Moldova Socialista, 1983 (LIX/203-228)

1983-09-01 / nr. 203

я со чи Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! длистэ ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕ И, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 203 (15412) Жой, 1 септембрие 1983 • прецулзкоп. БУНЭ ЗИУА, ШКОАЛЭ! I септембрие. Гласул аржинтиу ал клопоцелулуй ярэш й-а адунат ын бэнчь пе елевь ши студенць. Дупэ одихна де варэ ей ревин ла шипотул куноштинцелор. Шкоала, ынвэцэторий. едукаторий ый ынтымпинэ пе тоць ку драгосте. Мулць ну май сынтем елевь, дар зиуа ачаста не ынсенинязэ, не прилежуеште мултэ букурие. Шкоала, ка о мамэ, не-а крескут, не-а ынвэцат ши не-а едукат, не-_а петрекут апой пе друмул веций. Ятэ де че ынчепутул ноулуй ан де ынвэцэмынт есте о сэрбэтоаре пентру ной тоць. Ши, пробабил, ну е зи каре сэ адуне атытя зымбете, атытя флорь. Ши челе май мулте дин еле и се оферэ ынвэцэторулуй, фигура принчилалэ дин шкоалэ, каре едукэ ши инструеште. Ын цара ноастрэ ынвэцэторулуй и се поартэ ун респект деосебит. фиинд нумит^ пе бунэ дрептате, персоанэ де ынкредере а сочиетэций. Луй и се ынкрединцязэ дестинеле женерацней тинере, формаря омулуй де мыне, вииторул Патрией. Мэестрия педагожикэ, ыналта ерудицие, конвинжериле ферме, оризонтул ларг де културэ, девотаментул ши дэруиря тоталэ каузей школий — ятэ трэсэтуриле принципале, каре ыл карактеризязэ пе ынвэцэторул советик. Ынчепут де ан школар, прима лекцие. А девенит о традицие ка еа сэ фие консакратэ унор теме мажоре але веций ноастре. Ау авут лок лекция ленинистэ, лекция бэрбэцией... Де дата ачаста еа есте консакратэ пэчий. Ануме спре паче нэзуе тот омул чинстит ши мунчитор де пе Пэмынт. Ын авангарда луптей пентру паче ши приетение ынтре лопоаре се афлэ Униуня Советикэ, цара сочиализмулуй деэволтат, цара вииторулуй луминос. Семнификатив е фаптул кэ сэптэмына луптей пентру паче ла ной а ынчепут ку о лекцие дедикатэ ачестуй императив ал времий. Ын ноул ан де ынвэцэмынт шкоала, колективеле педагожиче вор реализа сарчиниле че декург дин хотэрыриле Пленарелор дин май, ноембрие (1982) ши юние (1983) але КЧ ал ПКУС. «Партидул, — а спус Ю. В. Андропов, — вря ка омул сэ фие едукат ла ной ну пур ши симллу ка ун пуртэтор ал уней суме де^куноштинце, чи, ын примул рынд, ка ун четэцан ал сочиетэций сочиалисте, ка ун конструктор актив ал комунизмулуй, ку ориентэриле идеоложиче, морала ши интереселе каре ый сынт проприй, ку о ыналтэ културэ а мунчий ши компортэрий». Ачестя сынт ын путериле деташаментулуй де чирка 50 мий де ынвэцэторь ши едукаторь дин републикэ. Тотодатэ, ын ултимий ань с'а лэржит база материал-дидактикэ а ынвэцэмынтулуй. Даторитэ ачестуй фапт ын презент песте 85 ла сутэ дин континжентул де елевь дин републикэ ынвацэ ын скимбул ынтый, а крескут нумэрул школилор ши групелор ку режим семиинтерн, одатэ ку базеле куноштинцелор елевий се фамилиаризязэ ку челе май нечесаре професий агриколе ши мунчиторешть. Ын ноул ан де ынвэцэмынт корпул дидактик дин републикэ ышь ва кончентра ефортуриле, куноштинцеле, мэестрия ла ридикаря функцией едукативе а школий, ла ынтэриря ын континуаре^ а легэтурилор ей ку вяца, ла ридикаря нивелулуй идеоложико-политик, а калитэций ши ефичиенцей предэрий, ва ажута фиекэруй тынэр сэ ынсушаскэ профунд богэция идеилор комунисте, сэ-шь формезе концепция марксист-ленинистэ деспре луме, едукынду-л ын спиритул патриотизмулуй ши интернационализмулуй. Принтре сарчиниле актуале але школий дин републикэ е ши едукация прин мункэ, ын спиритул хэрничией, дисчиплиней, рэспундерий пентру алежеря професней. Ын ачастэ ордине де идей требуе дезволтате пе ларг черкуриле де креацие техника, але тинерилор натуралишть, ынтэрите легэтуриле школий ку институцииле де ынвэцэмынт професионал-техник. Ачесте ши алте сарчинь ау фост дискутате пе ларг ла конферинцеле дин аугуст але ынвэцэторилор. Тот ла ачесте форурь ей ау трасат кэиле пе каре вор мерже спре реализаря лор. Ши ну ынкапе ындоялэ кэ педагожий ноштри, ынсуфлециць де кувынтул ынцелепт ал партидулуй, ын ноул ан школар вор ефектуа ла ун нивел спорит прочесул де инструире ши едукацие, де прегэтире пентру вяцэ а женерацней тинере. Астэзь ынчепе анул де студий ши ын институцииле де ынвэцэмынт супериор. Ын пряжма жубилеулуй републичий ши Партидулуй ей Комунист фаче сэ менционэм дэ акум шасе дечений пе мелягуриле молдаве ну екзиста нич о шкоалэ супериоарэ. Астэзь ын институцииле де ынвэцэмынт супериор дин Молдова Советикэ ынвацэ песте 53 мий де тинерь ши тинере. Нумай анул ачеста еле ау тримис ын економия национала 8,9 мий де спечиалишть ку студий супериоаре. Ын ноул ан де ынвэцэмынт урмяээ ка шкоала супериоарэ дин републикэ сэ перфекционезе прегэтиря вииторилор спечиалишть, ридикынду-ле нивелул де куноштинце теоретиче ши практиче, ымбунэтэцинд мунка де едукацие, дезволтынду-ле симцул рэспундерий, даторией чивиче пентру професия алясэ. Ын спечиал, требуе ридикатэ калитатя предэрий штиинцелор сочиале, каре, дупэ кум се штие, контрибуе ла формаря конвинжерилор, а позицией активе де вяцэ а вииторилор спечиалишть. Астэзь се ынторк ла карте ши елевий институцинлор де ынвэцэмынт медиу де спечиалитате. Ын републикэ еле репрезинтэ ун систем бине организат де прегэтире а кадрелор пентру верига медие — екзекуторь немижлочиць ай прочеселор ши техноложиилор ной де продукцие. Ноул ан де ынвэцэмынт ва марка тречеря ачестор школь ла планурь ной де студий, елаборате ын конформитате ку нивелул ши черинцеле прогресулуй технико-штиинцифик актуал. Ын ачастэ ордине де идей де ла лукрэторий институцинлор де ынвэцэмынт медиу де спечиалитате се чере сэ ынтэряскэ унитатя динтре тоате формеле де едукацие, сэ интенсифиче мунка политико-едукативэ, сэ споряскэ нивелул прегэтирий професионале, дисциплина, чея че ле ва ажута абсолвенцилор ла ындеплиниря облигациилор де спечиалишть. Ынчеп ун ноу ан де ынвэцэмынт ши пепиниереле ноастре де кадре мунчиторешть калификате — школиле професионалетехниче. Дезволтынду-се континуу, ачест систем а ажунс сэ дее ануал републичий ын медие кыте 30 мий де тинерь гата сэ се ынкадрезе ын колективеле де продукцие де пе шантиере, де ла узине ш. а. Ын ултимий ань школиле професионале-техниче дин републикэ шь-ау консолидат база техника а инструирий, мажоритатя дин еле, одатэ ку ынсуширя професней алесе, дау тинеретудум ши куноштинце медий женерале. Дар ын ачелаш гимят е нечесар ка ачесте институций де ынвэцэмынт сэ-шь ыилзряскэ легэтуриле ку шкоала де културэ женералэ, ку ьштреприндериле де профил, сэ ридиче нивелул инструирий едукацией, сэ депунэ ын континуаре ефортурь пентру а креште ун скимб дестойник слэвитей ноастре класе мунчитоаре, пуртэторь де надежде ай традициилор ей револуционаре, де луптэ ши де мункэ, оамень чинстиць ши дисчиплинаць. 1 септембрие. Азь яу лок ын бэнчь мий де елевь ши студенць. Ачештя ну сынт нумай копиий ноштри, чи ши вииторул цэрий. Елевий, студенций де астэзь мыне вор фи реализаторий планурилор, идеилор, каре не дук спре вииторул комунвст, континуаторий каузей бунеилор ши пэринцилор, нородулуй ностру. Конштиент де ыналта мисиуне, каре ый ревине, тккеретул школар ши студиос, суб ындрумаря унор ледагожь женерошь, ку о ыналтэ цинутэ моралэ, девотаць каузей инструирий ши едукацией ын спирит комунист а женерацней тинере, ынконжурат.де грижа перманента а партидулуй, а ынтрежий цэрь, пэшеште астэзь май департе кутезэтор спре кулмиле куноштинцелор ши перфекциуний, спре оризонтурь ларжь ши луминоасе. Кале бунэ ши сукчесе тутурор, дражь елевь, студенць, педагожь! Хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС- ын вяцэ! ЫНТЫИЙ ПАШЬ дин ор. Кишинэу). ПЕ ФЭГАШУЛ КУНОШТИНЦЕЛОР. |Уи труп де елевь дин иласа I, шкоала медие русо-молдовеняск» 23 Фото де Е. ДРАИШНЕР. Дин примеле зиле БЭЛЦЬ. (Де ла кореспондентул ностру). Колабораря продукэторилор де захэр дин локалитате ку фурнизорий де материе примэ дин райоанеле Лазовск ши Фэлешть а девенит традиционалэ. Пентру актуалул сезон а фост ынкеят ун контракт комун де ынтречере сочиалистэ, елаборат ун график де ливраре ши прелукраре а сфеклей де захэр, каре сэ гарантезе функционаря ла рандамент спорит а тутурор инсталациилор комбинатулуй. Ын ажунул сезонулуй ынтреприндеря диспуня де о резерва де материе примэ пентру трей зиле. Анализа де лаборатор а конфирмат калитатя ыналтэ а продукцией: рэдэчиниле концин апроксиматив 14 проченте де захэр. Ын тоате колхозуриле реколтаря се фаче ку комбайнеле ши, тотуш, рэдэчиниле сынт адусе ла ынтреприндере бине курэците де фрунзе, еле ну нечеситэ о прелукраре суплиментарэ. Ачаста акчелерязэ прочесул техиолоАик. Ка ши ын аний трекуць китанца No 1 а примит-о колхозул «Ленин» дин районул Лазовск. Плантация господэрией окулэ 800 де хектаре. Ын нумай кытева зиле ау фост ливрате ынтреприндерий апроксиматив 1.200 тоне де сфеклэ. Ангажаментеле контракту але сынт респектате ку стриктеце ши де колхозуриле «Карл Маркс», «Бируинца» ши алтеле дин районул Лазовск. Ын фиекаре 24 де оре сынт речепционате ши прелукрате ла ынтреприндере апроксиматив 800 тоне де материе примэ. Ын а доуа зи а сезонулуй а апэрут о фоаефулЖер, каре а адус ла куноштинца колективулуй, кэ скимбул кондус де Мария Гуну а атинс капачитатя проектатэ а инсталациилор де мэрунцит рэдэчиниле. А доуа зи скимбул ындрумэтор у л у й Ефим Васёрман а експедият ла депозитул де продукцие фииитэ о маре кантитате де захэр де чя май бунэ капитале. Дин примеле зиле але сезонулуй се ынре&истрязэ констант ун ритм ыналт де продукцие. Ангажаментеле сочиалисте комуне але мунчиторилор комбинатулуй ши култиваторилор де захэр превэд, ка ын актуалул сезон сэ фие фабрикате 11 мий тоне де захэр алб. Дин реколта фиекэруй хектар де плантацие урмязэ сэ фие обцинуте 42 чентнере де продукцие финитэ. Ачаста ва фи ун апорт есенциал ла реализаря преведерилор купринсе ын Програмул алиментар ал Униуний РСС. СЭ АВЕМ МЕРЕУ УН ЧЕР СЕНИН Оамений советичь ымкувииицяэ» дин тоат» ииима ынцвлялта политик» екстерн» а етатулуч ностру, апречияз» миалт иоиле инициативе советиче, експусе де товарушул Ю. В. Андропов ын р»спунсуриле ла ынтребвриле газетой «Правда». Лупта пентру паче, пентру превениря уней катастрофе термонуклеаре, пентру континуаря прочесулуй де дестиндере есте ун императив ал тимпулуй. Ши Цара Советелор, транспунынд ын фапт хотэрыриле Конгресулуй ал ХХУЬля ал ПКУС, Програмул де паче пе аний 80, фаче тотул че депинде де еа, пентру ка ынтряга оменире сэ трэяскэ суб ун чер сенин, пентру ка фиекаре попор сэ се поатэ букура де вяцэ ши сэ-шь фэуряскэ вииторул. Ачест лукру ыл демонстрязэ ынкэ о датэ ын мод конвингэтор импортанца ексчепционалэ а ноилор инициативе, купринсе ын рэспунсуриле товарэшулуй Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ла ынтребэриле газетей «Правда». Ка ом де штиинцэ, ымь дау фоарте бине сама де консечинцеле уней евентуале конфрунтэрь нуклеаре ши цин сэ сублиниез ку тоатэ чертитудиня кэ речента инициатива советикэ, пе каре а формулат-о кондукэторул партидулуй ши статулуй ностру, експримэ воинца фермэ а оаменилор советичь де а Оцеларий дин Рустави вэд ын рэспунсуриле товарэшулуй Ю. В. Андропов ла ынтребэриле газетей «Правда» ынкэ о манифестаре а буней крединце а статулуй ностру. Ын еле есте експусэ позиция кларэ ши фэрэ екивок а Униуний Советиче фацэ де проблемеле лимитэрий армаментелор нуклеаре ын Еуропа. Евидентэ есте пентру тоць оамений чинстиць де пе пэмынт позиция консеквентэ а Униуний Советиче ын лупта пентру паче. Ной, оцеларий, сперэм кэ партя- американз ла тратативеле де ла Женева ва да ын челе дин урмэ довадэ де бунэ крединцэ, ва апречия ла жуста валоаре пуне ставилэ курсей несэбуите а ынармэрилор, де а асигура ынцелеЖеря ынтре попоаре. Нич ун савант ну шь-ар дори, ка дескоперириле луй штиинцифиче, мунка-й асидуэ сэ служаскэ ла нимичиря а тот че не ынконжоарэ. Ной врем ка штиинца сэ фие пусэ нумай ын сервичиул прогресулуй. Деачея еу сусцин ынтру тотул пропунериле фэкуте речент де Ю. В. Андропов ши спер кэ ын челе дин урмэ рациуня ва бируи, кэ апропиятеле тратативе де ла Женева вор фи ынкунунате де род. Цара ноастрэ а фэкут пропунерь конкрете ши конструктиве Акум рэмыне сэ-шь спунэ кувынтул администрация Касей албе ши партенерий ей дин блокул агресив НАТО, Сперэм кэ ноиле ноастре инициативе вор гэси ун екоу путерник ын луме ши вор контрибуи ла солуционаря челей май граве проблеме але контемпо^анеитэций. Сэ трэим мерёу суб ун чер сенин ши сэ авем чертитудиня кэ примеждия уней конфрунтэрь нуклеаре а диспэрут! И. ФИШТИК, колаборатор штнннцифнк ла Инстнтутул де кимне ал АШ а РСС Молдовенешть. ноиле инициативе де паче але Униуний Советиче. Де сукчесул тратативелор депинде ну нумай лиништя ын Еуропа, дар ши дестинеле пэчий пе ынтряга планетэ. Дрепт рэспунс ла ноиле инициативе де паче але статулуй ностру, ной мунчиторий дин Рустави, вом лукра ку ши май мултэ ынсуфлёцирё, вом фаче тотул пентру ка Патрия ноастрэ сэ фие ши май богатэ ши май путерникэ. Отар ЛОМИДЗЕ, оцелар ла узина металур- Аикэ дни Рустави, Ероу ал Мунчнй Сочиалисте, депутат ал Советулуй Супрем ал Уннуннй РСС. (ТАСС). ЧИНЧИНАЛ. АНУЛ АЛ ТРЕЙЛЯ Пентру премиул «Рэдэчина дулче» ЕДИНЕЦ, 30 аугуст. (Кор. АТЕМ С. Молоков). Култиваторий де сфеклэ дин колхозул «Победа» шь-ау верификат планул лукрэрилор де реколтаре ку партенерий де ынтречере дин колхозул «Ленин»», районул Келменцы, рейшуня Чернэуць. Делегация дин Молдова а визитат ын ачесте зиле плантацииле приетенилоп украинень, а партичипат ла контролул речипрок ал прегэтирий техниче пентру лукру. Колективеле ачестор господэрий ынтрецин о бунэ приетение де-а лунгул анилор, десеорь фак скимб де делегаций, ышь ымпэртэшеск експериенца акумулатэ, се ажутэ речипрок ку материал семинчер, ку мижлоаче техниче. Партенерий де ынтречере ау мулт комун ынтре ей: диспун апроксиматив де ачеляшь супрафеце ынсэмынцате ши ау ун ефектив апроксиматив егал де анимале, децин локурь де фрунтё ын райоанеле лор. Контактеле приетенешть ле ажутэ сэ-шь консолидезе позицииле ынаинтаге, сэ ынтродукэ ын продукцие тот че есте ноу. Крескэторий де анимале дин колхозул «Победа» фолосеск експериенца унея динтре примеле господэрий колективе дин районул Келменцы ын че привеште спориря продуктивитэций чирезий де лапте, яр култиваторий де тутун дин колхозул «Ленин» ынвацэ де ла колейшй дин Молдова сэ кряскэ реколте марь де фрунзе. Дар челе май стрынсе легэтурь с’ау стабилит, май алее, ынтре култиваторий де сфеклэ. Органеле де кондучере але челор доуэ колхозурь ау институит ун премиу спечиал «Рэдэчина дулче», каре ымпреунэ ку премиул ын бань се ынмынязэ ын фиекаре ан челей май буне бригэзь. Акум премиул се афлэ ын Украина — култиваторий де сфеклэ дин партя локулуй ау стрынс .анул трекут май мулт ку 27 чентнере де сфеклэ ла хектар. Партенерий лор де ынтречере. недоринд сэ рэмынэ ын урмэ ын ачест ан, ау ынтродус корективе ын технология култивэрий сфеклей: ын периоада семэнатулуй де примэварэ ау фолосит ла лукраря солулуй о иновацие, даторитэ кэрея ау асигурат ну нумай адынчимя оптимэ ла пунеря семинцелор суб браздэ, дар ши пэстраря умидитэций ын стратул суперфичиал. «Секретул» а девенит ындатэ ун бун ал тутурор ын тимпул верификэрий речипроче каре а авут лок примэвара. Ел а фост прелуат де кэтре партенерий каре ау фост ын Молдова, яр акум, ын пряжма реколтэрий ын масэ а сфеклей, култиваторий де сфеклэ украинень ле ымпэртэшеск експериенца акумулатэ оаспецилор дин колхозул «Победа». Приетения ши ажуторул речипрок динтре челе доуэ господэрий контрибуе ла десфэшураря ын ритм супериор а лукрэрилор де реколтаре, ла ындеплиниря ку сукчес а ангажаментелор ыналте — обцинеря де пе фиекаре хектар а чел пуцин 450 чентнере де сфеклэ. ЫН ФАЦА ФИНИШУЛУЙ Колхозул «Фрунзе», совхозуриле-фабрикэ «Кодрень», «Мугурень» ши «Валя-Пержей» дин районул Чимишлия шь-ау ындеплинит плануриле ши ангажаментеле ла вынзаря фруктелор кэтре стат. Се апропие де финиш ши совхозул «Первомайский», колхозул «Шевченко» ши алте господэрий. Помикулторий дин районул Чимишлия ау ливрат индустрией де консерве ши организациилор де комерц дин чентреле индустриале але цэрий ши дин републикэ песте 4.500 тоне де фрукте. Е де трей орь май мулт, декыт с’а фурнизат пынэ ла ефыршитул луний аугуст ын анул трекут. М. АНДРИУКА, кореспондент волунтар. Момент фербинте Соареле ынтотдяуна а букурат омул де ла сат. Ын деосебь, дупэ зиле ку плой мулте, кынд куЖетул диктязэ инсистент, кэ требуе стрынс родул кымпулуй, яр тимпул цине сэ се арэте капричиос. Фолосинд ку причепере фиекаре орэ фаворабилэ, лукрэторий дин господэрия експерименталэ де продукцие «В. И. Ленин», районул Кутузов, ынтр’ун ритм спорит депозитязэ силоз дин пэпушой, лукраре че се презинтэ дрепт уна динтре принчипалеле ла ора актуалэ. Ау фост прегэтите дежа май бине де жумэтате дин челе 5.880 тоне превэзуте де план — кантитате, че поате фи ушор дублатэ. Ачастэ идее есте сусцинутэ де Георгий Степанович Харти, агрономул-шеф ал господэрией, кэч дупэ кум спуне думнялуй: — Анул ачеста роада не букурэ. Обцинем пынэ ла 400 чентнере де масэ верде ла хектар. Ши авем де гынд сэ прегэтим чел пуцин 10.000 тоне де силоз. Есте о чифрэ реалэ, кяр дакэ пэпушоюл де пе о супрафацэ де 150 хектаре, дестинат силозулуй ва рэмыне пентру грэунце. Лэсэм интакте сектоареле ку ун релиеф май домол ши кредем, кэ роада аич ну ва фи май микэ декыт чя медие. Вэйле де дупэ сат сынт ымплуте де рокотул а трей агрегате де реколтаре, десервите де нумэрул нечесар де мижлоаче де транспорт. Кыте 900 тоне де масэ верде стрынже зилник комбайнерул Иван Константинович Малкоч. Ну рэмыне ын урмэ колегул сэу де лукру Георгий Иванович Гекря. Се евиденциязэ ла транспортаре шоферий Александру Григориевич Нани, Василий Иванович Круду Принчипала атенцие есте акордатэ калитэций, каре депинде де респектаря технологией ла токаре, менцинеря кантитэций нечесаре де умидитате, организаря бэтэторирий перманенте ын тимпул депозитарий. Сукчеселе сынт ши резултатул редучерий ла минимум а стационэрилор, фолосирий ателиерелор амбуланте де ренарацие, креэрий кондициилор нечесаре пентру о мункэ продуктивэ. Е бине десфэшуратэ ынтречеря сочиалистэ, стимуларя моралэ ши материала. Песте тот се симте презенца унуй окь аЖер, куноскэтор. Шь-ау май пус господэрий де аич ынкэ ун скоп: сэ ажунгэ ла депозитаря а кыте 1.000 тоне де силоз пе зи. Есте ун обьектив маре, дар реал, кэч ын тоате вериАиле конвейерулуй де реколтаре ши депозитаре лукрязэ оамень харничь, причепуць, каре ын судоаря фрунций пун база унуй ернат екземплар пентру вите ши каре ну штиу де одихнэ ын ачест ынчепут де тоамнэ фрумоасэ, ку соаре плин, че превестеште зиле фербинць пентру пэмынт, пентру стэпыний луй. Т. СОКОЛОВА. Реколтэрий легумелор-ритм ши калитате! Спре Кэушань не ындрептасем штиинд кэ районул. е принтре фрунташь ла експедиеря легумелор ын чентреле индустриале пентру консум ын старе проаспэтэ. Пе ансамблул районулуй ачест индикатор се апропие де 70 проченте дин преведерь. Ши май мулт — 93 ла сутэ дин план — ындеплиняу ла 30 аугуст господэрииле советулуй районал ал колхозурилор, яр легумикулторий дин колхозуриле «Коммунист», «XXII партсъезд», «Друмул Ленинист», «Котовский» демулт експедиязэ ын чентреле индустриале продукцие песте план. Ачесте чифре сынт ымбукурэтоаре. Тотодатэ, конформ дателор Дирекцией Чентрале де Статистикэ а РСС Молдовенешть, господэрииле дин ачест район рэмын ку мулт ын урмэ ла ливрэриле Аенерале кэтре стат а продукцией легумиколе. Ла ачеяш датэ, адикэ ла 30 аугуст, планул де стат ла акизиций ера ындеплинит доар ын пропорцие де 39 ла сутэ, чея че е ку 5,6 проченте май пуцин кяр декыт медия пе републикэ ла ачест индикатор. Каре-й кауза ачестей ситуаций дестул де ынгрижо-рэтоцре? Дупэ кум сусцине Б. В. Доди, прешединтеле советулуй районал ал колхозурилор, пе прим план се импуне проблема тарей. — Акум ну пря авем ын че ымпакета нич продукция пе каре о експедием ын фондул унионал, — не спуне Борис Васильевич Доди. — Анул трекут ам предат тоатэ тара, дар ни с’а ынапоят таре пуцин. Асочиация районалэ а Министерулуй господэрией фруктелор ши легумелор дин републикэ, каре е датоаре сэ асигуре господэрииле районулуй ку тарэ, а предат мажоритэций колхозурилор доар 10 ла сутэ дин лэзиле нечесаре, пунынду-ле ын скимб ла диспозицие екындурь пентру конфекционаря лор. Дар пропорция конвенитэ прин контракт е де 60 проченте лэзь ши 40 проченте екындурэ. Дестул де мулт се рецин ла пунктеле де речепционаре, ла ынтреприндеря де прелукраре контейнереле пентру транспортаря рошиилор, чея че инфлуенцязэ негатив десфэшураря реколтэрий... Хотэрынд сэ аузим ши кувынтул продукэторилор, ам венит ын грэдина де легуме а колхозулуй «Сергей Лазо». Примул ннтерлокутор не-а фост шоферул Александру Кондря, каре десервеште бригада No 2. -- — Рэу ку фабрика анул ачеста, — не спуне думнялуй. — Азь кулегэторий ау стат фэрэ лукру де ла ора 3 дупэ масэ пынэ ла 6 сэра, аштептынду-не ку контейнереле. Ам венит фэрэ еле ши еу, ши колеАий мей Григоре Гросу ши Ион Даракуца. Акум оамений плякэ акасэ, дар ар путя сэ май кулягэ вре-о доуэ оре. ПэтлэАелеле адунате ынтр’о зи ле дучем ла дестинацие пынэ ла 9— 10 сэра, дар тара се ынтымплэ с'о аштептэМ пынэ диминяца. Сэптэмына трекутэ кяр о зи ши о ноапте н’ам путут прими контейнереле ынапой. Де мулте орь де ла пунктул де речепционаре дин С-элкуца не тримит ла Кэушань, яр де аколо — ынапой ла Сэлкуца. Адикэ, ын лок де 10 километри, хурдукэм продукция пе 60 де километри де друм ку хопурь. — Не есте рушине де оамень. Пе лынгэ чей 80 де лукрэторь дин бригада ноастрэ, — не спуне Н. К. Попов, кондукэторул бригэзий де легумикулторь No 1, — не-ау венит ши дестуй ажуторь дин алте колективе. Тоць каутэ сэ ридиче де пе пэмынт богэция ачаста де роадэ, сэ ындеплйнясэ ангажаментеле, сэ кыштиЖе ун бан май бун. Дар кяр азь 76 де контейнере ну ни с’ау ынапоят. Ынсямнэ кэ 23 де тоне ле-ам лэсат некулесе. Акум время е ка аурул, дар деграбэ вор вени глодэрииле, ва кэдя брума. Кынд вом адуна роада, дакэ май мулт де жумэтате е ын кымп? Май адэугэм аич репрошуриле ынтемеяте але кулегэторилор, ын нумеле кэрора не-а ворбит кондукэтоаря де звеноу А. В. Вранчан, депутата а Советулуй сэтеск Токуз, але меканизаторилор, пе каре ни ле-а ыншират В. Ф. Ротарь, кондукэтор ал бригэзий спечиализате де тракторишть. Де бунэ самэ, ын ситуация креатэ нич ынтречеря сочиалистэ ну поате фи десфэшуратэ ла нивел, немайворбинд де инфлуенца негативэ а ачестей проблеме асупра диспозицией оаменилор, деч ши а продуктивитэций мунчий лор. Е греу сэ калкулезь акум ку екзактитате пропорцииле пердерилор. Ши нич ну е датория ноастрэ с’о фачем. Дар (Сфмршит ын па А. 2). БЕЦЕ’Н РОАТА КОНВЕЙЕРУЛУЙ Райд комун ал газетей «Молдова Сочиалистэ» ши Радиодифузиуний Молдовенешть