Moldova Socialista, 1984 (LX/104-127)

1984-05-01 / nr. 104

с Пролетарь дин трате цэриле, уници-вэ! очиллис» ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ ла 1 май 1924 No 104 (15613) Марць, 1 май 1984 1 МАЙ! Вылвые ынвэпэятэ суб соаре кулоаря рошие — симболул луптей пролетаре. Суб фламурь роший триумфале пэшеште лумя трудитоаре. Е Зиуа солидаритэций интернационале а оаменилор мунчий ын лупта ымпотрива империализмулуй, центру паче, демокрацие ши сочиализм. Ши претутиндень рэсунэ кемаря ынфлэкэратэ а комуништилор: «Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ!» Драпелеле роший луминязэ каля слэвитэ де луптэ ши викторий а нородулуй советик, мэряца кале де конструкцие а сочнетэций комунисте. Астэзь ын тоате орашеле ши сателе дин некупринса ноастрэ Патрие, ла ынтреприндерь, пе шантнере, пе огоареле совхозурилор ши колхозурилор, ын каселе ноастре домнеште воя бунэ, букурия, феричиря. Попорул ностру маркязэ сэрбэтоаря де 1 Май ын атмосфера унуй ыналт авынт политик ши де мункэ, женерат де хотэрыриле Пленарей дин априлие (1984) а КЧ ал партидулуй, де кувынтаря роститэ ла Пленарэ де кэтре товарэшул К. У. Черненко, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, де документеле сесией ынтыя а Советулуй Супрем ал Униуний РСС де лежислатура а унспрезечя. Оамений советичь ынтотдяуна ау фост адевэраць интернационалишть. Суб драпелул интернационализмулуй пролетар а бируит Маря Револуцие Сочиалистэ дин Октомбрие, ау фост ынвиншь душманий де моарте ай Путерий Советиче, с’а ынэлцат мэрецул едифичиу ал сочиализмулуй дезволтат. Суб драпелул интернационализмулуй социалист фамилия приетеноасэ а попоарелор републичилор советиче конструеште ку сукчес комуннзмул. Ачест екземплу аре о колосалэ форцэ де атракцие пентру тоць оамений мунчий дин луме, есте ун символ* ал дрептэций, сперанцелор ши либертэций претутиндень, унде май персистэ жугул империалист. Яр датория интернационалиста а фиекэруй ом советик констэ, май ынтый де тоате. ын мунка конштиинчоасэ пентру бинеле Патрией, МАРШУЛ КАДЕНЦАТ АЛ МИЛИОАНЕЛОР Астэзь, ын колоанеле де демонстранць, вор пэши каденцат милиоане де фэурарь ай веций ной, вор пэши ку фрунтя ридикатэ, кэч ау контрибуит дин плин ла обцинеря сукчеселор ремаркабиле але Патрией. Ын пряжма луй 1 Май а фост публикат Комуникатул ДЧС а Униуний РСС, дин каре афлэм кэ лукрэторий дин индустрие ау ындеплинит планул пе примул триместру ла реализаря продукцией, крештеря лродуктивитэций мунчий ши фабрикаря мажоритэцнй типурилор де артиколе де чя май маре импортанцэ. Ку сентиментул даторией ымплиннте вор еши ла демонстрация де 1 Май ши оамений мунчий дин република ноастрэ. Фиекаре ораш ши район, фиекаре колектив де мункэ аре че рапорта Патрией. Мэестрия професионалэ, персеверенца, симцул ыналтей даторий четэценешть ле-ау ажутат кишинэуенилор сэ споряскз консидерабил волумул ши калитатя продукцией, сэ редукэ прецул ей де кост ши сэ рапортезе ку патру зиле ынаинте де термен ындеплиниря планулуй пе патру лунь ла фабрикаря ши реализаря ей. Песте преведерь ей ау фабрикат продукцие ын валоаре де 15 милиоане де рубле. Пе локуриле де фрунте ын ынтречеря сочиалистэ с’ау класат колективеле узиней «Сигнал», стацией де кале фератэ Кишинэу, дирекцией де тролейбусе, стацией телефониче интерурбане, алтор ынтреприндерь, асочиаций, организаций. Зымбетеле фсричите, кынтекул, дансул, диспозиция сэрбэторяскэ ый вор ынсоци астэзь пе тоць ачей каре лрослэвеск Патрия прин труда лор необоситэ, плинэ де ентузиазм ши авынт креатор. Комунист Р. Г. Никитина, рихтуитоаре ла асочиация продукэтоаре де ынкэдцэминте «Зориле», а ындеплинит опт норме ануале пе чинчиналул курент. Ышь депэшеск консидерабил графичеле де лукру конструкторнй дин бригада комплекса кондусэ де А. И. Ласкал де ла ДК-46 дин Бэлць. Ышь интенсификэ ефортуриле ын лупта пентру роада ымбелшугатэ а анулуй ал патруля ал чинчнналулуй агрикулторий дин републикэ. Панкартеле, паноуриле, лозннчиле, не каре ле вор пурта астэзь колоанеле де демонстранць дин цара ноастрэ, вор конфирма нэзуинца патрнотикэ а фиекэруя динтре ной де а мунчи ши май бине ын нумеле просперэрий Статулуй ностру Советик. Фие, деч, ка реализэриле ноастре сэ споряскэ неконтенит. Ши атунч, дупэ кум спуня товарэшул К. У. Черненко ла ынтылниря ку алегэторий дин округул електорал Куйбышев, ор. Москова, статул ностру — бастионул пэчий ши секуритэций попоарелор — ва фи ши май путерник. Атунч фиекаре фамилие советикэ ва трэи ши май бине. Атунч цара ноастрэ ва мерже май рапид ынаинте — пе каля фэуририй комунисте! Ымпреунэ ку попорул советик пэшеск ку ынкредере пе каля фэуририй сочиетэций ной ши попоареле дин цэриле комунитэций сочиалисте. Дрепт бусолэ сигурэ ын вяца ши мунка ноастрэ не есте марксизм-ленинизмул — ынвэцэтурэ револуционарэ интернационалэ вешник вне. Астэзь оамений советичь ышь експрнмэ коезиуня лор ку трудиторий дин цэриле сочиалисте, нэзуинца де а дезволта колабораря, а апэра ши а ынтэри куши чеРиРиле сочиализмулуй, пачя пе пэмынт. Маря доринцэ де паче есте карактеристикэ фиекэруй ом де бунэ крединцэ де пе планета. Партидул ши статул ностру, кэлэузинду-се де порунчиле ленинисте, де Програмул пэчий пе аний оптзечь, адоптат де Конгресул ал ХХУ1-ля ал ПКУС, промовязэ ку персеверенцэ курсул де паче ын политика екстернэ. Е греу сэ нумим вре-о проблема импортантэ пентру ыктэриря пэчий ын каре Униуня Советикэ сэ ну фи фэкут ын ултимий ань пропунерь конкрете, реалисте. Пэшинд астэзь ын маршул лор каденцат, милноанеле де оамень ай мунчий вор чере респектаря дрептулуй принчипал ал омулуй — дрептул ла вяцэ, се вор пронунца ферм пентру елиминаря лримеждней унуй рээбой нуклеар, пентру интерзичеря армелор нуклеаре, кимиче ши челорлалте типурь де арме де нимичире ын масэ. Проблемеле лэстрэрий ши ынтэририй пэчий се афлэ ын корелацие директэ ку апэраря интереселор сочиале витале але трудиторвлор де пе планета, консолидаря позициилор сочиализмуауй. Оамений советичь ышь вэд датория интернационалиста ын ынтэриря солидаритэций ку фраций лор де класэ дин цэркке капиталулуй, ку попоареле че с’ау елиберат де суб жутул колониализмулуй ши луптэ ку бэрбэцие пентру индепенденцэ ши прогрес сочиал. ...Паче. Мункэ. Май. Ачесте кувинте демулт с’ау контопит ка чева инсепарабил ын конштиинца оаменилор советичь. Симнле ши ынэлцэгоаре, еле рэсунэ ка извоареле дэтэтоаре де проаспете путерь. Ыктымпинынд Зиуа де 1 Май — сэрбэтоаря интернационалэ а оаменилор мунчий, попорул советик ышь експримэ ферма луй нэзуинцэ де а-шь адуче ун обол кыт май маре ла кауза конструкцией комуиизмулуй, ла ынтэриря пэчий пе Пэмынт. Не ынсуфлецеск Кемэриле ынфлэкэрате але КЧ ал ПКУС: — Трэяекэ маря ноастрэ Патрие — Униу- Н вублмчилор Советиче Сочиалисте! Суб драпелул луй Ленин, суб кондучеря П а р т и д у л уй Комунист — ынаинте, спре ной викторий пе тэрымул конструкцией комув ж с т е! Щ Плакат де А. ХМЕЛНИЦКИИ КАДОУРЬ ДЕ МУНКЭ Ынаинте де термен Ку сукчесе фрумоасе ын мункэ а ынтымпинат сэрбэтоаря де 1 Май колективул асочиацией интергосподэрешть де конструкций дин Лазовск. Ын примул триместру ал анулуй планул лукрэрилор де конструкцие ши монтаре а фост ындеплинит ла 100,4 проченте. Индичеле ла продуктивитатя мунчий есте егал ку 114,9 проценте. Колективул а ешнт ынвингэтор ын ынтречеря сочиалистэ района лэ. Сукчеселе обцинуте ын примул триместру ау фост консолидате ын луна априлие. Астфел, нумай ла ынэлцаря фабричий де бройлерь дин сатул Биличений-Векь конструкторнй ау ефектуат лукрэрь ын валоаре де 124 мий рубле, планул фиинд де 116 мий рубле. Ынаинте де термен ау фост дате ын експлоатаре ынкэпериле NoNo 5 ши 6 пентру крештеря пэсэрилор. С’ау евиденцият прин хэрничие, май алее, конструкторий дин бригэзиле кондусе де Я. Доляку ши де комунистул В. Мидихевич. Ын презент ей дук ла бун ефыршит лукрэриле де конструкцие а ынкэперилор де продукцие NoNo 7 ши 8. Г. ПАЦАНОВ, кореспондент волунтар. Индичь ыналць Лукрэторий секторулуй зоотехник дин районул Кэушань експедиязэ зилник ла пунктеле де речепционаре апроксиматив 100 тоне де лапте — ку 8,5 тоне май мулт декыт ын компарацие ку периоада кореспунзэтоаре а анулуй трекут. Чя май ыналтэ продуктивитате се ынрейшетрязэ ын совхозултехникум де планификаре економикэ. Ын фиекаре зи аич се обцин ын медие ла о вакэ 13,6 килограме де лапте, Ын авангарда ынтречерий сочиалисте районале се ситуязэ мештерий мулсулуй меканизат дин ачастэ господэрие фрунташэ: М. Ф. Адук, Д. Ф. Сологуб ши Н. А. Кириличенко. Ын примул триместру еле ау кэпэтат ын медие ла о вакэ 1.660 килограме де лапте. Индичь ыналць ынрейсистрязэ ши мулгэтоареле И. П. Кукош дин колхозул «30 лет Октября», А. М. Гуцу дин колхозул «Коммунист», ынгрижиторул де анимале Я. И. Дарануца дин колхозул «С. Лазо». О. НИКОЛАЕВА, кореспондент волунтар. Хэрничие ши девотамент Ла орьче сектор де продукцие, унде н’ар мунчи плугарий криуленень, претутиндень ей дау довадэ де хэрничие ши девотамент. Тот май мулте колективе рапортязэ ын ачесте зиле ындеплиниря ангажаментелор сочиалисте, асумате ын чинстя сэрбэторий де 1 Май. Кувинте де лаудэ меритэ, ын деосебь, меканизаторий, каре фолосеск орьче клипэ де тимп фаворабил пентру ынкееря лукрэрилор агриколе де примэварэ: плантаря рэсадулуй де тутун ын сол дескис, семэнатул пэпушоюлуй ши алтор културь. Се евиденциязэ меканизаторий, каре десервеск колхозуриле «Киров», «Котовский», асочиация пентру продучеря нутрецурилор «А. Оника». Ку резултате фрумоасе ын мункэ ынтымпинэ слэвита сэрбэтоаре ши крескэторий де анимале. Колективул секторулуй зоотехник де ла господэрия експерим енталэ «Криулень» а ындеплинит ынаинте де термен планул пе патру лунь ла продучеря лаптелуй ши кэрний. Сукчесе мериторий обцин операторий мулсулуй меканизат О. А. Райлян ши Е. Г. Дони, каре мулг зилник де ла о вакэ кыте 13—14 килограме де лапте. Г. САИНЧУК, кореспондент волунтар. Обьективул плугарилор Чирка И мий де хектаре ау фост резервате пентру пэпушой анул курент ын господэрииле районулуй Орхей. Опунынд инстабили т э ц и й тимпулуй о мункэ плинэ де абнегацие, плугарий дин партя локулуй ау рапортат ынкееря ачестей лукрэрь импортанте ын ажунул сэрбэторий де 1 Май. Ын фрунтя ынтречерий сочиалисте районале с’ау ситуат ын перманенцэ меканизаторий дин совхозул «Иванчя», каре ау ынсэмынцат пэпушоюл пе о супрафацэ де 600 хектаре. О атенцие деосебитэ с’а акордат калитэций семэнатулуй, респектэрий тутурор черинцелор агротехниче. Ын зилеле де сэрбэтоаре агрикулторий сынт преокупаць де сэдитул тутунулуй. Ын презент се евиденциязэ ла ачастэ лукраре оамений мунчий дин колхозуриле «Ю. А. Гагарин» ши «Победа», унде операция есте терминатэ. Ын ансамблу пе район пынэ ла ора актуалэ с’а плантат 30 проценте дин супрафаца резервата тутунулуй. Обьективул орхеенилор е сэ ынкее лукраря ын каузэ пынэ ла 9 май. В. ВЛАС. (Кореспондентул ностру). Ку гындул ла роадэ Ын колхозул «Путь Ильича», господэрие фрунташэ дин районул Флорешть, културиле пэйоасе окупэ песте 800 хектаре. Агрикулторий господэрией с’ау авгажат сэ реколтезе де пе фиекаре дин еле кыте чел пуцин 50 центнере де боабе. Ын курсул ерний ши примэверий семэнэтуриле де тоамнэ ау фост тратате де доуэ орь ку ынгрэшэминте минерале. Ла ачастэ лукраре с’а фолосит атыт авиация чивилэ, кыт ши мижлоачеле терестре. Акум грынеле се дезволтэ вигурос ши промит о реколтэ ымбелшугатэ. Меканизаторий господэрией се прегэтеск актив де стрынсул роадей. Ей принтре примий ын район ау ынкеят репарация тутурор комбайнелор де реколтаре а череалелор. Ынвингэторь ын ынтречеря сочиалистэ, консакратэ сэрбэторий де 1 Май. ау фост деклараць експериментаций меканизаторь Н. В. Морогай. А. М. Зоря ши Г. И. Ковал, каре примий шь-ау прегэтит машиниле пентру ноул сезон де реколтаре. Акум се конкретизязэ плануриле де лукру пентру периоада сечеришулуй. Фиекаре комбайн урмязэ сэ стрынгэ череалеле тимпурий де пе кыте 90 хектаре. Меканизаторий колхозулуй с’ау ангажат сэ реколтезе грынеле де пе ынтряга супрафацэ ын чел мулт 8—10 зиле де лукру. Г. КОТРУЦЭ, кореспондент волунтар. Ын крештере Тутунарий дин колхозул «Нистру», районул Дубэсарь. ын фрунте ку И. М. Булат, Ероу ал Мурчий Социалисте, депутат ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, маркязэ Зиуа де 1 Май прин мункэ ынарипатэ. Ангажаментул асумат преведе де а рэсэди 50 хектаре де тутун. Ритмул де дезволтаре ал ачестей културь техниче ын господэрие есте импунэтор. Ын 1982 ау фост ливрате статулуй 568 тоне де фрунзе, ын анул урмэтор — 642 тоне. Обьективул тутунарилор пентру анул курент е сэ вындэ статулуй 700 тоне де материе примэ. Де ремаркат фаптул кэ ын урма интенсификэрий супрафецеле резервате тутунулуй се микшорязэ. Дакэ, бунэоарэ, ын 1982 еле ерау егале ку 350 хектаре, апой ын анул де фацэ еле окупэ 310 хектаре. Ын авангарда ынтречерий сочиалисте, че се десфэшоарэ принтре тутунарь, се ситуязэ Г. П. Дзубецкая, Е. И. Руссу, Л. Т. Гаевская, Л. X. Руссу, Е. В. Бурдила. В. ВОСКОБОИНИК, кореспондент волунтар. Валентин РОШКА Примэварэ мештерицэ Трече Примавара тавалуг Песте кыте аре-ун ом нелиништь, Ынторкыид лучафэрул ла Пасаря чя «рединка — ла нништь. Ымблэ Прнмааара аал-выртеж Принтре зодий, зичерь ши аагаштинь, Ымпзрциид ку фиече прилеж Зымбете'и купрмнеул сфиитей баштмнь. Пуне Прнмааара, нот ку лот, Ростул Дермнкацией ла кале, Са се контурезе песте тот Арборь ши релаций амикале. Тоарна Прнмааара унтделемн Пе-але лумий оснй аурниде Ка, соломонит, ла доар ун семи Соареле са трякз ын меринде. Чере Прнмааара ритм ши най, Иннмий спре-а-й фи штафета ора Ка са кулмниезе Ынтый Май Ку триумфул иостру-ал тутурора! круг. Кишинэул ын страй де сэрбэтоаре. Фото де С. ГАЛПЕРИН