Moldova Socialista, 1985 (LXI/227-254)

1985-10-01 / nr. 227

Поолетаоь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ НЕЙТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МО Л ДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 Ф Н» 227 (16036) # Марць, 1 октомбрие 1985 Прецул 3 коп. л Л А КОМИТЕТУ Л нейтрал ал Дуп» кум с’а май комуникат ын пресэ, Бироул Политик ал КЧ ал ПКУС а екзаминат ши а ынкувиинцат програмул комплекс де дезволтаре а продукцией мэрфурилор де ларг консум ши сферей сервичиилор пе аний 1986—2000. Ун асеменя програм а фост елаборат пентру прима оарэ ши требуе сэ ынтродукэ о котитурэ ын сатисфачеря нечеситэцилор крескынде але оаменилор мунчий. Адоптаря луй аре о ынсемнэтате деосебитэ ын кондицииле десфэшурэрий луптей интрансиженте а партидулуй ымпотрива бецией ши алкоолизмулуй. Ридикаря бунэстэрий попорулуй конституе о черинцэ програматикэ де чя май маре импортанцэ а партидулуй, есте пивотул политичий луй соч идл-екол омиче. ЛэрАиря продукцией де мэрфурь пентру попор, ымбунэтэциря калитэций лор, форцаря дезволтэрий тутурор типурилор де сервичий сынт консидерате де кэтре партид дрепт о кондицие облигаторие а ридикэрий нивелулуй де трай ал популацией ле о тряптэ калитатив ноуэ, май ыналтэ. Ын калитате де сарчинэ принчипалэ а фост лусэ дезволтаря акчелератэ а рамурилор каре продук мэрфурь, креаря уней рецеле рамификаге де сервичий платите, атрзАеря ла ачастэ актнвитате а ынтреприндерилор, асочиациилор ши организациилор, индиферент де спечиализаря лор, а тутурор рамурилор економией национале. Продукция де мэрфурь ши сервичий пентру популацие се ва база пе фолосиря реализэрилор прогресулуй технико-штиинцифик, чея че ва пермите сэ фие ридикатэ ла ун ноу нивел калитатя лор, сэ фие лэрАит консидерабил асортиментул. Сарчиниле стабилите ын програм сынт консвдерате ка фиинд мннимале. Се проектязэ ка ын плануриле чинчинале ши ануале сэ фие превэзуте мэсурь пентру спориря волумелор продукцией де мэрфурь ши де престаро а сервичиилор ын деплинэ конформитате ку веннтуриле бэнешть крескынде але популацией, репартиаынду-се ын ачест скоп ресурселе нечесаре. С’а атрас атенция асупра ситуацией нееатисфэкэтоаре че с'а креат ын унеле рамурь привинд корёлация динтре креш-геря салариилор ши продуктивитэций мун ч и й, асупра ынкэлкэрий сарчинилор де план стабилите. Есте нечесар де а се ынтродуче ординя кувенитэ, де а се ындеплини ку стриктеце ши неабэтут хотэрыриле партидулуй ши гувернулуй ын ачесте проблеме, де а спори инфлуенца планулуй асупра респектэрий корелацией екитабиле динтре крештеря салариилор ши продуктивитэций мунчий ын рамуриле економией национале, де а ннтенсифика контролул финанчиар. Ла реализаря програмулуй де мэрфурь ши сервичий сынт кемате сэ-шь адукэ контрибуция фиекаре * републикэ, цинут, реАиуне, район, фиекаре рамурэ а економией национале, тоате колективеле де мункэ дин царэ. Есте импортант де а се асигура ун контрол перманент асупра мерсулуй ындеплинирий програмулуй комплекс ла тоате нивелуриле. Де а се интенсифика активитатя Советелор де депутаць.ай нородулуй ын дезволтаря продукцией де мэрфурь ши престэрий де сервичий ла тоате ынтреприндериле де пе териториул републичий, цинутулуй, ре- Аиуний, индиферент де субордонаря лор департаменталэ, ын сатисфачеря май деплинэ а нечеситэцилор популацией ку мэрфурь ши сервичий, ын ымбунэтэциря кардиналэ а калитэций лор. Де а спори рэспундеря лор пентру ындеплиниря планулуй де касэ, пентру екилибраря венитурилор бэнешть але оаменилор мунчий ку оферта де мэрфурь ши сервичий нечесаре. Органеле синдикале требуе сэ манифесте май мултэ грижэ пентру аснгураря оаменилор мунчий ку тоате типуриле де сервичий платите ла локул де лукру ши де трай, пентру креаря кондициилор фаворабиле де организаре а одихней лор, пентру ынтэриря базей технико-материале а институциилор де туризм ши спортиве-де ынтремаре. Есте нечесар де а оглинди ын мод систематик прин интермедиул мижлоачелор де информаре ын масэ мерсул ындеплинирий програмулуй комплекс, де а популариза експериенца ынаинтатэ а колективелор де мункэ, а рамурилор економией национале ши органелор локале. Принтр’о хотэрыре а КЧ ал ПКУС ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС а фост апробат програмул комплекс де дезволтаре а продукцией де мэрфурь де ларг консум ши сферей де сервичий пе аний 1986— 2000. Ын хотэрыре се менционязэ, кэ пе база ынфэптуирий неабэтуте а стратегией економиче а партидулуй ын чинчиналул курент с'а обцинут ридикаря ын континуаре а нивелулуй де трай материал ши културал ал оаменилор советичь. Ау крескут венитуриле реале але популацией. С'а фэкут мулт пентру ымбунэтэциря кондициилор де трай, пентру дезволтаря окротирий сэнэтэций, ынвэцэмынтулуй публик, културий ши спортулуй. Есте ынфэлтуитэ ын мод консеквент ориентаря де прингаипиу а Конгресулуй ал XX VI-л я ал ПКУС ку привире ла дезволтаря ку приоритете а продукцией обьектелор де консум. Се транспуне ын вяцэ Програмул алиментар ал Униуний РСС. Ау ынчепут сэ фие сатисфэкуте май дин плин нечеситэциле крескынде але популацией ын че привеште диверселе мэрфурь ши сервичий,- С’а ынтэрит субставциал база техникоматериалэ а продукцией де мэрфурь ши сферей де сервичий. Паралел ку рамуриле спечиализате се окупэ де продукция мэрфурилор ши де престаря сервичиилор практик тоате рамуриле економией национале, мажоритатя колективелор де мункэ. Тотодатэ, черинцеле крескынде але оаменилор мунчий ши спориря венитурилор лор бэнешть нечеситэ реструктураря планификэрий ши кондучерий продукцией мэрфурилор де консум ши дезволтэрий сферей сервичиилор, фолосиря Май ефичиентэ а посибилитэцилоо економией сочиалисте пентру крештеря ын перманенцэ а бунэстэрий попорулуй, пентру перфекционаря модулуй де вяцэ сочиалист. Есте нечесар, дупэ кум с’а сублиният ла Пленара дин априлие (1985) а КЧ ал ПКУС, де а асигура сатисфачеря май плинэ а черерий ла мэрфуриле индустриале ши ла сервичий, сатураря пецей ку продукция нечесарэ, ымбунэтэциря калитэций ши лэрАиря асортименту луй мэрфурилор, ридикаря културий десервирий популацией. КЧ ал ПКУС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС консидерэ, кэ асигураря дезволтэрий акчелерате а продукцией мэрфурилор де ларг консум ши сферей сепвичиилор конституе сарчинакее а органелор де партид, советиче ши економиче, а организациилор синдикале ши комсомолисте. Ефортуриле тутурор министерелор ши департаментелор требуе сэ фие кончентрате асупра ындеплинирий сарчинилор превэзуте де програм ын скопул сатисфачерий май деплинё а нечеситэцилор оаменилор советичь ын че привеште мэрфуриле ши сервичииле. Комитетулуй де Стат пентру планификаре ал Униуний РСС, министерелор ши департаменте лор Униуний РСС ши Советелор Миништрилор але републичилор унионале ли с’а дат ынсэрчинаря ка ла елабораря проектелор планурилор де стат ануале ши чинчинале де дезволтаре економикэ ши сочна лэ а Униуний РСС сэ порняскэ де ла сарчиниле стабилите де програм ла мэрфурь ши сервичий, прекум ши де ла нечеситатя обцинерий унуй нивел калитатив ноу ал дезволтэрий продукцией де мэрфурь ши ал сферей де сервичий. Сэ репартизезе лимителе нечесаре пентру ачаста де инвестиций капитале, лукрэрь де антрепризэ, ресурсе де форцэ де мункэ, финанчиаре ши технико-материале. Сэ асигуре легэтура речипрокэ ынтре сарчиниле рамурале ши териториале але програмулуй пентру продукция мэрфурилор де менире сочиал-културалэ ши економикэ. Министерелор ши делартаментелор Униуний РСС ши Советелор Миништрилор але републичилор унионале ли с’а пропус сэ ' ынфэптуяскэ мэсурь, каре сэ превадэ; ымбунэтэциря радикалэ а асортиментулуй ши калитэций мэрфурилор, реструктураря ла тимп а активитэций асочиациилор ши ынтреприндерилор ын дирекция фабрикаций артиколелор ку ыналте проприетэць де консум, каре сэ се букуре де кэутаре ын рындул популацией; спориря волумулуй мэрфурилор - ши сервичиилор, ын примул рынд, пе сама ымбунэтэцирий фолосирий капачитэцилор де продукцие, редучерий кантитэций де материале ла унитатя де прог дус, консумулуй ку економие а тутурор типурилор де ресурсе, споририй ефичиенцей инвестициилор капитале; фолосиря инвестициилор капитале май алее пентру реутиларя техника ши модернизаря ынтреприндерилор ын функциуне, прекум ши пентру конструиря унор ной ынтреприндерь ши" филиале але лор ын орашеле ши орзшелеле каре диспун де ресурселе де форцэ де мункэ нечесаре; креаря ын рамуриле индустрией дин трупа «А» а унор ынтреприндерь, капачитэць де продукцие ши секций спечиализате ын фабрикаря мэрфурилор де ларг консум; ымбунэтэциря ампласэрий рецелей де ынтреприндерь ши организаций, каре престязэ популацией сервичий комерчиале, сочиале ши алте сервичий, авынду-се ын ведере апропиеря лор де локул де лукру, де ынвэцэтурэ ши де трай, прекум ши перфекционаря реАимулуй де лукру ал ачестор ынтреприндерь ши организаций; опориря рэспундерий кондукэторилор организациилор де конструкций ши ьштреприндерилор бенефичиаре пентру ындеплиниря планурилор ла конструкцииле капитале, даря ын фолосинцэ ши асимиларя ла тимп а капачитэцилор де продукцие, превэзуте пентру фабрикаря ши реализаря мэрфурилор де ларг консум, пентру дезволтаря сферей сервичиилор; акчесибилитатя принчипалелор типурь де мэрфурь ши сервичий пентру консуматорий ку ун нивел диферит де асигураре материала, прекум ши пентру категорииле де популацие, каре ау невое ын мод деосебит де грюка ши ажуторул сочиетэций (инвализий де рэзбой ши де мункэ, персоанеле де вырстэ ынаинтатэ, фамилииле ку мулць копий ш. а.). С’а гэсит рационал ка, ынчепынд дин анул 1986, сэ фие превэзуте ын проектеле планурилор де стат ануале ши чинчинале де дезволтаре економикэ ши сочиалэ а Униуний РСС секциунь пентру дезволтаря продукцией ши реализаря мэрфурилор де ларг консум ши системелор де сервичий плэтите кэтре популацие. Сэ фие стабилите ын ачесте секциунь сарчиниле пентру продучеря мэрфурилор де ларг консум ла прецурь ку амэнунтул, фабрикаря принчипалелор лор типурь ын екслресие натуралэ, пентру волумеле чиркулацией мэрфурилор ку амэнунтул ши реализэрий сервичиилор плэтите кэтре популацие, лимителе инвестициилор капитале де стат ши волумеле ливрэрилор принчипалелор типурь де ресурсе техникоматериале пе републичь унионале, пе министереле ши департаменте ле Униуний РОС. Министрул комерцулуй ал Униуний РСС, Униуня нейтрала а кооперативелор де консум дин Униуня РСС, министереле ши департаментеле дин Униуня РСС, каре диспун де реця комерчиалэ, Советеле Миништрилор але републичилор унионале урмязэ сэ ынфэптуяскэ ын чинчиналул ал дойспрезечеля ун комплекс де мэсурь, ындрептате спре ындеплиниря некондиционатэ а сарчинилор превэзуте де програм ла мэрфурь ши сервичий привинд дезволтаря ши ымбунэтэциря комерцулуй ши алиментацией публиче, ынтэриря базей лор материале, спре ынтродучеря пе ларг а формелор ши методелор ефичиенте де десервире комерчиалэ а популацией. С’а атрас атенция асупра нечеситэций перфекционэрий легэтурилор организациилор де комерц ку индустрия, студиерий ши прогнозэрий черерий де кумпэраре, интенсификэрий контролулуй асупра калитэций мэрфурилор ши ливрэрий лор ла тимп ын конформитате ку асортиментул стабилит. Министерулуй конструкцией де машинь пентру индустрия ушоарэ ши алиментарэ ши де апарате де уз касник, Министерулуй конструкцией де машинь пентру конструкций, машинь рутиере ши комунале ши алтор министере конструктоаре де машинь ли с’а дат ынсэрчинаря сэ асигуре дезволтаря акчелератэ а продукцией унор машинь, агрегате ши линий технолоАиче модерне пентру фабрикаря ши реализаря мэрфурилор де ларг консум, алиментация публикэ ши сфера сервичиилор, креаря ши асимиларя ын продукция де серне а унор системе де машинь ши агрегате пентру меканизаря ши аутоматизаря прочеселор технолоАиче. Сэ сатисфакэ нечеситэциле ачестор рамурь ын че привеште агрегателе де модернизаре ши пьеселе де скимб пентру утилажеле технолоАиче. Сэ ридиче нивелул техник, калитатя ши фиабилитатя утилажелор. Министерулуй индустрией кимияе, Министерулуй пентру продучеря ынгрэшэминтелор минерале ши Министерулуй индустрией де прелукраре а петролулуй ши петрокимиче але Униуний РСС ли с’а пропус сэ лэрАяскэ продукция, сэ ымбунэтэцяскэ асортиментул ши калитатя фибрелор ши фирелор кимиче фабрикате, а колоранцилор ши алтор типурь де материй приме ши материале кимиче пентру продучеря мэрфурилор де ларг консум. Ын фаца Комитетулуй де Стат пентру ынвэцэмынтул професионал-техник ал Униуний РСС, Министерулуй ынвэцэмынтулуй супериор ши медиу де слечиалитате ал Униуний РСС, Комитетулуй де Стат пентру мункэ ши проблемеле сочиале ал Униуний РСС, ын фаца алтор министере ши департаменте коингересате але Униуний РСС, ын фаца Советелор Минйштрилор але републичилор унионале, органелор локале де партид ши советиче с’а пус сарчина асигурэрий май деплине а рамурилор окупите ку продучеря ши реализаря мэрфурилор де ларг консум ши ку престаря де сервичий кэтре популацие ку кадре калификате, капабиле сэ-шь ынсушаскэ ноуа техника ши технолоАие, сэ кумулезе диферите функций де мункэ, стабилизынд ачесте кадре ла ынтреприндерь. Сэ манифесте май мултэ грижэ фацэ де креаря кондициилор де продукцие ши сочиале де трай нечесаре пентру лукрэторий дин рамуриле, каре фабрика ши реализязэ мэрфурь де ларг консум ши престязэ сервичий пентру популацие. Сэ репартизезе ресурселе нечесаре пентру конструкция каселор де локуит, институциилор прешколаре ши обьективелор де менире сочиал-културалэ. КЧ ал ПКУС. ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС ау облигат Комитетул де Стат пентру планификаре ал Униуний РСС ши Комитетул де Стат пентру штиинцэ ши техника ал Униуний РСС ка де комун акорд ку министереле ши департаментеле коинтересате але Униуний РСС сэ елаборезе мэсурь ын ведеря перфекционэрий ын континуаре а активитэций министерелор ши департаментелор Униуний РСС, каре коордонязэ продукция унор типурь де мэрфурь де менире сочиал-културалэ ши економикэ, ридикэрий ролулуй ши рэспундерий лор пентру промоваря уней политичь. техниче униче, пентру акчелераря елаборэрий ши асимилэрий ын продукцие а унор ной артиколе, коордонэрий продукцией, пентру сатисфачеря май деплинэ а черерий популацией ну нумай ын чея че привеште унеле типурь, дар ши унеле комплексе де консум але мэрфурилор. Комитетул де Стат пентру планификаре ал Униуний РСС, министереле ши департаментеле Униуний РСС ши (Сфыршит ын паж. 3). Прешеднителуй Републичий Полупаре Кинезе ли сяннян Прешедиителуй Комитетулуй перманент ал Адунзрий национале а репрезентанцилор лопуларь а РПК ПЕН ЧЖЕН Премнерулуй Консилнулуй де «тат ал РПК ЧЖАО ЦЗЫЯН &2Ц -да м1 Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советул Мёништрилор ал Униуний РСС ын ну меле попорулуй советик трансмит попорулуй кинез феличйтэрь ши урэрь де биие ку прилежул челей де-а 36-я аннверсэрь а прокламэрий Републичий Популаре Кинезе. Бируинца асупра форцелор империализмулуй, феудализмулуй ши реакциуиий ын Р^ина, каре а маркат пэширя попорулуй кинез не каля сочиа лизмулуй, а ынкунунат дестойник ероика луй луптэ револуционарэ пентру елибераре национала ши сочиалэ, а конституит ун евенимент ремаркабил ын история универсала. Девотатэ даторией сале интернационале, Униуня Советикэ а сприжинит неабэтут кауза дряптэ а оаменилор мунчий кинежь, 4 с’а ситуат ынтотдяуна де партя лор. Цара ноастрэ промовязэ консеквент линия са принчипиалэ ын домениул релациилор совето-кинезе, се пронунцэ пентру ымбунэтэциря лор сериоасэ, пентру дезволтаря ын континуаре а легэтурилор ши контактелор речипрок авантажоасе, пентру лэрАиря ши адынчиря диалогулуй политик. Униуня Советикэ порнеште де ла конвинйсеря нечеситэций рестабилирий буней вечинэтэць ши колаборэрий мултилатерале динтре челе доуэ цэрь пе о база речипрок акчептабилэ ши егалэ ын дрептурь, чея че ар кореспунде интереселор кардинале але попоарелор советик ши кинез, ар .контрибуи ла ынтэриря секуритэций ын Асия, а позидиилор пэчий ши сочиализмулуй. Урэм ын мод синчер марелуй попор кинез сукчесе ын конструкция економикэ ши културалэ, бунэстаре ши просперитате. Президиумул Советулуй Сулрем Советул Миништрилор ал Униуний РСС ал Униуний РСС * Култиваторий де сфеклз дин районул Глодень шь-ау асумат ангажаментул сз реколтезе де пе фиекаре дин челе 6.000 де хектаре де плантаций кыте 350 чентнере де рэдэчинь. Акум ын тоате господзрииле меканизаторий мунческ ку сырг ла реколтаре. ЫН ФОТОГРАФИЙ: ком байнерул Кристофор Павлович РАВЛЮК ши ажуторул езу Сергей КРУК; реколтаря сфеклей де захзр ын колхозул «Заря коммунизма». Фото да М. ВАС ИЛА КЕ. Сарчина ва фи депэшитэ Ку мултэ стэруинцэ лукрязэ акум тутунарий дин колхозул «Патрия», районул Дубэсарь. Ей ау кулес ши ау пус ла ускат апроапе 2.500 тоне де фрунзе, сарчина ануалэ фиинд де 2.680 тоне. Чей май харничь с’ау доведит а фи мембрий бригэзий кондусе де С. И. Булат, каре ау ла актив чирка о мне де тоне. Реколтаря континуэ, аша кэ сарчина ва фи реализатэ ши кяр депэшитэ. Ын ритм акчелерат ачастэ господэрие експедиязэ материе примэ ла пунктул де речепцие. И. КРЭЧУН, кореспондент волунтар. Авантаже вэдите О реколтэ богатэ де порумб ау крескут ын анул де фацэ меканизаторий совхозулуйфабрикэ «Фрунзе» дин районул Кутузов. Конформ дателор прелиминаре фиекаре хектар рэсплэтеште труда плугарилор, че апликэ ку сукчес антреприза, ку кыте 45 чентнере де пэпушой-грэунце. Де менционат кэ ынтряга супрафацэ де 127 хектаре де ачастэ културэ а фост ынгрижитэ дупэ метода индустриала, фиинд ексклусэ комплектаменте мунка мануалэ. Реколтаря порумбулуй есте ефектуатэ ын темей де меканизаторий И. Романюк ши И. Пэнуцэ. Чей дой фрунташь ай продукцией ау дечис сэ адуне тот порумбул ын чел мулт 10, зиле де лукру. Функционаря ирепрошабилэ а комбайнелор, аснгураря ку нечесарул де транспорт ин спирэ ынкредеря кэ ангажаментул меканизаторилор ва девени ун фапт ымплинит. В. БЕРКО, кореспондент волунтар. Ефичиенца антрепризей Култиваторий де тутун дин колхозул «Дзержинский» децин ынтыетатя ын районул Орхей ла кулесул роадей ши експедиеря ей ла стат. Фаптул ну е ынтымплэтор. Трей дин челе чинч бригэзь, спечиализате ла култиваря тутунулуй ын господэрие, апликэ антреприза колективэ. Фиекаре тутунар есте коинтересат ын резултатул финал. Анул трекут ноуа формэ де организаре ши, ретрибуире а мунчий а фост ынтродусэ ынтр’ун сингур колектив. Резултателе обцинуте ау ынтрекут тоате аштептэриле. Ануме бригада, кондусэ де Симион Василевич Кожокарь, каре а апликат антреприза, а стрынс чя май бунэ реколтэ. Кулесул, ашезаря ын насете сау ыншираря фрунзелор верзь, сортаря ши балотаря, прегэтиря пентру реализаре — тоате ачесте операций сынт ынфэптуите де звеноурь спечиализате. Апликынд ку причепере ноуа Формэ де организаре а мунчий, господэрия .планификэ сэ реализезе ла стат ын анул курент 505 тоне де тутун, сэ обцинэ де ла ачастэ рамурэ песте 2 милиоане де рубле. Експериенца, акумулатэ де тутунарий дин Похребень ын привинца организэрий мунчий ла кулесул ши прелукраря материей приме, есте апликатэ ши ын челелалте господэрий але районулуй. Г. ПЛУГАРУ. Сатулуй—машинь перфекционате БЭЛ ЦБ. (Де ла кореспондентул ностру). Зилеле трекуте пе адреса асочиацией де прбдукцие «Молдсельмаш» а сссит о телеграмэ де феличитаре дин партя Министерулуй индустрией конструктоаре де трактоаре ши машинь агриколе. Бэлцений принтре примий ын кадрул рамурий ау елаборат ши ынтродус ын продукцие мэсурь привинд ридикаря нивелулуй техник ал ынкэркэторулуй ку фурчь. Ачастэ машинэ се фолосеште ку сукчес ын диферите ре- Аиунь але цэрйй ла ынкэркаря ши дескэркаря контейнерелор ши лэзилор ку фрукте ши легуме. Фиекаре машинэ де ачест фел ынлокуеште мунка а зече оамень. Спечиалиштий секцией де меканизаре ши аутоматизаре, луынд куноштинцэ де обьекцииле ши пропунериле експлоатациоништилор, ау перфекционат ынкэркэторул. Пентру десервиря луй акум се келтуе де трей орь май пуцин тимп декыт ынаинте. Ун асеменя диспозитив пе паркурсул унуй сезон поэте транспорта динтр’ун лок ын алтул пынэ ла 200 тоне де ынкэркэтурь. Астфел, а фост реализат ынкэ ун пункт ал ангажаментелор сочиалисте асумате де конструкторий де ' машинь бэлцень. Ку сукчес се ындеплинеск тоате сарчиниле де продукцие. Ынаинте де теомен а фост реализатэ сарчина чинчиналэ привинд споряря продуктивитэций мунчий. Ын анул де фацэ мунчиторий ынтреприндерий ау лукрат доуэ зиле дин контул материалелор ши енерАией електриче економисите. Ын ынтречеря сочиалистэ консакратэ Конгресулуй ал ХХУН-ля ал партидулуй с’ау евиденцият бригэзиле луй Анатолий Юрский, Петру Дубчак, Анатолий Бабушкин, Андрей Корж ши Василий Новгородский, каре ау рапортат ындеплиниря планурилор скицате пентру чинчиналул ал унспрезечеля. Семнал де алармэ Сэрмана продукцие финитэ Ритмул мунчий ла ынтреприндериле асочиацией агроиндустриале дин Тираспол декурАе нормал. Пынэ ла ора актуалэ ау фост продусе 162.754 мий де боркане де ' диферите консерве, чея че конституе 63 ла сутэ дин планул ануал. — Де фапт, ла деплина капачитате ынтреприндериле ноастре лукрязэ де нумай доуэ сэптэмынь, — не информязэ А. Власенко, директорул Аенерал ал асочиацией. — Ын периоада де ла 25 аугуст пынэ ла 5 септембрие гослодэрииле ындеплиняу графичеле де ливраре а материей приме доар пе жумэтате. Акум, ынсэ, матерйе примэ авем берекет, дар ну штим че сэ фачем ку продукция финитэ. Сэрмана продукцие финитэ! Е греу сэ дескоперь ын че парте се афлэ секцииле де продукцие ши ын каре — депозителе. Ынтряга супрафацэ де 17 хектаре а фабричий де консерве «1 Май», ка, де алтфел, ши а фабричий «П. Ткаченко» ши челей де консерве пентру копий, есте окупатэ де стиве ыналте де 3 — 4 метри ши лунАь де 50— 100 метри де боркане де кыте трей литри ку диферите сукурь, кутий де пастэ де томате ши алтэ продукцие. Пе кэрэриле де асфалт динтре ачесте стиве мишунэ ынколо ши ынкоаче електрокареле ку алте боркане ши кутий, кэутынду-ле лок прин колцуриле деокамдатэ либере. Кондукэторий де електрокаре май авань ловеск дин кынд ын кынд кыте ун колц де стивэ ши борканеле ку сукурь, кутииле ку пастэ де томате лунекэ ын жос... Астфел кондукэторул де електрокар Иван Ларий ышь опинтисе машина ынтр’ун колц де стивэ ши 71 де боркане де кыте трей литри ку сук де томате ын валоаре де 134 рубле 90 копейчь парка нич н’ау фост. Ларий, фиреште, ва реституи ачастэ сумэ, дар ну ва пути нимень компенса продукция крескутэ ку грижэ ши мигалэ анул ымпрежур де легумикулторь ши аштептатэ пе маса трудиторилор. Суб чер либер ши фэрэ амбалаж се афлэ акум ла ынтреприндериле асочиацией песте 20 милиоане де боркане, продукцие пентру 20 де вагоане, дар токмай ачестя липсеск. Ын 25 де зиле але луний септембрие стация де кале фератэ дин Тираспол требуя, ын конформитате ку планул, сэ пунэ ла диспозиция асочиацией 552 де вагоане, дар ну й-а дат декыт 232. Де ла бенефичиарь ау ши ынчепут сэ сосяскэ пе адреса асочиацией авизе де амендэ. Прима ын валоаре де 4168 рубле е де ла Липецк. Фиреште, алць зечь де бенефичиарь вор фаче ачелаш лукру. Контрактуя рэмыне контракт, продукция требуе експедиятэ ла тимп, дар стация де кале фератэ ну се грэбеште сэ репаре ситуация. Ворба, ынсэ, ну е нумай де вагоане. О бунэ парте дин продукция финитэ е аранжатэ ын стиве фэрэ амбалаж. Липсеск кутииле де картон, каре требуе сэ фие > ливрате де фабрика де профил дин Херсон. Дин 130 мий де кутий асочиация а примит доар 25 мий. Ши дакэ ва да ынгецул, апой продукция ачаста ва требуй трекутэ ла пердерь. Апропо де пердерь. Ын тоате депозителе де продукцие гата але асочиацией лукрязэ акум трупе де студенць де ла Институтул педагоАик дин ораш. Ей алег кутииле де консерве буне де челе каре... ау експлодат. Пе алокурь де ачестя сынт дестул де мулте. Е кыт се поате де маре ши нумэрул кутиилор де консерве деформате, пе каре, фиреште, бенефичиарий ну ле вор прими, — Ле дэм ла алиментация публикэ, — не линишти о мунчитоаре де ла депозит. Проблема калитэций, оператизитэций ши буней господэрирь ар требуй сэ-й алармезе пе лукрэторий асочиацней ши ын примул рынд пе А. Власенко, директорул ей Аенерал. Г. БОТИКА. А а