Moldova Socialista, 1969 (XLV/256-280)

1969-11-22 / nr. 273

V/ ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТО АТЕ 11ЭРИЛЕ. УНИЦИ-ШЭЛ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ. КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ. ^ Л СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИСОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АДЕ РСС /М О Л Д О В Е Н Е Ш Т Ь Анул де едицие 46, No 273 (11037) Сымбэтэ, 22 ноембрие 1969 Прецул 2 коп. Делегаць ла Конгресул Ш унионал ал колхозничилор Хэрничь оамень трэеск ын с а туп Бардар де прин пэрциле Котовскулуй. Де кынд ау луат-о пе каля колхозулуй, мулте ши минунате фапте де ероизм ау сэвыршит, ридикынду-шь господэрия ла тряпта унея динтре челе май буне ын републмкэ. Нумеле мултора дин ей сынт куноскуте департе, песте хотареле сатулуй ши районулуй. Унул динтр'ачештя е ши Феодосие Григорьевич Лашку. Ыл куноск де ун шир де ань. Кынд стай де ворбэ ку ел, паре -кэ рэсфо-эшть история сатутууй, история креэрий «олхозулуй ла Бардар. Сэт де кодре-нь, саг де виерь, ел н'а куноскут ынкэ нич одатэ о аша ынфлорире ка акум. Уна дин челе май марь богэций але колхозулуй сынт вийле. Ын ултимий ань еле ау акоперит тоате дялуриле ши костишеле дин журул сатулуй. Бригада де вий а луй Феодосие Григорьевич, уна дин челе чинч, «ыте сынт ын колхоз, ынгрижеште 132 хектаре де вий. Роаделе богате де поамэ, крескуте де ачест мэре мештер ын але виеритулуй, прекум ши оамений, че лукряээ ын бригадэ, й-ау адус чел май ыналт титлу, каре се акордэ ын цара ноастрэ пентру витежие ын .мункэ — титлул де Ероу ал Мунчий Сочиалисте. — Маре чинсте, — а спус атунч ку глас тремурынд Феодосие Григорьевич. — Маре чинсте ши апречиере а мунчий меле ши а тутурор мембрилор бригэзий. Дар ачастэ чинсте требуе ындрептэцитэ мулць, мулць ань ынаинте. Ши ка о конфирмаре а ачестор кувинте, бригадирул, виерий дин бригада луй, стрынг ан де ан роаде марь де поамэ, букурэ ши рэсплэтеск Патрия ку густосул род ал пэмынтулуй ши ал мунчий лор — ку стругурий мустошь, ку вин минунат, че скынтеязэ ла соаре ши те ымбатэ ку арома луй. Ын анул курент мембрий бригэзий, кондусе де тов. Лашк-у, ау авут де реколтат дупэ план кыте 70 чентнере де поамэ ла хектар. Ачастэ роадэ ну се капэтэ кяр атыт де ушор. Деачея виерий ау ындеплинит ынтрегул комплекс рекомандат де мэсурь агротехниче, ау ынгрижит фиекаре бутук апарте. Вара а трекут ынтр'о луптэ апригэ пентру роадэ. А венит тоамна ши с'а ынчепут кулесул поамей. Таман ын аче-ле зиле ам авут оказия сэ фиу ын бригада луй Феодосие Григорьевич. Ера о зи фрумоасэ де тоамнэ ку мулт соаре. Кулегэторий харничь, тинерь ши войошь аляргэ ку панереле плине де стругурь принтре рындуриле де вий, де паркэ ар дуче ниште пене. Ле дешартэ ши се перд дин ноу ундева, дупэ бутучйй ынкэ акопериць де фрунзиш. Ы ИДРЭГОСТИТ Д Е ВНЕ, ДЕ ОАМЕНЬ Феодосие Григорьевич, спрмжи-нинду-се де ун стыло де спалие-рэ, привеште ши ел ынмэрмурит ын дирекция кулегэторилор. Де кыте орь е аша ел, кынд стэ фацэ 'н фацэ ку тинеретул, ку оамений. Фаца и се луминязэ ушор паркэ де о разэ ындепэртатэ а апусулуй де соаре, де о разэ а адучерилор аминте. Ши ачест ом девине атыт де фрумос, атыт де и-нспират. Че гындурь ау реынвият ын мемория луй, че таблоурь але трекутулуй се периндэ акум пе динаинтя окилор сэй ымпэенжениць де нэфрама аминтирилор челор песте чинчзечь де ань, ау фост де тот фелул. Май мулт грей ши афурисиць. Абя акум, де кынд е колхозул, а куноскут Феодосие Григорьевич че-й ачея вяца. Мэ уйт ла ел ши-л ынцелег: аре че сэ-шь аминтяскэ омул, каре а вэзут, кум ын сатул луй натал, ка ши аюря ын сателе димпрежур, ка ши ын тоатэ Молдова, ынтун-е-рикул, каре а домнит пе ачест мелят дечений ынтрежь, с'а дестрэмат, лэсынд сэ винэ луминэ. Мултэ луминэ ши феричире. Луминэ пентру тоць, феричире пентру тоць. Симцинд кэ-л привеск цинтэ, се ынтоарче спре мине, яр окий луй, песте каре се ласэ ниште спрынчене стуфоасе, окь пуцин афундаць, ку ридурь ын жур — опера анилор трэиць — паркэ ар спуне: «Май ынтребэт чева?». — Ну. Адикэ, да. Мэ уйтам ши еу ла тоате дин жур — ла вий, ла оамень, ла соаре, ла мата ши ам врут сэ те ынтреб: «Ла че те гынде-шть?». Дар н'ам ындрэзнит сэ те трезеск дин аминтирь. — Апой да, — фаче Феодосие Григорьевич. — Мэ уйт ши еу ла тинерий иштя, мь-адук аминте де трекут ши-мь паре ка'н повеете. Кум с'ау скимбат тимпуриле, оамений. Уйтете: рокий, костуме, кофте де лы.нэ, бэтикурь де мэтасэ_. — Ый бине, — зи«. —Де бине, ел ый бине. Да-й пэкат сэ вий аша ла лукру. Ле-ам спус одатэ: — Мэй, да че-аць венит ла клуб, орь ла вечери-нкэ? Ши кынд ле-ам повестит, кэ пе тимпурь, ла вы-рста лор, лукрам о варэ пентру о лереке де панталонь, м'ау л-уа-т ын рыс де-а бинеля. Ам пэцит-о. Де атунч так. Ши кынд ый вэд аша, стау, мэ уйт, яр ын суфлет ми се фаче атыт де бине... Да. С'ау скимбэт тимпуриле, с'а-у скимбат оамений. Локул виишоарелор рэзлеце де алтэ датэ л-ау окупат плантацииле де вий индустриале, де челе май буне союрь еуропене, каре се ынтинд пе суте де хектаре. Колхозничий с'ау ын-вэцат сэ кряскэ роаде немайвэзуте прин пэрциле ачестя. Ын анул курент мембрий бригэзий, кондусе де Феодосие Григорьевич, ау реколтат де пе тоатэ супрафаца де 110 хечтаре де вий родитоаре кыте 74 чентнере д-е поамэ ла хектар ши шь-ау реализат а-нгажамент-еле, луате ын чинстя чентенарулуй маштерий луй В. И. Ленин. Ну демулт, ла конгресул републикан ал колхозничилор, Феодосие Григорьевич Лашку с'а ынвредничит де ынкэ о маре чинсте: ел а фост алее делегат ла Конгресул III унионал ал колхозничилор, каре ва авя лок ла Москова. Да. Песте кытева зиле ел, ымпреунэ ку алць делегаць дин Молдова, ва фи ла Москова, ла конгрес. Ел аре че рапорта. Доар кодрений дин Бардар, одатэ ку креаря колхозулуй, ау ынчепут сэ трэяскэ о вяцэ ноуэ, авутэ ши феричитэ. Ын Бардарул де алтэ датэ апар стрэзь асфалтате, клэдирь де продукцие ши де менире сочиал-културалэ, каре-л апропие тот май мулт де ораш. Ынаинте де а плека ла Моснова, Феодосие Григорьевич а спус: — Вом мунчи ши май бине пентру ынфлориря континуэ а орындуирий колхозниче, орындуире, ла каре а висат Ленин, орындуире, каре а адус цэранулуй феричире ши ынкредере ы-н зиуа де мыне. Ануме пентру тоате ачестя вой вота ку инима дескисэ, апробынд ноул Статут-модел ал артелулуй агрикол. Е. ЯСИНСКИЙ. Колхозул «Ленин», районул Котовский. ПЛЕКДРЯ ПРЕЗИДЕПТШЙ ТУРЧВЕЙ Ла 21 ноембрие а плекат де ла Москова спре патрие Президентул Републичий Турчия Джездет Сунай ку соция. Ыналтул оаспете а фэкут ын цара ноастрэ о визита офичиалэ, ла инвитация Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши а Гувернулуй Советик. Пе аеродромул Внуково, ымподобит ку стягуриле де стат але Турчией ши Униуний Советиче, Джевдет Сунай а фост петрекут де А. Н. Косыгин, К. Т. Мазуров, Н. В. Подгорный, Д. С. Полянский ши де алте персоане, (ТАСС). Ын легэтурэ ку релацииле комерчиале совето-ромыне Ла 21 ноембрие министрул комерцулуй екстериор ал Униуний РСС Н. С. Патоличев а плекат де ла Москова ла Букурешть пентру а дуче ла бун сфыршит тратативеле ши а семна протоколул ку привире ла скимбул де мэрфурь ынтре Униуня РСС ши Република Сочиалистэ Ромыния пе анул 1970. (ТАСС). ДРАПЕЛУЛ Р0ШУ-ФЕР0ВИАРИЛ0Р Колективул секцией дин Молдова а магистралей Одеса—Кишинэу а ешит ынвингэтор ын ынтречеря сочиалистэ унионалэ пе база резултателор дин триместрул III. Ел а кучерит Драпелул Рошу трансмисибил ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС- улуй. Ынмынаря ачестуй симбол ал мунчий славите а авут лок ла 21 ноембрие ын кадрул адунэрий солемне, каре а авут лок ын клэдиря Театрулуй драматик рус «А. П. Чехов». Аич с’ау адунат фрунташь ай транспортулуй феровиар дин републикэ, лукрэторь ай сервичиилор секцией, репрезентанць ай обштимий орашулуй. Дескизынд адунаря, прешединтеле президиумулуй организацией синдикале Г. Ф. Курганский а дат кувынтул прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть А. Ф. Диордица, каре а спус: — Драйв товарэшь! Евениментул емоционант, ын легэтурэ ку каре не-ам адунат аич, есте прилежуит де фаптул, кэ с'а дечернат секцией дин Молдова а Кэий ферате Одеса—Кишинэу Драпелул Рошу трансмисибил ал Советулуй^ Миништрилор ал Униуний РСС ши Консилиулуй Чентрал ал Синдикателор дин Униуня Советикэ. Ку ачест драпел, прекум ши ку ачест премиу бэнеск колективул думнявоастрэ а фост дистинс пентру сукчеселе обцинуте ын ын* тречеря сочналиста унионалэ дин триместрул ал Ш-ля ал анулуй курент. Аць арэтат, ЫН ФОТОГРАФИЕ: А. Ф. ДИОРДИЦА, прешединтеле Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, ынмынязэ Драпелул Рошу трансмисибил ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй репрезентанцилор секцией дин Молдова а Кэий ферате Одеса—Кишинэу. Фото де Е. Мечник. Фото-кроника АТЕМ. кэ штиць сэ вэ ындеплиниць кувынтул дат партидулуй ши нородулуй, кэ ангажаментеле воастре сынт консолидате прин фапте конкрете. Сукчесул думнявоастрэ есте деосебит де семнификатив прин фаптул, кэ а фост обцинут ын ажунул жубилеулуй ленинист, кынд тоате гындуриле, сентиментеле ши фаптеле ноастре сынт легате де нумеле луй Ильич, каре не есте неспус де скумп. Активитатя феро-виарилор ын ачест ан а декурс ын кондицииле комплексе але ерний аспре, липсей де материал рулант. Плоиле торенциале де примэварэ ши инундацииле ау креат греутэць суплиментаре. Ку тоате ачестя, колективул кэий ферате ну нумай кэ шь-а ын* деплинит ангажаментеле сочиалисте луате, дар а ши депэшит ку мулт нивелул анулуй трекут. Чиркулация мэрфурилор фацэ де 1968 с’а мэрит ку песте 8 проценте. Прецул де кост ал транспорту рилор с'а редус ку апроапе 4 проценте. Венитуриле дин транспортурь ау крескут ку 7,2 проценте. Екземпле фрумоасе ын мункэ аратэ колективеле стациилор Басарабяска ши Бендер, депоулуй де локомотиве Бендер, дистанцей лукрэрилор де ынкэркаре-дескэр-каре Кишинэу, стациилор де база Флорешть, Алексэндрень, Кэушань ши мулте алте колективе. Сарчиниле дезволтэрий де май департе а економией на* ционале а републичий сынт импосибиле фэрэ функционаря пречиеэ ши бине организатэ а транспортулуй феровиар. Ачаста пуне ын фаца ноастрэ о деосебитэ рэспундере пентру асигураря транспортэрий фэрэ ынтреруперь а мэрфурилор пентру економия националэ. Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши гувернул републичий ышь експримэ конвинзйеря, кэ ачесте сарчинь пот фи ындеплините де кэтре колективул маре, ку експериенцэ ши харник ал феровиарилор молдовень. Дечернаря Драпелулуй Рошу трансмисибил секцией дин Молдова а Кэий ферате Одеса—Кишинэу, а спус ын континуаре тов. Диордица, есте о ыналтэ апречиере а мунчий плине де абнегацие а трудиторилор магистралей де оцел *а републичий. Фаптул, кэ ви с’а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил, вэ облигэ ла мулте, ши ын примул рынд, сэ ну чедаць позицииле кучерите, сэ даць тотдяуна екземпле де ындеплинире а сарчинилор пусе де партид ши гуверн. Авынтул ын ынтречере ну требуе сэ слэбяскэ. Ел требуе дезволтат, требуе популаризате актив сукчеселе ачелора, каре прин мунка лор обцин челе май буне резултате. Ын аплаузеле фуртуноасе ши ынделунгате але тутурор челор де фацэ тов. Диордица феличитэ кэлдурос пе феровиарий Молдовей ку прилежул викторией ын ынтречеря сочиалистэ унионалэ пе база резултателор дин триместрул III ши ынмынязэ репрезентанцилор секцией дин Молдова а Кэий ферате Одеса— Кишинэу Драпелул Рошу трансмисибил ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй. Драпелул Рошу, каре ви с’а ынмынат нумай че, а спус ын континуаре прешединтеле Советулуй Миништрилор ал републичий, есте ун драпел трансмисибил. Ачаста ынеямнэ, кэ ел поате фи менцинут нумай ын казул, дакэ вець реуши сэ вэ пэстраць позицииле кучерите ши сэ спориць сукчеселе обцинуте ын ынтречеря сочиалистэ пентру ынтымпинаря дестойникэ а чентенарулуй наштерий луй Владимир Ильич Ленин. Ла урмэ тов. Диордица а урат тутурор феровиарилор Молдовей ной викторий ын вахта де мункэ ленинистэ, мултэ сэнэтате, вое бунэ ши феричире персонала. Кувынтул де рэспунс л-а ростит шефул секцией молдовенешть а Кэий ферате Л. Д. Сташкевич. Ын нумеле нумеросулуй колектив ал феровиарилор републичий ел а мулцэмит пентру бунеле урэрь фэкуте ла адреса лор. Стэруинду-се сэ ынтымпине дестойник жубилеул ленинист, а спус ел, оамений мунчий де ла мазйистралеле де оцел але републичий ау депэшит ку мулт сарчиниле. Луынд кувынтул ла адунаре, А. И. Иванов, инйшиершеф ал дирекцией Кэий ферате Одеса—Кишинэу, В. И. Пипич, секретарул бироулуй де партид ал депоулуй де локомотиве Кишинэу, А. Д. Носаченко, шефул стацией Басарабяска, Ероул Мунчий Сочиалисте Д. Д. Матвеенко, мештер ла дистанца де ынтрецинере а кэий Кишинэу, Л. Т. Шестопалова, шефа кабинетулуй техник ал стацией Рени, В. П. Шатохин, машинист ла депоул де локомотиве а стацией Бендер, А. С. Варзаков, шефул пунктулуй контролулуй техник ал вагоанелор ал стацией Окница, ау мулцэмит пентру ыналта апречиере а мунчий феровиарилор ши ау дат асигурэрь, кэ колективул секцией ва депуне тоате .цутериле, пентру ка сэ менцийэ драпелул, сэ ынтымпине дестойник чентенарул наштерий луй В. И. Ленин. Ла адунаря солемнэ а луат парте Б. А. Стешов, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист: ал Молдовей. (АТЕМ). КУНОАШТЕЦЬ О АРЕ КУБА? Ревиста «Куба» пропунечититорилор сэй-сэ партичипе ла ун конкурс; ай кэруй ынвингэторь вор визита инсула Либертэций ын юлие. 1970, кынд ынтрегул попор кубан ва марка прин марь фестивитэць ындеплиниря ангажаментелор сале економиче фэрэ прецедент, дучеря ла бун сфыршит а уриашелор ефортурь ын продукцие, каре ау трансформат ачест ан ынтр’ун «ан де оптспрезече лунь». Ла ынтребэриле каре се публика май жос партичипанций ла конкурс требуе сэ тримитэ рэспунсурь ку менциуня «Конкурсул ревистей «Куба» пе адреса: Москова, Г-21, Зубовский бульвар, 21, едитура «Прогресс», редакция ревистей «Куба». Експедиторул требуе сэ индиче пречис адреса са ши нумеле де фамилие. Скрисориле ку рэспунсурь требуе сэ фие експедияте пынэ ын зиуа де 30 априлие 1970. Резултателе конкурсулуй вор фи анунцате ла 31 май. Премий вор прими дой оамень дин партя РСФСР ши кыте унул дин партя челорлалте републичь унионале. Ау фост институите де асеменя премий де ынкуражаре — 6 пентру РСФСР ши кыте трей — пентру фиекаре републикэ. Ла алкэтуиря рэспунсурилор ла ынтребэрь партичипанций ла конкурс се пот фолоси де ревиста «Куба», каре апаре дин септембрие 1964. 1. Прин че акт импортант с’а маркат ын Куба чя де-а 99-а аниверсаре а наштерий луй В. И. Ленин? Кум се ва марка чентенарул наштерий марелуй кондукэтор? Че програм де солемнитэць с’а трасат ын чинстя ачестей дате? 2. Че евенимент а авут лок ын Куба, кынд а ынчетат дин вяцэ В. И. Ленин? Кум а омаЖият попорул кубан мемория марелуй кондукэтор ал Цэрий Советелор? 3. Че евенимент а кэпэтат денумиря де «Кемаря луй Демахагуа»? Кынд а авут лок ачест евенимент ши че семнификацие историка аре ел? 4. Кынд ши чине а пропус, ка инсула Пинос сэ фие трансформатэ ын прима ре- Жиуне комунистэ дин Куба? Де каре факторь с’а цинут (Сфыршнтул ын паЖ. 2). Ынтребэрь: I «О КЭЛЭТОРИЕ ИМПРЕСИОНАНТЭ» А ЛУАТ СФЫРШИТ ВИЗИТА ДИПЛОМАЦИЛОР КУБАНЬ Тимп де кытева зиле Молдова а гэздуит лукрэторь ай амбасадей Републичий Куба ла Москова. Ей ау луат куноштинцэ де ноиле райоане де локуинце ши де локуриле историче дин Кишинэу, ау визитах; Експозиция реализэрилор екот номией национале а РСС Молт довенешть, ау фост ын колхо* зул «Киров» дин районул Криу* лень. Дипломаций Кубань ау фост; примиць де К. Ф. Ильяшенко, прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСО Молдовенешть. Конворбиря а декурс ынтр’о атмосфера калдэ ши приетеняскэ. Ын тимпул ынтылнирий де ла Униуня журналиштилор дин Молдова, каре а фост кондусэ де прешединтеле комитетулуй де кондучере ал Униуний М. А. Плешко, дипломаций Кубань с’ау информат асупра активитэций едитурилор ши органелор де пресэ дин републикэ. Оаспеций ау луат де асеменя куноштинцэ де активитатя Комитетулуй де Стат ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть пентру радиодифузиуне ши телевизиуне, ау ворбит ын фаца телеспектаторилор молдовень деспре Куба револуционарэ, деспре импреейиле лор дин кэлэтория прин Молдова. Ам авут о кэлэторие фоарте импресионантэ, а декларат ла примиря, организатэ ла 20 ноембрие де Асочиация молдовеняска де приетение ши легэтурь културале ку цэриле стрэине, примул секретар ал амбасадей Републичий Куба ын Униуня РСС Мануел Лефран. Ной мулцэмим тутурор организациилор, каре не-ау гэздуит, пентру посибилитатя де а луа куноштинцэ де тынэра думнявоастрэ републикэ. Афарэ де ачаста, не-ам лэржит черкул куноштинцелор деспре Молдова, ка цинут ку економие ши културэ бине дезволтате ши де маре перспектива, ам симцит интересуя виу, сентиментеле буне фацэ де попорул инсулей Либертэций. Ам ынтылнит аич оамень, каре ау фост ын Куба, не-ау ажутат ын конструкция сочнализму- Луй. Не-а импресионат мулт картя «Ритмуриле Кубей», ын каре пикторул Александр Хмелницкий а редат фин, ку драгосте, карактерул попорулуй кубан. Ла 21 ноембрие дипломаций Кубань ау плекат де ла Кишинэу. Л а аеропорт ей ау фост кондушь де П. А. Ипатенко, секретар женерал ал Министерулуй афачерилор екстерне ал РСС Молдовенешть, Н. А, Скицко, локциитор ал прешединтелуй Асочиацией молдове. негцть де приетение ши легэтурь културале ку цэриле стрэине, Г. Е. Балан, секретар респонсабил ал комитетулуй де кондучере ал Униуний журналиштилор дин Молдова. (Кор. АТЕМ). Дипломанций фестивалулуй театрал Театрул «Лучафэруя» дин Кишинэу а примит трей дистинкций, партичипынд ла фестивалул, консакрат челей де-а 50-я анивереэрь а УЛКТ дин Униуня Советикэ. Ла монкурсул унионал, ла каре 500 де колективе театрале а;у презентат 600 дин челе май буне спектаколе але лор деспре фаптеле де ероизм ын луптэ ши ын мункэ але тинеретулуй советик, артиштий молдовень ау презентат «Тинереце фэрэ моарте», каре редэ епопея ероилор дин «Гарда тьи нэрэ». Коле&иул Министерулуй кул* турий ал Униуний РСС, секретариатул Комитетулуй Чентрал ал УЛКТ дин Униуня Советикэ, президиумул Комитетулуй чентрал ал синдикатулуй лукрэторилор културий ши президиумул Сочиетэций театрале дин Русия ау дистинс спектаколул «Тинереце фэрэ моарте» ку дипло'ма де градул И. КОМУНИКАТУЛ КОЛУН СОВЕТО-ТУРК Ла инвитация Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши а Гуверну* луй Советик, Президентул Републичий Турчия Джевдет Сунай а фэкут ынтре 12 ши 21 ноембрие о визитэ офичиалэ ын Униуня Советикэ. Президентул Джевдет Сунай а дус тратативе ку Н. В. Подгорный, ПрешедиНте ал Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, а авут конворбирь ку Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, ши ку А. Н. Косыгин, Прешединте ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. Ын курсул тратативелор, каре с’ау десфэшурат ынтр’о атмосфера кордиалэ, ынтр’ун спирит де синчеритате ши ынцележере речипрокэ, се спуне ын Комуникатул комун советотурк, оамений де стат советичь ши турчь ау екзаминат актуала старе а релациилор динтре челе доуэ цэрь ши ау фэкут ун скимб де пэрерь асупра унуй ларг черк де проблеме интернационале. Ла екзаминаря кестаунилор релациилор билатерале челе доуэ'пэрць ау констатат ку сатисфакцие ымбунэтэциря неынчетатэ а релациилор де бунэ вечинэтате ши шь-ау конфирмат хотэрыря де а континуа ефортуриле пентру а контрибуи ла ачастэ еволуцие ынтр'о атмосферэ де ынкредере базатэ пе респектаря речипрокэ а принчипиилор индепенденцей, су в ер а нитэции, интегритэции териториале, а егалитэцмй ын дрептурь ши неаместекулуй ын требуриле интерне. Пэрциле ау констатат ку сатисфакцие, кэ дезволтаря родника а релациилор билатерале комерчиало-економиче рэспунде доринцелор ши интереселор речипроче але челор доуэ цэрь. Пэрциле шь-ау експримат доринца де а континуа контактеле ынтре Униуня Советикэ ши Турчия ын домениул штиинцей, артей ши спортулуй ши ау сублиннят ролул лор ын ынтэриря ынцележерий речипроче динтре попоареле челор доуэ цэрь. Челе доуэ пэрць ау кэзут де акорд сэ ынкее о конвенцие консуларэ. Тратативеле ын ачастэ кестиуне вор ынчепе ын курынд. Ын кадрул скимбулуй де пэрерь ку привире ла ситуация интернационала пэрциле шь-ау ко-нфирмат нэзуинца синчерэ, ка ын ынтряга луме сэ фие инстауратэ о паче дряптэ ши трайникэ. Еле шь-ау експримат хотэрыря де а акциона неостенит ын ачастэ днрекцие, контрибуйнд ла ликидаря фокарелор де.ынкордаре ын диферите режиунь але лумий. Амбеле пэрць ау сублиният девбтаментул цэрилор лор фацэ де Статутул Организацией Напинлор Уните ши шь-ау конфирмат нэзуинца де а контрибуи иеостенит ла ефичиенца ачестей организаций ын респектаря ши менцинеря пэчий ши секуритэций интернационале. Ын легэтурэ ку ачаста пэрциле с’ау пронунцат пентру нечеоитатя резолвэрий тутурор конфликтелор ши проблемелор интернационале пе кале паш-Н'ИКЭ. Пэрциле ау декларат, кэ липса унуй прогрес ын дезармаря женералэ ши тоталэ, прекум ши континуаря гоаней ынармэрилор континуэ сэ фие уна дин педич-иле принчипале ын каля стабилирий уней пэчь трайниче ши а секуритэций интернационале. Еле консидерэ, кэ ынфэптуиря, ку ефортуриле тутурор стателор, а дезармэрий женерале ши тотале, инклусив дезармаря нуклеарэ, суб ун контрол интернационал ефичиент, континуэ сэ фие уна дин челе май арзэтоаре сарчинь але оменирий Пэрциле шь-ау експримат сприжинул пентру ефортуриле, каре ау дрепт скол ынкееря трата ту луй де интерзичере а ампласэрий арией нуклеаре ши челорлалте, мижлоаче де нимичире ын масэ ла фундул мэрилор ши очеанелор. Сублиниинд де асеменя импортанца протоколулуй де ла Женева д«н 1925 ку привире ла интерзичеря апликэрий армей кимиче ши бактериоложиче, еле с’ау пронунцат пентру луаря унор ной мэсурь ефичиенте ын ачест домениу. Пэрциле ау акордат о атен цие деосебитэ проблемелор еуропене ши ау авут ун скимб де пэрерь ын ачесте кестиунь. Еле шь-ау експримат хотэрыря де а контрибуи ла дестиндеря ынкордэрий ши ла дезволтаря контактелор динтре цэриле еуропене ши шь-ау реафирмат конвинжеря, кэ ын урма дезволтэряй релациилор . динтре еле ши а ефортурилор лор ва девени пос.ибилэ инстаураря уней атмосфере де ынкредере ши резолваря проблемелор марь, каре дезбинэ конгинентул. Амбеле пэрць шь-ау конфирмат ынгрижораря сериоасэ, кэ ын Ориентул Апрооият континуэ сэ се менцинэ о ситуац.ие примеждиоасэ. Еле ау сублиният нечеситатя евакуэрий трупелор израилене де пе територииле арабе окупате ын конформ.итате ку резолуция Консилиулуй де Секуритате дин 22 ноембрие 1967. Пэрциле ау фэкут де асеменя ун скимб де пэрерь ын проблема чиприотэ. Партя туркэ а информат деспре ултима еволуцие ын ачастэ кестиуне. Челе доуэ пэрць ау конфирмат позицииле, пе каре ле-ау експус пынэ акум ку диферите оказиш Пэрциле сынт де ачеяш пэрере, кэ требуе гэситэ о солуцие пашникэ а ачестуй конфликт. Еле шь-ау експримат сперанна, кэ тратативеле каре ау лок ын презент ынтре репрезентанций комунитэций турчешть ши гречешть вор дуче ла о реглементаре пашникэ, дефинитива пе база индепенденцей ши интегритэций териториале а статулуй чиприот, луынд ын консидераре дрептуриле лежитиме ши интереселе амбелор комунитэць. Челе доуэ пэрць шь-ау експримат ынгрижораря ын легэтурэ ку оитуация дин Виетнам, Еле шь-ау експримат доринца синчерэ, ка тратативеле де ла Парис сэ дее резултате позитиве, каре сэ пермитэ гэснря уней солуций пашниче, пентру ка ачест конфликт сэ фие реглементат пе база акордурилор де ла Женева дин 1954 ши ка попорулуй вйетнамез сэ и се дее посибилитатя де а-шь хотэры сингур соарта. Фэкынд биланцул гратативелор, пэрциле ау констатат, кэ визита Президентулуй Джевдет Сунай, прима визитэ ын история релациилор совето-турчешть а кондукэторулуй статулуй турк, прекум ши скимбул де пэрерь динтре челе доуэ пэрць, конституе о ноуэ ши импортантэ контрибуцие ла дезволтаря фаворабилэ а бунелор релаций динтре челе доуэ цэрь. Президентул Републичий Турчия л-а инвитат пе Н. В. Подгорный, Прешединте ал Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, сэ факэо визитэ офичиалэ ын Турчия. Ачастэ инвитацие а фост акчептатэ ку рекуноштинцэ. Дата визитей ва фи стабилитэ ултериор.