Moldova Socialista, 1983 (LIX/252-275)

1983-11-01 / nr. 252

Пролетарь дин тоате цэриле, уницивэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУ ПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛ ДОВЕНЕШТЬ Газета апаве де яа 1 май 1924 No 252 (15461) Марць, 1 ноембрие 1983 Прецул 3 коп. Т РЕЧЕРЯ унионалэ ын ревистэ а креацией артистиче де аматорь каре а ынчепут ну демулт есте консакратэ жубилеулуй де 40 де ань ал Бируинцей попорулуй советик ын Мареле Рэзбой пентру Апэраря Натрией. Ачест евенимент де резонанцэ политика ши кулгуралэ ва да ун ноу импулс дезволтэрий аптитудинилор креатоаре але оаменилор советичь, ва ридика ши май сус ролул актмзитэций артистиче ын прочесул де едукацие политикоидеоложикэ, ероико-патриотикэ, моралэ ши естетикэ, ый ва ынсуфлецп пе оамений мунчий ла реализаря ши депэширя сарчинилор сочиал-економиче, трасате де Конгресул ал XXV 1-ля ал партидулуй, де Пленареле ултериоаре але КЧ ал ПКУС. Ноуа тречере ын ревистэ е о довадэ грэитоаре, кэ сочиализмул ну нумай дескиде друм ларг оаменилор мунчий спре валориле спиритуале, чи ый фаче ши креаторь немижлочиць ай културий ноастре. Кезэшие ын ачастэ ордине де идей есте дезволтаря мереу креекындэ а артей де аматорь, а креацией популаре, каре, де асеменя, а девенит о партикуларитате дистинктивэ ши интегрантэ а реалитэций советиче, а веций ноастре. Ынторкынду-се де ла мунчиле кымпулуй, де ла ферме, дин вий ши ливезь, терминынду-шь скимбуриле де лукру ын секций, ла струнгурь, пе шантиере, ын лаборатоаре, оамений мунчий вин ла институцииле де културэ, престижиул кэрора креште пе ан че трече, пентру кэ аич ынтотдяуна ыць поць аплика талентул, капачитэциле артистиче, ыць гэсешть окупацие дупэ плак. Сэ не оприм, де-о ворбэ, ын районул Вулкэнешть. Ла диспозиция трудиторилор сынт пусе 13 палате де културэ ши 7 клубурь, о шкоалэ де музикэ, ун музеу историко-етнографик, 32 де библиотечь ку ун фонд де 314 500 де кэрць. Ын челе 163 де черкурь ши колективе де активитате артистикэ партичипэ песте 3 200 де оамень, яр ансамблуриле «Чимбришор» дин сатул Вадул-луй-Исак, «Ватра хорелор» дин сатул Слобозия- Маре ши театрул де аматорь дин сатул Жюржюлешть с’ау ынвредничит де онорификул титлу де колективе популаре. Ин- М И С И У н Я ИНСТИТУЦИЕЙ ДЕ КУЛТУРЭ ституции.те де културэ диспун де о путерникэ базэ материалэ ши десфэшоарэ о активитате кыт се поате де фруктуоасэ, букурынду се дин партя оаменилор мунчий де о стимэ бинемеритатэ. Десигур, ын кадрул Тречерий унионале ын ревистэ активитатя ачестор институций се ва интенсифика ши май мулт, Аич колаборязэ умэр ла умэр, де комун интерес, молдовень, рушь, украинец»,, гэгэужь, оулгарь ши репрезентации ай алтор националитэць, каре трэеск ын Ьунэ приетение ши ынцележере ши штиу ну нумай а спори ын перманенцэ авуция ноастрэ материалэ, чи ышь адук мереу ооолул ла дезволтаря културий. Активитатя ар|истикэ демулт а девенит о шкоалэ ефичиентэ де едукацие ын масэ а оаменилор. Иншлуенца ей асупра веций колекгивулуй де мункэ е инконтестабилэ. ьа ый ажутэ омулуй сэ-шь дезвэлуе аптитудиниле артистиче, ый ыннобилизэ персоналитатя. Окупация оаменилор ку креация артистикэ ну е нумай о гшеиуне, чи ши о мункэ дестул де номпликатэ, каре адеся е ла фел де импортантэ, ка ши орькаре алтэ форма де активитате пропагандистикэ-едукативэ. О маре ауторитате принтре оамений мунчий шь-ау кыштигат лукрэторий де културэ ши лэкашеле културале дин диверсе локалитэць але републичий. Де о ларгэ популаритате се букурэ, де екземплу, ун нумэр тот май маре де колективе де артишть аматорь дин райоанеле Единец, Дондушень, Каменка, Кэлэрашь, Теленешть, Суворов. Мембрий лор се деосебеск принтр'о ыналтэ мэестрие интерпретативэ, яр реперторииле формациилор лор — принтр’о кларэ ши сигурэ позицие артистикэ ши идеоложикэ. Контрчоуе мулт ла креаря уней ауторитэць трайниче ши сэнэтоасе а лэкашулуй де културэ ши комплекселе културале, каре ын время де ла урмэ ышь доведеск тот май мулт ефичиенца. Аунэ кум аратэ практика ачестор комплексе дин районул Лазовск, еле ау ажутат симцитор ла ымбунэтэциря брускэ а асигурэрий културале а агрикулторилор. Тотуш, ын активитатя де организаре а мунчий културале дин унеле ле.калитэць май персистэ неажунсурь есенциале, Ла редакцие сосеск скрисорь, ын каре ку дурере ын суфлет ши индигнаре се ворбеште деспре диферите ынкэлкэрь але режимулуй де лукру, кэ уний лукрэторь де културэ ну-шь ындеплинеск ку чинсте облигацииле, кэ тот лукрул лор се лимитязэ доар ла дескидеря ши ынкидеря клубулуй сау библиотечий. Астфел де скрисорь ау сосит дин сателе Ватич ши Извоаре, районул Орхей, Лэпушна, районул Котовский, Кирилень, районул Унгень, Булбочь, районул Сорока, ш. а. Ын алте локурь се май ынтымплэ, кэ лукрэторий де културэ сокот дэ ну-й нимик страшник, дакэ пентру репетиций о сэ-й сустрагэ пе оамений мунчий дин окупацииле лор де продукцие. Се май ынрежяурязэ ши казурь инверсе, кынд органеле де кондучере локале ый сустраг пе лукрэторий де културэ де ла облигацииле лор директе, консидерынд активитатя културалэ дрепт секундарэ. Ын ачесте казурь ын женере ну май поате фи ворба де ынтэриря базей материале, грижэ, сусцинере. Ын презент се обсервэ ши алт феномен недорит, каре ар требуй сэ-й ынгрижорезе ну нумай пе кондукэторий дин райоане ши сате, чи ши пе ачей де ла Министерул културий ал републичий, де ла униуниле републикане де креацие. Е ворба, кэ ын мулте локалитэць скаде интересул фацэ де унеле женурь традиционале де активитате артистикэ де аматорь, кум ар фи коруриле, фанфареле, колективеле кореографиче, ши креште нежустификат ачест интерес фацэ де алте женурь — ансамблуриле аокал-инструментале, дискотечиле, — каре де мулте орь ну сынт ынцелесе, дар сынт ла модэ. Дрепт де екзистенцэ, десихур, аре фиекаре жен, нумай требуе ка ел сэ рэспундэ тутурор ексиженцелор артистиче ши идеоложиче, каре сынт ачеляшь атыт пентру професионишть, кыт ши пентру аматорь. Примитивизмул, липса де густ артистик, стриденца сынт инадмисибиле ын орьче жен де артэ, Униуниле де креацие требуе сэ цинэ шефие кыт май активэ асупра институциилор де културэ. Лукрэторулуй културал де астэзь ый есте ынкрединцатэ о импортантэ мисиуне де стат — едукация културалэ а маселор, каре конституе о парте компонентэ а едукацией комунисте а попорулуй. Ын хотэрыря Пленарей дин юние (1983) а КЧ ал ПКУС се спуне клар: «Есте нечесар сэ се манифесте о атенцие перманентэ фацэ де дезволтаря креацией артиштилор аматорь, фацэ де фамилиаризаря маселор ку валориле културий». Ной днепунем де о богатэ експериенцэ де организаре а креацией артиштилор аматорь, еа с’а ымбогэцит ши май мулт ын Ш тимпул лримулуй фестивал унионал ал креацией артистиче, алтор конкурсурь ши фестипалурь републикане. Деачея акум, ын тимпул ноий тречерь ын ревистэ, е нечесар сэ се ее ын консидерацие ачастэ експериенцэ. О ынсемнэтате примордиалэ ын кондицииле ноулуй конкурс о капэтэ реперторииле колективелор артистиче, каре требуе ымбогэците ку ной опере деспре Патрие, партид, републикэ ши оамений ей, ку атыт май мулт кэ тречеря ын ревистэ ва коинчиде ши ку жубилеул де 60 де ань ал формэрий републичий ши креэрий Партидулуй Комунист ал Молдовей. Де асеменя, требуе сэ цинем конт, кэ престижиул лэкашулуй де културэ депинде ши де фаптул, дакэ ачеста е репарат ла тймп, дакэ ын ел ну-й фриг ши аре база материалэ нечесарэ, дакэ ын активитатя луй ышь дау конкурсул органеле де кондучере локале. Органеле де партид, советиче, синдикале ши комсомолисте требуе сэ-шь депунэ тоате ефортуриле, сэ манифесте тоатэ грижа ши стэруинца ка институцииле де културэ сэ-шь поатэ ындеплини ку чинсте импортанта мисиуне де едукатор ал оаменилор мунчий, сэ-шь поатэ адуче ши еле апортул пондерабил ла мунка нобилэ де фэурире а кипулуй морал ал конструкторулуй комунизмулуй. Плугарий дин совхозул «Заря коммунизма», районул Кэлэрашь, мунческ ку мулт елан ла аратул принтре рындуриле де вие. Унул динтре чей май харничь с’а доведит а фи М. Ф. ПИТУШКАН, меканизатор ку ун стайсиу богат де мункэ, ынвингэтор ын ын тречеря сочиалистэ пентру ынтымпинаря дестойникэ а анидзреэрий а 66-я а Марелуй Октомбрие. Фото де Е. ДРАИШНЕР. ЛАУРЕАЦИЙ ДАУ ТОНУЛ БРИЧЕНЬ. (Де ла корес пондентул ностру). О мие де тоне де лапте песте преведериле планулуй пе трей ань ай чинчиналулуй ау выйдут статулуй крескэторий де анимале дин колхозул «XIX съезд КПСС». Ачастэ викторие ын мункэ а фост ынреЖистратэ ын резултатул споририй продуктивитэций анималелор. Нумай де ла ынчепутул анулуй курент де ла фиекаре вакэ с’ау муле песте патру мий килограме де лапте, адикэ ку 150 килограме май мулт декыт ын периоада респективэ а анулуй трекут. Ынтыетатя ын ынтречеря сочиалистэ о децине Лудмила Чеботарь, лауреата а Премиулуй де Стат ал РСС Молдовенешть. Еа а дескис де акум контул челей де-а шася мие де килограме де лапте муле де ла фиекаре вакэ дин групул ей. Ку пуцин рэмын ын урмэ ынкэ доуэ лауреате але Премиулуй де Стат ал републичий: Зинаида Морарь ши Надежда Андроник. Индичь ыналць ын продукцие обцин тоць мештерий ын мулсул меканизат де ла ферма. Аич с’а акумулат кантитатя нечесарэ де нутрецурь, се десфэшоарэ ын мод организат ернатул анималелор, функционязэ дин плин секция де препараре а храней. Ын консечинцэ, продуктивитатя анималелор се менцине ла нивелул периоадей де варэ. Де ла фиекаре вакэ се обцин зилник кыте 13 килограме де лапте. Лукрэторий дин секторул зоотехник ал господэрией депун ефортурь максиме пентру а спори продуктивитатя анималелор ын анул де фацэ пынэ ла 4900 килограме ши а продуче ын медие ла сута де хектаре де теренурь агриколе чел пуцин 1 280 чентнере де лапте. Синдикате советиче| Дез волтаць пе тоа'е кэиле спиритул актив ын мункз ши инициатива креатоаре а оаменилор мунчий. Трэяскэ синдикателе советиче-шкоалэ а конду черий, шкоалэ а господзририй, шкоалэ а комунчзмулуй! (Дин Кемэриле КЧ ал ПКУС). МАРЕЛУЙ ОКТОМБРИЕ— ЫНТЫМПИНА РЕ ДЕСТОЙНИКЭ! Келтуель миниме, ефект максимал КУТУЗОВ. (Де ла кореспондентул ностру). Де кыцьва ань спечиалиштий господэрией експериментале де продукцие «Ленин» практика о ноуэ метода индустриала де култиваре а пэпушоюлуй ши рэсэритей. Есенца ей констэ ын лимитаря апликэрий ербичиделор, каре, дупэ кум се штие, сынт скумпе ши, прин урмаре, ридикэ прецул де кост ал продукцией ын анул курент. Спре екземплу, дин челе 800 хектаре де пэпушой нумай 5 ау фост ербичидате. Реколтеле, ынсэ, с’ау доведит а фи дестул де марь, кяр ши ын кондицииле унуй ан сечетос. Ефектуынд о арэтурэ спечиалэ ын функцие де премергэтоаре, яр семэнатул симултан ку боронитул, меканизаторий бэчоень ау обцинут ын медие ла хектар кыте 65,5 чентнере де грэунце. Ачастэ агротехника, каре пе лынгэ афынаря бунэ а солулуй май урмэреште ши скопул де а нимичи буруениле, атунч кынд ынколцеск, а фост апликатэ ку сукчес ши ла алте културь. Астфел, ын анул курент господэрия експерйменталэ де продукцие «Ленин» а ливрат статулуй песте преведерь 72 тоне де рэсэритэ, 200 тоне де легуме, 320 тоне де фрукте ши 471 тоне де стругурь. Екземплул 6 р и гади рулуй Колективул секцией спечиализате дин Скулень а асочиацией пентру асигураря техника де продукцие а агрикултурий дин районул Унгень, ынкадрат актив ын вахта де мункэ, консакратэ анивереэрий а 66-я а Марий Револуций Социалисте дин Октомбрие, шь-а депэшит ку мулт планул пе 9 лунь але анулуй курент. Нумай ын луна септембрие а обцинут продукцие ын валоаре де 38 мий де рубле. Екземплу пентру тоць мембрий секцией сервеште комунистул П. П. Антонов, кондукэтор де бригада, каре прин спиритул сэу де дэруире, прин атитудиня конштиинчоасэ фацэ де мункэ ый мобилизязэ пе оамень ла реализаря унор индичь ыналць ын продукцие. Ку мулт зел лукрязэ акум, йГн ажунул сэрбэторий, лэкэтушул Г. М. Мунтяну, судорул електрик А. И. Синицкий ши алць мунчиторь експериментаць, фрунташь ын ынтречеря сочиалистэ, каре ышь ындеплинеск нормеле зилниче де лукру ку 170 — 180 проценте. М. ГАШПАР, кореспондент волунтар. СЭРБЭТОАРЕ А ФРЭЦИЕЙ ТБИЛИСИ, 30 октомбрие. (Кор. спеч. ТАСС). Астэзь а авут лок ла Тбилиси о демонстрацие фестивэ, ын тимпул кэрея ау фост евокате евенименте меморабиле дин история де доуэ вякурь а фрэцией попоарелор рус шии грузин, пайинь дин ероикул летописец ал Цэрий Советелор, Прин ачастэ грандиоасэ манифестацие, ла. каре ау партичипат 100 де мий де оамень, трудиторий дин Грузия ау маокат бичентенарул семнэрий Трататулуй де пдиетение Георгиевск динтре Русия ши Грузия, прекум ши декораря републичий ку орденул Ленин. Ла трибуна чентралэ с’ау афлат В. В. Гришин, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск Москова ал ПКУС, Е. А. Шеварднадзе, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Грузией, Т. Н. Ментешашвили, секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, прекум ши кондукэторь ай РСС Грузине, делегаций дин Москова, Федерация Русэ, Азербаййян, Армения, цинутул Ставропол, ветерань ай партидулуй, ай рэзбоюлуй ши ай мунчий, фрунташь ын продукцие, оамень де штиинцэ ши де културэ, команданць милитарь. Тема принчипалэ а паноурилор ши панкартелор, каре ау ымподобит колоанеле фестиве, ау конституит-о сукчеселе Грузией Советиче ын фамилия фрэцяскэ а попоарелор Униуний РСС. Амплоаря ынфэптуирилор ей есте де-а дрептул импресионантэ: нумай ын доуэ зиле индустрия путерник рамификатэ а Грузией Советиче фабрикэ май мултэ продукцие декыт с’а фабрикат ын тот анул 1920. Попорул советик мултинационал трэеште ку гындул ла паче. Партичипанций ла демонстрация фестивэ де ла Тбилиси ау кондамнат ку мыние унелтириле агресиве але империализмулуй американ, шь-ау експримат сприжинул унаним ф,ацэ де курсул де паче ал ПКУС ши Статулуй Советик ын домениул политичий екстерне, каре есте експус ку тоатэ кларитатя ын Декларация товарэш у л у й Ю. В. Андропов, ын рэспунсуриле луй ла ынтребэриле газетей «Правда». Пачя, мунка, фрэция — ачесте кувинте сакре пентру оамений советичь ау детерминат ши концинутул мэрий сэрбэторь популаре, ку каре с’ау ынкеят фестивитэциле жубилиаре ын капитала Гру зией. МИТИНГ АЛ ПРИЕТЕНИЕИ СОВЕТО-ВИЕТНАМЕЗЕ ХАНОЙ, 31 октомбрие. (Кор. спеч. ТАСС), Астэзь а авут лок ла Ханой ун митинг солемн, консакрат челей де-а 5-я анивереэрь а Трататулуй де приетение ши колабораре динтре Униуня РСС ши РСВ ши челей де-а 66-я анивереэрь а Марий Револуций Социалисте дин Октомбрие. Ла митинг, каре а авут лок ын сала «Бадин», ау асистат делегация советикэ де партид ши гувернаменталэ ын фрунте ку Г. А. Алиев, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, Фам Ван Донг, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКВ, Прешединтеле Консилиулуй де Миништри ал РСВ, алць кондукэторь ай Партидулуй Комунист ши Тувернулуй Виетнамулуй. Дескизынд митингуя, Фам Ван Донг а сублиният ынсемнэтатя историкэ а Трататулуй де приетение ши колабораре динтре Униуня РСС ши РСВ, семнат ку чинч ань ын урмэ. Ын кувынтаря са То Хыу, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКВ, локциитор ал Прешединтелуй Консилиулуй де Миништри ал РСВ, а експримат синчера ши профунда рекуноштинцэ ПКУС, Гувернулуй Униуний РСС ши попорулуй советик фрате пентру сентиментеле де симпатие, пентру ажуторул уриаш ши сприжинул ефичиент акордат каузей револуционаре а попорулуй виетнамез. Ла митинг а луат кувынтул Г. А. Алиев, примит ку кэлдурэ де кэтре чей презенць. Ел ле-а трансмис партичипанцилор ла митинг, кому ништи лор, тутурор четэценилор Виетйамулуй социалист ун фербинте салут фрэцеск дин партя Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, персонал дин партя луй Ю. В. Андропов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, дин партя ынтрегулуй попор советик. Митингуя с’а десфэшурат суб семнул приетенией ши солидаритэций де нездрунчинат динтре ПКУС ши ПКВ, ал комуниуний фрэцешть а попоарелор советик ши виетнамез. Форца йнициатив1гйВркэ Респектаря ' кувынтулуй дат, инициатива креатоаре й-ау ажутат пе оамений мунчий де ла асочиация де продукцие «Виброприбор» сэ ындеплиняскэ ынаиите де термен унул дин челе май импортанте пункте але ангажаментелор социалисте адоптате ын чинстя челей де-а 66-я анивереэрь а Марелуй Октомбрие. А ынчепут сэ фие маркатэ ку Семнул де стат ал калитэций тоатэ продукция пе каре о реализязэ колективул секцией де галванометре — принципала субдивизиуне а ынтреприндерий. Ла кучериря ачестуй обьектив а контрибуит хотэрыря уней адунэрь мунчиторешть. Партичипанций ла еа ау хотэрыт ын унанимитате сэ лукрезе пе база аутоконтролулуй колектив. Ынаинте де а интервени пе лынгэ администрацие ку ругэминтя сэ фие редус персоналул контролорилор, активиштий синдикаль ай секцией ымпреунэ ку спечиалиштий ау авут грижэ сэ креезе кондиций пентру о мункэ де ыналтэ калитате. Принтре мэсуриле техниче ши организаториче, елаборате дин ынсэрчинаря колективулуй, есте ши системул де апречиере а мунчий фиекэруй лукрэтор дин сфера продукцией, ынтречеря центру титлул де «Фрунташ ал калитэций», прекум ши о серне де мэсурь де ынкуражаре моралэ ши материалэ. Лупта пентру калитатя ыналтэ конституе уна динтре челе май импортанте кондиций але ынтречерий социалисте десфэшурате ла асочиацие ын пряжма Марелуй Октомбрие. Челе 42 де бригэзь, каре ау рапортат ындеплиниря ангажаментелор лор — реализаря сарчинилор пе примий трей ань ай чинчиналулуй пынэ ла 7 ноембрие— с’ау ынвредничит де титлул де «Колектив ал ыналтей калитэць а мунчий». Кор. АТЕМ. Контурурь реале Виитоаря узинэ металур’Жикэ дин Рыбница капэтэ пе зи че трече контуруриле планификате ын бироурил.е де конструкций. О атмосфера де мункэ ынарипатэ домнеште аич, ын спечиал, акум, ын ажунул челей де-а 66-я анивереэрь а Марий Револуций Социалисте дин Октомбрие. Пе тераса индустриала а узиней а фост монтатэ каркаса инсталацией де епураре а газелор. Ын интериорул ей урмязэ а фи инсталате" чинч филтре електриче. Лукрэриле сынт ынфэптуите де кэтре мембрий бригэзий кондусе де Николай Силатьев, конструктор емерит дин РСС Молдовеняска, ши Иван Пресекару, кавалер ал орденулуй Слава Мунчий класа III, де ла трестул «Молдпродмонтаж» дин Кишинэу. Ын скопул акчелерэрий лукрэрилор се ефектуязэ асамбларя прелиминарэ а утилажулуй ку ажуторул унор нодурь, греутатя фиекэруя фиинд егалэ ку 25 тоне. Май апой еле вор фи ридикате ла ынэлцимя де 24 метри ши инсталате. Сударя филтрелор а фост ынкрединцатэ бригэзий ын фрунте ку Степан Каманюк. Л. МЕДВЕДКИН, кореспондент волунтар. Ынтырзиере? Ну, тактика! Агрикулторий дин република ноастрэ ау фэкут о ректификаре ын календарул агрикол. Амынынд ку апроапе о лунэ ынсэмынцэриле де тоамнэ, ей сынт конвиншь кэ н’ау пердут, чи ау кыштигат «конфрунтаря» ку натура. — Де жустеця ачестей тактичь а агрикулторилор дин колхозуриле републичий, каре ау култиват доуэ треимь дин ынтрегул огор де тоамнэ, не-ам конвинс дин проприя ноастрэ експериенцэ, — а спус И. П. Тодоров, агрономорганизатор ал Советулуй колхозурилор дин РСС Молдовеняска, ынтр’о конворбире ку кореспондентул АТЕМ. — Грыул ши орзул, ынкорнорате тоамна трекутэ ын сол ускат ла фел де тырзиу, ау дат акум ку Ю — 12 чентнере де боабе май мулт декыт пе огоареле ынсэмынцате ын аша-нумителе термене оптиме. Ын ачест сол тотал липсит де умезялэ дин кауза кондициилор метеоролоАиче нефаворабиле ши ку прочесе микробиолоАиче стинсе дежа ын ел, семинцеле се симт бине, ка ынтр’ун депозит де надежде. Де ындатэ че пэмынтул ва кэпэта умезялэ, ел се ва акопери де лэстарь рэсэриць симултан. Авынду-се ын ведере ачастэ ымпрежураре, ынсэмынцаря се фаче претутиндень ку семинце деосебит де виабиле ши родниче. Алэтурь де грыул районат «Одесская-51», де орзул «Одесский-46», супрафеце консидерабиле ау фост окупате де союрь ной але ачестор културь, союрь, че ау фэкут фацэ екзаменулуй де анул трекут. Ын ачастэ ситуацие ау фост прегэтите ку о деосебитэ минуциозитате ши огоареле, Лукрате дупэ плугуриле плате ку тэвэлуАе дин инеле ку пинтень, еле аратэ акум ка ниште рэзоаре ынверзите. Ынаинте де ынсэмынцаре огоареле ау фост тратате ку дозе комплекте де ынгрэшэминте органиче ши минерале. Огорул де тоамнэ ал Молдовей, ынсэмынцат дупэ технологий минуциос пусе ла пункт ши прин призма кондициилор че с’ау креат, ва окупа апроапе 420 мий де хектаре. Ла темелие— антреприза де бригадэ Колективул асочиацией районале дин Григориопол а комитетулуй де стат пентру асигураря техникэ-де продукцие а агрикултурий а ындеплинит ынаинте де термен планул пе примий трей ань ай чинчиналулуй. Ау фост ефектуате лукрэрь ын валоаре де песте 3 милиоане де рубле. Сарчиниле ау фост депэшите консидерабил ла реализаря продукцией. — Ла фэуриря сукчесулуй а контрибуит ын примул рынд ынтродучеря антрепризей колективе, — не спуне шефул асочиацией П. И. Поян. — Акум 95 ла сутэ дин тоць мунчиторий ынтреприндерий ау фост трекуць ла ноуа формэ ефичиентэ де организаре а мунчий. Ын фелул ачеста с’а скимбат атитудиня оаменилор фацэ де мункэ. Ау диспэрут ноциуниле де лукрэрь «авантажоасе» ши «неавантажоасе». Акум фиекаре мембру ал колективулуй ышь дэ силинца сэ лукрезе ку о тоталэ дэруире, ынцелегынд кэ соарта планулуй депинде ын мод директ де контрибуция персонала а фиекэруя. Пентру ка мунчиторий сэ айбэ посибилитатя де а фолоси май деплин мэестрия лор професионалэ, ын ателиерул ■ де репараций ау фост креате бригэзь спечиализате пе базэ де хозрасчот ын фрунте ку спечиалишть експериментаць, Де екземплу бригада луй Б. И. Ивашкин ефектуязэ тоате операцииле ла струнгурь, бригада луй В. Н. Гайбур асамблязэ комбайнеле примите де ла узинеле дин царэ пентру реколтаря череалелор, яр бригада луй М. Ф. Мотынга рекондиционязэ тех ника де реколтат планте пентру фураж. Спечиализаря а фэкут сэ кряскэ консидерабил продуктивитатя ши калитатя мунчий. Ыналта мэестрие професионалэ, ажуторул речипрок контрибуе ла депэширя сарчинилор де скимб ку 20 — 25 проценте. Ребутул ын лукру есте ексклус. Дин партя колхозурилор ши совхозурилор ну с’а примит нич о рекламацие ын легэтурэ ку комензиле ындеплините де бригэзиле базате пе хозрасчот. Десфэшурынд ынтречеря сочиалистэ ьвд чинстя челей де-а 60-я анивереэрь а формэрий РСС Молдовенешть ши креэрий Партидулуй Комунист ал Молдовей, колективул асочиацией а хотэрыт сэ ындеплиняскэ чинчиналул ын патру ань. С. БЕЛДИМАН, Кор. АТЕМ. Григориопол. Дин партя Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советуя Миништрилор ал Униуний РСС анунцэ ку адынкэ дурере, кэ ын зиуа де 31 октомбрие 1983 а ынчетат субит дин вяцэ Рашидов Шараф Рашидович, милитант де самэ ал Партидулуй Комунист ши Статулуй Советик, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, прим-секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Узбекистанулуй, мембру ал Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, де доуэ орь Ероу ал Мунчий Социалисте. Комитетул Президиумул Советул Чентрал Советулуй Миништрилор ап ПКУС Супрем ал Униуний РСС ал Униуний РСС