Mohácsi Hirlap, 1938 (27. évfolyam, 1-52. szám)
1938-01-02 / 1. szám
Tek. Városi szakkönyvtár Mohács, 1936. január 2. vasárnap. XXVII. évfolyam 1. szám. MOHÁCSI HÍRLAP POLITIKAI ÉS TáRSADALMI HETILAP Előfizetési ára: Negyedévre 1 pengő 60 fillér Számai 16 fillér. Szerkesztőségi 88, kiadóhivatal 1 telefon sz. 67. Az uj esztendő. Az elmúlt esztendő eseményei közül az uj esztendőre is átmennek s egész biztosan annak ugyanilyen súlyos jelentőségű eseményei lesznek: a háború és béke kérdése. Az már régi megállapítás, hogy nincs béke. A békekötések után közvetlenül állapították meg s azóta minden év újra és újra ennek helyességét bizonyítja. A pakskörnyéki bosszút lihegő és megalázó békék és azok megalkotói elfeledkeztek arról, hogy a modern élet, a fejlődött közgazdaság, az ipar, a kereskedelem a kultúra nem tűrik meg egyes népek gúzsbakötését. Nem lehet sokáig uralkodni kulturált nép felett, nem lehet megnyomorító intézkedésekkel elnyomni, mert nemcsak a legyőzöttek, hanem a győzők is kárát vallják ennek. Ez az igazság bár igen lassan, de mindjobban kialakul az európai politika légkörében és ez az útja az igazi békének. Az új esztendő reméljük, folytatása lesz ezen az útán a réginek. Azok a hangok, amelyek az európai zűrzavaros politika szó és beszédtengeréből mindsürűbben kimagaslanak és hirdetik az igazi béke, a revízió útját, mind erősebbé válnak. Bízunk abban, hogy mindsürűbbek is lesznek és egyszer a magyar igazságnak is megvirrad. A másik uralkodó kérdése az elmúlt esztendőnek a szociális alkotások sürgetése. A nagy tömegek sanyarú és néha az emberi mértéket sem megütő helyzete mind nagyobb világosságot követel s érdekes, hogy nem a tömegek megmozdulása fordította erre a figyelmet, hanem azok, akiknek jobban megy, kezdik belátni, hogy az emberi méltóságon esik sérelem, ha ember és ember között ily nagy a szakadék. A belpolitikának az új esztendőben ez lesz az alapja, a kiinduló pontja. Az első lépés mindenesetre a titkos választójog. Hívei vagyunk és voltunk mindenkor a titkosságnak, azonban nem vagyunk fanatikusai. Mi nem merjük állítani, hogy a titkos választójog mindent megold, azonban mindenesetre hatalmas eszköz, hogy becsületes emberek kezében egy jobb világ felé vezesse az embereket. Az eddigiek szerint nem valószínű az, hogy a megalkotandó titkos választójog alapján új választás legyen a képviselőház mandátumának lejárta előtt, azonban igen könnyen megtörténhet, hogy olyan légkör alakul ki a titkos választójog törvénybe iktatása után hogy nem lehet majd kitérni a nemzet megkérdezése elől. Ha ez megtörténik, a titkos választójog akkor fogja megmutatni, hogy a magyar politikában mennyire volt helyes? Tudnak-e majd élni a tömegek ezzel a joggal és tényleg azokat a férfiakat küldik a törvényalkotás házába, akik átérezve a hivatás nagyszerűségét, súlyát és felelősségét, tényleg a nagy néptömegek jólétét keresik. Akkor fog eldőlni, hogy a demagógia arat-e majd az elvetett jogok kalászai között, vagy tényleg megérett már a magyar politika termése és a titkos választójog új, szociális alkotásokkal telített életet hoz. Az uj esztendő születése hajnalán mindenkit új remények, vágyak, célok feszítenek. Minden lélek valami különös érzésben várja az ismeretlen jövőt. Mi a boldog uj esztendő kívánságát továbbítva azt szeretnénk, ha az uj esztendő nem hozna senkinek sem csalódást. Mindenki előtt ismeretes, hogy a nagybaracskai szigeti út megépítése óta az autóforgalom igen megélénkült, amit az átkelési üzem autóforgalmának emelkedése is bizonyít. Ennek az útnak azonban igen nagy akadálya a Ferenc csatornán át való közlekedés, ahol igen kis teljesítményű komp bonyolítja le a forgalmat. Ennek a kompnak egyébként az egyéb szigeti forgalmat is le kell bonyolítani s különösen a nagybaracskaiak veszik igénybe. Már régen foglalkoznak az érdekeltek azzal a gondolattal, hogy ezen a helyen hidat kellene építeni s igy megkönnyíteni a forgalom lebonyitását. Még 1936 évben tervet készíttetek s 1936. évi julius hó - án helyszíni bejárást tartottak a hídépítés ügyében. A helyszíni bejáráson Mohács megyei város is képviseltette magát Fehérváry István műszaki tanácsnokkal. Ezen a bejáráson pontonhíd építéseién állapodtak meg, amelynek költsége 40 ezer pengő lenne. Az összes érdekeltek a híd építés szükségessége mellett foglaltak állást s különösen Nagybaracska község képviselői sürgették a megépítést. Nagybaracska gazdái ezidőszerint időtrabló hosszú és kínos átkeléssel bekerülhetnek csak el a mohácsi szigeten levő földjeikhez, azok megművelésére. A termés betakaríásakor a komp alig győzi a forgalmit és órák hosszat ácsorognak a gazdák, amíg átjutnak. Hangsúlyozták, hogy nem csak helyi, hanem nemzetgazdasági és forgalmi érdek is a megépítés, mert éjjeli szolgálat nem lévén, éjszaka semmiféle jármű itt át nem mehet.* A helyszíni bejárásról felvett jegyzőkönyv a kereskedelmi és közlekedésügyi miniszterhez került s most érkezett meg a minisztérium jóváhagyó értesítése. A híd megépítésének most már semmi akadálya nincs. Kérdés azonban, hogy ki viselje a megépítés költségeit és milyen arányban. A jóváhagyó leirat Bács-Bodrog vármegyét, Nagybaracska községet és Mohács megyei várost jelöli ki, mint közvetlenül érdekelteket a megépítésére s közvetlen tárgyalások felvételére utasítja arra vonatkozóan, hogy melyik mily arányban járul hozzá a feleítéshez ? A leirat egyébként jóváhagyólag tudomásul veszi azt is, hogy a Ferenc csatorna r. t. nak 1945- ig joga van elmaradt hasznát kérni az új híd birtokosaitól. Ezt a hasznot a Ferenc csatorna r. t. évi 4000 pengőben állapította meg a maga részéről. A miniszter az elmaradó haszon összegszerűségébe nem szólt bele, csupán elvként hagyta jóvá a vállalat követelési jogát. Mohács város közönségét a jóváhagyás megérkezése után most az a kérdés érdekli, hogy milyen arányban vegyen részt az építési költségekből. Mindenesetre elsősorban Bács Bodrog vármegye közönsége és Nagybaracska község érdeke a felépítés, azonban a nagybaracskaiak a mohácsi szigeten, ide adózó földjeikre járnak, tehát a városnak mindenesetre segítségükre kell lenni. Emellett szól a hídépítés által feltétlenül még jobban megélénkülő forgalom, amely Mohácson keresztül a Dunán át bonyolítódnék le. A híd megépítése esetén pld. közvetlen autóbuszjáratot lehetne beállítani Bajáról. Eddig a nagy autóbuszokat a csatorna kis átkelő kompja nem bírta el, míg a mi kompunk nagyobb lévén, megterhelhető volt vele. Máris egy nagyszabás autó- s busz terv van kialakulria. A A kormány jóváhagyta a Ferenc csatorna építését Kinek érdeke a híd felépítése? — Szeged—Baja—Mohács— Pécs—Nagykanizsa autóbusz terve. ha mindenki elérné azt, amire szenvedett magyar tényleg vágyik s egyszer ez a sokat boldog új esztendőt érne meg! XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX