Moldova Socialista, 1983 (LIX/76-101)

1983-04-01 / nr. 76

Пролетар [UNK] дин тоате ц [UNK]риле, уни [UNK]ив [UNK]! СО [UNK]ВМ/1 ИСТ [UNK] ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ П АРТИ ДУЛУ Й КОМУНИСТ АЛ МОЛ ДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де па 1 май 1924. 0 No 76 (15285) Винерь, 1 априлие 1983 Прецул 3 коп. п РИМЭВАРА анулуй ал трейля ал чинчиналулуй а ынтрат ын дрептуриле сале — се ынтецеште форфота мунчий ын кымп, вий ши ливезь, ын господэрииле де сере. Пе линия ынтыя а луптей пентру ун белшуг де продусе алиментаре пэшеск комуништий, каре мобилизязэ оамений, организязэ мунка, каутэ челе май рационале кэй пентру обцинеря унор резултате финале кыт май буне. Алтфел нич ну поате фи. Доар ын фаца колективелор де мункэ де ла сате. дин ынтрегул комплекс агроиндустриал ал републичий стау сарчинь фоарте марь — ын анул курент се преведе крештеря женералэ а продукцией агриколе ку 11 проченте, урмынд сэ фие споритэ консидерабил продукция де череале, културь техниче, легуме, карне ши лапте... Традукынд ын вяцэ хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС, але Пленарелор дин май ши дин ноембрие (1982)алеКЧ ал партидулуй, агрнкулторий депун максимум де ефортурь пентру а букура Патрия ку продукцие мултэ ши де калитате супериоарэ. Ын виртутя ачестей реалитэць, сарчиниле арзэтоаре че урмязэ а фи резолвате де комуништь, де тоЦь оамений мунчий де пе огоаре ла ора актуалэ сынт_ачеле легате де ынфэптуиря ын мод екземплар а семэнатулуй, ынкееря ку сукчес а ернатулуй вителор, асигураря уней жудичиоасе господэрирь ши фолосиря рационалэ а пэмынтулуй, ридикаря ын континуаре а ефичиенцей продукцией. Мерсул прегэтирилор кэтре лукрэриле агриколе де примэварэ а фост екзаминат де кэтре Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС. Ын фаца тутурор органелор де партид де пе лок а фост ынаинтатэ черинца де а ыктэри мунка организаторикэ ши политикэ ын колективеле де продукцие де ла сате, а асигура ла тимп ши пе деплин прегэтириле кэтре кампания семэнатулуй. Ролул де самэ ын дирекция ачаста ревине организациилор де партид дин колхозурь ши совхозурь. Де градул лор де активитате депинде кивелул организэрий, дисчиплиней, ефичиенцей мунчий, ши, ын консечинцэ, сукчеселе економиче. Л а детерминаря програмулуй конкрет де акциунь де ун реал фолос ле есте хотэрыря КЧ ал ПК ал Молдовей «Ку привирела ПРЕОКУПЭРИЛЕ КОИУНИШТИЛОР ДЕ ЛА САТЕ активитатя организацией де партид а колхозулуй «Калинин» дин районул Глодень пентру ындеплиниря хотэрырилор Пленарей дин май (1982) а КЧ ал ПКУС». Ачест документ аре о ынсемнэтате есенциалэ, концинынд конклузий че прнвеск мунка тутурор комуништилор де ла сате. Одатэ ку вениря примэверий, мунка де партид а луат о ларгэ амплоаре ын кымп, директ ла сектоареле де продукцие — ын звеноурь, бригэзь, секций, аколо унде се хотэрэште соарта роадей. Ролул де авангарда ал комуништилор е бине контурат ын ачесте зиле ын мажоритатя господэриилор дин райоанеле Слобозия, Фэлешть, Ниспорень, Кахул, Бричень, Вулкэнешть ш. а. Претутиндень с’а дус ла бун сфыршит семэнатул мазэрий ши ал културилор фуражере, се прегэтеск теренуриле пентру ынсэмынцэриле рэсэритей, пэпушоюлуй, пентру плантатул тутунулуй, легумелор. Ын опера де крештере а пыний нимик ну есте секундар — тоате верижиле каре десервеск плугарул требуе сэ функционезе ын деплинэ армоние; ла тимп сэ фие прокурате пьеселе де скимб нечесаре пентру машинь ши агрегате, сэ фие пусэ ла пункт активитатя иригаторилор, ридикатэ пе о тряптэ ноуэ асигураря идеоложнкэ а кампанией дате. Ын ачастэ привинцэ есте конклудентэ експериенца комитетулуй районал де партид Каменка, каре а прегэтит ши а едитат ын ажуторул лукрэторилор идеоложичь ун амплу план ал мунчий организаториче де партид ши политиче де масэ пентру периоада прегэтирий ши десфэшурэрий лукрэрилор агриколе де примэварэ дин анул курент. Атенция принчипалэ требуе акордатэ фолосирий рационале а пэмынтулуй, апликэрий експериенцей ынаинтате, фолосирий техноложиилор индустриале ын крештеря диферителор културь. Сынт дезидерате че кореспунд ынтру тотул активитэций комуништилор дин колхозул «Мичурин», районул Орхей (секретар ал организацией де партид — Л. Горгос), каре ын презент ефектуязэ о маре муккэ организаторикэ ши политикэ ын рындуриле оаменилор мунчий. А фост прегэтитэ ын мод екземплар техника, инструите кадреле, с’а дат довадэ де грижэ пентру калитатя фондулуй семинчер. Ын термене оИтиме ау фост семэнате май бине де 200 хектаре де мазэре ши орз, яр ын презент се термина де семэнат сфекла де захэр. Локул де фрунте принтре меканизаторь ыл децине комунистул Андрей Гужа, каре-шь депэшеште зилник нормеле де лукру. Пентру периоада семэнатулуй ау фост креате доуэ трупе провизорий де партид, шь-ау ынвиорат активитатя лор ын кымп чей 65 де лекторь, ажитаторь, информаторь политичь... Пунктул де ажитацие мобил се афлэ директ ын кымп, унде аре лок прегэтиря солулуй кэтре ынсэмынцэрь. Прин мултипла лор активитате, легатэ де репартизаря кадрелор, контролул ындеплинирий хотэрырилор адоптате, ымбунэтэциря дисчиплиней мунчий, кондучеря организациилор обштешть, де ридикаря спиритулуй актив ал тутурор плугарилор организацииле де партид ышь адук оболул ла реализаря Програмулуй алиментар ал цэрий. «Есте нечесар ка лукрэторий комплексулуй агроиндустриал сэ-шь споряскэ зи де зи ефортуриле, сэ мунчяскэ ын аша фел, ка именселе мижлоаче, репартизате пентру резолваря ачестей проблеме, сэ айбэ ефект кяр астэзь, яр мыне — ефект ши май маре», — а менционат товарэшул Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, ла Пленара дин ноембрие (1982) а КЧ ал партидулуй. Ачесте индикаций сервеск дрепт кэлэузэ тутурор комуништилор де ла сате. Вяца а конфирмат ку присосинцэ, кэ резултате май пондерабиле обцин ачеле господэрий, унде кондукэторий организязэ ын мод кибзуит мунка ши стимуларя ей. Фолосиря антрепризей колективе дуче ла атинжеря скопулуй пропус. Апликаря ачестей методе пермите де а ридика ку 15—20 проченте продуктивитатя мунчий; креште рентабилитатя продукцией,, коинтересаря колективелор де плугарь ын кэпэтаря унор резултате финале тот май импунэтоаре. Комитетеле районале де партид, секцииле лор агриколе, кондучеря господэриилор ши организацииле примере де партид де пе лок ау датория сэ апличе пе ларг експериенца де мункэ ын антреприза колективэ, сэ перфекционезе ретрибуиря мунчий ын натурэ, сэ асигуре спориря продуктивитэций мунчий, крештеря ефичиенцей ши ымбунэтэциря калитэций продукцией. Се штие, кэ ын мулте райоане май сынт господэрий че ну фак фацэ сарчинилор. Дупэ кум ау арэтат резултателе анулуй трекут, е маре декалажул ынтре господэрииле вечнне, ку кондиций идентичен де сол ши дотаре техника. Организацииле де партид дин господэрииле че ну цин каденца требуе сэ анализезе минуциос. прешелиле комисе, каузеле рэмынерий ын урмэ ши сэ ликидезе кыт май уржент неажунсуриле. Кэиле де ре’ализаре а ачестор скопурь сынт куноскуте — перфекционаря кондучерий организациилор де секцие ши а групелор де партид, акзрдаря унуй ажутор ефнчиент ачестора ын ведеря мобилизэрий маселор ла реализаря планурилор ши а ангажаментелор сочиалисте. Требуе де фэкут астфел ка ынтре кувынт ши фаптэ сэ екзисте о легэтурэ органикэ! Датория комитетелор ши организациилор де партид есте де а едука трудиторий колхозурилор, совхозурилор, асочиациилор интергосподэрешть ын спиритул уней атитудинь креатоаре фацэ де мункэ, де а стабили ын колективе релаций ку адевэрат приетенешть де мункэ, креынду-се пентру тоць фэурарий кондиций нечесаре ын ведеря реализэрий ку сукчес а обьективелор трасате пе анул курент ши пе чинчинал ын ынтрежиме. ★ ПРИН ПАТРИЯ СОВЕТИКЭ ВЕШИТЬ СКУРТЕ ДОНЕЦК. Легумеле ши фруктеле ливрате ын магазинеле дин Донецк ну шь-ау пердут проспецимя пе каре о авяу вара трекутэ. Де ачаста ау авут грижэ лукрэторий комбинатут луй де фрукте ши легуме. Ей ау креат ун комплекс меканизат де депозите, ын каре ау пус ла пэстраре 32 мий де тоне де продукцие витаминоасэ. Аич с’ау апликат методе ефичиенте де пэстраре, чея че а пермис сэ се редукэ ла минимум пердериле де легуме ши фрукте. Капачитатя депозителор де фрукте ши легуме але асочиацией «Донецкплодоовощхоз» депэшеск 100 де мий де тоне. АШХАБАД. Пэмынтуриле десцелините але совхозулуй култиватор де орез «XXIII съезд КПСС» дин режиуня Ташауз вор фи иригате де акум ынаинте ку апэ дин Амудария, каре вине принтр'о ноуэ албие ку о лунжиме де 20 де километра Се апровизионязэ ку апэ 3' мий де хектаре де пэмынт. С’ау пус базеле креэрий уней васте зоне де агрикултурэ иригатэ ын нордул ТуркменистанулУй, унде се инсталязэ мажистрале де апэ. Ын презент лунжимя рецелей де иригацие дин Туркменистан есте де 28 мий де километри, иригынду-се песте 1 милион де хектаре де теренурь агриколе. ТБИЛИСИ. Комитету л синдикал ал асочиацией конструктоаре де машинь-унелте дин Тбилиси а елаборат «Лежя оноарей мунчиторешть». Ла база ей се афлэ пропунериле формулате ла адунэриле мунчиторилор. Проблемеле ынтэририй дисчиплиней де мункэ ши де продукцие ау фост инклусе ын кондицииле ынтречерий сочиалисте ши сынт луате ын консидерацие ла тотализаря резултателор ей. «Кодурь але оноарей мунчиторешть» ау ынтрат ын вигоаре ши ла алте ынтреприндерь дин Грузия. РИГА. Спечиалиштий де ла асочиация штиинцификэ де продукцие «Силава» дин Летония ау дескоперит пе масивуриле ынтреприндерий де индустриализаре а лемнулуй дин Инчукала молизь-рекордишть, дин каре се поате обцине чя май маре кантитате де челулозэ. Дин фиекаре метру куб де лемн се екстраг чирка 300 де кило граме де челулозэ — ку мулт май мулт декыт ын медие пе републикэ. Пе база ачестор копачь се вор креа плантаций спечиализате ын култиваря материалулуй семинчер. ПЕНЗА. Челе май буне резултате принтре мулгэтоареле дин режиуня Пенза ле-а обцинут оператоаря пентру мулсул меканизат Н. Ларкина дин совхозул <сМагистральный». Ын декурсул челор чинч лунь де кынд дурязэ ернатул вителор еа а кэпэтат де ла фиекаре вакэ дин групул сэу кыте 2.500 килограме де лапте. (ТАСС). ДИН РЕДАТ ЭР ИЛЕ А ЖЕН ЦИ ИЛ ОР ТАСС ШИ АТЕМ ШИ АЛЕ КОРЕСПОНДЕНЦИЛОР НОШТРИ Стэпынь ай глией Мембрий деташаментелор спечиализате пентру продучеря нутрецурилор, каре фак парте дин компоненца асочиацией интергосподэрешть «Колхозживпром», принтре примий ын районул Анений-Ной ау ынкеят семэнатул културилор де примэварэ дин прима епокэ. Лукрэриле десфэшурате ын комплекс ау декурс ын мод организат, конформ плану луй елаборат дин тимп. Аша-й фиря плугарулуй; кум се деспримэвэрязэ, принде а еши май дес ын кымп, тот ынчеркынд де-й време бунэ пентру семэнат. Апой, кынд вине зиуа чя потривитэ, ышь скоате мижлоачеле техниче модерне пе огорул бине лукрат ши, одатэ ку сэмынца, ышь пуне ын сол ла ынколцире вешникул гынд ла белшуг, дэруинду-й кэлдура мынилор необосите алтуй виитор род. Аша-с ши плугарий де ла Цынцэрень, каре де акум мулць ань ла рынд принтре примий ын район ынчеп семэнатул де примэварэ ши рар кынд дау греш, сукчесул фиинду-ле мереу кондрумец ла спориря родничией пэмынтулуй. Фоста асочиацие пентру продучеря нутрецурилор «Цынцэрень» акум ун ан с’а контопит ку асочиация интергосподэряскэ «Колхозживпром». Де пе челе чирка трей мий хектаре де теренурь арабиле резервате културилор фуражере деташаментеле спечиализате обцин ануал ын журул ла 24—25 мий тоне де унитэць нутритиве. Ачаста ле пермите сэ асигуре ку хранэ ун комплекс пентру продучеря кэрний де витэ ку о капачитате де 6 мий анимале ши унул пентру крештеря жунчилор — 4 мий де анимале, о микэ ферма де лапте-марфэ. Варианта комасэрий а доуэ ынтреприндерь агриколе интергосподэрешть с’а доведит а фи дестул де реушитэ Ын примул рынд, а спорит респонсабилитатя продукэторилор де нутрецурь. Кэч дакэ май ынаинте ей ливрау нутрецурь «алткуйва», акум ынтряга продукцие е а уней сингуре господэрий, тоць мунческ пентру ун резултат финал кыт май спорит. Ын мажоритатя колективелор а девенит посибилэ ынтродучеря антрепризей де бригадэ. Бинеынцелес, атыт депэширя обьективелор трасате пе чел де-ал дойля ан ал чинчиналулуй, кыт ши фаптул кэ ын примул триместру ал анулуй курент се ва про дуче, дупэ калкулеле спечиалиштилор, ку чел пуцин 20 тоне де спор ын греутатя вителор май мулт декыт се планификасе, прекум ши депэширя графикулуй ла семэнат се датореск ын маре парте ноилор форме де организаре а мунчий, а продукцией ын Женере. — Меканизаторий ноштри с’ау прегэтит бине пентру лукрэриле де примэварэ, — не спуне А. Г. Попушой, прешединтеле асочиацией. — Ла семэнат с’а евиденцият, май алее, деташаментул меканизат No 2, кондус де Прокопий Ватаву. Чя май ыналтэ продуктивитате а агрегателор ау ынреАистрат екипажеле кондусе де Никита Индоиту, Николай Кырлан, Андрей Погребай, Павел Пашкан, меканизаторь ку о богатэ експериенца ын мункэ, мештерь искусиць ла крештеря роаделор ымбелшугате. О атенцие деосебитэ с’а акордат респектэрий дисчиплиней технолойшче, нормелор агротехниче. Доар ун ынчепут бун ынеямнэ о премизэ де надежде пентру атинЖеря обьективелор че ши ле-ау трасат продукэторий де ну' тре'цурь не чел де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. Конформ ангажаментелор, ла маса верде де лучернэ, де екземплу, реколта медие ла хектар урмязэ сэ фие споритэ цынэ ла чел пуцин 400 чентнере, ла мазэре — пынэ ла 30 чентнере. л а фел де ынкордате сынт ши обьективеле скицате пентру реколта културилор дин епока а доуа. Ну ынкапе ындоялэ, кэ оамений ноштри вор фаче фацэ сарчинилор че реес дин Програмул алиментар, хэрничия ши искусинца агрикулторилор вор ынсемна, ын ултимэ инстанцэ, май мултэ продукцие зоотехникэ ши агриколэ ын зНенере. Рэмыне сэ сублинием, кэ ла ун нивел сусцинут с’а афлат ын тимпул семэнатулуй ши асигураря идеолойшкэ а лукрэрилор. ААитаторий, информаторий политичь ау десфэшурат о амплэ активитате де пропагаре а словей партидулуй, а фост оглиндитэ перманент ши оператив ынтречеря сочиалистэ. Примэвара а ынтрат ын дрептуриле сале, Е ора ьшчепутулуй, дупэ каре инима плугарулуй ва аштепта ку надежде верделе огорулуй, ва авя грижэ ка родул семинцей, че с’а ынтылнит акум ку цэрына, сэ фие ымбелшугат. Ачестя-с челе май фрумоасе преокупэрь але адевэрацилор стэпынь ай глией. Т. СОКОЛОВА, кореспондент волунтар. Хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС- ын вяцэ! Апелул сымбетей роший» Колективул узиней експериментале де утилаже комерчиале дин Кишинэу ва фабрика ын тимпул суботникулуй комунист май мултэ продукцие декыт ынтр’о зи обишнуитэ. Апроапе о треиме дин кантитатя ей с’а хотэрыт сэ се обцинэ пе база металулуй ши алтор материале економисите. Бригэзиле де лэкэтушь-асамблорь, кондусе де В. Абабий ши М. Янович, каре с’ау ангажат сэ-шь депэшаскэ сарчиниле де скимб, вор екзекута комензиле ынтреприндерилор дин рамурэ нума» пе сама ламинателор економисите. Колективул асочиацией «Колхозтранс» дин Бричень а хотэрыт сэ лукрезе ын зиуа суботникулуй комунист не база комбустибилулуй економисит. Фондул де економий креат ла ынтреприндере ый ва пермите сэ факэ ушор ачест лукру. Нумай де ла ынчепутул анулуй шоферий ку експериенца И. Панцирь, Б. Ткачук ши Е. Евдодиенко ау трекут ын ачест фонд песте 3 тоне де бензина. Пентру сэрбэтоаря мунчий колективул асочиацией «Колхозтранс» с’а ангажат сэ транспорте 450 де тоне де ынкэркэтурь пентру економия национала. (Кор. АТЕМ). НЕКУНТЕН, РИТМУЛ ФЭУРИРИЛОР Обьектул принчипал ал виитоарей узине металурЖиче дин Рыбница ва фи секция де топире електрикэ а оцелулуй. Пентру ынэлцаря ей а фост креатэ дирекция спечиализатэ де конструкций No 66. Тынэрул колектив мунчеште ку хэрничие, депэшинд систематик графикул де лукру. Кыте доуэ норме ындеплинеск зилник мембрий бригэзилор кондусе де Н. Мостега ши В. Гидзира. Ачаста а пермис спечиалиштилор де ла трестул «Спецстальконструкция» сэ монтезе ын термен редус субстация електрикэ ши сэ ефектуезе ун маре волум де лукрэрь ла Конформ тоталурилор ынтречерий сочиалисте, че се десфэшоарэ пе шантиер, ынтыетатя о децине акум бригада ын фрунте ку В. Устименко де ла дирекция «Молдфундаментспецстрой», каре а ефектуат ын курс де о лунэ лукрэрь ын валоаре де 96 мий де рубле, сарчина фиинд де 50 мий рубле. Бригада луй К. Толмач де ла дирекция де конструкций No 57 дин Бэлць а монтат 289 метри кубь де бетон армат ши а инсталат 21 тоне де конструкций металиче. Ла комбинатул ынтреприндерилор де продукцие дин Рыбница а трестулуй «Металлу ргстрой» а фост датэ ын експлоатаре о фабрика спечиалэ, каре ва продуче ануал 160 мий метри кубь де бетон, 28 мий метри кубь де мортар, 5 мий метри кубьде бетон армат, 1 000 тоне де конструкций металиче. Консолидаря базей де продукцие а трестулуй ва пермите десфэшураря ын ритм сусцинут а лукрэрилор де конструкцие а узиней металурЖиче ши а блокурилор локативе пентру мунчиторий виитоарей ынтреприндерь. Пентру а акчелера транспортаря конструкциилор металиче, бетонулуй армат ши алтор материале де конструкцие пентру узина металур- Жикэ, колективул дирекцией No 135 а трестулуй «Одесстранстрой» а конструит пе 1 -ггпориул шантиерулуй 5 линий де кале фератэ. Ку о деосебитэ сыргуинцэ мунческ, май алее, бригэзиле кондусе де А. Яковлев ши A. Илясов. Л. МЕДВЕДКИН, кореспондент волунтар. □ ЫН ФОТОГРАФИИ: фанионул рошу есте ынмынат челей май буне бригэзь де ла трестул «Металлургстрой», кондусэ де комуннстул B, ГИДЗИРА (ын чентру), пентру сукчеселе обцинуте ын ынтречеря сочиалистэ; аспект Женерал де ла конструкция узиней металурЖнче молдовенешть. Фото де А. СИМАНОВСКИЙ. Фотокроника АТЕМ. ынэлцаря блокулуй енорм ал секцией, 1 Ынтылниря луй И. П. Калин ку алегэторий Ын зилеле де 29—31 мартие И. П. Калин, депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть с’а ынтылнит ку алегэторий ла Орхей, Кэлэрашь ши Ниспорень. Пленара дин ноембрие (1982) а КЧ ал ПКУС а конституит ун маре евенимент ын вяца партидулуй ши попорулуй, — а спус ел. — Ын кадрул ей а фост реафирматэ ку хотэрыре континуитатя линией партидулуй ленинист пе тэрымул ынфэптуирий хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУ1-ля ал ПКУС, политичий интерне ши екстерне а ПКУС. Ын рапортуя презентат ла Пленарэ де товарэшул Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, с’а фэкут о анализа профунде а стэрий економией советиче, ау фост дезвэлуите ын мод принчипиал, ку акуитате партиникэ, дификултэциле ши неажунсуриле екзистенте ын дезволтаря ей, ау фост стабилите кэиле ши мижлоачеле пентру депэширя лор, ау фост оглиндите суб тоате аспектеле проблемеле актуале але ситуацией интернационале ши политичий екстерне а цэрий ноастре. Опринду-се ын мод амэнунцит асупра сарчинилор ынаинтате ла Пленара дин ноембрие, ын кувынтаря роститэ ла Пленарэ де товарэшул Ю. В. Андропов, тов. Калин а менционат ролул импортант ал Советелор де депутаць ай нородулуй ын реализаря лор. Де спиритул лор де инициатива, де иерсеверенца ши причеперя лор, а спус ел, денинд ын маре мэсурэ нивелул дисчиплиней де стат ши де мункэ, спиритулуй де организаре ши де рэспундере, резултателе финале але активитэций економиче, реализаря мэсурилор сочиале, ридикаря нивелулуй де трай ал популацией. Ачестуй скоп ый есте субордонатэ активитатя Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, а Советелор локале де Депутаць ай нородулуй. Лукрынд суб кондучеря партидулуй, ку ажуторул перманент ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, комитетелор орэшенешть ши комитетелор районале де партид, ку партичипаря актива ши немижлочитэ а нумероасей армате де депутаць комуништь ши а комуништилор каре лукрязэ ын Совете, Советеле де депутаць ай нородулуй ышь ориентязэ ефортуриле принчипале спре транспунеря ын вяцэ а историчелор хотэрырь але Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС, Пленарелор дин май ши дин ноембрие (1982) але КЧ ал ПКУС, конгресулуй ал ХУ-ля ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, а хотэрырий КЧ ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советулуй Миништрилор ал'Униуний РСС «Ку привчре ла ынтэриря ын континуаре а ролулуй Советелор де депутаць ай нородулуй ын конструкция економикэ». Ын чентрул атенциой органулуй супрем ал путерий де стат ал републичий се афлэ перфекционаря континуэ а кондучерий економией национале, ридикаря ролулуй Советелор ын конструкция комунистэ. Депутатул ле-а ворбит алегэторилор деспре активитатя Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, а президиумулуй сэу ши а комисиилор перманенте, менционынд кэ мунка лор с’а ынвиорат консидерабил. Ын кувынтаря са а фост резерват ун лок импортант реализэрий сарчинилор ын домениул дезволтэрий сочиалкултурале а републичий ын лумина хотэрырий Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС «Ку привире ла активитатя Советелор де депутаць ай нородулуй дин РСС Молдовеняска пентру асигураря конструкцией локуинцелор ши обьективелор де менире комуналэ ши сочиал-културалэ», проблемелор ынтэририй дисчиплиней мунчий ши интенсификэрий реЖимулуй де економий. Президиумул Советулуй Супрем ал републичий, а сублиният ел, шь-а спорит ексиЖенца фацэ де органеле де стат ши организацииле економиче пентру старя де лукрурь дин економия националэ. Бунэоарэ, а фост екзаминатэ ку титлул де контрол проблема мерсулуй ындеплинирий хотэрырий Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши хотэрырий Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ку привире ла продучеря мэрфурилор де ларг консум пе сама резервелор локале ши а дешеурилор дин продукцие, чея че а контрибуит ла спориря продукцией лор. О маре активитате десфэшоарэ комисииле перманенте але Советулуй Супрем, каре екзерчитэ контролул асупра акти(зитэций министерелор, комитетелор де стат ши департаментелор дин републикэ, организязэ систематик райдурь де контрол асупра респектэрий леЖислацией. Дезволтынд инициатива Советелор локале, ынтэринд ауторитатя лор, ПрезйДиумул Советулуй Супрем ал републичий а кэутат сэ сприжине ши сэ пропаЖе пе тоате кэиле експериенца позитива, тот че апаре ноу ын практика, сэ анализезе кыт де деплин ышь екзерчитэ Советеле ымпутерничириле, фолосеск ын активитатя лор мижлоачеле мунчий организаториче де масэ. Ворбинд деспре активитатя Советелор пе тэрымул реализэрий хотэрырилор Пленарей дин май (1982) а КЧ ал ПКУС, а Програмулуй алиментар, ораторул а менционат кэ Советеле ындрумязэ ши контролязэ претутиндень активитатя тутурор вериЖилор де кондучере а агрикултурий ши челорлалте рамурь але ком* илексулуй агроиндустриал. Еле ау грижэ де спориря ефичиенцей фолосирий пэмынтулуй, ресурселор де апэ, техничий, ынгрэшэминтелор, мижлоачелор де протекцие а плантелор ши анималелор, Де утилизаря май (Сфыршит ын «аЖ. 3).