Moldova Socialista, 1973 (XLIX/103-125)

1973-05-01 / nr. 103

2 Марць, 1 май 1973-------- молдовя социалист? Ы Н О Р Ь Ч В ГРАИ ЛА ИЗВОАРЕЛЕ .|Ш111111Ш1Ш1ШШШ1ШШШННШ11Н111И1Ш1Ш111111]!НШ1ШиШШ1111111111111Ш111’г ЛУЙ 1 МАЙ 1Ш111Ш111Ш1Ш1111Ш11111Ш11111111ШШ1|)' Ынтребаци-вэ фечорул сау фийка: «Че есте 1 Май?». Вэ ва рэспунде фэрэ езитаре: «Е о маре сэрбэтааре...». Ши дупэ кытева клипе ва адэуга: «...Сэрбэтоаря трудиторилор дня лумя ынтрягэ». Аша о штим азь ку тоций, де ла мик ла маре — сэрбэтоаря примэверий, а мунчий либере, а интернационализмулуй пролетар, а пэчий. Кыте ноциунь атоткупринзэтоаре ау ынкэпут ын доуэ кувинте скурте — 1 Май. Ка ьштотдяуна, ел вине ку кынтёче ши музикэ, ку пурпур де драпеле ши флорь... Мулте, мулте. АНУЛ 1892. «...Принтре мунчиторий С.-Петербургулуй со интенсификэ пропаганда идеилор сочиал-демокрацилор дин групул револуционар «Елибераря мунчий»..., — констатэ ку ынгрижораре секция полицией секрете. — Ачеляшь персоане врояу ку тот динадинсул хэ ле инсуфле товарэшилор лор нечеситатя де а сэрбэтори анул ачеста ынтр ун фел сау алтул зиуа де 1 Май... Ла километрул ал 8-ля де С.-Петербург, ьш стынга де ла каля фератэ Царское село, ын десишуриле пэдурий Волково-Ямпол — ун лок май мулт декыт потривит пентру астфел де адунэрь, с’ау ши ынтрунит черкуриле мунчиторешть де ла фабричиле ши узинеле де прин партя локулуй ын нумэр де апронсиматив 100 де оамень». Чикаго дин 1886. Полиция ынекасе ын сынже греза мунчиторилор американь. Ачел прим масакру с’а репетат ын диферите варианте де зечь де орь ын Франца ши Жермания, ын Англия ши Русия... Маюл мунчитореск девине парте инсепарабилэ а конштиинцей пэтурилор трудитоаре. Ел ышь кроеште друм прин царэ. АНУЛ 1895. «...Черкуриле мунчиторешть ау сэрбэторит ла Соколнини аша-зиса «майовкэ», — рапортязэ супериорилор сэй шефул де полицие дин Москова. / Гласул де протест рэсунэ тот май таре: жос ку нележюириле, врем ун трай оменеск! Дар ын фаца кохортей мунчиторешть се ридикэ ун зид тот май дур дин байонете ши патруле кэзэчешть. Анул 1901. «Фоая воинцей мунчиторешть», че се едитязэ ла Киев, адуче ла куноштинца мунчиторилор: «Маря сэрбэтоаре мунчиторяскэ Ынтый Май... с’а хотэрыт сэ фие маркатэ принтр’о демонстрацие... Ку мулт ынаинте де ореле доуэспрезече мажоритатя огрэзилор де пе Крешчатик с’ау ымплут де солдаць, ын ограда думей стэтяу гата доуэ суте де казачь... Гувернул с’а прегэтит динамите ку арма ын мынь сэ-й атаче пе демонстранций пашничь». Жяба. Тот май евидент ера, кэ зиуа де 1 Май девизе симболул коезиуний интернационале де класэ а пролетариатулуй. Анул 1902. Ын фоая волантэ де 1 Май сочиал-демокраций дин Кишинэу апе" лау ла конфраций де класэ: «Пилда товарэшилор ноштри дин алте ораше не-а арэтат, нэ докэ фиекаре динтре ной луат апарте е слаб, апой унинду-не ла ун лок сынтем о маре путере... Лупта лор не-а трезит дин сомнул греу, ей ау турнат ун суфлу проаспэт ын вяца ноастрэ ыннэбушитоаре, ау апринс ын инимиле ноастре сетя де луптэ». Мапеле полицией се ынфлау де чиркуларе ши булетине, абундынд де нумирь жеографиче — Тарховка де лынгэ С.-Петербург... Тифлис... Таганрог... Козлов дин губерния Тамбов... Харков... Киев... Кронштадт... Новгород... Кишинэу. Полиция секрета дин Кишинэу рапортязэ ын 1912: «Се фаче ангитацие привинд организаря уней греве де протест ын легэтурэ ку евениментеле де пе Лена ши ку аша сокотялэ. ка сэ иоинчидэ ку зиуа де 1 Май». Идея солидаритэций интернационале а трудиторилор нич рэзбоюл н’а фост ын старе с’о сугруме. Пе фламура рошие а револуционарилор а май апэрут алэтурь де «Либертате» ши «Мункэ» кувынтул вешник виу «Паче». Маюл а декларат рэзбой рэзбоюлуй. Апринзынд зориле роший але лумий ной, Мареле Октомбрие а дескис о ноуэ пажинэ ын история зилей де 1 Май. Ши прима оарэ ын 1918 попорул елиберат ал цэрий либере а ешит сэ-шь демоистрезе аташаментул фацэ де ноуа путере, ла каре а рывнит атыт. Дар... Пентру Молдова ши молдовень тимпул с’а деспикат ын доуэ. Пе малул стынг ал Ниструлуй ел ынаинтязэ фуртунос, пе чел дрепт — а ынкременит парка. Тотул требуя релуат де ла ынчепут... I Пе пэмынтул ренэскут 1 Май иэшеште ка ун оаспете дорит, ба май мулт кяр—ка ун стэпын. Анул 1920. Ел ридикэ ла суботникул дин тоатэ Русия суте ш.1 суте де мий де оамень. Тирасполул, Рыбница, Сло«Ши акум, ын зиуа де 1 Май, сэ дэм легэмынт, кэ вом лупта ку орьче прец пентру атинжеря целулуй ностру — униря пролетариатулуй ши цэрэнимий дин Басарабия ну мунчиторий ши цэраний дин Униуня РСС, пентру а девени о парте а ачестей униунь». Ау трекут ань де атунч. Пе пэмынтул молдав реунит ау крескут женераний. каре ну куноск ун алт I Май декыт чел де азь. Шн яр ворбеште ку ной Владимир Ильич Ленин, ка ши атунч, ла демонстрация де 1 Май 1919 ын Пяца Рошие: «Непоний ноштри вор приви ка о минуне документеле ши монументеле епочий орындуирий капиталисте... Пынэ акум с’а ворбят ка деспре ун басм де ачея, че вор ведя копиий ноштри. дар акум, товарэшь, ведецъ клар, кэ едифичиул сочиетэций сочиалисте, кэрея й-ам пус ной фундаментул, ну есте утопие». Порунка луй Ленин ам ындеплинит-о. Ку Маюл ынфлоритор пэшим тот ынаинте ын сочиетатя комунистэ. Еуж. РОМАНОВА. О ьштымпларе, ын апаренцэ неынсемнатэ. Дар а трезит нелиништя чиновничилор полициенешть, каре, ку тоатэ мэржиниря лор, ау ынтрезэрит ын еа о легэтурэ директэ ынтре пропаганда идеилор револуционаре ши сэрбэториря солидаритэций интернационале а мунчиторилор. Ши ау авут дрептатс: ачеста а фост уиул дин примеле екоурь русе ла евениментеле сынжероасе де ла Аша а арэтат ел оаре ши атунч, ла извоареле луй? Женерадия май ын вырстэ цине минте ун алт 1 Май. Ку греве, демонстраций, урмэрирь полициенешть, ымпушкэтурь ши.... калдарым, скэлдат ын сынже... Скумп, таре скумп ау плэтит бунеий ши пэринций пентру ачест 1 Май ал ностру ку флорь ши музикэ. Дар, сэ не ынтоарчем ла извоареле луй. Еле се май рецин ын мемория марторилор окуларь, ын рындуриле протоколаре але документелор времий. Сэ рэсфоим вре-о кытева. бозия, Григориополул се алиниязэ ын колоана комунэ де мункэ. Яр ын Басарабия котропитэ креск «листеле негре» але сигуранцей ку нумеле неынфрикацилор, каре, ын чуда прекауцией ши интервенциилор полициштилор, се адунэ ла майовчь, аидома ачелора дин Русия де одиниоарэ, ба ын пэдуря де ла Рубленица дин пряжма Сорочий, ба ын Валя трандафирилор дин Кишинэу, ын чинстя «Зилей роший» кынд ла Бендер, кынд ла Окница, кынд ын алт колц ал цинутулуй окупат се арборязэ стягурь пурпурий. Анул 1924. С’а нэскут ыикэ ун извор де луминэ. Ын РАСС Молдовеняскэ апаре примул нумэр ал газетей «Плугарул Рош» — пропагандист ши организатор актив ал маселор, — прокламынд лозинка «Ын зиуа де 1 Май ной ынтиндем мына ноастрэ ши цэрэнимий дин тоатэ лумя!». Яр пе пэмынтул окупат, дар несупус, .Маюл пэшеште суб семнул луптей пентру реуниря ку Патрия Советикэ. Организация комунистэ кямэ: 1. ПЛЕКЭЧУНЕ Мэ ерць, мамэ Дария, кэ ам ындрэзнит сэ-ць ынтреруп висул ши кобор ын тайницеле суфлетулуй, пентру а-ць расколи аминтириле, пентру а-ць ынтоарче аний. Ам луат-о де ла капэт, де аколо, де унде ць-ай трэит тинереця, де унде-ць ынфлоряу виселе ши, алэтурь де бадя Ион, пе каре ну л-ам штиут, дар кипул кэруя ми л-ау контурат копиий, ць-ай кроит друм ын зиуа де азь, ын инимиле ши’н букурииле лумий. Ць-ам пэшит пе урме ши ынчет, ынчет ам кулес дин фрумоаселе петале але ымплинирилор тале, адикэ м’ам тот грабит сэ те принд акасэ, сэ те штиу алэтурь де фечорь ши фийче, ынтре непоць ши непоате, кум те вор ей, кум те аштяптэ ку маре нерэбдаре. Май ынтый ам венит ла Василе, чел май маре динтре фий, варе ’н тимпуриле челя а авут де суферит май мулт. Ций бине минте. штиу, кум се ангажасе ла стэпын ши девреме де тот, нумай ку 15 верь ротунжите, ышь ымпля окий де лакримь ши, некэжит де обидэ, фуАя ынапой. Нумай кэлдура де- Аетелор, каре-й мынгыяу фрунтя тынэрэ, ши словеле «н’авем алтэ ешире, бэете» ыл фэчяу сэ се ынтоарне, сэ кыштийсе амара букатэ де пыне. Норок кэ с’ау гэсит оамень кумсекаде, мунчиторь, каре й-ау ынтинс о мынэ де ажутор. Норок кэ песте пуцин тимп сосисе ши ачя зи, каре те-а грэбит сэ-й комуничй букурия: — Ау венит осташий роший... М’ам тот дус пе ла каселе челорлалць: Михаил, Петря, Георге, Мария, Вера, Зина, имайшнар ам ажунс ши пынэ ла Галя, каре трэеште ын Прохладное дин реАиуня Кабардино-Балкарэ. Ам бэтут ын ушь ши ми с’ау дескис ларг, ць-ам пронунцат нумеле, ши нумай феце плине де луминэ ам вэзут, нумай зымбет, мулцэмире. Симт ын окий тэй де мамэ ачеяш скынтеере. Де сатисфакцие, де мулцэмире. Ей, копиий, прин друмул че-л дяпэнэ, прин вяца лор богатэ (ын сенсул ларг ал кувынтулуй) ць-ау спулберат дуреря ши обосяла -де алтэ датэ, ць-ау ынторс фаца спре соаре ши ць-ау спус куминте, уйте-аша, мамэ, ыць шеде май бине, уйте, фэрэ лакримь, одихнеште-ць мэкар акум палмеле де атыта трудэ, тэлпиле де алергэтурэ, инима де збучум. Дар паркэ ешть ын старе сэ рэмый ку лиништя алэтурь, паркэ поць сэ стай ку мыниле ын шолдурь сау ку инима зэворытэ? М’ам конвинс, кэрэриле ле депень ку-ачеяш ындемынаре, ле аштернь кяр май департе декыт ын тинереце. Те-а скос май ан дин касэ о скрисоаре де-а Галиней, те-а дус ла гарэ. Ай уркат ын трен ши, кынд пэмынтул ынчепу сэ фугэ суб пичоаре, ць-ай аминтит де Петря, каре де мултэ време кондуче тренурь, ши дакэ те-а кемат, хай, мамэ, мэкар о датэ сэ те порт прин луме, ай рефузат, ай спус, кэ требуриле ну те ласэ. Да ын зиуа чея ай уйтат де тоате, ай венит ла гарэ, ай черут билет пынэ ла Галина, репетынд ын гынд рындуриле дин скрисоаре: «Вино, мамэ, о сэ-мь везь флэкэул...». Аша-й инима де мамэ: май мындрэ де фечорь, май апроапе де фийче, пробабил. Мэ ерць, кэ ыць трек прагул касей неынтребат. Вин ку-адынкэ плекэчуре’н фаца та, ку маря мулцэмире пентру трудэ ши мэринимие, пентру флориле, че ле-ай сэдит ын фаца лумий — чей опт копий... 2. КОМОРЬ Василе Иванович, фечорул май маре ал Дарией Василиевна Мокряк, шь-а ымбрэкат ограда ку вердяцэ. Кренйшле вишинарулуй де лынгэ поартэ дау ын страдэ, кренАь албе, ымбибате ку парфум. Спре стряшина касей ышь уркэ мугурий туфеле де вне, ымпрежур — парчеле ынгрижите. Ливада, те гындешть, ый есте пасиуня. Аич се чере окь де врач ал глией, инимэ де агроном. Василе Иванович а пус картя алэтурь, с’а ридикат. — Вине к’аць ынтрат, — зиче соция. — С’а май одихни, тот тимпул шеде ку картя ын мынэ... Зымбету-й курат ымпле кэмара: — Професорул... А фост север азь ла екзамене ку проприя-й социе. Лукрэм ла дирекция господэрией де апедукте ши канализацие дин Кишинэу. Л-ау инклус ын комисия де калификаре а кадрелор, дар н’а врут сэ-мь фие протектор... Библиотека касей е комплектатэ ку литература техника. Читеште татэл, читеште Валентина, каре лукрязэ ла узина «Виброприбор», май ымпрумутэ кыте о карте ши Нина, де, ла «Электроточприбор» де асеменя се чер куноштинце. Василе Иванович не-а ворбит ку пасиуне деспре помпе ши кондукте, не-а арэтат фотография прямей бригэзь де мункэ комунистэ. Алэтурь де ел стэ Георге, фрателе, лукрязэ ынтр’о бригада... ...Ын гарэ, аколо унде се адунэ зилник тренуриле, л-ам вэзут пе Петру Иванович Мокряк. Се плимба принтре шинеле де фер, ын фаца депоулуй де локомотиве. Ышь аштепта ажуторий, пе Николае Стрикуляк ши Думитру Малант. Акум 20 де ань а фост ши ел фокист, ажутор де машинист. Ын мынь циня лопата, да привириле-й рэтэчяу ла Филя Кирика, ла Яша Шиманович, каре дирижау локомотива. Ышь скотя капул афарэ, лэсынду-се мынгьшт де челе май адеменитоаре висе. — Атунч авям грижэ де лемне, де кэрбуне. Акум ын фацэ е каля фератэ, депэртэриле, гэриле тоате, ын спате —- атытя вець. Ми с’а ынкрединцат сэ кондук тренуриле де пасайгерь... ...Мыниле Луй Михаил Иванович Мокряк рэсфоеск албумул. Ымь аратэ: — Ятэ тата... — Мама ку непоций... ' — Ку Василе не-ам фотографият ла Конгресул синдикателор дин царэ, ын рындул ал дойля — е Домника Дариенко. Кынд не-ам адунат, мэ кинуям сэ афлу, де унде о куноск. Ам вэзут-о ын мулте ролурь, дар с’а ынтипэрит, май ку 'самэ, чел дин «О фатэ-шь каутэ норокул...». — Ачеста-е еу пе счена клубулуй мунчитореск. Пентру Зиуа Бируинцей ынсченэм о ноуэ пьесэ... — О аминтире де ла Разлив... Ачеляшь реликве... Мыниле ачестя ле-ам май вэзут. Тот атыт де стэруитор циняу ынтре деЖете о рэдэчинэ де нук. О сучяу пе о парте ши пе алта, ый кэутау ынкеетура потривитэ. Тречям прин секцииле фабричий де мобилэ No 1 дин капитала. Арома де аич е асемэнэтоаре ку чя дин пэдуре. Кыт купринзь ку окий — скындурь ши гэлэтушь. Кыт купринзь ку окий -1- мобилэ модернэ. Ши ’ич, ши-коло доведеск мыниле луй Михаил Иванович; ши ич, ши коло ый рэсунэ паший. 3. монолог Де мулте орь стау ши мэ ынтреб, Иоане, де мулте орь те ынтреб ши пе тине, дакэ-й бине... Ций минте, кынд те-ай ынторс де ла рэзбой, не-ай гэсит пе малул прэпастией. Дой бэець ам реушит сэ-й интернез ла спитая, чейлалць ымпэрцяу греул ку мине. Ши кыт ай фост ку ной, кыт ай май 1 лукрат, не-ам тот сфэтуит... Акум мэ уйт ла ей, кэ-с марь, кэ-с ши ей ку ынспикэрь прин плете, тоць ынфокаць, сетошь де мункэ ши де карте, дар бунь фамилишть, приетень, ши зик, кэ-й бине. Вешник ымь апаре клипа деспэрцирий, кынд, одатэ ку прима букурие, те-ай дус ши ту. Департе те-ау пуртат друмуриле рэзбоюлуй. Штиям кэ ай сэ вий. Те-ам гэсит ынтр’о зи ынЖенункят лынгэ микуць. Тоць слабь, трашь ла фацэ. Ту ыл ынтребай пе фиекаре, да пе тине кум те кямэ, драгул татей... Мына та де бэрбат мулт а ынсемнат атунч. Дар Путеря Советикэ а фост чя май маре надежде... Те-ай аранжат ла лукру, с’ау аранжат ши чейлалць. Тотдяуна мэ ынтребам, де унде ай атыта енерЖие. Зиуа — ла скимб, сара те дучяй ку фечорий ла шкоала сералэ. Сынт комунист, ымь спуняй, ши требуе сэ фиу принтре примий. Ау пэшит ши бэеций дупэ тине. Василе ши ку Михаил ау девенит мембри де партид, де-ай шти, кытэ букурие ымь адук. Амбий ау фост декораць ку ординул Ленин, амбий поартэ збучумул ын суфлет, збучум дин збучумул тэу... Да ын анул трекут штий кум а фост? Ла Москова й-ам петрекут пе амындой, ла / ун конгрес, ла каре с’а адунат луме дин тоатэ цара. Мэ поменеск ла 22 мартие ку о телеграмэ де ла ей. Н’ау уйтат, ымь фак сокотялэ, де зиуа наштерий мэ феличитэ. Ам тримис непоций ла гарэ сэ-й ынтылняскэ, сэ-й адукэ ла мине. Сэ-й фи вэзут, кытэ феричире... Русия, мамэ, ну-шь дэдяу рынд бэеций сэ-мь спунэ, е богатэ ши мэряцэ. Ту сингур ле повестям деспре Униуне, ту сингур ый ынвэцай с’о юбяскэ. Альона, непоцика ноастрэ, фата Зиней, уйте, яр мэ стригэ. Нич ну штиу а кыта оарэ ымь речитэ пбезия. А ынвэцат-о, ын русеште ла грэдиницэ. Е деспре 1 Май ши чер албастру, деспре вяцэ... Ыл аштепт пе Михаил сэ винэ. Мэ уйт, се ласэ ноаптя. Да еу авям де гынд сэ плек ла Мария. Локуеште ын алтэ парте де ораш, лынгэ узина де фриЖидере. Ной тот аич, пе Мунчешть. Ятэ, унде-й магазинул «Гарофица», ера пе тимпурь ши бождеука ноастрэ. Азь каса е ыналтэ, арэтоасэ. Де аич, де ла етажул трей, се веде тотул, ка ын палмэ . Копиий тоць паркэ-с ку мине. Флуерэ тренуриле ’н вале, мэ гындеск, Петря ле кондуче, мэ апропий де скауне, де масэ, хе, хе, зик, сынт де надежде, Михаил ле прегэтеште, дескид робинетул ши се ымпле одая де кынтек — мыниле луй Василе ши Георге ну стау деЖяба. Аша-й ку бэеций, аша-й ши ку фётеле ноастре. Доуэ ла узинэ лукрязэ, доуэ с’ау ынфрэцит ку медицина. Дин урмэ вин непоций, стрэнепоций, вре-о доуэ-трей дузине. Май мулць ку техника се порэе, комплектязэ, класа мунчитоаре... Диминяца ышь сямэнэ луминиле песте ораш, ши де аич, де ла Чокана-Ноуэ, се веде бине кум Кишинэул ышь ымбракэ страеле де сэрбэтоаре. Пе кошуриле фабричилор, пе брацеле макаралелор, пе скеле — ышь флутурэ кулориле суте де драпеле. Де аич, дин прагул касей Марией, Дария Василиевна Мокряк дистинЖе симболичеле флэкэрь роший. Окь лимпезь мэ привеск. Окь бунь ши калзь, де мамэ. -— Кынд дэ ын флоаре лилиякул, — зиче еа, ынторкынду-се спре соаре, —. е семи, кэ прммэвара ынтрэ ый? путере, кэ сэрбэториле се-адунэ... Фемея аплякэ о туфэ де лилияк, о дуче спре бузе. Мь-о имаЖинез, кум кулеЖе флориле, ле пуне ын букете. Апой тот аша, ын грабэ, ынгрижоратэ сэ ну ынтырзие, ышь трезеште копиий, ый петрече ла демонстрацне. Ый вэд пэшинд алэтурь, ку умерь тарь, ын мынь — ку транспаранте ши драпеле, ку флорь де лилияк. Трек де-а лунгул стрэзилор, прин Пяца Бируинцей, пе лынгэ монументул Маре луй Ленин. Трече ын колоане мындрйя класей мунчитоаре... А дат ын флоаре лилиякул..'. Е семи, кэ примэвара а ынтрат ын путериле сале, кэ-й сэрбэтоаря Мунчий. Павел КРИСТЯ. ЛШ1111111111 Ка ниште калде ши ындуйошэтоаре плой де май ажунг пынэ ла ной нумеле мамелор дражь, ынкрустате ын тимп, де фат, ын вяца, ын инимиле ноастре. Вин пе арипиле времий, ка ниште пэсэрь адукэтоаре де норок ши букурий. Вин, ши ной, пэтруншь де конштиинца, кэ ле сынтем даторь ку тот че авем май скумп, ле ешим ын кале, рэспундем ла несфыршита лор кемаре/Ятэ-ле, стау неклинтите, цесынду-не дорул, ын друмул, пе каре ыл паркуржем де аколо, де ла ынчепутурь, де ла симпла куноаштере а луми& пынэ ’н мезул ее ций, пынэ ла албиря анилор, зшиь меритуоасэ бэтрынеце. Шоптим кувынтул «мамэ» ши деслушим ун имн... ||||||||||||||||1И11111ИН1П1111111111111111Н1111ИШ111111111Ш11Ш11И1Н11И1111111111Н111ШЩ!!11Ш111111Я1И1Ш1И1111ШИ11Ш81ШН111Н1ШИИ111ШШПЩ11]Н111Ш1!81Ш111П1Щ1Г 1ШТЕ 1Е ШШ... Д. В. Мокряк ку непоций... Ш И ЯРЭШ а сосит Ынтый Май ку ындемнурь де тречере ын реви стэ ши де апропиере — ом ку ом, гынд ку гынд, фаптэ ку фаптэ. Ку ынсемнаре рошие ын календар, ку флорь роший суб ферястрэ, ку фылфыирь роший пе стрэзь — попас де медитаций ши де фрэцеск салут ку тоатэ лумя де ла тоате унелтеле де мункэ. Оамений мунчий де претутиндемь ши ынтотдяуна ау рывмит спре ынцележере речипрокэ, спре унире ши солидаритате. Ау пэшит кэтре ачест сенин идеал ку ынвершунаре прин хэцишуриле антагонизмулуй, песте бариереле ридикате де окырмуирь витреже, трекынду-шь дин женерацие ын женерацие парола «Паче ши приетение». Сынт марь избынзь -— пентру азь, сынт марь сперанце — пентру мыне. Сынт мулте семне ши мэртурий, каре спун деспре консолидаря рындурилор осташилор пэчий ши ай мунчий, дар май алее деспре немайпоменита форцэ де этракцие а екземплулуй советик, а идеилор комунисте. Доуэ мынь стрынсе де асупра капулуй, примул вере дин «Интернационалэ», интонат ынчет, фэрэ кувинте паркэ, сечера ши чоканул десенате ку дежетул пе парбризул абурит ал машиний. «Мир и дружба» силаб и сите шу букурия уней дескоперирь филоложиче, ун жест де «Рот фронт» сау «Виктория», ба унеорь кяр о си мл л э клипире дин окь, ун зымбет— ятэ импресииле челе май вий, май емоционэнте, плине де адынкэ ши оменяскэ семнификацие, пе каре ле-ам адус дин кэлэторииле меле прин царь стрэине. Е РАМ ын Англия, па Лондра. Шоферул, каре авя сэ не поарте, с’а рекомандат, ку ун пик де ироние, «Педди». Тот ел ке-а експликат, кэ ера ирландез де орижине, яр енглежий, динтр’о традиционалэ ынгымфаре, ле зик тутурор ирландежилор «Педди» — димину тив де ла ефынтул Патрик, патронул Ирландей. Де фапт, ыл кема Шуни Хате, аша гэсеск скрис ын карнетул меу ловдонез. Е де присос сэ май спун, кэ Шуни ера де о екзактитате абсолутэ, дупэ сосиря ши плекаря луй не путям верифика часуриле. Одатэ, ынсэ, а ынтырзият... Плекасем дездедиминяцэ кэтре чимитирул Хайгет, аколо, унде се афлэ мормынтул луй Карл Маркс ши ал фимилией сале. Ам стат лынгэ кипул чоплит ын пятрэ ап пэринтелуй ностру спиритуал, рэвэшиць де ун пиос сентимент де омажиу, ам депус флориле, пе каре ле авям ынкэ дин ажун. Ши, поате, пентру прима датэ ын вяцэ симцям адынк де тот сенсул револуционар, рэсколитор ал атыт де куноскутей кемэрь, сэпате ын ачеяш леспеде масизэ «Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ!». Кынд не-ам ынторс ла поартэ, Шуни, ку машинэ ку тот, липся. Не-ам уйтат ла часурь — ной зэбовисем пуцин, шоферул требуя сэ не аштепте. Ам авут сензация унуй мик катаклизм, кэч нумай чева дин кале афарэ ар фи путут сэ-л абатэ пе Шуни, шофер де доуэзечь де ань, дин обичеюриле ши ритмул мунчий луй. Апой машина а сосит де ундева, а трас ла поартэ. Шуни а коборыт ын грабэ маре дин кабинэ — ын мынэ авя ун букецел де гарофице роший. Не-а черут ертаре дин привирь ши а порнит юте пе кэраря, че дучя кэтре ун ануме мормынт ку слове немуритоаре сэпате ын гранит... Де атунч ынксаче, де кыте орь вэд гарофице роший ла монументеле ноастре, ам сензация, кэ ау трекут май ынтый прин алте мынь — мулте, петроасе, фербинць. Ши прин мыниле луй Шуни де асеменя... У департе де Берлин се афлэ ун лок де тражикэ челебритате — фостул лагэр фасчист де екстерминаре Заксенхаузен. Пэшям пе алеиле ченуший, ку калетеле плекате, кэтре монументул ридикат ын мемория жертфелор. Аколо депуням флорь. Тот ку суфлетул ывкис, неындрэзнинд сэ не ридикэм привириле кэтре черул сенин. Де одатэ лынгэ мине о фемее избукни ын хохоте де плынс. Ку мыниле тремурэтоаре фемея ынтинсе букетул де флорь, стропите де лакримь, апой кэзу ын жевун1кь ши-шь липи фрунтя де пятра рече. О шоаптэ треку дин ом ын ом: «Татэл ей а фост рэпус аич...». Ноаптя тырзиу, ла гарэ, ун зиарист нямц тречя пе ла фиекаре ши не ынмына* кыте о фотографие ши кыте о гароафэ рошие. Ера ын вырстэ, шкьопэта пуцин де ун пичор ши зымбя трист, фэрэ кувинте. Ымь офери ши мие флоаря ши фотография. Ми се пэру, кэ-й тремурау ушор мыниле. Пе фотографие о вэзуй пе фемея ынженункятэ, ку лакримь пе образ, ку фрунтя липитэ де монументул сумбру... Сэ ну уйтэм, сэ фим вижиленць! паркэ-мь стрига ши флоаря, ши фотография. Яр еу ну-л пот уйта нич пе ачел конфрате, каре а азут ун жест де ынцележере ши солидаритате ку ной. М вэзут ын мулте ораше дин Полония инскрипций фунерэре пе переций каселор, ын страдэ: аич ау фост екзекутаць де кэтре фасчишть 5, сау 10, сау 12 патриоць. Алэтурь, суб стиклэ, листа ку нумеле жертфелор, унеорь фотографий каптурате май тырзиу дин архивеле гестапоулуй, ши тотдяуна флорь, флорь модесте, букецеле мичь... Ынтр’ун тыргушор де лынгэ Познан ун бэтрынел се стрэдуя сэ априндэ кандел>а ынтр’о фиридэ лынгэ о асеменя инскрипцие. Дар бэтя вынтул ши кибритуриле се стинжяу пынэ сэ ажунгэ ла канделэ. М’ам апропият, мь-ам десфэкут хайна ши й-ам ци.нут бэтрынулуй дос. «Добже, пан, добже», — мурмурэ ачеста, дынд дин кап ла фиекаре кувынт. Ам читит нумеле челор кэзуць: ерау трей франчежъ ши ун магяр, евадаць, пробабил, дин лагэр. Лор ле апривдя кандела бэтрынул полонез, яр мие ымь зичя «добже, пан, добже». Ши фэрэ сэ вряу, м'ам симцит фэрымэ дин ачеле петре ченуший ши дин а челе флорь. Фрате ку омул, каре априндя лумина неуйтэрий ши а нэдеждий спре май бине... Дин тоате кэлэторииле мэ ынторк' акасэ ку суфлетул долдора де импресий, ку ной кларификэрь, ку конклузий ши документэрь к а дупэ сериоасе експлорэрь але некуноскутулуй. Ши ынтотдяуна констат ку мираре, кэ ам май афлат чева ноу, май ынтый ши'нтый деспре пропри я мя Патрие, деспре колежий де друмецие, б а ши деспре мине ынсумь. Кум не штиу стрэиний, кум не привеск, кум не ынцелег, дар май алее кум се апропие де ной, фиекаре ку фелул сэу де а не жудека ши де а не кынтэри ынаинте де а-шь дескиде инимиле... Л А Сан-Фра-нчиско мэ ынторчям ла хотел сингур, дупэ мезул нопций, де ла визионаря кыторва филме дин програмул фестивалулуй интернационал. Пе друм ам хотэрыт сэ ынтру ынтр'ун бар, ка сэ яу о густере. Ла ачя орэ тырзие ын модестул локал ну май ера нич урмэ де визитатор. Пе месе ардяу кытева лумынэрь ын васе де стиклэ мултиколоре. Барманул, ун ом дешират, де вре-о патрузечь де ань, ку барбэ рошкатэ, рарэ, ку плетеле «а ла хиппи», семэна ку ун преоцел дин нувелеле луй Гогол. Шедя дупэ теж^я ши читя чева. Ба ми се пэру, кэ апариция мя л-а деранжат. Ымь ымпинсе нерэбдэтор доуэ сендвичурь ши се адынчи яр ын лектурэ. Кынд ам врут сэ мэ акит, пробабил, кэ енглезяска мя фоарте апроксимативэ ый трези ун пик де куриозитате. Мэ ынтребэ де унде сынт. Й-ам спус. «Фром Совьет Юнион?» — май ынтребэ о датэ барманул. Еу ам конфирмат. «Фестивал?» — «Фестивал». Фаца омулуй девени пе лок бунэ, привиря и се ынкэлзи. Ынчепу сэ ворбяскэ чева репеде-репеде, жестикулынд, клэтинынд енержик дин кап. Ын цел еж ям, кэ с пуне де бине, дар ну путям лега сенсуриле кувинтелор, пе каре ле мэчина ын граба маре, де паркэ се темя, кэ ам сэ плек ши н'ам сэ ауд тотул. Й-ам зымбит ши ам рекуноскут, ку скузе, кэ ынцелег доар фоарте пуцин дин чея че спуне. Атунч барманул с'а ридикат, а ешит де ла тежгя ши. сурызынд триумфэтор, мь-а арэтат картя, пе каре о читя: ера «Романул де трей парале» ал луй Бертолд Брехт ын лимба енглезэ, ера картя унуй комунист! Пентру о май бунэ акчентуаре а челор че в роя сэ-мь комуниче, а рупт дин ваза де пе тежгя доуэ флорь роший, мь-а пус уна мие ла бутониерэ, алта шь-а пус-о луй. А венит алэтурь де мине ши, позынд солемн, ка ын фаца унуй фотограф, ку картя комунистулуй нямц ын мынэ, мэ ынтребэ, дакэ ам ынцелес акум че вря сэ спунэ. Й-зм спус, кэ ам ынцелес тотул, абсолут тотул... Ф ЛОРИЛЕ ачэстя роший, флориле буней ынцележерь ынтре оамень, дупэ че ле-ам кулес пе плаюрь ындепэртате, дупэ че ау трекут прин мулте мынь де приетен, ау аж<унс астэзь, тоате, ла мине, плине де сэнс, реымпроспэтынд кипурь ши имажинь де ерь-алалтэерь. Дар ну ле вой рецине. Ле вой депуне ла ун Монумент, ле вой трансмите унуй приетен —- месаж де фрзцеск легзмынт ши солидаритате ку тоць приетений мей ши ай Цэрим меле. Н Г еор г е М АЛ АР ЧУ К йШ1[|[11111Ш11Ш1111111111[Ш1Ш!11111111111Ш1!]Ш1Ш11ШШ!!ШШШШ11ШШШПШ11!1Ш111111111ШШШ11Ш11Ш111Ш1Ш111тП11Ш111|[|т1тШ1[|1Ш1Ш!ШШШ18НГ ФЛОРИДЕ РОШИЙ ИЛЕ СОЛНАЯРНЩНЙ А