Moldova Socialista, 1967 (XLIII/127-152)

1967-06-01 / nr. 127

Жой, 1 юние 1967. ЫН СИСТЕМУ.! ЫНВЭЦЭМЫНТУЛУЙ ДЕ ПАРТПД Лекций де женерализаре ШКОАЛА МЬ-А ФОСТ ДЕ ФОЛОС Ын шкоала ноастрэ политика де студиере а базелор марксизм-лепинпзмулуй ынвэцэ 17 оамень, ын темей оамень де ла кырма артелулуй агрикол «Ильич». Зилеле трекуте ау авут лок лекпииле де женерализаре ын системул • ынвэцэмынтулуй де партид, уяде тоць курсанцпй ноштри ау дат довадэ де куноштинце темейниче, фиинд апречияте фоарте ыналт. Вряу сэ сублиниез, ынсэ, кэ резултателе анулуй де ынвэцэмьГнт ну с’ау рефлектат пумай ла ачесто лекций де женерализаре, чп ау контрибуит, ын примул рынд, ла лэржиря оризонтулуй де куноштинце аде курсанцилор, и-ау ажутат сэ резолве ку сукчес проблемеле економиче, каре стау ын фана колективулуй. Се штие бине, кэ мунка бригадирулуй ын колхоз ну е дин челе ушоаре. Ел аре де а фаче ку мулте кестиунь комплексе легате де оргаппааря ши плэтиря мунчий, де фолосиря рационалэ а техничий, де реализаря ку сукчес а ангажаментелор сочиалисте. Дар ятэ, кэ зиуа де мункэ я сфыршит ши сара фиекаре дин ной пуне мына не карте, не зиар, не мануал, прегэтинду-се де лекций. Фиекаре дин лекцииле, каре авяу лок ла ной, конституяу пентру курсапць нон ревелацип, ый ажутау сэ порчапэ май бине феноменеле актуалитэций ноастре сочиалисте. Ын курсул студиерий анумитор проблеме дин кадрул програмулуй фолосям харта жеографикэ, албуме, материале дин ревисто ши зиаре ш. а. м. д. Вой спуие фэрэ а ексажера кытуш де пуцин, кэ шкоала политика мь-а дат фоарте мулт. Еу мэ ориентез акум май» бине ын кестиуниле политячий интерне ши екстерне а цэрий ноастре, ын плапификаря продукцией колхозниче. Ка ши мулць алць курсанць, ынцелег май бине сенсул профунд ал реформой економиче, кыт ши проблемеле, че се реферэ иемпжлочит ла вяца економикэ а артелулуй ностру. Тоато лукрэриле агриколе ын бригада No 2, пе каре о кондук, се реализязэ ку сукчес. Ыптр’ун термен редус ам терминал сэдиря тутупулуй, ынгриншря семэнэтурилор. ' Пентру курсанций школплор политпче с'а ынчепут акум ваканца, ынсэ еу ам хотэрыт ын курсул верий сэ ну мэ деспарт де карте, де ревиста ши брошура политика. Куноштияцеле че ле акумулез ын курсул лектурий сынт о кезэшие а сукчесулуй ын мунка организаторикэ ши ын мунка де продукцие ын колхоз. Леонид РОЖНЕВСКИЙ, бригадир ын колхозул «Ильич», районул Орхей. ВЕРИГЭ СУПЕРИОАРЭ Ал дойля ап ын шир пе лынгэ сервичиул вамал дин Унгень активизязэ рн семинар пентру проблеме интернационале — верига супериоарэ а ынвэцэмынтулуй де партид. Ла ынчепутул лекцией де женерализаре пропагандйстул-комунист М. И. Перестюк а спус: — Кестиуниле, че ле авем де дискутат азь ла лекция ноастрэ де женерализаре, се афлэ ын стрынсэ легэтурэ ку тема ноастрэ принчипалэ — Маря Револуцие Сочиали^тэ дин Октомбрие ши инфлуенца ей асупра дестинелор лумий. Асупра примей ынтребэръ: «Виктория Марелуй Октомбрие ши трансформаря мишкэрий комунисте мондиале ын чя май ипфлуентэ форцэ а контемпоранеитэций» с'а оприт амэнунцит комунистул М. С. Романов. Презентынд-о ын мод десфэшурат, курсантул с’а фолосит де материалеле луй Маркс, Енгелс, Ленин, де документеле Конгреселор XXII ши XXIII але ПКУС. Рэспунсуръ плине де концинут ау дат де асеменя ши комуништий тт. И. II. Карабанов ши И. И. Дресвенин. Апой й-ау комплектат ши алць товарэшь. Ла ынкееря фиекэрей теме фэчя ун скурт резумат ши пропагандистул. М. АРТЕМЬЕВ. БИЛАНЦУЛ ПРИНЧИПАЛ Ла фабрика де конфекциунь «40 лет ВЛКСМ» дин Тираспол* с’а фэкут биланцул анулуй де студий ын системул ынвэцэмынтулуй де партид. Аич, ла, ачастэ ынтреприндере, ау активат доуэ школь де студиере а базелор марксизм-левинизмулуй щи доуэ школь политике елементаре. Зилеле трекуте ын кадрул ачестор школь ау авут лок лекцииле де женералязаре, ла каре ау партичипйт тоць аскултэторий. Мажоритатя курсанцилор шь-ау ынсушит бине матерйалул. Ын ачаста, десигур, е ун маре мернт ал пропагавдиштилор Г. Дмитренко, Я. Рябцева, А. Кривцова. Рэспунсурь амиде, конкрете ла тоате ынтребэриле пусе ау дат май алее курсантеле В. Иванова, А. Зелинина, М. Соловьова. прекум ши алтеле. Де профунде куноштинце а дат довадэ де асеменя 3. Филипова, шефа секцией No 1 де конфекций. Еа а дезвэлуит есенца ноий политичь економиче, адоптате ла Конгресул X ал партидулуй, а повестит амэнунцит деспре ролул ПКУС ку привире ла коезиуня партиделор комунисте ши мунчиторешть пе база принчипиилОр марксизм-леншшзмулуй. Биланцул принчипал ал анулуй дё студий а фост фаптул, кэ пропагандиштнй ау реушит сэ ле кулгиве аскултэторилор ун маре интерес фацэ де теория марксист-ленинистэ. Тоць курсанций школилор шь-ау ынсушит профунд темеле студияте ши акум пот еэ ымбине материалул студият ку вяца, ку сфрчивиле конкрете, каре стау ын фаца ьштреприндерий. Н. КУЗНЕЦОВ, кореспондент нетитулар. ВИЗИТА ЛУЙ В. В. ПОДГОРНЫЙ ЫВ АФГАНИСТАН (Сфыршит). пор.тантё, каре презинтэ интерес речипрбк. Амбеле пэрць шь-а.у експри(иат адынка ынгрижораре ын1 легэтурэ ку ынэсприря сериоасэ .а ситуацией дин. диферите режиунь але лумий, ши, ын примул рынд, ын Виетнам ,ши ын Рэсэритул. Апропият. Тратативеле ,вор фи континуате. Ла тратативе. даре ау декурс ынтр’о атмосфера де приетение ши кордиалитат$, ау луат парте де асеменя' персоанеле, каре ыл ынсоцеск пе Н. В. Подгорный', ши амбасадорул Униунийг РСС ын Афганистан К. И. Александров. Дин партя афганэ ла тратативе ау партичипат примул министру Мухаммед Хашим Мейвандвал, министрул палатулуй Али Мухаммед, примул локциитор ал при. мулуй министру ши министру ал афачёрилор екстерне Нур Ахмед Етемади ши алций. Рэмын ын урмэ вэгэунеле де мунте, котитуриле бруште але минунатей шоселе асфалтате, че дуче де ла 1 Кабул спре Наглу, ла шантиерул де конструкцие ал хидрочентралей, каре се конструеште де кэтре спечиалишть советичь ши афгань. Ынкэ о котитурэ ши де дупэ сТынчь се дескиде пе неаштептате о вале адынкэ, унде се афлэ баражул де бетон де 110 метри. Аич се термина ултимеле лукрэрь де финисаре. Ла 1 юние -режеле Афганистанулуй ва тэя солемн трздиционала пангликэ ши хидрочентрала ва ынчепе сэ продукэ енержия електрикэ, .атыт де нечесарэ пентру индустрия афганэ ын курс де дезволтаре. Ла церемония солемнэ ва партичипа Н. В. Подгорный, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, афлат аич ын визитэ. Мунка спечиалиштилор советичь ла конструкция хидрочентралей трезеште о адынкэ адмирацие ши рекуноштинцэ дин партя попорулуй афган. Ын аний де кынд лукрязэ ла Наглу, апроапе 5 мий де афгань ау ынсушит челе май диферите спечиалитэць. Хидрочентрала де ла Наглу есте чя май маре дин Афганистан. Продуктивитатя ей есте де 440 милноане де киловат-оре. О САРЧИНЭ ИМПОРТАНТЭ А ОРГАНИЗАЦИИЛОР СИНДИКАЛЕ Не-ам конвинс ну о датэ де маря грижэ, пе каре о поартэ Партидул Комунист ши Гувернул Советик бинелуй ши просперитэций попорулуй. О ноуэ довадэ а ачестей грижь есте ши хотэрыря ку привире ла мэсуриле пентру ымбунэтэциря алиментацией публиче. Порнинд де ла индикацииле партидулуй, организацииле синдикале интенсификэ тот май мулт контролул ши инфлуенца лор асупра активитэций рестаурантелор, оспэтэриилор, кафенелелор, буфетелор. Ын тимпул де фацэ чирка чинч мий де мембри ай групелор контролулуй нородник суправегязэ зилник лукрул ынтреприндерилор де алиментацие публика, Ын ачастэ ордине де идей ну • Путем трече суб тэчере унёле резултате але контролулуй оспэтэриилор де ла ынтреприндериле индустриале, . щантиереле де конструкций, Лт транспортурь, совхозурь ши институций пин' републикэ, контрол ынгрепринС дё кэтре Консилиул републикан ал син^икателор. ымпреунэ ку Министерул комерцулуй ши «Молдавпотреб1 сок)з»-ул. Ын ачест скоп ын ораше ши райоане ау фост креате комисий, ын компоненца кэрора ау фост инклушь песте доуэ мий де активишть синдикаль, лукрэторь медикаль ши ай комерцу’луй, депутаць ай Советелор локале. Ку конкурсу;) актив .ал ачестор комисий ла мулте ынтреприндерь де алимейтацие публика с.’а ефектуат репарация курентэ а локалурилор. с’а адус ын бунэ регулэ утилажул техноложик ши фригорижен, с’а ымбунэтэцит калитатя букателорГ Жёта лор а дёвенит май вариятэ, с’а перфекционат десервиря консуматорилор. Ын 16 бспэтэрий с’ау ынтродус форме ной де десервире, ын 14 — а фост организатэ храна калдэ пентру персоанеле, че лукрязэ ын скимб.ул дой. Мулте оспэтэрий ау фост комплектате ку кадре де о ыналтэ калификацие ши с’ау луат мэсурь ьн) ведеря перфекцнонэрий континуе а активитэций лор. Ау май фост организате ши 95 де конферинпе прин кореспондениэ але консуматорилор, резултателе кэрора ау девенит обьект де дискуцие ла шединцеле де продукцие але колективелор респективе. Кестиуниле ку привнре па организаря алиментацией публиче ау фост екзаминате ла о шединцэ а Президиумулуй Консилиулуй републикан ал синдикателор. ла Колежиул Министерулуй комерцулуй ал РСС Молдовенешть, ла о шединцэ а кондучерий «Молдавпотребсоюз»-улуй. ла мулте адунэрь мунчиторешть, шединце але комитетелор синдикале ши але униунилор районале де консум, ла семинаре ш. а. Мэсуриле луате ау контрибуит ла ынлэтураря унор неажунсурь ши ла ымбунэтэциря активитэций ынтреприндерилор алимеитаре. Ын тимпул де фацэ функцёонязэ ла ынтреприндерь индустриале, ла шантиере де конструкцие. ын транспортурь ши ла институций дин републикэ 407 оспэтэрий марь. Ын еле се апликэ тот май ларг формеле прогресисте де десервире. 136 де оспэтэрий ау фост трекуте ла десервиря ын флукс а консуматорилор ку акитаря ултериоарэ, ын мулте казурь ын секций е организатэ вынзаря ын преалабил а бонурилор пентру прынзурь. Ын пряжма сэрбэторилор ши а зилелор де одихнэ се организязэ експозиций, унде се вынд продусе де кулинэрие ши кофетэрие ши семифабрикате сау се примеск комензь пентру продучеря лор постериоарэ. Ын легэтурэ ку тречеря ынтреприндерилор : де алиментацие публикэ ла метода ноуэ де ' планифи'каре,' пн мулте оспэтэрий , 1^ун,чит0решть- а спорит консидерабил греутатя спечификэ а продукцией проприй, каре ын унеле казурь атинже пропорция йе 85 ла сутэ. Одатэ ку тоате ачестя, ынсэ, алиментация публикэ дин република ноастрэ май су- Ферэ неажунсурь сериоас^. Ын примул рынд, рецяуа ынтреприндерилор ну сат«сфаче черинцеле популацией! Ла унеле фабричь ши узине ну сынт креате ынкэ тоате кондицииле пентру а-й асигура ку хранэ калдэ пе тоць мунчиторий. Ба ши унеле локалурь ну кореспунд черинцелор елементаре. Ла комбинатул де захэр дин Рыбница, ла фабрика No 4 де коыфекциунь дин Сорока, ла фабрика де консерве дин сатул Красное, районул Тираспол, ш. а. мунчиторий ну доведеск сэ мэнынче ын тимпул резерват прынзулуй. Уний кондукэторь де ынтреприндерь ши институций ну акордэ атенция кувенитэ дезволтэрий рецелей де оспэтэрий. Конструкция унор ынтреприндерь ной, репараря челор екзистенте се тэрэгэнязэ, яр асигнэриле пентру ачест скоп ну се валорификэ ла тимп. Индикацииле г.увернулуй ку привире ла конструкция ши адаптаря де ной локалурь пентру оспэтэрий се ындеплинеште несатигфэкэтор. Деосебит де инсуфичиент ындеплинеск ачесте индикаций Министерул индустрией алиментаре ши Министерул агрикултуриЯ дин републикэ. Де екземплу, Министерул индустрией алиментаре а дескис анул трекут абя доуэ оспэтэрий дин челе 17 кыт планификасе, яр ын анул де фацэ аре сарчина сэ дескидэ 10 ынтреприндерь де алиментацие публикэ, дар н’а проектат нич уна. Май ынтылним казурь кондамнабиле, кынд министереле ши департаментеле ну планификэ аменажаря де оспэтэрий ын блокуриле ноу конструите. Ынтреприндери-ле комерчиале май ау де ындурат мулте греутэць дин кауза липсей де мижлоаче де транспорт ауто пентру а адуче ла тимп продуселе алиментаре ши семифабрикателе. Ын мулте оспэтэрий ау ло« казурь де ынкэлкаре а техноложией прегэтирий букателор, ну се респектэ нормеле де келтуире а материей приме, се прегэтеск ынкэ пуцине букате дин легуме, продусе лактате ши пеште, ын пропорций мичь се продук семифабрикате, продусе де кулинэрие ши кофетэрие, дин пасте фэиноасе. Ла унеле ынтреприндерь, прекум сынт оспэтэрия де ла фирма де ынкэлцэминте «Зориле», оспэтэрия No 56 дин Кишинэу; чя дин совхозулшкоалэ дин Кишинэу, де ла фабрика де консерве «Прут», районул Леова, ш. а. ну се прегэтеск букате диететиче. Де; ачесте ши мулте алте ла:куне Сынт виновате комите;теле локале але организациилбр синдикале, каре ну'манифеста инсистенца кувенитэ ын че привеште ымбунэтэциря алиментацией публиче, лэржиря рецелей де оспэтэрий ши буфете, ну ынтродук ын контрактеле колективе пункте, каре сэ оближе администрацииле респективе сэ акорде ачестей кестиунь чя май маре атенцие. Ачаста се импуне ку атыт май мулт. ын кондицииле тречерий ла сэптэмына де лукру де чинч зиле. Пентру а фаче ной пашь ын ведеря ымбунэтэцирий алиментацией публиче ар фи утил, ка организацииле синдикале ши челе комерчиале сэ апличе претутиндень форме прогресисте де десервире, прекум есте аутосервиря ку плата ултериоарэ, выизаря абонаментелор, кыт ши а дежунурилор ши прынзурилор комплексе, чея че ар редуче мулт тимпул нечесар пентру луаря месей. Кестиуня ку привире ла алиментация публикэ требуе сэ фие обьектул уней грижь перманенте а комитетелор републикане ши локале але синдикателор. Еле сынт датоаре сэ интенсифиче ши май мулт контролул ын ачест домениу де активитате, сэ аскулте май дес дэрь де самэ але кондукэторилор административь ын ачастэ привинцэ. О кестиуне ну май пуцин импортантэ есте грижа де прегэтиря кадрелор де букэтарь. Организацииле синдикале ши челе комерчиале. ымпреунэ ку администрацииле ынтреприндерилор ши институциилор, ау облигация де а луа тоате мэсуриле пентру а ымбунэтэци ын анул жубилиар алиментация публикэ, пентру а креа кондиций оптиме ын бедеря уней мунчь креатоаре ыналт продуктиве. В. КОХАНСКИЙ, секретарул Консилиулуй републикан ал синдикателор. КАД РАНИНТЕРНАЦИОНАЛ ИТАЛИЯ. Ескаладаря американэ а рэзбоюлуй ын Виетнам ши ловитура милитарэ дин Гречия ау трезит ун вал де демонстраций де протест ын мулте ораше але Италией. Оамений де челе май диферите вырсте ши конвинжерь политиче чер ынчетаря рэзбоюлуй нриминал дус ымпотрива попорулуй виетнамез ши инстаураря демокрацией ын Гречия. ЫН ФОТОГРАФ И Е: демонстранць ындрептынду-се спре амбасада Грецией ла Рома. Пе плакате стэ скрис: «Виетнам ши Гречия — челе доуэ феце але доларулуй». Фото де У. Гракко. Фотокроника ТАСС. ЛА МИНИСТЕРУЛ АФАЧЕРИЛОР ЕКСТЕРНЕ АЛ РПБ СОФИЯ, 31 май. (ТАСС). Аженция телеграфикэ булгарэ а комуникат, кэ ын легэтурэ ку рецинеря илегалэ ши арбитрарэ а примулуй секретар ал амбасадей Републичий Популаре Булгарин ла Пекин Н. Мылчанов де кэтре ун труп де хунвейбинь ши милициень ла 25 май ши ку компортаря недемнэ фацэ де ел дин партя ауторитэцилор офичиале кинезе ерь а фост инвитат ла Министерул афачерилор екстерне ал РПБ ынсэрчинатул ку афачерь ал РПК ын Булгарин. И с’а декларат чел май енержик протест. Пуртэторул де кувынт ал министерулуй а черут сэ фие гарантатэ инвиолабилитатя ши секуритатя дипломацилор булгарь ла Пекин, конформ нормелор интернационале, ши сэ фие асигурате кондицииле пентру активитатя нормалэ а амбасадей булгаре. -------♦------ ПЭРЕРЯ ПОПОРУЛУЙ АМЕРИКАН НЬЮ-ЙОРК, 31 май. Кореспондентул Аженцией ТАСС С. Лосев трансмите: Че кред американий деспре асасинаря президентулуй Джон Кеннеди? Анкета опинией публиче, организатэ речент де сервичиул луй Луис Харрис, а арэтат, кэ ын презент 66 ла сутэ дин американь консидерэ, кэ президентул Кеннеди а фост оморыт ын урма унуй комплот ши н’а кэзут виктимэа уней криме, сэвыршите де ун сингур ом. 7 дин 10 американь сынт конвиншь, кэ рапортуя комисией Уоррен «н’а рэспунс ла мулте ынтребэрь импортанте». Луис Харрис скрие ын газета «Вашингтон пост», кэ «факторул принчипал, каре а контрибуит ла крештеря симцитоаре а ачестор ындоель, есте черчетаря ымпрежурэрилор асасинатулуй, фэкутэ де прокурорул дин Ноул Орлеан Джим Гаррисон». Ынтр’ун интервиу акордат ла телевизиуне кореспондентулуй компанией «Америкен Бродкастинг Компани» Джим Гаррисон а декларат дин ноу, кэ Кеннеди а фост асасинат де ниште фошть аженць ай Дирекцией нейтрале де рекуноаштере дин СУ А. Ануме деачея, а сублиният Гаррисон, ДЧР фаче тотул ка сэ зэдэрничяскэ анкета дин Ноул Орлеан. Тоць авокаций персоанелор, каре се ескивязэ де а фаче депозиций ла прокуратура, а арэтат ел, сынт плэтиць де Дирекция чентралэ де рекуноаштере. Преса американэ а десфэшурат о кампание де пригонире ымпотрива луй Джим Гаррисон. УН ЕКЗЕМПЛУ ВИУ ДЕ КОЕКЗИСТЕНЦЭ ПАШНИКЭ КАБУЛ, 31 май. (ТАСС). Коментынд визита Прешединтелуй Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Н. В. Подгорный, газета «Ислах» скрие ын артиколул де фонд, ынтитулат «Оаспете скумп», деспре релацийле де приетение ку вечинул де ла норд. Газета еублиниязэ, кэ ачесте релаций буне се ьгнтэреск зи де зи, фиинд ын презент ун екземплу виу де коекзистенцэ пашникэ. Ку 48 ань ын урмэ, се спуне ын артикол, кынд Афганистанул шь-а скутурат ланцуриле колониализмулуй ши а кучерит дин ноу индепенденца, Униуня Советикэ а фост примул стат, каре а рекуноскут офичиал индепенденца Афганистанулуй. Пе атуйч а луат наштере приетения динтре цэриле Ноастре, каре се ба-зязэ пе принчипииле респектулуй речипрок, егалитэций ын дрептурь ши неаместекулуй ын требуриле интерне. Одатэ ку семнаря трататулуй дин 1921, ын релацииле динтре Униуня Советикэ ши Афганистан с’а дескис о Пажинэ ноуэ. Де атунч, ын курс де 46 де ань, се дезволтэ ку сукчес колабораря економикэ ши културалэ динтре челе доуэ цэрь. Скимбул де визите динтре кондукэторий цэрилор ноастре, сублиниязэ газета, есте ун мижлок ефичиент де ынтэрире а релациилор де приетение. Астэзь. аратэ газета, кынд ла инвитация мажестэций сале а венит ын цара ноастрэ ыналтул оаспете де ла норд, еминент ом де стат, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ын релацииле де 4фиетение динтре цэриле ноастре се дескиде о ноуэ пажинэ, каре ва апропия ши май мулт цэриле Ноастре. молдовя сочиялмстэ ЛУПТЕЛЕ ДИН ВИЕТНАМ Патриоций суд-виетнамежь континуэ сэ дее ловитурь' путерниче трупелор агресорилор американь ши марионетелор лор сайгонезе. Ла 21 май патриоций ау ынтрепринс ун атак масив де артилерие ын провинчия Биеихоа асупра уней колоане де танкурь ши машинь блиндате американе. Ын тимпул ачестуй атак ау. фост нимичите 13 машинь де луптэ, яр 80 де солдаць американь ау фост оморыць сау рэниць. Ку о сэптэмынэ май ынаинте, ла 14 май, осташий Арматей де елибераре ау атакат ун режимент американ пе шосяуа No 14. Ау фост скошь дин луптэ 70 де солдаць ши офицерь американь. Ла 27 май, ын провц^чия Куангнгай патриоций ау атакат ши здробит ла 10 километри норд де Сайгон о компание а дивизией I аеромобиле американе. Осташий апэрэрий антиаериене а Арматей популаре виетнамезе пэзеск ку вижиленцэ черул Виетнамулуй де Норд. Креште неынчетат нумэрУл авиоанелор агресорилор доборыте. Ла 30 май ау фос!’ доборыте де асупра Виетнамулуй де Норд патру авиоане американе, каре ау пэтрунс ын спациул аериан ал Републичий Демократе Виетнам. Ла 25, 26 ши 29 май осташий апэрэрий антиаериене виетнамезе ау доборыт, дупэ дате пречизате, ынкэ трей авиоане американе. Астфел, нумэрул тотал ал авиоанелор американе, доборыте де асупра тбриториулуй РДВ, се ридикэ ла 1.980. (ТАС<г, 31 май). Ла шединца Консилиулуй де Сеиуритате НЬЮ-ЙОРК, 31 май. (ТАСС). Ла шединца де ерь а Консилиулуй де Секуритате репрезентанций РАУ, Сирией ши Либанулуй, инвитаць сэ партичипе ла дйскутаря ситуацией дин Рэсэритул Апропият, ау декларат, кэ цэриле арабе сынт хотэрыте сэ опунэ о резистенцэ ефичиентэ агресией. Ей ау сприжинит плынжеря РАУ ымпотрива политичий агресиве а Израилулуй. Министрул афачерилор екстерне ал Либанулуй Жорж Хаким а карактеризат ка абсурдитате афирмация репрезентанцилор апусень. кум кэ «евакуаря ын грабэ а трупелор» де кэтре У Тан а фост принчипала каузэ а кризей дин Рэсэритул Апропият. ’ СУА ши Англия, а спус ел, формулязэ ачастэ ынвинуире, ка сэ-шь деклине орьче рэспундере пентру ынэсприря ситуацией дин Рэсэритул Апропият. Акт.уала кризэ, а менционат Хаким, есте о урмаре а аменинцэрилор Израилулуй де а сэвырши ун атак армат асупра Сирией. Кауза ынкордэрий дин Рэсэритул Апропият, а спус репрезентантул Сирией Жорж Томе, есте политика агресивэ а Израилулуй. Томе а читат нумероасе фанте де акциунь агресиве але Израилулуй ымпотрива Сирией, каре ау фост черчета-те ши конфирмате де мембрий комисией миксте де суправегере а армистициулуй. Ел шь-а експримат регретул, кэ политика агресивэ а Израилулуй есте сприжинитэ ши ынкуражатэ де Стателе Уните. Мохаммед ел-Куни (РАУ) а арэтат, кэ гувернул Републичий Арабе Уните н’аре дё гынд сэ ынтреприндэ акциунь офенсиве, дар ва рэспинже фэрэ нич о шовэялэ агресия, дакэ еа ва фи дезлэнц.уитэ де Израил. Дискутаря ачестей кестиунь ва континуа ла шединца урмэтоаре а консилиулуй, каре а фост фиксатэ пентру зиуа де азь. Сент-Томас фаче парте дин трупа Инсулелор Виржиния, ситуате ын Маря Караибилор. Еле ау фост десноперите де Кристофор Колумб ла ефыршитул секолулуй ал ХУ-ля. Колонизаторий ау нимичит популация индиженэ. Мулт тимп, Сент Томас ера локул де вынзаре а енлавилор, адушь дин Африка. Ын презент мажоритатя популацией о конституе негрйй ши мулаций. Фиинд о режиуне питоряскэ, Сент-Томас атраже ануал ун нумэр маре де туришть. Авынд о популацие де 19 мий де оамень, инсулеле ау гэздуит анул трекут апроапе 300 мий де туришть. Примул вас советик, каре а визитат портул Шарлотта-Амалия, чеитру административ ал инсулелор, а фост мотонава «Александр Пушкин». ЫН ФОТОГРАФИЕ: орашул Шарлотта-Амалия. Фото де А. Катнов ши С. Преображенский. Фотокроника ТАСС. О ГЛИН ДА ФАПТЕЛ ОР Театрул музикал - драматик дин Бэлць а визитат речент сатул Багринешть, че-й ын районул Флорешть, Артищтий ау презентат пе счена клубулуй пьеса «Оприць планета». Помикулторий дин колхозул «Мичурин», районул Лазо, ау ынчепут кулесул чирешелор тимпурий. Примеле тоне де труфандале ау фост експедияте ын фондул унионал «Молдплодоовощ». Фабрика де консерве дин Чимишлия се прегэтеште актив пентру ноул сезон. Аич а фост монтатэ о ноуэ линие - конвейер пентру прелунраря томателор, винетелор ши алтор легуме. Ынтреприндеря ва продучё ну ун милион де боркане конвенционале де консерве май мулт, декыт ын анул тренут. Пе лынгэ комбинатул де панификацие дин Бэлць а фост датэ речент ын експлоатаре о секцие де фабрикаре а нутрецурилбр комбинате. Секция ва продуче зилник кыте 130 тоне де нутрецурь прециоасе, • Ла Кишинэу а авут лок премцрра театрулуй популар ал Касей тинеретулуй, каре а презентат «Акул ши байонета» де драматургул А. Галиев. Режизор — А. А. Мутафов. Музеул нейтрал театрал «А. А. Бахрушин» дин Москова прегэтеште о енспозицие пе тема «Театрул советик ын 50 де ань». Принтре лукрэриле пикторилор театраль ши де чинема вор фи презенте ши опереле маештрилор молдовень: але луй А. Шубин, Л. Каушансний, Б. Пискун, К. Лодзейский ш. а. Зилеле трекуте ла Каса де културэ дин Флорешть с'ау ынчепут лектуриле октомбриене. Ла прима сератэ ау пэртич.ипат векь комуништь, каре ау повестит деспре бируинца Револуцией дин Октомбрие, деспре рэзбоюл чивил ш. а. Пентру економ и сир я енержией електриче щи пентру депэширя сарчинилор де продукцие ын примул триместру, узиней «Виброприбор» дин Кишинэу и с’ау дечернат доуэ Драпеле Роший трансмисибиле: примул ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши ал Консилиулуй републикан ал синдикателор, ал дойля— ал комитетулуй районал де партид Октомбрие ши ал комитетулуй екзекутив районал. Ын сатул Гура-Галбенэ дин районул Чимишлия с’а дат ын фолосинцэ о клэдире ку доуэ етаже: ла примул етаж е чайнэрпе, яр ла ал дойля — ун хотел. Анул трекут о бунэ парте дин копиий орашулуй Единец ау ынчепут анул де ынвэцэмынт ын ноуа шкоалэ ку трей етаже. Кэтре 1 Май -.трэда чентралэ с’а ымподобит ну ноуа клэдире а Касей Советелор. Е ын конструкцие ун компленс куратив ши Каса де културэ. Еа ышь ва дескиде ушиле ын ажунул Марелуй Октомбрие. Колективул фабричий де бетон армат дин Комрат нумай ынтр’о сингурэ лунэ а економисит материале де конструкцие ын валоаре де 2.100 де рубле. Абсолвенций школийтехниче-професионале кооператисте дин Сорока с’ау ынтылнит речент ла о конферинцэ републиканэ. унде ау дискутат проблеме актуале ын ведеря ынтымпинэрий дестойниче а семичентенарулуй Путерий Советиче. Ла Розина а авут локун семпнар ал секротарилор организациилор прнмаре де партид, консакрат прегэтприлор пентру ынтымпипаря дестойнпкэ а жубплеулуй Марелуй Октомбрие. ОГЛИНДА ФАПТЕ ЛОР