Modellezés, 1989 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1989. január / 1. szám

Bérmunkát vállalnak, hogy sportolhassanak! Tulajdonképpen sem a győri modellezés el­ső ténykedésének, sem pedig az MHSZ Győr Városi Judt Ferenc Modellező Klub jogelődje megalakulásának időpontja nem határozható meg. Az biztos csak, hogy a klubnak a győri Jedlik Ányos Gépipari Technikum elődjében, a még 1941-ben létrehozott modellező szakkör volt az alapja. 1948-ra abból nőtt ki egy városi szintű modellező klub, amely az MHSZ keretén belül fejlődött fel a jelenlegi szintjére. Az épp 40 esztendős klub mai rangját is a hajdani és a jelenlegi sportsikerek szerzői határozták meg. A győri klub elsősorban az önjáró vitorláshajó modellek építői és versenyzői révén lett híres. Például: idősebb Danku Sándor 1974-ben Európa-bajnoki ezüstérmet és két 4. helyezést, 1976-ban egy EB 6. helyezést, 1978-ban világbajnoki arany- és bronzérmet, valamint egy 4. helyezést szerzett. Fia, ifjabb Danku Sándor 1974-ben, az ifjúsági EB-n ezüst- és bronzérmes, 1976-ban még erre is rátett, az ifjúságiak Európa­­bajnokságán egy-egy arany-, ezüst- és bronzérmet gyűjtött. A két Danku­­lány közül Valéria az 1980. évi ifjúsági Európa-bajnokságon ezüstérmes és két számban is 4. helyezett volt, ugyanott nővére, Katalin bronzérmes lett. A Dankó családnak mind a négy tagja a D-hajósok között szerzett nemzetközi hírnevet. Sőt, újabban a nő, Katalin férje, Balázs József is szerez itt-ott bajnoki helyezéseket. A repülőgép modellezésben is maradandó eredményeket alkottak a győriek. Czetti Béla például 1971-ben, a műrepülő modellek csapatver­senyében szerzett Európa-bajnoki aranyérmet, és a körrepülősöknek még manapság is számolniuk kell a halláskárosult versenyzővel. Továb­bá: a repülőgépmodellek érvényes országos csúcsainak közel felét a győriek állították fel. Pintér József 9, Marton János 2, Michl Mátyás ugyancsak 2, Garliczky Gábor 1 és Kereszt József is 1 országos rekordot mondhat a magáénak. Közülük több abban az időben világcsúcs volt! Egy ilyen rangú sportklub irányításának átvétele már eleve nem ígér könnyű jövőt, hiszen minden összehasonlítás egyben megmérettetés is. 1987. december 1-jén mégis akadt egy merész fiatalember, aki vállalta az MHSZ Győr Városi Judt Ferenc Modellező Klub titkári tisztségét. Tóth Ernő technikus, a Merkur győri üzemegységénél a gépkocsiátve­­vői állását adta fel, hogy a modellezőknél klubtitkár legyen. A modelle­zéssel 1972-ben, a győri Mayer Lajos Vízügyi Szakközépiskola tanulója­ként, a Kreischer József vezette szakkörben ismerkedett meg. Egy év múlva már igazolt versenyző, 1975-től tagja a klubnak. Bár közben más szakággal is kacérkodott, mindig a hajómodellezést, és abból is a rádió­távirányítású robbanó- és elektromotoros meghajtású hajómodell sza­kágakat művelte. Ehhez a világhírű kapuváriaktól rengeteg segítséget kapott. Tóth Ernő legutóbbi sportsikerei: 1986-ban országos bajnoki bronzérmes, 1987-ben Dunántúl-bajnoki ezüstérmes volt — a kapuvári­ak „uralta” számokban . . .­­ Milyen feladatokat lát el, mik a tervei és elképzelései a győriek klubtitkárának? Új titkár a győri modellezőknél - A mintegy nyolcvan fős versenyzői létszám és a negyventagú pártoló tagság irányítása, működési feltételeinek biztosítása a fő felada­tom. Ezekhez minden segítséget megkapok a nemzetközi tekintélyű Báthye Károlytól, az MHSZ Győr-Sopron megyei főelőadójától. Felada­taim közé tartozik még: a modellező bemutatók szervezése és rendezé­se - évente nagyon sok helyre kapunk meghívást, illetve sok helyre mi megyünk el hírverés céljából -, valamint a klub utánpótlásnevelésének segítése, továbbá a tanintézetekben és a győri Mező Imre Úttörőházban működő modellező szakkörök - mintegy tucatnyi szakkör - patronálá­­sa. A szakági munkában segítségemre vannak a szakosztályvezetők - a hajós Nagy István és a repülős Iványi Gábor , valamint a régi model­lezőkből álló aktivisták csoportja. — Terveimnek határt szab anyagi lehetőségeink beszűkülése. A klub eddigi szintjét-rangját kellene megőriznem, illetve megtartatnom. Ez lesz a legnehezebben teljesíthető feladatom, mert a takarékosság és a drágulás függvényében egyre csökkennek a lehetőségeink. Már az idén is jóval kevesebb versenyre utazhatunk, mint az előző években. Ezért azt terveztem, hogy csak a legjobban felkészült klubtagok, és ők is csak a legfontosabb versenyeken induljanak. Ezért, vagyis a működésünk biztosításához a klubtagok - szabad idejük rovására - munkát vállal­nak. Például: az egyik győri gyárnak végzett bérmunka ellenértéke már eddig is a klubé lett. Hogy ki a „mecénásunk"? Michl Mátyás világcsúcs­­javító és országos rekorder repülőmodellező klubtagunk, aki nemrég lett a klub elnöke, és civilben a Győri Lemezárugyár igazgatója! Egy másik győri gyárral, a Győri Textilipari Vállalattal - itt dolgozik karbantartó csoportvezetőként Iványi Gábor szakosztályvezetőnk - most alakítjuk ki azt az együttműködési szerződést, amelynek értelmében munkát kapunk, s a pénz klubunk hatékonyságát, anyagi erejét növeli. Hangsú­lyozom: nem ajándékot kapunk!... A klubtitkár szavai után, most az elért eredmények következnének. Csakhogy: e bemutató írásának idején még csak versenyszezon elején vagyunk. Az új klubtitkárnak legalább egy évet adni kell, mielőtt megmé­rettetne. De a munkamódszere máris átvehető . . . Végh Ferenc

Next