Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/103-125)

1972-05-23 / nr. 118

Марць, 23 май 1972 ЛА ОРДИНЯ ЗИЛЕЙ: ЫНГРИЖИРЯ СЕМЭНЭТУРИЛОР {Сфыршит]. кыте 20 чентнере де тутун ши рэсэритэ, кыте 400 чентнере де сфеклэ де нутрец ла хектар. Ынтр'адевэр, ей диспун де яосибилитатя сэ-шь реализезе ачесте ангажементе. Тотул, ынсэ, депинде де фелул, кум вор организа лукрэриле ла ынгрижиря плантелор. Тутунарий дин колхозул «Путь к коммунизму» (прешединте тов. Н. Рошка) абя акум термина плантаря тутунулуй пе о супрафацэ де 240 де хектаре. Тырзиу! Ши-й пэкат, кэ тэрэгэнаря ачаста акум чере ун маре волум де мункэ. Пе унеле сектоаре абя с'а ынчепут култивация спацйилор динтре рындурь ла пэпушой ши рэсэритэ. Стрынгынд анул трекут о роадэ де кыте 270 чентнере де сфеклэ де нутрец, кырмуиря колхозулуй, спечиалиштий (агроном-шеф тов. Г. Непоту) ну яу мэсурь ын ведеря обцинерий мэкар ын анул де фацэ а роадей планификате — 350 чентнере де сфеклэ ла хектар. Мажоритатя челор 60 де хектаре де сфеклэ се афлэ ынтр'ун хал фэрэ хал: буруянул акоперэ плантеле, ле ынмэдушэ. Сынт нэпэдите де буруень ши вииле. Кынд ам фост ын колхозул «Заветы Ленина», алой лынгэ масивул де пэпушой рарь, дупэ о фышие де пэдуре, ам вэзут ун сектор де рэсэритэ де вре-о оптзечь де хектаре, каре н'э фост де лок рэритэ, дар плантеле ау де акум 6—8 фрунзе. — Ал куй е секторул ачеста? — л-ам ынтребат пе прешединтеле колхозулуй. — Ну е ал ностру. Е ал колхозулуй «Стягул ленинист». Ши ятэ-не акум ын ачастэ господэрие, стынд де ворбэ ку Степан Никифорович Попеску, кондукэторул бригэзий де тракторишть. — Да, ам ынтырзият ку рэритул, — спуне кам рушинат думнялуй, аплекынд капул ын жос. Господэрииле дин районул Анений-Ной ау ынфэптуит семэнатул културилор де варэ май организат, май девреме ши май калитатив декыт анул трекут. База роадей а фост пусэ. Бине аратэ семэнэтуриле де тоамнэ. Се аштяптэ о роадэ фрумоасэ де грыу. Ку пэрере де рэу, етапа а доуа а луптей пентру роадэ— ынгрижиря плантелор — ну с’а десфэшурат ынкэ аша, кум о чере ситуация. Ачаста ам вэзут-о ын фиече господэрие, пе каре ам визитат-о ши ын каре, деокамдатэ, контролул спечиалиштилор де пе локурь, прекум ши чел дин партя спечиалиштилор дирекцией агриколе районале, ну с'а доведит а фи дестул де ефичиент. Ынтр'адевэр, пынэ ла 19 май ну ын тоате вииле с'а ефектуат легатул ын ускат, вииле ау фост стропите пе май пуцин де жумэтате дин супрафацэ, ну с’а терминат ынкэ семэнатул ши сэдитул легумелор ши а тутунулуй. Май рэу е, кэ дин челе 8.579 хектаре де рэсэритэ прэшитул с'а фэкут абя пе о супрафацэ де 500 де хектаре. Кыт привеште култивация спациилор ынтре рындурь ла културиле прэшитоаре, апой ачастэ лукраре абя с'а ынчепут. Тимпул ла сфыршит де май фаворизязэ кыт се поэте де бине ефектуаря ынгрижирий плантациилор. Зилеле калде ши сенине, каре ау венит дупэ плоиле де ла ынчепутул луний, ну требуе сэ-й молешаскэ пе плугарь. Еле требуеск фолосите максимал — дин зорь ши пынэ'н ноапте, организынду-се лукрул ын доуэ скимбурь. Акум о ынтырзиере де о зи-доуэ, май алее ла рэритул плантелор, дуче директ ла скэдеря роадей. Уний кондукэторь де господэрий ши кяр спечиалишть спун, кэ, деокамдатэ, ну е тырзиу, кэ вор доведи сэ ле факэ пе тоате. Дар ачаста есте о линиште примеждиоасэ. Чея че н'ай фэкут азь — мыне поэте сэ фие тырзиу. Аша е ын агрикултурэ. Пот сэ дее плоиле ши атунч плантеле вор рэмыне неынгрижите, деч ши роада ва фи скэзутэ. Семне буне аре анул. Ши деачея требуеск фолосите тоате посибилитэциле. Кырмуириле де колхозурь, дирекцииле совхозурилор ши организацииле де партид дин господэрий требуе сэ мобилизезе тоатэ енержия Ши авынтул оаменилор мунчий ла ынгрижиря плантелор. Яр спечиалиштий дин колхозурь, совхозурь шй чей де ла дирекция агриколэ районалэ требуе сэ ефектуезе ун контрол стрикт де зи ла зи а фелулуй, кум се ынфэптуеск ачесте лукрэрь, сэ дее ажутор максимал ши ефичиент пе лок. Нумай ын фелул ачеста оамений мунчий агриколе дин районул Анений-Ной ышь вор ындеплини ангажаментеле спорите, луате пентру чел деал дойля ан ал чинчиналулуй, вор ынтымпина дестойник чя де-а чинчзечя аниверсаре де ла формаря Униуний РСС Е. ЯСИНСКИЙ, кореспондентул ностру спечиал. ДЕСЕРВИРЯ С0ЧИАЛЭКомод ши конвенабил Сосит ла фабрика де конфекционаре ла командэ а ымбрэкэминтей дин Бендер, ам ынтрат ла шефа секцией де лланификаре. Ынтре тимп збырныи телефонул ши думняей ридикэ речепторул. — Ало, фабрика? — Да. — Ам аузит кэ реынноиць хайнеле пуцин узате сау демодате ши фачець мичь репараций урЖенте. Се спуне, кэ ши кроиторул вине ла клиент акасэ. Дакэ тоате ачестя сынт адеаэрате, в'эш руга, ка думнялуй сэ трякэ ши пе ла мине, кэч вряу сэ-й команд чева. — Ку плэчере. Лэсаци-не адреса ши спунеци-не, кынд вэ конвине сэ вэ ынтылниць ку мештерул. — Ымь спуне Вера Сахарова, локуеск пе страда Первомайская 7, апартаментул 2. Сымбэта ну сынт ын продукцие. — Ам ынцерес. Аштептаць кроиторул сымбэта виитоаре, пынэ ла амязэ, — спусе ын ынкеере планификатоаря. Интригат де челе аузите, ам хотэрыт сэ афлу амэнунте деспре ноуа формэ де десервире а популацией, практикатэ, деокамдатэ, ын републикэ нумай де колективул фабричий дин Бендер. Ши ятэ че мь-ау повестит ын легэтурэ ку ачаста: Т. В. АРТЮХОВА, ДИРЕКТОАРЯ ЫНТРЕПРИНДЕРИИ: «Фабрика ноастрэ есте о ынтреприндере спечиализатэ, ынзестратэ ку утмлаж модерн. Ачаста а пермис нолективулуй сэ обцинэ ын примул ан ал чинчиналулуй ун ритм рапид де крештсре ал сервичиилор оферите популацией. Ну-й греу сэ-ць дай сама кэ гардеробеле оаменилор концин мулте хайне дин стофэ бунэ, ынсэ демодате, пе каре ануме ной, конфекционарий де ымбрэкэминте, сынтем даторь сэ ле ынноим, сэ ле дэм о ноуэ вяцэ, дакэ се поате сэ мэ експрим астфел. Варианте авем мулте. Се поате лунЖи, де екземплу, о минифустэ сау димпотривэ, се поате скурта пуцин алта пря лунгэ, модификынду-и-се, тот одатэ, силуета. Дин лунрурь демодате, апарцинынд пэринцилор, се пот коасе костумаше дрэгуце пентру нопий ш. а. м. д. Дар оамений се рушинязэ оарекум сэ винэ сингурь ла ателиер 1 ку асеменя ругэминць. Пентру ка клиентул с- ну се Женезе, сэ се симтэ ын ларгул сэу, ной ам хотэрыт сэ мерЖем ла ел анасэ ши аколо, фэрэ грабэ, сэ «ревизуим» ымпреунэ ку ел концинутул дулапулуй сэу де хайне. Астфел ам елаборат о серне де мэсурь лриеинд организаря примирий комензилор ла домичилиу, ам креат о бригадэ спечиалэ, каре урма сэ се окупе нумай де реынноиря ши репарация ымбрэкэминтей. ам анунцат популация деспре ноуа формэ де дссервире прин газета орэшеняскэ ши прин ре-цяуа де радио. Примий пашь пе каля традучерий ын вяцэ а ачестей инициативе й-ау фэкут Валентина Гавриловна Чебан, моделиер-нонструктор ал фабричий, ши Лидия Константиновна Трофим, уна динтре челе май буне кроиторесе але ноастре». В. Г. ЧЕБАН: «Ын прима сэптэмынэ дупэ публикаря анунцурилор ын газетэ н’ам примит, тотуш, нич о инвитацие конкретэ. Деачея ла 23 януарие ам порнит сингуре, ымпреунэ ку Лидия Константиновна, ын кэутаря нлиентелор. Ам алее ун блок локатив дин чентрул орашулуй, ам ынчепут сэ сунэм ла уша фиекэруй апартамент ши сэ пропунем фемеилор сервичииле ноастре. Куриоасе, дар ши резервате дин фире, стэпынеле ну се путяу дечиде. Апой а ынчепут «дезгецул». Неынкредеря а чедат ын фаца куриозитэций. В. Лотовая не-а ругат сэ-й кроим о рокие де ярнэ, Г. П.аверман — сэ-й скимбэм моделул фустей, В. Врейнич — сэ-й фачем фетицей сале о блузицэ. Тимп де кытева оре ам примит ын думиника чея ла вре-о 20 де комензь. Вестя с’а рэспындит апой репеде ын тот орашул. Ын зилеле урмэтоаре ау ынчепут сэ збырные тот май дес телефоанеле, прин каре се путяу фаче номензь. Де атунч ынкоаче мержем нумай ла адреселе, унде сынтем инвитаць. Ши требуе сэ спун, нэ нумэрул лор девине дин че ын че май маре». Л. К. ТРОФИМ: «Комензиле де ачест фел бригада, пе каре о кондун, се стэруе сэ ле екзенуте ын 7 — 10 зиле. Дакэ клиента не роагэ сэ-й фачем нутаре орь кутаре лукру май репеде, нэутэм посибилитатя де а-й ындеплини ругэминтя. Ам импресия. нэ фемеиле каре с’ау фолосит де акум де сервичииле ноастре, ау рэмас фоарте мулцэмите атыт де калитатя лукрулуй, кыт ши де ноуа формэ де десервире». Ын презент фабрика примеште мулте комензь, клиенций фиинд импресионаць де грижа, манифестатэ пентру тимпул лор либер, де екзекутаря рапидэ а комензилор, де бунэвоинца кроитореселор — ынтр'ун кувынт, де крештеря културий десервирий. Инициатива колективулуй фабричий де конфекционаре ла командэ а ымбрэкэминтей дин Бендер конституе ун пас реал пе каля традучерий ын фапт а хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС ын че привеште ымбунэтэциря субстайциалэ а десервирий сочиале а популацией, редучеря терменелор де екзекутаре а комензилор, ридикаря културий ши калитэций десервирий. Деачея еа меритэ сэ фие урматэ де кэтре тоате колективеле ателиерелор де кроиторие дин републикэ, де кэтре тоць лукрэторий, кемаць сэ адукэ оаменилор, прин мунка лор зи де зи, нумай букурие ши бунэ диспозицие. М. НИКОЛАЕВ, ин&инер супериор ла Институтул де проектаре, конструкцне ши техноло- Лие ал Министерулуй десервирий сочиале. О ТЕМ ЭАКТУАЛЭ Каре есте контрибуция институциилор културале дин Молдова ла реализаря хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС? Проблема ачаста а фигурат пе ординя де зи а шединцей ординаре а Министерулуй културий ал РСС Молдовенешть. Тов. В. Чебан, шефул секцией районале де културэ дин Лазо, а презентат ун рапорт. Ел а менционат, кэ лукрэторий дин домениул културий ау десфэшурат о амплэ акгивнтате ын ведеря пропагэрий хотэрырилор конгресулуй партидулуй ши мобилизэрий оаменилор мунчий ла традучеря лор ын фапт. Ын район а фост организат ун конкурс ал институциилор културале пентру чя май бунэ пропагаре а материалелор конгресулуй. Ла касе де културэ, клубурь ши библиотечь ау фост аменажате експозиций де кэрць спечиале, диферите стендурь ку материале де ажитацие илустрагивэ. Ын район ау фост читите май мулт де 1.200 де лекций, с’ау цинут конворбирь, ау авут лок серате тематиче ши ревисте орале. А декурс фоарте интересант серата тематикэ «Ынфлореште Молдова ын фамилия републичилор-сурорь», организатэ ла Каса де културэ дин Кошкодень. Асеменя серате, консакрате семичентенарулуй формэрий Униуний РСС, ау лок ши ын алте локалитэць але районулуй. Ла колежиул министерулуй ау фост скоасе ла ивялэ ши мулте неажунсурь. С’ау скицат мэсурь конкрете ын ведеря перфекционэрий активитэций институциилор културале. ЫН ВЕДЕРЯ СЕЗОНУЛУЙ Министерул индустрией алиментаре ал РСС Молдовенешть а адоптат о серие де мэсурь пентру ымбунэтэциря прегэтирий ынтреприндерилор индустрией де консерве ши де винурь ын ведеря ноулуй сезон. Спечиалиштий де ла министер студиязэ акум експериенца колективелор фрунташе, ей вор синтетиза методеле прогресисте де продукцие пентру а ле ынтродуче ла тоате ынтреприндериле министерулуй, Ла фабричиле де консерве дин Тираспол, ла мулте ынтреприндерь дин Бендер, Кэлэрашь, Кишинэу ши алтеле урмязэ сэ фие инсталате машинь ши апарате ной, де ыналт рандамент. Мулте прочёсе де продукцие вор фи аутоматизате. Колежиул министерулуй а фэкут биланцул ынтречерий социалисте а ынтрейриндерилор ын анул курент. Примул лок а фост акордат колективулуй фабричий де винурь дин Лвов, каре апарцине Министерулуй индустрией алиментаре ал Молдовей. Ку драпеле трансмисибиле але министерулуй ши Комитегулуй републикан ал синдикатулуй лукрэторилор дин ачастэ рамурэ ау фост менционате ши колективеле комбинатулуй де вин ши коньяк дин Кишинэу, фабричилор де вин дин Дубэсарь ши Трушень, 14 ынтреприндерь, каре ау реализат фрумоасе сукчесе ын анул курент, ау фост менционате ку премий. ФОЛОСИРЯ КАПАЧИТЭЦИЛОР ДЕ ПРОДУКЦИЕ Починул фрунташулуй ын мункэ есте ун елемент есенциал ал ынтречерий социалисте. Ел аре ка сурсэ мэестрия десэвыршитэ ши инима дорникэ сэ ынфэитуяскэ чева деосебит пентру прямэриря Патрией. Починул е о фаптэ ындрэзняцэ, ун акт де ероизм. Кэч требуе мултэ воинцэ, ка сэ порнешть пе ун фэгаш ноу, сэ ренунць ла деприндериле векь, сэ статорничешть необишнуитул. Дар ятэ починул, полнит ын лумя ларгэ, сусцинут ын зборул ынарипат де мий де браце. Оамений, ынсуфлециць де ачеляшь идеалурь, ынсушеск експериенца ынаинтатэ а фрунташулуй, сё стэруе сэ-й ынсушаскэ техника, сэ-й имитэ мишкэриле, ка сэ-шь факэ мунка проприе май продуктивэ, май ефичиентэ. Ши валоаря починулуй, даторитэ рэспындирий, се амплификэ, ел ынчетязэ де а девени о фаптэ а унуя, девине ун бун общтеск. Ын ачаста ши констэ сенсул рэспындирий ши пропагэрий експериенцей ынаинтате. Ын индустрия ушоарэ а ре публичий ау фост валорифика те ын актуалул чинчинал преци оаселе починурь але Валенти пей Фирсова ши Марией Бирюк Мин де мунчиторь шь-ау асу мат сарчинь суплиментаре. Ла мажоритатя ынтреприндерилор а спорит продуктивитатя мунчий ши волумул продукцией. Пе таблеле де чинсте ау апэрут нумеле ноилор фрунташь ши индичь ымбукурэторь ай продукцией. Песте тот оаре се ынтродуче експериенца ынаицтатэ ын градул черут де ымпрежурэрь? Ятэ че не-а интересат, кынд неам презентат ла фабрика де ленжерие трикотатэ дин Рыбница. Ынтреприндеря е уна дин челе май ной але индустрией републичий, есте дотатэ ку утилажул техник чел май модерн, аре кадре де спечиалишть теперь ши дэ о продукцие мулт черутэ де клиенць. Спориря ефичиенцей продукцией ын бригэзь, адикэ ын унитэциле економиче примаре але ьштреприндерий, дупэ кум се штие, се поате обцине пе урмэтоареле кэй: крештеря продуктивитэций мунчий; спориря волумулуй де продукцие де калитатя ынтыя, економисиря материей приме ши а материалелор. — Колективул ностру ышь ындеплинеште ку сукчес ангажаментеле социалисте индивидуале, — афирмэ кондукэторин фабричий дин Рыбница. Ынтр’адевэр, ла ынтренриндере сынт мулць мунчиторь, каре депэшеск нормеле де лукру, сынт адепць ай диферителор починурь, але експериенцей ынаинтате. Дар дакэ привешть лукруриле май ын де апроапе, везь, кэ ай де а фаче ку манифестэрь индивидуале ши ничде кум ку о ьштречере организатэ пе ларг, авынд дрепт скоп спориря продуктивитэций . мунчий ши ынсуширя деплинэ а капачитэцилор де' продукцие. Сэ мотивам афирмация де май сус. Се фаче мултэ вылвэ ла ынтреприндере де фаптул, кэ ын медие нормеле сынт депэшите ку 20 де щюченте. Дар сэ ведем, кум стау лукруриле привитор ла ачест индиче. Дин нормеле екзистенте ла фабрикэ нумай 39 де проценте сынт техничеште фундаментате. Прин урмаре, аич мажоритатя нормелор сынт мичь ши нивелул продуктивитэций мунчий есте обцинут артифичиал. Пентру а илустра ачаста, вом компара тимпул келтуит пентру о унитате де продукцие ла фабрика дин Рыбница ши ла чя дин орашул Великие Луки — амбеле ынтреприндерь се афлэ кам ын ачеляшь кондиций, диспун де ачеляшь утилаже. Ун майоу, де пилдэ, ла фабрика дин Великие Луки се конфекцнонязэ ын 3,444 минуте, пе кынд ла чя дин Рыбница — ын 4,214 минуте, адикэ се келтуеште май мулт тимп ку 22 де проценте; ла алте артиколе де ленжерие пентру бэрбаць респектив 16,182 ши 27,0 минуте сау ку 66 проценте май мулт. Ла артиколе де ленжерие пентру фемей нормеле ла Рыбница сынт май марь ку 19—45 проценте, ла ленжерия пентру копий келтуелиле де мункэ суплиментаое вариязэ ынтре 22—■ 25 проценте. Ынтр’ун тимп фабричий дин Рыбница и с’ау стабилит пе дрепт норме скэзуте. Ера о ынтреприндере ноуэ, с’а луат ын самэ периоада де ынсушире а утилажулуй, прегэтиря кадрелор. Дар ачестей ситуаций требуя демулт сэ и се пунэ капэт. Ка сэ мяргэ, кум се спуне, ын рынд ку оамений. Дар аша чева ну с’а ынтымплат. Континуэ шн пынэ астэзь фаза инфантилэ. Кум поате, деч, сэ фие консидерат ка сукчес фаптул, кэ ла фабрикэ нормеле сынт депэшите? Деспре че фел де депэшире поате фи ворба, кынд ачесте норме сынт департе де а фи техничеште, фундаментате, сынт мулт май мичь декыт ла ынтреприндериле де ачелаш профил дин алте пэрць але цэрий? Ынсямнэ сэ те ыншель пе тине ыясуць, ну нумай пе алций. Инициатива цесэтоарей В. Фирсова, де пилдэ, де а ындеплини норма де 8 оре ын 7 а фост урматэ ла фабрикэ де кытева суте де мунчиторь. Дар... Валентина Фирсова ындеплинеште ын 7 оре о нормэ техничеште фундаментатэ, пе каре, даторитэ организэрий штиинцифиче а мунчий, мэестрией проприй ши атитудиний комунисте фацэ де мункэ, а реушит с’о депэшаскэ. Че се ынтымплэ, ынсэ, ла фабрика дин Рыбница? Аколо мунчитоареле «депэшеск» о нормэ, каре демулт се чере ревэзутэ ши мажоратэ. Ачаста, де фапт, ну мобилизязэ, чи демобилизязэ оамений* Се ынцележе, ку нормеле екзистенте ла ынтреприндеря дин Рыбница ну се поате ворби сериос деспре о реушитэ ын пропагаря ши апликаря експериенцей ынаинтате. Кяр май мулт. Алэтурь де одепэшире мёдие а нормелор (скэзуте!), ла фабрикэ се кон-статэ ши мулте казурь де неындеплинире систематика а ачестор норме. Читез нумай кытева пилде: Мелник М. Н. ну-шь ындеплинеште нормеле тимп де зече лунь, Гонца В. А. де 11 лунь, Ботнарь Р. В----де 7 лунь, Терлецкая Е. И. —- де 7 лунь... Кум пот фи, деч, калификате ачесте казурь? Ынтрукыт ну се бате алармэ, ынеямнэ кэ есте ворба де о атитудине формалэ фацэ де организаря ынтречерий, де липеэ де грижэ пентру фиекаре ом, индиференцэ фацэ де неажунсурь. Партичипаря активэ ла ынтречеря социалиста требуе сэ айбэ ка урмаре ындеплиниря планулуй де продукцие, спориря волумулуй продукцией. Аич, ынсэ, пе ынтрегул ан 1971, кыт ши ын челе патру лунь але челуй де-ал дойля ан ал чинчиналулун, ынтреприндеря а ындеплинит нумай планул де реализаре. Планул ын натурэ ну есте ындеплинит. Капачитэциле де продукцие ну сынт фолосите дин плин. Ам арэтат май сус, кэ нормеле скэзуте денатурязэ лупта пентру спориря продуктивитэций мунчий. '• О алтэ причина, дупэ пэреря ноастрэ, констэ ын структура колективулуй. Ятэ ун екземплу. Ла ынтреприндере сынт 250 де контролорь. Дакэ рапортэм ачастэ чифрэ ла нумэрул мунчиторилор дин прочесул де базэ, адикэ ла ачея, каре сынт контролаць, реесе, кэ фиекаре контролор верификэ мунка а патру оамень. Лукру анормал. Сау ятэ о алтэ пилдэ. Секция меканикулун-шеф нумэ-рэ 70 де салариаць, чя а енержетичий — 120 де оамень. Аднкэ ун спечиалист десервеште ын медие нумай 5 мунчиторь. Ярэш чева анормал. Есте аич ун неажунс ал планификэрий, рэмас ши ел дин тимпурь, кынд фабрика ера «ын фашэ». Бинеынцелес, орьче прочес де продукцие пе лынгэ мунчиторий де базэ аре невое шй де персонал де десервире, дар ынтре ачесте доуэ категорий требуе сэ екзисте о армоние. Кондукэт 0-р.и й фабричий сеплынг,. кэ ну ле ажунг кадре ла унеле сектоаре але продукцией. Дар ну вэд ей оаре, че форце де мункэ сынт имобилизате ла фабрикэ? Н’ар фи рэу, дакэ ей ар студия експериенца комбинатулуй кимик дин Шчокино. Ла ынтреприндере екзистэ посибилитэць реале де а фаче фацэ липсей де кадре принтр’о мобилизаре а резервелор интерне. О мажораре ра- Ционалэ а нормелор плус реструктураря кадрелор ар адуче о имедиатэ спорире а продуктивитэций мунчий. Адикэ с’ар путя реализа уна дин челе май есенциале директиве але Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС: обцинеря продукцией суплиментаре нумай даторитэ спорулуй продуктивитэций мунчий ши ну приитрЪ ангажаре суплиментарэ де лукрэторь. Ачаста, ынсэ, чере о прегэтире сериоасэ, атыт ын чея че привеште организаря мунчий, кыт ши ын домениул ридикэрий калификэрий кадрелор. Ор, токмай ку ачесте лукрурь се окупэ пря пуцин организацииле обштешть але ынтреприндерий. Ын асеменя кондиций еланул фрунташилор ну поате да рандаментул аштентат. О анализа детайлатэ а активитэций де пропагаре а експериенцей ынаинтате доведеште, кэ ла фабрика дин Рыбница сынт мулте неажунсурь, каре требуеск ынлэтурате, резерве, каре аштяптэ сэ фие валорификате. Ла етапа актуалэ се чере сэ ынлэтурэм дин концинутул ынтречерий тот че есте формал. Орьче резервэ требуе пусэ ын акциуне. Кредем кэ а венит тимпул, ка нумеросул колектив ал фабричий сэ-шь мобилизезе форцеле ла ындеплиниря ангажаментелор, луате пе о базэ штиинцификэ ши каре сэ ексклудэ орьче тендинцэ де аутоыншеларе. Се чере, ын легэтурэ ку челе де май сус, ши ун ажутор практик дин партя Министерулуй индустрией ушоаре ал РСС Молдовенешть. Д. ГЕЛМАН, кореспондентул ностру спечиал. БУША НЕ МАЙ МШ ШШШ ФРУНТАШИЙ ЧИНЧИНАЛУЛУЙ Ынкадрынду-ее ын ынтречеря социалиста, десфэшуратэ ын чинстя анивереэрий а 50-я де ла формаря Униуний РСС, крескэторий де анимале дин нолхозул «Ленинсний комсомол», районул Унгень, шь-ау луат ангажаментул сэ обцинэ ын анул ал дойля ал чинчиналулуй ын медие кыте 2.910 килограме де лапте де ла фиекаре вакэ. Кувынтул дат ей ыл сусцин прин мункэ ку хэрничие, прин ынгрижиря екземпларэ а анималелор. Ын патру лунь господэрия а продус 467 тоне де лапте, чея че конституе ку вре-о 40 де тоне май мулт декыт ын ачеяш периоадэ а анулуй трекут. Де ла о вакэ фуражатэ с’а обцинут ын медие кыте 844 килограме де лапте, адикэ ку кыте 14 килограме май мулт. А фост депэшит планул де реализаре а продукцией ла стат. Кырмуиря колхозулуй аре грижэ ка фермеле сэ фие асигурате дин белшуг ну нутрецурь, ка лукрэторилор сэ ле фие креате кондицииле нечесаре де мункэ ши де одихнэ. Ун рол маре ын спориря продукцией ыл аре тотализаря систематикэ а резултателор ынтречерий, ынкуражаря моралэ ши материала а фрунташилор. Ынтре челе доуэ ферме (дин Кирилень ши Бушила) се дуче перманент лупта пентру ынтыетате. Конформ резултателор, пе примул триместру бируитор а ешит колективул фермой дин Кирилень (шеф Василе Ротару), кэруя й-а фост ынмынат Драпелул Рошу трансмисибил ал организацией де партид ши нырмуирий колхозулуй. Ын фрунтя ынтречерий мерже мулгэторул Василе Оборок, каре пынэ акум а обцинут де ла фиекаре вакэ дин трупа, пе каре о ынгрижеште, кыте 1.500 килограме де лапте. Се слэвеск прин фаптеле лор де мункэ ши мулгэтоареле Феодора ши Татияна Русу, Мария Ветрич ш. а. ЫН ФОТОГРАФИЕ: ынвингэторул ын ынтречеря сочиалистэ, мулгэторул Василе ОБОРОК. 4 Фото де Г. Лункашу. СЭ ПРЕГЭ ТЕХНИКА Ау рэмас зиле нумэрате пынэ ла сечериш — етапа хотэрытоаре ын мунка плугарулуй. Е тимпул сэ не пунем ынтребаря: ын че мэсурэ сынтем гата пентру а реколта роада? Деши ын компарацие ку анул трекут старя де лукрурь е чева май бунэ, еа, тотуш, ну не сатисфаче. Мулте райоане ну ындеплинеск планул-график де прегэтире а техничий пентру реколтаре, ау лэсат репарацинле пентру периоада дин пряжма сечеришулуй. Ачаста дуче ла мунка ын асалт, каре ну поате асигура о калитате ыналтэ а репарациилор. Ын господэрииле районулуй Глодень ын тот курсул луний априлие а фост репарат ун сингур комбайн де череале. Пынэ пе дата де 1 май аич, конформ планулуй, урмау сэ фие репарате 49 комбайне. Дар, де фапт, ерау гата нумай трей. Адикэ планул а фост ындеплинит абя ку щасе ла сутэ. Кам аша се презийтэ старя де лукрурь ши ын райоанеле Дубэсарь, Орхей. Кэлэрашь. Ын районул Резина ын априлие ну с’а репарат нич ун комбайн де реколтаре а пэпушоилор. Ын ачест район, прекум ши ын райоанеле Криулень, Рыбница, Бричень фоарте ынчет се репарэ комбайнеле де реколтат нутрец пентру ынсилозаре. Мулте колхозурь дин райоанеле Глодень, Рыбница, Фэлешть ынкэ ну ынчепусе репарация комбайнелор пентру реколтаря сфеклей. Май пуцин де жумэтате дин нумэрул сечерэторилор полоЖитоаре ерау гата ын райоанеле Резина, Теленешть, Каменка, Бричень. Кыт привеште прегэтиря машинилор комплексе де курэцит боабе, ритмул де репарацие а лор е деосебит де слаб ын господэрииле дин райоанеле Бричень, Дондушень, Криулень, Теленешть, Резина. Ын анул де фацэ колхозуриле ши совхозуриле републичий вор авя де реколтат 265 де мий хектаре де череале пэйоасе, инклусив чел пуцин 200 де мий де хектаре — прин метода ын доуэ фазе. Деч, требуе сэ не прегзтим ку тоатэ сёриозитатя пентру а ну адмите пердерь де роадэ. Дакэ ынтряга техника де реколтаре, де каре диспун господэрииле, ва фи бине репаратэ. вом авя деплинэ посибилитате сэ ындеплиним ку чинсте ачастэ сарчинэ де маре рэспундере. Нумэрул де сечерэторь полоЖитоаре есте суфичиент пентру а коси тоате череалеле пэйоасе ын 4—5 зиле. Ла треератул полоаЖелор ши реколтаря ынтр’о сингурэ фазэ пот фи фолосите песте 3,1 мий де комбайне де череале, редукынд сарчина медие пентру ун комбайн ла 86 хектаре. Ачаста ынеямнэ, кэ путем стрынЖе тоате културиле де тоамнэ ын 10—12 зиле. Дар ши ын аний трекуць ын медие ла комбайн ревеняу ну май мулт де 80—90 хектаре де череале. Ынсэ реколтаря се тэрэгэна унеорь 20—25 де зиле. Шн ачаста, ын'примул рынд, дин кауза, кэ ын унеле райоане рандаментул зилник ал комбайнелор ера де 2—3 орь май жос де нормэ. Де екземплу, ын анул трекут ын колхозуриле ши совхозуриле дин републикэ ын медие пе зи ку ун комбайн де череале се реколта абя 6,4 хектаре, яр ын райоанеле Глодень, Единец, Слобозия, Теленешть — ши май пуцин: 4—5- хектаре. Дакэ ши ын ачест ан вом лукра аша, апой ну вом пути евита пердериле де роадэ. Требуе сэ фачем тот че е посибил пентру ка ын медие пе републикэ ку фиекаре комбайн сэ се реколтезе чел пуцин 10 хектаре. Чева май компликатэ е ситуация ын че привеште асигураря ку комбайне пентру реколтаря пэпушоилор. Ын колхозуриле ши совхозуриле дин системул Министерулуй агрикултурий сынт семэнате 315 мий де хектаре де пэпушой пентру грэунце. Дар рандаментул зилник ал паркулуй екзистент де комбайне есте де 12.500 хектаре. Ши требуе де авут ын ведере, кэ ын ачест ан фондурь суплиментаре де комбайне пентру реколтаря пэпушоилор ну вор фи дистрибуите. Деч, дефичитул де ачесте машинь требуе сэ фие комплектат пе каля фолосирий комбайнелор де череале. Диспунем де о бунэ експериенцэ ын ачастэ привинцэ. Ын анул трекут ла реколтаря пэпушоилор ау лукрат 760 де комбайне де череале, ку каре ау фост реколтате 32 мий де хектаре. Ын фиекаре господэрие требуе де калкулат дин тимп де кыте комбайне реутилате ва фи невое. Ын мажоритатя райоанелор нумэрул комбайнелор есте суфичиент пентру а асигура ынеилозаря ын термеие рестрынсе. Дар ын господэрииле райоанелор Вулкэнешть, Чадыр-Лунга, Комрат, Григориопол, Котовский ну ажунг кыте 8 — 30 де комбайне. Ын ачесте1 райоане е невое де луат мэсуриле нечесаре пентру а рестабили ачеле комбайне, каре урмау сэ фие трекуте ын анул курент ла пердерь. Пе лынгэ ачаста, урмязэ де фолосит ла реколтаря нутрецулуй комбайне де череале утилате ку диспозитиве де фэрымицаре. Ын анул курент ва требуй де реколтат песте 105 мий де хектаре де сфеклэ де захэр. Кэтре ынчепутул периоадей де реколтаре колхозуриле вор диспуне де 1,6 мий де комбайне респективе. Сарчина медяе ла ун комбайн ва конституи 65 де хектаре. Дакэ рандаментул медиу пе зи ал унуй комбайн ва фи де 3 хектаре (лукру абсолут реал), вом путя стрынЖе роада де пе ынтряга супрафацэ ын 22 де зиле. Практика аратэ, кэ ын ачеле господэрий, унде техника се репарэ ла тимп ши ыналт калитатив, унде е бине организатэ мунка, се апликэ мэсурь ефикаче де стимуларе моралэ ши материалэ а меканизаторилор, ан де ан периоада сечеришулуй се ынкее ку сукчес. О деосебитэ атенцие требуе сэ се акорде прегэтирий фэцэлор пентру примиря пыний. Ын републикэ сынт 370 де фэцэрь меканизате де курэцире ши ускаре а череалелор. Дар мулте дин еле пынэ ын презент ну-с репарате. Де екземплу, ын районул Рыбница ну-с гата де лукру патру фэцэрь, ын Рышкань — трей. Пынэ ла ынчепутул сечеришулуй ын републикэ вор май фи адусе ынкэ 32 комплекте де инсталаций пентру арииле меканизате. Датория дирекциилор агриколе а комитетелор екзекутиве районале есте, ка ымпреунэ ку филиалеле районале але асочиацией «Молдсельхозтехника» сэ ажуте колхозурилор ши совхозурилор ла монтаря оперативэ а ачестор инсталаций. Ын речента хОтэрыре «Ку привире ла мэсуриле ын ведеря асигурэрий стрынсулуй роадей ши колектэрилор де продусе агриколе ын 1972» Комитетул Чентрал ал ПКУС ши Советуя Миништрилор ал Униуний РСС ау елаборат мэсурь де чя май маре импортанцэ пентру десфэшураря ку сукчес а апропиятей кампаний де реколтаре. Датория фиекэруй плугар есте де а рэспунде. ла ачастэ хотэрыре а партидулуй ши а гувернулуй ку фапте конкрете, де а прегэти тоате мижлоачеле. нечесаре пентру а стрынЖе ла тимп ши фэрэ пердерь ынтряга роадэ. А. КРУКОВСКИИ, локцииторул шефулуй Дирекцией принчипале де меканизаре ши електрификаре а Министерулуй агрикултурий ал РСС Молдовенешть. ТИМ дин тимп ДЕ РЕКОЛТАРЕ! ПР0БЛЕМЕЛЕ КОНСТРУКЦИЕЙ ДЕ КЛЭДИРЬ РЕЗИСТЕНТЕ ЛА КУТРЕМУР ау фост дискутате ла конферинца штиинцификэ интеррепубликанэ, каре а авут лок ла Кишинэу. Конструк горни, инЖинерий, проектанций молдовень, прекум ши колеЖий лор, оамень де штиияцэ де вазэ дин Москова, Киев, Ташкент. Тбилиси, Фрунзе, Алма-Ата, Севастопол, Одеса ши дин алте ораше ау презентат ла конферинцэ песте 60 де реферате шн комуникэрь ку привире ла черчетэриле ын проблемеле проектэрий ши ынчеркэрий конструкциилор, клэдирилор де пятрэ ши фундациилор резистенте ла кутремур. Н. Д. Поляков, прешединтеле Госстрой-улуй РСС Молдовенешть, каре а презентат ла конферинцэ уи реферат ку привире ла перспективеле проектэрий ши конструирий клэдирилор резистенте ла кутремур ын републикэ, а комуникат кореснондентулуй а Ж е н ц и е й АТЕМ, кэ ын кондициилё активитэций сейсмиче спорите проблемеле стабилитэций сейсмиче а клэдирилор се резолвэ чел май бине прин конструкция де касе дин паноурь марь шн блокурь волуметриче, прин конструиря клэдирилор монолите, прнн метода апликэрий гофражулуй, глисант, прекум ши а гофражулуй волуметрик мобил. , Ка ши пынэ акум, рэмыне о проблемэ компликатэ пентру Молдова асигураря стабилитэций сейсмиче а клэдирилор де пятрэ. Дупэ пэреря мултор спечиалишть, пентру астфел де касе ар фи бине сэ фие апликате паноурь де пятрэ вибранте, перець ку армэтурэ ын преалабил дегрошатэ, сэ се конструяскэ клэдирь де пятрэ ку каркасе. Ын републикэ се експериментязэ, де асеменя, ной конструкций де фундаций ку пилонь, се апликэ елементе де блокурь волуметриче ын конструкцииле сэтешть, се ынтокмеск хэрць де микросейсморайонапе а орашелор, се редуче греутатя клэдирилор прин апликаря унор ной материале май ушоаре. Ла конферинцэ ау фост адоптате рекомандэрь, а кэрор ындеплинире ва грэби резолваря проблемелор конструкцией де клэдирь резистенте ла кутремур. (Кор. АТЕМ).