Moldova Socialista, 1982 (LVIII/76-101)

1982-04-01 / nr. 76

I Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРаЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕ Йг АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газет* «пар* да па 1 май 1924. # No 76 (14984| Жой, 1 алрилие 1982 • пРецУп з коп. А ГРОНОМУЛ Бенедикт Алексеевич Казак есте бине куноскут ши се букурэ де мултэ стимэ ын районул Окница. Де песте зече ань ел кондуче о бригадэ комплекса ын колхозул «Правда». Стима консэтенилор сэй. ауторитатя професионалэ ну й-ау кэзут дин сенин. Бенедикт Алексеевич есте ун фоарте бун куноскэтор ал продукцией, ал пэмынтурилор пе каре ле ынгрижеште ши ал оаменилор ку каре ышь фаче датория фацэ де огор. Биография де мункэ шь-а ынчепут-о ын калитате де механизатор аич, ла Клокушна. Апой ау урмат студииле ла Институтул Агрикол «М. В. Фрунзе» дин Кишинэу ши, дупз пуцин тимп де лукру ын постул д|е агроном пентру плантацииле мултиануале, а прелуат кондучеря ачестей бригэзь комплексе. Е ун кондукэтор причепут ши ку буне аптитудинь организаторича, гэсеште лимбэ комунэ ку оамений, деачея ши требуриле ый мерг бине. Бинеынцелес, ачеСта ну е ун каз уник ын фелул сэу. Мулць фоарте мулць агрономь, инжинерь, зоотехничиень ши медичь ветеринарь се афлэ акум ла кондучеря бригэзилор, секциилор де продукцие, деташаментелор, фермелор ши комплекселор. Кэч ла ора актуалэ, кынд агрикултура куноаште о дезволтаре континуэ пе каля интенсификэрий, кончентрэрий ши спечиализэрий, а кондуче ачесте субдивизиунь де продукцие ну есте ун лукру симплу. Фермеле, бригэзиле, секцииле сынт акум субдивизиунь економиче марь, дотате ку машинь модерне. Пе ачестя ле пот кондуче ку буне резултате доар спечиалиштии бине прегэтиць, каре сынт версаць атыт ын техноложие, кыт ши ын економие, ын организаря продукцией. Ятэ де че1 ниве- ОРГАНИЗАТОРЬ АЙ ПРОДУКЦИЕЙ АГРИКОЛЕ лул де калификаре а кадрелор дин верига мижлочие, причеперя лор де а кондуче лукруриле пе база реализэрилор штиинцей ши експериенцей ынаинтате капэтэ о маре импортанцэ. Адевэрул а фост сублиният ши де Л. И. Брежнев ын речента кувынтаре роститэ ла Ташкент. Партидул консидерэ мунка ку кадреле дин верига мижлочие дрепт парте инсепарабилэ а политичий сале аграре. Мэртурне вне ын ачест сенс есте ши куноскута хотэрыре а КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС «Ку привире ла мэсуриле суплиментаре пентру стимуларя тречерий спечиалиштилор агрикултурий ла лукру ын калитате де кондукэторь ай секциилор, бригэзилор, фермелор ши ай алтор субунитэць але вернжий мнжлочий а продукцией дин колхозурь ши совхозурь». Ачастэ хотэрыре а авут ун путерник екоу ши ын рындуриле спечиалиштилор дин агрикултура ре публичий. Ка рэспунс ла еа, суте де инжинерь, агрономь, зоотехничиень ши медичь ветеринарь ау прелуат кондучеря субдивизиуннлор респектнве. О маре атенцие се акордэ промовэрнй спечиалиштилор ын фрунтя сектоарелор де продукцие, спре екземплу, ын колхозул «Киров», районул Рышкань. Аич фиекаре бригадэ, ферма е кондусэ де спечиалишть ку студий медий ши супериоаре. Пентру статорничиря кадрелор се апликэ мэсурь де стимуларе моралэ ши материалэ. Бригадирилор ши шефилор де ферме ли се конферэ категория ынтыя ши а доуа, ын функцие де стажиул де лукру, ындеплиниря сарчинилор де продукцие. Ачесте категорий але мэестрией атраг дупэ сине ынсемнате суплиментэрь ла плата де базэ. Ла фел се прочедязэ ши ын колхозул «XIX съезд КПСС», районул Бричень, ш. а. Кондукэторий дин верига мижлочие сынт адевэраций организаторь ай продукцией, промоторий немижлочиць ай прогресулуй техник ын домениул лор де активитате. Меритэ тоатэ лауда спиритул де инициатива ши де креацие ал унор астфел де кондукэторь дин верига мижлочие, кум сынт С. М. Пармакли, С. М. .Лунгу ши 3. Г. Паскалов, Ёрой ай Мунчий Сочиалисте, С. Г. Хаста, Н. И. Пара, лауреаць ай Премиулуй де Стат ал Униуний РСС, ш. а., каре обцин систематик реколте марь ши стабиле, ынтрецин легэтурь ку саванций, адукынд о субстанциалэ контрибуцие ла перфекционаря техноложиилор индустриале де култиваре а плантелор агриколе. Де ун престижну професионал бннемеритат се букурэ ын републикэ кондукэторий де деташаменте ши бригэзь меканизате, ка П. Ф. Дурня дин колхозул «Киров», районул Фэлешть, С, А. Армяник дин совхозул «Путь к коммунизму», районул Суворов, Л. С. Рылский дин совхозул «Заря» ал АШП «Селекция», М. К. Нистор дин колхозул «Заря коммунизма», районул Глодень, каре ын кондицииле греле дин анул трекут ау реколтат кыте 60 чентнере де череале ла хектар. Фиинд ынфрэциць ку штиинца, авынд о ыналтэ дисчиплинэ техноложнкэ ши а мунчий ын колектнвеле пе каре ле кондук, ачешть организаторь ай продукцией агриколе штиу сэ факэ фацэ сарчинилор кяр ши ын кондицииле челе май компликате. Ын ачелаш аспект ар путя фи менционаць аич ши Ероул Мунчий Сочналисте М. Ф. Бобок, бригадир ын колхозул «Заря Молдавии», районул Фэлешть, Н. Мазуренко, кокдукзторул уней бригэзь легумиколе де комсомолишть ши тинерет дин колхозул «Ленин» (с. Чобручиу), районул Слобозия, бригадирий витикулторь В. Е. Захария дин совхозул-фабрикэ «Виноградарь», районул Кахул, В. С. Булига дин колхозул «Пушкин», районул Ниспорень, ши мулць алций а кэрор ыналтэ компетенцэ, дисчиплинэ, мункэ асидуэ се материализязэ ын роаде динтре челя май ымбелшугате. Асеменя бригадирь ышь ындеплинеск ку адевэрат ролул де организаторь ай продукцией ши де едукаторь ай оаменилор дин колектив. Еяца а арэтат кэ реушита де ансамблу а господэриилор депинде де акуратеця ку каре се мунчеште ын субдивизиуниле де продукцие. Ануме аич, ын верига мижлочие а продукцией агриколе, се хотэрэште дестинул планурилор, ангажаментелор сочиалисте асумате де кэтре фиекаре господэрие. Л а ора актуалэ ынкэ ну тоате субдивнзиуниле сынт кондусе де спечиалишть. Ын фрунтя мултора динтре $ле се афлэ практичиень. Мажоритатя ачестора сынт кондукэторь искуснць, избутеск сэ се аките де облигацииле че' ле ревин. Импортант есте ка организацииле де партид сэ ле ажуте ачестор оамень ла лэржиря оризонтулуй лор де куноштинце, ла ридикаря континуэ а нивелулуй професионал ши организаторик, ролулуй де едукаторь ай субалтернилор. Ку пэрере де рэу, ынкэ ну претутиндень се фаче ачест лукру. Яр аколо унде кондукэторий дин верига мижлочие ну сынт ла ынэлцимя професионалэ черутэ де зилеле ноастре, унде ну ли се акордэ ажуторул кувенит дин партя спечиалиштилор принчипаль ай господэриилор, резултателе рэмын инфериоаре челор аштептате. Привинд лукруриле прин ачастэ призмэ, ар фи де сублиният, кэ ынкэ пря пуцин се фаче пентру ынтэриря вепижий мижлочий ын колхозуриле «Стягул Рошу», «Россия», «Дружба», районул Дондушень, «К. Маркс», районул Чимишлия, ын совхозуриле-фабрикэ «Еникьой» ши «Коштангалия», районул Кантемир, ын алте господэрий, каре бат пасул пе лок ын чея че привеште реколтеле ши продукцииле зоотехниче, ну се пот змулже дин рындул кодашилор. Ын бригэзь, секций, ла ферме лукрязэ колективе марь. А ле кондуче есте ун лукру де оноаое ши де рэспундере. Нумай о темейникэ прегэтире професионалэ, капачитатя де а ведя перспектива, екзс мплул персонал ын мункэ ый дау спечиалистулуй дрептул морал до а се нумн кондукэтор. А едука комачданцилор дин верига мижлочие симцул ыналтей респэнсабялитэпь пентру сектопул де мункэ ынкрединцат, а ле ажута ын организаря ынтречерий сочиалисте, ын едукаря оаменилор конституе датория немижлочитэ а комуништилор. Фие, дар, ка фиече бригадир, шеф де ферма сэ девинэ ын колективул сэу ун организатор енержик пентру реализаря програмулуй аграр ал партндулуй, пентру традучеря ын фапт а хотэрырклор Конгресулуй ал ХХУ1-ЛЯ ал ПКУС. 4 Апелул «Сымбетей роший» ф ЛЕОВА Лукрэторий фермей де лапте де ла ынтреприндеря пентру продучеря фруктелор «Заветы Ленина» менцин ым перманенцэ ла ун нивел ыналт продуктивитатя анималелор. Ын презент примтре ей се деефзшоарэ о родникэ ынтречере социалиста суб девиза: «Челей де-а 60-я аниверсэрь де ла формапя Униуний РСС — 60 де сэитэм!ынь де мункэ де шок». Ын авангарда ей се ситуязэ мулгэтоареле Нива Морару. Еудокия Фрумузаки, Ана Прикоки. Еле му.тг зилник ын медие л а о вакэ кыте 15—16 килограме де лапте ку ун концинут де грэсиме де 3,6—3,8 проченте. Колективул ферм ей а сусцинут уваним инициатива колективелор фрунташе де ла ынтреприндериле дин Москова де а организа ла 17 аири.тие ун (суботник комунист. Момбрий луй ау дат кувынтул сэ ынрежистрезе ын ачастэ зи чя май ыналтэ продуктивитате а мунчий. Конкомитент вор фи ефектУате ши: ун. шир де лукрэрь де аменажаре а териториулуй фермей. А. К А САПУ, кореспондент 'волуитар. • ЛАЗОВСК Прин мункэ де шок ау хотэрыт сэ маркезе «Сымбэта рошие» лукрэторий дин совхозул «Кошкодень». Мембрий бригэзий кондусе де Николай Унгуряну с’ау ангажат сэ ынкее ла 17 априлие легатул ын ускат ал вицей-де-вие пе ынтряга супрафацэ ынкрединцатэ лор спре ынгрижире ын анул курент, яр колектнвеле ын фрукте ку Еудокия Унгудяну ши Лидия Сава ау дат кувынтул сэ плантезе фиекаре кыте 5 хектаре де тутун. Ангажаменте спорите шь-а'/ асумат ши мулгэтоареле фрун таше Феодора Наний, Люба Чубрей, Екатерина Казаку. Ла суботник вор партичипа чирка 400 мунчиторьдин господэрие. Ей вор ефектуа ун волум до лукрэрь ын валоаре де 3.500 рубле. Ышь вор адуче контрибуция ла десфэшураря ку сукчес а «Сымбетей роший» ши елевий дин партя локулуй. Ей вор фаче ордине пе тернториул пгколий, вор сэди копачь, арбушть фруктиферь пе маржиня друмурилор. А. ЧОБАНУ, кореспондент волунтар. Хотэрыриле Конгресулуй ал Ш1-ля ал ПКУС- ын вяцэ! ЖУБИЛЕУЛУЙ ПАТРИЕЙ— 60 ДЕСЭПТЭМЫНЬ ДЕ МУНКЭ ДЕ ШОК! Колективул секцией менаниче.де асамбл’ре де ла узина де констоукцие л машинилор лгоииоле дин Кишинэу с’а ангажат сэ-шь ындепли. чяскэ ынаинте де термен — пынэ ла 25 дечембрие — сарчина пе чел де-ал дойля ли ал чинчиналулуй ши сэ фабриче суплиментар пР°дуицие ын валоаре де 24 мий де рубле. Ангажлмечтеле асумате се резлиэязэ ну сунчес. ЫН ФОТОГРАФИЕ: причтре мунчигормй фруи гашь дин колектив се нумэрэ ши ветерзнул узиней. лэнэтушул-лсамблор И. П. ЕНАКИ (лл дряптл) ымпреунэ ку фостул сэу елев В. А. САФРОНОВ. Фото де С. ГАЛПЕРИН. Фаруриле колективулуй Лукрэторий дин секторул зоотехник ал совхозулуй «Михэлэшень», районул Окница, ау репуртат речент о фрумоаеэ викторие ын мункэ. Ей ау ындеплинит ынаинте де термен сарчина триместриалэ ла вынзаря даптелуй кэтре стат. Ла пунктеле де речепционаре ау фост екопедияте де ла ынчепутул анулуй 599 тоне де продукцие. Ла фермэ се менцине ын перманенцэ о продуктивитатё ыналтэ а анималелор. Ын презент зилник ын медие ла о вакэ се обцине кыте 11,7 килоПринтре лукрэторь се десфэшоарэ пе ларг ынтречеря сочиалистэ суб девиза: «Челей де-а 60-я аниверсэрь а Униуний РСС — 60 де сэптэмынь де мункэ де шок». Ын авангарда ей се ситуязэ ла ора актуалэ мештерий ын мулсул меканизат Иван Иванович Ротарь ши Екатерина Герасимовна Продан. Н. КРУЛИКОВСКИЙ. граме де лапте. РО АДА-82 КОНФОРИ ГРАФИЧЕЛОР СТАВШИ ФЭЛЕШТЬ. (Де ла кореспондентул ностру). Ын пофида орькэрор кондиций климатиче нефаворабиле, меканизаторий каре десервеск колхозул «Заря Молдавии», ымпреунэ ку плугарий дин партя локулуй ла реколтеле сфеклей де захэр ый ынтрек пе агрикулторий дин челелалте господэрий але районулуй. Аша а фост ши анул трекут, кынд с’ау реколтат кыте 408 чентнере де рэдэчинь дулчь ла хектар, яр ын бригада кондусэ де М. Бобок, Ероу ал Мунчий Сочиалисте, с’ау стрынс ку 68 чентнере май мулт. Експериснца мештерилор реколтелор ымбелшугате, каре с’ау деосебит прин обцинеря унор индичь стабиль де продукцие, а фост студиятэ амэнунцит ын кадрул семинарелор ши курсурилор организате аич. Тогодатэ, с’ау анялизат ын мод критик грешелиле комисе ла диферите етапе техноложиче. Ын тоате гошодэринле с’ау ынтокмнт мэсурь конкрете привинд спориря реколтелор ла хектар, ымбунэтэциря калитэций продукцией. Ын периоада де тоамнэ-ярнэ теренуриле респектнве ау фост нивелате ши прегэтите господэреште, пе фиекаре хектар с’ау апликат кыте 20 тоне де ынгрэшэминте органиче ши кыте 405 килограме де ынгрэшэминте минерале. Го'сподэрииле диспун де нумэрул нечесар де мижлоачс техниче. Аша кэ семэнатул се ва ынфэптуи ын май пуцин де о сэптэмынэ. — Сфекла де захэр ва окупа ын район песте ноуэ мий де хектаре, — не релатязэ И. Фихман, прешединтеле асочиацией пентру меканизаря ши електрификаря продукцией агриколе. — Ын челе 26 де деташаменте сынт 85 агрегате де семэнат, дирижате де чей май експериментаць меканизаторь. Машиниле ау фост реглате кум се кувине. Тотодатэ, респонсабилий де апликаря ербиниделор ау фост инструиць дин тимп, антренаць ла апликаря ын дозе стрикте а ынгрэшэминтелор минерале, а семинцелор. Де калитатя мунчий ын ачастэ периоадэ рэспунд, ын примул рынд, кондукэторий деташаментелор, инжинерий ши агрономий-организаторь. Ей ау акордат о атенцие деосебитэ плантациилор, каре вор фи култивате дупэ техноложия индустриалэ. Пе ачесте теренурь с’ау репартизат семинцеле ку чел май ыналт град де ынколцире. Ачаста ва асигура апликаря методей програмате а семэнатулуй, ексклудеря мунчий Мануэле. Плугарий дин колхозул «Дружба» с’ау ангажат сэ обцинэ ын анул жубилиар кыте 420 чентнере де рэдэчинь дулчь ла хектар, супрафаца тоталЭ фиинд де 610 хектаре, ши сэ капете ну май пуцин де 50 чентнере де захэр. Девиза лор ын ачесте зцле есте: «Фиекэруй кымп — Семнул кзлитэций!» Ынтречеря ынтре екипаже се десфэшоарэ пе ларг. Биланцул хэрничией се фаче зилник. Принтре екипажеле фрунташе кяр дин примеле зиле ау ешит челе кондусе де Г. Афанас ши де комуннстул А. Богач. Еле с’ау ынвредничит де примеле фаниоане роший трансмисибиле ши де премий. А доуа зи ау фост урмаць де екипажеле луй Ф. Продан ши А. Чуботэ. Меканизаторий сынт асигураць ла тимп ку семинце, ынгрэшэминте. Десервиря техничий се фаче директ ын кымп. Култиваторий де сфеклэ дин район с’ау конвинс ну о датэ кэ семэнатул ла тимп иифлуенцязэ позитив продуктивитатя хектарулуй. Експериенца ачаста а девенит о аксиомэ. Ын мод организат мунческ ын ачесте зиле ши деташаментеле дин колхозуриле «Шевченко», «Киров», «Заря Молдавии», «Жданов». РИТМУРЬ ЫНАЛТЕ ЕДИНЕЦ. (Де ла кореспондентул ностру). Меканизаторий К. Чеботарь, А. Василиев ши В. Кобылянский дин бригада те тракторишть No 22 а асочиацией центру меканизаря ши електэификаря продукцией агриколе, каре десервеште колхозул «Победа», ау вершит де акум сэ се евидепаиезе ын актуала кампакие де примэварэ. Ын трей зиле де лукру ей ау ынфз'птуит рецинеря умезелий пе о супрафацэ де 742 хектаре де апэтурэ де ззбле. Ау порннт ШИ' асрогателе де семэнат. Меканизаторий ау ынкеят семэнатул овэсулуй ши ал мэзэрикий пе о супрафацэ де 70 хектаре. А. Крылов ши А. Мелничук ау ефектуат аяастэ лукраре ынтр’о зи де лукру. Тотул е гатя ш» пентру семэчатул сфеклей де за-хэр. Ын мод организат с’ау ынчепут лукрэриле агриколе де примэварэ ши ын колхозуриле «Фрунзе», «:Грэничеруд советик», ситуате ын лунка Прутулуй, унде солул се ззынтязэ репеде. Аскултэтор, лемнул се супуне мынилор омулуй. Трептат ый дезвэлуе секретеле сале, дин инима албэ дэруинду-й тайна. Ачя тайнэ, пе каре омул ынчаэкэ де мулт тимп с'о афле, с’о пэтрундэ, ка май апой сэ-й дее мултипле форме де ынтребуинцаре. Е лунгэ каля пе каре о паркурже о букатэ де лемн ын мыниле мештерулуй. Ын мыниле ачелуя каре поэте сэ-й аскулте шоаптеле, сэ-й афле дезлегаря де тайнэ... Ку астфел де гындурь привям кум лукрязэ шлефуиторий дин секция де прегэтире а материалулуй а фабричий «М. В. Фрунзе» дин Кишинэу. Де аич лемнул ышь ынчепе каля спре челелалте секций, ка сэ се трансформе май апой ын фрумоасе ' гарнитурь де мобилэ. Ань ла рынд колективул фабричий обцине сукчесе ынсемнате ын мункэ, децинынд дежурь де фрунте принтре ынтреприндериле де рамурэ. Тоталуриле пе примеле лунь але акулуй ау релиефат, де асеменя, резултате фрумоасе ла ындеплиниря сарчинилор де план ши а ангажаментелор сочиалисте. Сукчесе фрумоасе ын ынтречеря сочиалистэ пентру а ынтымпина дестойник чя де-а 60-я акиверсаре а формэрий Униуний РСС обцине бригада де шлефуиторь кондусэ де Георге Ефимович Малак. — Бригада луй Г. Малак е унитэ, приетеноасэ, — не спуне майструл Зоя Владимировна Волик. — Ун маре рол ла обцинеря сукчеселор фрумоасе ыл жоакэ стабилитатя колективулуй. Бунэоарэ, ын ултимий трей ань дин бригадэ н’а плекат нич ун мунчитор. О експериенцэ богатэ де мункэ ау мунчиторий Мария Бугумашу, Мария Лунгу, Илие Тимофеев. Лукрынд де май мулць ань ын ачеяш секцие, ей дау довадэ де о деосебитэ ындемынарс ши дибэчие. — Перманент мунчиторий ышь перфекционязэ мэестрия професионалэ. ь'Шь ымбогэцеск куноштинцеле политиче, економиче, техниче, фреквентынд шкоала мунчий комунисте, — не релатязэ кондукэторул бригэзий. Фиекаре мембру ал бригэзкй куноаште 2—3 професий ынрудкте, чея че креазэ посибклктатя , де а се ынлокуи орькынд унул пе алтул ла сектоареле де продукцие. Индичеле ла продуктивита-тя мунчий пе луна трекутэ конституе 107,4 проченте. Бригада мунчий комунксте се евиденциязэ ши прин пэстраря екземпларэ а ординий ла фиекаре лок де лукру. Ачаста, бинеынцелес, инфлуенцязэ позитив калитатя продукцией. Астфел, пондеря цртиколелср атсстате ку Семнул цалитэпий алкэтуеште 94 проченте дин волумул тотал ал продукцией. ...Рктмик бате инима струнгулуй, контопкнду-се, паркэ, ку гласул кеаузит ал симфонией мунчий. Нетед, бине шлефунт ломнул аскултэ мына омулуй, лумияязэ паркэ прин кулоаря са. Афлынду-се мереу ын кэутаре, елаборынд ной моделе де гарнитурь де мобилэ, мештерпй-фэурарь де ла фабрикэ обцип зи де зи сукчесе тот май фрумоасе ын мункэ. Е. ПЬШТЯ. МЭЕСТРИЕ штиинца: атенцие фацэ ДЕ ПРОБЛЕМЕЛЕ РЕЙИОНАЛЕ Адунаря женералэ ануалэ а Академией де Штиинце Спориря контрибуцией оаменилор де штиинцэ ла дезволтаря ын континуаре а П1рогресулуй техникоштиинцифик, ла резолваря челор май импортанте сарчинь економиче але чинчиналулуй ал унспрезечеля конституе принчипала кестиуне, каре а фост екзаминатэ ы.н кадрул сесией Адунэрий женерале ануале а Академией де Штиинце а РСС Молдовенешть, конвокате ын зиуа де 31 мартие ла Кишинэу. Аич ау фост тотализате резултателе акти'витэций субдивизиунилср ей ын анул че а трекут дупэ Конгресул ал ХХУ1-ля ал ПКУС. Анул трекут, а опус, дескизынд адунаря, А. А. Жученко, мембру кореспондент ал АШ а Униуний РСС, президентул АШ а републичий, ефортуриле оаменилор де штиинцэ ау фост ындрептате спре ындеплиниря хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС ши конгресулуй ал ХУ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Атенция а фост кончентратэ асупра споририй ефичиенцей черчетэрилор фундаментале пе база актуализэрий тематичий, а борд эр ий ын комплекс, ынтэририй легэтурилор штиинцей ку практика. Ын планурилепе чинчиналул курент локул нейтрал ыл окупэ черчетэриле асупра проблемелор дезволтэрий сочиале дин зилеле ноастре. протекцией ши фолссирий рационале а ресурселор натурале, дезволтэрий комплексулуй агроиндустриал, енержетичий, амел'иорэрилор ши алтор оамурь але екоиоМ'Ией национале а републичий. Есте превэзутэ акчелераря дезволтэрий унуй шир де ней дирекций ын домениул биоложией, техничий, штиинцей деспре Пэмынт, економией фолосирий натурий, агроенержетичий, алтор домений але куноштинцелор. А. А. Жученко, а карактеризат амэнунцит перфекционаря структурий организаториче ефектуатэ де академия републиканэ ын скспул мэриря» ефичиенцей активитэций штиинцифиче а институциилор ей. Трэсэтурь кзрактеристиче але ноий структурь а организэрий штиинцей ын републикэ, а менцио,нат ел, сынт тречеря ла принчипиул де планификаре спечиалэ пе проблеме а лукрэрилор де черчетаре ши де проектэрь експериментале, каре асигурэ резолваря интердепартаменталэ а челор май импортанте проблеме але еконсмией 1 национале, ынтэриря лерэтурштр академией ку институцииле де ынвэцэмынт супериор, ку субунитэциле де рамурэ, де проектэрь техноложиче шя ку алте суб а РСС Молдовенешть унитэць. интенсификаря ынрыуририй штиинцей асупра прогресулуй технИ'КО-штиинцифик. Партичяпаря оаменилор де штиинцэ ла резолваря комплексулуй де проблеме штиинцифиче, каре превэд елабораря базелор штиинцифиче але дезволтэрий агрикултурий, протекцией шя фолосирий рационале а ресурселор натурале, креаря де ной материале, мижлоаче техниче ши техноложий, елабораря проблемелор дезволтэрий сочиал-економиче ши културале а републичий ау фост оглиндите ын рапортуя презентат де Д. В. Гицу, секретарул штиинцифик принчипал ал лрезидиулуй АШ а РСС Молдовенешть, мембру кореспондент ал ей. Ворбинд деспре активитатя штабулуй принчипал ал штиинцей молдовенешть ын анул 1981, ел а менционат, кэ ын практика економией национале ышь гэсеск о апликаре тот май ларгэ ноиле резултате теоретяче, обцинуте ын домениул математичий, физичий ши кимией, штиинцелор биоложиче, агриколе ши техняче, штиинцей деспре Пэмынт, черчетэрилор сочиоложилор. Ефичиенца економикэ де пе урма фолосирий ын практик» анул трекут а чирка о сутэ де оолуций штиинцифиче елаборате с’а мэрит ын компарацие ку анул пречедент ку 16 проченте ши а конституит 43,5 милиоане де рубле. А крескут ямплоаря ынтродучерий лор: резултателе черчетэрилор оаменилор де штиинцэ ау фсст япликате ын тоате рамуриле де базэ але индустрией ши агрякултурий, ла мулте миниетере ши департаменте, ла ынтреприндериле марь, ьш орашеле ши райоанеле републичий. Песте жумэтате дин солуцииле штиинцифиче ау фост апликате ын кадрул контрактелор економиче. С’а ридикат ролул организатор ши коордонатор ал АШ а РСС Молдовенешть ын резолваря проблемелор пе скарэ републиканэ, ивклусив ын домениул штиинцелор натурале ши сочиале. А континуат колабораря ей ку министереле ши департаментеле пентру елабораря укор програме комплексе де чя май маре импортанцэ. С’ау ефектуат черчетэрь ши ау фост ынтрсдусе резултателе лор ын кадрул програмелор комунепе термен лунг ку министереле агрикултурий, господэрией фруктелор ши легумелор. окротирий сэнэтэций, ынвэцэм.ынтулуй супериор ши медиу деспечиалитате, транспортулуй ауто, индустрией алиментаре, амелиорэрялор ши господэрией апелор дин републикэ, дирекция «Молдглавэнерго» ши Комитетул де Стат пентру асигураря техника- де продукцие а агрикултурий, райоанеле Котовский ши Орхей, ынтреприндеряле ши организацииле дин Кишинэу. А фост реализат ку сукчес планул де мэсурь пе ынтряга академие пентру акордаря де ажутор економией национале а републичий. Резултателор ындеплини(Сфыршит ын паж. 3). СЫРГУИНЦЗ Ку мултэ сыргуинцэ лукрязэ ын анул курент креокэторий де анимале дин совхозул «Мэркулешть», районул Флорешть, каре демулт ау - р ап со тэт ындеплиниря ынаинте де термен а сарчиний де вынзаре а лаптелуй ла стат пе примул триместру, реализынд 130 тоне де продукцие. Ла обцинеря сукчесулуй комун ышь адуче дин плин контрибуция фиекаре лукрэтор ал фермей, партичипант актив ла •гнтречеря сочиалистэ пентру ынтымпинаря дестойникэ а мээецулуй жубилеу ал Патрией юбите. Челе май марь кантитэць де лапте мулг зилник Олга Бунеску — кыте 14,8 кнлэграме ши Елена Денисова — 13,7 килограме. Екопер йена а фрунташилор куноаште о ларгэ публичитяте. И. ГРИГОРИУ. ТОВАРЭШУЛУЙ ЛЕ ЗУАН Секретарул Жснерал ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Виеткам Драгэ товарэше Ле Зуан! Ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче ши дин партя мя персонал вэ феличит кэлдурос. ку прилежул реалежерий Думнявоастрэ ын постул де Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Виетнам. Примиць, де асеменя, феличитэриле ноастре товэрэшешть пентру ынкееря ку сукчес а конгресулуй ал У-ля ал Г1КВ. Форул комуништилор виетнамежь, але кэруй лукрэрь ле-ам урмэрит ку мултэ атенцие, дескиде о ноуэ етапэ ын дезволтаря револуцией виетнамезе, ын реструктураря сочиетэций пе базе сочиалисте. Ел а девенит, тотодатэ, ун евенимент импортант ын вяца мишкэрий комунисте интернационале. Униуня Советнкэ дэ о ыналтэ прецуире приетенией ши колаборэрий ку Виатнамул сочиалист. Попорул ностру ва фи ши де акум ынаинте приетен ши алият де нэдежде ал ероикулуй попор виетнамез. Вэ до,реск Думнявоастрэ, кондукэтор ынчеркат ал комуништилор виетнамежь, милитант де самэ ал мишкэрий комунисте мондиале, ши товарэшилор Думнявоастрэ дин Бироул Политик, тутурор комуништилор Виетнамулуй сукчес деплин пе тэрымул ынфэптуирий хотэрырилор конгресулуй ал У-ля ал ПКВ. Л. БРЕЖНЕВ, Секретарул Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче. Ла Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС Президиумул Созетулуй Супрем ал Униуний РСС л-'а нумит пе тов. Бусыгин Михаил Иванович ын функция де министру ал индустрией лемнулуй, челулозей, хыртией ши де прелукраре а лемнулуй ал Униуний РСС.