Moldova Socialista, 1970 (XLVI/50-74)

1970-03-28 / nr. 73

МП.ЛДОВЯ социалист? I Т9ШТЗД ИРИН РБПУБЛЙКЭ ВИНЕ АЙ ВЕНИТ, КАРТЕ! Дупэ Тираспол, Рыбница, Бендер ши а.тге ораше але републичий, ла Кахул а попосит експозйция амбулан-гэ републиканэ де кэрць, плакарде ши графика. Ачест акт културал есте конеакрат Марий сэрбэторь — чент&нарулуй наштерий. луй В. И. Ленин. Тимл де чинч зиле кахулений ау луат куноштинцэ:Дё активитатя скрииторилор, едитурилрр ши полиграфиштилор дин Молдова ьго ведеря прегэтирилор кэтре жубилеу. Едитуриле «Картя Молдовеняска», «Лумйна», «Тимпул» ау гтус ла диспозиция вйзитаторилор опереле класичилор марксизм-ленинизмулуй. Мулць оамень ау адмират пьмгзеле пикторилор И. Богдеско, И. Виеру, Ф. Хэмурару ш. а. Е. ГАИДАРЛЫ, кореецоядент петитулар. Ын ачастэ фотографие о ведецъ пе Д. Т. МУНТЯНУ, уна дин цесэтоареле фрунташе де ла фабрика де коаоаре N9 4 дин Орхей. Ынтрекынду-се пентру о ынтымпинаре дестойникэ а чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин, еа ышь ындеплинеште сарчиниле де мункэ ку 140 проченте. Продукция цесзторилор де ковоаре дин Орхей есте кэутатэ мулт атыт ла ной ын царэ, кыт ши динколо де хотареле ей. Ынтрепрмндеря ливрязэ марфа ын РДЖ, РФЖ, Англия ши алте цэрь. Ын декурс де жумэтате де ан вор фи експортате, бунэоарэ, ын Република Демократа Жерманэ 1980 метри патрць де ковоаре. Фото де П. Леонтьев. Фото де Н. Майоров. Фотокроника АТЕМ. Бригада луй Илие Горчак, менанизатор емерит ал републичий, а примит ун кадоу мулт аштептат — Каса меканизаторилор, пе каре о ведець ын фотографие. Ку тимпул колхозул «Киров* дин районул Крмулемь ва комструи асеменя клее ши пентру челелалте доуэ бригэзь: де трактоаре ши де кымп. ЫНТЫЛНИРЕ КУ ЕРОИЙ МУНЧИЙ Ла Институтул педагогии «Т. Шевченко» дин Тираспол систематик ау лок конферинце теоретико-штиинцифиче, серате, диспуте, ынтылнирь ку партйчипанць ла лупта револуционарэ, ку Ерой ай Мунчий Сочиалисте ш. а. Зилеле трекуте а авут лок о астфел де ынтылнире а студенцилор ку ынвэцэторий — Ерой ай Мунчий Сочиалисте Л. Я. Вакарова, И. С. Каниковский, лукрэторий емериць ай ынвэцэмынтулуй публии дин РСС Молдовеняска, Б. А. Платонова, А. М. Нейман, Н. В. Богатская, М. П. Слепуха ш. а. Педагогий ку о богатэ експериенцэ ау повестит челор презенць деспре активитатя лор пе ачест тэрым благородник. Студенций Лудмила Сивишша щи Василий Тэбырцэ ау мулцэмит оаспецилор пентру релатэриле интересанте. Г. ВЕРШИГОРА, шефул катедрей де педагожие ши психоло'жне ла Институтул педаго- Лик «Т. Шевченко» дин Тираспол, дочепт. ЫНТРУНИРЯ РАЙОНАЛЭ А ФЕМЕИЛОР 35 мий де елевь ынвацэ ьш школ иле району луй Котовский, ын институдииле прешколаре се афлэ май бине де 18 мий де микуць. 39 колхозыиче ши мунчитоаре дин совхозурь шь-ау реализат анул трекут плануриле чинчинале персонале, Ын район пентру прима оарэ ын републикэ а фост креатэ о бригада де фемей-меканизатоаре, каре е кондусэ де А. Григораш дин совхо-зул «Лэпушна». Звено у риле комсомол исте тинерешть дин совхозу л «Виктория», колхозуриле «Победа» ши «Прогресс», унде трей сфертурь дин витикулторь сынт фете, ау кэпэтат анул трекут май мулт де 80 чентнере де стругу рь ла хектар. Ачесте фапте интересанте ау фост читате ла ынтруниря района л э а фемеилор. Ынтруниря а адоптат о адресаре кэтре фемеиле дин район, каре ле кямэ сэ-шь консакре ефортуриле каузей конструкцией комунизмулуй, ыитымпинэрий дестойниче а чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин. Партичитантеле ла ынтрунире ау адоптат ын уяанкмитате о нотэ де протест контра фэрэделейшлор, сэвыршите де агресорий израилень ын Ориентул Апропият, кыт ши контра агресией СУА ын Виетнам ши Лаос. И. МОРАРУ, лтаструктор ла комитетул районал Котовский ал ПК ал Молдовей. Ын штиинцэ, ка ши ын орькаре алтэ сфера де активитате, де рынд ку кантитатя черчетэрилор ефектуате ши а тёмелор абордате, ку калйтатя ачестор черчетэрь ши ку резултателе обцинуте, ун рол импортант ревине унор асеменя факторь, ка ефичиёнца мунчий штиинцифиче, актуалитатя проблематичий, кантитатя минимэ де мижлоаче келтуите пентру резолваря гтроблемелор. Ку алте кувинте, е лежитимэ ынтребаря: кыт «костэ» штиинца? Нечеснтатя унуй рэспунс клар се импчне май алее дупэ че ам дискутат Скрисоаря КЧ ал ПК.УС, Советулуй Микиштрилор ал Униуний РСС, ВЦСПС-улуй ши КЧ ал УЛКТ дин Униуня Советикэ «Ку приваре ла ымбунэтэциря фолбенрий резервелор продукцией ши ла интенсификаря режииулуй де економий ын економия националэ». Ла Институтул де математикэ ку ченгрул де калкул ал АШ а РСС Молдовенешть екзистэ реале посибилитэць де организаре май ефективэ, май господэряскэ ши май рационалэ а мунчий саванцилор. Ын ачастэ привинцэ ам десфэшурат де акум о муикэ конкретэ, Едитэм периодик о кулежёре, ынтитулатэ «Студий математиче». Колежиул де редакцие депуне мулте ефортурь, пентру ка ын публикацие сэ апарэ лукрэрь актуалё тй прециоасе дин пункт де Вгдере штиинцифик. Доар авем ну цуцине казурь, кынд уне* ле "резултате штиинцифиче стрэлучите се перд дин кауза презеитэрий медиокре. Проблема оформэрий калитативс а публикапиилор а фост дискутатэ ы,н кадрул редакцией. Ун ажутор консидерабил ын ачастэ привиИцэ а .фост ;акордат де кэтре мембрул-кореск пондент ал АШ а РСС Моддовенен(тчь И. Ц. Гохберг/ каре а читит ын фаца колабрд раторилор лекция «Кум сэ претим ун артикол пе тема штиинцификэ». Резултателе дискуциилор гаи кэутэрилор ау инфлуенцзт позитив аеупра калигаций лукрэрилор едитате. Кулежеря-й рекуноскутэ астэзь ну нумай ын пара ноасгрэ. дар ши динколо де хотареле ей: асочиация «Международная книга» а командах кыте 250 де екземпларе але фиекэрей едиций, Ын презент се термина конструкция ноулуй блок центру чентрул де калкул, унде ва фи инсталатэ машина електроникэ модернэ «БЭСМ-4». Де фапт, саванций ноштри мерг, кум с’ар спуне, ынаинтя консгрукторилор. Ымпреунэ ку спечиалиштий де ла узина «Володарский» дин Ульяновск ам терминат ку сукчес регларя блокурёлор електрониче. Е казул сэ мёнцйонэм, кэ одатэ ку даря ын експлоатаре а МЁК «БЭСМ-4», каре-й май десэвыршитэ дин пункт де ведерег техник, декыт чя екзистентэ «БЭСМ-2М», иом обцине нумайдекыт о келтуялэ минимэ де енержие електрикэ. Капачитатя де фолосире а МЕК «БЭСМ-4» алкЭтуеште 8 квт ла о витеёэ де 20 мий де операций пе секунда контра 70 квт ла витеза де 10’ мий операций пе секундэ пентоу машиниле електрониче де калкул «БЭСМ-2М». Експлоатаря математикэ шн гехникэ ефичиентэ а машиний ва да посибилитате де а редуче енмцитор келтуелиле непродуктиве, легате де тимпул нечесар. Доар фиекзре минута фолоситэ нерационал ла МЕК костэ апроксиматив 60—70 коп. Ыя ачастэ мигутэ машина воате сэ ефектуезе ун волум де лукрэрь компус дин ун милион 200 мий де операций. Деатыта одатэ ку ынтродучеря ноий машинь вор фи фолосите форме ной прогресисте де десервире ку ажугорул унор системе де маре кэпачитате а програмэрий аутомаге, лукру, каре ва скурта де зечь де орь время, че се импуне ка хотар ынтре пропунеря проблемен ши примири резултатулуй. Требуе сэ прегэтим о групэ де операторь калификаць, каре ар контрнбуи ла фолосиря рационалэ а машиний, каре ар фи ын старе сэ редукэ ку мулт келтуелиле де тимп гаи, астфел, ар пермите спечиалиштилор сэ се окупе май интенс ку мунка де креацие. Ын тимпул де фапэ техника де калкул требуе ынтродусэ пе ларг. Мулте ынтреприндерь ау посибилитатя с'о фолосяскэ ши кяр пот. сэ-шь прокуре машинь проприй. Ынсэ ну ажунг спечиалишть, математичиень, че ар фи ын старе сэ пунэ ын фолосинцэ техника модернэ. Ынтрукыт Институтулуй де математикэ ый ревине ролчл де примэ виоарэ ын резолваря ачестей кестиунь, апой не стэруим сэ ажутэм ын тот фелул ынтрепрнндериле. Саванций ноштри ау читит ну демулт ын фаца спечиалиштилор де ла узина «Котовский» ун курс спечиал де лекций привитор ла студиеря ши фолосиря МЕК «Минск-22». Мунка фиекэруй математичкам е легатэ, фиреште, де фолосиря унуй волум маре де хыртие. Оаре тотдяуна сынтем ной економь ын утнлизаря ачестуй материал дефичитар? Ну рареорь ынтылним казурь, кынд унеле операций, каре се пот интерпрета ушор ку ажуторул кретей, консумэ мултэ хыртие. Де фапт, се кале, ка пе фила албэ сэ фие аштёрнуте нумай операцииле принципале ШИ резултатул, кэч астфел кыштигэ оарекум ши ынсушь артиколул. Фиинд май ла коник, ел аре ши о цииутэ май бунэ, май штииицификэ. Практика демопстрязэ, кэ фиекаре публикацие о путем скурта ку 30—40 проченте, фэрэ а-й пггирби концинутул. Меяитынд аеупра реэервелор, ам обсерват, кэ еле пот фи склипуите ши дин фолосиря рационалэ а депласэрилор. Аич требуе сэ урмэрим доуэ фацете але монедей. Ын примул рынд, се чере, ка шефнй де секций сэ цинэ копт де импортанца ши нечеситатя фиекэрей депласэрь, апой де фолосиря ефективэ ши рационалэ а тимпулуй дозат ын ачест скоп. Де екземплу, колабораторул ностру аре о депласаре, сэ зичем, ын Свердловск ку тречере прин Москова. Оаре думиялчй н’ар путя лесне резолва ла Москова, фие кяр ши ын кытева зиле, ши алте кестиунь легате де иитереселе институтулуй? Астфел ар фи економнсятэ о депласаре ла Москова. Тот аич менциокэм, кэ ар фи казул, кя институтул сэ конвинэ дин тимп ку ынтреприндеря респективэ аеупра депласэрий. Аша дар, фиекаре депласаре требуе сэ айбэ максимум де ефект! Ворбинд де ридикаря внтевсификэрий ши продуктивитэций мунчий савантулуй, се каде сэ не оприм пуцнн ши асу пра капитолулуй — дисчнвлина мунчий. Ын женере, мунка савантулуй се чере ынтрезэритэ нумай ын контекстул уней асидуе фолосирь а тимпулуй де мункэ. Ку пэрере де рэу, ла институт се май ынтымплэ казурь де ыикэлкаре а дисчиплиней де мучка Реешинд дин ачаста, ной ам ыатродус аша-нумита планификаре индивидуалэ триместриалэ, урмэрим ку атепцие традучеря ын вяцэ а тутурор мэсурилор. Ла реализаря ачестор обьективе дирекция институтулуй капэтэ ун ажутор инкочтестабил дин партя контролорилор нородничь. дин партя организациилор де партид шя ком сомолист о. Креаря уней атятуд1шь ковгатиенте фацэ де мункэ —г ягэ скопул ностру. Спечификул мунчий штиинцифиче чере сэ пунем акчентул ын деосебь пе партя едукативэ ши май пуцнн пе партя административэ а лукрурилор. Деатыга оргзнизацииле обштешть ышь ау аич кувынтул де греутате. Фолосиря континуэ а резервелор ши лупта пентру ун режим сгрикт де економий сынт доуэ кестиунь. каре вор ывтра ку тот адинсул ын вяца де тоате зилеле а колективулуй ностру. Фиекаре копейка и нородулуй ва фи фолоситэ ын мунка штииицификэ ын чел май раннонал мод. Кале ларгэ резермелорI ЛА ПОРТАЛУЛ МАТЕМАШИЙ В. АНДРУНАКИЕВИЧ, академичная, директор ал Институту луй де мжтеаигта ку чентру де калкул ал АШ а РСС Молдовенешть, Форца ынтречерий Ачаста а авут лок ла ынчепутул анулуй трекут. Ла адунаря дескисэ де партид а комуништилор де ла фабрика де койсерае «Калинин» дин Бендер се дискутау ангажаментеле, асумате ын чинстя чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин, Се преведя, ка планул ануал сэ фне ындеплинит пынэ ла 20 дечембрие, ши тот одатэ сэ се економисяскэ 100 тоне де материе примэ ши тот атыта комбустибил, яр продуктивитатя мунчий сэ фие споритэ ку чел пуцин 3 проченте. Ау кувынтат комуништь, мунчиторь фэрэ де партид. Ей ау спус, кэ ангажаментеле сынт дупэ путериле лор ши ле рэмыне доар сэ-шь кончентрезе ефортуриле, сэ ну уйте де маря рэспундере че-й ревине фиекэруя ши, астфел, лукруриле вор фи дусе ла буи ефыршит. — Е фоарте импортант, каымтре кувынтул ши фапта комуништилор сэ фие о конкорданцэ деплинэ, — превеня ла адунаре лэкэтушул Н. Ф. Горбатюк, рационализатор емерит ал републичий.— Кэч, ла дрепт ворбинд, де мулте орь се ынтымплэ аша: оамений ышь яу облигаций марь, яр кынд вине ворба де реализаря лор, тотул се фаче мулт май греу. Консидер, кэ бироул де партид требуе сэ едуче ын перманенцэ еймцул рэспундерий комуништилор пентру лукрул ынкрединцат, пентру атитудиня лор креатоаре фацэ де лукру ши ка фиекаре дин ей сэ ындеплиняскэ ун рол де авангардэ ла реализаря планурилор де продукцие. Ангажаментеле луате ау фост суецннуте принтр'о перманента мункэ организаторикэ. Ын секций а апэрут ажитация илустративэ, каре ле аминтя оаменилор ануме че облигаций шь-ау асумат ши ла че термене требуе сэ ле ындеплиняскэ. Сукчеселе фиекэруй мунчитор, фиекэрей бригэзь сау скимб се адучяу ла куноштинца ынтрежий фабричь. Ажитаторий едитау фой «фулжер», повестяу деспре ачесте лукрурь ын конворбириле скурте, пе каре ле авяу ку мунчиторий. Ынсэ ну кяр тотул мержя струнэ. Унеле сектоаре рэмыняу ын урмэ, деоарече материя примэ ну ера адусэ ла тимп. Ын ачесте казурь апэряу имедиат «Аларме», ын каре ерау критикаць мунчиторий дин секторул де транспорт. О маре инфлуенцэ аеупра ынтречерий сочиалисте о аре активитатя групелор де партид дин секций. Ачестя й-ау антренат пе тоць мунчиторий ынтр’о вастэ реця де ангажаменте персонале, Мембрий де партид ау фост репартизаць ла сектоареле де продукцие хотэрытоаре — унде е май греу, унде мунка чере май мултэ ынкордаре, инсистенцэ. Комуништий ышь екзерчитэ инфлуенца аеупра оаменилор прин екземплул проприу ын мункэ ши прин експликацииле, че ле дау ла ындеплиниря кутэрей сау кутэрей операций, прин сфаууриле биневоитоаре. Ачест феномен ёсте дестул де карактеристик пентру лукрэторий дин секция де прелукраре а фруктелор. Аич ветераний мунчий М. П. Цибульова, декоратэ ку ординул «Имсигна де оноаре», А. П. Иванченко, декоратэ ку ординул Ленин, ши алтеле ынтотдяуна дау о мынэ де ажутор мунчитоарелор, че ау о калификацие май инфериоарэ. Ачастэ секцие а фост рекуноскутэ ка ынвингэтоаре ын ынтречеря сочиалистэ унионалэ. Ей и е'а акордат денумиря де чя май бунэ секцие а Министёрулуй ин~ ЫНКРЕДЕРЕ ШИ РЕСПОНСАБИЛИТАТЕ дустрией алиментаре ал Униуний РСС пе анул 1968. Ши колективул де аич поартэ ку демнитате ыналта денумире. Ел е мереу ын фрунтя ынтречерий ын кадрул ынтреприндерий. Яр чел май бун скимб дин секцие есте а чела, кондус де Е. Т. Калченко, скимб де мункэ комунистэ. Ел а реушит сэ ындеплиняскэ порунка луй Ильич — де акум мулць ань ла рынд н'аре нич о ынкэлкаре а дисчиплиней де мункэ. Оамений сынт пэтруншь де маря рэспундере че ле резине. Каре есте кея сукчеселор реализате де скимбул, кондус де тов. Калченко? Май ынтый де тоате, фаптул, кэ ынсэшь майструл штие сэ лукрезе ку оамений. Комуниста Калченко организязэ конворбирь ку мунчитоареле деспре мерсул ынтречерий сочиалисте, ле менционязэ пе челе май буне, ле ынкуражазэ пе челе, каре ынкэ н’ау реушит сэ обцинэ о ыналтэ продуктивитате. Еа штие сэ-й ынсуфлецяскэ пе оамень, сэ ле ридиче диспозиция ла моментул потривит. Тот одатэ, комуниста Калченко есте фоарте ексижентэ. Нич кяр чя май микэ ынкэлкаре де продукцие ну рэмыне необсерватэ. Ши, принчипалул, еа нич одатэ ну ридикэ вочя. Организация де партид дин секция де сукурь а организат ынтречеря пе професий, дынду-й о маое ынсемнэтате. Ши ачаста н'а путут сэ ну инфлуенцезе асупра сукчесёлор де продукцие. Бироул де партид сусцине ын перманенцэ инициатива креатоаре а мунчиторилор ши спечиалиштилор. Починул а фост фэкут де комунистул Н. Ф. Горбатюк. Ел а реконструит транспорторул пентру мэчинаря мазэрий. Комунистул B. С. Звинаревский. ын колабораре ку C. Г. Приходко ши В. П. Северин ау аутоматизат прочесул де ынкэркаре а батериилор пентру акумулатоаре. Ефичиенца економикэ а ачестей иноваций се чифрязэ ла 1.487 де рубле. Лэкэтушул Ф. Ф. Логвин а реконструит преса пентру ынкэркаря борканелор ку жем де мере. Г. В. Скворцов, шефул секцией де прелукраре а фруктелор, ымпреунэ ку А. В. Власенко ау реконструит линия де фабрикаре а дулчеций. Ефичиенца економикэ де пе урма ачестор реутилэрь е де 4.600 рубле. Атунч, кынд оамений сынт пэтруншь де ынсемнэтатя мунчий, пе каре о ындеплинеск, атунч, кынд ей лукрязэ ку деплина конштиинцэ, мунка се трансформэ ын креацие. Десфэшурынд ынтречеря сочиалистэ ын чинстя жубилеулуй ши базынду-се пе сукчеселе обцинуте, комуништий де ла ынтреприндере ау ынчепут сэ кауте ной резерве, сэ се сфэтуе ын привинца мажорэрий ангажаментелор. Ынкэ ын тимпул верий колективул а луат хотэрыря сэ ындеплиняскэ планул ануал де продукцие ну пынэ ла 20 дечембрие, чи пынэ ла 5 дечембрие. Ынсэ пынэ ла урмэ с'а доведит, кэ мунка креатоаре, атитудиня конштиентэ ау адус резултате ши май буне — планул а фост реализат пынэ ла 16 октомбрие. Кыт привеште резултателе женераяе пе ынтрёприндере, апой аич авем урмэторул таблоу: продуктивитатя мунчий а крескут ку 12,6 проченте фацэ де 3 проченте, кыт преведяу ангажаментеле инициале; с’а фэкут о економие де материе примэ ын кантитате де 360 тоне, адикэ де трей орь ши жумэтате май мулт фацэ де ангажаментул инициал. Сынт буне ши челелалте карактеристичь але продукцией. Де екземплу, планул де реализаре а продукцией а фост ындеплинит ку 111 проченте. Фабрика а продус 70 милиоане боркане де консерве, планул фиинд де 64,5 милиоане. Мунчиторий де ла ынтреприндеря датэ сынт пэтруншь де хотэрыря сэ ынтымпине жубилеул ленинист ку фрумоасе сукчесе ын мункэ. Ей шь-ау асумат ангажаменте ной. Атенция бироулуй де партид, а комитетулуй де фабрикэ есте кончеитратэ ла организаря контролулуй аеупра ындеплинирий ангажаментелор луате. Контролул перманент дин партя организацией де партид ридикэ ку мулт симцул де рэспундере ал ынтрегулуй колектив ши ал фиекэруй мунчитор луат ын парте. Прин урмаре, фабрика естр консидератэ о ынтреприндере-модел пентру индустрия де консерве. Еа поартэ денумиря де ынтреприндере ку ун ыналт нивел де културэ. Колективул, ачестей фабричь а фост менционат ын репетате рындурь ку премий пентру резултателе обцинуте ын ынтречеря сочиалистэ пе скарэ републиканэ. Атитудиня, конштиентэ ши креатоаре а фиекэруй мунчитор еа да посибилйтате ынтреприндерий сэ обцинэ резултате ши май буне. М. КУКСИН, кореспондентул костру нетитулар. \ I ЛУПТА ЫМПОТРИВА БЕЦйЕЙ ЕСТЕ О КАУЗЗ А ЫНТРЕЖИЙ ОБШТИМЬ Ковферинца де пресэ а Министерулуй афачерилор интерне ал РСС Молдовенешть шё Ункукий журналиштнлор дин Молдова Ын ултимул тимп реданцииле газетелор ши ревиетелор републикане примеек мулте скрисорь, ай кэрор ауторь чер стэруитор сэ фие луате мэсурь май хотэрыте ын лупта ымпотрива бецией. Скриу мунчиторь ши колхозничь, тинерь ши ' оамень ын вырстэ, кондукэторь ай организацинлор економиче ши обштешть. Ей чер унаним сэ се пунэ капэт хотэрыт бецией! Ын легэтурэ ку ачаста, зилеле трекуте Униучя жур-1 налиштилор ши Министру.! афачерилор интерне ал РСС Молдовенешть ау организат о конферинцэ де прёсэ пентру журналиштий газетелор ши ревистелор републикане, радиоулуй ши телевизиуний. Ын фаца журналиштилор а луат кувынтул А. А, Волошчук, локциитор ал ми-' ниструлуй афачерилор интерне ал републичий. Ел а ворбит деспре дауна, пе каре о нричи'нуеште беция економией национале, сочиетэаий, фамилией, сэнэтэций оаменилор, деспре мэсуриле ку карактер профилактик ши административ луате де оргакеле милицией пентру ликидаря ачестуй рэу. Есте нечесар, ка паралел ку пропаганда антиалкооликэ, ла фиёкаре ынтреприндере, институцие, ын фиекаре колхоз ши совхоз сэ се креезе о атмосфера де интолеранцэ пентру ачей, каре фак абуз де бэутуриле алкооличе. Ла ефыршитул конферчнцей де пресэ А. А. Волошчук а ынмынат дипломе де оноаре але МАИ ал РСС Молдовенешть ши дарурь прецяоасе унуй труп де журналншть. дистиншь пентру огляндиря активэ ын пайшниле Газетелор, ы« емисиуниле де радио ши телевизиуне а веннй ши активитэций лукрэторилор органелор афачерилор интерне. (АТЕМ). СЗ КРЯСКЗ ЩУРЬ ТИНЕРЕ! ЧАДЫР-ЛУНГА. (Кор АТЕМ). Онолуриле силвиче Твардица ши Чадыр-Лунга ау десфэшурат ымпэдуриря де масэ а теренурилор некултивате. Ын колхозул «50 лет Октября» меканизаторий ау арат ну департе де ун яз 110 хектаре де теренурь акчидентате. Пе 38 хектаре с’ау сэдит,де акум пуець. Ын зона де одихнэ а колхозулуй, каре се креазэ аич, се сэдеск салкымь. плопь, стежарь. Ау ынчепут лукрэриле де ымпэдурире ши алте околурь силвиче але лесхозулуй меканизат Тараклия. ПЕ УРМЕЛЕ АРТИКОЛУЛУИ «ПРИВИНД ЫН ОГЛИНДА ОРАШ У ЛУИ»____________________ МЭСУРИЛЕ ТРЕБУЕ ЛУАТЕ АКУМ Ын артиколул «Привинд ын оглинда орашулуй» ау фост атакате ун шир де проблеме импортанте, каре чер сэ фие резолвате фэрэ ынтырзиере. Уна дин еле се реферэ ши ла ной, шоферий. Ам обсерват ку тоций, кэ ын презент суте де машинь се опреск пе партя каросабилэ а стрэзилор, каре ши фэрэ аста сынт ынгусте. Дакэ ну се резолвэ проблема ку привире ла конструкция друмурилор де околире ши ла стационаря аутовехикулелор, ын виитор стрээиле вор фи агломерате де ширурь де аутомобиле. Афарэ де ачаста, аутомашиниле, опринду-се унде се ынтымплэ, ласэ песте тот нороюл адус де пе трасеу. Пынэ акум капитала ынкэ н’аре о стацие де аутобусе, каре сэ кореспундэ черинцелор, сэ десервяскэ пасажерий репеде ши културал. Кыт привеште десервирА ку таксиуриле, апой ну шь-ау гэсит нич еле локул ставил. Апроале ын фиекаре ан ышь мутэ локул де стационаре ши пасалсерул ну май штие унде сэ ле кауте. к Алтэ кестиуне, каре не фрэмынтэ ань ла рынд, есте калитатя друмурилор. Се ынтымплэ, ка ундева пе о страдэ сэ се формезе о гроапэ. Машиниле. уна дупэ алта, дау де еа, причинуинд неплэчерь пасажерилор ши дефекте аутомобилулуй. Ситуация, че с’а креат ын тимпул де фацэ ын ачастэ привчнцэ, ну май поате фи толератэ. УН ГРУП ДЕ ШОФЕРЬ. Сымбэтэ, 28 мартие 1970 АКТИВИТАТЯ СОВЕТЕЛОР 0шитттт1ш1ш11п|т1шш1шнпшш1л11111пп11тп1иштлтшш| Пентру о орднне публике екземпларэ Уна дин проблемеле, че преокупз акум стана* публика дин районул Дрокия, есте ынтэриря ын континуарс а легалитэций сочиалисте. Ачастэ кестиуне а фост дискутатэ зилеле трекуте ла сесия ординара а Советулуй районал де депутаць ай оаменилор мунчий. Депутаций ау менционат ку сатисфакцие, кэ ын урма ефортурилор, депусе де. организацииле обштешть, ын район с’а ынрежистрат о редучере а казурилор де ынкэлкаре а леясилор, де хулиганизм ши де иросире а бунурилор обштешть. Ын ачастэ привинцэ ау фост менционате Советеле сэтешть София, Попештий-де-Сус, Фынтыница ш. а., каре атрибуе атенцие перманентэ кестиуний абордате. Партичипанций ла сесие ау сублиният тот одатэ, кэ ын район ынкэ ну се фолосеск тоате посибилитэциле пентру а курма пынэ ла капэт акциуниле антисочиале. Ын хотэрыря адоптатэ сесия а скицат ун шир де мэсурь ын ведеря ынтэририй де май департе а легалитэций ши ликидэрий казурилор де ынкэлкаре а ординий публиче. Кондукэторий униуний районале де консум, ай фабричий де захэр ши ай алтор ынтреприндерь ау фост облчгаць сэ ынкидэ тоате каналеле, прин каре персоанеле нечинстите иросеск валориле материале обштешть. Оглинда сатулуй Каре ва фи чя май екземпларэ страдэ, ограда? Че требуе де ынтрепринс, пентру ка ын примэвара анулуй жубилиар аспекту л сатулуй сэ девинэ май атрэгэтор, ка ынт регул луй териториу сэ ымбраче Хайне де сэрбэтоаре? Ачесте проблем ау фост дискутате ну демулт ла о адунаре женералэ а четэцёнилор дин сатул Ларга, районул Бричень, адунаре, конвокатэ де комитетул екзекутив ал Советулуй сэтеск (прешединте тов. В. Штирбу). Лэржений с’ау ынкадрат актив ьш мунка де аменажаре а локалитэций лор ши ау иницият ынтречеря сочиалистэ пентру чя май екземпларэ оградэ сау страдэ дин пункту л де ведере ал стэрий санитаре. Пынэ акум ей ау партичипат актив ла трей суботниче. Ын тимпул де фацэ сэтений. плантязэ арбушть декоративь ши флорь, пе каре ле примеек де ла офичиул де ынверзире дин орашул Чернэуць, РСС Украинянэ. Л а адунаре оамений мунчий дин Ларга ау хотэрыт сэконтинуе ла суботничеле виитоаре мунка де ынверзире ши аменажаре пе унеле стрэзь централе, ын паркул сэтеск, пе теригориул школий, кыт ши ла фермеле колхозулуй локал <Пограничник». Грпжэ де план Анул трекут ынтреприндериле че десервеск нечесигэциле де трай ши културале але популацией дин районул РыиХ- кань — комбинатул индустриал районал, комбинатул де десервире сочиалэ ши комбинатул ынтреприндерилор комунале, шь-ау реализат ын ансамблу плануриле де продукцие. Ку тоате ачестя, ынтреприндериле сусменционате ау авут Ши скэпэрь сериоасе ын активитатя лор економикэ-финанчиарэ. Да комбинатул ынтреприндерилор комунале, де пилдэ, ыс марь ынкэ даторииле дебиториале, ла унеле ынтреприндерь де десервире сочиалэ се адмит ынкэлкэрь ын чея че привеште ынрежистраря комензилор, яр комбинатул индустриал районал ну шь-а ындеплинит сарчиниле привинд продучеря кэрэмизилор, оланелор, вару луй ши а алтор материале де конструкцие. Ну демулт кестиукя ку привире ла активитатя економиюфинанчиарэ а ынтреприндерилор индустрией локале а фост дискутатэ ла о шединцэ а комитетулуй екзекутив ал Соертулуй районал де депутаць ай оаменилор мунчий. Ын хотэрыря адоптатэ ау фост превэзуте мэсурь конкрете, реализаря кэрора ва ажута колективелор респективе сэ-шь ындеплиняскэ ын анул де фацэ плануриле де продукцие ла тоць индачий. 8