Moldova Socialista, 1982 (LVIII/278-301)

1982-12-02 / nr. 278

ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета «пар* де па 1 май 1924. # No278(Ш85| 9 ЖоЙ, 2 ДСЧембрИе «982 • Прецул 3 коп. ОРГАНИЗАРЕ, дисчиплинэ, РЭСПУНДЕРЕ Оамений советичь ау о ынкредере нецэрмуритэ ын авангар да револуционарэ а попорулуй — Партидул Комунист ал Униуний Советиче. Суб кондучеря луй ей кучереск о ынэлциме дупэ алта пе каля конструкцией комунисте. ПКУС е ун колектив путерник, монолит, плин де енержие. Ын сынул луй екзистэ о атмосфера фаворабилэ пентру мунка фруктуоасэ, пентру дезвэлуиря капачитэцилор организаторнче, инициативен ши енержией фиекэруй комунист. Ау девенит норме але веций де партид ексиженца ши респектул фацэ де кадре, дисчиплина де неклинтит ши сприжиниря инициативелор утиле, интолеранца фацэ де орьче манифестэрь де бирократизм ши гр’ижа перманента пентру дезволтаря легэтурилор ку маселе пентру адевэратул демократизм ал сочиетэций советиче. Партидул мер&е ферм пе каля ленинистэ, каре ын етапа актуалэ а (Ьост експриматэ ку пречизие ши пе деплин ын хотэрыриле Конгреселор XXIII—XXVI але ПКУС. Комплекситатя ши амплоаря сарчинилор, че стау ын фаца партидулуй ын прочесул конструкцией комунизмулуй, нечеситэ ун град ши май маре де организаре ши коезиуне а рындурилор. О кондицие импортантэ а крештерий нивелулуй организэрий о конституе фиделитатя ПКУС фацэ де принчипиул ленинист ал чентрализмулуй демократии. Ануме пе база чентрализмулуй ын мунка де кондучере ши демократизмулуй ларг ын тоате сфереле де активитате Партидул Комунист ышь ындеплинеште ку сукчес мисиуня историкэ де кондукэтор ши организатор ал маселор де оамень ай мунчий ын лупта лор пентру комунизм. Мареле Ленин ну о датэ а сублиннят, кэ ынтре демократизм ши дисчиплинэ екзистэ о легэтурэ диалектика, кэ ачесте доуэ ноциунь конституе о унитате индисолубилэ пентру комуништь. Ачастэ унитате се манифеста ын елижибилитатя тутурор органелор де кондучере але партидулуй, облигация лор де а фаче дэрь де сама ын фаца организациилор лор ши а инстанцелор супериоаре де партид, дисчиплина стриктэ ши супунеря миноритэций фацэ де мажоритате, облигативитатя неконди-ционатэ а хотэрырилор органелор супериоаре пентру челе инфериоаре. ын кондучеря колективэ, дезволтаря пе скарэ ларгэ а критичий ши аутокритичий. Кэлэузинду-се де индикацииле ленинисте, де черинцеле актуалс але КЧ ал ПКУС, организацииле де партид дин републикэ ышь перфекционязэ ын перманенцэ мунка организаторикэ ши едукативэ. Претутиндень креште респонсабилитатя кадрелор пентру секторул ынкрединцат. Активитатя организациилор де партид, органелор електнве се карамеризяээ прин дезволтаря инициативей комуништилор, консолидаря дисчиплиней екзекутиве, контролул ригурос асупра ындеплинирий хотэрырилор проприй ши але органелор супериоаре де партид. Комуништий партичипэ актив ла елабораря хотэрырилор, организязэ ку май мултэ ефичиенцэ реализаря воинцей колективе, сынт ын кэутаря ноилор кэй де резолваре а проблемелор куренте ши де перспективэ. Релатэриле, че сосеск ла редакцие де ла адунэриле де даре де самэ ши алежерь, де ла пленареле комитетелор районале де партид, мэртурисеск деспре ун ыналт авынт политик ши профунда рэспундере а комуништилор пентру риднкаря ын континуаре а бунэстэрий попорулуй советик — скопул супрем ал ПКУС. Менционынд ку сатисфакцие реализэриле импунэтоаре де пынэ акум, комуништий ышь анализязэ активитатя ын мод критик ши аутокритик, фак обьекций ынтемеяте ла адреса органелор де кондучере, ынаинтязэ пропунерь прециоасе де валорификаре а резервелор ын продукцие. Принтр’ун астфел де спирит с’ау карактеризат адунэриле де даре де самэ ши алежерь але организациилор де партид де ла асочиация де продукцие «Плодсельхозмаш» дин Кишинэу, узина де апарате електриче дин Тираспол, дин совхо§ул-фабрикэ «Басарабка», пленареле комитетелор районале де партид Чадыр-Лунга, Рышкань ши алтеле. Демокрация интернэ де партид се манифестэ ши прин партичипаря ларгэ а комуништилор ла кондучеря требуриДор партидулуй. Ын презент нумай ын република ноастрэ активул електив де партид нумэрэ песте 40 мий де мембри ай ПКУС. Мин де комуништь актнвязэ ын калитате де инструкторь ши лекторь, мембрк ай комисиилор ши секциилор нетитуларе, консилиилор мгтодиче але мунчий организаторнче де партид ши политико-идеоложиче, групелор информэрий де партид, комиснилор де контрол асупра активитэций администрацией, партичипэ ла прегэтиря адунЭрилор де партид. Демокрация ши дисчиплина интернэ де партид асигурэ спориря комбативитэций организациилор де партид, интенсификаря инфлуенцей лор ын колективеле де мункэ. Ун екземплу позитив ын ачастэ привинцэ ни-л оферэ организация де партид де секцие де ла комплексул дин Первомайское ал асочиацией «Колхозживнром» дин Дрокия. Ын ултимий шасе ань организация шь-а дублат рындуриле пе контул примирий де ной мембри ай ПКУС. Чей 30 де комуништь, репартизаць ын патру трупе, каре активязэ ла фиекаре сектор де продукцие, сынт фрунташь ай мунчий ши веций публиче. Челе май буне резултате ле ынрежистрязэ оператоареле комунисте 3. Н. Дубовая, И. П. Диаконица, М. В. Русу, Инициативсле патриотиче, дисчиплина персонала а комуништилор контрибуе есенциал ла реализаря сарчинилор че стау ын фаца колективулуй. Ынтреприндеря а депэшит ку 524 тоне планул де стат ла вынзаря кэрний пе 10 лунь. Екземпле де мункэ ынэлцэтоаре, де респектаре стриктэ а нормелор веций де партид демонстрязэ ши комуништий дин колхозуриле «Советский пограничник», районул Вулкэнешть, «Мичурин», районул Суворов, де ла асочиация пентру продучеря нутрецурилор «Родина», районул Дондушень, ши ынкэ мулте организаций де партид, каре ау штиут сэ ориентезе ефортуриле плугарилор ла обцинеря унор роаде-рекорд де череале, фураже, стругурь, легуме. Ын скопул споририй рэспундерий ши дисчиплиней комуништилор ачесте организаций практика пе ларг ынсэрчинэриле де партид, екзаминаря дэрилор де самэ ши а комуникэрилор комуништилор деспре респектаря черинцелор статутаре, облигациилор функционале, информаря колективелор де мункэ деспре хотэрыриле адоптате де комуништь ши алте форме ефичиенте. Дар май ау лок казурь, кынд уний комуништь, критикынд старя де лукрэрь ла ун сектор сау алтул, фэкынд пропунерь, ей ыншишь ну ынтрепринд нимик пентру ындеплиниря хотэрырилор адолтате. Организацииле де партид ау датор'ия сэ ле аминтяскэ унор астфел де товарэшь, кэ ын партид екзистэ о дисчиплинэ уникэ, облигаторие пентру фиекаре комунист. Зэдэрничиря планурилор де стат, атитудиня неглижентэ фацэ де реализэриле прогресулуй технико-штиинцифик, абатериле де ла черинцеле Програмулуй ши Статутулуй ПКУС, каре се обсервэ пе алокурь, ну сынт алтчева декыт резултате але дисчиплиней скэзуте а унор комуништь, че се афлэ ла диферите постурь де кондучере. Ын анул курент. де-о ворбэ, колхозуриле «Дружба» ши «Вяца сатулуй», районул Флорешть, «Звезда», районул Сорока, «Прогресс», районул Кутузов, ау реколтат доар кыте 20—30 чентнере де пэпушой-грэунце ла хектар. Ачеста е ши ун индиче ал ексиженцей скэзуте а организациилор де партид фацэ де кадре. Спиригул де дисчиплинэ, де организаре, де рэспундере, де ати.тудине економикоасэ фацэ де бунул нородулуй, мунка конштиинчоасэ ыи нумеле просперэрий Патрией — императиве, че с’ау сублиният ла Пленара дин нбембрие (1982) а КЧ ал ПКУС, сынт кемате сэ асигуре рсзолваря сарчинилор трасате де Конгресул ал ХХУ1-ля ал ПКУС, реализаря Програмулуй. алимеятар ал Униуний РСС. Пролетарь дин тоате цэриле, унмци-вэ! Хотэрыриле 1 Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС-ын вяцэ! ЫН ФОТОГРАФИЕ: филатоаря фрунташэ П. БУЛАРГА, уна динтре челе май искусите мунчитоаре ла фабрика де филат-цесут No 2. Фото де А. Лыков. .Фотохроника АТЕМ. (Читиць релатаря «•Ыналтул объектив а фост кучерит» ын паж. 3). Речент ау фост ефектуате ултимеле лукрэрь де конструкцие ла уна динтре челе май марь ынтреприндерь текстиле дин царэ — асочиация де продучере а цесэтурилор де бумбак дин Тираспол. Ку о лунэ ынаинте де терменеле превэзуте а ынтрат ын функциуне транша а доуа а фабричий де филат-цесут No 2. Одатэ ку ачаста капачитэциле асочиацией ау спорит пынэ ла 110 милиоане метри патраць де цесэтурь ануал. УН ОРДЕН ПЕ ДРАПЕЛУЛ ИНСТИТУТУЛУЙ АГРИКОЛ Колективул Институтулуй Агрикол «М. В. Фрунзе» дин Кишинэу маркязэ ун евеиимент солемн: ачастэ шкоалэ супериоарэ а ымплинит 50 де ань. Ну екзистэ ын Молдова колхоз, совхоз, асочиацие агройндустриалэ, ын каре сэ ну лукрезе абсолвенць ай ей — агрономь ши меканизаторь, легумикулторь ши зоотехничиень, ветеринарь ши хидроамелиораторь, витикулторь ши економишть, каре ау кэпэтат ла институт куноштиице васте, кэлире прин мункэ, деприндерь де мункэ пе тэрымул черчетэрилор штиинцифиче. Пентру мерите ын прегэтиря спечиалиштилор де ыналтэ калификаре ай агрикултурий ши ын дезволтаря штиинцей институтул а фост декорат ку орденул Драпелул Рошу де Мункэ. Ла 30 ноембрие а авут лок о адунаре солемнэ, ынкинатэ жубилеулуй де о жумэтате де вяк ал институтулуй ши ынмынэрий ыналтей декораций а Патрией. Ын сала Палатулуй «Октомбрие» дин Кишинэу с’ау ынтрунит професорь, лекторь, студенць, абсолвенць дин дифериць ань ай ачестей школь супериоаре, оаспець дин алте институций де ынвэцэмынт агрикол дин царэ, репрезентанць ай организациилор обштешть дин капитала републичий. Адунаря солемнэ а фост дескисэ де И. А. Буларга, секретарул комитетулуй де партид ал институтулуй. Партичипанций ла адунаре ау алее ку мултэ ынсуфлецире ын президиул де оноаре Бироул Политик ал Комитетулуй Нейтрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче. И се дэ кувынтул луй С. К. Гроссу, примул секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Адресынду-ли-се челор презенць, ел а спус: — Стимаць товарэшь! Акум о жумэтате де секол, курынд дупэ формаря РАСС Молдовенешть, ын република ноастрэ с’а дескис Институтул агрикол, ын презент уна динтре челе май марь школь супериоаре дин царэ. Ын ачесте чинч лечений институтул а стрэбэтут о кале маре ши комплекса, а адус о контрибуцие дёстойникэ ла прегэтиря кадрелор пентру секторул аграр ал економией Молдовей, ла штиинца агриколэ, ла дезволтаря културий плантелор ши крештерий анималелор, ла интенсификаря лор. Мерителе Институтулуй Агрикол «М. В. Фрунзе» дин Кишинэу ау фост прецуите ла жуста лор валоаре де партид ши гуверн: институтул а фост декорат ку орденул Драпелул Рошу де Мункэ. Декораря инстдтутулуй конституе ун маре евенимент сочиал-политак ын вяца републичий, есте ынкэ о мэртурие конвингэтоаре а грижий перманенте, пе каре о поартэ Партидул Комунист ынфлоририй културий тутурор попоарелор дин царэ, дезволтэрий штиинцей советиче ши школий супериоаре, фолосирий ефичиенте а реализэрилор лор ын интересул сочиетэций социалисте. Ынгэдуиципмь, дражь товарэшь, ка ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Президиумулуй Советулуй Супрем ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть сэ-й феличит ку кэлдурэ ши кордиалитате пе професорий, лекторий, службаший, студенций институтулуй ку прилежул ынмынэрий ыналтей декораций а Патрией ши ал ачестуй жубилеу де адынкэ семнификацие, сэ ле урез сэ споряскэ ши де акум ынаинте глория луй. Институтул агрикол дин Кишинэу есте о креацие а Путерий Советиче. Ши есте профунд семнификатив фаптул кэ сэрбэторйря жубилеулуй сэу ши ынмынаря декорацией Патрией коинчид ын тимп ку прегэтириле ынтрегулуй попор пентру луминоаса сэрбэтоаре а тутурор нациилор ши националитэцилор дин царэ — чя де-а 60-я аниверсаре а Униуний Републичилор Советиче Сочиалисте, а кэрей формаре, ынтрукипынд идеиле луй В. И. Ленин, а консолидат ши а спорит виктория Марелуй Октомбрие, а асигурат конструиря сочиетэций сочиалисте дезволтате, а дус ла реализэрь мэреце ын дезволтаря економией, штиинцей ши културий. Формаря Униуний РСС, статорничиря релациилор де приетение, ынкредере, ынтражутораре ынтре попоаре а импримат, дупэ кум се менционязэ ын хотэрыря КЧ ал ПКУС, о жигантикэ акчелераре дезволтэрий спиритуале а сочиетэций. Сочиализмул а реушит сэ резолве сарчинь де импортанцэ ку адевэрат историкэ: сэ ынармезе ку реализэриле културий маселе де мулте милиоане де оамень ай мунчий, сэ дезвэлуе тоате извоареле куноштинцелор пентру фиекаре ом, индиферент де старя сочиалэ ши националитатя луй. Ын царэ ау фост креате ларжь посибилитэць пентру манифестаря талентелор, пентру ынфлориря културий тутурор нациилор ши националитэцилор, пентру активйтатя креатоаре а маселор ын домениул штиинцей ши артей. РСС Молдовеняска есте егалэ ынтре републичиле егале, уните ын путерника Униуне Советикэ. Ынтр’ун скурт рэстимп историк ал Статулуй Советик труднторий луй, даторитэ бируинцей Марелуй Октомбрие ши кучеририлор сочиализмулуй, ау обцинут реализэрь епок <суб кондучеря Партидулуй Комунист. Ын републикэ ау фост креате о енержетикэ путерникэ, о индустрие модернэ ши ун потенциал ыналт де конструкцие, о агрикултурэ ынаинтатэ, ку ун ыналт град де меканизаре, о вастэ реця де транспортурь. Даторитэ марилор инвестиций капитале, фондуриле фиксе але економией национале ау крескут нумай ын ултимий 20 де ань де шасе орь. Сынт грандиоасе сукчеселе републичий, ка ши але цэрий ын ансамблу, ши ын дезволтаря спиритуалэ а попорулуй. Ын презент фиекаре ал дойля ом дин Молдова ынвацэ. Калкулат ла 10 мий де локуиторь, ной авем мулт май мулць студенць декыт орькаре динтре цэриле капиталисте еуропене. Апроксиматив 78 ла сутэ дин популация актива аре студий супериоаре сау медий (комплекте сау инкомплекте). Попорул молдовенеск ынцележе пря бине, кэ либертатя ши феричиря луй, сукчеселе обцинуте де ел ын конструкция економикэ ши културалэ ау фост добындите даторитэ приетенией попоарелор Униуний РСС, кэ применириле револуционаре, тоате ынфэптуириле сале историче се датореск ынцелептей кондучерь а Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, каре кондуче попорул советик пе каля ленинистэ ши каре рэмыне пе кулмя мисиуний сале историче ын орьче ымпрежурэрь. Унитатя де неклинтит а партидулуй ши нородулуй репрезинтэ изворул форцей инвинчибиле а сочиетэций советиче. Ачастэ унитате, коезиуня попоарелор цэрий ноастре с’ау манифестат кыт се поате де евидент ын зилеле де ноембрие, кынд цара шь-а луат рэмас бун де ла. Леонид Ильич Брежнев, еминент милитант ал контемпоранеитэций, ынфлэкэрат луптэтор пентру паче, де нумеле кэруя сынт легате мэрецеле префачерь дин вяца цэрий ноастре. Оамений мунчий дин републикэ сусцин ын унанимитате хотэрыриле Пленарей екстраординаре а Комитетулуй Чентрал ал партидулуй, каре л-а алее пе товарэшул Ю. В. Андропов ын постул де Секретар Женерал ал КЧ ал ПКУС, а реафирмат карактерул констант ал политичий интерне ши екстерне ленинисте а партидулуй. Ей ау примят ку фербинте ынкувиинцаре хотэрыриле Пленарей дин ноембрие а КЧ ал ПКУС, сесией а шаптя а Советулуй Супрем ал Униуний РСС, каре ау екзаминат плануриле де дезволтаре а цэрий пе анул 1983 ши ау трасат сарчиниле имедиате але партидулуй ши попорулуй. Мунчиторий, цэраний, интелектуалий дин Молдова демонстрязэ прин фанте конкрете ынкредеря лор нецэрмуритэ ын Партидул Комунист, ын Комитетул сэу Чентрал, униря ши коезиуня лор ын журул ПКУС, путеря мэрий фрэций ши приетений а попоарелор советиче. Мергынд ын ынтымпинаря челей де-а 60-я анивереэрь а формэрий Униуний РСС, ей обцин ной сукчесе ын конструкция економикэ ши културалэ, ной реализэрь ын нумеле триумфулуй комунизмулуй. О вие довадэ ын ачест сенс есте реализаря сарчинилор пе анул ал дойля ал чинчиналулуй. Колективеле ынтреприндерилор индустриале дин републикэ ау ындеплинит плануриле пе зече лунь ла продукция мэрфурилор, ла продуктивитатя мунчий, ла фабрикаря мултор типурь импортанте де артиколе. А фост реализатэ песте план о продукцие индустриалэ ын валоаре де 72 милиоане де рубле. Оамений мунчий дин агрикултура Молдовей ынтымпинэ ши ей ку ун дар фрумос жубилеул наштерий фамилией стрынс уните а републичилор советиче егале ын дрептурь. Потривит апречиерилор прелиминаре, продукция глобалэ а сектоарелор агриколе вежетал ши анимал се ва мэри ын анул ачеста ку 20 проценте фацэ де нивелул анулуй трекут. Ын хамбареле Патрией ау фост депозитате 804 мий де тоне де череале, инклусив 515 мий де тоне де пэпушой. С'ау вындут статулуй 1.770 мий де тоне де поамэ. А фост ындеплинит планул де вынзаре а картофилор. Ау фост вындуте 1.139 мий де тоне де легуме. Ворбинд май департе деспре история институтулуй, деспре активитатя луй, тов. Гроссу а (Сфыршнт ын пай. 3). Феличнтэрь кордиале Комитетул Чентрал ал ПКУС, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советул Миништрилор ал Униуний РСС ау адресат луй Кейсон Фомвихан, секретар женерал ал КЧ ал Партидулуй Популар Револуционар Лаоциян, прешединтеле Консилиулуй де Миништри ал РПДЛ, ши луй Суфанувонг, президентул Републичий Популаре Демократе Лаос, прешединтеле Адунэрий популаре супреме а РПДЛ, о телеграмэ де феличитаре ку прилежул сэрбэторий национале — аниверсаря а 7-я а прокламаций Републичий Популаре Демократе Лаос. Прин бируинца револуцией национале-демократиче ши прин креаря РПДЛ, ла 2 дечембрие 1975, се спуне ын телеграмэ, с’а ынкеят ку сукчес лупта де 30 де ань а попорулуй лаоциян пентру либертате ши индепенденцэ, пентру елибераря сочиалэ. Пара а порнит пе каля конструирий базелор сочиализмулуй. Ь1н аний каре ау трекут попорул лаоциян суб кондучеря Партидулуй Популар Револуционар а обцинут сукчесе импунэтоаре ын дезволтаря економией ши културий, ын ынтэриря капачитэций де апэраре а патрией. Ын презент гоць оамений мунчий дин Лаос лукрязэ актив пентру традучеря ын вяцэ а хотэрырилор конгресулуй ал II 1-ля ал ППРЛ, пентру ындеплиниря сарчинилор примулуй план чинчинал ал републичий. Авем ынкредеря, кэ харникул ши куражосул попор ал Лаосулуй, кэлэузинду-се де ыналтеле идеалурь але сочиализмулуй, ва обцине ной бируинце ын конструкция пашникэ, ын фэуриря вииторулуй сэу феричит. Ын коопераре ку цэриле сочиалисте фрэцешть Република Популарэ Демократа Лаос ышь адуче контрибуция ла ылэтураря периколулуй де рэзбой ши ла ынтэриря секуритэций интернационале, сприжинэ актив лупта попоарелор пентру паче, индепенденцэ националэ, демокрацие ши социализм. Лаосул ымпреунэ ку Виетнамул щи Кампучия десфэшоарэ о интенсэ активитате де политика екстернэ ындрептатэ спре ынсэнэтоширя ситуацией дин Асия де Суд-Ест ши спре трансформаря ачестей режиунь ынтр’о зонэ а пэчий, стабилитэций ши колаборэрий. Се дезволтэ родник легэтуриле мултилатерале ынтре Униуня Советикэ ши Лаос. Астэзь колабораря совето-лаоциянэ купринде практик тоате сфереле веций политике ши економиче а цэрилор ноастре. Партидул Комунист ал Униуний Советиче, Гувернул Советик промовязэ ку фермитате курсул спре дезволтаря пе тоате кэиле а релациилор ку Паргидул Популар Револуционар Лаоциян, ку Република Лаос спре бинеле попоарелор советик ши лаоциян, ын интересул консолидэрий унитэций ши коезиуний цэрилор сочиалисте (ТАСС). Сесия Советулуй Сулрен ал РСФСР Планул де Стат де дезволтаре економикэ ши сочиалэ а Федерацией Русе, Бужетул републичий пе анул 1983 ле екзаминязэ сесия Советулуй Супрем ал РСФСР. Еа с’а дескис ын зиуа де 30 ноембрие ла Палатул Маре ал Кремлинулуй дин Москова. Ку аплаузе фуртуноасе ши ынделунгате депутаций й-ау ынтымпинат пе товарэший Ю. В. Андропов, В. В. Гришин, A. А. Громыко, А. Я. Пелше Г. В. Романов, Н. А. Тихонов, Д. Ф. Устинов, К. У. Черненко, П. Н. Демичев, В. И. Долгих, B. В. Кузнецов, Б. Н. Пономарьов, М. С. Соломенцев, М. В. Зимянин, И. В. Капитонов, К. В. Русаков, Н. И. Рыжков. Депутаций ау чинстнт принтр’ун момент де рекулежере мемория луй Леонид Ильич Брежнев. Ын рапортул ку привире ла Планул де Стат де дезволтаре економикэ ши сочиалэ а РСФСР пе анул 1983 ши ла мерсул ындеплинирий планулуй ын анул 1982, презентат де депутатул Н. И. Масленников, локциитор ал Прешедрнтелуй Советулуй Миништрилор ал РСФСР, прешединтеле Госпланулуй републичий, с’а сублиният кэ хотэрыриле Пленарей дин ноембрие (1982) а КЧ ал ПКУС ау девенит о путерникэ сурсэ каре импулсионязэ крештеря ын континуаре а авынтулуй креатор ал оаменилор мунчий. Проектул Бужетулуй де Стат ал републичий пе анул 1983 а фост презентат спре екзаминаре сесией превэзынд ла венитурь ши келтуель сума де 78.122,5 милиоане де рубле ку о крештере де 3,6 проценте, а спус депутатул А. А. Бобровников, министрул финанцелор ал РСФСР, презентынд рапортул ку привире ла Бужетул де Стат ал РСФСР пе анул 1983 ши ла ындеплиниря бужетулуй де Стат ал РСФСР анул 1981. Дупэ ачея депутаций ау трекут ла дискутаря рапоартелор. * * * Проблемеле споририй потенциалулуй економик ал Русией, ридиКэрий ефичиенцей економией национале, грижий фацэ де бунэстаря оаменилор мун. чий с’ау афлат ын чентрул атен-цией сесией Советулуй Супрем ал РСФСР, каре шь-а цинут тимп де доуэ зиле лукрэриле ла Москова, ла Палатул Маре ал Кремлинулуй. Ын кадрул шединцей де ла 1 дечембрие а фост континуатэ дискутаря кестиунилор ку привире ла Планул де Стат де дезволтаре економикэ ши сочиалэ ши ла Бужетул де Стат ал републичий пе анул 1983. Депутаций ши оаспеций й-ау примит ку аплаузе фуртуноасе, ынделунгате пе товарэший Ю. В. Андропов, В. В. Гришин, A. А. Громыко, А. Я. Пелше, Г. В. Романов, Н. А. Тихонов, Д. Ф. Устинов, К. У. Черненко П. Н. Демичев, В. И. Долгих, B. В. Кузнецов, Б. Н. Пономарьов, М. С. Соломенцев, М. В. Зимянин, И. В. Капито. нов, К. В. Русаков, Н. И, Рыжков. Чей каре, ау луат кувынтул ын кадрул сесией ау арэтат кэ оамений мунчий дин Федерация Русэ ынкувиинцязэ унаним ши сприжинэ ынтру тотул хотэрыриле Пленарей дин ноембрие (1982) ал КЧ ал ПКУС, нэзуеск сэ ынтымпине дестойник чя де-а 60-я аниверсаре а формэрий Униуний РСС. Ын проектул планулуй пе анул 1983, ау менционат депутаций, есте превэзутэ дезволтаря динамикэ а форцелор де продукцие ын тоате режиуниле економиче але републичий. Депутаций ау адоптат ын унанимитате. лежиле ку привире ла Планул де Стат де дезволтаре економикэ ши сочиалэ а РСФСР пе анул 1983 ши ла Бужетул де Стат ал РСФСР пе анул 1983. Цинын. ду-се конт де амендаментеле адоптате ла пропунеря комисиилор перманенте, венитуриле ши келтуелиле бужетулуй ау фост апробате ын сумэ де 78.243.011 мий де рубле Дупэ ачея X. П. Нешков, секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал републичий, а презентат рапортул ку привире ла апробаря Указурилор Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСФСР. Советул Супрем а апробат указуриле ши а адоптат лежиле ши хотэрыриле кореспунзэтоаре; Ку ачаста сесия а шася а Советулуй Супрем ал РСФСР де лежислатура а зечя шь-а ынкеят лукрэриле. (ТАСС). Конворбире Ын зиуа де 30 ноембрие Н. А. Тихонов, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, л-а примят пе И. Тюркмеи, министрул афачерилор екстерне ал Републичий Турче, афлат ын Униуня Советикэ ынтр’о визитэ офичиалэ ла инвитация Гувернулуй Советик. Ын кадрул конворбирий, каре а декурс ынтр’о атмосфера ла Кремлин приетеняскэ, ау фост дискутате уиеле проблеме але релациилор совето-турчешть. А фост реафирматэ коинтересаря амбелор пэрць ын дезволтаря континуэ а релациилор де бунэ вечинэтате пе тоате тэрымуриле, ын екстиндеря колаборэрий економиче ши ын дезволтаря комерцулуй ынтре Униуня РСС ши Турция. (ТАСС). Ын кэлэторие прин царэ Ын зиуа де 1 дечембрие а плекат де ла Москова ла Баку министрул афачерилор екстерне ал Републичий Турче Илтер Тюрк8^ен. Ел се афлэ ын Униуня Советикэ ынтр’о визитэ офичиалэ ла инвитация Гувернулуй Советик. Пе аеродром оаспетеле а фост петрекут де А. А. Громыко, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС, де алте персоане офичиале. (ТАСС) ОАСПЕЦЬ АП РЕПУБЛИЧИЙ Ынтре 25 ноембрие ши 1 дечембрие с’а афлат ын Молдова ун труп де аскултэторь ай курсурилор пентру кадреле де кондучере але Партидулуй Комунист дин Куба, каре ышь фак студииле ла Академия де штиинце сочиале де пе лынгэ КЧ ал ПКУС. Товарэший дин Инсула Либертэций ау фост примиць де Н. В. Меренишчев, секретар ал дойля ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей. Ын тимпул конворбирий каре а декурс ынтр’о атмосфера калдэ, приетеняскэ, ел а ворбит деспре активитатя организацией републикане де партид пентру мобилизаря оаменилор мунчий ла транспунеря ку сукчес ын вяцэ а планурилор конструкцией комунисте, а Програмулуй алиментар. Ла фел ка ши тоць оамений советичь, ей ау примит ку о уриашэ сатисфакцие хотэрыря Пленарей дин ноембрие а КЧ ал ПКУС, кувынтаря роститэ ын кадрул ей де товарэшул Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Планул де Стат де дезволтаре економикэ ши сочиалэ а Цэрий Советелор ши Бужетул де Стат ал Униуний РСС пе анул 1983, адоптате де Советул Супрем ал Униуний РСС ла сесия а шаптя ши девените лежь. Ын кадрул конворбирий с’а сублиният кэ ын фамилия стрынс унитэ а попоарелор советиче фрэцешть попорул молдовенеск адуче о контрибуцие дестойникэ ла конструиря сочиетэций комунисте, ынтымпинэ ку ной ынфэптуирь ын мункэ чя де-а 60‘я аниверсаре а формэрий Униуний РСС. Ын тимпул афлэрий лор ын републикэ оаспеций ау авут, де асеменя, о конворбире ла секция де пропаганда ши ажитаиие а КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ау луат куноштинцэ де експериенца де мункэ а комитетулуй орэшенеск Кишинэу ши уней серий де комитете районале де партид, де формеле ши методеле ынвэцэмынтулуй де партид ши економик ал комуништилор. Ей ау визитат Музеул де историе а Партидулуй комунист ал Молдовей, музеул приетенией попоарелор, ЕРЕН, институций де културэ. (Кор. АТЕМ). Ку привире ла дескидеря сесией а шася а Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть де леЖислатура а зечя Дескидеря сесией а шася а Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть де лежислатура а зечя ва авя лок мыне, 3 дечембрие, ла ора 10 диминяца ын клэдиря Театрулуй молдовенеск де стат де оперэ ши балет (проспектул Ленин, 152). Ку привире ла шединца Консилиулуй старейшинелор Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть Шединца Консилиулуй старейшинелор Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ва авя лок мыне, 3 дечембрие, ла ора 9 ши 30 де минуте диминяца ын клэдиря Театрулуй молдовенеск де стат де оперэ шй балет (проспектул Ленин, 152). Спре куноштинца депутацилор Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть Ынрежистраря депутацилор Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, сосииь ла сесия а шася, се фаче ын зилеле де 2 дечембрие де ла ора 10 диминяца пынэ ла 8 сара, 3 дечембрие — де ла ора 8 пынэ ла 9 ши 30 де минуте диминяца ын клэдиря Театрулуй молдовенеск де стат де оперэ ши балет (проспектул Ленин, 152). Телефоанеле: 24-51-67; 24-51-79; 24-50-49.