Moldova Socialista, 1986 (LXII/152-179)

1986-07-01 / nr. 152

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУ ЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУ ЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 152 (16261) Марць, 1 юлие 1986 Прецул 3 коп. Стимате товарэше Прешединте! Дражь товарэшь делегаць ши оаспець ла конгрес! Ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче салут ку кэлдурэ конгресул ал Х-ля ал Партидулуй Мунчитореск Унит Полонез. Ворбинд ын фаца думнявоастрэ, цин сэ експрим, ын примул рынд, синчерул респект ши сентиментеле приетенешть, пе каре ле нутреск комуништий советичь фацэ де товарэший лор полонежь де идей ши де луптэ. Де ла ачастэ трибуна трансмит ун фербинте салут ынтрегулуй попор полонез фрате, Приетения совето-полонезэ, фрэция ноастрэ конституе мэреце кучерирь але попоарелор ноастре, чиментате прин лупта ши мунка комунэ а май мултор женераций де полонежь ши де оамень советичь. Ной сынтем профунд мишкаць де експресия де товэрэшие, ынкредере, симпатие фацэ де партидул ши попорул ностру, де бунеле кувинте че се фак аузите ын ачастэ салэ деспре Униуня Советикэ. Вэ адук челе май синчере мулцэмирь! Товарэшь1 Атыт приетений, кыт ши неприетений Полонией ынцелег: конгресул думнявоастрэ декурже ынтр’о етапэ респонсабилэ а историей цэрий. Ел тотализязэ резултателе периоадей де аскуцитэ конфрунтаре идеоложико-политикэ, де луптэ гря, каре а черут о маре ынкордаре пентру нормализаря ситуацией, дезвэлуе перспектива мерсулуй ынаинте. Ну ынтотдяуна ши ну пентру тоць а стат ла супрафацэ концинутул де класэ ал евениментелор че с‘ау продус. Дар дин ачастэ каузэ ну се скимбэ есенца лор. Ын ултимэ анализа, ачаста а фост о луптэ пентру ынсэшь екзистенца сочиализмулуй ын Полония. Ши Полония сочиалистэ а резистат, а салвгардат кучеририле револуционаре — ачеста есте принчипалул резултат, ку каре в’ аць презентат ла конгресул думнявоастрэ ши пентру каре сынтем астэзь ын дрепт сэ вэ феличитэм. История ва прецуи, фэрэ ындоялэ, дупэ мерит кондучеря ПМУП, мииле ши мииле де комуништь полонежь, тоць патриоций цэрий, де партид ши фэрэ де партид, пентру фаптул кэ, оприжининду-се пе солидаритатя приетенилор ши алияцилор, ау скос ку форцеле лор проприй цара дин ситуация драматикэ, ау респинс атакуриле душманилор сочиализмулуй, Кред, кэ е казул сэ спун аич, кэ Полония сочиалистэ даторязз мулт ,ремаркабилулуй ей кондукэтор, товарэшулуй Войцех Ярузелски, енержией ши кларвизиуний сале политиче, амплоарей модулуй де абордаре ши причеперий луй де а гэси солуций пентру праблемеле фоарте компликате, де а апэра ку фермитате интереселе попорулуй сэу, кауза сочиализмулуй. Ши ну спун ачест лукру, товарэшь, ка ун трибут адус политецей, чи о спун дин конвинжере, Ам аскултат тоць ку мултэ атенцие рапортуя КЧ ал ПМУП, пе каре л-а презентат ерь товарэшул В, Ярузелски, ам луат куноштинцэ де проектул примулуй Програм ал партидулуй дин история ПМУП. Ын ачесте документе се дэ о апречиере кэий паркурсе, се фаче о профундэ анализа реалитэций полонезе де астэзь, сынт формулате сарчиниле етапей куренте а конструкцией социалисте. Комуништий .советичь ау о атитудине де ынцележере ши сусцинере фацэ де пдануриле думнявоастрэ де виитор, вэ дореск фрэцеште сэ ындеплиниць тоате сарчиниле трасате! Конгресул думнявоастрэ демонстрязэ ынкэ о датэ, кэ Партидул Мунчитореск Унит Полонез есте форца де авангарда капабилэ сэ уняскэ сочиетатя полонезэ, сэ порняскэ цара пе каля лрогресулуй економик, сочиал, културал. Ной сынтем товэрэшеште коинтересаць ын сукчесул проектелор ши инициативелор думнявоастрэ — ын фаптул, ка Полония сэ фие ун стат социалист ННдепендент ши путерник, ун мембру актив ал комунитэций ноастре, о веригэ трайникэ а ей. Ачаста кореспунде интереселор витале але попорулуй полонез, каузей ноастре комуне. Стрынса колабораре, алианцэ а Полонией ши Униуний Советиче — челе май марь стате социалисте еуропене ~~ конституе кондиция облигаторие а’ дезволтэрий ку сукчес а цэрилор ноастре, кондиция стабилитэций ши пэчий ын Еуропа. Ануме деачея ын тоць аний де дупэ рэзбой, инклусив ын периоада де кризэ акутэ, кынд черкуриле империалисте ымпрошкау Полония ку торенте де минчунь ши де «санкциунь» економиче, оамений советичь ау фост алэтурь де думнявоастрэ, ау сприжинит цара думнявоастрэ, ау ажутат-о ку че ау путут. Цин сэ дау асигурэрь конгресулуй, ынтрегулуй попор полонез, кэ вом фи приетень ай думнявоастрэ ши де акум ынаинте, орькум ар фи время! Товарэшь! Дин мотиве лесне де ынцелес конгресул ал Х-ля ал Партидулуй Мунчитореск Унит Полонез рецине атенция деосебитэ а тутурор комуништилор, а черкурилор политиче ларжь дин ынтряга луме. Криза де ла ефыршитул анилор 70 ши де ла ынчепутул анилор 80, каре а згудуит сочиетатя думнявоастрэ, а рефлектат контр адикцииле ей. Дар еа а ынтрукипат ши ынтряга комплекситате а конфрунтэрий челор доуэ системе дин зилеле ноастре, а скос ла ивялэ ынтр’о формэ аскуцитэ ачеле проблеме, ку каре се конфрунтэ сочиализмул ынтр’о етапэ фоарте компликатэ, де котитурэ а дезволтэрий сале. Ятэ де че ынвэцэминтеле кризей полонезе сынт импортанте ну нумай пентру комуништий полонежь. Примул динтре еле ши, поате, чел май субстанциал констэ дупэ пэреря ноастрэ ын фаптул кэ ачесте евенименте, ку тоатэ комплекситатя ши неоможенитатя лор, ау демонстрат клар, кэ сочиализмул аре рэдэчинь адынчь, кэ оамений мунчий дин цэриле ноастре ну се пот имажина ын афара луй. Яр ачаста ынеямнэ, кэ кучеририле сочиалисте сынт иреверсибиле. Дупэ кум с’а спус ку пречизие деспре аста ын рапортуя товарэшулуй Ярузелски, идеиле марксизм-ленинизмулуй ау ынтрат ын «чиркулация национала а сынжелуй», яр валориле ши нормеле сочиалисте ау девенит пэрць инсепарабиле але конштиинцей публиче. С’а конфирмат ын деплииэ мэсурэ ши фаптул кэ сочиализмул акционязэ акум ка реалитате интернационалэ, ка алианцэ а стателор стрынс легате прин интересе политиче, економиче, културале, де апэраре. А ридика мына асупра орындуирий сочиалисте, а ынчерка с’о субминезь дин афарэ, сэ змулжь кутаре сау кутаре царэ дин комунитатя сочиалистэ, ынеямнэ а атента ну нумай ла воинца попорулуй, чи ши ла ынтряга орындуире де дупэ рэзбой, ын ултимэ анализэ — ла паче. О алтэ конклузие импортантэ се реферэ, путем спуне, ла нервул виу ал сочиетэций сочналисте — локул ши ролул класей мунчитоаре, партидулуй ей, ынсемнэтатя трайничей легэтурь органиче динтре еле. Алфа ши омега теорией ачестей проблеме сынт куноскуте. История а демонстрат ын репетате рындурь, кэ нумай класа мунчитоаре есте капабилэ сэ фие инициаторул, ынсу-. флециторул, принчипала форцэ а конструкцией сочиалисте ши нумай партидул ей поате организа ши ындрума енержия маселор популаре спре фэуриря ноий сочиетэць. Класа мунчитоаре а цэрий думнявоастрэ, партидул думнявоастрэ ау тоате темеюриле де а се мындри ку реализэриле путерий популаре. Ынтр’ун рэсгимп релатив скурт —• патру лечений де дупэ рэзбой — ау фост ынфэптуите профунде трансформэрь сочиале, с’а реализат чея че ау висат де-а лунгул вякурилор патриоций полонежь: индепенденца гарантатэ а цэрий, фронтиере стабиле, скитабиле. Суб кондучеря ПМУП мунчиторий, цэраний, интелектуалитатя провенитэ дин попор ау ренэскут Полония дин ченушэ, ау креат о базэ индустриалэ модеркэ, ау рестабилит монументеле историче, ау салвгардат ши ау ымбогэцит ку ной валорь култура национала. Партиделе алияте адук о -контрибуцие конструктивэ ла ачастэ - мункэ де фэурире. Криза полонезэ, дупэ кум с’а спус аич, ла конгрес, н’а фост ун протест ал мунчиторулуй контра сочиализмулуй, Ачеста а фост ынаинте де тоате ун дезакорд ку ачеле денатурэрь але сочиализмулуй ын практика де зи ку зи, каре продучяу дурере класей мунчитоаре. Адверсарий Полонией сочиалисте дин интериорул цэрий ши де песте хотареле ей ау реушит сэ фолосяскэ ачест дезакорд ын скопуриле лор. Се штие че урмэреск адверсарий дин Окчидент, каре се дау ку фэцэрничие дрепт приетень ай попорулуй полонез. Пе ей ну-й доаре делок инима де соарта нациуннй полонезе. Интенция лор есте де а демонта сочиализмул, де а ликида кучеририле сочиалисте. Пентру ей, ьштр’адевэр, ку кыт е май рэу ын Полония, ку атыт е май бине. Ачеста есте ши ел ун ьшвэцэмынт, каре не реаминтеште, кэ сочиализмул есте о каузэ ноуэ дин пункт де ведере историк, о каузэ дифичилэ, легатэ де нечеситатя де а ынвинже резистенца форцелор антисочиалисте, де а контракара пресиуниле економиче, политико-пропагандистиче ши милитаре але империализмулуй. Ын ефыршит, експериенца периоадей, че а трекут, а евиденцият дин ноу ку путере периколул ерорилор щи абатерилор субьективисте де ла принчишшле че стау ла база системудуй политик ал сочиализмулуй, примеждия ынкэлкэрий нормелор веций де партид ши де стат, а лакунелор дин политика сочиал-економикэ. Чя май де надежде гаранцие контра ачестор абатерь о консгигуе дезволтаря ши апликаря креатоаре а ынвэцэтурий маркеист-ленинисте, стрынса легэтурэ а партидулуй ку класа мунчитоаре, ку маселе ларжь але оаменилор мунчий. Легэтурэ, каре девине о реалитате вне ши де неклинтит ку кондиция ка партидул сэ ынцелягэ клар невоиле попорулуй, сэ апречиезе ын мод реалист посибилитэциле цэрий ын фиекаре етапэ датэ ши сэ крояскэ ку мулт кураж каля спре виитор. Пе де алтэ парте, ку кондиция ка фиекаре мунчитор, фиекаре ом ал мунчий сэ-шь л§же конштиент де политика партидулуй аштептэриле луй ын вяцэ, сэ се симтэ ну пур ши симплу ун екзекутор ал воинцей партидулуй, чи сэ партичипе актив ла елабораря ши транспунеря ын вяцэ а хотэрырилор партидулуй. Ши ынкэ о конклузие, каре аре дупэ пэреря ноастрэ о ынсемнэтате женералэ, интернационалэ. Револуция сочиалистэ дескиде спациу прогресулуй мултилатерал ал сочиетэций. Дар ачаста ну ынеямнэ, кэ ун асеменя прогрес ва фи асигурат де акум ынаинте ын мод ау-томат, кэ релацииле де продукцие ши форцеле де продукцие ау фост пусе ын конкорданцэ о датэ ши пентру тотдяуна. Крештеря импетуоасэ а продукцией, а штиинцей, техничий, културий, ынсэшь дезволтаря персоналитэций умане пун ной черинце фацэ де организаря сочиетэций. Ла ординя зилей се пуне проблема применирий перманенте а сочиализмулуй пе база луй проприе. Ын каз контрар, ын вяца сочиалэ апар тромбе, феномене де стагнаро, се пот аграва пынэ ла о лимита перикулеасэ проблемеле економиче ши сочиале. Партидул ностру а ворбит клар деспре ачаста ла Конгресул ал ХХУП-ля. Капачитатя де анализэ аутокритикэ, де апречиере лучидэ а проприей активитэць, де а траже конклузииле нечесаре дин грешелиле ши лэкунеле трекутулуй— ачаста есте пи еа уна динтре формеле импортанте але луптей пентру сочиализм. Ачеста есте принчипиул кардинал ал активитэций ку сукчес а партидулуй класей мунчитоаре, пе каре ни л-а тестат мареле Ленин. Ной ам порнит ку хотэрыре пе каля акчелерэрий дезволтэрий сочиал-економиче, применирий веций ноастре, курэцирий ей де тот чея че ымпедикэ орындуиря сочиалистэ сэ-шь десфэшоаре путерникул потенциал политик, економик ши спиритуал. Ын фонд, авем ку тоций ачелаш скоп —* де а ынвэца, ши ынкэ де а ынвэца кыт май репеде, сэ фолосим дин плин уриашеле посибилитэць але орындуирий ноастре. Де а гэси ымбинаря оптимэ ынтре чентру ши терен, ынтре сфера де стат ши сфера сочиалэ, ынтре кондучере ши аутокондучере. Де а стимула май бине активитатя омулуй, спиритул сэу енержик ын мункэ ши ын вяца политика, конштиннца са чивикэ. Акум се пуне пе примул план нечеситатя перфекционэрий профунде ши комплексе а меканизмулуй админис.тратив. Принчипала дирекцие а ачестей мунчь не есте кларэ. Е ворба де резолваря уней дубле сарчинь: де а спори ефичиенца принчипиулуй де. организаре пе базэ де план ын дефиниря кэилор дезволтэрий економиче ши де а дескиде спациу кыт май ларг инициативей колективелор де мункэ. Есенца сочиализмулуй, дупэ кум се штие, есте експриматэ де формула: «Де ла фиекаре ■*- дупэ капачитэць, фиекэруя дупэ мункэ». Ной депунем ефортурь пентру ка реалитатя ачестей формуле сэ фие конфирматэ ын вяца де тоате зилеле, ка сэ ну екзисте лок пентру нивеларе, сэ фие ынкуражатэ пе тоате кэиле мунка де ыналтэ продуктивитате ши конштиинчоасэ, сэ фие респектате ын мод ригурос черинцеле екитэпий сочиале. Пентру ачаста фолосим ши пыргииле економиче, ши форца конвинжерий, ши форца лежий, Дупэ кум ведець, реетруктураря, пе каре ам ынчепут-о ной актив, адунэ ынтр’ун нод стрынс ун комплекс Ынтрег де проблеме, ынчепынд ку функционера системулуй де кондучере, а институциилор де стат ши общтешть ши терми нынд ку кондицииле де мункэ ши де трай але оаменилор, ку атмосфера моралэ дин сочиетате. Ун импортант жалон пе ачастэ кале а девенит Пленара дин юние а КЧ ал ПКУС, каре а екзамииат проблеме де актуалитате але ынфэптуирий политичий интерне ши екстерне а партидулуй, елаборате де Конгресул ал ХХУП-ля аЛ ПКУС. Принчипалул сенс ал хотэрырилор Пленарей поате фи дефинит астфел сэ ну пердем нич о зи пентру «ынвиораре», сэ спорим рнтмул мерсулуй ынаинте, сэ арункэм ку мултэ кутезанцэ тот - че май ымпедикэ мунка плинэ де инициативэ ши спирит креатор. Астэзь, кынд ам порнит пе каля реструктурэрий профунде а тутурор сферелор веций сочиетэций, валоаря кадрелор, престижиул лор сынт детерминате, ын примул рынд, де симцул аскуцит ал ноуЛуй, де компетенцэ ши спирит конструктив, де капачитатя де а те дэруи интереселор попорулуй ку тоатэ кэлдура суфлетулуй тэу. Ной порним де ла теза ленинистэ: «Май мултэ куноаштере а фаптелор, май пуцинэ ворбэрие ку претенций . де принчипиалитате комунистэ... Пентру ачаста требуе сэ ынвэцэм сэ фим модешть ши сэ респектам мунка конкретэ а «епечиалиштилор ын штиинцэ ши техника», пентру ачаста требуе сэ ынвэцэм , сэ анализам ын мод конкрет ши ку атенцие нумероаселе, ноастре грешель практиче ши- сэ ле ындрептэм трептат, дар ферм». Ын фаца партиделор ноастре стэ о сарчинэ де ынсемнэтате историка *— сарчина де а уни екитатя сочиалэ, каре есте проприе сочиализмулуй, ку чя май ыналтэ ефичиенцэ економикэ. Требуе, сынтем пур ши симплу даторь сэ фачем ын аша фел, ка сочиализмул сэ фие май путерник, ын динамика дезволтаре, сэ се ынтрякэ ын мод реушит ку сочиетатя капиталиста ла тоць параметрий. Ачаста нечеситэ, ын примул рынд, фолосиря деплннэ ши ефичиентэ а посибилитэцилор ку адевэрат инепуизабиле, пе каре ле дескиде револуция технико-штиинцификэ. Е клар кэ ын ачастэ привинцэ требуе сэ акционэм ымпреунэ, унинду-не ефортуриле. О чер шн интереселе де ордин економик але цэрилор ноастре, ши ситуация политикэ де пе арена интернационалэ, ши, ну ын ултимул рынд, рационаментеле де секуритате економикэ. Н’авем че спуне, ам ынцелес ку ьштырзиере че капкане сынт ашезате пе друмуриле комерчиале каре дук ын Окчидент. Аич с’а арэтат че марь прежудичий а авут де суферит Полония. Ши ну нумай еа. Не-а адус дауне ынсэшь идея, потривит кэрея есте май ушор сэ кумпэрэм чева де пе пяца капиталистэ, декыт сэ' креэм сингурь ачест чева. Ын презент, ла ной акасэ, стырпим ку хотэрыре асеменя стэрь де спирит. Ну есте ворба, бинеынцелес, де рестрынжеря легэтурилор економиче ку Окчидентул. Есте ворба де ун алт аспект *■— де фолосиря лор рационалэ, де ындэтураря ексажерэрилор, де елимцнаря депенденцей. Ши, десигур, требуе сэ дэм приоритета абсолутэ легэтурилор де коопераре ку цэриле фрэцегать, акчелерэрий прочесулуй де цнтеграре економикэ сочиалистэ. Ын ачеет план ва авя о ынсемнэтате екстрем де маре ынфэптуиря Програмулуи комплекс ал лрогресулуй технико-штиинцифик, адоптат ын кадрул КАЕР. Ын ачастэ стратежие женералэ се ынскриу бине шк легэтуриле совето-полонезе, каре се дезволтэ асчендент. Ын чинчиналул курент вор креште субстанциал пропорцииле скимбурилор де мэрфурь динтре цэриле ноастре. Тотодатэ, вяца чере сэ апликэм май актив формеле ной, май де перспектива але колаборэрий: сэ т.рсэм ынтреприндерь комуне, колективе унификате де саванць ши спечиалишть, сэ дезволтэм легэтуриле директе динтре ынтреприндериле индустриале, динтре организацииле де черчетэрь штиинцифиче. О спун синчер: делегация ноастрэ а афлат ку плэчере дин кувынтэриле ростите ла конгрес, кэ примий пашь фэ-. куць ын ачастэ дирекцие дау роаде буне. Сэ мержем, дар, ку май мулт кураж ши амплоаре Ие ачастэ кале, сэ ну не круцэм ефортуриле. Еле вор фи рэсплэтите ынсутит. Товарэшь! Ку трей. сэптэмынь ын урмэ, ын кадрул консфэтуирий де ла Будапеста а Комитетулуй Политик Консултатив ал стателор партичипанте ла Трататул де ла Варшовия, ам дискутат ын комун еволуция ситуацией интернационале, ам конвенит кум сэ акционэм ку тодий май департе. Се штие, кэ Организация Нациилор Уните а прокламат анул 1986 дрепт Ан ал пэчий, Стателе социалисте ау о атитудине де максимэ сериозитате фацэ де ачаста. Ын януарие ам ынаинтат ун програм де ликидаре пе етапе а армелор нуклеаре пынэ ла сфыршитул ачестуй секол. Ын фебруарие, ла Конгресул ал ХХУП-ля ал ПКУС, а фост фэкутэ куноскутэ идея креэрий унуй систем атоткупринзэтор де секурИтате интернационалэ. Ау урмат пропунерь конкрете, каре ынлеснеск посибилитатя унуй акорд ку привире ла елиминаря ракетелор ку разэ медие де акциуне дин Еуропа. Н’а рэмас фэрэ атенцие посибилитатя кэутэрий унор ынцележерь спечиале ку путериле нуклеаре вест-еуропене — Англия ши Франца. Ау’фост пропусе мэсурь пентру ликидаря периколулуй кимик. Ын луна май Униуня Советикэ а прелунжит пентру а трея оарэ мораториул асупра експериенцелор нуклеаре, каре ын фелул ачеста ва купринде ун ан ынтрег. Ши, ын сфыршит, ын юние цэриле ноастре ау ынаинтат ун план десфэшурат ал редучерий форцелор армате ши армаментелор класиче пе тот континенту.! еуропян *— де ла Атлантик ши пынэ ын Урал. С’ар пэря кэ де нимик алтчева н’ар май фи невое! Дар, дин пэкате, кауза дезармэрий н’а прогресат ку нич ун милиметру. Н’а прогресат дин кауза обструкцией фэцише а администрацией американе. Май рэу декыт атыт есте кэ Вашингтонул диструже ултнмеле фрыне, каре май реции курса ынармэрилор — Трататул ДАС-2 ши алте акордурь совето-американе. Ачастэ позицие контравине интереселор витале але комунитэций мондиале ши, де алтфел, ее афлэ ын флагрантэ контрадикцие ку спиритул ынцележерилор реализате анул трекут ла Женева. (Сфыршит ын паж. 3). Ла конгресул ал Х-ля ал Партидулуй Мунчитореск Унит Полонез Кувынтаря товарэшулуй ГОРБАЧОВ М. С. Кувынтаря товарэшулуй ГОРБАЧОВ М. С., Секретарул Женерал а л КЧ ал ПКУС, ла конгресул ал Х-ля ал ПМУП Телефото ТАСС. * > М11 К Е 5 1 Т|р^и-МЦКЕ5 ------- Сечеришул'86 Кондицииле метеороложиче компликате чер дин партя меканиэаторилор дин совхозул «Мичурин», районул Григориопол, мобилизаря тоталз а форцелор. Плугарий фолосеск фиече орэ де тимп фаворабил пентру а стрынйе орзул фэрэ пердерь. Ын кымп сынт 12 комбайне шн 5 камиоане. Агрикулторий депун ефортурь ку скопул де а реколта кыте 30 чентнере де ррз ла хектар. ЫН ФОТОГРАФИИ: комбайнерул фрунташ В. ГУЗУН, фост делегат ла конгресул ал ХУ1-ля ал ПК ал Молдовей; дин бункэреле плине се скург боабеле де орз. Фото де Е. РОШКОВАН. Фрунташий примем етапе Меканизаторий ау ынкеят прима етапэ а сечеришулуй — реколтаря челор 260 хектаре де мазэре. Богата4 експериенцэ де мункэ, абнегация импликатэ де респонсабилитатя примулуй ан ал чинчиналулуй — ау конституит компонентеле де базэ але сукчеселор ынрежистрате де Д. В. Никушор, каре а треерат ку комбайнул сэу о супрафацэ де 40 хектаре де културь легуминоасе пентру боабе. Принтре фрунташий, каре ла тоталуриле зилниче але ынтречерий сочиалисте ерау стиму.лаць морал ши материал, е ши Комбайнерул Г. Ф. Стамат ши шоферул Д. Д. Гюлгер, ачеста дин урмэ транспортынд де ла комбайн ла арие 70 тоне де боабе. Асигураря идеоложикэ адекватэ, креаря кондициилор нормале де мункэ ши де трай не оферэ посибилитэць марь пентру десфэшураря ын комплекс а лукрэрилор де реколтаре. Лануриле де мазэре ау фост дежа елиберате де пае, ын ритм сусцинут се десфэшоарэ ынтродучеря ынгрэшэминтелор минерале ши лукраря ла супрафацэ а солулуй. Ку ачеяш персеверенцэ мембрий деташаментулуй комплекс де реколтаре ши транспортире десфэшоарэ ши чя де-а доуа етапэ а сечеришулуй — реколтаря грыулуй ши орзулуй, де тоамнэ. И. УЗУН, меканизатор ын колхозул «Искра», районул Чадыр- Лунга. Пентру а партичипа ла конгресул ПМУП Ын зиуа де 28 юние, ла инвитация Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Мунчитореск Унит Полонез, а плекат де ла Москова ла Варшовия делегация ПКУС ын фрунте ку М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС. Еа ва партичипа ла лукрэриле конгресулуй ал Х-ля ал ПМУП. Дин компоненца делегацией фак парте Е. А. Шеварднадзе, мембру ал Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул афачерилор екстерне ал Унйуний РСС, А. Н. Яковлев, секретер ал КЧ ал ПКУС, В. П. Мысниченко, мембру ал КЧ ал ПКУС, прим-секретар ал комитетулуй режионал Харков ал ПК ал Украиней, В. И. Бровиков, мембру ал КЧ ал ПКУС, амбасадорул Униуний РСС ын РПП, В. А. Касимова, кандидат ын мембрий КЧ ал ПКУС, кондукэтоаря уней бригэзь де монтатоаре ла узина «Арсенал» дин Тула. Ла аеррдромул Внуково делегация а фост петрекутэ де В. И. Воротников, А. А. Громыко, Е. К. Лигачов, Н. И. Рыжков, М. С. Соломенцев, — мембри ай Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, П. Н. Демичев, В. И. Долгих, С. Л. Соколов, Н. В. Талызин — кандидаць ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, А. П. Бирюкова, А. Ф. Добрынин, М. В. Зимянин, В. А. Медведев, В. П. Никонов, Г. П. Разумовский — секретарь ай КЧ ал ПКУС, И. В. Капитонов, прешединтеле Комисйей нейтрале де ревизие а ПКУС, де алць товарэшь. Принтре чей презенць пе аеродром с’а афлат А. Пшнгонски, ынсэрчинат интеримар ку афачерь ал РПП ын Униуня РСС. * * * Ын ачеяш зи делегация ПКУС ын фруите ку М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, а сосит ла Варшовня. Пе аеродром делегация ПКУС а фост ынтымпинатэ де В. Ярузелски, примул секретар ал КЧ ал ПМУП, прешединтеле Консилиулуй де Стат ал РПП, К. Барчиковски, 3. Месснер, Т. Порембски, Ю. Чирек, мембри ай Бироулуй Политик ал КЧ ал ПМУП, Я. Глувчик, Ч. Кишчак, В. Мокшишчак, М. Ожеховски, Ф. Сивицки, кандидаць ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПМУП, Ю. Барыла, Г. Беднарски, 3. Михалек, В. Свиргон, секретарь ай КЧ ал ПМУП, де алць активишть де кондучере ай партидулуй ши статулуй полонез. Принтре чей вениць ын ынтымпинаре с’а афлат В. Наторф, амбасадорул РПП ын Униуня РСС. Коииий й-ау оферит луй М, С. Горбачов, мембрилор делегацией ПКУС букете де флорь. (ТАСС). Телеграмэ де феличитаре М. С. Горбачов, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПКУС, л-а феличитат пе Миланко Реновице ку прилежул алежерий сале ын функция де прешединте ал Президиулуй Комитетулуй Чентрал ал Униуний комуништилор дин Югославия. Вэ дореск думнявоастрэ, мембрилор Президиулуй КЧ ал УКЮ ноу алее, комуништилор югославь, тутурор оаменилор мунчий дин Република Сочиалиегэ Федеративэ Югославия сукчесе ын реализаря хотэрырилор конгресулуй ал XII 1-ля ал УКЮ, се спуне ын телеграмэ. Колабораря мултилатералэ динтре ПКУС ши УКЮ, динтре Униуня РСС ши РСФЮ се ва дезволта ши де акум ынаинте неабэтут пентру бинеле попоарелор цэрилор ноастре, ын интересул каузей пэчий ши сочиализмулуй. (ТАСС). У К А 3 У Л ПРЕЗИДИУМУЛУЙ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ УНИУНИЙ РСС Ку привире ла декораря Марешалулуй Униуний Советиче Соколов С. Л. ку ординул Ленин Пентру мерите фацэ де Партидул Комуиист ши Статул Советик ши ын легэтурэ ку ымплиниря вырстей де шаптезечь ши чинч де ань а-л декора пе Марешалул Униуний Советиче Соколов Сергей Леонидович, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал КЧ ал ПКУС, министрул апэрэрий ал Униуний РСС, ку ординул Ленин-Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС А. ГРОМЫКО. Секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Т. МЕНТЕШАШВИЛИ. Москова, Кремлин. 30 юние 1986. N