Moldova Socialista, 1981 (LVII/103-127)

1981-05-01 / nr. 103

СЗРБЭТОЙРЕ й ФЭУРИРИ Скэлдатэ’н разеле зглобий але соарелуй примэвэратик, ымподобитз’н пурпурул драпелелор ши ал панкартелор, луминатэ де флсрь ши де зымбетеле миршоанелор де трудиторь, каре пэшеск ын ынтинселе колоане але демонстранцилор, планета есте астэзь деосебит де ынкынтэтоаре. Маря арматэ мондиалэ а мунчий, пентру каре сэрбэториря Зилей де 1 Май а девенит о фрумоасэ традицие, пентру а 92-а оарэ ефектуязэ комбатива тренере ын ревистэ а форцелор сале, а коезиуний политиче ши а фрэцией де класэ ын лупта пентру идеалуриле комуне, паче ши приетение ынтре попоаре, ымпотрива недрептэций сочиале, реакциуний ши агресией империалисте. Глориосул нород советик маркязз ачастэ луминоасэ сэрбэтоаре ку о деосебитэ ынсуфлецире, ын атмосфера унуй немайвэзут авынт политик ши де мункэ, женерат де хотэрыриле историкулуй Конгрес ал ХХУ1-ля ал ПКУС, каре, фэкынд биланцул реализэрилор дин чинчиналул трекут, а дескис перспективе ной але конструкцией комунисте, а детерминат стратегия ши тактика политичий интерне ши екстерне а партидулуй ностру лснинист ын аний 80. «Ной интенционэм сэ не кончентрэм тоате путериле пе доуэ дирекций речипрок легате,— а сублиният товарэшул Л. И. Брежнев, Секрегарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ын кувынтаря роститэ ла ынкидеря конгресулуй.— Уна динтре еле есте фэуриря комунистэ, а доуа есте ынтэриря пэчий». Пэшинд ла демонстрация де азь каденцат, ку драпеле роший ши панкарте, ной не конфирмэм хотэрыря ферма де а лупта консеквент ши де акум ынаинте пентру триумфул деплин ал идеилор ши каузей марелуй Ленин, традучеря ын вяцэ а планурилор партидулуй, не манифестам ну нумай доринца, чи ши воинца политика де а фаче тотул ын нумеле пэчий — ын нумеле уней пэчь трайниче, де неклинтит. Май пуцнн де доуэ лунь ау трекут де ла ынкееря лукрэрилор мэрецулуй фор ал комуништилор дин царэ, дар контуруриле ноилор бируинце пе фронтул фэуририй девин тот май пронунцате. Прин сыргуинца ши ентузиазмул лор лукрэторий дин индустрие ши агрикултурэ, штиинцэ ши културэ ау ши ынскрис примете филе стрэлучите ын летописецул де мункэ ал ноулуй чинчинал. Претутиндень се десфэшоарэ дин че ын че май ларг ынтречеря социалиста пентру ындеплиниря ынаинте де термен а сарчинилор пе примул ан ал чинчиналулуй ал унспрезечеля. Примеле сукчесе, ынрежистрате пе рэбожул ноулуй чинчинал, конституе о премизэ сигурэ, кэ ынкэ ын анул ачеста се ва фаче ун пас импортант пе каля спре атинжеря обьективелор луй. Сарчиниле формулате де партид сынт ынкордате, де маре амплоаре, ынсэ пе деплин реале. Ын мунка титаникэ пентру реализаря лор не бизуим пе уриашул потенциал економик ши спиритуал, пе каре л-а атинс де акум цара, пе вреря де неклинтит а милиоанелор де фэурарь. Путеря индустриалэ а Цэрий Советелор есте експриматэ актуалменте прин индикаторь че уймеск, трезеск мындрия ноастрэ, а тутурор. Ятэ нумай кыцьва динтре ей: акум ной екстражем ануал песте 600 милиоане гоне де петрол ши газе, продучем май мулт де 150 милиоане тоне де оцел, апроапе 115 милиоане тоне де ынгрэшэминте минерале, 150 милиоане тоне де чимент. Л а тоате ачесте позиций Униуня РСС с’а ситуат трайник пе примул лок ын луме. Не сынт грандиоасе реализэриле ши ын домениул дезволтэрий сочиале. Атыт еле, кыт ши асигураря де надежде а секуритэций нородулуй советик се базязэ пе сукчеселе економией. Деч, ку кыт вом мунчи май бине, май продуктив, ку кыт вом асигура май дин плин крештеря ефичиенцей продукцией ши ымбунэтэциря калитэций ей, ку атыт май репеде ва путя фи традусэ ын фапт политика сочиалэ а ПКУС, дрепт резултат ал кэрея се ымбунэтэцеск ын коктинуаре кондицииле де вяцэ але фиекэрей фамилий, се асигурэ дезволтаря де май департе а демокрацией, се перфекционязэ модул де вяцэ советик. Ни-й сигур пасул спре вииторул феричит, пе зи че трече ни-с тот май пондерабиле викторииле обцинуте. О доведеск елоквзнт нумероаселе рапоарте де мункэ, пе каре ле презинтэ астэзь орашеле, райоанеле, колективеле ынтреприндерилор, господэриилор агЬиколе, асочиациилор, май алее але челор декорате ку драйеле роший але партидулуй ши гувернулуй. Есте семнификфтив фаптул кэ пе паркурсул луптей ынтрегулуй попор пентру реализаря преконизэрилор партидулуй аре лок прочесул ынтэририй ын континуаре а унитэций политикоидеоложиче, сочиале ши интернационале а сочиетэций сочиализмулуй дезволтат. Форца че не чиментязэ унитатя, не дескиде ной оризонтурь есте скумпул Партид Комунист ленинист. Ын ачастэ минунатэ Зи де 1 Май шь-а ымбрэкат челе май алесе страе ши фрумоаса, ынсоркта ноастрэ републикэ—Молдова Советикэ, каре ынфлореште мереу ын констелация републичилор советиче сурорь. Стрэзиле орашелор ей албе ши але сателор примените сынт плине де луме. Сэтений ши орэшений ау ешит сэ рапортезе Патрией, партидулуй деспре сукчеселе лор ын мункэ, ла ынвэцэтурэ, сэ-шь манифесте ынкэ ши ынкэ о датэ деволгаментул немэржинит фацэ де КЧ ал ПКУС, де Бироул сэу Политик ын фрунте ку Леонид Ильич Брежнев, дечизия де а обцине ной викторий пе фэгашул конструкцией веций ной. Де нерекуноскут не-а девенит република ын ултимий ань. Лукрул ачеста се веде деосебит де бине ын индустрие. Вин сэ конфирме афирмация датэ ши резултателе ындеплинирий планулуй де стат пе примул триместру ал анулуй курент ын ачастэ рамурэ импортантэ. Астфел, планул а фост депэшит ла волумул продукцией, ла продуктивитатя мунчий ши ла фабрнкаря мажоритэций челор май импортанте типурь де артиколе. Сукчесе марь с’ау ынрежистрат, ын спечиал, ла продукция апарателор, мижлоачелор де аутоматизаре ши пьеселор де скимб пентру еле, утилажелор техноложнче пентру турнэторие, инсталациилор техниче де илуминат, машинилор агриколе, ардезией, конфекциилор, нутрецурилор комбинате, унтулуй, консервелор, мэрфурилор де менире сочиал-културалэ ш.а. Трансформэрь уриаше ау авут лок ын аний Путерий Советиче ши ын сатул молдовенеск, ын агрикултура сочиалистэ а републичий. Презентынд ачесте трансформэрь, прекум ши рапоартеле лор де мункэ ла митингурь ши демонстраций, плугарий се грэбеск апой спре огор, унде-й аштяптэ о мулциме де требурь урженте: семэнатул рэсэритей ши пэпушоюлуй, плантатул легумелор ши тутунулуй, алте лукрэрь, че ну пот фи амынате. Адикэ ей континуэ сэ маркезе сэрбэтоаря прин мункэ ынарипатэ спре бинеле Патрией. Стрэзиле ши пецеле орашелор ши сателор ынфрумусецате ку грижэ сынт паркурсе астэзь де мий ши мий де демонстранць ку букурия ын суфлет, ку зымбетул пе бузе. Ын фаца трибунелор трече омул советик — патриот, трудитор, интернационалист. Пуртынд сус драпелул Марелуй Октомбрие, драпелул интернационализмулуй пролетар, афирмынд прин мунка са плинэ де ынсуфлецире пачя ши комунизмул, ел ынтрукипязэ ын фапте конкрете идеиле атотбируитоаре але марксизм-ленинизмулуй, салутэ попоареле тутурор цэрилор, скандынд дин инимэ: — Трэяскэ 1 Ма и—3 иуасолндаритэций интернационале а оаменилор мунчий ын лупта ымпотрива нмпериализмулуй, пентру паче, демокрацие ши социализм! Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета «паре дв «» 1 май <924. $ Мй 103 # ВйНерЬ, 1 Май 1981 • Прецул 2 коп. Суб драпелул луй Ленин, суб кондучеря Партидулуй Комунист— ынаинте, спре виктория комунизмулуй! ЦАРА ЫН ЗИ ДЕ МАЙ Цара мя, че солемнэ, че мындрэ ымь ешть, Кипул тэу л-ай алее дин фрумоасе повешть. Порць брэцарэ де аур пе'нтиндерь де плай — Зи де Май! Оастя та де войничь, де фечорь-фэурарь Ымплетеште кунунэ дин фаптеле мдрь. Порць брэцарэ де аур пе'нтиндерь де плай — Флорь де Май! Пешим тэй вмгурошь сынт ын марш неоприт, Вииторул се наште суб болць, феричит. Порць брэцарэ де аур пе'нтиндерь де плай Имн де Май! Стяуа Пэчий о'налць песте кулме де времь, Ла'нфрэцире де браце ын луме ту кемь. Порць брэцарэ де аур пе'нтиндерь де плай — Стяг де Май! Цара мя, че солемнэ, че мындрэ ымь ешть, Кипул тэу л-ай алее дин фрумоасе повешть. Порць брэцарэ де аур пе'нтиндерь де плай — Крез де Май! Владимир РУСНАК. ЦИЕ, ПА ТРИЕ,ЦИЕ, ВАХТА АГРИКУЛТОРИЛОР Агрикулторий дин царэ ынтымпинэ зиуа де 1 Май ку о мункэ ыналт продуктивэ пе огоаре. Потривит дат.елор ДЧС а Униуний РСС, пынэ ла 27 априлие ей ау ынсэмынцат културиле де примэварэ пе о супрафацэ де 26,1 милиоане де хектаре. Лукрязэ ку ынсуфлецире меканизаторий дин режиуниле де суд але Федерацией Русе, дин Украина, Молдова, дин републичиле Асией Мижлочий ши Транскауказией. Ын Украина, бунзоарэ, културиле де примэварэ ау фост семэнате пе о супрафацэ де песте 10 милиоане де хектаре. Ын ансамблу пе царэ културиле череалиере ши легуминоасе пентру боабе ау фост ынсэмынцате ле 13,1 милиоане де хектаре. Грыул окупэ 825 мий де хектаре, орзул — 6,6 милиоане де хектаре, пэпушоюл •— 1,1 милиоане де хектаре. Континуэ семэнатул културилор техниче. Пе о супрафацэ де апроапе 3 милиоане де хектаре с’ау ынсэмынцат бумбак, сфекла де захэр окупэ 2,2 милиоане де хектаре, яр рэсэрита — 1,3 милиоане де хектаре. Креште ритмул де ынсэмынцаре а инулуй ку фибрэ лумгэ ши а кынепей. (Кор. ТАСС). , АМ ТЕРИИНАТ ЫНСЭМЫНЦЗРИЛЕ Меканизаторий дин господэрииле асочиацией агроиндустриале дин Григориопол а Министерулуй пентру господэрия фруктелор ши легумелор ал републичий ау репуртат о фрумоасэ викторие ын ынтречеря сочиалистэ консакратэ Зилей де 1 Май. Ей ау терминат ынсэмынцэриле де примэварэ. Примул лок ын ынтречеря сочиалистэ а ревенит меканизаторилор дин совхозул «Мичурин». Ей шь-ау асумат пентру анул курент ангажаментул де а реколта ын медие ла хектар 60 чентнере де пэпушойгрэунце, 25 чентнере де рэсэритэ ши 450 чентнере де легуме. Чел май ыналт рандамент ал техничий л-ау ынрежистрат тракториштий М. А. Погребай ши Ф. Г. Шапа. Речент ей ау ынсэмынцат ынтр’о сингурэ зи кыте 60 хектаре де пэпушой ши рэсэритэ. Легумикултура е рамура принчипалэ а асочиацией ноастре. Дар совхозуриле култивэ ши пэпушой, рэсэритэ. Ефектуаря ын ритм рапид ши ла нивелул черут а ынсэмынцэрилор е кезэшия унор реколте ым.белшугате. А. НЕСМИЯНОВ, локцииторул пентру агрикултурэ ал директорулуй женерал ал асочиацией агроиндустриале дин Григориопол. ВАЛОАРЯ ИНИЦИАТКВЕЙ Ла асочиация интеррайоналэ де продукцие а индустрией локале а гэсит о ларгэ сусцинере инициатива бригэзилор конду се де Т. Ротарь ши Л. Ротарь, крре ау хотэрыт сэ редукэ ку 10 проченте нормеле де тимп ла конфекционаря артиколелор Календарул де мункэ ал ачестор колективе индикэ луна юние. Ау ынчепут сэ лукрезе ын контул луний май ши челелалте бригэзь дин секция де конфекций, кондусэ де кому нист.а Р. Петрашова. Ачест колектив децине ку фермитате ьштыетатя ын ынтречеря сочиалистэ ла асочиацие. Л а фрунташь се алиниязэ ши челелалте сектоаре де продукцие. Ку ефортурь комуне а фост ындеплинит ынаинте де термен планул де продукцие пе 4 лунь. Ынкадраць ын Ынтречеря сочиалистэ унионалэ пентру ындеплиниря ынаинте де термен а сарчинилор чинчиналулуй ал унспрезечеля, мунчиторий де ла асочиацие ау хотэрыт сэ фабриче ын анул курент песте преведериле планулуй продукцие ын валоаре де ун милион де рубле. Вор фи ынсушите 24 де артиколе ной. Н. ЧЕКАН, директорул женерал ал асочиацией интеррайонале де продукцие а индустрией локале дин Единец. ПЕ АРИПА ЫНТРЕЧЕРИЙ Колективул ностру а партичипат актив ла ынтречеря сочиалистэ ын чинстя Зилей де 1 Май. Фиекаре шофер ышь депэшя норма. Ын трей лунь але анулуй курент ау фост ефектуате песте 25 мили оане де километри-тоне ши ам транспортат чирка 20 мий тоне де диферите ынкэркэтурь, чея че депэшеште ку мулт сарчина планификатэ. Колекти.вул ынтреприндерий де транспорт ауто а адус сэрбэторий мунчий ши а примэверий фрумоасе кадоурь. Пе примул лок ын ынтречеря сочиалистэ индивидуала се афлэ шоферул В. Скафарь. Ел мунчеште демулт ын контул луний юлие. Калкулынду-шь тоате посибилитэциле, фрунташул а хотэрыт сэ ындеплиняскэ сарчина чинчиналэ ын дой ань ши жумэтате. Екземплул луй есте урмат де ынкэ 20 де шоферь дин колектив. Аутомобилиштий се прегэтеск интенс пентру ноул сезон де транопортаре а легумелор ши а фруктелор. В. КУРКУБЕТ, шофер ла база де транспорт ауто No 4. дин Стрэшень а Министерулуй господэрией фруктелор ши легумелор ал РСС Молдовенешть. ПЕНТРУ О Р0АД9 РЕКОРД Витикулторий бригэзий кондусе де Л. Н. Овчиников, Ероу ал Мунчий Сочиалисте, дин совхозул-техникум де планификаре а економией, шь-ау трасат пентру примул ан ал чинчиналулуй ун обьектив маре. А хотэрыт сэ кряскэ о роадэ-рекорд де стругурь: кыте 135 чентнере ла хектар. Експериенца бригэзий конфирмэ кэ обьективул е реал. Виерий обцин ан де ан реколте ымбелшугате. Леонид Николаевич лукрязэ ын господэрие май мулт де ун пэтрар де вяк. Ел а ажутат май мултор тинерь сэ ынсушаскэ агротехника прогресистэ ши сэ апличе ын мунка практикэ куноштинцеле акумулате. Мештерь искусиць ын витикултурэ ау девенит Р. Адук, М. Козлов, Н. Раевская ши алций. Луй Л. Н. Овчиников и с’а конферит титлул онорифик «Ындрумэтор ал тинеретулуй». Лукрэриле де примэварэ ын вий се десфэшоарэ ын мод организат. Курэцитул ши легатул ын ускат ал вицей-де-вие а фост терминат ынаинте де графикул ынтокмит ын преалабил. Бригада а плантат ши о ливадэ ноуэ. Г. ШЕЛАРЬ, агроном ын совхозул-техникум дин сатул Гыска, районул Кэушань. ЫНМЫНАРЕ ДЕ ДЕКОРАЦИЙ Л а 29 априлие Н. Д. По ков ши П. И. Шапа, локц] торь ай Прешединтелуй Со тулуй Миништрилор ал Р Молдовенешгь, ау ынмьп ордене ши медалий але У: уний РСС унуй груп де м1 читорь, инжинерь, техничш ши службашь де ла ынт приндериле, асочиацииле организацииле унуй шир министере ши департаме: але републичий. Ей й-ау с личитат ку кэлдурэ пе чей , кораць, ле-ау урат ной сук се ын ындеплйниря сарчинил де план ши ангажаментел сочиалисте адоптате пе прим ан ал актуалулуй чинчин; мултэ санэтате ши феричи пе'рсоналэ. Чей декораць ау мулцэм дин тот суфлетул Комитетул Чентрал ал ПКУС ши Пре: диумулуй Советулуй Супр< ал Униуний РСС пентру ына та апречиере а мунчий лор г ау дат асигурэрь, кэ ышь в дэруи ши де акум ынаин тоате форцеле, куноштинце ши причеперя традучерий I вяцэ а историчелор хотэры але Конгресулуй ал XXVI-, ал ПКУС ши хотэрырилор ко гресулуй ал ХУ-ля ал Парт дулуй Комунист ал Молдове (АТЕМ1