Moldova Socialista, 1969 (XLV/256-280)

1969-11-01 / nr. 256

Сымбэтэ, 1 ноембрие 1969 мопдовя сочиапистэ Ку ун сентимент де маре рэспундере, де адынкэ коинтересаре ын деетинеле господэрией колективе. ын ынтэриря ши крештеря ей перманента, ын ридикаря буиэстэрий ши а нивелулуй де културэ ал оаменилор мунчий ла сате ау ворбит делегаций конгресулуй републикан ал колхозничилор, каре ау луат кувынтул ын кадрул дезбатерилор асупра рапортулуй «Ку привире ла проектул Статутулуй-модел ал колхозулуй (артелулуй агрикол)», презентат де примул секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей И. И. Бодюл. Ей ау апробат унаним ачест импортант документ политик, л-ау карактеризат ка о импортантз контрибуцие ла ынтэриря економикэ-организаторикэ а колхозурнлор. ла лупта пентру дезволтаря континуэ а економией ши културий сатулуй советик, центру апропиеря трептятз а мунчий агриколе де мунка индустриала. Кувынтэриле ораторилор ау Куприне мулте пропунерь интересанте, каре комплектязэ унеле диспозиций ши аотиколе але проектулуй де Статут. Ла шединца де диминяцэ а конгресулуй дйн 30 октомбрие примул а луат кувынтул Ероул Мунчий Социалисте Т. М. Ермураки, прешединтеле колхозулуй «Победа» дин районул Котовский. Ку мултэ атенцие ши ку о адынкэ сатисфакцие, спуне ел. ам аскултат текстул месажулуй де салут ал ПК ал Молдовей, Президиумулуй Советулуй Супрем ши Советулуй Мшшштрилор ал републичий, адресат конгресулуй колхозничилор. Фиекаре дин ной а фост адынк мишкат де ыналта прецуире а мунчий агрикулторилор. Даци-мь вое сэ асигур Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ши гунернул Молдовей, кэ труднторий де ла сате ну-шь вор прекупеци путериле ши аптитудиниле пентру ынфэптунря планурилор трасате, пентру ынфлориря континуэ а мэрий ноастре Патрий. Ын тою л тоамней де аур ши ымбелшугате, ынтр'о атмосферэ де маре авынт патриотик, спуне ын континуаре тов. Ермураки, оамений мунчий де пе огоареле рчйонулуй Котовский ау дискутат ши апробат унаним проектул ноулуй Статут-модел ал колхозулуй. Тот одатэ ла адунэрь ау фост тотализате резултателе кэий де 20 де ань. паркурсе де господэрииле ноастре. Ын ажунул конгресулуй районул а ын-деплинит ши а депэшит плапуриле де вынзаре ла стат а поамей, рэсэритей, пэпушоюлуй. Ын хамбареле статулуй с'а депозитат о кантитате де грыу де чинч орь май маре декыт преведя сарчина. Орындуиря колхозника а адус скимбэрь фоарте марь ын вяца мембрилор колхозулуй «Победа». Ау крескут неспус де мулт нивелул де трай ши култура колхозничилор. Ын ултимий ань с'ау конструит ын сат 742 касе де локуит, трей школь, патру магазине. Акум се зидеск ынкэ доуэ школь, ун спитал. креше, клэдирь пентру ателиере де десервире а популацией. Сатул есте електрификат ши радиофикат, с’а инсталат кондуктэ де апэ. Чей 36 де тинеръ, каре ынвацэ ла школь супериоаре, примеск стипендий дин контул Колхозулуй, Дискутынд проектул Статулуй-модел, колхозничий дин районул Котовский ау фэкут о серне де пропунерь. Бунэоарэ. ей рекомандэ сэ се менционезе ын проектул Статутулуй утилитатя индустриализэрий конструкциилор ла сате ши сэ се сублиниезе де асеменя нечеситатя де а авя неынчетат грижэ де спориря фертилитэций пэмынтулуй прин ынтродучеря реализэрилор штиинцей ши експериенцей ынаинтате, прин креаря дё лаббратоаре агрокимиче ши фабричь колхоаниче де ынграшэминте локале. Колхозничий ау сприжинит де асеменя пропунеря де а се креа ун чентру организаторик пентру кондучеря артелурилор агриколе. Уну л динтре челе май марь резултате сочиале але трансформэрилор че ау авут лок ла сат есте апарицня омулуй ноу, спуне Еоочл Мунчий Сочиалисте С. М. Лунгу, бригадир ын колхозул «Ленин» дин районул Суворов. Орындуиря колхозника а трезит ла вяцэ ной професий ши. ын примул рынд, нрофесия де меканизатор. Ануме ей. меканизаторий, се афлэ пе примул план ал луптей пентру дезволтаря економикэ континуэ а колхозурилор. Астэзь ну не путем ыйкипуи агрикултура цэрий фэрэ ачастэ арматэ де меканизаторь. Ей ындеплинеск чя май маре парте дин мунка ынтреЖий продукций агриколе. Ын господэрия ноастрэ, бунэоарэ, меканизаторий конституе нумай шасе ла сутэ дин нумэрул тотал ал колхозничилор апць де мункэ, дар ей ындеплинеск па тру чинчимь дин ынтрегул волум де лукрэрь. Меканизаря комплекса а крештерий културилор де кымп а дат путинца де а ренунца’ апроапе ын ынтреЖиме ла мунка мануалэ ын ачастэ рамурэ, асигурынд тот одатэ спориря неынчетатэ а роадей ла хектар. Хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС ку привире ла конвокаря Конгресулуй III унионал ал колхозничилор ши публикаря проектулуй ноулуй Статут-модел ал колхозулуй с'ау букурат де ынкувяинцаре ши сприжии унаним. Проектул де Статут есте ун документ де о маре ынсемнэтате политика. 1 Ел оглиндеште ын мод стрэлучит програмул елаборат де партид ын ведеря дезволтэрий континуе а агрикултурий цэрий, интереселе витале але цэрэнимий колхознице. Ши ну ынкэпе нич о ындоялэ, кэ ел ва контрибуи ла пропэширя де май департе а орындуирий колхознице. Ла трибуна се ридикэ Ероул Мунчий Сочиалисте А. П. Чеботарь — кондукэтоаре а унуй звеноу меканизат ын колхозул «1 Май» дин районул Бричень. Оамений мунчий де пе огоареле районулуй ностру. спуне еа, трэеск о вяцэ феричитэ ши плинэ де букурий. Ачела каре н’а фост демулт прин районул ностру. венинд аколо, ну-л ва май рекуноаште. Ау диспэрут кэсуцеле мичь, ын локул кэрора ау фост конструите фрумоасе клэдирь, луминоасе Палате де културэ, школь, снитале. Пе огоареле господэриилор ноастре хуруе зи ши ноаптс трактоареле, ливезиле мийунате дау роаде ымбелшугате. Ын трекут цэранул молдован нич ну путя виса ла о вяцэ атыт де богата ши феричитэ. Тоате ачестя ни ле-ау дат Путеря Советика ши орындуиря колхозника. Ан де ан креште нумэрул фемеилор фрунташе ын продукция агриколэ. Пилдэ пен•тру тоць сынт мулгэтоареле дин колхозул «Пограничник» Александра Георгица, Олга Короткая. Вера Чокля. Еле шь-ау ындеплинит ку спор ангажаментеле сочиалисте, ау кэпэтэт де акум де ла фиекаре вакэ кыте 3.400— 3.700 литри де лапте. Меритэ лаудэ мунка Марией Баран дин колхозул «Жданов», Лидией Злая дин колхозул «Котовский», Домникэй Зайцева дин колхозул «Заря коммунизма», Марией Вистовская дин. колхозул «XX съезд КПСС», Лидией Ситарь дин колхозул «Новая жизнь» ши а мултор алтора. Проектул ноулуй Статутмодел ал колхозулуй а фост дискутат ын сателе районулуй ностру ку ун адынк интерес ши ын атмосфера унуй маре авынт. Прегэтинду-не де конгрес, ам депус тоате путериле пентру а термина кыт май репеде лукрэриле агриколе. Ын зилеле апропияте вом термина транспорту л сфсклей ши курэциря пэпушоюлуй. Районул а ши ындеплинит плануриле ануале де вынзаре ла стат а мултор фелурь де продукцие.Ероул Мунчий Сочиалисте А. И. Ганган, шеф ал ферме?! де порчь ын колхозул «Мичурин» дин районул Чимишлия, а сублиният ын кувынтаря са, кэ дупэ 20 ань де муикэ колективэ колхозничий се конвинг мереу, кыт де жустэ есте каля, арэтатэ де Партидул Комунист. Господэрия ноастрэ, спуне ораторул, а девенит о мындрие пентру ной. Пе огоареле колхозурилор лукрязэ 62 де трактоаре. Пе лынгэ аста. май авем 25 де комбайне, 38 де аутокамиоане, суте де меканизме агриколе. Ындеплининд хотэрыриле Пленарей дин мартие (1965) а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС ши Конгресулуй XXIII ал партидулуй, колхозничий спореск ан де ан фертилитатя солулуй. Пе пэмынтуриле ВуЖякулуй, пе каре економиштий бургежь ле сокотяу липсите де орьче перспекти-. вэ, ной реколтэм акум кыте 25—-30 чентнере де грыу. кыте 50—60 чентнере де пэпушой, кыте 80—90 Центнере де поамэ ла хектар. Ын служба нородулуй ау фост нусе суте де хектаре де пэмынтурь деецелините. Тош Ганган ворбеште апой деспре мариле скимбэрь, каре ау авут лок ын економия, култура сателор, ын ридикаря бунэстэрий цэранилор. Венитуриле господэрией ау крескут ла 2.314 мий де рубле. Ын сатул Чекур-МинЖир ау фост зидите суте де ной касе, о шкоалэ, клэдирь буне пентру вите. Планул де перспектива ал дезволтэрий колхозулуй преведе конструиря а зечь де пой объективе. Анул ачеста а фост пентру труднторий де зра сате ун ан де марь реалиээрь. Ынтрекыцду-се пентру о ынтымпинаре дестойникэ а чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин, ей шь-ау ындеплинит тоате ангажаментеле луатс. Колхозул а вындут статулуй ку 1.450 тоне де поамэ май мулт декыт преведя планул, ын ноуэ лунь крескэторий де анимале ау ындеплинит планул ануал де вынзаре а лаптелуй ши кэрний. Тоате реализэриле ноастре ле даторэм кондучерий ынцелепте а Партидулуй Комунист. орындуирий колхознице. Ка ши тоць колхозничий дин артелул ностру агрикол, ышь терминэ кувьштаря шефул де ферма, еу апроб ын ынтрейшме ши пе деплин проектул Статутулуй-модел. Тот одатэ пропун сэ се ынтродукэ комплектэрь ын проект. Дупэ пэреря мя, требуе сэ се ынскрие ын Статут, кэ колхозничий, каре ау о марс експериенцэ ши векиме ын лукру, примеск ун спор де плата пентру векиме ын мункэ. Ау трекут 45 де ань де кынд ьш районул Рыбница ау фост ынфиинцате примеле комуне. Деспре маря кале де луптэ ши викторий, ре^иуртате де оамений мунчий ла сате, а ворбит де ла трибуна конгресулуй примул секретар ал комитетулуй района л де партид В. А. Захаров. Нумай ын ултимий 20 де ань фондуриле индивизибиле але колхозурнлор районулуй с'ау мэрит де 30 де орь, яр венитуриле бэнешть— де 17, орь, мижлоачеле фиксе де продукцие де —- 26 орь, продукция глобалэ а колхозурнлор — де 6 орь. Сынт интересанте ши урмэтоареле фа.п'те; нумэрул челор апць де мункэ ын 20 де ань а скэзут ын колхозуриле району луй ку 3.100 де оамень, ын скимб фиекаре дин ей дэ акум о кантитате де продукцие де 6 оръ май маре. Ораторул ворбеште апой деспре трансформэриле ын домениул културий. Ын колхозуриле районулуй лукрязэ акум песте 400 де спечиалишть ын агрикултурэ. Фондул де кэрць ал библиотечилор сэтешть депэшеште 200.000 де волуме, ын сате фуикционязэ 33 де инсталаций чинематографиче стационаре. Идея принчипалэ а планулуй кооператист ал луй В. И. Ленин, спуне ын континуаре тов. Захаров, ера ну нумай де а скоате цэрэнимя дин старя де мизерие, дар ши де а атраЖе трептат маселе ларЖь де цэрань мунчиторь ла конструкция комунистэ. адикэ де а едука омул ноу. Ораторул ворбеште деспре мулць оамень минунаць, едукаць де орындуиря колхозника. Принтре ей сынт, бунэоа рэ, ветераний мишкэрий колхознице И. И. Пустика, А. С. Кобелецкий, И. Ф. Сапожник, Е. К. Чеботарь ши мулць алций. Ын нумеле колхозничилор дин районул Рыбница ораторул пропуне сэ фие апробат проектул де Статут ши сэ се ынтродукэ о комплектаре ын артиколул 18, реферитор ла партичипаря колхозурнлор ла активитатя ынтреприндерилор ши организациилор интёрколхозниче ши де стат-колхозниче, прекум ши ла униря колхозурнлор пе база консимцэмынтулуй либер ын униунь. Ачастэ комплектаре требуе сэ оглиндяскэ нечеситатя де а креа де жос пынэ сус, пе база принчипиилор чентрализмулуй демократии, униунь интерколхозниче, каре сэ кондукэ организацииле кооператисте интерколхозниче. планификаря продукцией ши конструкцииле сочиал-културале ла сат. Се дэ кувынтул Еуженией Ватаманюк, секретара организацией комсомолисте ын колхозул «1 Май» дин районул Глодень. Арункынд о привире ынапой, везь каля паркуреэ, яр привинд ынаинте, везь ной оризонтурь минунате. Уна дин ачесте дате мэреце, каре не чере сэ апрофундэм ку I ындул каля паркуреэ, есте апропиятул чентенар ал наштерий марелуй кондукэтор ал оаменилор мунчий Владимир Ильич Ленин. Ной, тинерий, ы н т.ы м пин эм ачастэ дата, прелуынд дин мыниле Аенерацнилор май вырстниче глориоаса штафетэ де мункэ. Оамений де вырста мя штиу деспре примий пашь ай колхозурнлор нумай дин челе повестите де оамений май вырстничь. Дар ной не дэм бине сама, кэ ануме колхозуриле сынт сингура форма жустэ де организаре а мунчий ши а веций, каре а дат путинцэ нородулуй молдовенеск сэ пунэ капэт пентру тотдяуна ынапоерий ши сэрэчией. Даторитэ венитурилор марь, колхозничий дин сатул ностру ау зидит ын ултимий ань 720 де касе. Ын сатул Болотино, каре пе времурь ера ун сат фоарте ынапоят, сынт акум 300 де телевизоаре, 950 де апарате де радио, колхозничий ау ын фолосиица лор персонала 62 де мотоциклете ши 11 аутомобиле. Ла ной лукрязэ. 107 ынвэцэторь, 12 медичь ши мулць алць спечиалишть. Тинеретул есте о маре путере ын господэрие. Чей май мулць крескэторь де анимале сынт тинерь. Ын трей ань ей ау фэкут ка ферма де лапте сэ девинэ унул дин колективеле фрунташе. Претутиндень с’ау креат тинеретулуй буне кондиций де мункэ ши де одихнэ. Тот май пуцинь тинерь пэрэсеск сатул натал дупэ абсолвиря школий медий. Сынтем де пэрере, кэ ын господэрий требуе сэ се креезе кондиций пентру кэпэтаря уней спечиалитэць. Ын фелул ачеста мажоритатя абсолвенцилор школилор медий вор рэмыне ын сателе лор натале. Кредем, кэ ар фи бине ка ачастэ пропунере сэ фие ынекриеэ ын проектул Статутулуй-модел ал артелулуй агрикол. Дискутаря проектулуй Статутулуй-модел ал артелулуй агрикол а трезит ун ноу авынт де мункэ ши политик ын рындуриле агрикулторилор. Деспре ачаста а ворбит ын кувьштаря са Е. Д. Герман, кондукэтоаре де звеноу ын колхозул «Заветы Ленина» дин районул Леова. Семэнатул де тоамнэ а фост ынфэптуит ла ун ыналт нивел организаторик, ау фост реколтате ку спор културиле тырзий, сынт креате кондиций буне пентру ернатул вителор, се апропие де ефыршит аратул де зэбле. Ь1н колхозул «Заветы Ленина» му екзистэ културэ агриколэ, а кэрен роадэ сэ ну депэшаскэ роада превэзутз де план. Звеноул де меканизаре комплекса, спуне тов. Герман, а крескут ын анул ачеста кыте 32 чентнере де грыу, 22 чентнере де рэсэритэ ши 50 чентнере де пэпушой-грэунце ла хектар. Прецул де кост ал продукцией есте ку 15 ла сутэ май мик декыт ын медие пе колхоз. Време де ноуэ ань ам кондус ун звеноу пентру крештеря културилор де кымп. Ын 1966, ла кемаря партидулуй, ам ынчепут сэ лукрез пе трактор. Меканизаторий се букурэ ын сатул ностру де стима тутурора. Фемеиле, каре лукрязэ пе трактор, примеск ынлесниръ — кончедиу суплиментар, ау норме май мичь ш. а. м. д. Ка рэспунс ла ачастэ грин;э, фемеиле-меканизатоаре мунческ ку абнегацие. Ноул Статут ал артелулуй агрикол ва фи ун пас импортант ын дезволтаря де май департе а орындуирий колхознице. Ам дори, ка ел сэ оглиндяскэ май бине дрептуриле ши ындаторириле брнгадирулуй, ал кэруй рол креште мереу. Кредем, кэ ар требуй лэрйште дрептуриле бригадирулуй ши але сфатулуй бригэзий, сэ ли се дее дрептул де а премия пе чей май бунь колхозничь, де а педепси пе чей че ынкалкэ дисциплина мунчий. Бригада требуе сэ айбэ ун фонд проприу де ынкуражаре а фрунташилор. Д. И. Гаркавенко, фост прешединте ал колхозулуй «Заря коммунизма» дин районул Тираспол, партичипант ла примул Конгрес унионал ал колхозничилор ударничь, а ворбит ку'мултэ, емоцие ын фаца челор адунаць деспре лукрэриле примулуй Конгрес унионал ал колхозничилор дин анул 1933, ла каре а фост делегат дин партя Републичий Аутономе Молдовенешть. Ка ниште бунь господарь ши ын мод конкрет ау дискутат партичипанций ла конгрес сарчиниле ьштэририй континуе а агрикултурий. Ь1н сатул меу натал, спуне тов. Гаркавенко, ерау пе агунч шасе кодхозурь. Ын колхозул «Культтруд», унде ам лукрат ка шеф ал брнгэзий де кымп, яр апой ка прешединте ал артелулуй, ну авям машинь. Арам ку каий, боронитул се фэчя ку вачиле, тоате челелалте лукрэрь се ыидеплиняу ын мод мануал. Роада ера микэ: 5—6 чентнере де грыне, 10—11 чентнере де пэпушой ла хектар. Акум колхозул «Заря коммунизма» аре 38 де аутомобиле. 95 тракто&ре, 22 комбайне шн песте 500 де алте машинь агриколе. Пе атунч колхозул ностру ну авя декыт 18 кай ши 8 скроафе. Акум господэрия аре 1.500 вите корнуте марь, 2.800 порчь, 9.000 пэсэрь. Трансформэрь марь с’ау продус ьш аспектул културал ал сатулуй, а крескут неспус де мулт нивелул де вяцэ ал цэранилор. Кынд ам ынчепут мунка ноастрэ ын колхоз, сатул ну авя спечиалишть ку студий супериоаре сау медий. яр /акум авем 27 де спечиалишть. Ын лок де шкоалэ примарэ, ын каре ынвэцау 80 де копий, авем. о шкоалэ медие ши о шкоалэ де опт апь, ьш каре ынвацэ 1.250 де елевь. Ын тоате ачесте трансформэрь ведем грижа Партидулуй Комунист пентру цэрэннмя колхозника. КОНГРЕСУЛ КОЛХОЗНИЧИЛОР ДИН РСС МОЛДОВЕНЯСКЭ ПЕ НАЛЯ ЛЕНИНИСТЭ ШЕДИНЦА ДЕ ДИМИНИЦЭ ДИН 30 ОХСТОМБРИЕ ШЕДИНЦА Д Е ДУПЭ АМ И 3 Э ДИН. 30 О К Т О Ш Б X* НЕ Ла шединца де. дупэ амязэ а конгресулуй а континуат дискутаря рапортулуй презентат де И. И. Водюл, примсекретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ку при вире ла проектул Статутулуй-модел ал колхозулуй. Ын кувьштаря са И. Ф. Анисимова, кандидата ын штиинце економиче, прешединте ал колхозулуй «Вяца Ноуэ», районул Орхей. а опус, кэ ачест документ есте пэтрунс де грижа пентру трудиторул колхозник, пентру крештеря бунэстэрий луй материале, пентру ымбунэтэииря културий ши траюлуй. Меритэ тоатэ ынкувиинцаря пунктул дин проект, ын каре се фаче констатаря, кэ мижлоачеле бэнешть, ынкасате де ла реализаря продукцией ши дин алте извоаре, -сынт фолосите ын примул рынд пентру ретрибуиря мунчий колхозничилор. Маря грижэ пентру невоиле персонале але мембрилор артелулуй се веде ши дин фаптул, кэ проектул де Статут купринде капитолул спечиал — «Асигураря сочиалэ а колхозничилор». Дискутынд проектул ноулуй Статут, колхозничий л-ау ынкувиинцат ын ынтреЖиме. Ын ачелаш тимп ей ау гэсит де кувиинцэ сэ се превадэ ын Статут о рэспундере май маре а мембрилор артелулуй пентру респектаря ре* гулилор де кондуитэ интернэ, регуль, ынкэлкаря кэрора причинуеште колхозулуй марь дауне материале. Тов. Анисимова а сублиният де асеменя нечеситатя де а ридика ролул прешединцилор комисиилор де ревизие. Ачастэ функцие требуе сэ фне ридикатэ ла рангул функцией де специалист принципал ши ын ачастэ функцие требуе сэ фие нумиць оамень компетенць, каре сэ се букуре де ауторитате. Оратоаря а пропус де асеменя, ка Статутул сэ превадэ, кэ супрафаца секторулуй де пе лынгэ касэ требуе сэ фие детерминатэ сепарат ын фиекаре републикэ. Ын Молдова ачест сектор ну требуе сэ депэшаскэ 0,3 хектаре. Дакэ колхозникул перде легэтура ку колхозул, ел требуе сэ фие липсит де дрептул де а се фолоси де секторул де пе лынгэ касэ. Ын Статут требуе сэ фие рефлектатэ ши нечеситатя уней корелаций май рационале ынтре плата де базэ ши чя суплиментарэ. Плата мунчий спечиалистулуй ар требуи сэ фне стабилитэ ын функцие де век им я ын мун-; кэ. Проектул ноулуй Статутмодел ал артелулуй агрикол а фост пришгт ку ун интерес екстрем де маре де кэтре колхозничий районулуй ностру. а спус М. С. Хынку, шефул дирекцией районале де продукцие агриколэ дин Унгень. Ынкувиинцынд унаним проектул, ей ау ворбит ку мындрие деспре форца орындуирий колхознице, с'ау пэтрунс ши май мулт де конштиинца. кэ ей сынт адевэратул стэпын ал артелулуй лор, ау ынцелес май профунд рэспундеря пе каре о поартэ пентру старя економией ши пентру мэриря авуцией обштешть. Колхозничий ау ворбит ку мултэ кэлдурэ деспре скумпул Партид Комунист, каре се ынгрижеште мереу де ынтэриря економией артелурилор агриколе, де ымбунэтэциря веций оаменилор мунчий де ла сат, ридикаря нивелулуй лор културал. Проектул ноулуй Статут ал колхозулуй асигурэ ымбунэтэцйря ын континуаре а сйстемулуй де кондучере а продукцией сочиале, ынтэриря ши дезволтаря демокрадней колхознице. Капэтэ тоате дрептуриле сфатуриле бригэзилор , адунэриле ымпутерничицилор, адунэриле де бригадэ ши челелалте форме де кондучере а господэрией. Дискутынд ачесте кестиунь, ам ажунс ла конклузия, кэ колхозуриле требуе сэ айбэ органеле лор, базате пе принчипий демократиче, органе де кондучере економикэ ын центру ши пе терен. Статутул ар требуй сэ превадэ о платэ споритэ а мунчий лукрэторилор • де кондучере дин верига мижлочие, ын функцие де студииле лор ши де векимя лор ын мункэ. Ын урма традучерий ку сукчес ын вяцэ а политичий Партидулуй Комунист ын домениул агрикултурий, колхозул «Ленинский путь», районул Чадыр-Лунга, с’а трансформат ынтр’о господэрие рамификатэ бине дезволтатэ. Дезволтаря ларгэ а витикултурий а детерминат спечиализаря ачестей господэрий. Челе 550 хектаре де вицэ де вне родитоаре, каре репрезинтэ 16 проценте дин ынтряга супрафацэ култиватэ, дау ын медие 40—45 де проценте дин тоате венитуриле , бэнешть. — Бригада ноастрэ спечиализатэ де трактоаре, — а спус бригадирул А. Н. Таукчи, — десервеште доуэ бригэзь де витикулторь ши о бригадэ де пепиниеришть-помикулторь. Даторитэ меканизэрий ши агротехничий ынаинтате вииле колхознице ау девенит мулт май родитоаре. Ын анул ачеста ной ам луптат пентру а обцине 75 чентнере де поамэ ла хектар. Дар роада медие де поамэ ын колхоз а фост де 90 чентнере ла хектар, яр ын бригэзиле десервите де ной — де кыте 115 чентнере. С’а вындут ла стат ку 1.178 тоне де поамэ май мулт декыт преведя планул. Есте семнификатив, кэ, ку тоатэ мэриря де 1,5 орь а роадей глобале де поамэ, кулесул ей с’а фэкут ын ачеляшь термене, ка ши челе дин анул трекут. Ын ажуторул кулегэторилор ау венит диферите меканизме де ынкэркаре, конструите де рационализаторий колхозничь. Оамений мунчий дин колхоз партичипэ ла ынтречеря социалиста де мункэ ын чинстя жубилеулуй ленинист, фиинд пэтруншь де ыналта конштиинцэ а даторией лор. Сынт ындеплините ши депэшите сарчиниле анулуй ал патруля ал чинчиналулуй ын че привеште продукция ши вынзаря ла стат а продуселор агриколе. Ла трибунэ се афлэ Е. М. Сушчевская — прешединта комитетулуй екзекутив районал Анений-Ной. Ын 1950, спуне еа, ревеня ла ун колхоз 1,100 хектаре де пэмынт, инклусив 12 хектаре де ливадэ, 100 хектаре де вне, 115 вите корнуте марь, 45 де порчь, 36 де кай. База технико-материалэ ера фоарте слаба. Дар ятэ кэ ау трекут 20 де ань. Ын анул курент с’а обцинут пе район ын медие ла хектар 22 чентнере де грыу, 16 чентнере де рэсэритэ, 65 чентнере де фрукте, 55 чентнере де поамэ. Нумэрул вителор корнуте марь а ажунс ла 25 де мий, ал порчилор — ла апроапе 40 де мий. Ынтрегул венит бэнеск ал колхозурилор ера ын 1950 де 3,2 милиоане де рубле. Пентру плата мунчий с’а резерват 2.1 милиоане де рубле. Ын 1968 ын колхозуриле районулуй с’а кэпэтат ун венит де апроксиматив 30 милиоане де рубле, яр пентру плата мунчий с'а келтуит 15,9 милиоане де рубле. Продукция глобалэ а колхозурилор с’а мэрит де 7,3 орь. Прин градул де ынзестраре техника о господэрие медие депэшеште акум СМТ-уриле дин алий 50. Унуй колхоз ый ревине ын медие 45 де трактоаре, 14 комбайне, 23 де аутокамиоане. Акум 20 де ань ун хектар де теренурь агриколе дэдя ун венит де нумай 50 де рубле, ын тимп че ын анул трекут, ын кондиций метеоролоЖиче нефаворабиле, хектарул де теренурь агриколе а дат ун венит де 425 де^ рубле. Партидул Комунист. спуне ын континуаре ораторул, урмынд порунчиле луй Ленин, а ынфэптуит о серпе де мэсурь пентру апропиерп нивелулуй де вяцэ ал популацией де ла сате де чел ал попу-' лацией де ла ораше. Ноиле кондиций економиче, фэуриря уней базе технико-материале трайниче ау скимбат радикал вяца сочиалэ ши спиритуалэ а сатулуй. Мулте дин чея че конституя ын трекут нумай о нэзуинцэ, ау девенит лукрурь обишнуите ын траюл цэранилор. Колхозничий, ынкувиинцынд ын ынтреЖиме проектул Статутулуй, пропун, ка. паралел ку планификаря де перспектива а дезволтэрий економией, сэ се планифиче ши дезволтаря сочиалэ. С’а експримат пэреря, ка оамений мунчий дин сфера продукцией колхозурнлор сэ капете дрептул де а ынтра ын синдикат. С. Г. Богдан, прешединтеле колхозулуй «Правда», спуне кэ ын районул Комрат ла дискутаря проектулуй Статутулуй-модел ал колхозулуй ау луат парте пес.те 22.000 де оамень. С'ау фэкут май мулт де 200 де пропунерь. Ун интерес атыт де маре е десне де ынцелес, деоарече орындуиря колхозника й-а скэпат пе цэрань де експлоатаре ши мизерие, й-а фэкут сэ девинэ адевэраць стзпынь ай пэмынтулуй лор. Ын трекут цэранул-гэгэуз путя доар сэ висезе ла ун нивел ыналт ал лукрэрий пэмынтулуй ши ал крештер-ий анималелор, ла о вяцэ ымбелшугатэ, ла посибилитатя де а кэпэта акчес ла куноштинце. Нумай ын кондицииле Путерий Советиче, веций колхознице аспирацииле луй с’ау вэзут реализате. Орьшдуиря колхозника а доведит, кэ степа БуЖякулуй поате девени ши а девенит пе дрепт кувьшт ун план ынфлоритор ал републичий! ноастре. Сатул меу натал, Бешалма, ынеямнэ ын лимба гэгэузэ «Чинч мере», спуне тов. Богдан. Денумиря есте фрумоасэ. дар вяца локуиторилор сатулуй Бешалма сра ын трекут о вяцэ де мизерие. 70 де проценте дин нумэрул цэранилор локуяу ын бордее, сингурул меканизм екзистент ера о моарэ де вынт, яр ын локул електричитэций се фолосяу лэмпь ку газ сау опаице.Дар ятэ кэ ау трекут чева май мулт де доуэ лечений. Сатул колхозник Бешалма а девенит де нерекуноскут. Ам авя невое де пря мулт тимп пентру а ыяшира тоате клэдириле дурате ын ачастэ периоадэ. Есте карактеристик, кэ акум н’а рэмас ын сат нич о касэ бэтрыняскэ. Бешалма есте бине аменажатэ, елекрификатэ, радиофикатэ, аре, кондуктэ де апэ ши друмурь буне. Фиекаре касэ е плинэ ку де тоате. 120 де спечиалишть мунческ акум ын сатул, унде пынэ ла Путеря Советикэ трэяу доар кыцьва оамень штиуторь де карте. Акум дой ань с’а дескис аич ун музеу историко-етиографик гэгэуз. Ып кувьштаря са Ероул Мунчий Сочиалисте В. Д. Казак, кондукэтор ал унуй звеноу меканизат дин колхозул «Калинин», районул Лазо, шь-а експримат адынка рекуноштинцэ фацэ де ероика класа мунчитоаре, каре апровизионязз ын перманенцэ агрикултура ку машинь ши утилаже модерне, каре ушурязэ мунка цэранулуй. Ажуторул класей мунчитоаре. спуне ел, ыл симцим ын перманенцэ ын курсул мунчий ноастре де фиече зи. Колхозуриле районулуй ау акум де трей орь май мулте трактоаре декыт ын 1959. де чинч орь май мулте комбайне де рецолтат пэпушой. де 10 орь май мулте комбайне де реколтат сфеклэ. О ыналтэ ефичиенцэ а демонстрат меканизаря комплекса а култивэрий плантелор агриколе, меканизаре, каре се апликэ ын колхозурь ын декурсул ултимилор зече ань. Ын анул ачеста звеноул ностру а обцинут .за хектар кыте 450 чентнере де сфеклэ де захэр пе о супрафацэ де 66 де хектаре (колхозул а реколтат ын медие кыте 360 чентнере де сфеклэ), 40 чентнере де пэпушой-грэунце, 19 чентнере де рэсэритэ. Ын анул жубилиар урмязэ сэ култивэм 80 хектаре де сфеклэ ши вом лупта пентру о роадэ де 500 чентнере. Оамений мунчий кымпулуй, спуне ын ынкеере кондукзторул де звеноу, се букурэ мулт де крештеря економией колхозурнлор, де ымбунэтэциря стэрий материале а цэранилор. Дар реализаря принчипалэ а орындуирий колхознице о конституе скимбэриле, каре с’ау продус ын конштиинца цэранилор, ын атитудиня лор фацэ де мунка обштяскэ. Тоате ачестя сынт резултатул кондучерий ынцелепте дин партя глориосулуй ностру Партид Комунист. Чея че спуня ши ла чея че виса немуриторул Ленин с’а ыитрукипат акум ын вяцэ.. Вом ынгымпина чентенарул наштерий креаторулуй Партидулуй Комунист ши Статулуй Советик ку ной. реализэрь ын мункэ. Я кувынтул А. С. Негру- Водэ, министру.! агрикултурнй ал РСС Молдовенешть. Цин бине минте, спуне ел, таблоул веций греле ши липсите де дрептурь, де каре авя парте цэранул басарабян. Ми с'ау ынтипэрит адынк ын меморие мунка гря ын дижмэ ла кулачь, дэриле1 дин кале афарэ де ымповэрэтоаре, опинчиле ши здренцеле, пе каре ле пуртау оамений. Фоаметя ши мизерия се. циняу претутиндень де цэран, ка умбра. Фамилий ши сате ынтреЖь ышь пэрэсяу локул де трай, порнинд ын кэутаря унуй кодру де пыне. Ау трекут май пуцин де 30 де ань де атунч. Зилеле трбкуте ам визитат ачесте локурь легате де аминтириле дин трекут. Аич се ынтинд акум холделе колхозулуй «Правда» дин районул Каменка. Цэраний ворбеск ку адынкэ букурие ши мындрие де реализэриле артелулуй лор агрикол, реализэрь, каре ау адус феричире ши вяцэ ындестулатэ ын фиекаре касэ. Трансформэрь атыт де марь с’ау продус претутиндень. Паркэ ау ынтинерит плаюриле ноастре. Лумина Марелуй Октомбрие, преконизэриле Жен пулу й луй Ленин ау луминат Молдова ноастрэ аша кум разеле еоарелуй луминязэ пэмынтул. Цэрэнимя рекуноскэтоаре фаче минуиь де ероизм ын мункэ. Ун ентузиазм деосебит домнеште акум пе кымпуриле колхознице ши ла ферме. Колхозничий ноштри сынт коибинщь, кэ адоптаря ноулуй Статут ва контрибуи ла ынтэриря ши дезволтаря ьш континуаре а економией колхознице. Крештеря де май департе а продукцией агриколе, дупэ кум се менциоиязэ ку тоатэ дрелтатя ын проектул де Статут, спуне ын континуаре министрул, требуе сэ фие асигуратэ ын примул рынд принтр’о фолосире май рационалэ а пэмынтулуй. прин ридикаря фертилитэций луй, приз спориря продуктивитэций.вителор. Прогресул техник девине акум парте инсепарабилэ а конструкцией колхознице. Калкулеле аратэ, кэ организаря агрикултурий ла нивелул а доуэзечь динтре челе май буне колхозурь дин републикэ ар да посибилитатя де а мэри продукция де череале ку 746 мий де тоне сау ку 52 де проценте, продукция де фрукте—ку 182 мий де тоне сау ку 54,2 проценте, де поамэ — ку 355 мий де томе сау ку 43,5 проценте. Ачаста есте о сарчинэ кыт се поате де реалэ, деоарече посибилитэциле потенциале але крештерий продукцией агриколе ну сынт нич пе департе епуизате кяр ын колхозуриле челе май буне. Министрул ворбеште ын континуаре деспре ролул маре ал слечиалиштилор агрик.ултурий ын домениул дезволтэрий продукцией, читязэ нумеле мултор спечиалишть бунь ши енерЖичь. Спечиалистул есте експонентул културий сочиалисте ынаинтате ла сат ын ларга акчепциуне а ачестуй кувынт, есте ун промотор ал политичий партидулуй. Фаптул ачеста, дупэ 11эРеРя ораторулуй, требуе рефлектат ьш проектул Статутулуй, менционынду-се ын артиколул 51, кэ спечиалиштии, ын калитате де технолоЖь ай продукцией, ау датория де а аплика реализэриле штиинцей ши техничий ынаинтате. АТ ЕМ. Ын сала конгресулуй републикан ал колхозничилор ынаинтс де ынчеперя шединцей. ЫН ФОТОГРАФИИ: пе планул дин фацэ делегаций ла конгресул републикан ал колхозничилор дин Молдова Я. И. ШАМИС, прешединте ал фостулуй колхоз «Культтруд», районул Слобозия, прешединтеле артелулуй агрикол «Победа» дин районул Котовский Т. М. ЕРМУРАКИ, Ероу ал Мунчий Сочиалисте, ши прешединтеле колхозулуй «Друмул Ленинист» дин ачелаш район 3. И. КРОИТОР, Ероу ал Мунчий Сочиалисте. Фото де С. Галперин ши А. Симановский. г 0