Moldova Socialista, 1982 (LVIII/204-228)

1982-09-01 / nr. 204

Пролег ар ь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУ НИСТ АЛ МОЛД ОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ БИНЕ НО А РЭМАС ын урмэ ынкэ о ваканцэ де варэ. Ын тимпул ей елевий, тинеретул студиос с'ау одихнит, ау фэкут екскурсий интересанте ши де неуйтат, ау партичипат ла мунка де фолос обштеск ын бригэзиле школаре, деташаментеле студенцешть. Астэзь институцииле де^ынвэцэмынт, бине шрегэтите ши ынзестрате ку тоате челн, яр ый кямэ ын бэнчь. 1 септембрие. Зиуа ачаста ну есте маркатэ ,ку рошу ын календар, дар еа есте о сэрбэтоаре адевэратэ. Фиекаре ом советик поартэ ын суфлет о рекуноштинцэ адынкэ школий, педагожилор, каре не ау дат куноштинце, не ау едукат, не-ау прегэтит пентру а не пути адуче контрибуция ла мэряца оперэ де фэурире а нородулуй ностру. Тотодатэ привинд зымбетеле де пе фецеле копиилор, букетеле де флорь мултиколоре че се реварсэ ын ачастэ зи спре шкоалэ, не ынчаркэ ун сентимент де мындрие пентру сукчеселе ынвэцэмынтулуй советик. Яр еле сынт марь. Сэ луэм кяр кытева екземпле дин републикэ. Ын трекут ун цинут ал аналфабетизмулуй, Молдова астэзь нумэрэ ун континжент де песте 900 мий де елевь ши студенць. Школиле де културэ женералэ анул ачеста 1ле-ау абсолвит 72 мий де тинерь ши тинере. Мажоритатя ачестор институций де ынвэцэмынт лукрязэ ынтр'ун скимб. Фиекаре а доуа есте шкоалэ медие ши ынвацэ ын еле акум 80 ла сутэ дин ынтрег нумэрул де елевь. Ынвэцэторул. Ын шкоалэ ел есте фигура принчипалэ. Ом ерудит, ку ыналте калитэць морале, консеквент ын колвинжс риле сале, ынвэцэторул есте ачела каре прин мунка-й необоситэ де зи ку зи инструеште ши едукэ влэстареле тинере, ле ажутэ сэ се ридиче спре кулмиле куноштинцелор ши културий. «Ынвэцэторул есте мындрия сочиетэций советиче, — а спус Л. И. Брежнев. — Ел шь-а кыштигат респектул тутурор прин служиря фэрэ прежет а каузей ынвэцэмынтулуй публик, прин женерозитатя инимий сале, прин нобилеле сале калитэць спиритуале, прин драгостя фацэ де копий. Партидул дэ о ыналтэ апречиере конвинжерий идеоложиче, мунчий плине де абнегацие а ынвэцэторулуй, марий луй контрибуций ла формаря омулуй ноу». Ын школиле дин република ноастрэ лукрязэ песте 50 мий де педагожь ши едукаторь. Мажоритатя дин ей шь-ау алее ачастэ професие дин ындемнул инимий, ау ынсушит тоате секретеле мэестрией педагожиче ши акум се дедау ку труп ши суфлет мунчий ку копиий. Ноул ан де ынвэцэмынт ва авя о партикуларитатс деосебитэ. Ел ва декурже суб семнул сэрбэторирий жубилеулуй де 60 ань ай Униуний РСС, Пленарей дин май (1982) а КЧ ал ПКУС, каре а пус сарчинь марь ши ын фаца школий. Есте ворба, ын спечиал, де ымбунэтэциря калитэций инструирий, а едукацией прин мункэ, ориентэрий професионале а елевилор, . де ынтэриря пе тоате кэиле а легэтурилор ынвэцэмынтулуй ку вяца, де прегэтиря ши май бунэ а елевилор пентру /мунка сочиал-утилэ. Доар ей сынт ачея каре песте ун тимп вор партичипа немижлочит ла традучеря ын фапт а програмулуй де проспераре а цэрий, елаборат де партид. Ын ачастэ ордине де идей урмязэ сэ се акорде кыт май мултэ атенцие мунчий ынвэцэторулуй, педагожилор тинерь, май алее, кондициилор луй де трай, ридикэрий нивелулуй де калификаре. Ынсэ одатэ ку ачаста креск ши черинцеле фацэ де активитатя луй. Пентру а ле фаче фацэ ынвэцэторул есте датор сэ куноаскэ адынк теории марксист-ленинистэ, документеле де партид ши де стат, сэ штие сэ ле рапортезе ла мунка са. ла сарчиниле луй конкрете. Ын ачаста требуе сэ-й акорде ажутор курсуриле де перфекционаре, тот фелул де конферинце штиинцифико-методиче, мунка-й перманента де аутоинструире, кэутэриле луй креатоаре. Астэзь ышь реяу активитатя ши форжерииле ноастре де кадре де мунчиторь калификаць. Ануал ын републикэ чирка 32 мий де абсолвенць ай школилор професионале-техниче се реварсэ плинь де форце ши елан тинереск ын колективеле де мункэ де ла фабричь, де пе шантиере, дин продукция агриколэ. Акум ын локул лор ын бэнчь ау пенит алць бэець ши фете. Есте импортант ка ей одатэ ку професия алясэ сэ капете ши о прегэтире идеоложикэ бунэ, пентру ка сэ поатэ девени адевэраць континуаторь ай слэвителор традиций де мункэ патриотиче ши интернационалисте але нородулуй советик. 'Пентру ачаста школиле професионале-техниче дин републикэ диспун де о путерникэ базэ материала, сынт ынзестрате ку техника, утилаже модерне. Ын класеле, кабинетеле лор лукрязэ ун деташамент нумерос де педагожь, майштри ерудиць, ку о експериенцэ богатэ, .каре обцин ши резултате фрумоасе. Фоштий лор елевь девин фрунташь ай продукцией, рационализатора ши инвентаторь талентаць, оамень че ышь вэд сенсул вецтй ын мунка ентузиастэ ынтру бинеле семенилор лор. Патрией. Ла 1 септембрие се ынторк ла карте ши елевий институциилор де ынвэцэмынт медиу де спечиалитате. Ын кадрул лор ын република ноастрэ капэтэ калификация нечесарэ апроапе 60 мий де тинерь ши тинере. Анул ачеста де пе бэнчиле лор ау плекат ла мункэ ын економия националэ апроапе 17 мий де тинерь спечиалишть. Ла ной с’а статорничит ун ноу тип де школь медий де спечиалитате — совхозуриле-шкоалэ, пентру каре есте карактеристикэ унитатя органикэ динтре прочесул де инструире ши едукацие ку продукция. Ын ноул ан де студий институцииле де ынвэцэмынт медиу де спечиалитате требуе сэ ымбунэтэцяскэ ын континуаре прегэтиря професионалэ ши женералэ а спечиалиштилор дин верига мижлочие, сэ-й деприндэ а лукра ку оамений, сэ ле култиве капачитэць де организатора Абсолвенций лор доар сынт реализаторий немижлочиць ай прочеселор, техноложиилор ной прогресисте, ей се афлэ мереу принтре оамень, ый ажутэ сэ-шь ридиче калификация, сэ-шь ындеплиняскэ сарчиниле де продукцие. Ын школиле медий де спечиалитате дин републикэ лукрязэ ун деташамент нумерос де оамень, каре ынцелег ыналта лор рэспундере пентру мунвд ынкрединцатэ, сынт гата сэ консакре тоате путериле пентру а ындеплини ачесте сарчинь. Астэзь шь-а дескис ларг ушиле ын фаца челор тинерь ши шкоала супериоарэ. Ын институцииле де ынвэцэмынт супериор дин републикэ ышь фак студииле песте 50 мий де тинерь ши тинере. Нумай ын анул курент еле ау тримис ын диферите рамурь але ексномией национале 8,6 мий инжинерь, агрономь, зоотехничиень, медичь, ынвэцэторь — спечиалишть де калификацие ыналтэ, респонсабиль де традучеря ын фапт а планурилор адоптате де партид, де прогресул технико-штиинцифик, де едукация оаменилор, де сэнэтатя лор. Конгресул ал ХХУ1-ля ал ПКУС, Пленара дин май (1982) а КЧ ал ПКУС ориентязэ шкоала супериоарэ ла ынфэптуиря унор мзеурь че ар дуче ля ридикаря ын континуаре а калитэций прегэтирий спечиалнштнлор ши ымбунэтэциря фолосирнй лор ын економия националэ, ла ынтэриря легэтурилор ку продукция, ла фолосиря май дин плин а потенциалулуй ей штиинцифик. Шкоала супериоарэ дин републикэ аре ла ындемынэ тоате челе нечесаре пентру а фаче фацэ ачестор черинце. Еа есте ынзестратэ ку апарате, утилаже модерне де черчетаре, ла катедреле ей лукрязэ оамень, каре-с бунь педагожь ши саванць ерудиць че ымбинэ мунка штиинцификэ ку чя де инструире ши едукацие. Ын пряжма ноулуй ан де студий ынвэцэторий, педагожий шя майштрш школилор професионале-техниче, лукрэторий инстнтуциилор де ынвэцэмынт медиу де спечиалитате ши суперно? шь-ау анализат мунка депусэ, шь-ау трасат обьективе пентру вииторул апропият. Ши деши активязэ ын диферите домений але ынвэцэмынтулуй, сарчина принчипалэ ей шь-о вэд ын а ферма ла тынира женерацие кончепция жустэ деспре луме, а реализа едукация ей ын спиритул моралей комунисте, ал патриотизм улуй советик ши интернационализму луй сочиалист, а-й ажута сэ-шь формезе о позицие актива ын вяцэ, сэ девинэ адевэраць- конструкторь ай вииторулуй луминос. Пентру ачаста ей: сынт гата сэ шь депунэ тоате форцеле, куноштинцеле, енер&ня креатоаре. Ын ачастэ зи септембринэ ле зичем тутурор елевилор, студенцнлор, педагожилор: сукчесе ын мункэ! АЙ ВЕНИТ, У АН ШКОЛАР! Збоарэ из де поамэ, муст ши мере коапте. Глия ышь адунэ родул греу ын поалэ... Сунэ'н гласул весел, рыде'н калдэ шоаптэ: - Бунэ зиуа, тоамнэ, бунэ зиуа, шкоалэ! Фремэтынд де кынтек, вочь ши веселие, Ынспре карте ярэш друмул ларг ындямнэ... Ятэ-не-о аевя, мындрэ, авуция: — Бунэ зиуа, шкоалэ, бунэ зиуа, тоамнэ! > ЛУКРЭРИЛОР ДЕ ЫНСИЛОЗАРЕ РИТМ ШИ КАЛИТАТЕ! БЕЛШУГ ДЕ РОАДЭ) Ла ынчепутул анулуй курент, ын луна фебруарне, асочиация пентру продучеря нутрецурилор дин Цынцэрень, районул Анений-Ной, с’а унит ку асочиация «Колхозживпром» орь, май бине зис, а фост асимилатэ ын кад-рул ей. Ын презечт ачаста есте чя май маре гослодэрис дин район. Еа диспуне де 5.300 хектаре де теренурь арабиде, 200 хектаре дс пэшунь.^”1 комплекс пентру продучеря кэрний де витэ пентру 6.000 де анимале ши алтул пентру крештеря жунчилор де прэсилэ пентру 4.000 де капете, о фермэ де лапте-марфэ ку 184 де вачь. Ын структура ссмзнэтурилор културиле фуражере окупэ 53 дс проченте. динтре каре 60 ла сутэ ле комституе ербуриле мултиануалс, яр рсстул пэпушоюл пентру снлоз. -- Асеменя рсколтэ де масэ верде пентру силоз ну цине мните нимснь сэ фи фост прим пэрциле ноастре, — не спуне А. Г. Попушой, прешединтеле асочиацией «Колхозживпром» — Ын примело трей зиле лукрате ын медие ла хектар адуиэм кыте 380 — 400 чентнере де нутрец. Кыте 2.000 тоне пе зи ашезэм ын траншей. Урмэм ку стриктеце нндикацииле хотэры рий Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть «Ку привире ла мэсуриле пентру десфэшураря ла тимп ши ла ун буч нивел калитатив а лукрэрилор де ынсилозаре а пэпушоюлуй дин роада анулуй 1982». Ам ынчепут сечератул кы-нд умидитатя масей верзь ера де 69 — 70 проченте, ритмул ынрежистрат не ва пермите сэ ымплсм фиекаре траншее ын чел мулт трей зиле. Дупэ калкулсле прелиминаре челе трей деташаменте спечиализате крсате пентру периоада ынсилозэрнй вор ылкея кампания ын чел мулт 9— 10 зиле де лукру ши де пе челе 930 хектаре де пэпушой але господэрией вор прегэти ын тотал песте 29 мий токе де нутрец де о бунэ келитате, орь ку 10 мий тоне май мулт дскыт с’а презэзут. Ентузиазмул ши ынкредеря кондукэторулуй ачестей марь ынтрспрпндерь агриколе сынт ыитемеяте. Де ачест лукру не-аы конвинс визптынд ссктоареле де продукцие, унде челе трей деташаменте адунау родул богат. Пэпушоий, ынтр’адевзр, ау кресхут ыналць, де, ворба кынтекулуй, нич кэларе ну те везь дин ей. Комбайчсле де марс рандамент «Е-280», «КСК-Ю0» абя де се зэреск дин лян. Гыфые агрегателе, ну контенеште ширул дс аутокамиоане ши трактоаре ку рсморчь, че цин каля спре траншеиле де ынсилозаре. Ын деташаментул No 3, кондус де Виктор Николаевич Паю, лукрау шаптс агрегате. Ятэ кэ де чел кондус дс комсомолистул Петру Раду се апропие аутокпмионул луй Гонгоре Степанович Евчук ши торентул де масэ верде принде а лови ку путсре ын бордурь. Стратул креште вэзынд ку окий, ланул скаде мзй греу. — Петру Раду е тынэр, аре доар 28 де ань, — ие спуне В. Н. Паю, — дар стажиул луй де мункэ е де 10 ань, е прпнтре фрунташь. Де фапт дупэ мэестрие путем сэ-л пунем кяр алэтурь де Г. С. Евчук, стажиул кэруя нумэрэ 25 де ань. Кэч примул а ешит ынвингэтор пентру зиуа трекутэ ла реколтат, яр ал Дойля — ла транспортат маса верде дин кымп ла траншей. Ам урмэрит фецеле букуроасе але партичипанцилоц ла реколтаре. кынд Г. И. Кроитор, прешединтеле комитетулуй синдикал дин господэрие, а ынмынат тынэрулуй комбайнер ун стегулец трансмиеибил, яр ачела л-а инсталат пе кабина агрегатулуй, ам афлат ши деспре хотэрыря алтуй тынэр меканнзатор — Георге Плэмэдя: лэ, де а-л ынтрече песте о зидоуэ пе колегул сэу. Фапте фрумоасе де мункэ ынрежистрязэ ши алць партичипапць ла ынсилозаре. Ентузиазмул де мункэ есте сусцинут ефичиент де кэгос х.эг;. - риле де стимула ре момлэ ши материалэ, елаборате пентру периоада ынсилозэрнй. Паралел ку ынсилозаря ын господэрие континуэ прегэтиря фынажулуй ши фынулуй, продучеря фэиний витамикиче. Фынаж, бунэоарэ, с’а прегэтит де акум 11 мий тоне, планул фиинд де 6 мий тоне ши харничий продукэторь де нутрецурь дин партя локулуй нэзуеск сэ пунэ ла пэстрарс пентру периоада ернатулуй ынкэ чел пуцин 2.000 тоне де ачест нутрец прециос. Е депзшит ку мулт ши планул де колсктаре а фынулуй. * Д. ДЫРА. ЫН ФОТОГРАФИЙ: сУс — ун аспект де лукру ла реколтатул пэпушоюлуй пентру силоз, ла стынга — шоферул фрунташ Г. С. ЕВЧУК; жос - Г. И. КРОИТОР, прешединтеле комитетулуй синдикал, ынмынязэ стягул рошу трансмиеибил комбайнерулуй Петру РАДУ. Фото де Ю. ЗЕНИН. ИНФОРМАЦИЕ деспре депозитаря силозулуй ын колхозурнге, асочизцииле интергосподэрешть ши господэрииле де стат дин РСС Молдовеняска пынэ ла 31 аугуст 1932 (дате оперативе) Пентру продукэторий де нутрецурь дин. републикэ а сооит о периоадэ де маре рзспундере — реколтаря пэпушоюлуй пентру силоз. Рзспунзынд прин фапте ла хотэр.ыря адоптатэ де КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши Советул Микиштрилор ал РСС Молдовенешть. десфэшоарэ ын мод организат депозитаря силозулуй господзрииле дин рлйоанеле Комрат, Кутузов, Вулкэнешть ши дин -алте райоане. Ын ритм сусцинут реколтязэ пэпушоюл пентру силоз колхозуриле, совхозуриле ши ынтреприндериле интергосподэрешть дин районул Григориопол. Ын совхозул «Григориопол» ау фост де акум депоз.чтате 20 мий тоне де нутрецурь прециоасе дин челе 22 мий де тоне превэзуте де план. Ла ынтреприндеря интергосподэряскэ пентру продучеря фруктелор «Молдова» дин ачелаш район сарчина ла прегэтиря силозулуй а фост ы-ндеплинитэ ку 150 проченте. Кыте 650—700 тоне де пэпушой реколтязэ ши депозитязэ пе зи деташаментул меканизат дин совхозул «Первомайский», районул Чимишлия. Тотодатэ, ну фолосеск терменеле оптиме пент.ру депозитаря силозулуй господэрииле дин райоанеле Сорока, Дрокия, Ниспорень, Окница ши дин алте райоане. Ла ун нивел скэзут се десфэшоарэ ачесте лукрэрь ын совхозуриле «Кошерница» дин районул Криулень ши «Котовский» дин районул Кэушань, унде планул а фост ындеплинит нумай -ку 15—21 проченте. Ынчет се десфэшоарэ ынеилозаря пэпушоюлуй ла асочиацииле интергосподэрешть пентру продучеря нутрецурилор але советелор .колхрзурилор «Бужяк» дин Тараклия, «Прогресс» дин Кантемир ши «Рассвет» дин Дубэсарь. Органеле де партид, советиче ши економиче, кондукэторий ши спечиалиштий господэриилор требуе сэ ее тоате мэсу.риле пентру а ннтенсифика ритмул реколтэрий ши ынсилозэрий, сэ депунэ ефортурь пентру ка мижлоачеле техниче ши де транспорт сэ функционезе ку ун ына лт ранда мент, пентру а институи ун контрол ригурос асупра респектэрий технологией де ынсилозаре ши калитэций нутрецурилор прегэтите, Есте нечесар сэ се десфэшоаре ынтречеря сочиалистэ сфичиеятэ ын рындуриле механизаторилор, шоферилор, мижлоачелор де транспорт, колхозничилор ши мунчиторилор окупаиь ла ынсилозаре, сэ контрибуе прин тоате мэсуриле де ынкуражаре моралэ ши материалэ а фрунташилор ла десфэшураря ку сукчес .а ачестей кампаний ын термене оптиме. РЕЫНТОАРЧЕРЯ ТОВАРЭШУЛУЙ Библиотека «Н. К. Крупская» Л. И. БРЕЖНЕВ ЛА НОСКОВА декоратэ ку орден Ын зиуа де 31 аугуст с’а реынторс дин Кримея ла Москова Л. И. Брежнез. Секретарул Жекерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Пе аеродромул Внуково тов. Л. И. Брежнев а фост ынтымлинат де Ю. В. Андропов, М. С. Торбанов, В. В. Гришин, А. А. Громыко, A. П. Кириленко, Н. А. Тихонов, К. У. Черненко, мембри ай Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, П. Н. Демичев, B. И. Долгих, В. В. Кузнецов, М. С. Соломенцев, кандидаць ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, И. В. Капитонов, секретар ал КЧ ал ПКУС, прекум ши де лукрэторь де рэспундере де ла КЧ ал ПКУС, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советул Мйништрилор ал Униуний РСС ши де алць товарэшь. (ТАСС). % А Библиотека де Стат «Н. К. Крупская» а РСС Молдовенешть а девенит ын аний Путерий Советиче ун адевэрат чентру културал-едукатив ши идеоложик ал републичий. Ын ачест рэстимп нумэрул чититорилор ей а крескут де 50 де орь. Ын презент еа диспуне де о маре богэцие де кэрць — аре ун фонд де апроапе патру милиоане де екземпларе, прекум ши минунате сэль де лектура ши кабинете, де каре се фолосеск песте 40 мий де оамень де челе май диферите лрофеснй. История челей май марь касе а кэрций дин републикэ ынчепе одатэ ку дескидеря прямей библиотечь публиче дин Кишинэу ын аугуст 1832. Креаря ачестей библиотечь а фост о урмаре а зктулуй историк прогресист ал уннрий Басарабией ку Русия ын анул 1812. Ачастэ библиотека губернналэ де фолосинцэ публика а жукат ун рол неспус де маре ын вяца спиритуалэ а цинутулуй. Периоадэ 'пререволуционэрэ а активитэций ей се дистинжя (Сфыршит ын паж. 3).