont megtartása miatt volt szükség. Teljesen új kormányberendezést és kormányművet is kapott a TEMES. Az új segédkormány a jobbfélen, a 19-20. számú borda közé került. Ellátták továbbá benzin- és gőzmeghajtású dinamókkal, amelyek a belső szellőzést szolgálták, és így a szellőzőkürtők feleslegessé váltak. A TEMES fegyverzetét - a két 12 cm-es, 35 kaliberhosszúsá­gú gyorstüzelő kivételével - teljesen kicserélték. A legfontosabb a hátsó fedélzetre, egymás mögé, a hajóközéphez közelebb esőt megemelten épített két darab 9 cm-es, 45 kaliberhosszúságú, toronyba rakott kettős feladatú löveg volt. E két löveg fő felada­tának a légvédelem ellátását tekintették. A magasabbra helyezett löveg talapzatára is jutott egy lőelemképző. Ugyanennek a 9 cm-es lövegtoronynak két oldalán egy-egy 8 mm-es géppuska is beépítésre került. A parancsnoki torony mögötti felépítmény tetején is volt oldalt egy-egy, az előbb említett géppuskákhoz hasonlóan páncéltoronyba rejtett 8 mm-es géppuska. E két löveg helyén eredetileg egy tarack állt, azt eltávolították. Mivel a hajtóerőt, tehát a főgépet meghagyták, teljesítménye 1400 LE (1030 kW), sebessége 24 km/óra maradt. A vértezeten sem módosítottak, tehát a páncéllemezek vastagsága a fedélzeten 25 mm, a vízvonalon 40 mm és a tornyokon 75 mm maradt. Az átépített TEMES volt a maga idejében a legkorszerűbb és legütőképesebb folyami hadihajó Európában. A világháború előtt a monitorokat fehérre és feketére festették, mint a Monarchia többi hadihajóját. 1914-től kísérletképpen néhány egység az olajzöld kéz árnyalatát és középszürke színt kapta. Végül a középszürke mellett döntöttek, így a TEMES már ezt az egyöntetű szürke színt viselte. A cs. és kir. haditengerészet piros-fehér-piros hadilobogóját 1786-ban II. József rendszeresítette. A középső fehér pályán, kissé a lobogórúd felé csúsztatva, piros-fehér-piros csíkozású, gyöngyökkel keretezett arany, hercegi (zárt) koronával fedett, arannyal keretezett pajzs foglalt helyet. A gyöngyök száma ere­detileg 34 volt, ez később 18-ra csökkent. A lobogó mérete attól függött, hol és milyen nagyságú hajó vagy csónak viselte. A mo­nitorok a taton, illetve az orron a következő méretű lobogókat viselték: taton 3090x2060 mm, orron 2575x2060 mm, vagy 2100 x 1400 mm a taton s 1750 x 1400 mm az orron. A csónak lobogója 1020x680 mm a csónak falán és 850x680 mm az orrán.­­A piros-fehér-piros színek eredete Ausztria hercegének, Babenberg V. Lipótnak a nevéhez fűződik. A herceg részt vett a 3. keresztes hadjáratban s Akkon 1191. évi ostromakor annyira összefröcskölte fehér mellvértjét a lekaszabolt pogányok vére, hogy csak ott maradt fehér, ahol az öv fedte. A Babenbergek kihalta után - 1246 - a Habsburgok lettek „Ausztria hercegei”­s e címmel kezdték használni az Ausztria hercegét megillető színeket, amely megkülönböztette később az Ausztriai Házat a spanyol és más ágaktól.) Dr. Csonkaréti Károly Velünk történt. . . „Húsvéti sonka, kötözve” Dudát vagyis lökést repítettünk a Városligeti tó betonján egy hideg februári napon. Akkor még a jó nehéz, de meleg szövet télikabát volt a modellező öltözéke télen. Na aztán ebben a kabátban igencsak nehéz volt vezetni - követni a közel 190 km/órával menő mo­dellt. Lemaradtam a modellről és a vezetőzsinór kez­dett rám tekeredni. Mire észhez kaptam mint egy húsvéti sonka össze voltam kötözve. Csak akkor állt meg a Duda, amikor belerúgtam. Tanulság: télen ne vezessünk télikabátban lökös modellt. Megjegyzés: azóta se lökös modellem, se télikabá­tom nincs! Krassó­ i ÉRTESÍTÉS! EZ ÉVBEN IS MEGRENDEZI SZERKESZTŐSÉGÜNK AZ FSR OLD BOYS KUPAVERSENYT A BAJAI SUGO­­VICA KUPA KERETÉBEN IX.3-4-ÉN. BÁRMELY KÖB­CENTIS MOTORRAL INDULHAT, AKI BETÖLTÖTTE 45. ÉLETÉVÉT NEVEZÉSI KÖLTSÉG NINCS!

Next