Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/26-50)

1972-02-01 / nr. 26

П ЭМЫНТУЛ доарме сомн адынк, акумулынду-шь сева ши путерь. Нумай кривэцул аляргэ хойнар прин кымпие, швикюеште аспру фецеле трекэторилор, зугрэвеште озоаре питорешть пе стихла ферестрелор. Деши е мез де ярнэ, плугарий харничь ну-шь ау о клипэ де рэгаз. Е ын плинэ десфэшураре репараря техничий ши а инвентарулуй агрикол нечесар пентру лукрэриле де примэварэ, прегэтиря семинцей ши транспортаря ынгрэшэминтелор органиче пе огоаре, курэцитул виилор ши ливезилор, се адук ын бунэ ордине господэрииле де парниче. О мункэ деосебит де ынкордатэ домнеште ын ачесте зиле ла ферме. Пентру лукрэторий дин секгорул зоотехник ярна е о периоадэ де маре рэспундере, е ун екзамен ал сыргуинцей ши спиритулуй лор де господэрире. Де фелул, кум е организатэ мунка ын луниле де ярнэ, депинде сукчесул реализэрий планурилор ши ангажаментелор луате пентру анул ынтрег. Прекум се штие, ла Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС с’а менционат, кэ РСС Молдовеняска ну фолосеште ынкэ дин плин тоате посибилитэциле, де каре диспуне, ын че привеште дезволтаря секторулуй зоотехник. Кэлэузинду-се де индикацииле Конгресулуй ши пунынд ла база активитэций лор хотэрыриле Комитетулуй Нейтрал ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Дезволтаря продукцией де продусе анимале пе о базэ индустриала» ши «Мэсуриле пентру спориря ын континуаре а продукцией де оуэ ши карне де пасэре пе о базэ индустриала», организацииле де партид, советиче ши економиче дин републикэ ау ынтрепринс мэсурь практиче пентру а ридика ачастэ им- А ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕй, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 26 (11707) Марць, 1 фебруарие 1972 Прецул 2 коп. Ф ЕРМА ЫН КОНДИЦИИЛЕ ДЕ ЯРНЭ портантэ рамурэ а агрикултурий. Ши резултателе ну с’ау лэсат мулт аштептате. Лукрэторий дин секторул зоотехник ал Молдовей Советиче ау ынкеят примул ан ал чинчиналулуй ку сукчесе фрумоасе, депэшинд ку мулт плануриле де продукцие ши де вынзаре ла стат а кэрний, лаптелуй ши оуэлор. Анул трекут трудиторий фермелор дин райоанеле Бричень, Котовский, Рыбница, Слобозия ау обцинут ын медие ла о вакэ 2.718—2.863 килограме де лапте. Райоанеле Глодень, Дубэсарь, Кахул, Каменка, Леова, Слобозия, Теленешть, Флорешть ау ынрежистрат ын 1971 о спорире медие ануалэ де 100—246 килограме де лапте ла фиекаре вакэ. Яр районул Единец а продус ла сута де хектаре де теренурь агриколе кыте 410 чентнере де лапте. Сукчесе ши май импунэтоаре ау обцинут унеле господэрий луате апарте. Колхозул «50-летие Октября», районул Рыбница, бунэоарэ, а продус ла фиекаре сута де хектаре де теренурь агриколе кыте 117 чентнере де карне ши 371 чентнере де лапте. Лукрэторий де ла ферма дин совхозул-шкоалэ «Грэтиешть», районул Стрэшень, ау муле ын медие ла о вакэ ын анул трекут кыте 3.800 килограме де лапте, чей дин колхозул «Мичурин», районул Слобозия, — кыте 3.040. Ын примул ан ал чинчиналулуй колхозул «Бируинца», районул Леова, а вындут статулуй 1.119 тоне де лапте, планул фиинд де 670 тоне. Ферма де аич а адус господэрией ун бенефичиу де песте 63 мий де рубле. Ау ку че се мындри ын ачастэ привинцэ лукрэторий фермелор дин колхозуриле «Гигант», районул Вулкэнешть, «Ленин» ши «Маяк», районул Единец, «Мичурин», районул Лазо, дин совхозул-фабрикэ «Сэсень», районул Кэлэрашь, чей де ла комплекселе зоотехниче дин Дэнчень ши Теленешть. Ын господэрииле, унде се акордэ перманент атенцие фэуририй базей де нутрец, ымбунэтэцирий прэсилей, апликзрий ларжь а техноложией индустриале прогресисте, креэрий пентру оамень а кондициилор оптиме де мункэ ши трай, аколо продукция е мереу пе каля уркушулуй. Унеле колхозурь ши совхозурь ау неглижат ачесте черинце ши ау ынтрат ын ярнэ ку фермеле непрегэтите, ау адмис о скэдере консидерабилэ а продукцией анималиере. Районул Орхей, спре екземплу, а микшорат анул трекут продукция де карне де порк фацэ де анул 1970 ла 81 де проченте. Провоакэ ынгрижораре ситуация креатэ ла фермеле дин райоанеле Дрокия, Сорока, Ниспорень, Дондушень, Кэлэрашь, Резина. Ярна аспрэ Дин анул ачеста й-а гэсит пе уний кондукэторь де господэрий ку клэдириле фермелор нерепарате, ку гропиле пентру силоз апроапе голите. Ын ачесте кондиций греле ши компликате ну авем дрептул сэ адмитем рисипэ де фураже, дистрибуиря лор требуе луатэ суб ун контрол стрикт, ка фиекаре килограм де нутрецурь сэ фие фолосит рационал, господэреште. Пентру а сусцине крештеря продуктивитэций вителор, пентру ка нутрёцуриле аспре сэ фие консумате фэрэ рэмэшице, ку максимум де ефект, еле требуеск опэрите, препарате ши комбинате ку диферите фураже мустоасе. Требуеск луате тоате мэсуриле пентру а ну адмите скэдеря продукцией. Кэч пе урмэ ва фи греу сэ компенсэм скэпэриле, сэ ындрептэм линия креекындэ а графикулуй. Пентру а пэстра нестингерит нумэрул де вицей ши пурчей, ла ферме требуеск резервате секций спечиале, дате пе сама челор май бунь ынгрижиторь де анимале. О маре импортаниэ о аре лупта пентру калитатя продукцией. Ын колхозул «Заря», районул Криулень, де пилдэ, 59 проченте дин кантитатя лаптелуй е де калитате инфериоарэ. Кытэ пагубэ суферэ господэрия де пе урма ачестуй фапт! Оаменилор, че лукрязэ ла ферме, требуе сэ ли се креезе тоате кондицииле нечесаре де мункэ ши одихнэ, сэ се организезе пентру ей хранэ калдэ, сэ ли се пунэ ла диспозицие зиаре ши ревисте проаспете, сэ се факэ регулат биланцул ынтречерий сочиалисте. «О деосебитэ атенцие, — се спуне ын Резолуция Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, — требуе сэ фие акордатэ споририй продукцией де череале ши дезволтэрий континуе а секторулуй зоотехник. Пе база акчелерэрий меканизэрий продукцией агриколе, лэржирин кимизэрий ши а лукрэрилор де амелиораре, прекум ши пе база ымбунэтэцирий фолосирий пэмынтулуй, а мижлоачелор техниче, а тутурор ресурселор материале ши де мункэ ын колхозурь ши совхозурь требуе сэ фие асигуратэ претутиндень спориря реколтей ла хектар, сэ фие ынтэритэ база де нутрец а крештерий вителор ши ридикатэ продуктивитатя лор». Ын компарацие ку анул 1971 волумул продукцией агриколе ын чел де-ал дойля ан ал чинчиналулуй урмязэ сэ споряскэ ын република ноастрэ ку 11 проченте. Прин урмаре, планул чинчинал формулязэ ши ынаинтязэ сарчинь марь, де рэспундере ши ын фаца лукрэторилор дин секторул зоотехник. Оамений м>нчий де ла сате ышь яу ангажаменте ной, спорите пентру анул дой ал чинчиналулуй, ау десфэшурат пе ларг ынтречеря сочиалистэ пентру о ынтымпинаре дестойникэ а семичентенарулуй формэрий констелацией де попоаре советиче — Укиуня РСС. Организацииле де партид, кондукэторий де господэрий, спечиалиштий сынт кемаць сэ дезволте ши сэ ындрумезе инициатива креатоаре а маселор, сэ ле дукэ де ла о бируинцэ ла алта. Л А КОМИТЕТУЛ ДЕ СТАТ ПЕНТРУ ПРЕЦУРЬ АЛ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛ УНИУНИЙ РСС ШИ ЛА МИНИСТЕРУЛ КОМЕРЦУЛУИ АЛ УИИУНИИ РСС Дин ынсэрчинаря Советупуй Миништрилор ал Униуний РСС, Комитетул де Стат пентру прецурь ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши Министерул комерцулуй ал Униуний РСС ау редус ку ынчепере де ла 1 фебруарие 1972 прецуриле де стат ку амэнунтул: ла гелевизоареле ку чинескоапе, авынд имайшне ын негру-алб ши о диагоналэ де. 59 ченгиметри — ку 20 проченте; 61 чентиметри — ку 15 проченте. 65 чентиметри — ку 8 проченте' ла телевизоареле ку имайшне мултиколорэ ын медие — ку 24 проченте; ла чинескоапеле пентру телевизоареле менционате май сус — ын медие ку 18 проченте. Ч 1янч1/1нал АПРОБЭИ! Ам читит ку мултэ атен- ■ цие документеле Консфэтуирий Комитетулуй Политик Консултатив ал стателор — партичипанте ла Трататул де ла Варшовия. Декларация ку привире ла паче, секуритате ши колабораре ын Еуропа експримэ политика де паче а Цэрий Совстелор ши а стателор дин комунитатя сочиалистэ. Е ун документ де о колосалэ импортанцэ. Пачя есте скопул ностру. Ной трэим, луптэм ши мунчим пентру кауза пэчий. Колективул ностру, ка ши ьштрегул попор советик, апробэ ку кэлдурэ документеле адоптате ла Прага. Мунчиторий де ла узина ноастрэ, — ынтреприндере, декоратэ ку ординул Драпслул Рошу де Мункэ, мунчеште ку мултэ абнегацис пентру а-шь адуче ун прсциос апорт ла реализаря сарчинилор чинчиналулуй. Йнсталацииле ку марка узиней сынт куноскуте ну нумай ын царэ, дар ши песте хдтаре. О серие де машинь ау фост менционате ку Семнул де стат ал калитэций. Колективул шь-а депэшит сарчина пентру прима лунэ а анулуй курент. Не стэруим сэ ымбунэтэцим ын перманенцэ калитатя продукцией. Мунчиторий каутэ ши пун ын акциуне резерве ной. Ын анул де фацэ а спорит ку мулт продуктивитатя мунчий. Волумул продукцией ва креште ын чел де-ал дойля ан ал чинчиналулуй ку 5,6 проченте ын компарацие ку анул трекут. П. БОГАЧОВ, майстру ла узина «Электромаш» дин Тираспол. ЗИ ЛА ЗИ... Чинчиналул — ынаинте де термен! Девиза ачаста а девенит ун ындемн пентру тоць мунчиторий фабричий ноастре. Фиекаре партичипэ ла ынтречеря сочиалистэ ши фаче тот че депинде де ел, пентру ка плануриле де продукцие сэ фие систематик депэшите. Ын курсул луний януарие ам дат песте преведериле планулуй апроапе 50 мий де боркане конвенционале де. консерве. Планул де. реа.гизаре а продукцией а фост депэшит ку песте 200 мий де боркане. Ын фиекаре зи се експедиязэ де ла фабрикэ ла диферите адресе кантитэць марь де консерве. Тримитем мултэ продукцие май алее оаменилор мунчий дин райоанелс де норд але цэрий. Ерь, де екземплу, а фост експедият ун вагон ку консерве ла адреса организациилор де комерц дин орашул Кострома. Л. ЦЫРА, майстру ла фабрика де консерве дин Орхей. ЛА МУЛТЕ АДРЕСЕ Ын секцииле фабричий ноастре се десфэшоарэ о ларгэ ынтречере сочиалистэ пентру реализаря ынаинте де термен а сарчинилор де продукцие. Ын курсул луний януарие. ам експедият ла мулте адресе 750 тоне де тутун ферментат. Авем акум ун ноу клиент — о фирмэ дин Чехословачая. Пентру експорт прегэтим 350 тоне де продукцие. Де мултэ абнегацие ын мункэ дау довадэ сортуитоареле Ефросиния Шаптефраць ши Екатерина Мокан. Е ын перманентэ крештере продуктивитатя мунчий. Ну демулт ау фост пусе ын функциуне суплиментар доуэ линий аутомате, каре не вор да посибилитатя де а термина сезонул анулуй курент ынаинте де термен. Колективул ынтреприидсрий шь-а луат ангажамснтул сэ адукэ ун апорт прециос ла реализаря сарчинилор актуалулуй чинчинал. Фиекаре мунчитор ши мунчитоаре е пэтрунс де доринца де а контрибуи ла атинэкеря ачестуй скоп. Ынтречеря сочиалистэ капэтэ пропорций тот май марь. Н. КЛИМОВ, економист ла фабрика де ферментаре а тутунулуй дин Шолдэнешть, районул Резина. Шединца Комитетулуй пентру Премииле де Стат але РСС Молдовенешть ын домениул штиинцей ши техничий Ла 31 януарие а авут лок о шединцэ ординара а Комитетулуй пентру Премииле де Стат але РСС Молдовенешть ын домениул штиинцей ши техничий. Ла шединцэ а фост апробатэ компоненца челор 14 секций але комитетулуй ши регула де примире а лукрэрилор пентру дечернаря Премиилор де Стат але РСС Молдовенешть ын домениул штиинцей ши техничий. (Кор. АТЕМ). Ын Комитетул пентру Премииле де Стат але РСС Молдовенешть ын домениул штиинцей ши техничий Комитетул пентру Премииле де Стат але РСС Молдовенешть ын домениул штиинцей ши техничий а анунцат примиря лукрэрилор пропусе пентру дечернаря Премиилор де Стат пе анул 1972. Лукрэриле пропусе урмязэ сэ фие презентате ын конформитате ку Регуламентул Премиилор де Стат але РСС Молдовенешть ын домениул штиинцей ши техничий, ынчепынд де ла 1 мартие пынэ ла 1 май 1972. Комитетул с’а адресат обштимий републичий ку ругэминтя де а партичипа актин ла пропунеря де лукрэрь пентру дечернаря Премиилор де Стат. Тоате пропунериле, рекомандэриле ши челелалте материале, легате де лукрэриле пропусе, требуе сэ фие тримисе пе адреса: Кишинэу — чентру, проспектул Ленин 1, камера 137 (тел. 2-00-31, интерн — 2-62). ЗИЛЕЛЕ Р СС ИРГИЗЕ ЫН МОЛДОВЙ Л а екстремитатя де ест а Асией Мижлочий, аколо, унде писку риле кэрунте але Тян-Ш анулуй се скалдэ ын албаструл черулуй, яр вэиле родитоаре ы.шь жоакэ ла соаре смаралдул ливезилор ши аурул ланурилор, унде ышь екынтеязэ апеле блындул Исык-Кул, се ынтинде пэмынтул Киргизией Советиче сау, кум о май нумеск поеций, «инсулэ а коморилор». Адевэрате коморь тэйнуеск субсолуриле републичий: меркур ши стибиу, зинк ши плумб, кэрбуне, петрол, газ. Дар уна дин челе май марь богэций але републичий сынт пэшуниле алпине, каре хрэнеск чирезь ши турме де мий ши мий де капете. Кэч витэритул а фост ши рэмыне сэ фие ши азь уна дин принчипалеле рамурь але економией национале а републичий. Чобаний-номазь де одиниоарэ ау девенит азь ши агрикулторь искусиць ши мештерь марь ын продукция де аутомобиле, машинь, тот фелул де апарате, материале де конструкцие, текстиле... Епосул киргиз «Манас», кынтаря миленарэ а историей попорулуй ну шь-а ефыршит версул. Ыл компуне либерул ши феричитул пород киргиз, прослэвинд ренаштеря са националэ ши сочиалэ Iм маря фамилие а попоарелор Униуний Советиче. Сынт зиле ши евенименте, каре нич одатэ ну-шь перд импортанца лор историко-мондиалэ. Зиуа де 30 дечембрие 1922 есте ануме о аша датэ. Ын ачастэ зи а луат фиинцэ Униуня Републичилор Советиче Сочиалисте. Семичентенарул ачестуй евенимент ыл вом марка ынтр'о атмосфера солемнэ. 50 де ань ай Униуний Советиче... Ачесте кувинте ау ун тылк деосебит пентру тоць оамений советичь ши, май алее, пентру попорул киргиз. Политика националэ ленинистэ, промоватэ де Партидул Комукист ал Униуний Советиче, есте ачя форцэ миракулоасэ, каре а ренэскут цинутул ачеста, ынапоят ын трекут, яр попорулуй сэу й-а дат посибилитатя сэ обцинэ сукчесе ремаркабиле ын конструкция де стат, економикэ ши културалэ. Се штие, кэ унул дин примеле акте але Статулуй Советик, абя нэскут ын фокул револуцией, а фост прокламаря Лежий привинд егалитатя политика деплинэ а тутурор нациилор ши националитэцилор, че популязэ цара ноастрэ, интерзичеря дискриминэрий ши а тот фелул де манифестэрь де национализм ши шовинизм. Ку алте кувинте, фиече попор примя посибилитатя сэ резолве де сине стэтэтор нечеситэциле сале национале ын интересул челор че мунческ. Аша, бунэоарэ, пе локул фостулуй империу царист а апэрут ун шир ынтрег де стате, каре с’ау унит беневол ын Униуня Републичилор Советиче Сочиалисте. Нороаделе Асией Мижлочий ынтрау ла ынчепут ын компоненца Униуний РСС ын кадрул уней сингуре Републичь Туркестане. Еа а адунат ын хотареле сале попоареле узбек, тажик, туркмен, киргиз, ши о парте дин попорул казах. Кэтре аний 1924—1925 кондицииле ау девенит де о аша натурэ, кэ ау ынлеснит делимитаря националэ де стат а Асией Мижлочий. Пентру прима оарэ ын история ачестуй цинут конгломератул де националитэць дин Асия Мижлочие а формат ун шир де републичь советиче егале ын дрептурь. Аша ау луат фиинцэ републичиле унионале Узбекэ, Тажикэ, Киргизэ. В. И. Ленин не ынвацэ, кэ ну не путем мэржини ла о деклараре формалэ а егалитэций нациилор ши сэ не фэурим политика нумай пе ачастэ база. Стабилиря уней лриетений ши колаборэрь стрынсе ынтре нороаде се поэте обцине доар пе база ликидэрий де фапт а инегалитэций лор економиче ши културале. Реструктурынд пе базе револуционаре релацииле сочиале, креынд пе каля индустриализэрий ши колективизэрий цэрий база технико-материалэ а ноий орындуирь сочиалисте, ридикынд нивелул културал ал нороадеор, Партидул Комунист циня неабэтут курсул спре дезволтаря мултилатерзлэ, ык спечиал а перифериилор национале ынапояте ын аша фел, ынкыт ритмул дезволтэрий тинерелор републичь национале советиче сэ фие май спорит декыт чел пе царэ. Деосебит де елоквент с'а манифестат ачаста ын аний примелор чинчинале. Курсул ачеста поэте фи обсерват ши ын презент. Дакэ ритмул крештерий продукцией индустриале пе анул 1913 есте егал ку 1, апой чел ал анулуй 1969 а конституит ын Униуня РСС 84. Яр ын астфел де цинутурь ынапояте ын трекут, ка, бунэоарэ, Казахстанул, Молдова, Киргизия индичий ачештя ау конституит кореспунзэтор 132, 137, 164. Ун ажутор ку адевэрат колосал л-ау акордат ын ачест рэстимп републичилор Асией Мижлочий нороаделе май дезволтате дин пункт де ведере економик але цэрий ноастре ши, май ынтый де тоате, нородул рус. Ажуторул Русией инклудя ын сине студиеря ын комплекс а богэциилор натурале ши а ресурселор де материй приме але Киргизией, алкэтуиря планурилор де електрификаре а републичий, прегэтиря спечиалиштилор калификаць ши едукаря интелектуалитэций национале. Тречяу ань ши ачастэ колабораре фруктуоасэ фрэцяскэ а нороаделор рус, киргиз, молдовенеск, украинян ши але алтор попоаре але Марий Униунь Советиче се ынтэря ынтруна. Де аша натурэ есте интернационализмул ностру советик, роаделе марь але кэруя ле адунэ тоате републичиле советиче. Сэ луэм, спре екземплу, РСС Киргизэ. Реализэриле ей сынт ку адевэрат фантастиче. Ын презент ын (Сфыршитул ын па*. 3). АСЧЕНСИУНЕ Т. УСУБАЛИЕВ, прим-секретар ап Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Киргизией. Монументул луй М. В. Фрунзе ла баштина луй, капитала Киргизией Советиче. СУКЧЕСУЛ ДЕПИНДЕ ДЕ ТОЦЬ ШИ ДЕ ФИЕКАРЕ Де ла адунаря де даре де самэ дин колхозу л „Советский пограничник‘ Ын оатул Колибаш дин районул Вулкэнешть сынт ла маре чинсте традицииле, чея че се обсервэ, май алее, ын зилеле де сэрбэтоаре. Оатул дуче о вяцэ ымбелшугатэ. О мэртурие а ачестуй лукру сынт каселе, динтре каре челе май мулте ау фост зидите ын ултима време, ау ферестре марь ши луминоасе, веранде ынсорите. Аич ну май поць мира пе нимень нич ку полица де кэрць, нич ку телевизорул де ултимул модел, нич ку фрийшдерул, нич ку мобила фрумос гарниситэ ши лучитоаре. Тоате ачестя пот фи прокурате ла либрэрия «Луминица», ла магазинул универсал дин локалитате. - Кыт деспре фелул, кум се ымбракэ колхозничий, ын спечиал тинеретул, ымбрэкэминтя лор ну се май деосебеште де чя а арэшенилор. Фак ексчепцие нумай зилеле де сэрбэтоаре. Токмай богэция ши вариетатя кулорилор, питорескул ымбрэкэмннтей те фермекау ын зиуа ачея де сымбэтэ, ын каре урма сэ се цинэ адунаря де даре де самэ ын колхозул «Советский пограничник». Ку тоате кэ рапортуя де активитате ал кырмуирий ера куноскут де тоць колхоз ничий, ынтрукыт ел фусесе дискутат ын преалабил ын бригэзь, ла ферме, ателиере. кэтре ара 2, кынд требуя сэ ынчапэ адунаря, ын ноу а ши мйнуната Касэ де културэ ну май ера нич ун лок либар. А требуит сэ се трансмитэ ьштрегул мерс ал адунарий трин поотул локал де радио. Ынтр’адевэр, адунэриле де даре де самэ дин колхозул «Советский пограничник» сынт ынтотдяуна ун евенимент ремаркабил, ун прилеж де букурие. Кынд с’ау фэкут атытя лукрурь буне, «нумзратул бобочилор» есте о маре сэрбэтоаре пентру агрикулторь. Дупэ атмосфера де ынэлцаре суфлетяскэ ши де сериозитате, каре домня ын сала, се симця, кэ фиекаре мембру ал ачестуй колектив се сокоате рэспунзэтор пентру тоате требуриле колхозулуй. Ануме при,н ачест симц де рэспундере ал фиекэруя пентру тоць ши ал тутурор пентру фиенаре се експликэ сукчеселе ши слава господэрией. Ши ынкэ о традицие а фост респектатэ ын зиуа ачея. Примеле доуэ рындурь де бэнчь дин сала ау фост резервате челор че фак парте дин сфатул ветеранилор — челор, каре ын аний грей де дупэ рэзбой ау пус базеле богэцяей де астэзь а колхозулуй. Ку тоате кэ чей май мулць сынт де акум пеяснонарь, ей яу парте ши пынэ ын зиуа де астэзь ла требуриле господэрешть ну нумай прин сфатул лор ыйцелепт, чи ши прин мункэ. Колхозничий л-ау ынтымпинат ку кэлдурэ пе примул секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей И. И. Бодюл, каре а сосит аколо пентру а луа парте ла адунаре. Оаспець ай колхозничилор ау фост ын ачастэ зи ши репрезентанций комитетулуй районал де партид ши комитетулуй екзекутив районал дин Вулкэнешть, репрезентанций колхозулуй вечин «Молдова», каре се ынтрече ку дъгнший. Фаптеле, читате ын рапортуя де активитате, презентат де Г. Г. Картофяну, прешединтеле кырмуирй колхозулуй «Советский пограничник», не ынгэдуе сэ не фачем о ын-кипуире конкретэ ку привире ла ывалтул нивел де деэволтаре а сатулуй колхозник де астэзь. Кум а лукрат колхозул «Советский пограничник» ын примул ан ал чинчиналулуй ал ноуэля? Хектарул де грыу де тоамнэ а дат 29 чентнере де боабе, де пэпугаой — чирка 45 де чентнере, де рэсэриТэ — песте 20 де чентнере. мазэре — вре-о 24 де чентнере. С’а вындут статулуй грыу де доуэ орь ши чева май мулт декыт ера планификат. Дар планул продукцией де легуме а фост ындеплинит ку нумай 75 де проченте. Компараря резултателор мунчий бригэзилор де кымп аратэ кэ, деши с’а кэпэтат о роадэ бунэ. н’ау фост фолосите тоате посиби литэциле. Колхозул «Советский пограничник», ка ши ынтрегул суд ал Молдовей, а ынчепут сэ култиве тутунул релатив ну демулт. Ын анул трекут с’а стрынс о роадэ де 15,3 чентнере ла хектар пе о супрафацэ де 100 хектаре. С’а вындут статулуй 13 тоне де Фрунзе песте план. Окупынд 2,5 проченте дин пэмынтул арабил, тутунул а дат господэрией 11 проченте дин тоате венитуриле, кэпэтате де ла култура плантелор. Резултателе паркэ ну сынт реле. Ынсэ ачест резултат, апарент бун, есте департе де а фи ун резултат стрэлучит. Ын аний чинчиналулуй с’а вындут статулуй 195 тоне де тутун. Ын 1971 с’а вындут нумай 11,8 проченте де тутун де союрь блонде, апроапе тоате семэнэтуриле де тутун се лукрязэ ку мына. Дакэ с’ар обцине, ка жумэтате дин тутун сэ фие де союрь блонде, чея че ау реализат де акум мулте бригэзь фрунташе дин републикэ, с’ар путя кэпэта суплиментар ун венит де 880 де рубле ла фиекаре хектар. Ын ачест ан требуе сэ се продукэ скимбэрь радикале ын култиваря тутунулуй дин колхоз. Се проектязэ де а ее конструи рэсаднице ку ынкэлзире електрикэ, пентру крештеря рэсадулуй, сэ се креезе о господэрие модернэ де ускэторий, сэ се меканизезе ынгрижиря плантелор ши сэ се ынтродукэ ын организаря мунчий метода култиваторилор де тутун дин районул Криулень. Ынкэ департе де сатул Колибаш ынчеп рындуриле неефыршите де спалиерэ. Супрафаца виилор де аич есте маре — песте 800 де хектаре ши тоате сынт лукрате фоарте бине. Ын анул трекут роада де поамэ а фост де 108,3 чентнере. Венитул де пе урма вынзэрий кэтре стат а 4.700 тоне де поамэ а депэшит 1 милион 600 мий де рубле. Тот одатэ. требуе де авут ын ведере, кэ аич родеск деокамдатэ нумай о жумэтате дин плантаций, челелалте, вииле тинере де союрь еуропене, вените сэ ынлокуяскэ союриле хибриде, вор да о роадэ комплектэ абя ла сфыршитул чинчиналулуй. Дар ши аич анализа резултателор челор патру бригэзь де витикулторь аратэ, кэ нивелул организэрий мунчий - есте днферит., Неынфэптуиря ла тймп а лукрэрилор де комбатере а милдиулуй ши тэрэгэнаря терменелор кулесулуй ау/ редус ын бригада луй Ф. Ф. Флоря роада ку 16 чентнере ла хектар ши ау ынрэутэцит ку мулт калитатя ей. Нумай дин кауза непэсэрий ачестей бригэзь колхозул а пердут 70 мий де рубле. (Сфыршитул ын пай. 4). Дин партя Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Сопетиче, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советуя Миништрилор ал Уннуний РСС анунцэ ку адынкэ дурере, кэ ла 31 януарие 1972 а ынчетат дин вяцэ дупэ о боалэ гря, ла вырста де 74 де ань, Марешалул Униуний Советиче ЗАХАРОВ Матвей Васильевич, еминент кондукэтор милитар, унул дин конструкторий де вазэ ай Форцелор Армате але Униуиий РСС, партичипант актив ла рэзбоюл чивил ши ла Мареле рэзбой центру апэраря Патрией, мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, де доуэ орь Ероу ал Униуний Советиче. КОМИТЕТУЛ ПРЕЗИДИУМУЛ ЧЕНТРАЛ СОВЕТУЛУЙ АЛ ПКУС СУПРЕМ АЛ УНИУНИИ РСС СОВЕТУЛ МИНИШТРИЛОР АЛ УНИУНИЙ РСС ЛА КОМИТЕТУЛ ЧЕНТРАЛ АЛ ПКУС ШИ СОВЕТУЛ МИНИШТРИЛОР АЛ УНИУНИЙ РСС Комитетул Чентрал ал ПКУС ши Советуя Миништрилор ал Униуний РСС ау хотэрыт: 1. Пентру организаря фунералиилор Марешалулуй Униуний Советиче М. В. Захаров а ыяфиинца о комисие гувернамзнталэ, алкэтуитэ дин товарэший Гречко А. А. (прешединте), Капитонов И. В., Куликов В. Г., Епишев А. А., Москаленко К. С., Георгадзе М. П., Греков Л. И., Смиргюков М. С., Савинкин Н. И., Чуев А. В. 2. А-л ынмормынта пе М. В. Захаров ын Пяца Рошие, ла Зидул Кремлинулуй. 1