Moldova Socialista, 1981 (LVII/27-51)

1981-02-01 / nr. 27

ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИСОВЕТУЛУЙ Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газет» «паре па 1 май <924. » ^ 11 (14635) # ДумИНИКЭ, 1 фебруарИе 1981 • Прецуя * коп. Ы Н ЛУНА юлие 1980, кынд а луат стартул вахта де мункэ ын чннстя Конгресулуй ал XXV 1-ля ал ПКУС, кондукэтоареле уней бригэзь комплексе дин секция No I а асочиацией де продукцие а трикотажелор «Стяуа Рошие» дин Кишинэу — А. Бабичева ши М. Артьоменко — с'ау сфэтунт ку колективул кум сэ ынтымпине форул комуништилор дин царэ ку дестойниче дарурь де мункэ. Аша а луат наштере инициатива «Сэ мунчим фэрэ кодашь, калитатив, ку економий. Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС — контрибуция конкретэ а фнекэруя!». Сенсул инициативен, ынкувиинцате май апой де комнтетул районал де партнд, констэ ын апречиеря дупэ резултателе финале а контрибуцией фнекэруя ла тоате компонентеле посибиле: кроиря рационалэ а материей приме, рапиднтатя ла операций, калнтатя продукцией. Сума тоталэ де економий с’а хотэрыт а о вэрса ынтр'ун фонд де креацие ал колективулуй. Ау фост детерминате обьективеле: бригада пынэ ла конгрес урма сэ верее 2.000 рубле, челелалте 100 де бригэзь сусцинэтоаре — 120 мий. Ятэ резултателе пынэ ла ора актуалэ: бригада а економиент 6,9 мий рубле, асочиация — 130 мий. Пентру сукчеселе де продукцие, пентру капачитэциле де организатор ши мобилизатор ал оаменнлор ла реализаря екземпларэ а сарчинилор комуниста А. Бабичева а фост алясэ делегата ла конгресул ал ХУ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, апой — делегата ла Конгресул ал ХХУ1-ля ал ПКУС. Есте ун екземплу де атитудиие плинэ де сериозитате фацэ де кувынтул дат, ун екземплу ал фалтулуй кэ аич оамений сынт едукаць ын спиритул перманентелор кэутэрь, кэ ей ннчодатэ ну се опреск ла челе обцинуте. Конформ уней буне традиций де а ынтымпина ку дарурь де мункэ орьче евенимент импортант дин вяца партидулуй ши а КУВЫНТУЛ ШИ ФАПТА цэрии, нумероасе колективе де продукцие шь-ау асумат ангажаменте сочиалисте спорите ын чинстя Конгресулуй ал ХХУ|-ля ал ПКУС. Мулте дннтре еле ле ындеплинеск ку сукчес. Конфекционаторий де ла фабрика <50 лет ВЛКСМ» дин Бендер с’ау ангажат сэ лукрезе ын зиуа дескидерий конгресулуй ку материй приме ши енержие електрикэ економнеите. Пентру ачаста ей требуяу сэ «агонисяскэ» 20,5 мий метри патраць де цесэтурь ши 85 мий киловаць-орэ де енержие електрикэ. Пынэ акум ау економисит 157 мий киловаць-орэ де енержие електрикэ ши кантитатя нечесарэ де цесэтурь. Ши екземплул ачеста ну-й уник. Кувынтул ши фапта... Апроапе ла тот пасул не афлэм ын ипостаза де а промите чева сау а фаче даре де самэ деспре фелул кум не цинем де кувынт. Фие кэ-й ворба де фиекаре дин ной ын парте, фне кэ-й ворба де колективе. Ам промис чева уиуй товарэш; ипжкнерул секцией с'а ангажа1 сэ ажуте мунчиторилор ла реализаря пропунерилор де перфекционаре а утнлажелор; прешединтеле комитетулуй синдикал а фэгэдуит унуй лукрэтор сэ-й аранжезе копилул ла грэдиницэ; днректорул ынтрепрнндерий а промкс ын фаца колективулуй сэ резолве о анумитэ проблема... Есте неспус де импортант ка фиекаре, инднферент де постул окупат, сэ штие греутатя маре а кувынтулуй дат, сэ штие, кэ ну нумай ауторитатя луй, дар унеорь ши резултателе актнвитэций ынтрегулуй колектив, соарта планурилор пот депинде де фаптул дакэ е стэпын ел пе кувынтул сэу орь ну. Ну демулт ын републикэ с’а ынкеят о кампание де о деосебитэ рэспундере — адоптаря ангажаментелор сочиалисте пе анул курент. Се фак тоталуриле анулуй трекут, трудиторнй скот ын евиденцэ ной резерве, ынкувиинцязэ ынтру тотул политика интернэ ши екстернэ, стратежия економикэ а партидулуй, курсул неабэтут спре ридикаря нивелулуй де трай ал попорулуй. Ынсуфлецнць де хотэрырнле Пленарей дин октомбрие (1980) а КЧ ал ПКУС, де тезеле ши конклузииле купрннсе ын кувынтэриле товарэшулуй Л. И. Брежнев, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ей континуэ сэ днекуте ку ун виу интерес проектул КЧ ал партидулуй «Дирекцинле фундаментале але дезволтэрий економиче ши сочнале а Униуний РСС пе аний 1981 — 1985 ши пе периоада де пынэ ла 1990», каре рефлектэ перспективеле унор ынфэптунрь грандноасе ын нумеле Патрией. Ачесте документе инсуфлэ ынкредере ын зиуа де мыне, мобилизязэ ла валорификаря дин плин а резервелор. Ун васт програм де активнтате пентру асигураря ындеплинирий ку сукчес а планурилор пе чинчиналул ал унспрезечеля а трасат конгресул ал ХУ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, каре шь-а цинут де курынд лукрэриле. Сарчинь де рэспундере стау ын фаца колективелор тутурор рамурилор економией национале — але индустрией, агрикултурий, конструкцинлор, транспортурилор ши телекомуникациилор. Еле тоате вор требуй сэ фолосяскэ ла максимум факторий интенсивь де крештере. Принчнпалий дннтре ей сынт акчелераря прогресулуй технико-штиинцифик, перфекционаря организэрий мунчнй ши а кондучерий продукцией, дезволтаря инициативей ши а активизмулуй мунчиторилор, колхозничилор, инжинернлор шн техничиенилор. О атенцие деосебнтэ урмязэ сэ се акорде реутнлэрий техниче а продукцией, меканизэрий ши аутоматизэрий прочеселор ку волум маре де мункэ, интенсификэрий режимулуй де економий. Доар чнфреле економи^илор, ынскрисе ын ангажаменте, вор девени реалитате нумай ын казул кынд фиекаре лукрэтор ва да довадэ де спирит господэреск, кынд ва фи рэспындитэ претутиндень експерненца ынаинтатэ, кынд хозрасчотул ва фи апрофундат ын тоате верижиле економией национале. Уна дин прннчипалеле грижь ва фи ши де акум ынаинте ымбунэтэциря калитэции продукцией фабрикате. Да, тотдяуна омул а фост прецуит дупэ фапте, ши ну дупэ ворбе. Деачея кувынтул дат ну требуе уйтат. Ку пэрере де рэу, практика адоптэрий ангажаментелор сочиалисте, а организэрий ынтречерий не адуче ши екземпле де атитудине формалэ фацэ де ачастэ пыргие ынсемнатэ. Май ау лок казурь, кынд ла ынчепут де ан се адоптэ ку ушуринцэ ангажаменте, дар пе урмэ се ынтрепринде пря пуцин пентру реализаря лор. Ын асеменя казурь дауна есте ну нумай материала, чи ши моралэ, пентру кэ оамений се обишнуеск сэ ну пунэ маре прец ну нумай пе кувынтул лор, дар ши пе ал алтора, ли се субминязэ активизмул, ну май цин ла чинстя ынтрепрнндерий. Пынэ ла дескндеря Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС а рэмас май пуцин де о лунэ. Ын ачесте зиле песте тот домнеште ун ыналт авынт де мункэ, трудиторий се стрэдуеск сэ ындеплиняскэ ши сэ депэшаскэ ангажаментеле асумате ын чинстя конгресулуй. Есте импортант де а менцине ачест авынт пе паркурсул ынтрегулуй ан. Организацииле де партнд, челе обштешть ау датория де а десфэшура о ефичиентэ мункэ политика де масэ ын ведеря креэрий ын фиекаре колектив а уней атмосфере де кэутэрь ши ексиженцэ речипрокэ, а едукэрии ла фиекаре лукрэтор а симцулуй де бун господар. Атенция кувенитэ требуе сэ се акорде дезволтэрии ынтречерии сочиалисте пентру традучеря ын вяцэ а хотэрырилор конгресулуй, рэспындирнй експериенцей фрунташилор. Кондукэтории економичь сынт облигаць сэ асигуре десфэшураря нормалэ а продукцией, кондиций, пентру ка фиекаре сэ поатэ лукра ефичиент. Обьективе марь шь-ау трасат колективеле де мункэ. Ындеплиниря лор ва депинде де консеквенца ши инсистенца органы 'апнилор де партид, синдикале ши комсомолисте, кондукэторнлор де ынтреприндерь, секций, бригэзь, де активизмул фиекэруя ла локул сэу де мункэ. Нумай о асеменя доринцэ же-, н'еоалэ не ва адуче резултателе аштептате, не ва перлите сэ кучерим ынэлцимиле превэзуте пентру примул ан ал чинчиналулун ал унспрезечеля! И II II Штирь скурте II БАКУ, 31. Узина екс- II перименталэ де репара- II ций меканиче дин Баку а II ынчепут сэ продукэ миж- Ц лоаче техниче пентру сэ- II паря каналелор де ирига- Ц цие. Лукрынд конкоми- II тент, сэпэторул де канал ДО ши турнэторул де бетон II реушес.к сэ бетонезе о ал- II бие де канал ку лэцимя II де пынэ ла 2 метри. Ноул Ц агрегат поэте фи фолосит ДО ши ла инсталаря кондук- II телор пе теренуриле ири- II габиле. Л а ефектуаря ДО ачестей операций ла комдо плексул де агрегате се II май адаугэ машина де ц инсталат цэвь, фабриката ц ла ачастэ узинэ. II Л II • II КАЗМИНСКОЕ (цину- II ту л Ставропол), 31. Кул- II тиваторий де планте дин ДО колхозул «Казминский» II ау фолосит резервеле ка- II ре асигурэ ун спор де ре- II колте ын кымпииле Став- II рополулуй унде бынтуе II вынтуриле догоритоаре. II Ей ау формат дин тере- II нуриле агриколе але бри“ гэзилор о сингурэ секцие II колхозникэ де култиваре “ а плантелор авынд ун II парк чентрализат де ма- II шинь, диспечерат, ау ко- II масат асоламентеле. Ын « деташаментеле комплексе II а спорит консидерабил ран« даментул агрегателор де II трактоаре ын фиекаре II скимб. Ын периоада пре- II чедентэ де 5 ань колек- II тивул колхозулуй «Каз- II минский» а обцинут ын II медие пе ан ла култури- II ле пэйоасе апроксиматив 34,5 чентнере ла хектар. II Ачеста есте чел май ыналт II резултат пе ынтрегул ци- ДО нут. Ангажаментеле адоп- ДО тате де колхозничий де ДО аич пе анул курент пре- I/ вэд де а спори продукция ДО ла хектар а грынелор пы- II нэ ла 44 де чентнере. II • IIИ ЧЕРЕПОВЕЦ, 31. Ино- ДО ваторий, де ла узина ме- ДО талурАикэ дин Череповец ДО ау креат диспозитивул де до курэцит зэпада «Бете- до рок», каре ва скути суте до де оамень де мунка ма- )) нуалэ. Пе о платформа спечиалэ иноваторий ау )) инсталат ун мотор ’ Ди- ц зел ку вентилатор. Ма- до шина «Ветерок» ку ажу- ц тору л унуй путерник ку- // рент де аер ынлэтурэ зэ- // пада де пе кэиле ферате » але секциилор аколо, ун- I/ де ын мод обишнуит есте II ку непутинцэ де а фолоси II мижлоачеле техниче де II курэцире. 1( • иИ ЕРЕВАН, 31. Ын капи- » тала Арменией а ынчепут » Луна литературий поли- » тиче, консакратэ Конгре- » сулуй ал ХХУ1-ЛЯ ал » ПКУС. Ын тоате райоа- « неле орашулуй се десфэ- ^ шоарэ «онферинце, експо- н зиций де карте, ынтыл- » нирь ку фрунташий про- « дукцией, ку оамень де »> штиинцэ, де културэ, ку » маештри ай артелор. Стен- » дуриле експусе ла библи- » у от^чь ынфэцишазэ урна- » " шеле реализэрь обцинуте » де Цара Советелор де ла » конгрес ла конгрес. до .(ТАСС). I) ШШ1МГО>ШШШШ.0т!ттШ1ШШШтвт1 II Ь1Н ЫН1ЫМП1ШРЯ КПНГРЕСУЛУИ АЛ XXVI ЛН АЛ ПКУС чинчинал: А В У Л ЫНТЫЙ ПРШ ПАТРИЯ СОВЕТИКЭ к л II • ДИН РЕЛАТЭРИЛЕ АЖЕНЦИИЛОР ТАСС ШИ АТ ЕМ ШИ АЛЕ КОРЕСПОНДЕНЦИЛОР НОШТРИ ПРИНТРЕ ПРИМИЙ Меканизаторий дин господэрия ноастрэ ау репуртат о маре викторие: ей рапортязэ ындеплиниря сарчинилор ла репараря техничий. Ачест ангажамент, асумат ын чинстя Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС, а фост традус ын фант ку о лунэ ынаинте де терменул фиксат. Песте 40 де трактоаре, семэнэториле ши алт инвентар агрикол сынт гата де а еши ын кымп. Ла ефектуаря лукрэрилор ау дат довадэ де мултэ стэруинцэ, май алее, звеяоуриле де репараторь кондусе де комуништий С. Скафару ши М. Михайленко. Локуриле де фрунте ын ынтречеря сочиалистэ ау ревенит судорулуй електрик П. Брынзилэ, лэкэтушулуй Н. Митителу, меканизаторилор Е. Логин, Д. Пынзарь, С. Маноли, И. Каражия. И. КАЛДАРАРУ, бригадир ын совхозул-фабрикэ «Шишкань», ранонул Ниспорень. • • • Ау ынкеят лукрэриле де репараре а техничий ши меканизаторий, каре десервеск колхозул «Прогресс» дин районул Рышкань. С’а евиденцият, ын спечиал, звеноул де репараторь кондус де Ион Вэтаву. Меканизаторий лукрязэ ын презент ла транспортаря ынгрэшэминтелор органиче ын кымп. Ын фиекаре зи ышь депэшеск нормеле тракториштий Ф. Негру, К- Секриеру, М. Маноилэ ши алций. / Колхозничий дин господэрия «Прогресс» ау ынкеят ун контракт де ынтречере сочиалистэ ку згрикулторий дин колхозул «Скынтея». Ау фост трасате объективе марь пентру примул ан ал чинчиналулуй. Л. АЛЕКСА, ковеспондент волунтар. РСС ЛЕТОНЭ. Апроапе 1 милион де радиоле, апарате де радио, магнетоурь, елеитрофоане сынт лансате де пе конвейереле асочиацией де продукцие «Радиотехника» дин Рига. Пе парнурсул чинчиналулуй ал эечеля ла ынтреприндере а фост реынноит пе деплин асортиментул мэрфурилор де консум популар, продукция радиоапаратурий де натегорие супериоарэ ш> де класа ынтый а крескут апроапе де доуэ орь Ын анул 1981 продукция апарателор де ачест фел се ва мэри иу песте 20 проченте. ЫН ФОТОГРАФ НЕ: бригада фрунташэ а реглорилор дин секция апарателор де радио ку транзисторь (де ла стынга ла дряпта) — М. ЛУСТИН, бригадирул А. РУДАКОВ. Г. ТКАЧЕНКО, А. ЕГЛИТИС, М. ДУДЗИНСНИС. Ачест колектив лукрязэ ла асамбларя магиитолей де класа ынтый «Рига-110». Фото де В. ЛИСИЦЫН. Фотокроника ТАСС. Делегацъ ла Конгресул ал XXVI ~ля ал ПКУС Д. В. КРЕЦУЛ. М АНУАЛУЛ МУНЧИЙ САЛЕ Зорин се ридикэ де ла соаре-рэсаре, ревэрсынд луминэ ши о проспециме рэкороасэ. Норий плутеск ынчет пе чер ши умбреле лор се.фак тот май субцирь ши стрэвезий, лунекэ ушор пе стрэзиле орашулуй ши курэцэ парка де безна «опций переций, стрэзиле, фецеле оаменилор. Афарэ е мьез де ярнэ, дар запада, кэзутэ зилеле трекуте, е мынкатэ вэзынд ку окий де кэлдура кам необишнуитэ. Де май биие де 11 ань треке пе ачесте стрэзь конструкторул Думитру Крецул. Куноаште ын деталий фиекаре касэ, фиекаре колц де страдэ, дар ку тоате ачестя н'а трекут ничодатэ непэсэтор пе лынгэ еле, чи а континуат сэ ле студиезе мереу ка пе ун мануал. Мануалул мунчий сале. Ши де фиекаре датэ фаца и се ынсенинязэ де ун зымбет блажин... Дар ятэ кэ а ши ажунс. Ын орэшелул конструкторилор е ынвиораре, яр мембрий бригэзий сынт тоць аич, унул ка унул. — Бунэ диминяца, бэець! — ый салутз бригадирул биневоитор ши, фэрэ а перде тимпул, се ындряптэ спре вестиер. Ымбрэкынд салопетеле, конструиторий ворбеск деспре орьче — фамилие, хокен, филм, дар деспре зиуа де лукру — нич ун кувынт. Ку тоате ачестя, бригадирул симге: бэеций сынт бине диспушь ши вор авя о зи родникэ. Де пе ун морман де пэмынт привеште ка ын палмэ шантиерул ши окюл ажер ал койструкторулуй обсервэ нмедиат: агрегатул де сфределит стационязэ, яр машиниле ку бетон ынкэ н'ау сосит. Пофтим, сэ май зичь кэ зиуа бунэ се куноаште де диминяцэ! Грэбинд пасул, Думитру Владимирович се ынтоарче ын вагонаш, дискутэ ку шефул шантиерулуй, телефонязэ ла дирекция де конструкцие, сунэ аларма... Яр зорий, трежь ши мираць, луминязэ фецеле конструкторилор, бронзате де тоате анотимпуриле анулуй. Ятэ-л пе Павел Бондарьов, лемнарул бригэзий. Тоате каркаселе пентру турнаря мортарулуй сынт фэкуте ануме де ел. Чева май ла о парте требэлуеште Мария Шутак. Еа есте пе дрепт кувынт нумитэ «фемее ку мынь де аур». Професия ей де база е чя де тенкуитор, дар, кынд е невое, поате фи ши петрар, ши бетонистэ. Ши те-ай мира де-й гэси ын бригздэ ун мынуитор май искусит ал вибраторулуй де бетон. Де фапт, фиекаре мембру ал -бригэзий куноаште ну май пуцин де 3—4 месерий. Ритмул мунчии е сусцинут де чеилалць мембри ай бригэзий: Александру Юкаев, Якоб Бурсук, Николай Бригалда, Виктор Раздорожный, Мария Гурдя, Николай Степанов, Степан Кравченко, Валерий Носач ши алций. Оамень харничь ши ашезаць, господарь ын тоате че гындеск ши фак, кэч фиекаре а трекут шкоала мунчий ын бригада, кондусэ де Ероул Мунчий Сочиалисте Д. В. Крецул, депутат ал Советулуй Супрем ал републичий. Прима траншэ а секцией де цесут а фабричий де филатцесут No 2, унде лукрязэ акум колектиеул бригэзий, урмязэ сэ фие датэ ын фолосинцэ ку трей лунь ынаинте де термен, ын луна септембрие а анулуй курент. Аша с'а ангажат колективул ши асумаря обьективелор ынкордате, спорите а девенит о традицие а бригэзий. Астфел, прима траншэ а комбинатулуй, пентру каре Д. В. Крецул с'а ынвредничит де ыналтул титлу де Ероу ал Мунчий Сочиалисте, а фост датэ ын експлоатаре ку ун ан ынаинте де термен. Ку мулт ынаинте де терменул превэзут ау фост финисате лукрэриле ши ла транша а доуа. Фэкынд о привире ретроспектива, адэугэм, кэ конструкция комбинатулуй де бумбак ын Тираспол а фост превэзутэ де директиееле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Де менционат, кэ пентру конструкция ачестуй жигант индустриал де пе Нистру а фост резерват апроапе де доуэ орь май пуцин тимп декыт, сэ зичем, с'а резерват пентру конструкция ынтреприндерилор симиларе дин Тернопол ши Донецк. Принтре примий конструкторе, каре ау венит пе майданул де ла маржиня Тирасполулуй ын анул 1970, ау фост ши мембрий бригэзий, кондусе де Д. В. Крецул. Конструкция комбинатулуй а фост ынкрединцатэ дирекцией де конструкций No 28 а трестулуй тираополян, каре ера кондусэ пе атунч де Ероул Мунчий Сочиалисте Игнат Думитрович Дяченко, минунат ом, конструктор емерит ал републичий, актуалменте пенсионер персонал. — Ын фаца ноастрэ а фост ынаинтатэ о сарчинэ дестул де гря-, — мэртурисеште Игнат Думитрович. — Ын патру ань требуя сэ ынэлцэм прима траншэ а комбинатулуй. Принчипалул пентру ной ера турнаря фундаментелор. Ритмуриле се черяу грэбите пентру а дескиде фронт де лукру челорлалць мунчиторь. Метода ын флукс де турнаре а фундаментелор ну не пермитя сэ фачем фацэ черинцелор. Ера невое де о метода май ефичиентэ, доар фундаментеле требуяу турнате пе о супрафацэ де 16 хектаре. Суте де мий де метри кубь де пэмынт требуяу «рымаць» ши ну нумай о датэ. Ануме ын асеменя кондиций колективул бригэзий, кондусе де Д. В. Крецул, а инвентат ши а ынтродус ын практикэ метода де пилонь пирамидаль. Ефектул економик ал ачестей ной методе се екивалязэ ын суте де мий де тоне де бетон ши армэтурэ економнеите. Нумай ла конструкция тунелулуй де комуникаций ау фост економисите 60 мий де рубле. ...Е дупэ амязэ. Ын вагонашул де ажитацие Думитру Крецул, нумай че ынторс де ла конгресул ал ХУ-ля ал ПК ал Молдовей, се гындеште кум сэ повестяскэ товарэшилор сэй деспре атмосфера форулуй, деспре амплул програм економик ши сочиал, скица'т ла конгрес. О сумедение де гындурь! Ау рэмас ын урмэ трей зиле каптиванте де лукру ын сала палатулуй «Октомбрие» дин капитала. Думитру Владимирович а визитат кытева шантиере ной дин капиталэ. А фост ши пе ла Ероул Мунчий Сочиалисте Г. А. Селекций, векюл луй приетен, партенер де ынтречере сочиалистэ. Дар ятэ кэ бэеций ау ынтрат парка пе необсервате ын вагонаш ши-л привеск искодитор. Ку рэсуфларя опритэ аскултэ конструкторий комуникэриле бригадирулуй деспре конгресул ал ХУ-ля, деспре шантиереле капиталей. — Май пе скурт, товарэшь, Хотэрыриле конгресулуй 'не облигэ сэ ымбунэтэцим дин рэдэчинэ ши пе орьче кале ситуация ын конструкцииле капитале, дар ачаста ынеямнэ, кэ деспре фиекаре конструктор се жудекэ ну дупэ кувинтеле луй, чи дупэ фапте, — конкиде бригадирул. Ка де обичей, й-а аскултат пе тоць, дынду-ле посибилитате сэ-шь спунэ пэреря, ка апой сэ поатэ лэмури жуст проблемеле некларе. Д. В. Крецул аре о пэдагожие а са ын лукрул ку оамений. — Думитру Владимирович,— релатязэ деспре ачаста В. А. Кудрявцев, секретарул ал дойля ал комитетулуй орэшенеск де партид Тираспол, — есте мереу пэтрунс де сентиментул ынэлтей даторий ши де о дисчиплинэ интернэ де фер. Ел гындеште ши акционяээ де пе позиций де стат. Сэ адэугэм аич капачитэциле луй организаториче, арта де а-л коинтере (Сфыршит ын лахк. 3). КУРСУЛ-КАЛЯ ИНТЕНСИВЭ ДЕ ДЕЗВОЛТАРЕ Принчипала формацие интегратэ а комллексулуй агроиядустриал, алиментар ал М.олдовей есте асочиация «Молдвинпром». Волумул ануал ал продукцией ей а атинс ын чинчиналул ал зечеля чифра де 1,8 милиарде де рубле. Ачестей асочиаций ый ревин 48,5 проченте дин волумул продукцией рамурилор алиментаре але републичий, май мулт де жумэтатё дин пряма «рескутэ ши апроапе ынтряга кантитате де стругурь колектаць. Еа дэ а чиния парте днн - винуриле бруте фабрикате ын царэ. Ын анул 1981 ши ын чинчиналул ал унспрезечеля ын фаца асочиацией «Молдвинпром» стау сарчинь марь ши де рэспундере. Еле ау фост диекутате ын лумина преведерилор проектулуй КЧ ал ПКУС пентр; Конгресул ал ХХУЬля ал партидулуй ши хотэрырилор конгресулуй ал ХУ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ын кадрул уней адунэрь а активулуй де партид ши економик ал лукрэторилор асочиацией, каре а авут лок ла 31 януарие. Апречиинд ын мод критик активитатя рамурий ын ултимий чинч ань, партичипанций ла адунаре шь-ау кончентрат атенция асупра фолосирий максимале а посибилитэцилор дезволтэоий интенсиве а продукцией агриколе ши индустриале. С’а менционат, кэ пентру асигураря прогресулуй континуу с’а фэкут мулт ын чинчиналул ал зечеля. С’а мэрит нумэрул совхозурилор-фабрикэ, ау фост креате о серие де .ной асочиаций районале. С’ау лэржит супрафецеле култивате ку вицэ-де-вие, а крескут апроапе де доуэ ор^ роада глобалэ де стругурь. Вннле каре окупэ ын структура теренурилор агриколе 36 проченте дау 62 проченте дин продукция агриколэ глобалэ. Асочиация а континуат а:кче_ лераря дезволтэрий винификацией. Ау фост дате ын експлоатаре зече фабричь де винификаре примарэ ши ной капачитэць де продучере а шампанией. Ын прочесул реконструкцией ынтреприндерилор ын функциуне ау фост инсталате утилаже пентру прелукраря а 330 мий тоне де стругурь пе сезон. А крескут греутатя спечификэ а продукцией винурилор де калитате супериоарэ, а к&ньякурилор ши шампанией, каре се букурэ де о ларгэ кэут,аре. А спорит де шапте орь волумул продукцией атестате ку категория супериоарэ а калитэцнй. Анализынд мунка депусэ, рапорторул — Н. Н. Лукьянов, прешедиятеле асочиацией агроиндустриале «Молдвинпром», прекум ши А. П. Титов, локциитор де шеф де дирекцие ла Министерул индустрией алиментаре ал Униуний РСС, А. И. Шатунов, директорул совхозулуй-фабрикэ «Цветущая Молдявия» ал асочиацией дин Стрэшень, А. А. Ткаченко, директорул женерал ал асочиацией дин Леова, ши алций, «аре ау луат кувынтул ла адунаре, ау спус, кэ дин кауза липсей уней дисчиплине де продукцие, де стат ши партиниче кувените дин партя унор кондукэторь ай асочиациилор ши господэриило,р, дин кауза контролулуй слаб асупра активитэций лор ау фост ынрежистрате неажунсурь ын витакултурэ — рамура принчипалэ а агрикултурий. Н’а фост ындеплинитэ сарчина пе чинч ань ла сэдиря ноилор плантаций, есте ынкэ маре нумэрул савхозурилор-фабрикэ, ын каре е микэ роада де стругурь ла хектар. Ын чинчиналул ал/ унспрезечеля урмязэ сэ фие мэрите ануал плантацииле де вицэ-девие ку чел пуцин 10—12 мий де хектаре ши ридикате ла ефыршиттл анулуй 1985 пынэ ла 170—180 мий де хектаре. Уна дин сарчиниле примордиале о конституе интенсификаря активитэций де кончентраре а витикултурий ын зонеле де суд, чентралэ ши де вест, спечиализате ын продучеря винурилор бруте роший де калитате супериоарэ, винурилор албе де масэ ши пентру шампание, винурилор бруте пентру коньякурь. Проектул Дирекциилор фундаментале преведе асигураря ын републикэ а уней продукций модий ануале де поамэ де 1,5—1,6 милиоа-не де тоне. Асочиация «Молдвинпром» требуе сэ споряскэ продукция глобалэ де стругурь пынэ ла 1 милион де тоне. Паралел ку лэржиря плантацинлор ла реализаря ачестуй индиче требуе сэ контрибуе мунка интенсэ ши персеверентэ пентру крештеря интенсификэрий витикултурий, пентру тречеря ей пе о базэ индустриалэ. Есте импортант де а асигура перфекционаря агротехничий, формаря акчелератэ а бутучилор де вицэ-девие, фолосиря ефичиентэ а ынгрэшэминтелор органиче ши минерале, апликаря пе ларг а мижлоачелор биоложиче ши кимиче де протекцие а плантелор, прекум ши а стимулаторилор крештерий. Нечеситэ о сериоасэ атенцие ымбунэтэциря стэрий де лукрурь дин активитатя пепиниеристикэ. Требуе сэ не окупэм май мулт де селекционаря компоненцей де сой а плантелор. Ворбиторий ау сублиният, кэ ын витикултурэ аре о маре ынсемнэтате редучеря келтуелилор де мункэ пе сама тратэрий ийтервалурилор динтре рындурь ку ербичиде. Ачест прочедеу агротехник есте ын ачелаш тимп унул дин мижлоачеле ефичиенте де комбатере а ерозиуний солурилор пе повырнишурь. Меканизаря операциилор технолоАиче оферэ посибилитатя де а елибера мий де оамень де ла ынгрижиря плантациилор ши де ла транспортаря реколтей. Ын легэтурэ ку ачаста меритэ сэ фие ынтродус комплексул де машинь пентру формаря бутучилор, пропус де асочиация штиинцифюсэ-де продукцие «Виерул». О резервэ ефичиентэ а прогресулуй ын витикултурэ есте фолосиря експериенцей фрунташилор. Дрепт екземплу ын ачастэ привинцэ пот серви, ынтре алтеле, совхозуриле-фабрикэ «Молдова» ал асочиацией штиинцифиче-де продукцие «Яловень», «Орак» ал асочиацией дин Леова, «Виноградарь» ал асочиацией дин Кахул, «Лэргуца» ал асочиацией дин Кантемир ши «Чобручиу» ал асочиацией дин Суворов. Аич ын декурсул чинчиналулуй с’ау обцинут ануал ын медие кыте 80—90 ши кяр май мулте чентнере де стругурь ла хектар. Ла адунаре с’а меиционат, кэ асочиация требуе сэ континуе сэдиря ынчепутэ ын аний трекуць а ливезилор де тип интенсив ын вылчеле, ын лунчиле инундабиле ши пе алте пэмынтурь каре ну сынт буне пентру витикултурэ. Ачаста дэ посибилитатя де а спори продукция де фрукте ши, прин урмаре, де а ридика рентабилитатя совхозурилоргфабрикэ. Ымбинаря рационалэ а вити± културий ши помикултурйй асигурэ карактерул стабил ал економией господэриилор. Асочиацииле районале ши совхозуриле - фабрикэ але «Молдвинпром»-улуй, ау сублиният ворбиторий, требуе сэ дее довадэ де о май маре, «нсистенцэ ын че привеште спориря роадей де културь череалиере, ынтэриря ши дезволтаря базей фуражере. Марь посибилитэць пентру крештеря продукцией де карне оферэ лэржиря кос«перэрий интергосподэрешть ши интердепартаментале. Есте нечесар сэ фие (Сфыршит ын паж. 3).