Állami tanitóképezde, Modor, 1876

4 — a munka bármely terén a későbbi szakismeretek alapíthatók — igen, oktassa őket mindarra, a­mi képessé teend akárkit a be­csületes kenyérkeresetre és megélhetésre. — Hogy tehát a népiskola fenntjelzett feladatának megfelel­hessen, hogy valóban az életnek nevelhessen, tantárgyai közé legújabban a kézimunka tanítását is fölvette, — és pedig azért, mert a munka a szellem útján ügyessé teszi a testet, — a kizáró­lagosan szellemi működésnek fárasztó voltát enyhíti, és a tárgy­­ismeret, tapasztalatok szerzése által, tágabb ismeretkört alkot. — Munka közben a gyermek testileg ügyessé válik, tervszerű munkál­kodásában a meggondolás, figyelem, belátás, rend, tisztaság, pon­tosság, szorgalom, kitartás, rokonszenv, önbizalom, bátorság, önzés­­telenség, jótevés és szeretet gyakorolja befolyását ;­­ megtanulja az idő és erő értékét becsülni, felismeri a hasznosság elvét, áldozat­­készségre szokik, jelleme megszilárdul, és helyes cselekvésben gyako­­roltatik. És így a népiskolai munkatanítás a jövő életpályára ké­pessé tenni segíti a tanulókat az által, hogy a növendékekben a társadalomban való hasznos működésre az alapot lerakja. A munka üdvös hatása nevelési szempontból már rég el van ismerve ugyan, sőt az iparoktatásnak az általános népiskola tantervébe való fölvétele sem valami ívj dolog, azonban ezen munkatanításnak is úgy mint minden újításnak számos ellen­séggel kell küzdenie. Tagadhatlan az, hogy mindenesetre az is­kola feladata, a­mennyire tőle telik, népünk gyermekeiben, a jövő nemzedékben, a kitartást, takarékosságot és valódi munka­szeretetet ápolni. A munkatanítás által lehetséges népünket régi hibáitól megszabadítani, s lehetőleg belé új erényeket oltani. Hogy pedig ezen feladatnak megfelelhessünk, el kell fogadnunk azt, hogy a munkatanítás az iskola feladata, és hogy a tanítók kötelessége arra is kiterjed, miszerint e tekintetben is neveljék a jövő nemzedéket.­­ E célból történt a nm. vallás- és közoktatási miniszter úr e nagyméltóságának azon intézkedése, hogy a kézimunka és háziipar tanítása állami tanítóképző intézetünkben mint rendes tantárgy fölvétetett, — és­pedig a képen, hogy az intézet nö­vendékei egy szaktanító vezetése alatt rendszeresen nem csak a népiskolai kézimunkákban, hanem egy - két iparágban, a vidék és székhely házi iparához alkalmazkodva gyakoroltassa.

Next