Mohácsi Napló, 1980 (11. évfolyam, 1-53. szám)
1980-01-05 / 1. szám
monacói napló XI. ÉVFOLYAM, 1. SZÁM Körkérdés mohácsi vezetőkhöz Sok újat hozott 1980. Új évet, új évtizedet, új gazdasági környezetet. A szokásos jókívánságok mellett egy kérdést tettünk fel mohácsi vezetőknek: miből csinálnak pénzt, azaz nyereséget az idén? Miből lesz pénz Mén a faipar legnagyobb feldkrálójának számít, de a MÉM-hez tartozó gazdálkodó szervezetek között is ötödik-hatodik helyen áll a gyár. Tavaly októberben még csak kísérleti jelleggel, januártól pedig véglegesítve energetikus csoport kezdett el dolgozni. Pillanatnyilag két üzemmérnök kapta feladatául az energiafelhasználás rendszeres figyelését, de újabb energetikus beállítását is tervezik. Az energia megtakarításban látja tehát a főmérnök a pénzszerzési forrást. Mondja, segítene az is, ha a kísérletek eredményeként megindulna a zsaluzok gyártása, ugyanis csökkenteni szükséges a fenyőfűrészárut. Nem tudják Az ÉPGÉP gyáregységvezető, helyettese, aki hatvan munkás művezetője is, nem tudott válaszolni a kérdésre. Nem tájékoztatták őket a várható dolgokról, a tényleges követelményekről. Csak azt tudja, mit gyártanak január hónapban, a hazai piacra dolgoznak. A Gabonaforgalmi és Malomipari Vállalat mohácsi telepének vezetője sem tudott sokat mondani. Az idei tervet még nem ismeri eléggé. Gondolja, nem lesz gondjuk, félévi kapacitásuk lekötött, január másodikán kétszáz tonna kukoricát indítottak útnak vasúton. Takarékosság A Mohácsi Farostlemezgyár főmérnöke, Amrich László szerint megélénkült a nyersfarost iránti kereslet a piacon, ezért idén háromezer tonnával gyártanak többet, mint az óévben. Amrich László állítja, két dolgot tehet a MOFA. Javítja termékeinek minőségét, és takarékosabban gazdálkodik az energiával. Ez egyáltalán nem lesz könnyű feladat, hiszen korábban is dolgozott energetikus a gyárban, nem is eredménytelenül. Látványos továbblépésről tehát nem álmodoznak, mégis próbálnak valamit tenni. A MOFA ugyanis 20 millió forintos évi energiaköltségével a MOHÁCS 35 EME Régi és új Heinrich László felvétele Szervezettség A Bajai Erdőgazdaság budai erdészetében Békés Sándor erdészetvezetővel beszéltünk. A faárak emelkedéséből, energiatakarékosságból kívánnak pénzt összeszedni. Ugyanannyit termelnek, mint tavaly, és bár exportra csak a hazai igények kielégítése után szállíthatnak, mégsem tudnak eleget szállítani valamennyi magyar vásárlójuknak. Terveik szerint nagyobb szervezettséget akarnak elérni. Felső-Bédában új műhelyt építenek, megközelítőleg négymillió forintért, hogy a javításra szoruló gépeket ne kelljen Bajára szállítani. A feneket az ÉPSZÖV készíti, s ő vállalta a kivitelezést. Jövőben jobban ellenőrzik a menetleveleket. Premizálják az anyagtakarékosságot. A gumiköpenyek, a Stihl fűrész alkatrészeinek felhasználására jobban figyelnek a jövőben. Béres Sándor szerint az erdészetet Stihl fűrészein, azaz az anyagtakarékosságon keresztül lehet lemérni. A csemetekertben saját konstrukciós dugványozógépet állítanak munkába, a fagyártmány-telepről pedig nem szalagparkettát, hanem dió-fűrészárut exportálnak az idei évben. Utóbbi két változás miatt hat ember felszabadul az erdészetben. * Teljes átfogó képet nem kaphattunk a mohácsi gazdálkodó szervezetek elképzeléseiről. Az eddigiek némi bizonytalanságról árulkodnak. De nincs sok idejük a vezetőknek, munkásoknak, mert ha már az év elején „elfutnak”, nagyon nehezen tudják majd behozni, ha egyáltalán behozható még az idő, a lemaradás. Új szervezeti felépítésű KBT Lehangoló képet mutat a közlekedési statisztika. A szigorúbb ellenőrzések ellenére romlott Mohács város és járás közlekedési mérlege múlt évben. Az óév tizenegy hónapjában tíz halálos közlekedési baleset történt. Súlyos sérüléssel járó balesetek száma 47 volt, tavaly tizenegy hónap alatt, egy évvel korábban 29. Hasonló emelkedés, tapasztalható a könnyű sérüléssel járó baleseteknél, harmincegyről ötvennégyre ugrott a szám.Bár nem törvényszerű, hogy a balesetek számának növekedésével egyenes arányban növekedjék a keletkezett kár összege is, ezúttal mégis így van. Csaknem megkétszereződött. 1970-ben elérte az 1 200 000 forintot. Pedig azt senki sem állíthatja, hogy a közlekedési rendőrök nagyon szabadjára engedték az embereket. Szigorúbbak voltak. Emelkedett a szabálysértési eljárások száma, a korábbinál több jogosítványt vontak be és sorolhatnám tovább. Kertész János r. alezredes, a KBT elnöke, az óév utolsó elnökségi ülésén azt mondta: Romlott a morális helyzet, s az emberek általában magánügynek tekintik a közlekedési hibákat. Példa erre a szabálytalanul szállító Daciáról készült felvétel. A gépkocsi vezetője be akarta bizonyítani az igazoltató rendőrnek, hogy az téved. A balesetek okai szinte nem változtak. Sebességtúllépés, elsőbbség meg nem adása, követési távolság be nem tartási szerepe az első három helyen. Maidenközlekedési nem több balesetet okozott 1979- ben, mint egy esztendővel korábban. Szám szerint a motorosok tizenkettőt, a személygépkocsi-vezetők ötvenegyet, tehergépkocsi-vezetők kilencet, kerékpárosok tizenkilencet, míg a gyalogosok tízet. Arról persze szó sincs, hogy a KBT elnöksége belenyugodott ebbe a fekete statisztikába. Új felépítésben dolgozik tovább a városi-járási KBT elnöksége és szakbizottságai, s ennek szellemében készült az idei terv is. Részint a közlekedési ismeretek szervezettebb, színvonalasabb oktatását tűzte célul. Előadássorozatok, vetélkedők tartásával számol, az óvodásoktól a felnőttekig szinte valamennyi korosztály figyelembevételével. Nagyobb figyelmet kapnak a jövőben a fogatos járművek, a gyalogosok, a segédmotorosok és a kerékpárosok. Motorosklubok működését segítik majd, szorgalmazzák a mohácsi KRESZ- park teljes felszerelését. Támogatja a KBT a művelődési központ autósszakosztályának próbálkozásait. Hogy autós ügyességi versenyeken kapjanak lehetőséget a „B” kategóriás gépkocsivezetők ismereteik kontrollálására. Újszerű az a terv, amely lehetőséget ad majd a vezetéstechnikai ismeretek bővítésére, a KRESZ helyes értelmezésére. A közlekedési balesetek viszszaszorítása nem képzelhető el az üzemek, a társadalmi és a tömegszervezetek támogatása nélkül. A járási-városi KBT szélesíteni kívánja kapcsolatait a jövőben. Fekete statisztika (Fotó: Mendler) Hírek, eseményeiig közremének Új ipartelepek Heinrich László felvétele Felújítások Megközelítőleg 12 millió forint áll a Városgazdálkodási Vállalat rendelkezésére állami lakóházak idei felújítására. Nagy karbantartást végeznek a Zalka Máté utca 1., a Tolbuhin utca 1., a Rákóczi utca 3. szám alatt, valamint az Újváros 1-es és 2-es épületén. Ezenkívül 1980-ban felújítják a Szabadság utca 26. szám alatti épületet, központi tvantennát létesítenek az Újvárosban, és tetőfelújítást végeznek az Újváros 2-es épületben. — A belváros rekonstrukciója. Még ebben az ötéves tervidőszakban előkészítik a Jókai—Kígyó—Ságvári—Szabadság utca által határolt területet, hogy a következő tervidőszakban megkezdődjön a belváros rekonstrukciója. Mind ez ideig csupán egy magántulajdonban lévő ház értékében nem tudott megállapodni a tulajdonos és a szakigazgatási szerv. — Egymásra várva. Az IH klubmozijában idén először az Egymásra várva című angol filmet vetítik. Január 7-én Kovács Sándor vezetésével vita is követi az este 7 órakor kezdődő előadást. — Közlemény. A Mohácsi Jenő Járási és városi könyvtár értesíti tagjait, hogy az idei évre meghosszabbítják tagságukat. Adategyeztetés miatt kérik a személyi igazolvány bemutatását is. — Diszkó, diszkó. Átlépve az új esztendőbe, megkezdődik a báli szezon. Január 12-én Kárász István vezetésével diszkóprogramot nyújt az IH. A kezdés időpontja: délután 5 óra. Január 13-án a művelődési központban lesz ifjúsági bál. Bevételét a központi ifjúsági alapra fizetik be a házigazdák. E hónap végén rendezi meg az idei elsőt, majd február 2-án este 7 órakor a második svábbált a művelődési központ. Téli szünet Az idei, az átlagosnál hosszabb téli szünet idején sportolási lehetőséget biztosít diákoknak az IH. Teremsportolással és kötetlen, játékos foglalkozással tölthetik el hasznosan szabad idejüket a fiatalok. — Jókai utcai áruház. Már ismeretes, új vásárlási központ épül a Jókai utcában. A városi tanácstól kapott legfrissebb információ szerint a beruházási programot a Baranya megyei Tanácsi Tervező Vállalat készíti el 1980. április 20-ra. Előzetes Szirtes Ádám tart előadóestet Mohácson. Január 23-án délután fél 3 órától a mezőgazdasági szakközépiskola és a szakmunkásképző intézet diákjai ismerhetik meg közelről Szirtes Ádám művészetét, aki 19 órakor színpadra lép a művelődési központban is. Január 14-től a Pécsi Grafikai Műhely kollektívája mutatkozik be Mohácson. Nyilvános előadást szervez az MTESZ. Január 16-án délután 4 órától Mészáros András igazgatóhelyettes tart előadást Mohács-Bátaszék vasút problémái címmel az MTESZ klubban. A felnőtt bérleti hangverseny következő előadására február 11-én kerül sor. Este 7 órától Lukács Pál és Falvai Sándor szonátaestet tart a filmszínház emeleti termében. Hummel, Schubert és Franck egy-egy darabja szerepel műsorukon. Január elsejétől Több változást hozott január elseje. Ettől a naptól érvényes a módosított Munka törvénykönyve. Hazánkban is bevezetik a nemzetközi mértékegység-rendszert Szabadáras kategóriába került a fizetővendég-szolgálat. Egységesítették az igazolványképeket Emelkedtek a termelői árak. Lakáscserék után kevesebb adót kell fizetni. Emelkedett a televízió díja és megszűnt a rádió díja. Komplex meliorációs program Nagy tervek foglalkoztatják a Dunavölgye Termelőszövetkezetet Más gazdálkodó szervezetekkel együtt komplex meliorációs programot indítanának. A munka nagyságára jellemző, hogy valószínűleg három ötéves tervidőszakot is érintene. Az előzetes tervek elkészültek, amennyiben megvalósulnak az elképzelések, 35 ezer hektárt tennének újból termővé. Itt kell megjegyezni, hogy a kormány is támogatja hitelekkel a meliorációs munkákat. Egy levél Egy levél érkezett szerkesztőségünkbe. Az esemény egyáltalán nem szokatlan. Gyakran keresnek fel bennünket olvasóink, segítségünket kérve, javaslataikat adva. Mégsem állítom, hogy szokványos levélről van szó. Egyik nagyvállalatunk három szocialista brigádja szerepelt aláíróként. Minthogy a levél tartalma nem volt egészen egyértelmű, de saját biztosításomra is, szerettem volna találkozni személyesen a brigádvezetőkkel. Ekkor derült ki: az egyik brigád nem létezik az említett nagyvállalatnál, s a másik szocialista brigád vezetője pedig nem tudott semmiféle tevésről. Ám az is kiderült, a levélben leírtak igazak. Hogy a helyi járatok minősége sok kívánnivalót hagy maga mögött, azaz leginkább a roncstelepre valók a csuklós autóbuszok. Akkor miért nem merte egyértelműen vállalni levelét az aláíró? Lehet, hogy soha sem kapok választ a kérdésre. A Volán pedig anélkül is tud intézkedni és tájékoztatást adni helyi járat ügyben, hogy pontosan tudná a levél aláírójának nevét. Van azonban még egy dolog, ami említést érdemel a levél kapcsán. Nevezetesen: a brigádvezetők után kutatva, a nagyvállalatnál a levél tartalmára voltak leginkább kiváncsiak. És miután azt nem adtam ki, volt, aki egyértelműen közölte velem: nem hajlandó segíteni. Roppant elgondolkoztató. Jó néhány kérdés felvetődött bennem. Például: vajon miért váltott ki majdnem pánikot a levél említése? Mi történhet kerítésen belül? Vajon volt-e oka névtelennek maradni a levél kóláncse? És vajon a nagyvállalat munkaerő-gazdálkodással foglalkozó munkatársa, szakszervezeti bizottsága tett-e lépéseket a munkásszállítás javítása érdekében? H. T. MOHÁCSI NAPLÓ Az MSZMP Mohács városi Bizottsága és a Városi Tanács lapja Szerkesztőség: 7700 Mohács, Dózsa Gy. u. 2. sz. Telefon: 117