Moldova Socialista, 1986 (LXII/280-300)

1986-12-02 / nr. 280

н Пролетарь дин тоате цэриле, у ниц и-в э! ОРГ АНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ нейтрал ал партидулуй комунист ал МОлдовей, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ М И Н И Ш ТР И Л О Р А Л Е РС С МО Л Д О В Е Н Е Ш Т Ь Газета апаре де ла 1 май 1924 No 280 (16389) • Марць, 2 дечембрие 1986 Прецул 3 коп. Ла Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей а екзаминат о кестиуне деспре ындеплиниря несатисфэкэтоаре де кэтре А. В. Вылку, директорул женерал ал асочиацией штиинцифиче де продукцие «Кодру», а черинцелор партидулуй ку привире ла реструктураря активитэций колективулуй де оамень де штиинцэ ши спечиалишть ын дирекция акчелерэрий прогресулуй технико-штиинцифик ын помикултурэ. Ын хотэрыря адоптатэ се менциойязэ, кэ дин кауза активитэций несатисфэкэтоаре а асочиацией штиинцифиче де продукцие «Кодру» ын дез- А волтаря помикултурий се ынрежистрязэ неажунсурь сериоасе. Супрафецеле ливезилор интенсиве ши ефичиенца рамурий креск ынчет, о серие де ной плантаций ну атинг ку аний капачитатя проектатэ, реколта ла хектар а фруктелор континуэ сэ фие скэзутэ. А. В. Вылку, мембру ал ПКУС, аре о атитудине липситэ де рэспундере фацэ де ындеплиниря облигациилор де директор женерал ал АШП «Кодру», ну реструктурязэ стилул ши методеле мунчий сале ын конформитате ку черинцеле Конгресулуй ал ХХУП-ля ал партидулуй, Пленарелор дин априлие (1985) ши дин юние (1986) але КЧ ал ПКУС. Ел н’а трас конклузииле кувените дин критика че и с’а фэкут, ориентязэ инсуфичиент колективул де оамень де штиинцэ ши спечиалишть спре апрофундаря черчетэрилор штиинцифиче, ымбунэтэциря композицией де союрь а културилор помиколе ши арбуштилор фруктиферь, у. спориря волумелор продукцией \ де материал сэдитор де калитате супериоарэ ши де челе май буне комбинаций де союрь ши порталтоюрь, перфекционаря технологией ын помикултурэ. А. В. Вылку н’а луат мэсурь конкрете пентру спориря ефичиенцей активитэций Институтулуй де черчетэрь штиинцифиче ын домениул помикултурий дин Молдова, акчелераря ынтродучерий солуциилор сале ын практика де продукцие. Институтул н’а девенит, де фапт, организация коордонатоаре пентру ынфэптуиря кэутэрилор штиинцифиче комплексе, стабилиря колективэ а стратегией ши тактичий асигурэрий штиинцифиче а рамурий. Консилиул штиинцифик кондус де ел ал институтулуй н’а асигурат елабораря уней политичь техникоштиинцифиче интеграле ын помикултурэ, н’а креат о атмосфера де апречиере ексижентэ а V ефичиенцей активитэций секциилор, лаборатоарелор, фиекэруй колаборатор. Консилиул де коордонаре пе проблеме ну акционязэ. Кондучеря асочиацией штиинцифиче де продукцие н'а реушит сэ споряскэ спиритул актив ал оаменилор де штиинцэ ши спечиалиштилор пе тэрымул ындеплинирий сарчинилор де интенсификаре а продукцией, н’а асигурат реструктураря радикала а менталитэций кадрелор, ридикаря рэспундерий лор пентру чя май деплинэ фолосире а резервелор, спориря рандаментулуй потенциалулуй екзистент. Аич домнеск аутолиништиря ши аутофлатаря ын легэтурэ ку реализэриле обцинуте, ну с’а афирмат нэзуинца де а гынди господэреште ши ын перспективэ, н’а фост креатэ о атмосфера де преокупаре колективэ пентру дезволтаря чиклулуй «черчетаре — продукцие», чея че а авут дрепт консечинцэ фаптулV кэ тимп де мулць ань институтул ну екзерчитэ о ынрыурире субстанциалэ асупра дезволтэрий помикултурий. Мажоритатя рекомандэрилор ши солуциилор луй ну ау ун карактер комплекс ши ну сынт апликате ын продукцие. Ын чинчиналул ал унспрезечеля динтре 29 солуций 20 н’ау фост апликате нич мэкар ын господэрииле асочиацией. Планул чинчиналулуй ал унспрезечеля ла обцинеря унор ной союрь де пере, гутуй, персиче ши пруне н’а фост ындеплинит. Нич пынэ азь н’а фост трансмис продукцией нич ун сой де мерь ши арбушть фруктиферь. Дин кауза ексиженцей скэзуте а луй А. В. Вылку ну се фолосеск ла асочиацие методеле модерне але селекцией ши биотехнологией, чея че дуче ла лунжиря ексчесивэ а терменелор де креаре а ноилор мостре де союрь. Нежустификат де мулт се формязэ ши се ынтродук формеле де порталтоюрь де маре продуктивитате, се перфекционязэ-ынчет системеле де ынгрижире а плантациилор. Пынэ ын анул 1985, практик ворбинд, ну с’ау ефектуат черчетэрь комплексе ын привинца ынмулцирий културилор помиколе ши арбуштилор фруктиферь, ын привинца фолосирий ынгрэшэминтелор, а прочедеелор де протекцие а реколтей ымпотрива дэунэторилор, болилор ши буруенилор, ын привинца иригацией плантациилор. Се елаборязэ несатисфэкэтор мижлоачеле де меканизаре а прочеселор де продукцие ын ливезь ши ын пепиниере. Липсеште о стрынсэ колабораре а оаменилор де штиинцэ ши спечиалиштилор де ла асочиацие ку организацииле де проектэрь. Дин ачастэ каузэ се ынрежистрязэ ерорь граве ын елабораря ши асимиларя проектелор де ливезь индустриале. Господэриилор дин републикэ ли се акордэ ун ажутор методико-щтиинцифик екстрем де инсуфичиент ын че привеште ампласаря плантациилор, алежеря композицией де союрь, а техноложиилор де крештере а културилор помиколе ши арбуштилор фруктиферь. А. В. Вылку а екзерчитат слаб кондучеря совхозурилор че фак парте дин компоненца асочиацией. Еле ну сынт господэрий-модел. Ын аний 1981 — 1985 еле ау ынрежистрат о рестанцэ де 20,6 милиоане де пуець, нумай 83,7 ла сутэ дин материалул сэдитор а фост де прима калитате, плануриле де вынзаре а фруктелор ла стат н’ау фост ындеплините де патру орь. Организация де партид а асочиацией н’а луат мэсурь хотэрыте пентру мобилизаря резервелор ши посибилитэцилор интерне але колективулуй де оамень де штиинцэ ши спечиалишть ын ведеря ындеплинирий хотэрырилор партидулуй ши гувернулуй пентру дезволтаря помикултурий, акчелераря прогресулуй технико-штиинцифик ын рамурэ. Фэрэ персеверенца кувенитэ десфэшоарэ активитатя де ридикаре а спиритулуй де инициативэ, креацие ши рэспундере а кадрелор, ну дэ о апречиере принчипиалэ челор каре пун проприиле фолоасе май пресус де интереселе сочиетэций. Мулць комуништькондукэторь ай субдивизиунилор штиинцифиче ши де продукцие ну-шь фак аша кум се кувине датория де партид ши де сервичиу, ну ау о атитудине критика фацэ де ситуация че с’а креат ла асочиацие. Ын ултимий дой ань ла адунэриле де партид н’ау фост аскултате нич о датэ дэриле лор де самэ ку привире ла спориря ефичиенцей черчетэрилор, ла апликаря рационалэ а реализэрилор штиинцей ши техничий. Фиинд мембру ал бироулуй организацией де партид, рэспунзэтор пентру резолваря проблемелор де кадре, А. В. Вылку, а акордат екстрем де пуцинэ атенцие мунчий ку оамений, се дучя рар ын колективеле де мункэ, ну куноштя ши ну се интереса де черинцеле ши невоиле лор. Прегэтиря ши ридикаря калификэрий колабораторилор штиинцифичь, спечиалиштилор, кадрелор ку професий де масэ ау фост лэсате ла воя ынтымплэрий, тинеретул ну ера антренат ын активитатя де черчетаре. Престижиул Институтулуй де помикултурэ а скэзут ку мулт. Комитетул районал де партид Кутузов толерязэ неажунсуриле дин активитатя асочиацией штиинцифиче де продукцие «Кодру», ну есте дестул де ексижент фацэ де кондучеря ачестей асочиаций, ну дэ ажуторул нечесар организацией де партид пентру реструктураря стилулуй ши методелор ынрыуририй партиниче асупра фаптелор конкрете але колективелор де мункэ але асочиацией. Комитетул де Стат пентру комплексул агроиндустриал ал РСС Молдовенешть ну екзерчитэ ла нивелул кувенит кондучеря активитэций АШП «Кодру», ну ориентязэ ефортуриле кондукэторилор, спечиалиштилор, колабораторилор ей штиинцифичь спре реализаря уней ыналте ефичиенце ши калитэць а черчетэрилор, спре лэржиря волумелор де апликаре а реализэрилор техникоштиинцифиче, ну есте дестул де ексижент фацэ де елабораря дирекциилор де актуалитате ын помикултурэ. Ну се яу мэсурь ефичиенте пентру креаря ши ынтэриря базей де продукцие а асочиацией, ымбунэтэциря асигурэрий штиинцифиче ши технико-материале. Пентру активитатя са несатисфэкэтоаре ын мобилизаря резервелор ши посибилитэцилор интерне але колективулуй де оамень де штиинцэ ши спечиалишть ла акчелераря прогресулуй технико-штиинцифик ын помикултурэ, неындеплиниря черинцелор партидулуй ши гувернулуй ын че привеште интенсификаря континуэ а рамурий, Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей й-а дат о мустраре аспрэ луй А. В. Вылку, мембру ал ПКУС, директорул женерал ал асочиацией штиинцифиче де продукцие «Кодру», ел а фост елиберат дин пост. Луй И. С. Флюрцэ, секретарул организацией де партид а асочиацией штиинцифиче де продукцие «Кодру», и с’а атрас атенция асупра ексиженцей екстрем де скэзуте фацэ де комуништь пентру ындеплиниря даторией де партид ши де сервичиу, елабораря ши апликаря реализэрилор прогресулуй технико-штиинцифик. Комитетул Чентрал а черут организацией де партид сэ ымбунэтэцяскэ ын мод консиде р а б и л контролул активитэций комуништилор дин субдивизиуниле штиинцифиче ши де продукцие, сэ ынтецяскэ активитатя организациилор де партид де секцие, сэ ридиче ролул ши комбативитатя лор ын мобилизаря колективелор де мункэ ла апрофундаря черчетэрилор, акчелераря прогресулуй техникоштиинцифик ын рамурэ, сэ споряскэ ку мулт ексиженца пентру калитатя ши респектаря терменелор де елабораре а солуциилор, апликаря лор ын продукцие. Сэ практиче май пе ларг аскултаря ла адунэрь, ла шединцеле бироулуй. де партид а дэрилор де самэ але комуништилор деспре контрибуция лор персоналэ ла дезволтаря штиинцей ши техничий. Комитетулуй де Стат пентру комплексул агроиндустриал ал РСС Молдовенешть и с’а пропус сэ ее мэсурь радикале пентру ымбунэтэциря активитэций асочиацией штиинцифиче де продукцие «Кодру», реструктураря кардиналэ а системулуй де асигураре штиинцификэ а помикултурий, интенсификаря интегрэрий штиинцей ку продукция. Сэ анализезе профунд ши суб тоате аспектеле каузеле активитэций инсуфичиенте а унор лаборатоаре, субдивизиунь де продукцие пентру спориря ефичиенцей черчетэрилор ши акчелераря апликэрий солуциилор ын продукцие ши сэ трагэ конклузииле практиче нечесаре. Сэ ридиче рэспундеря оаменилор де штиинцэ ши спечиалиштилор асочиацией пентру креаря унор ной союрь де маре продуктивитате, елабораря техноложиилор де мик консум ал енержш ей, ынмулциря кыт май грабникэ а материалулуй сэдитор де калитате супериоарэ ши де челе май буне комбинаций де союрь ши порталтоюрь прин призма черинцелор помикултурий пентру продукция-марфэ. Асочиацией штиинцифиче де продукцие «Кодру» и с’а пропус сэ асигуре тратаря проблемелор де перспективэ але дезволтэрий динамиче ши стабиле а пепиниеристичий, помикултурий индустриале, апликаря техноложиилор интенсиве, ындрептате спре спориря ефичиенцей рамурий. Сэ акчелерезе асимиларя методелор модерне але активитэций де секцие ку арбушть фруктиферь ши културь помиколе, а прочедеелор де програмаре а реколтей, системелор интеграте де протекцие а плантациилор, методелор рационале де иригацие а плантациилор, мижлоачелор де меканизаре а прочеселор техноложиче ын помикултурэ. Сэ ридиче ку персеверенцэ актуалитатя ши калитатя солуциилор штиинцифиче, сэ ле корелезе май стрынс ку сарчиниле комплексулуй агроиндустриал. Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей а облигат комитетул районал де партид Кутузов сэ интенсифиче контролул активитэций асочиацией штиинцифиче де продукцие «Кодру», сэ чарэ ын перманенцэ спориря ефичиенцей сале, сэ акорде актив ун ажутор практик организацией де партид ла реструктураря стилулуй ши методелор активитэ ций оаменилор де штиинцэ ши спечиалиштилор, ла селектаря ши репартизаря кадрелор де кондучере, ла институиря ор диний ын тоате сектоареле активитэций штиинцифиче ши де продукцие. Ын пряжма сесией Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ЕКЗАМЕН ЫН ФАЦА ДЕПУТАЦИЛОР Л а сесия а чинчя а Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть де лежислатура а унспрезечя, че-шь ва ынчепе лукрэриле ла 5 дечембрие 1986 ын орашул Кишинэу, пе лынгэ алте проблеме, вор фи екзаминате доуэ кестиунь традиционале: Планул де Стат де дезволтаре економикэ ши ссчиалэ а РСС Молдовенешть пе анул 1987 ши мерсул ындеплинирий планулуй ын анул 1986; Бужетул де Стат ал РСС Молдовенешть пе анул 1987 ши ындеплиниря Бужетулуй ын анул 1985. Лукрэриле сесиилор, ын кадрул кэрора се екзаминязэ асеменя кестиунь, сынт доар о пэртичикэ — чя визибилэ — а мунчий мигэлоасе а депутацилор. Пынэ ла ачаста, ынтруниць ын май мулте субдивизиунь спечиализате але Комисией де планнфикаре-бужетаре а Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, ей аСкултэ дэрь де самэ, пропунерь, студиязэ диферите документе, чея че ле ажутэ сэ ынаинтезе рекомандэрь адеквате пентру резолваря ку сукчес а сарчннилор дезволтэрий економиче ши сочиале а републичий. Зилеле трекуте ла Советул Супрем ал РСС Молдовенешть с’а ынкеят мунка де елабораре а документелор, че урмязэ сэ фие екзаминате ла сесие. Ятэ че а релатат кореспондентул ностру. Ынтр’о салэ де ла етажул ынтый ал седиулуй Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть шь-а цинут шединцеле субкомисия, кондусэ де депутатул И. К. Урзика, примул секретар ал комитетулуй районал де партид Григориопол. Ау фост аскултаць кондукэторий унор сервичий де ла Комитетул де Стат пентру комплексул агроиндустриал, ай кыторва министере ши департаменте ши ятэ вени рындул ши лукрэторилор комерцулуй. Де ла трибунэ кувынтязэ депутатул В. Г. Бобуцак, министрул комерцулуй ал РСС Молдовенешть. Ын салэ, ын афарэ де депутаць, се май афлэ репрезентанць ай Министерулуй финанцелор, Комитетулуй де Стат пентру планификаре, Дирекцией Чентрале де Статистика але РСС Молдовенешть, лукрэторь де рэспундере дин сфера комерцулуй. Министрул В. Г. Бобуцак ворбеште деспре реализаря планулуй де чиркулацие а мэрфурилор пе зече.лунь але анулуй курент, дезвэлуе посибилитэцнле дезволтэрий рамурий ын виитор, нумеште проблемеле каре ымпедикэ асигураря популацией ку мэрфурь де ларг консум де калитате бунэ ши ын кантитэць суфичиенте. Ел оперязэ либер ку цифре ши фапте, дар унеорь се ши емоционязэ. Штие кэ дупэ че-шь ва термина информация депутаций ый вор пуне ынтребэрь ши пресимте, кэ ну дин челе ушоаре. Лукрул ачеста л-а конфирмат ши рэспунсул некомплект, дупэ пэреря ноастрэ, ла прима ынтребаре: — Реферинду-вэ ла активитатя ку кадреле, аць менционат, кэ мулць лукрэторь де кондучере ау фост аспру педепсиць, уний — кяр дефериць жустицией, кэ о бунэ парте дин лукрэторий дин апаратул министерулуй ау (Сфыршит ын паж. 2). ------------------Каденца чинчиналулуй----------------КРОНИКА РЕАЛИЗЭРИЛОР □КЭУШАНЬ Депэшинд обьективул де о сутэ де милиоане де боркане конвенционалс, продукэторий де консерве де аич ау ынчепут фабри каря ынаинте де термен а продукцией пентру луна дечембрие. Ын фрунтя ынтречерий сочиалисте се афлэ колективул дин секция де фрукте кондус де Виорика Бергий, каре а реализат сарчина ануалз ынкэ ын ажунул аниверсэрий а 69-а а Марелуй Октомбрие. □КОМРАТ Крескэторий де анимале дин совхозул «Димитров» ау обцинут ын медие ын анул курент кыте 5,1 килограме де лынэ де ла фиекаре оае. Ачеста-й чел май ыналт резултат ын район. Импресионязэ ши алт индикатор реализат де колективул кондус де Д. Д. Есир: ла сута де ой с'а обцинут кыте 121 мей. Д. М. Телпиз, А. С. Душков, Г. Г. Статов, И. Ф. Кирчу ышь трансмит експериенца лукрэторилор май тинерь, принтре каре се ремаркэ Н. В. Дойков ши И. Г. Даги. Ла фермэ функционязэ о секцие пентру препараря нутрецурилор. □КРИУЛЕНЬ Песте кытева зиле тутунарий дин колхозул «Котовский» вор рапорта ындеплиниря планулуй де вынзаре кэтре стат а тутунулуй. Дин челе 610 тоне реализате пынэ ын презент 90—95 ла сутэ сынт де калитате супериоарэ. Ын ынтречеря сочиалистэ десфэшуратэ ынтре колективе се дистинг бригэзиле No 2 ши No 11, кондусе де П. А. Фондос ши А. Г. Бэлуцел. Ачесте колективе ау ындеплинит сарчиниле стабилите ши вынд продукцие песте преведерь. (Дин релатэриле кореспонденцилор титуларь ши волунтарь). Стегарь ай ынтречерий Ку зи че трече не апропием тот май мулт де финеле примулуй ан ал чинчиналулуй ал XI 1-ля. Тонул ын ынтречере ыл дау фрунташий, чей каре поартэ сус драпелул реализэрилор. ЫН ФОТОГРАФИИ: комунистул Г. Н. ЧЕРНЯН. Комплексул пентру продучеря кэрний де порк дин сатул Поповна, нондус де ел, есте уна дин унитэциле де продукцие фрунташе_ але ынтреприндерий зоотехниче интергосподэрешть дин районул Суворов. Мунчиторий де ла ачест комплекс ау ындеплинит планул ануал ку доуэ лунь ынаинте де термен; комуниста Олга МУНТЯНУ. Е уна дин фрунташеле де ла филиала дин Котовский а асочиацией «Флоаре», наре шь-а реализат дежа сарчиниле де план ануале. Фото де Е. ДРАИШНЕР ши А. САВЧЕНКО. САРЧИНЬ ИМЕДИАТЕ, ДЕ НЕАМЫНАТ Адунаря унионалэ а репрезеитанцилор советелор колхозурилор «Резолваря проблемей алиментаре есте о сарчинэ примордиалэ». Ачастэ тезэ де принчипиу формулатэ де Кэтре Конгресул ал ХХУП-ля ал ПКУС а девенит детерминанта ын ынфэптуиря политичий аграре а партидулуй, ын ындеплиниря Програмулуй алиментар ал Униуний РСС. Ынкэ ын чинчиналул актуал, ал дойспрезечеля, се преведе сэ фие ымбунэтэцитэ ын мод серное апровизионаря популациёй ку диферите продусе алиментаре. Сарчиниле де неамынат ши де рэспундере, каре се резолвэ ын актуала етапэ де котитурэ а дезволтэрий комплексулуй агроиндустриал ал цэрий, ау фост дискутате ла адунаря унионалэ а репрезеитанцилор советелор колхозурилор дин републичиле унионале. Еа а авут лок ын зиуа де 1 дечембрие ла Москова, ын Сала ку колоане а Касей синдикателор. Ын президиу с’ау афлат В. П. Никонов, секретар ал КЧ ал ПКУС, В. С. Мураховский, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, прешединтеле Комитетулуй де Стат пентру комплексул агроиндустриал ал Униуний РСС, кондукэторь де министере ши департаменте, репрезентанць ай организациилор де партид, советиче, оамень де штиинцэ, иноваторь ын продукцие. Ла адунаре ау партичипат локцииторий Прешединцилор Советелор Миништрилор але републичилор унионале ши аутономе — прешединць ай комитетелор де стат пентру комплексул агроиндустриал, прешединций консилиилор цинутале, режионале ши районале пентру комплекселе агроиндустриале, оамень де штиинцэ, кондукэторь ай колхозурилор, ынтреприндерилор ши организациилор каре десервеск агрикультура, ветерань ай мишкэрий колхознице, фрунташь ай ынтречерий сочиалисте. Адунаря а фост дескисэ де И. И. Кухарь, прешединтеле Советулуй унионал ал колхозурилор, прешединтеле колхозу-луй «Владимир Ильич» дин районул Ленино, режиуня Москова. Рапортул «Ку привире ла сарчиниле колхозурилор пентру спориря продукцией Э1рИ- коле пе база апликэрий пе ларг а техноложиилор интенсиве ши перфекционэрий методелор де господэрире ын лумина хотэрырилор Конгресулуй ал ХХУП- ля ал партидулуй ши Пленарей дин юние (1986) а КЧ ал ПКУС» а фост презентат де В. С. Мураховский. Адунаря унионалэ а репрезентанцилор советелор колхозурилор дин републичиле унионале аре лок ынтр’о периоадэ де маре семнификацие, кынд суб инфлуенца историчелор хотэрырь але Конгресулуй ал ХХУП-ля ал ПКУС се продук ын вяца сочиетэций советиче мутаций ку адевэрат револуционаре, а спус ораторул. Ориентэрилё формулате де конгрес ау фост конкретизате ын хотэрыриле Пленарей дин юние (1986) а КЧ ал ПКУС, ын индикацииле Секретарулуй Женерал ал КЧ ал ПКУС М. С. Горбачов, експусе де ел ла консфэтуиря активулуй де партид де ла Хабаровск, ын кадрул ынтылнирилор ку мунчиторий де ла узина де аутомобиле де пе Волга, ку оамений мунчий дин цинутуриле Краснодар ши Ставропол. Оамений советичь с’ау ынкадрат актив ын реализаря мэрецулуй програм де дезволтаре а економией национале, формулат ла конгрес. Прочесул реструктурэрий мултилатерале а сочиетэций ноастре се акчелерязэ, капэтэ пропорций тот май марь ши се адынчеште мереу. Ши ачест лукру дэ резултате позитиве. Ын комплексул агроиндустриал ау спорит реколтеле глобале ши акизицииле де череале, картофь, легуме, фрукте, поамэ ши помушоаре. Ын компарацие ку анул трекут волумул продукцией секторулуй зоотехник ынрежистрязэ о крештере де 5—7 проценте. Ау крескут ритмуриле продукцией ын рамуриле прелукрэтоаре. С’ау ынрежистрат мутаций спре бине ын че привеште индичий економичь; ын мулте колхозурь ши совхозурь креште продуктивитатя мунчий, се редуче прецул де кост ал продукцией. Ын фаца ноастрэ стэ сарчина де а консолида сукчеселе реализате, де а имнрима тендинцслор позитиве ун карактер стабил. Ворбиторул а сублиният, ^э комплексул агроиндустриал есте кемат сэ асигуре о крештере стабилэ а продукцией агриколе, сэ асигуре апровизионаря де нэдежде а цэрий ку продусе алиментаре ши ку материй приме агриколе. О контрибуцие хотэрытоаре ла ачаста сынт кемате сэ адукэ колхозуриле ши совхозуриле. Еле ау фост ши континуэ сэ фие база агрикултурий сочиалисте. Акум ын царэ екзистэ 26 мий 340 де колхозурь, ын еле лукрязэ 12 милиоане 345 мий де колхозничь. Колхозуриле продук жумэтате дин череале, 88 проценте дин сфекла де захэр, 72 Проценте дин рэсэритэ, доуэ треимь дин бумбак, 39 проценте дин лапте, 27 проценте дин карне. Еле дау апроапе жумэтате дин продукция глобалэ а секторулуй обштеск ал агрикултурий. Ын тоате режиуниле цэрий колхозуриле, сприжининду-се пе ажуторул мултилатерал ал статулуй, фолосеск ку ефичиенцэ авантажеле продукцией колективе. Тотодатэ, ла адунаря ноастрэ репрезентативэ, а менционат ын континуаре ворбиторул, ной требуе сэ спунем ын мод директ, кэ мулте колхозурь ну реализязэ ын деплинэ мэсурэ посибилитэциле потенциале але формей кооператисте а проприетэций «сочиалисте. Рэмынеря ын урмэ а уней серий де колхозурь се ликидязэ ынчет, чея че рецине резолваря сарчиний кардинале а партидулуй — ридикаря бунэстэрий оаменилор советичь. Есте нечесар де а фолоси кыт май репеде ши май ларг кондицииле фаворабиле пентру акчелераря интенсификэрий продукцией агроиндустриале. Ын комплексул де сарчинь, че стау ын фаца колхозурилор, чя май импортантэ есте спориря продуктивитэций ши стабилитэций агрикултурий. Проблема-кее пентру цара ноастрэ есте продукция де череале. Ын ачест ан реколта глобалэ де череале а конституит чирка 210 милиоане де тоне, чея че есте ку 30 милиоане тойе май мулт фацэ де нивелул медиу ануал ал чинчиналулуй ал унспрезе' челя. Дар ачастэ кантитате ну сатисфаче нечеситэциле ноастре. Комитетул Чентрал ал партидулуй а ынаинтат сарчина ка пынэ ла ефыршитул чинчиналулуй ал дойспрезечеля реколта глобалэ де череале сэ фие ридикатэ ла 250—255 милиоане де тоне ши сэ фие споритэ калитатя лор, сэ фие ридикатэ реколта ла хектар ын медие пынэ ла 22 центнере. Ачастэ крештере есте маре. Дар сарчина есте реалэ. Резерва принчипалэ о конституе тречеря ларгэ ла техноложииле интенсиве. Ын ачест ан културиле череалиере ау фост крескуте дупэ технологий ефичиенте пе о супрафацэ де 31 милиоане де хектаре. Потривит калкулелор спечиалиштилор, пе сама апликэрий лор цара а примит суплиментар май мулт де 24 милиоане тоне де череале. Ын чинчиналул актуал супрафецеле де Културь череалиере, крескуте дупэ технологий интенсиве, урмязэ сэ фие ридикате ла 50 милиоане, яр ын анул виитор — пынэ ла 36 милиоане хектаре. Ын крештеря ресурселор де череале аре о маре ынсемнэтате спориря продукцией де пэпушой. Реколтеле глобале де пэпушой урмязэ сэ фие ридикате ла 22 милиоане де тоне. Ын ачест ан, ынсэ, продукция пентру боабе де ачастэ културэ с’а редус ши а конституит нумай 12,4 милиоане де тоне. Есте нечесар де а десфэшура о маре мункэ ын ведеря креэрий унор зоне але продукцией гарантате де пэпушой пентру боабе ын Асия Мижлочие, ын судул Украиней ши Казахстанулуй, ын Кауказул де Норд ши ын Поволжие, фолосинд пентру ачаста ынтрегул спор ал пэмынтурилор иригабиле. Ын ачест ан с’а кэпэтат чя май ыналтэ реколтэ ла хектарул де орез — песте 43 центнере. Ачаста а пермис сэ фие (Сфыршит ын паж. 2). Феличитэрь ку оказия уней анивереэрь КЧ ал ПКУС, Президиумул Советулуй Супрем ши Советул Миништрилор але Униуний РСС ау тримис товарэшулуй Кейсон Фомвихан, секретарул женерал ал КЧ ал Партидулуй Популар Револуционар Лаоциян, прешединтеле Консилиулуй де Миништри ал РПДЛ, ши товарэшулуй Фуми Вонгвичит, президентул интеримар ал РПДЛ, о телеграмэ де феличитаре ку прилежул целей де-а 11-я анивереэрь а прокламэрий Републичий Популаре Демократе Лаос. Ын телеграмэ се менционязэ, кэ ын аний путерий популаре оамений мунчий дин Лаос суб кондучеря партидулуй ау ынфэптуит трансформэрь профунде ын вяца сочиал-политикэ ши културалэ, ау обцинут сукчесе консидерабиле ын дезволтаря економикэ а републичий. Ымпреунэ ку Виегна'мул фрэцеск ши ку Кампучия фрэцяскэ Лаосул се пронунцэ консеквент пентру ынсэнэтоширя ситуацией дин Асия де Суд-Ест. Се лэржеск ши се адынческ родник пе база принчипнилор марксизм-ленинизмулуй ши цнтернационализмулуй социалист приетения ши колабораря динтре партиделе, цэриле ши попоареле ноастре, се сублиниязэ ын месаж. (ТАСС). ЫН АТЕНЦИЯ ДЕПУТАЦИЛОР СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Ынрежистраря депутацилор Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, сосиць ла сесия а чинчя, ва авя лок ла 4 дечембрие 1986 де ла ора 10 диминяца пынэ ла ора 7 сара, ла 5 дечембрие — де ла ора 8 пынэ ла ора 9 ши 30 де минуте диминяца ын фоаерул клэдирий Театрулуй академик де стат де оперэ ши балет ал РСС Молдовенешть (проспектул Ленин, 152). Телефоанеле: 24-51-67; 24-51-79; 24-50-49.