Moldova Socialista, 1978 (LIV/251-276)

1978-11-01 / nr. 251

Пролетарь дин гоате цэриле, уници-вэ! сочшлиаэ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 N2 251 (13959) Меркурь, 1 ноембрие 1978 Прецул 2 коп. н Е АФЛЭМ ын прагул челей де-а 61-а аниверсэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие. Пе зи че трече креште активитатя политика ши де продукцие а оаменилор советичь. Рапоартеле де мункэ, че вин де претутиндень, релатязэ деспре фрумоаселе кадоурь, ку каре мунчиторий, плугарий, интелектуалий ынтымпинэ слэвита сэрбэтоаре. Тот май импунэтоаре дсвин контуруриле челор ынфэптуите ын курсул анулуй — род ал хэрничией, ал луптей пентру реализаря планурилор де стат ши а ангажаментелор, асумате пентру анул курент ши пентру чинчинал ын ансамблу. Ын кувынтаря, роститэ ла шединца солемнэ де ла Москова, консакратэ челей де-а 60-я аниверсэрь а УЛКТ дин УниуМЯ Советика, товарэшул Л. И. Брежнев, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, а менционат, кэ «ын фиекаре зи ной стрэбатем акум о дистанцэ, пентру каре май ынаинте ера невое де сэптэмынь сау поате кяр де лунь». Да, грандиоасе не сынт реалнзэриле, обцинуте ка резултат ал ынфэптуирий планурилор трасате де партид. Ши еле, ачесте сукчесе, депинд ын маре мэсурэ де активизмул маселор. де партичипаря лор конштиентэ ла продукцие; де градул де мэестрие ал фиекэруй мунчитор, плугар, де куноаштеря профундэ а теорией ши стратегией економиче а партидулуй, а принчипалелор пыргий де дезволтаре интенсива а економией. Ын ачастэ привинцэ е неспус де маре ролул ынвэцэмынтулуй економик, кемат сэ контрибуе, ка фиекаре трудитор сэ-шь формезе о ыналтэ конвинжере идеоложикэ, сентиментул де стэпын ал цэрий, атитудиня комунистэ фацэ де мункэ. Пропагаря куноштинцелор економиче окупэ ун лок ынсемнат ын всрижиле системулуй ынвэцэмынтулуй де партид, прекум ши ын формеле пропагандей де масэ, ын школиле пентру студиеря базелор економией, школиле де мункэ комунистэ, ын университэциле популаре, курсуриле ши школиле де студиере а експериенцей ынаинтате. Ын репубика ноастрэ куноштинце! економиче ФИЕКЭРУЙ ТРАИНИЧЕ-? ТРУДИТОР ын системул инструирий економиче ынвацэ песте 670 мий де мунчиторь ши агрикулторь, ышь адук оболул песте 25 де мий де пропагандишть дин нумэрул спечиалиштилор калификаць, ал лукрэторилор дин сервичииле економиче, ал кондукэгорилор дин продукцие. * С Пот фи адусе зечь де екземпле де организйре причепутэ а’ ынвэцэмынтулуй економик ши де инфлуенцэ а ачестуй фактор асупра ефичиенцей продукцией ши а калитэций мунчий. Бунэоарэ, университатя популарэ креатэ акум шасе ан» ла асочиация де продукцие «Молоко», декоратэ ку ординул «Инсигна де Оноаре», дин Бэлць. Ла факултэциле де економие ши техника ынвацэ инжинерь, техничиень, бригадирь, майштри, алць шефь де сектоаре — ын тотал вре-о 260 де Оамень. Организация де партид,'челе синдикалэ ши комсомолистэ ау авут грижэ сэ креезе оаменилор каре ынвацэ кондиций фаворабиле: сынт аменажате кабинете спечиале, дотате ку мижлоаче техниче ши материале дидактиче, прегэтите диферите диаграме, плакате, табеле, стендурь, каре оглиндеск дезволтаря ынтреприндерилор ын аний чинчиналулуй. Ла предаря лекциилор адеся сынт инвитаць спечиалишть де ыналтэ калификаре, кондукэторь ай продукцией. Се апликэ методе активе де организаре а лекциилор, ындеплиниря де кэтре аскултэторь а ынсэрчинэрилор практиче, презентаря реферателор пе база фаптелор конкрете де ла анумите сектоаре де продукцие. Колективул асочиацией лукрязэ ритмик, ыкдеплинеште систематик плануриле де продукцие. Ши се ьшцележе, кэ ла обцинеря ачестор резултатс а контрибуит ын мод бинефэкэтор ши системул инструирий економиче а кадрелор. Дестул де интересант декург лекцииле ын шкоала де студиере а базелор куноштинцелор економиче де ла фабрика де ынкэлцэминте дин Бендер, кондусэ де економиста Е. Мажара. Еле се цин ын стрынсэ легэтурэ ку проблемеле ынтреприндерий. Аскултэтоареле де аич ау фост примеле ла ынтрепоиндере, каре ау иницият мишкаря «фиекаре тынэр — еминент ал калитэций». Песте 13 мин де агрикулторь дин районул Орхей ышь ымбогэцеск багажул де куноштинце ын школиле економиче «Сочиализмул ши мунка», ын школь але мунчий комунисте, студиязэ експериенца фрунташилор. Ау фост де асеменя креате ши дотате ку челе нечесаре доуэ университэць пентру студиеря проблемелор агрикултурий. Спре регрет, ынсэ, ачест систем ну функционязэ претутиндеиь кум се кувине, ну се фолосеск ын деплинэ мэсурэ посибилитэциле, пе каре ле оферэ инструиря оаменилор спре а Ымбунэтэци ын континуаре активитатя економикэ ши едукативэ. Пс алокурь се пропагэ слаб методеле ынаинтате, реа- Лизэриле штиинцей. Ын системул Министерулуй конструкциилор сэтешть, бунэоарэ, нумай 13,6 проявите дин нумэрул бригэзилор де продукцие лукрязэ дупэ метода де антрепрнзэ а лун Н. Злобин. Формал е организат ынвэцэмынтул економик ла КММ-88 дин Теленешть. Аскултэторий ну куноск принчипалеле категорий економиче, факторий, каре контрибуе ла спориря продуктивитэций мунчий, рентабилитэций, ла микшораря прецулуй де кост ал продукцией ш. а. Некуноскынд ачест лукру, е греу сэ лупць пентру о ыналтэ ефичиенцэ а продукцией. Ши ну ынтымплэтор, пробабил, ачест колектив лукрязэ неритмик, ну-щь реализязэ плануриле, немайворбинд де ангажаменте. Инструиря економикэ а оаменилор мунчий е о проблема де маре рэспундере ши чере сэ и се акорде о атенцие примордиалэ. Ын хотэрыря КЧ ал ПКУС «Ку привире ла активитатя организациилор де партид дин Башкирия пентру интенсификаря ролулуй ынвэцэмынтулуй економик ал оаменилор мунчий ын ридикаря ефичиенцей продукцией ши калитэций мунчий ын лумина хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ-ля ал ПКУС» се сублиниязэ нечеситатя де а се интенсифика кондучеря прегэтирий економиче а кадрелор, де а се луа мэсурь ын ведеря ымбунэтэцирий ын континуаре а прочесулуй де инструирс. Комитетул Чентрал ал ПКУС а черут сэ фие споритэ рэспундеря комитетелор синдикале ши комсомолисте, а министерслор ши департаментелор, а кондукэторилор економичь пентру организаря ши калитатя ынвэцэмынтулуй, сэ фие акордатэ атенция кувенитэ алежерий ши прегэтирий кадрелор де пропагандишть. Акум о лунэ шь-а луат стартул ноул ан ын системул ынвэцэмынтулуй де партид ши економик. Цинынд самэ де хотэрыря мекционатэ май сус а КЧ ал ПКУС, организацииле де партид, синдикале ши комсомолисте ау датория сэ ынлэтуре уржент неажунсуриле, каре ау лок ын организаря мнвэцэмынтулуй економик ал трудиторилор, сэ обцинз о ридикаре вэдитэ а нивелулуй теоретик ши методик ал инструирий, о студиере профундэ а оперелор класичилор марксизмленинизмулуй, а хотэрырилор де партид, а оперелор тов. Л. И. Брежнев, сэ обцинэ о дезвэлуире май деплинэ ши конвйнгэтоаое а авантажелор сочиализмулуй, а дреп тури лор ши ыидаторйрилор конституционале але оаменилор мунчий. Тот одатэ, еле ау датория сэ ле ажуте оаменилор мунчий сэ-шь споряскэ мэестрия професионалэ, сэ апличе ку причепере ын продукцие куноштинцеле кэпэтате ла лекций, експериенца ши методеле ынаинтате, сэ обцинэ о континуэ спорире а ефичиенцей продукцией, сэ-шь ындеплиняскэ ку чинсте ангажаментеле асумате, контрибуинд астфел ла ындеплиниря грандиоаселор планурь, скицате де Конгресул ал ХХУ-ля ал ПКУС. Трэя скэ ероика класэ мунчитоаре а Цэрий Советелор— форца кондукэтоаре ын конструиря комунизмулуй! (Дин Кемэриле КомитетулуЙ' Чентрал ал ПКУС ку прилежул челей де-а 61-а аниверсэрь а Марии Револуций Сочиалисте дин Октомбрие). Марелуй Октомбрие— ынтымпинаре деетейникз Кыте 90 центнере Ын колхозул «Бируинца», районул Чимишлия, се десфэшоарэ ку сукчес реколтаря пэпушоюлуй. Садаклиений фолосеск фиече зи де тимп приелник пентру а стрынже ши а депозита тоатэ роада, пынэ ла ултимул штюлете. Ей шь-ау асумат ангажаментул де а кэпэта де пе-398 хектаре чел пуцин 2.200 тоне де пэпушой. Пынэ ын презент, ынсэ, агрикулторий дин партя локулуй ау реколтат 3.630 тоне де штюлець аурий, сау песте 90 чентнере ла хектар. Сукчесул се датореште ши апликэрий пе мажоритатя супрафецелор а методей луй С. Пармакли, Ероу ал Мунчий Сочиалисте. Л а сечеришул ал дойля се евиденциязэ Емануил Скутарь, Самуил Желиховский дин бригада, кондусэ де Ион Скутарь, кавалер ал ординулуй Драпелул Рошу де Мункэ. Ей ау реколтат респектив кыте 450—500 тоне де штюлець. Д. АЛЕКУ. Ку еуичесе фрумоасе ын мункэ ынтымпинэ чя де-а 61-а аниверсаре а Марелуй Онтомбрие колективул крескэторилор де анимале де ла комплексуя де лапте-марфэ ал колхозулуй «Киров», районул Рышкань. Планул де ливраре ла стат а лаптелуй пе зече лунь але анулуй а фост депэшит. Акум зиянии се обцине де ла о ванэ ын медие кыте 9 килограме де лапте. ЫН ФОТОГРАФИЕ: фрунташий мулсулуй мекачизат (де ла стынга ла дряпта) Еудокия ДУМБРЭВАН. Галина ГОРДИЛА ши Вера ТОДЕРКАН. Фото де М. ПОТЫРНИКЕ. ВИГО АР Я к у Же т у л уй ШИ БРАЦЕЛОР Есте фрумоасэ виктория мунчиторилор де ла комбинатул де Пей. артифичиале Ши артидоле . де каучук техник дин Кишинэу: ынтрегул колектив зилеле треку те, а рапортат ындеплиниря плану-' луй пе трей ань ай чинчиналулуй. Е ун рэспунс конкрет ла Кемэриле КЧ ал ПКУС ку прилежул’ челей де-а 61-а аниверсэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие де а лупта пентру ындеплиниря ши депэширя планулуй пе анул 1978, де а депуне ефортурь персеверенте пентру а асигура чя май ыналтэ продуктивитате а мунчий, ефичиенцэ а продукцией ши калитате а мунчий. ■Дупэ рёзулВателе челор ноуэ лунь трекуте. колектиСул комбинатулуй а реализат песте преведерь продукцие ын валоаре де 1.200 мий рубле. Ын ажунул прямей аниверсэрь а ноий Конституций а Униуний РСС ау рапортат ындеплиниря планулуй пе трей ань ай чинчиналулуй доуэ секций, опт бригэзь ши 468 де; мунчиторь фрунташь. Алтфел зис, мунчиторий де аич ау ку че се мындри. Принтре колективеле фрунташе есте ши чел де ла секторул матерналелор каучукате. Чея че се фабрикэ аич есте фоарте нечесар индустрией де конфекций. Принтре алтеле, доуэ треимь дин кэмэшиле бэрбэтешть, конфекционате ын царэ, поартэ ын гулере материал сусцинэтор, продус де мыниле харниче але мунчиторилор де ла ачест сектор. Ын зиуа аниверсэрий ноий Конституций ей ау рапортат ындеплиниря планулуй пе трей ань ши чинч лунь, фабрикынд песте преведерь 7.962 мий метри де материе каучукатэ ку Семнул калитэций. Суб болциле халей секторулуй курже домол албул пангличий лате. Ши ын жур е. о форфотэ апарент домоалэ, дар каре концине ын сине ун инфинит нумэр де .мишкэрь пречисе, юць ши бине калкуяате, о консекутивитате а зэмислирий трайник стабилитэ,- Ынсэшь хэрничия паркэ ар фи суспендатэ де болциле халей. —- Ши хэрничия, дар ну , нумай хэрничия не есте кондрумецул сукчеселор, — цине сэ пречизезе 3. Финдюкова, шефа секторулуй. — • Аш май адэуга аич кутезанца кужетулуй, мон-олитатя ши кяр бунэтатя оаменилор дин колектив. Ынтр’адевэр, мунчиторилор ле плаче сэ лукрезе ши ку брацеле, дар ши ку рациуня. Ун супорт ал реушителор есте васта активитате де перфекционаре континуэ. Ла сектор а фост депусэ о импортантэ мункэ де реконструкцие. Ку форце проприй ау фост елаборате ши конструите ноиле камере де ускаре, че ,ау иермис сэ фие споритэ де доуэ орь витеза де ымбибаре ши Ускаре а цесэтурилор. Ау фост меканизате мулте прочесе, че ын трекут нечеснтау, мункэ мануалэ. Де пе урма ынтродучерий планулуй комплекс ОШМ а фост.сконтат ун ефект економик ануал де 56 мий рубле. Десигур, ну путем ыншира аич ынтряга гамэ де порнирь, интенций ши реализэрь, дин каре паркэ ар фи цесутэ атмосфера де лукру ын ачест колектив.' Дар се чере менционатэ ши интенса мункэ де релеваре а резервелор ши интенснфикаре а режимулуй де економий. Бунэоарэ, ын кадрул тречерий обштешть ын ревистэ пынэ ла ора актуалэ ау фост економисите материале ши материй приме ын валоаре, де, 60 мий рубле. А авут о пондере економикэ де 15,7 мий рубле пропунеря инжинерулуй 3. Финдюкова ши а бобинаторулуй Г. Плугару- .де а редуче ку 20 чентиметри дименсиуниле амбалажулуй. Ынкэ 13,3 мий рубле ау фост економисите ын урма пропунерий конкрете де а реконструи ансамблуриле де бобинаре, ынаинтате де лэкэтуший В. Леу ши Б: Степанов. Ку алте кувинте, аспирация спре о континуэ дееэвыршире, куражул ку каре оамений ышь супун воинцей лор техника шн конституе семнул дистинктнв ал' сукчесулуй. — Авем оамень ку инимэ ши мынь де аур, — вине сэ не конфирме конвинжеря ши Е. Пономаренко, секретарул организацией де партид де ла сектор. — Ын зиуа аниверсэрий ноий Конституций ау рапортат ындеплиниря сарчинилор пе чинчинал вулканизаторий В. Гьшдя, И. Дурлештяну, В. Имеско, яр сарчиниле пе натру ань ле-ау реализат А. Шевченко, Б. Авербух, М. Быструхкна, С. Вешке, П. Флентя. Пе дрепт кувынт, ачешть харничь ши необосиць мунчиторь сынт фондул де аур ал колективулуй. Одатэ ку реконструкция ла сектор а венит шн мулт тинерет. Даторитэ 5кенерозитэций, ку каре ышь ымпэртэшеск експериенца, грацие профундулуй аташамент пе каре ыл манифестэ ветераний В. Гыкдя, В. Унгуряну.В. Леу, Л. Панагиу, В. Костенко, П. Флентя ши мулць алций фацэ де тинерий мунчиторь, ачештя дин урмэ трек фрумоаса метаморфозэ а кэлирий п'рин мункэ, дин каре ес ку чел май мындру нуме — де адевэрат мунчитор. Астэзь колективул секторулуй аре прилежул де а се лэуда ку нумеле тинерилор мунчиторь Люба Царану, Елена Димог•ло, Виктор Чебану, Лена Кырлиг, Сергей Шагнев, Елена Тешкуряну ши Елена Сивогло, каре калкэ пе урмеле ындрумэторилор лор, се стэруе сэ ли се асемене ын тоате. Тендинца мембрилор колективулуй — а челор май ын вырстэ де а фи мереу тинерь ши а челор май тинерь де а ли се асемэна ын тоате ветеранилор, пробабил, ши есте пивотул сукчеселор. Ын урма реконструкциилор ла сектор с’а ивит посибилитатя де а коректа планул ын дггрекция крештерий, лукру, че а ши фост фэкут: ын лок де 13.300 мий метри де материе каучукатэ, превэзуць ла ынчепутул анулуй, ау фост фабрикаць 18 мйлиоане метри. Колективул шь-а реализат ку сукчес сарчина. Дар е конштиент де фаптул, кэ резултателе ар фи ши май консистенте, дакэ ар фи фост прокурат утилажул де пунктат иечесар, каре пынэ ла о-ра актуалэ липсеште ши фэрэ де каре нич реконструкция фэкугэ ну ар авя вре-ун рост. Ын реет — мунчиторий секторулуй де материале каучукате вор фаче тотул спре а се цине мереу пе линия ынтыя. Речентул лор ангажамент луат ын чинстя сэрбэторий Марелуй Октомбрие преведе реализаря планулуй .чинчинал кэтре аниверсаря а 110-я дин зиуа наштерий луй В. И. Ленин. Б, ПАРИЙ. ПЕНТРУ БИРУИНЦА ЫН ЫНТРЕЧЕРЯ УНИОНАЛЭ Колективул Секцией молдовенешть а Кэий ферате Одеса-Кишанэу ынтымпинэ ку сукчесе ьш мункэ чя де-а 61-а аниверсаре а Марин Револуций Сочиалисте дин Октомбрие. Пентру ыналць индичь де продукцие ын ынтречеря сочвалистэ унионалэ дин чел де-ал трейля триместру ачестуй колектив и с’а конферит Драпелул Рошу трансмисибил ал М-инистерулуй кэилор де комуникацие шн КЧ ал синдикатулуй лукрэторилор дии транспортул феровиар. Ын триместрул ал трейля ау фост ынкэркате песте преведериле планулуй 17 мий тоне де диферите ынкэркэтуръ але економией , национале, с’а редус прецул де кост ал транспортурилор, с’а депэшит сарчина ла продуктивитатя мунчий. Ын примеле ноуэ лунь але ачестуй ан феровиарий дня. републикэ ау акчелерат ку 3,5 оре рулажул фиекэруй вагон, яр стационаря луй непродуктивэ ла операцииле де ьмжэркаре-дескэркаре ау -редус-о ку о орэ. Пе ачастэ базэ ау фост фэкуте ^испонибиле пентр.у ынкэркэтурь суплиментаре чнрка 200 мий де вагоане. О контрнбуцие консидерабилэ ла сукчесул реализат де секция кэий "ферате ау адус-о оамешш мунчни де ла деяоул де локомотиве дни Бендер, каре ау кучерит, де асеменя, Драпелул Рошу трансмисибил ын ынтречеря у«ноналэ дйн чел де-ал трейля триместру. Ын кадрул адунэрий солемне а мунчиторилор ши службашилор де ла Секция кэий ферате, каре а авут лок ын зиуа де 31 октомбрие ла Кишинэу ши каре а фост ьшкинатэ челей де-а 61-а аниверсэрь а Марелуй Октомбрие, Драпелул Рошу трансмисибил а фост ыимьшат ачестуй колектив де А. М. Кожушко, шефул Кэий ферате Одеса- Кишинэу. Луынд кувьштул ла адунаре, Б. Н. Савбчко, секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, й-а феличитат пе феровиарь ши ле-а урат ной реализэрь ын ынтречеря сочиалистэ пентру ындеплшшря планулуй ши ангажаментелор пе чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. Ла лукрэриле адунэрий а партичипат И. Г. Добындэ, локцнитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть. (Кор. АТЕМ). ОБЬЕКТИВУЛ А ФОСТ КУЧЕРИТ ЛЕОВА, 31 октомбрие. (Кор. АТЕМ). Оамений мунчий дин совхозул-техникум де меканизаре а агрикултурий ау феличитат-о кэлдурос пе мулгэтоаря фрунташэ Е. Г. Попа ку прилежул ындеплиннрий ынаинте де термен а ангажаментулуй сочиалист адоптат пе чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. Урмынд пилда куноскутей мулгэтоаре естониене Лейда Пейпс, Екатерина Георгиевна с’а ангажат сэ мулгэ ын декурс де ун ан чел пуцин о мие чентнере де лапте — кыте 4 мий килограме де ла фиекаре динтре челе 25 де вачь. Ун асеменя резултат а фост обцииут де ачастэ мулгэтоаре дин совхозул-техникум пентру прима оарэ ын район. Л а база сукчесулуй ей се афлэ ындеплиниря ку стриктеце а черинцелор зоотехниче де ыигрижире а анималело" пацня км валоаре деплинэ а хрэнирий лор, ыналта мэестрие професионалэ. Ын презент, кынд чиряда де вачь мулгэтоаре есте трекутэ ла режим де ярнэ, кантитатя медие зилникэ де лапте, мулеэ де Е. Г. Попа де ла фиекаре вакэ дин групул ынгрижит де еа, конституе 16— 17 килограме. Мулгэтоаря фрунташэ шь-а луат ангажаментул ка пынэ ла ефыршитул анулуй сэ споряскэ продукция де лапте де ла фиекаре вакэ пынэ ла 5 мий де килограме. Кадоурь де мункэ Колективул господэрией ноаст.ре ынтымпинэ ку дестойничие аниверсаря а 61-а а Марелуй Октомбрие. Совхозул а ындеплшшт де акум сарчина ануалэ ла продучеря оуэлор. Еу ам обцинут пынэ ын презент де ла пэсэряле ыяприжите 350 мий де оуэ, сау ку 80 де мий де букэць май мулт декыт мэ ангажасем. Ку сыргуинцэ мунческ ши колежеле меле, оператоареле А. Гончарук, В. Луньова ши алтеле. Конформ калкулелор, ын анул курент вом обцине песте преведерь чел пуцин 350 мий де оуэ. И. БРИГАЛДА, оператоаре ын совхозул авикол «Тимушь, районул Григорнопол. Ну демулт агрикулторий дин районул Григориопол ау рапортат ындеплиниря сарчиний ануале де вынзаре а легумелор кэтре стат. Ши ятэ кэ ей ау обцинут ынкэ о викторие — реализаря планулуй де вынзаре а стругурилор пе анул ал трейля ал чинчиналулуй. Пентру маса оаменилор мунчий дин чентреле индустриале але цэрий ши републичий, кыт ши пентру индустрия алиментарэ ау фост експедияте 8.600 тоне де чоркинь кихлимбарий, са.рчина фиинд де 8.370 тоне. Вынзаря стругурилор ла стат континуэ. Калкулеле прелиминаре конфирмэ, кэ подгорений дин район вор реализа статулуй песте преведерь ынкэ 500 тоне де поамэ. А. ДАНИЛОВ. ЫНВИНГЭТОРИЛОРДРАПЕЛЕ РОШИЙ Пентру ыналць индичь ын ынтречеря сочиалистэ унионалэ а ынтреприндерилор ынрудите ын чел де-ал трейля триместру ал анулуй курент колективулуй фабричий де консерве а асочиацией агроиндустриале «Молдплодоовощпром» дин Кантемир и с’а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Мииистерулуй индустрией алиментаре’ ал Униуиий РСС ши КЧ ал синдикатулуй де рамурэ. Ачастэ ынтреприндере а ындеплинит планул ын чея че привеште волумул продукцией^ реализате ку 100,8 проченте, яр ын чея че привеште продукция де консерве — ку 101,5 проченте. Ын чел де-ал трейля триместру колективул а депэшит сарчина ла ынтродучеря техничий ной. Ау фост дате ын експлоатаре ной линий де прелукраре а пэтлэ- Желелор роший ши де амбаларе а продукцией фините, прекум ши алте утилаже ку ун ефект економик ануал де песте 140 мий де рубле. Драпелул Рошу трансмисибил а фост дечернат шн узиней «Металлолитография» дин Тираспол — о алтэ ынтреприндере а асочиацией унионал-републикане «Молдплодоовощпром». Колективул ей а депэшит планул триместриал ла реализаря ши фабрикаря продукцией, ла продуктивитатя мунчий ши ла бенефичий. Ел а економисит май мулте ресурсе де комбустибил ши енержетиче декыт преведя сарчина, * * * Министерул индустрией алиментаре ал Униуний РСС ши КЧ ал синдикатулуй де рамурэ ау декларат ыивингэтор ын ынтречеря сочиалистэ унионалэ ын чел де-ал трейля триместру колективул фабричий де амидом ши меласэ дин Бендер а Министерулуй индустрией алиментаре ал Молдовей. Мунчиторий, инжинерий ши техничиений ачестей ынтреприндерь ау депэшит планул ла реализаря продукцией. Ей ау продус суплиментар апроксиматив 100 тоне де меласэ, пе каре ау експедият-о фабрнчилор де продусе де кофетэрие. А фост депэшитэ ку мулт сарчина ла крештеря продуктивитэций мунчий. Лукрынд дупэ метода де ла Шчокино, колективул а реушит сэ обцинэ ачест сукчес пе база организэрий май буне а продукцией, кумулэрий де кэтре мунчиторь а професиилор ынрудите, лэржирий де кэтре ей а зонелор де дееервире а утилажелор. Даторитэ ачестуй фапт, Ынтрегул спор ал продукцией а фост обцинут пе сама крештерий продуктивитэций мунчий. • Ын чел де-ал трейля триместру ал анулуй 1978 а лукрат бине колективул фабричий орэшенешть де продусе лактате дин Бендер. Ел а реализат песте преведериле планулуй диферите продусе ын валоаре де 118 мий де рубле, Магазинелор спечиализате де продусе лактате ши алиментарелор дин ораш ши дин сателе зо'ней десервите де ачастэ ынтреприндере ле-ау фост експедияте суплиментар песте 130 тоне де фришкэ, смынтынэ, лапте, брынзетурь, унт, прекум ши апроапе 850 тоне де продусе лактате диететике ши дегресате. Ын ачастэ периоадз продуктивитатя мунчий лукрэторилор а крескут фацэ де нивелул планификат ку 4,2 проченте. Пентру ачесте сукчесе колективулуй и с’ау дечернат примул лок ын ынтречеря ынтреприндерилор ынрудите ши Драпелул Рошу трансмисибил ал Министерулуй индустрией кэрний ши лвптелуй ал Униуний РСС ши КЧ ал синдикатулуй мунчиторилор дин индустрия алиментарэ. * » * Конформ резултателор ынтречерий сочиалисте унионал«, ын чел де-ал трейля триместру колективул експедицией хидрожеолоДиче дни Молдова с’а ынвредничит де примул лок ши де Драпелул Рошу трансмисибил ал Министерулуй йсеолойсией ал Униуний РСС шн КЧ ал синдикатулуй де рамурэ. Организаря бунэ а мунчий, фолосиря експериенцей ынаинтате ын домениул форажулуй ау пермис ачестуй колектив ка ын трей лунь сэ форезе чирка 16 мий метри де еондэ — ку о мие де метри май мулт декыт се планификасе. Ау фост ефектуате експлорэрь технико-жеолехжиче пе марь супрафеце де панте алунекэтоаре. Ка урмаре, ау фост стабилите стадииле деградэрий пор. Ачаста ва пермите сэ фие преынтымпинатэ дезволтаря континуэ а прочеселор дистругэтоаре. Ын чел де-ал трейля триместру лукрэторий експедицией ау ындеплимит планул ануал де ридикэрь амелиоративе пе о супрафацэ де 1.400 километри патраць. (Кор. АТЕМ)