Moldova Socialista, 1970 (XLVI/231-257)

1970-10-27 / nr. 253

Марць, 27 октомбрме 1970 ПОПАСУРЬ ЫН ПРЯЖМА КОНГРЕСУАУЙ ОРИЗОНТУРЬ НОИ Е . пе сфыршите внул 1970, Ан жубилиар, ултимул ан ал чинчиналулуй, анул прегэтирилор кэтре Конгресул XXIV ал партидулуй. Ла тоатв сектоареле конструкцией комунисте оамений мунчий дин Белорусия, ка ши ынтрег нородул советик, ындеплинеск ку сукчес сарчиниле грандиоасе, трасате де Конгресул XXIII ал ПКУС пе аний 1966—1970. Деши чинчиналул ынкэ ну с’а терминат ши мулт ва депинде де ачея кум оамений ноштри вор лукра ын тимпул, каре а май рэмас, де пе акум е клар, кэ Директивеле Конгресулуй XXIII пентру РСС Белоруса вор фи ындеплините. Волуму^ продукцией индустриале ва креште ын 1970 де 1,8 орь фацэ де 1965, сарчиниле Директивелор превэзынд о спорире де 1,7 орь. Ачаста ынсямнэ, кэ спорул медиу ануал конституе 12,5 проченте фацэ де 12 проченте, превэзуте де сарчиниле планулуй чинчинал, ши 10,6 проченте але чинчиналулуй пречедент. Ын аний ачештя а континуат спечиализаря ши перфекционарл структурий индустрией пе база дезволтэрий рамурилор прогресисте. Греутатя спечификэ а индустрией конструктоаре де машинь, де комбустибил, кимиче ши петрокимиче ын волумул женерал ал продукцией а крескут де 1,5 орь, Де че с’а пус акчентул пе ачесте рамурь? Сэ луэм, де екземплу, индустрия кимикэ. Пентру дезволтаря ей авем материе примэ — петрол, саре жемэ ши де потасиу, газ натурал. Конструкция де машинь ши чя де унелте ау девенит рамуриле ноастре традиционале. Ынтреприндериле радиоелектрониче ши де апарате дупэ ди^Ленсиунь сынт, де регулэ, мичь, ачаста не дэ посибилитате сэ ле дизлокэм ын орашеле мичь ши мижлочий, чея че ын кондицииле Белорусией е фоарте иммортант. Окупынд май пуцин де ун прочент дин териториул Униуний Советиче ши, алкэтуинд 3,7 проченте дин популяция цэрий, Белорусия продуче азь апроапе жумэтате дин ынгрэшэминтеле де потасиу, 12 проченте дин продукция де фибре синтетиче, [19 проченте дин чя де трактоаре, 13 проченте — де машинь де ашкиере а металулуй ши линий аутомате, 6 проченте — де аутомобиле, 17 проченте дин чя де моточиклете, 8 проченте дин чя де телевизоаре ши апарате де радио. Де ла ынчепутул чинчиналулуй ын републикэ ау фост конструите песте 60 де марь ынтреприндерь индустриале ной. Нумай доуэ блокурь енержетиче але ЧЕРС де ла Лукомл апроапе де чинч орь депэшеск капачитатя сумарэ а тутурор стациилор републичий дин 1940; ынтр'ун ритм ыналг се монтязэ ал трейля агрегат (ын тотал вор фи опт), каре урмязэ сэ фие пус ын функциуне ын дечембрие а. к. Комбинатул де трикотаже дин Пинск ын анул ачеста ва да атытя артиколе, кыт продучя ын 1965 тоатэ индустрия ушоарэ а републичий. Ынтр'ун шувой неынтрерупт мерже продукция узинелор де бекурь електриче дин Брест, «Центролит» дин Гомел, «Транзистор» ш. а. Се скимбэ дин темелие баланца ноастрэ де комбустибил. С'а креат о рамурэ индустриалэ ноуэ — петролиерэ, каре ын анул ачеста ва да 4,3 милиоане де тоне де «аур негру». Се термина конструкция челей май марь ын царэ фабричь де рафинаре а петролулуй — де ла Полоцк, каре не ва да посибилитате сэ спорим ын аний чинчиналулуй волумул прелукрэрий примере а петролулуй де 3,4 орь. Мулцэмитэ реализэрий хотэрырилор Пленарелор дин мартие (1965), май (1966) ши юлие (1970) але КЧ ал ПКУС а крескут радикал ши ритмул де дезволтаре а продукцией агриколе. Ын анул 1970 продукция глобалэ ва креште фацэ де 1965 ку 42,9 проченте, адикэ сарчиниле чинчиналулуй вор фи депэшите. Спорул медиу ануал ал продукцией колхозурилор ши совхозурилор ын 1966—1970 ва конституи 7 проченте фацэ де 5 проченте ын 1961 — 1965. С'а ынтэрит база технико-материалэ а агрикултурий републичий. Пентру ынэлцаря диферитор ынкэперь де продукцие, амелиораре, конструкция ынтреприндерилор де репараций, прокураря техничий агриколе ын 1966—1970 вор фи алокате нумай инвестиций капитале де стат песте 1,2 милиарде де рубле — де 1,6 орь май мулт декыт ын 1961 — 1965. Афарэ де ачаста, ынкэ ун милиард ши чева вор депуне колхозуриле. Дупэ кум се штие, актуалул чинчинал се карактеризязэ прин ынтродучеря ноилор принчипий де планификаре ши стимуларе економикэ а продукцией. Ын легэтурэ ку ачаста аш вря сэ сублиниез, кэ ритмул ыналт де дезволтаре економикэ а републичий есте асигурат ну нумай дин контул ынтродучерий ноилор капачитэць де продукцие, дар ши пе каля споририй ефичиенцей фондурилор фиксе екзистенте. Астфел, продукция ла о рублэ а фондурилор фиксе ын 1966—1969 а спорит ку апроапе 5 проченте, пе кынд ын чинчиналул пречедент се обсерва о тендинцэ де редучере а рамбурсэрий. Ын ноиле кондиций де господэрире а девенит май ефичиентэ лупта пентру прогресул техник, пентру ынтродучеря ын продукцие а техничий ной, реализэрилор штиинцей ши технологией ынаинтате, пентру меканизаря ши аутоматизаря прочеселор греле. Ынтреприндериле индустриале ши организацииле де проектаре ын периоада ачаста ау креат ши ынсушит 360 фелурь де машинь, апарате ши утилаже ной. С'а ынчепут продукция ын серпе а аутомобилелор де маре греутате «БелАЗ-548» ку капачитатя де 40 тоне, а машинилор електрониче «Минск-22» ши «Минск-32», а телевизоарелор «Зорька» ши «Горизонт», а унор ной апарате ши утилаже. Ын патру ань ай чинчиналулуй спорул медиу ал венитулуй национал а конституит 9,4 проченте фаца де 7,6 проченте ын 1961—1965, ритмул де крештере ал салариулуй мунчиторилор ши службашилор — 6 фацэ де 5 проченте. ■ Ну демулт е'ау терминат лукрэриле асупра ноулуй план чинчинал де дезволтаре а економией национале а РСС Белорусе пе аний 1971—1975. Скицынд перспективеле крештерий, ной ам луат ын самэ, кэ република диспуне де кондиций фаворабиле пентру дезволтаря економией ши дизлокаря мултор фелурь де ынтреприндерь. Е ворба ши де богателе ресурсе минерале ши де комбустибил-енержетиче (деши ынкэ ну-с черчетате ын де ажунс), де асигураря ку ресурсе де мункэ ши кадре калификате, ашезаря жеографикэ фазорабилэ, фондуриле де базэ ши капачитэциле де продукцие дежа креате, рецяуа дясэ де ораше ши орэшеле, ун маре нумэр де теренурь потривите пентру ашезаря ынтреприндерилор индустриале. Тот одатэ, ''дупэ кум с'а сублиният ла Пленара дин дечембрие (1969) а КЧ ал ПКУС, ын плануриле ноастре о деосебитэ атенцие се акордэ факторилор калитативь эй крештерий економиче, споририй ефичиенцей, интенсивитэций. Лупта пентру прогресул техник, спориря продуктивитэций мунчий, ефичиенцей есте прима сарчинэ а зилей. Сынтем сигурь, кэ сарчиниле чинчиналулуй урмэтор, пе каре ле ва апроба Конгресул XXIV ал ПКУС, вор фи ындеплините ку сукчес де кэтре трудиторий републичий ноастре, де трей орь декорате, ый вор ридика економия националэ ла ной ынэлцимь. Ф. кохонов, локцниторул прешединтелуй Сооетулуй Миништрилор ал РСС Белорусе, прешединтеле /’оспланулуй републичий. шшшзш Азь Белорусия аре песте 160 де ынтреприндерь конструктоаре де машинь ши унелте, ла каре лукрязэ песте 300 мий де оамень. 9 Нумай ын патру ань ши жумэтате ай чинчиналулуй ау фост дате ын фолосинцэ 16 Милиоане 269 мий метра патраць де супрафацэ локативэ, динтре каре 741 мий ын локалитэциле сэтешть. Афарэ де ачаста, ын локалитэциле сэтешть ау май фост дате ын експлоатаре 256 де школь, 14 спитале, 101 институций пентру копий, 64 клубурь ши чинематографе. 9 Ын патру ань ай чинчиналу« луй ла ынтреприндериле републичий ау фост инсталате 1.200 линий ын флукс ши аутомате, 460 секций ши сектоаре сынт комплект меканизате ши аутоматизате, ау фост дате ын експлоатаре 9 центре де калкул. Ын фиекаре 18 минуте де пе конвейереле ынтреприндерилор републичий кобоарэ ун аутомобил, ын фиекаре 20 де минуте — о машинэ-унялтэ де ашкиере а металулуй, ын 7 минуте—• ун трактор, ын 4 минуте -— о моточиклетэ. 9 Ын аний 1966—1969 салариул медиу ал мунчйторилор ши службашилор а крескут ку 26 ла сутэ, зенитуриле, КОлхозничилор — дё 1,5 орь. 9 Се дезволтэ вертиясинос господэрия комуналэ а републичий. Нумай ын патру ань ай чинчиналулуй пентру нечеситэциле ей ау фост алокате 85,4 милиоане де рубле. ' 9 Песте 18 мий де магазине ши 7 мий ынтреприндерь де алиментацие публика' функционязэ ын орашеле ши сателе Белорусией. Еле реализязэ зилник мэрфурь ын валоаре де 13,8 милиоане де рубле. Дакэ ын чинчиналул пречедент спорул медиу ануал ал чиркулацией мэрфурилор а конституит 7,6 проченте, апой ын чинчиналул курент — 10,8. 4 економиси пе ан ун сингур прочент де материе примэ ла ынтреприндериле Министерулуй индустрией уиюаре ал републичий ынсямнэ а продуче суплиментар: 2.410 мий метри де цесэтурь де бумбак, 1.580 мий метри де цесэтурь де ин, 430 мий метри дс цесэтурь де лынэ, 265 мий дс хайне трикотате, 510 мий артиколе де линэкерие трикотатэ, 1.100 мий де чорапь. ШёШШШШ 9 О КАЛЕ НЕ ПАТРУ АНЕ «Ла сесия XIV а Конферинцей Женерале а аЖенцией интернационале ну привире ла енержия атомикэ а ворбит кондунэторул делегацией РСС Белорусе, лауреатул премиулуй Ленин, професорул А. К. Красин». «Саванций Университэций белорусе де Стат «В. И. Ленин» л-ау феличитат кэлдурос пе колегул лор Валентин Дмитриевич1 Ткачов. каре ла 28 де ань а нэпэтат титлул де доктор ын штиинце физико-математиче. Е чел май тынэр доктор-физичиан ын Белорусия... Ну демулт с’а ынторс дин Жапония. унде а читит лекций ла универ.ситэцйле дин Токио ши Осака». «Ын републикэ активязэ азь 170 институций штиинцифиче. ын каре лукрязэ песте 17 мий де оамень». Щин газете). Астфел де ко-муннкэрь азь ну не май мирз. Не-ам обишнуит. Доар ын ажунул унор евенименте деосебите, кынд дупэ традицие фачем биланцурь, не дэм сама де мэреиия челор ынфэптуите. Ятэ ши акум, ын праг де маре сэрбэгоаре, ни-й плэкут сэ рекуноаштем, кыт де департе ам пэшит ын патру ань, трекуць де ла Конгресул XXIII ал партидулуй. Трацсфо.рмэрь марь ау авут лок ши ын штиинца републичий. Сукчеселе обцануте фоарте ушор пот фи демонсграте пе база унуй сикгу.р институт ал АШ а РСС Белорусе — Институту л де черчегаре а скимбэрилор де кэлдурэ ши масе. Деслое ачест колекгвв, деспре оамений де аич се пот повести мулте. Нумай ын ултимий патру ань с’а конструит ынкэ ун блок, лаборатоареле с’ау комплектах ку ной апарате, 32 де колабораторь ау кэпэтаг титлул де кандидаць ын штиичце, натру ау сусаичут тезеле де доктор. Г увернул а апречият ыналг мунка колективулуй — ординул Драпелул Рошу де Мункэ есте о дистинкцие меритуолеэ. Ун евенименр импортанг дупэ Конгресул XXIII а фост креаря бироулуй спечиал де конструкторь ши ал продукцией експернментале. Ну-й секрет, кэ периоада де ла пропунеря савантулуй ши лынэ ла ынтродучеря ын продукцие е дестул де дунгэ... Пентру а о мнкшора, а пропуне методе- контролатс, ефичиенте а шн фост креатр ла институт продукция експерименталэ. С'ау лэржит ши май мулт легэтуриле ку продукция. Скема лаборатррул — бироул де конструкторь—узина а доведит ыналта ефичиенцэ* авантажеле ачестор форме штнинцнфиче-де продукцие. Лор, фэрэ ындоялэ, ле апарцине ви-ктс-рул. Пе лынгэ АШ а РСС Белорусе се креазэ де акум Бироул спечиализат чентрал де конструкторь. Мулте лукрурь интересанте аре ла акгивул сэу колективул институтулуй. Дар поинчипалул ыд конституе, бинеынцелес, оамений. Кьутэриле лор девин май ындрэзнеце, оризонтуриле май ларжь. Яр ачаста е кезэшия ноилор сукчесе ши дескоперпрь. Т. МУХА, шефэ де секцие ла газета републиканэ «Звязда». Ындеплининду-шь ангажаментеле, луате ын чинстя Конгресулуй XXIV аЯ ПКУС, колентивул асочиацией «Беларусьнефть» ва ындеплини планул анулуй курент ла 1 дечембрие. Песте преведериле луй ва да песте 200 мий тоне де «аур негру». ЫН ФОТОГРАФИЕ: унул дин чей май бунь подарь ай дирекцией «Речицабурнефть» Владимир ГРИШЧЕНКО. Фото де Н. Кудинов. Ы НТЫЛНИРЬ КУ ФРУМОСУЛ Ын република ноастрэ сынт 15 театре професионале, 2 филармоничь, песте 6.000 де чинематографе. ф Челе 24.000 колективе де активитате артистикэ ынтрунеск суте де мий де трудиторь. А 43 нолективе драматиче с’ау ынвредничит де титлул де театре популаре. А Богэцииле де кэрць сынт пэстрате ши пропагате де 27.640 библиотечь. А 49 музее експун визитаторилор комориле де артэ, реликвеле славей де луптэ ши де мункэ. А Лекций, серате, ынтылнирь, кончерте ши алте манифестэрь културале ау лок ын челе чирка 6,000 де клубурь, мажоритатя динтре каре (5.351) сынт ын локалитэциле сэтешть. Палатул републикан де културэ ал синдикателоп белорусе есте унул дни челе май марь чентре културале дин Минск. Зиуа ши сара е мултэ луме, рэсунэ кынтече, музика. Аич вин тоць ачей, каре юбеск арта, ый консакрэ тот тимпул либер. Аич поць ыдаылни оамень де тоате професииле, ый угаеште драгостя де фрумос. Фиекаре ышь гэсеште окупация префератэ; лукрязэ студиоул де оперэ, деокамдатэ уникул ын републнкэ, студиоул вокал, оркеерра де ииструменте норо!д«иче, капела кыятечелор «ородниче, театрул народник де мшш:1ту.рь, шкоала де балет ши алте черкурь пентру аматорь. Унул дин челе май интересанте ши популаре колективе артистиче есте капела коралэ. Креатэ ын при,меле зиле дупэ деекидеря Палатудуй, еа ши азь, ла ал 15-ля ан де екзистенцэ, ьшфэптуеште о прециоасэ мункэ де пропагаре а музичий класиче, советиче ши белорусе. Драгостя де муэикэ, де ньинтече адунэ мунчиторь ши саванць, медичь ши педагоЖь, господине ши службашь. Капела десеорь кончертязэ ла ынтреприндерь ши шантиере, ын колхозурь ши совхозурь, а фост ши ын алте републичь. О адевэратэ ковстелацие а аматорилар де музикэ с'а адунат ын Палатул де културэ ал синдикате лор. Зиуа ей стау ла маши«иле де лукру, «врэжеск» ын лаборагоаре, ынвацэ копиий, яр сара ышь дедау инима челей де-а доуа вокацнй'— арта. Дакэ вэ вець афла ла Минск, неалэрат визитаць ачест Палат. Ынтылеиря,ку минунаций артншть аматорь, кэрора инима ле-а пус о сарчинэ маре ши де рэспундере — а дезвэлуи лумя фрумосулуй пентру оамень ши пентру сине, — вэ ва дрилежуи о адевэратэ букурке. 3. ФЕДЧЕНКО, зиаристэ белоруса. молдовя социалист? О РЯТОРИУ МУНЧИЙ A, КРЕМЕНЬ, инжинер ла дирекция No Г?! де.меканизаре а трестулуй No 16 «Нефтестрой», Ероу ая Мунчий Социалисте, делегат ла Конгресул XXIII ал ПКУС. Парка май ерь ной, делегаций Конгресулуй XXIII ал партидулуй, ам адоптат историчеле хоч тэрырь. Яр аний се дяцэнэ, се дук, фиекаре аду-, кынд чева ал сэу, де нбрепетат. Ши ятэ-не азь мергынд ын ынтымшшаря Конн гресулуй XXIV ал партидулуй. Паркэ де пе о ко-, динэ анализам каля паркуреэ, не скицэм обьективе ной. Ын аний ачештя с’а фэкут фоарте мулт. Де ф.апт, пе ун лок пустиу а апэрут прима транч шэ а комбинатулуй кимнк, картиереле орашулуй. Яр акум ын фаца конструкторилор стэ о алтэ сарчинэ — а да ын експлоатаре ынаинте де терч иен транша а дсуа. Дирекция де меканизаре, унде лукрез ын ка». литате де инжинер, ын луна септембрие шь-а ын» деплйнит. сарчина чинчиналулуй. Темелия активич тэций ноастре о конституе прогресул техник, Авем фабричь аутоматизате пентру прегэтиря бетонулуй ши мортарулуй, секций меканнче, профилакторий центру десервиря техника а машинилор ши меканизмелор. Ачаста не пермпте сэ адучем ла шантиере конструкцииле гата ши сэ инду~ стриализэм прочеселе де базэ. Астфел, утилажеле техноложиче се монтязэ нумай дин блокурь ши нодурь, резервоареле мегаличе се формязэ диктр'о датэ дин букэць де рулон ш. а. Кытева' кувинте аш вря сэ спун деспре сине. Ыи ’46 ам терминат шкояла ФЗУ, апой ам фреквеитат ниште курсурь. Шкоала принчипалэ, ынсэ, ам фэкут-о пе шантиере. Ам лукрат ла конструкция узиней де аутомобиле дни Минск, апой ла чя де трактоаре. Ам мунчит ла Могнльов, Борисов. Витебск. Де аколо ам венит аич, ла Полоцк. Ерам екскавйТорист, ын чинч ань ам сэпат песте ун милнон мегри кубь де грунт, ын фиекаре ан фэчям кыте 2—3 норме. Сынт сигур, кэ вяца мя ну се деосебеште ку мулт де вяца мултор конструкторь дин Молдова. Аша-й професия ноастрэ: песте тот ынэлцэм обвейте ной, лэсынд ын урмэ о парте дин кэлдура иннмий. Кред кэ ей ымь вор ынцележе нота де носталжие, букурие, мындрие. Ын калитате де депутат ал Советулуй Супрем ал републичий десеорь требуе сэ кэлэтореск прин диферите райоане. Требуе сэ спун, кэ трансформэриле сынт уймитоаре. Ын аний ачестуй чинчинал, бунэоарэ, ын окий ноштри с’а ридикат орашул Поволукомл лынгэ лакул ши чентрала Лукойл, унде ятэ-ятэ ва ынчепе сэ лукрезе а трся турбинэ. Трезеск букурие сукчеселе конструкторилор де ла Солигорск, унде се ыналцэ жиг'антеле тмбинате де потасиу. Тс купринде ун сеитнмент де мындрие, кынд вёзь фаптеле оаменилар, мэреция планурилор лор. Ачеляшь скимбэрь ле везь ши ын Новополоцкул ностру. Ну доведешть сэ те обишнуешть ку о ноуэ конструкцие, ши ци се ынфэцишазэ окилор алта. О ноуэ шкоалэ музикалэ, клэдириле техникумукуй политехник, филиала институтулуй политехник, институций пентру копий. Оамений ку мыниле лор скриу биография ачестуй пэмынт! B. РАЛЬКО, прешединтеле колхозулуй «Оснежицкий», районул Пинск, режиуня Брест, Ероу ал Мунчий Сочиалисте. Е тоамнэ. Ау фост дусе ла буи ефыршит лукрэриле де кымп. Пыня демулт е ашезатэ ын хамбаре. Ам стрынс пэпушоюл, сфекла де захэр ши де нутрец. Путем фаче ши тоталуриле. Анул ачеста й-а букурат пе плугарий ноштри ку о роадэ бунэ. Фиекаре хектар де череалиере а дат ын медие кыте 42,3 чентнере. Ын унеле бригэзь кяр кыте 50! Ау ку че се мындри ши крескэторий де анимале: ын опт лунь де ла фиекаре вакэ с’а муле ку 101 килограме май мулт декыт ын акул трекут. "Ла фиекаре сутэ де хектаре де теренурь агриколе с’ау кэпэтат апроапе 800 чентнере де лапте. Сынтем сигурь, кэ ангажаментуя ануал де 1.100 чентнере ва фи ындеплинит. Ачестя-с сукчеселе де азь. Дар де ла че ам ынчепут? Цин минтс примий ань де господэрире. ын колектив (колхозул ностру а фост организат ын 1949). Чиряда авя 25 де вачь. Ле циням ынтр’ун сарай векь ши иич н’авя чине сэ ле мулгэ — фемеиле ну врояу сэ се факэ мулгэтоаре ши гата. Ку греу й-ам конвинс пе дой'бэрбаць. Кынд ам фэкут тоталуриле примулуй ан — 700 килограме де лапте де ла о вакэ, — не-ам букурат мулт. Ера примут резултат ал мунчий колективе, прим>% сукчес ши ел не инсуфла сперанце. Ынчетул ку ынчетул ачастэ рамурэ се ынтэреште. Кэтре 1960 де ла о вакэ мулжям кыте 2.000 де килограме. Дар пынэ ам ажунс ла ачастэ чифрэ а фост дестул де греу. Мунка стэруйтоаре а оаменилор, кондучеря господэрией пе базе штиинцифиче не-ау адус резултателе аштептате. Пентру роаде марь ши кантитэць-рекорд де лапте господэрия а фост менционагэ ку чя май ыналтэ декорацие рувернаменталэ — ординул Ленин, яр ын чинстя семичентенарулуй Путерий Советиче ни с’а ынмынат драмелул комеморатив ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Преэидиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй. Сукчеселе обцинуте ну не дау дрептул сэ не аутолиништим. Плануриле пе виитор сынт ши май марь. Ну демулт кырмуиря колхозулуй а дискутат ангажаментеле сочиалисте пе вииторул чинчинал. Кэтре анул 1975 планификэм сэ стрынжем де пе фиекаре хектар ну май пуцин де 50 чентнере де череале, кыте 800—1.000. чентнере де сфеклэ, яр продукция де лапте с’о ридикэм пынэ ла 1.900 чентнере.