Moldova Socialista, 1974 (L/102-125)

1974-05-01 / nr. 102

| НЕСА [UNK]УЛ ДЕ САЛУТ Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУ Л КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАА АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АА МО'ЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУ ЛУЙ С УПРЕМ ШИ СОВЕТУ АУЙ МйНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де л а 1 май 1924. No 102 {12491) Меркурь, 1 май 1974 Прецул 2 коп. ку ирнлежул Зилей де 1 Май ал Бомитетулуй Нейтрал ал ПКУС, Президн умулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советулуй Мнннштрнлор ал Униуний РСС, адресат нородулуй советик Дражь товарэшь! Четэцень ай марий Цэрь а Советелор! Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советике, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Сове■ тул Миништрилор ал Униуний РСС салутэ ши феличитэ кэлдурос 5 пе мунчиторь ши колхозничь, интелектуалитатя, пе осташий Арматей Советиче ши Флотей Маритиме Милитаре, пе ветераний револуцией, рэзбоаелор ши мунчий, слэвитул ностру тинерет, пе тоць оамений советичь ку прилежул сэрбэторий де 1 Май! Сэрбэтоаря де астэзь есте о демонстрацие емоционантэ а бируинцелор нородулуй советик, каре традуче ын вяцэ хотэрыриле историке але Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Ын ларга амплоаре а ынтречерий сочиалисте, ын слэвителе реализэрь ын мункэ се в манифеста виу лупта ынсуфлецитэ а оаменилор советичь пентру комунизм. Ын конструкция комунистэ, ын лупта пентру целуриле ши идеалуриле комуне, се чиментязэ тот май стрынс алианца динтре кла- 8 са мунчитоаре ши цэрэнимя колхозникэ, динтре лукрэторий мунчий физиче ши лукрэторий мунчий интелектуале, се ынтэреште ; унитатя морало-политикэ а сочиетэций ноастре. Маря приетение а | попоарелор Униуний РСС а девенит де нездрунчинат. Ын презент ам пэшит ын анул ал патруля ал челуй де-ал ноуэля чинчинал, а кэруй ынфэптуире асигурэ дезволтаря мултилатералэ континуэ а сочиетэций сочиалисте, крештеря бунэстэрий ши културий оаменилор советичь. Пентру ынкееря ку сукчес а чинчиналулуй ши резолваря ноилор сарчинь але конструкцией комунисте есте нечесар де а ынсуши ын перманенцэ челе май ной реализэрь але штиинцей ши техничий, де а гэси ши пуне ын валоаре ной резерве але продукцией, де а перфекциона мереу кондучеря ши планификаря, де а ымбунэтэци калитатя продукцией, де а асигура крештеря кеынтреруптэ а продуктивитэций мунчий. Резолваря ачестор сарчинь депинде де ефортуриле дырзе, персеверенте але лукрэторилор тутурор рамурилор економией национале, де атмосфера де лукру дин колективеле де мункэ, де атитудиня креатоаре, конштиинчоасэ фацэ де мункэ дин партя фиекэруй ом советик. Мунчиторий ши спечиалиштий, тоць лукрэторий индустрией сочиалисте, луптынд пентру спориря континуэ а ефичиенцей продукцией, скоцынд ла ивялэ ши пунынд ын валоаре ной резерве, сынт кемаць сэ факэ тотул пентру ындеплиниря ши депэширя планулуй пе анул ал патруля, детерминант, ал чинчиналулуй, Акум, кынд пе огоареле цэрий се десфэшоарэ дин плин лукрэриле агриколе де примэварэ, о сарчинэ де рэспундере а оаменилор мунчий дин агрикултурэ есте де а ынфэптуи семэнатул ын §; мод организат, ла ун ыналт нивел агротехник, пунынд астфел база уней реколте богате ын анул 1974. Де зиуа сэрбэторий де 1 Май ной чинстим гарда мунчий — пе ударничий чинчиналулуй, фрунташий ши иноваторий ын продукцие. Екземплул лор есте о форцэ колосалэ, каре акчелерязэ мерсул сочиетэций ноастре спре целул сакру — комунизмул. Стрэлучите викторий а репуртат политика екстернэ а партидулуй ностру ши а Статулуй Советик, каре апэрэ консеквент кауза пэчий ши секуритэций интернационале. Програмул де паче, трасат де Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС, есте ынкувиинцат де тоць оамений чинстиць ай планетей. Астэзь, де зиуа сэрбэторий де 1 Май, ын нумеле нородулуй советик не адресэм тутурор партизанилор пэчий ши прогресулуй де пе пэмынт ку кемаря де а ынтэри солидаритатя интернационалиста ын лупта ымпотрива форцелор негре але реакциуний империалисте, каре каутэ сэ зэдэрничяскэ Дестиндеря ынкордэрий интернационале, сэ реынвие атмосфера «рэзбоюлуй рече». Ынтр’ун фронт уник, стрынс унит, пэшеск алэтурь де ной попоареле цэрилор фрэцешть але сочиализмулуй. С'ау обцинут ной сукчесе ын колабораря економикэ, политикэ, штиинцификэ, културалэ ши идеоложикэ а стателор сочиалисте. Се интенсификэ бэтэлииле класей мунчитоаре дин цэриле капиталисте пентру дрептуриле сале сочиале ши политиче. Афлынду-се ын фрунтя ачестей лупте, партиделе комунисте ши мунчиторешть дин цэриле капиталисте луптэ консеквент ши ку абнегацие пентру интереселе витале але оаменилор мунчий. Се ынтэреште солидаритатя форцелор сочиализмулуй ши елиберэрий национале. Цэриле, каре ау скутурат жугул асупририй колониале, десфэшоарэ ку сукчес лупта ымпотрива неоколониализмулуй, пентру прогресул сочиал континуу. Лупта пентру о паче дряптэ ши трайникэ пе пэмынт, ымпотрива асупририй ши експлоатэрий, ымпотрива атотпутерничией монополурилор, недрептэций сочиале, реакциуний политиче, фасчизмулуй ши примеждией рэзбоюлуй есте о каузэ а ынтрежий оменирь прогресисте. Идеиле пэчий ши сочиализмулуй кучереск ной милиоане де оамень пе тоате континентеле. Попоареле се конвинг дин че ын че май мулт, кэ сочиализмул есте периоада де ынфлорире а оменирий, адевэрата ей примэварэ. Нородул советик, суб кондучеря Партидулуй Комунист, есте ферм хотэрыт сэ континуе ши сэ дукэ ла бун сфыршит опера, тестатэ де мереле Ленин. Славэ нородулуй советик — конструктор ал комунизмулуй! Трэяскэ 1 Май — Зиуа солидаритэций интернационале а оаменилор мунчий ын лупта ымпотрива империализмулуй, пентру паче, демокрацие ши сочиализм! Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ШИК НАН Ятэ, вэлурэ очеаник Флоаре далбэ, флоаре рарэ Ын ал Патрией титаник Брац. Че тынэрэ е цара! Веститор де глий богате,_ Налцэ-се симболул мунчии Динтре виселе курате, Кум сынт зорий’н хаина лунчии. Бат фербинте дин минуте Ореле де сэрбэтоаре Ын шувоае не’нтрерупте Де драпеле — плой соларе. Яр ын инимь се’нфирипэ Друмурь марь пе карекынтэ Фламура’мплинирий тоатэ,— Сакра, фалника избындэ. Кург прин холделе маине _ Окий ынфрунзиць ай зэрии, Яр пе струнеле луминий _ Жоакэ-арнушул примэверий. Примэварэ — колц де хорэ, Ватра пыний дата ’нфлоаре, Мий де пэсэрь уркэ’н болта-ць Граюл тихней секуларе. Ятэ Маюл. Депэртаря Се толеште — ноапте’нстеле, Ятэ Маюл, че кувынтэ’н Кынтек, паАишть ши драпеле! Серафим БЕЛИКОВ. ЫНВИНГЭТОРЬ ЫН ЫНТРЕЧЕРЕ Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Советуя Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши Консилиул републикан ал синдикателор дин Молдова ау екзаминат резултателе ындеплинирий де кэтре орашеле де субордонаре републиканэ а кондициялор ынтречерий сочиалисте ын индустрие, конструкций ши транспортурь пе примул триместру ал анулуй 1974. V Ынвингэтор ын ынтречеря ’ сочиалистэ ынтре орашеле Бэлць, Бендер, Кишинэу ши Тираспол а фост декларат орашул Тираспол, але кэруй ынтреприндерь ау ындеплинит сарчиниле де план ла реализаря продукцией ку 102,2 проценте, ла венитурь — ку 103,3 проценте, яр ла продуктивитагя мунчий — ку 103,1 проценте. Ь1н компарацие ку периоада респективэ а анулуй трекут а фост асигурат ун спор ал продукцией глобале де 10,4 проченте ши ал продуктивитэций мунчий — де 5,9 проченте. Тирасполулуй и с’ау ажордат .Драпелул Рошу травсмисибил ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Советулуй Миништрилор ал РСС Моддовенешть ши Конеилиулуй републикан ал син- Аикателор дин Молдова ши Гщ премиу ыя бань. А фост менционатэ активи- Татя бунэ, десфэшуратэ ын А примул триместру де колекгигзеле де ла ынтреприндериле, организацииле ши институциме дин Бендер. Ын групул орашелор Кахул, Орхей, Рыбница, Сорока ши Унгень а фост декларат ынвингэтор ын ынтречере орашул Сорока. Ынтреприндериле ачестуй ораш ау ьшдеплинит сарчиниле де план пе примул триместру ла реализаря продукцией ку 104,2 проченте, ла венитурь — ку 105 проченте, яр ла продуктивитатя мунчий — ку 105,7 проченте, ау асигурат ын .компарацие ку периоада респективэ а анулуй трекут ун спор ал про, дукцией глобале ын пролорцие де 25,8 проченте, ал продуктивитэций мунчий — де 16,7 проченте. Орашулуй Сорока и с’ау акордат Драпелул Рошутрансмисибил ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Советулуй Миништрилор ал РСС Моддовенешть ши Консилиулуй републикан ал синдикателор дин Молдова ши ун премиу ын бань. Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть ау екзаминат резултателе ынтречерий сочиалисте а райоанелор, колхозурилор, совхозурилор ши совхозурилор-фабричь дин републикэ пентру спориря продукцией де материал сэдитор витикол ши дезволтаря активитэцйй пепиниеристиче ын витикултурэ ын 1973. Ынвингэтор ынтре райоане а фост декларат районул Вулкэнешть, каре а обцинут ун рандамент де буташь алтоиць де 38,6 проченте дин 15,9 милиоане де вице алтоите, а ындепдииит планул де продучере а буташилор де вицэ порталтой ши а буташилор де вицэ-алтой. Ел а фост дистинс ку Драпелул Рошу трансмисибил ал КЧ ал ПК ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши и с’а акордат ун премиу ын сумэ де 2.000 рубле. Премиул II ын сумэ де 1.500 рубле а фост акордат районулуй Чимишлия, каре а обцинут ун рандамент де буташь алтоиць де 38,6 проченте дин 10,1 милиоане де вице алтоите, а ындеплинит планул де продучере а буташилор алтоиць, а буташилор де вицэ порталтой ши буташилор де вицэ-алтой. Премиул III ын сумэ де 1.000 рубле с’а акордат районулуй Комрат, каре а обцинут ун рандамент де буташь алтоиць де 35,3 проченте дин 12,8 милиоаяе де вице алтоите, а ындеплинит планул Де продучере а буташилор алтоиць, буташилор де вицэ порталтой ши буташилор де вицэ-алтой. Ынвингэтор ын ынтречеря сочиалистэ пентру дезволтаря активитэций пепиниеристиче ьш витикултурэ принтре колхозуриле, совхозуриле ши совхозуриле-фабричь дин републикэ а ешит колхозул «Россия» дин районул Комрат. И с’ау акордат Драпелул Рошу трансмисибил ал КЧ ал ПК ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши премиул I'ын-су« мэ де 1.500 рубле ши и с’а репартизат де асеменя ун аутомобил «УАЗ-469». Гооподэрия а обцинут ун рандамент де буташь алтоиць де 52,5 проченте дин 2,57 милиоане де вице алтоите, а ындеплинит планул де продучере а буташилор алтоиць, а буташилор де вицэ порталтой ши буташилор де вицэ-алтой. Премиул II ын, сумэ де 1.000 рубле й-а ревенит колхозудуй «Бируинца» дин районул Чимишлия, каре а реализат ун рандамент де буташь алтоиць де 52.2 проченте дин 3 милиоане де вице алтоите, а ындеплинит планул де продучере а буташилор алтоиць, буташилор де вицэ порталтой ши буташилор де вицэ-алтой. И с’а репартизат ун аутомобил «Москвич». Премиул III ын сумэ де 750 рубле а фост акордат совхозулуй «Прут» дин районул Унгень, каре а обцинут уи рандамент де буташь алтоиць де 40 проченте дин 5 милиоане де вице алтоите, а ындеплинит планул де продучере а, буташилор алтоиць, а буташилор де вицэ порталтой ши буташилор де вицэ-алтой, Ачестуй совхоз и с’а репартизат о моточиклетэ МТ-9 «Днепр». КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей щи Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть ау менционат активитатя бунэ привинд продучеря де материал сэдитор витикол ын кодхозуриле «Киров», районул Чимишлия, «Стягул Ленинист», районул Анений-Ной, «Правда» ши «Маяк» дин районул Комрат, «Советский пограничник», районул Вулкэнешть, «Прогресс», районул Суворов, а совхозулуй-техникум «М, В. Фрунзе» де помвкултурэ ши легумикултурэ дин Тираспол, совхозулуй-техникум молдовенеск де планифвкаре ши економие дин районул Кэушань ши совхозулуй-фабрикэ «Скорень» дин районул Стрэшень. Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши Консилиул републикан ал синдикателор дин Молдова ау екзаминат резултателе ыидеплинирий ын 1973 а кондициилор ынтречерий сочиалисте ынтре райоане пентру ыпдешщниря ку сукчес а планурилор де конструкцие, де реконструкцие ши репарацие а друмурилор ауто локале, ымбунэтэциря ынши ■аменажэрии трецинерии лор. Ын примул труп де райоане ынвингэтор ын ынтречере а фост декларат районул Брнчень. Пе локул II с’а ситуат районул Рыбница. Локул III ын ачастэ грулэ де райоане н’а фост акордат. Ынвингэтор. ын ынтречере ын групул ал дойля де райоане а фост декларат районул Фэлешть. Локул II а фост акордат районулуй Анеций- Ной, локул III — районулуй Дондушень. Райоанелор Бричень ши Фэлешть ли с’ау акордат Драпеле Роший трансмисибиле але Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши Конеилиулуй републикан ал синдикателор дин Молдова. Тоате райоянеле, каре ау окупат локуриле I, II ши III ын ынтречере, ау фост диетинсе ку премий ын бань. (АТЕМ). 1 1 * ЫНТР’О ЯТН ДЕ тИИМИТЙТЕ Ынтр’о атмосфера де маре авынт политик континуэ ын републикэ консфэтуириле електорале де округ. Ын зиуа де 29 априлие а авут лок ла Палатул де културэ ал синдикателор дин Кишинэу о консфэтуире, ла каре ау партичипат репрезентанць ай колективелор де ла ынтреприндериле индустриале, шантиереле де конструкций ши организацииле де проектэрь дин районул Октомбрие ал капиталей, дин колхозуриле ши совхозуриле-фабричь але райоанелор Стрэшень ши Криулень, каре фак парте дин округул електорал No 717 Кишинэу-Октомбрие пентру алейсериле ын Советул Униуний ал Советулуй ■ Супрем ал Униуний РСС. С. И. Япчинский, фрезор ла узина «Электроточприбор» а асочиацией штиинцифиче-де продукцие «Волна», Р. М. Шубин, директорул комбинатулуй де карне, Г. М. Паламарчук, локции■тор ал инжинерулуй-шеф ал институтулуй «Молдгипроводхоз», ши алдий й-ау кемат пе партичипанций ла консфэтуиря електоралэ де округ сэ сприжине ын унанимитате кандидатура луй Н. А. Шчолоков, мембру ал КЧ ал ПКУС, министрул афачернлор интерне ал Униуний РСС, пропусэ де колективеле оаменилор мунчий дин округ пентру алейсериле де депутаць ын Советул Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Консфэтуиря електоралэ де округ а апробат ын унанимитате пропунеря де а-л рекоманда кандидат пентру алейсериле де депутаць ын Советул Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС пе Николай Анисимович Шчолоков ши и с’а адресат ку ругэминтя де а-шь да консимцэмынтул сэ кандидезе ын округул електорал Кишинэу-Октомбрие, А авут лок о консфэтуире електоралэ• де округ а репрезентанцилор колективелор де оамень ай мунчий дин округул електорал No 724 Рыбница пентру але- Жериле ын Советул Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний- РСС. Л. Г. Марин, прешединтеле комитетулуй синдикатл ал узиней де помпе дин Рыбница, В. И. Донцова, зоотехничиан-шеф ал совхозулуй «Улма» дин районул Рыбница, Б. К. Вовиков, секретарул организацией де партид а фабричий де Захар дин Гиндешть, районул Флорешть, А- К. Бундуки, шефул фермей де порчь а колхозулуй «XX партсъезд», районул Теленешть, ши алций й-ау кемат пе партичипанций ла консфэтуиря електоралэ де округ сэ сприжине пропунеря оаменилор мунчий дин округ де а-л рекоманда кандидат пентру алейгериле де депутаць ын Советул Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС пе К. Н. Беляк, министрул конструкцией де машинь пентру секторул зоотехник ши продукция де нутре«й'рь ал Униуний РСС. Партичипанций ла консфэтуире ау сприжинит ын унанимитате пропунеря де а-л рекоманда пе Константин Никитович Беляк дрепт кандидат пентру алеЖериле де депутаць; ын Советул Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши и с’ау адресат ку ругэминтя де а-шь да консимцэмынтул сэ кандидезе ын округул електорал Рыбница. О консфэтуире електоралэ де округ а авут лок ла Сорока. Оамений мунчий дин орашул Сорока, дин райоанеле Каменка ши Сорока л-ау пропус унаним кандидат пентру алеЖериле (Сфыршитул ын паж. 4). Сынт пропушь чей май дестойничь ГА авут лок о маре адунаре електоралэ а мунчиторилор, инЖинерилор, техничиенилор ши службашилор де ла узина де апарате електриче дин Тираспол. А. А. Дутов, лэкэтуш ла узинэ, а пропус сэ фие рекомандат кандидат пентру алеЖериле де депутаць ын Советул Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС ын округул електорал No 726 Тираспол И. М. Волошин, командант ал дистриктулуй милитар Одеса, декорат ку ординул Драпелул Рошу. Тоць партичипанций ла адунаре ау сприжинит кэлдурос кандидатура пропусэ. Адунаря а хотэрыт ын унанимитате сэ-л пропунэ кандидат пентру алеЖериле де депутаць ын Советул Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС ын округул електорал No 726 Тираспол пе Иван Макарович Волошин. Кандидатура луй* И. М. Волошин а фост пропусэ ын ачелаш округ електорал ши де колхозничий дин колхозул «Дзержинский», районул Григориопол. Ын колхозул «Ленин» дин районул Единец а авут лок о адунаре електоралэ. К. А. Чебан, ынгрижитоаре де пэсэрь, а пропус сэ фие рекомандат кандидат пентру алеЖериле де депутаць ый Советул Националитэцилор ал Советулуй Супрем аж Униуний РСС ын округул електорал No 266 Единец (Сфыршитул ын паж. 4).