Moldova Socialista, 1970 (XLVI/205-230)

1970-09-18 / nr. 220

г ПРОЛЕТ АРЬ ДИН ,ТО АТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ / ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУИ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕИ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ’ Газета апаре де ла 1 май 1924, N2 220 (11288) Винерь, 18 септембрие 1970 Прецул 2 коп. РЕАЛИЗЭРИЛЕ ШТИИНЦЕЙ— ЫН СЕРВИЧИУЛ ПРОДУКЦИЕЙ Нумеросул деташамеит де саванць, каре активязэ ла институц и иле штиинцифиче але академией, ла катедреле ашезэминтелор де ынвэцэмынт супериор, кыт ши ла институтеле, че апарцин министерелор ши департаментелор дин републикэ, фак ной ши ной дескоперирь ын штиинцэ, елаборязэ проблеме практиче^ пентру реынармаря техника а економией национале, креазэ ной методе але технологией индустриале, ынтродучеря ын продукцие а кэрора адук фолоасе есенциале дезволтэрий континуе а прогресулуи техник. Де челе май мулте орь институцииле штиинцифиче ышь канализязэ активитатя ын аша фел, ка мажоритатя темелор, асупра кэрора се лукрязэ, сэ визезе резолваря де проблеме конкрете дин практика веций економиче, мерг мынэ ын мынэ ку ынтреприндериле индустриале ши господэрииле агриколе. Ын активитатя лор черчетэторий се кэлэузеск де ындрумэриле партидулуй ши гувернулуй ку привире ла нечеситатя ынтродучерий кыг май грабниче а дескоперирилор штиинцифиче ын продукцие пентру акчелераря прогресулуи техник ын економия цэрий ноастре. Ындеплмнинд хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле де спорире а ефичиенцей активитэций организациилор штиинцифиче ши акчелераря апликэрий реализэрилор штиинцей ши техничий ын господэрия нородникэ», саванций дин Молдова ау луат ын ултимий ань ориентаря хотэрытэ спре елабораря де теме штиинцифиче ку валоаре практика имедиатэ, ку скопул де а сатисфаче черинцеле конкрете але економией. Ау апэрут ши форме ной де колабораре ынтре чентреле штиинцифиче ши ынтреприндерь, кум ар фи елабораря де тезе пе база контрактелор де стат, лукру, че лягэ, дупэ кум с’а вэзут, ши май мулт штиинца ку практика. Ын асеменя казурь ынтродучеря резултателор черчетэрий ын продукцие се фаче мулт май оператив, ачестя фиинд планнфикате ынкэ дин моментул ынкеерий контрактулуй. Ын афарэ де институтеле академией, каре ау проблеме нет делимитате, ын ултимул тимп с’ау детерминат дирекцииле принципале де черчетэрь ла катедреле ашезэминтелор де ынвэцэмынт супериор дин републикэ. Ачастэ мэсурэ а ынтродус о ордине ригуроасэ ын мунка де черчетаре ши а пермис де акум ынтр’о мэсурэ оарекаре катедрелор сэ се дебарасезе де баластул тезелор ку валоаре штиинцификэ минорэ. Индичеле принчипал ал мунчий штиинцифиче, адикэ апликаря ын практика а резултателор черчетэрилор, с’а ымбунэтэцит симцитор. Диферите инсталаций аутомате ефичиенте а пропус Институтул политехник «С. Лазо» дин Кишинэу, о метода интересанта де крештере а пештелуй ын базинеле артифичиале а пропус Университатя де Стат «В. И. Лепин» дин капитала. Нумероасе ши вариате сынт експлорэриле оаменилор де штиинцэ дин републикэ. Импортанте черчетэрь се фак ын домениул алжебрей ши ложичий, се дезволтэ ку ритмурь рапиде математика ши физика апликатэ, кимиштий ши биоложий креазэ методе шн препарате, че стимулязэ крештеря продуктивитэций анималелор ши плантелор, ымбунэтэцеск калитатя винурилор ши а алтор продусе алиментаре, елаборязэ методе ши мижлоаче биоложиче ефикаче де комбатере а вэтэмэторилор културилор агриколе. А крескут тот одатэ ши интересул черчетэторйлор фацэ де ынтродучеря ын практик? а резултателор обцинуте де дынший. Е ши ынцелясэ ачастэ тендинцэ фиряскэ, доар фиекаре дореште сэ-шь вадэ резултатул мунчий. Тотуш, чя май маре парте а конклузиилор штиинцифиче май рэмын тимп ынделунгат ун бун ал черкулуй рестрынс де саванць, ну пэшеск прагул лаборатоарелор, ну ажунг «пе терен». Екзистэ май мулте бариере ын каля лор спре продукцие: липса уней коордонэрь техниче ынтре саванць ши кондукэторий ынтреприндерилор, греутэць легате де субордонаря департаменталэ диферитэ. Яр аич се май адаугэ атенция инсуфичиентэ фацэ де чея че е ноу а уней серий де министере, департаменте, липса де интерес а унор ынтреприндерь фацэ де техника ши технология модернэ. Е адевэрат, кэ наштеря ноулуй е легатэ ынтотдяуна де греутэць. Е ворба ши де бариера психоложикэ, каре купринде унеорь ну нумай пе практичиень, дар ши пе саванць. Деачея ынтродучеря ноулуй ын вяца економикэ, лупта пентру прогресул техник, пентру модернизаря индустрией ши агрикултурий требуе сэ фие обьектул перманент де преокупаре ал организациилор де партид атыт дин институцииле де черчетэрь штиинцифиче, кыт ши ^де ла ынтреприндерь ши дин господэрииле агриколе. Комуништий требуе сэ се афле тотдяуна ын авангарда оперей де пропагаре а реализэрилор штиинцей ши техничий, сэ лупте пентру материализаря лор. Л а ачаста не ындямнэ партидул ын тоате акциуниле сале, ла ачаста не облигэ ши хотэрыря Пленарей дин юлие а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Бинеынцелес, кэ лупта пентру ефичиенца практика имедиатэ а черчетэрилор штиинцифиче ну ексклуде активитатя саванцилор, легатэ де елабораря кестиунилор пур теоретиче. Ной требуе сэ штим че ва фи ынтр’ун виитор ындепэртат, деч ну не путем липси де проностикаря штиинцификэ. Афарэ де ачаста, мындрия штиинцей ноастре есте де а фи дескоперите челе май аскудсе тайне але натурий, де а Фи елабораге проблеме, ла каре се ва ревени тимп ынделунгат. Дар ши черчетэриле «пур теоретиче» ышь гэсеск де мулте орь апликаре практика имедиатэ. Де екземплу, ын ултимий зече ань штиинца математика а пэшит ку атыт ынаинте, кыт ну пэшисе суте де ань. Дупэ кум се штие, акум с’а деспринс дин ачастэ штиинцэ о рамурэ ынтрягэ — математика де калкул ку системеле де програмаре ши машиниле електрониче де калкул. Фолосул, пе каре ыл адуче азь ачастэ рамурэ а математичий економией национале, ши май алее ын планификаря де перспектива, есте де непрецуит. Ын презент, кынд пара резолвэ проблеме де импортанцэ историка — ынфэптуиря реформей економиче — ынтродучеря реализэрилор штиинцей ын продукцие аре о импортанцэ деосебитэ. Ши есте пур ши симплу инадмисибил, ка конклузииле саванцилор сэ рэмынэ ын кадрул институтулуй, ын тимп че практичиений сынт фрэмынтаць де ынтребаря кум сэ прочедезе ла резолваря диферитор проблеме, легате де дезволтаря ын перспектива а анумитор рамурь але економией. Оамений мунчий дин агикултурэ луптэ пентру ридикаря родничией, пентру крештеря продуктивитэций анималелор, дар ноиле союрь де череале адеся ес ку греу дин кадрул лотурилор екслериментале але Институтулуй де селекцие ши семеноложие, яр колабораторий штиинцифичь де ла Институтул де зоотехние ши ветеринэрие ышь пун лежитима ынтребаре, че пот рекоманда ей секторулуй зоотехник дин републикэ, дакэ база лор експерименталэ конституе о господэрие нерентабилэ. Пентру ка штиинца сэ контрибуе перманент ла акчелераря прогресулуи техник, е невое де ефортул комун ал саванцилор, де абнегация лор патриотикэ, де ынцележеря профундэ а нечеситэцилор економией национале а цэрий ноастре. Ын прагул челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал партидулуй, кынд ынтрег попорул советик ышь кончентрязэ путериле ла ындеплиниря сарчинилор ле продукцие, саванций требуе сэ-шь адукэ контрибуция нобилэ ла примениря континуэ а веций ноастре, ла ридикаря економией национале пе о тряптэ супериоарэ. Ын а6ор-„Кос»ос>363“ Ла 17 септембрие 1970, ын Униуня Советикэ а фост лансат ун ноу сателит артифичиал ал Пэмынтулуй — «Космос-363». Ла бордул спутнинулуй есте инсталатэ апаратура штиинцификэ дестинатэ континуэрий черчетэрий спациулуй кос ми к. Апаратура функционязэ нормал. Чентрул де коордонаое ши калкул прелукрязэ информацииле речепционате. (ТАСС). О роадэ бунэ де тутун а крескут ын анул ачеста колхозу л «Молдова», районул Котовский. Акум е пе ефыршите кулесул. Бригада No Г с’а ангажат сэ вындэ ла стат 43 тоне де материе примэ. Пынэ ын презент с’а ливрат де акум май мулт де жумэтате дин план. Ун маре рол ын мунка тутунарилор ыл жоакэ коинтересаря материала ши ануме: пентру фиекаре кялограм де тутун де калитате супериоарэ, кыт ши пентру фиекаре килограм лиВ- рат ла стат песте преведериле планулуй, колхозникул примеште ын плус ла плата де базэ ун килограм де грыу. Ла кулесул, ынширатул ши ускатул тутунулуй се евиденциязэ Василе Ротару, Елизавета Гуруля, Андрей Теслару ш. а. Кулесул е пе ефыршите. Дар вынзаря тутунулуй ла стат абя ынчепе, Акум пе примул план е ускаря фрунзелор ынширате. Ла диспозиция туцу.наршшр сынт кэсуце буне ши о ускэторие термина. Оамений се стэруе сэ усуче кыт май бине тутунул, астфел ындеплининду-шь ангажаментеле сочиалисте. Н. ГУРУЛЯ. * СТАЦИЯ АУТОМАТЭ „ЛУНА-16" ПЕ ОРБИТЭ ЧИРКУИЛУНАРЭ КОМУНИКАТ АЛ АЖЕНЦИЕЙ ТАСС. Стация аутоматэ «Луна-16», пласатэ ла 12 септембрие 1970, пе траекторие де збор спре Лунэ, ышь континуэ зборул. Ын курсу л зборулуй пе трасеул Пэмынт — Лунэ ау авут лок 26 шединце де легэтурэ прин радио ку стация, ын кадрул кэрора ау фост ефектуате мэсурэторь асупра параметрилор траекторией зборулуй ши с’а верификат функционаря системелор де борд. Ла 13 септембрие с’а фэкут коректаря траекторией зборулуй стацией пентру а асигура еширя ей ын пунктул, превэзут прин калкул ал спациулуй чиркумлунар. Л а 17 септембрие, апропиинду-се де Лунэ, стация аутоматэ «Луна-16» а фост ориентатэ ын спациу дупэ Соаре ши Пэмынт. Апой, ын пунктул превэзут ал траекторией а фост пусэ ын функциуне инсталация пропулсоаре, каре а импримат стацией импулсул де фрынаре нечесар, ын урма кэруй фапт стация «Луна-16» а трекут пе о орбитэ чиркуларэ де сателит артифичиал ал Луний авынд урмэторий параметри: ынэлцимя де асупра супрафецей Луний — 110 иилометри: ынклинаря орбитей фацэ де планул екуаторулуй Луний — 70 де граде; периоада де ротацие — 1 орэ 59 минуте. Чентрул де комуникаций космиче пентру маре дистанцэ ынтрецине о радиолегэтурэ нонетантэ ку стация аутоматэ «Луна-16». Потривит дателор информациилор телеметриче, апаратура де борд функционязэ нормал. Чентрул де коордонаре ши калкул прелукрязэ информацииле речепционате. ТУТУНАРИИ ЫШЬ ФАК ДАТОРИЯШ ОРЙНЙ ТОйМИЕЙ ЫН ФОТОГРАФИЕ: мулгэтоаря фрунташэ Наталия Сергеевна МЕЛЕНТИ дин колхозул «Дружба», районул Вулкэнешть, каре ын шапте лунь де зиле але анулуй курент а муле де ла фиекаре вакэ кыте 2.354 яитри де лапте, ангажаментул ануал фиинд де 3.600 литри. Фото де Г. Тарабуркэ. Тоате комбайнеле— по ШИ/ПТТФ9ШГ ММ СТРЭШЕНЬ, 17 септембрие. (Кор. АТЕМ). Сесия Советулуй районал де депутаць ай оаменилор мунчий а дискутат кестиуня «Ку привире ла сарчиниле Советелор сэтешть ши де орашел де депутаць ай оаменилор мунчий ын ындеплиниря хотэрырилор Пленарей дин юлие (1970) а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС». Асупра кестиуний дискутате сесия а адоптат о хотэрыре. Ла лукрэриле сесией а партичипат Г. Ф. Антосяк, прим-локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть. Дупэ че с’ау терминат лукрэриле сесией, депутаций ши инвитаций ау визитат колхозул «Карл Маркс», унде ау луат куноштинцэ де реколтаря комплекса а пэпушоюлуй ши лукраря ултериоарэ а солулуй. Ын господэрие с’а хотэрыт де а реколта тоатэ роа поптгптпттпгИ лт V ла у ... V .V им у мм да де пэпушой пентру грэунце де пе супрафаца де 480 хектаре ын 15 зиле. Лукрэриле де реколтаре се термина. Ла ачесте лукрэрь сынт окупате 6 комбайне, каре лукрязэ ын пруп. 12 аутокамиоане ши 12 реморчь транспортэ ьшдатэ де пе кымп штюлеций ши чрклежий токаць. Тоате агрегателе функционязэ фоарте бине ши меканизаторий ышь депэшеск зилник нормеле де скимб. Ындатэ дупэ реколтаре огоареле се арэ. Ын тимпул аратулуй се ынтродук кыте 3 чентнере де суперфосфат ши кыте 20 тоне де мраницэ ла хектар. С’а хотэрыт, ка ын район сэ фие фолосите ла стрынсул пэпушоюлуй тоате комбайнеле екзистенте, пентру а термина стрынсул роадей пынэ ла 25 септембрие, кынд се ынчепе кулесул ын масэ ал поамей. КУ МЕТОДЕ ПРОГРЕСИСТЕ Реколтаря ши транспортаря сфеклей де захэр сынт прочесе, че концин ун во лум маре де мункэ, ла екзекутаря кэрора се консумэ апроапе жумэтате дин тоате келтуелиле, легате де продукция ачестей културь. Ынтре алтеле, ачастэ мункэ требуе ындеплинитэ ын термеие оптиме, алтмиитерля се адмит пердерь марь де роадэ. Нивелул контемпоран де ынзестраре а господэриилор ку техника пермите де а организа реколтаря сфеклей де захэр дупэ ной методе прогресисте. Колхозул «Ленинское знамя» примул ын районул ностру а апликат метода прогресистэ де реколтаре а сфеклей де захэр, апой ау прочедат ла фел ши колхозуриле «Фрунзе», «Путь Ленина» ши «Правда». Ын колхозул «Ленинское знамя» ал трейля ан се реколтязэ сфекла де захэр фэрэ ка рэдэчиниле сэ фие курэците суплиментар ын мод мануал, адунындусе симултан ку ажуторул меканизмелор фрунзеле. Сэптэмына трекутэ ын ачастэ господэрие а авут лок ун семинар. Кондукэторь де колхчзурь, спечиалишть, меканизаторь дин алте господэрий с'ау конвинс ла фаца локулуй де авантажеле ноий методе де реколтаре а сфеклей де захэр ын флукс ку трансбордаре. Комбайнерий дин колхозул «Ленинское знамя» Иван Карпович Датий, Петру Николаевич Сливка, Семион Якимович Апроцкий ши Леонид Павлович Олейник ау ынчепут сэ реколтезе сфекла де захэр дупэ ноуа метода. Че презинтэ, дар, ачастэ метода ноуэ, прогресистэ ши каре е ефичиенца ей? — Ын ачест каз сфекла реколтатэ де комбайн, — повестеште шефул бригэзий де трактоаре Николай Тихонович Бурлака, — се ынкаркэ директ ын машинь, каре мерг алэтурь де комбайн. О парте дин рэдэчиниле скоасе де комбайн ле експедием немижлочит ла пунктул де речепцие, яр о алтэ парте о лэсэм ын мовиле темпорар. Ачастэ методэ е деосебит де авантажоасэ кынд се апликэ ла реколтаре комбайнеле ын труп. Ануме аша ши прочедэм. Никита Фьодорович Ротар, прешединтеле колхозулуй, спуне: — Ын ачест ан не-ам ангажат сэ виндем статулуй 7.600 тоне де сфеклэ, плус о мие тоне песте преведериле планулуй, чея че ва фи ун фрумос кадоу, адус Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал партидулуй ностру. ...Пе кымп се мишкэ комбайнеле. Одатэ ку еле лукрязэ машиниле де ынкэркаре, кыт ши челе де транспортаре а сфеклей. Култиваторий де сфеклэ ышь ындеплинеск ангажаментеле сочиалисте. Г. УТЬОМОВА. р-нул Каменка. ЫН ДЕСЕН: реколтаря сфеклей де захэр ын колхозул «Ленинское знамя» дупэ метода ын флукс ку трансбордаре. фрунташий тт „ ^ ЧИНЧИНАЛУЛУЙ ЛХ-ЬЕНТйрО омулуй ши глией Омул ши глия. Глия ши омул. Ачесте доуэ кувинте с'ау ымперекят пе-о вешничие. Ши ну не путем ынкипуи глие фэрэ ом ши пе ом фэрэ глие. Кум принде а фаче примий пашь, омул вине ын кымп ка сэ-й деприндэ граюл, сэ вадэ кыт де фрумос е атунч, кынд валурь лине де грыу, рындурь де флоаря соарелуй, вие ши помь родиторь, ка ниште хорбоцеле кусуте ку искусинцэ де мына натурий, се ынтинд кыт ци-й вэзул. Ши ануме ачеле рэдэчинь, стрекурате ын адынк дин копилэрие, ачеле деприндерь ну те ласэ сэ плечь де лынгэ глие. Ну поць сэ-ць ынкипуй вяца фэрэ дынса. Бразделе адынчь скрисе ын тоамнэ пе пептул глией стрынг ярна ын поале флориле албе кэзуте дин помул черулуй, кулег плоиле челе чобэнешть. Яр ундева, пе суб жяна уней примэверь, ешь, плугаруле, ши сямэнэ принтре бразде боабе де норок ши вяцэ. Ши ын дрикул уней зиле де варэ ышь суфлекэ мынечиле комбайнерий, фурникэ машиниле дин коло—ынкоаче, дукыыд норокул ши вяца ын каселе оаменилор... Привеск ла мыниле тале необосите, арсе де вынт ши плой, ши вряу сэ спун кытева кувинте изворыте дин адынкул суфлетулуй, кэ: Мыниле естя мгау крескут, яр кынд ерам департе де касэ, аман м’а дурут липса лор. Мыниле естя-с а татей шь-а мамей, сынт мыниле челор, каре м'ау фэкут ом... Дакэ ый дай пэмынтулуй мулт, ел ну рэмыне датор. Да'н мултул иста ынкапе хэрничия, грижиле, дорул ши греул. Ынкапе тот, че поате сэ айбэ ун ом, нэскут пентру а фи алэтурь де глие, пентру а и се дэруи. Ши дакэ Анастасия Цуркан дин колхозул «Победа» с'а депринс сэ фие ку ливада, деприндеря ачаста е ши скумпэ, ши доритэ. Кэ фиекаре ышь аре локул луй пе пэмынт, ын вяцэ. Фемея ачаста аре фелул ей де а ста де ворбэ ку глия, де а луа де ла дынса кум поате нумай еа. Кынд трёче чинева принтре рындуриле де помь ынгрижиць де звеноул ей, веде кум кренжиле и се плякэ ын фацэ де греле ши родите че-с. Ши рыде соареле, сэрутынд мереле марь ши румене, арома кэрора те ымбатэ. Челе ынфэптуите де звеноул Анастасией Цуркан дау де ынцелес, кэ фемея шь-а гэсит ростул ей ын вяцэ, кэ ышь адуче приносул фацэ де Патрие, каре, дрепт апречиере а трудей ей, а декорат-о ку ординул Ленин. Атыця ань с'ау скурс де кынд Димитрий Грейцер дин Окюл-Рош а ындрэжит тракторул. Ера греу де ла ынчепут. Кынд се ынторчя сара окасэ дупэ о зи де варэ, петрекутэ ын кабина «калулуй» де фер, ши абя ышь симця мыниле ши пичоареле, кынд ышь скутура кэмаша де судоаря префэкутэ ын саре, штия уна ши бунэ: кэ а фи меканизатор е чева греу, рэспунзэтор ши тот одатэ атыт де интересант. О вяцэ ынтрягэ ешть ку глия! Тимпул те депринде ку тоате. А кучерит омул ынэлцимиле ши обстаколеле, каре апэряу ын каля луй. Ле-а кучерит прин мункэ, стэруинцэ ши зиле плине де нелиниште. Акум тоць чей дин колхоз яу пилдэ де ла ел. Ау ши де ла чине. Е доар меканизатор емерит ал републичий. А фост делегат ла Конгресул III унионал ал колхозничилор... Максим Нани дин Бэчой е кавалер ал ординулуй Ленин. Аре кам ачеяш биографие. Де мик копил а принс дорул виеритулуй. Ый плэчя сэ аскулте фошнетул туфелор де вие, сэ густе дин стругурий мустошь. Принсе сэ трагэ прима браздэ, сэ пунэ темелия уней вець ной, кынд с'а ынчепут рэзбоюл. Ау рэмас бутучий стерпь, стрэинь ши рэниць. Ау рэмас ын аштептаря омулуй... Ынторс де ла рэзбой, Максим Нани с'а апукат сэ сэдяскэ алць бутучь, сэ лекуяскэ рана адынкэ а глией. Ши акум кыт купринзь ку привнря везь тот рындурь де вицэ де вие, везь оамень мишунынд принтре туфе ши кулегынд стругурий кихлимбарий. Яр принтре ей е ши ел, бригадирул. Ши аша о вяцэ... Сэ ворбешть ку глия, сэ-й аскулць пэсул, сэ-й симць суфларя, яр еа, ла рындул сэу, сэ тот ымпле кэзиле ку сынжеле ей фербинте ши таре. Чева ый унеште, ый апропие пе Филип Змеу, виер дин Хырбовэц, Филип Негру, меканизатор дин совхозул «Калфа», Мария Доска, витикултоаре дин Русень, Афанасие Никоарэ, легумар дин Пухэчень. Пентру дынший глия е о поезие, пе каре нумай ей о штиу пе де-а 'нтрегул. Е о кэутаре де сине, де чева ноу... Ну поць сэ-й енумерь пе тоць ачей оамень, каре меритэ сэ ле спуй о ворбэ калдэ ши алясэ, деоарече зи де зи нумэрул лор креште. Креште ку зечиле, ка сэ авем ку чине не мындри, де ла чине ынвэца ши луа пилдэ... Омул ши глия. Глия ши омул. Доуэ кувинте, каре ау рэмас сэ фие ымперекяте пе-о вешничие. Ши не ынкинэм ку плекэчуне омулуй-плугар, авынд ын фацэ некупринса глие. Не ынкинэм глией, авынду-л ын фацэ пе омул-плугар... Анений-Ной. В. БУМБАК. Ынтылниря луй А. Н. Косыгин ку Примул Министру ал Републичий Сингапур СУХИМИ, 17 септембрие. (ТАСС). А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, а авут астэзь о ынтылнире ку Ли Куан Ю, Примул Министру ал Републичий Сингапур, каре се афлэ ын Униуня Советикэ ынтр’о визита офичиалэ. Ынтре А. Н. Косыгин ши Ли Куан Ю а авут лок о конворбире ын кестиуниле релациилор совето-сингапурезе ши проблемеле ситуацией интернационале, каре презинтэ интерес пентру амбеле пэрць. Ын курсул скимбулуй де пэрерь кондукэторий де гуверне ау менционат ку сатнсфакцие прогресул, обцинут ын лэрЖиря колаборэрий речипрок утиле динтре Униуня Советикэ ши Сингапур ши с’ау пронунцат пентру дезволтаря ей ын континуаре ын интересул попоарелор амбелор цэрь ши а пэчий ын Асия. Ла конворбире, каре а декурс ынтр’о атмосферэ приетеняскэ, дин партя Сингапурулуй ау партичипат С. Раджаратнам, министрул афачерилор екстерне- ши мунчий, д-рул Фей Сенг Ватт, прешединтеле комисией сервичиулуй административ, С. Р. Натан, локциитор ал секретарулуй МАЕ ал Сингапурулуй пентру проблемеле политиче, Чандра Дас, репрезентантул комерчиал ал Сингапурулуй ын Униуня Советикэ. Дин партя советикэ ла конворбире ау асистат М. С. Капица, мембру ал колейшулуй МАЕ ал Униуний РСС, И. И. Сафронов, амбасадорул Униуний РСС ын Република Сингапур. А. Н. Косыгин а оферит о масэ ын чинстя Примулуй Министру Ли Куан Ю. * ИНФОРМАЦИЙ деспре мерсул реколтэрилор ын колхозурь, совхозурь ши алте господэрий де стат але РСС Молдовенешть пе дата де 14 септембрие -* * * Апелул колхозничилор, лукрэторилор дин совхозурь ши меканизаторилор дин районул Флорешть де а стрынже пэпушоий ын 20 де зиле лукрэтоаре а гэсит ун ви-у рэсунет ынтре тоць а-грикулторий дин ре-публика. Фиинд крединчошь кувынтулуй дат, фолосинд ла максимум техника, де каре диспун, флорештений обцин резултате фр/моасе ла реколтаря пэпушоилор. Ситуате ын партя де норд а републичий, господэрииле дин район ау реколтат пынэ ла 14 септембрие роада де пэп/шой пентру грэунце, силоз ши кутрец верде де пе 39 проченте дин тоатэ супрафаца. Ла стрынсул пэпушоилор лукрязэ ын републикэ апроапе трей мий де комбайне де пэпушой ши ун маре нумэр де комбайне реутилате. Аколо, унде лукрул есте бине организат, унде комбайнеле се фола^сеск дрепт, аколо ши резултателе сынт де фацэ. Се десфэшоарэ ын ритм спорит лукрэриле ын господэрииле дин райоанеле Стрэшень, Леова, Суворов, Котовский, Кэушань ш. а. Ку пэрере де рэу, ну ын тоате райоанеле кондукэторий де господэрий се поартэ ку тоатэ рэспундеря фацэ де кампания реколтэрий пэпушоилор. Кауза принчипалэ есте фолосиря проастэ а комбайне лор ши челорлалте машинь. Деспре че организаре бунэ а лукрэрилор ши а фолосирий дин плин а комбайнелор поате фи ворба, дакэ ын районул Бричень, бунэоарэ, пынэ ла 14 септембрие с’ау реколтат пэпушой пентру грэунце, силоз ши масэ верде абя 20 де проченте дин тоатэ супрафаца. 23 — 27 проченте дин ынтряга супрафацэ де пэпушой с’а реколтат ын райоанеле Кэлэрашь, Резина, Сорока, Дубэсарь. Организацииле де партид, кондучериле господэриилор ши спечиалиштий требуе сэ ее челе май урЖенте мэсурь, пентру а организа кыт май бине лукрэриле ла сечеришул ал дойля. Роада крескутэ требуе сэ фие пусэ ын депозите. | К ' . « 2 >> ^ А ° го С'а реяолтат тутун ын % с р ® а го а'&й -------------м Л г;- к 14 5 о >1® 5-5 « а; я> ®§ »?• »аа; сг ‘ч о,ь-<и'0< ■§■8 •&§ Да" а Оное Анений-Ной 94 89 38 Бричень 87 76 20 Вулкэнешть 92 91 34 Глодень 78 75 32 Дондушень 112 97 36 Дроиия 108 99,0 36 Дубэсарь 90 89 27 Единец 106 96 37 Кахул 95 89 32 Кэлэрашь 82 67 23 Каменка 98 97 35 Кэушань 79 71 45 Комрат 84 75 30 Котовский 101 94 46 Криулень 11>1 111 38 Лазо 96 86 36 Леова 104 102 47 Ниспорень 106 96 30 Орхей 95 90 31 Резина 87 86 25 Рыбница 77 67 35 Рышкань 115 105 33 Сорока 95 77 26 Стрэшень 83 76 48 Суворов 92 77 43 Теленешть 108 99,8 39 Тираопол 46 Унгень 94 94 37 ерэлешть 114 96 35 Флорешть 102 87 39 Чадыр-Лунга 89 79 36 Чимишлия 114 99,0 41 Акизицииле де легуме ла тоате категорииле де господэрий пе дата де 14 септембрие 1970. (ын проценте фацэ де план) Анений-Ной 54 Бричень 45 Вулкэнешть 104 Глодень 67 Дондушень 62 Дрокия 64 Дубэсарь 54 Единец 58 Кахул 27 Кэлэрашь 83 Каменка 55 Кэушань 57 Комрат 74 Котовский 50 Криулень 59 Лазо 56 Леова 68 Ниспорень 88' Орхей 51 Резина 60 Рыбница 58 Рышкань 89 Сорока 41 Стрэшень 51 Суворов 31 Теленешть 58 Тираспол 56 Унгень 52 Фэлешть 67 Флорешть 66 Чадыр-Лунга 54 Чимишлия 62 Семинар интернационал ал економиштилор ДУШАНБЕ, 16 септембрие. (Кор. ТАСС). Проблемеле планификэрий економиче конституе тема семинарулуй интернационал, каре с’а дескис астэзь ла Душанбе. Ел есте организат де Комисия економикэ а ОНУ пентру цэриле Асией ши Екстремулуй Ориент. Ла лукрэриле луй партичилэ спечиалишть дин 10 стате дин Асия де Суд-Ест, Ориентул Мижлочиу ши Екстремул Ориент, ынвэцаць економишть дин Униуня Советикэ, прекум ши репрезентанць ай унуй мир де организаций интернационале. Ын нумеле гувернулуй Таджикистанулуй а салутат пе партичипанций ла семинар К. Махкамов, прешединтеле комитетулуй организаторик, локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал републичий.