Moldova Socialista, 1989 (LXV/1-26)

1989-01-01 / nr. 1

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! Органул Комитетулуй Нейтрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ал Советулуй Супрем ши Консилиулуй де Миништри але РСС Молдовенешть Думиникэ, 1 януарие 198У « -прецул 3 коп. Газета апаре де ла 1 май 1924 • ^ ^ (\1Ш) • Адресаря де Анул Ноу кэтре ноиорул советик а луй М. С. ГОРБАЧОВ, Секретарул ап КЧ ал ПКУС, Прешединтеле Президиулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС Дражь товаоэшь! Пест1© кытева минуте ва девени историе анул 1988 ши ва ынтра ын дрептуриле сале ноул ан — 1989. Ла фел ка ши ынтотдяуна, ла ачастэ рэскруче а тимпулуй ной арункэм о привире асупра челор трэите ши ретрэите, асупра челор ынфэптуите ши челор неынфэптуите ымкэ де ной, кибзуим асупра фаптулуй че не аштяптэ ын виитор. Пентру фиекаре ом ын парте, пентру фиекаре фамилие, пентру фиекаре попор фиече ан есте диферит. Кум а фост пентру ной, оамений советичь, анул каре се ынкее? Че евенименте принчипале але луй вор рэмыне ын мемория попорулуй? Кред кэ вець фи де акорд кэ ачеста а фост ын мулте привинце ун ан де котитурэ. Ун ан ал дезволтэрий ын континуаре а прочеселор реструктурэрий, дескоперирий ши афирмэрий ноулуй ын тоате доменииле: економие, политикэ, ын вяца сочиалэ ши спиритуалэ. Анул каре се ынкее не ва рэмыне ын меморие ка анул Конферинцей а Х1Х-я унионале де партид, а кэрей инфлуенцэ о вом симци ынкэ тимп ынделунгат. Аш спуне кяр кэ ачаста а фост о адевэратэ шкоалэ, о шкоалэ а демокрацией, о шкоалэ а рэспундерий пентру царэ, пентру дестинеле сочиализмулуй. Атмосфера публичитэций ши дескидерий а ажутат ла десфэшураря дискуцией ын челе май диверсе проблеме але веций ноастре. Ши ачаста а ажутат ла кэутаря адевэрулуй, ла елабо- ^ раря профундэ ши адоптаря унор хотэрырь актуале. Ам континуат мунка де рестабилире а дрептэций историче, де ренаштере а кончепцией ленинисте а сочиализмулуй, к де дезволтаре а идеоложией реынноирий, де ымбогэцире а I културий спиритуале а попорулуй. Анул каре се ынкее а фост маркат де о амплэ активитате пентру реструктураря економией, але кэрей сукчесе не сынт витал нечесаре. Ел се ынкее ку индичь май бунь декыт ын анул трекут ла венитул национал ши ла продуктивитатя мунчий. Ау фост обцинуте май мулте продусе алиментаре, мэрфурь ши сервичий, ау фост конструите май мулте касе де локуит ши объективе де менире сочиал-културапэ. Ку тоате ачестя реформа економикэ ну се десфэшоарз > ынкэ дин плин. Ши резултателе обцинуте ну пот сэ не сатис| факэ. Се май фак ынкэ симците дефичителе недепэшите ши алте дификултэць ын вяца де тоате зилеле. Продукция мэрфурилор, май алее а мэрфуридор калитативе, рэмыне ын урма черерий ла еле. Авем де фэкут мулт ын анул виитор пентру а скимба ку 'отэрыре ситуация дин економие спре бине. Ши ачесте скимбэрь вор авя лок. Еле вор авя лок одатэ ку аутожестиуня ши аутофинанцаря, ку аренда ши антреприза, ку ынтэриря кооперацией, ынсэнэтоширя релациилор економиче интерне, ку екстиндеря кымпулуй пентру инициативе ши спиритул сочиалист ынтрепринзэтор. Ной тоць требуе сэ не кончентрэм ефортуриле асупра уней асеменя мунчь, каре ар пермите сэ фие ликидате аномалииле дин трекут, сэ не дебэрасэм де тот фелул де инсуфичиенцэ, сэ креэм о ноуэ калитате а веций пентру оамений советичь. Ам ынчепут реформа радикалэ ын сфера политикэ. Астэзь се веде май клар ка орькынд нечеситатя витзлэ а формэрий статулуй сочиалист базат пе дрепт, ын каре мэсура а тот ши а орьче сынт интереселе персоналитэций умане, сынт асигурате дрептуриле ши либертэциле четэценилор, посибилитэцияе ларжь пентру партичипаря ла кондучеря требурилор статулуй ши сочиетэций, пентру манифестаря капачитэцилор ши телентелор. Ши, тотодатэ, ын каре домнеште лежя, есте асигуратэ ординя де дрепт сочиалистэ, триумфэ дисчиплина конштиентэ. Пентру дестинеле реструктурэрий вор авя о колосалэ импортанцэ кампания електоралэ каре ынчепе, примул конгрес ал депутацилор попорулуй ай Униуний РСС. Пе виитор не аштяптэ о ноуэ етапэ импортантэ а реформей политиче, Ын ачастэ привинцэ мулте кестиунь сынт легате ну нумай де инерция трекутулуй, дар ши де ноутатя проблемелор, де феутэциле реале але организэрий веций ын кип ноу. Ам фэкут ун пас хотэрытор ын дезволтаря демокрацией ши публичитэций, ын депэширя методелор административе де командэ, дар претутиндень ачастэ мункэ се ловеште де резистенца форцелор консерватоаре, антиреструктуристе. Лукрул ачеста ну путем сэ ну-л ве дем. Уний ар вря сэ резолве тотул динтр'о датэ, фэрэ а цине сама де посибилитэць. Пе алций дификултэциле ый дерутязэ. Принчипалул, тотуш, констэ ын фаптул, кэ реструктураря ый ынсуфлецеште пе адевэраций адепць, партизань ай реынноирий сочиетэций, яр ачештя конституе мажоритатя, ле спореште енержия ши инициатива. Ануме де ачаста авем акум чел май мулт левое. Сэ ну консидерэм, товарэшь, кэ вор резолва алций пентру ной проблемеле ноастре, кэ тотул ын жур се ва скимба ка прин фармек одатэ ку дангэтул ороложиулуй дин ноаптя Анулуй Ноу. Ну, зиуа де мыне требуе с'о фэурим ной ыншине. А контрибуи прин фапте ла реструктураре, сэ асигурэм скимбэрь радикале ын фиекаре ораш ши ын фиекаре сат, ла фиекаре лок де лукру — ачеста есте императивул тимпулуй, ачаста есте сарчина имедиатэ а Зилей. ^ Рэспундеря партидулуй ленинист есте май маре ка орькынд ын ачастэ периоадэ хотэрытоаре. Дынд тонул реструктурэрий, ел ынсушь трече принтр'о периоадэ де реынноире. Ын партид ау лок скимбэрь профунде, ын пофида тутурор комплекситэцилор ачестуй прочес. О довадэ ын ачастэ привинцэ есте актуала камлание де даре де самэ ши алежерь дин организацииле де партид. Орьунде ар лукра, комуништий ну пот рэмыне ын афара скимбэрилор че се лродук ын сочиетате, ей требуе сэ фие чей май фервенць адепць а тот че е ноу, че пэтрунде ын вяца ноастрэ. Сфыршитул анулуй а фост маркат де о гря дурере. Дезаструосул кутремур де пэмынт, каре с'а абэтут асупра Арменией, ши каре а курмат фирул веций а мий де оамень, есте о ненорочире а ноастрэ комунэ. Ын зилеле ачестей ынгрозитоаре ненорочирь с'ау манифестат, ынсэ, челе май буне калитэць але спиритулуй уман, синчера компасиуне ши солидаритате а оаменилор советичь, але тутурор попоарелор дин цара нозстрэ. Ненорочиря ноастрэ а трезит о фербинте компасиуне ши ун путерник екоу ын тоате колцуриле глобулуй пэмынтеск. Ын ачесте зиле с'а манифестат деосебит де прегнант форца фрэцией интернационалисте а попоарелор. Воинца комунэ а оаменилор советичь есте де а ынэлца ын урмэторий ань ын локул руинелор ной ораше ши сате. Попорул Арменией поате фи сигур, кэ ануме аша ва фи. Дражь товарэшь! Анул каре се ынкее ва рэмыне ын мэморие ка ун ан ал унор марь трансформэрь спре бине ын релэцииле интернационале. Ши ын ачастэ привинцэ ун мерит деосебит эпарцине статулуй нсстру, каре акционязэ пе арена мондиалэ ын спиритул ноий менталитэць политиче. Фэрэ а не абате де ла принчипииле ноастре, ной кэутэм сэ цинем конт ынтру тотул де пэреря тутурор мембрилор комунитэций мондиале, сэ десфэшурэм, сэ адынчим диалогул комун ын проблемеле кардинале але еволуцией мондиале. Деспре тоате ачестя ам ворбит речент, луынд кувынтул ла Организация Нациунилор Уните. Фантомеле трекутулуй персистэ, десигур, ын политика мондиалэ, дар кипул лор девине тот май палид. Се афирмэ ноуа кончепцие асупра лумий. Се паре кэ проблемеле дифичиле але релациилор интернационале ынчеп сэ се претезе солуционэрий. «Рэзбоюл рече» ынчепе сэ батэ ын ретраАере, ши ной ымпреунэ ку цэриле сочиалисте, ку алте попоаре вом фаче тотул пентру ка омениря сэ-й пунэ капэт, пентру ка еа сэ пэшяскэ ынтр'о периоадэ пашникэ, пентру ка ресурселе материале ши посибилитэциле ей интелектуале сэ фие фолосите ын ынтрежиме ын скопул пэчий, фэуририй, колаборэ рий. Товарэшь! Анул каре вине ну промите сэ фие ши нич ну ва фи ун ан фэрэ проблеме. Не аштяптэ мулте фапте сериоасе ши мулте грижь. Ной ведем, кэ астэзь требуе сэ акционэм ку о хотэрыре мулт май маре. Вяца ну поате фи дусэ де нас, ной ну путем рэмыне ын афара евениментелор. Ной ну аштептэм ши ну промитем «манэ черяскэ», штим фоарте бинэ кэ повара проблемелор нерезолвате есте гря, яр каля ноастрэ дифичилэ Опциуня, ынсэ, а фост фэкутэ, линия реструктурэрий а фост трасатэ. Оамений советичь сынт пентру реструктураре, яр ачаста есте чя май де нэдежде гаранцие а фаптулуй кэ нава ноастрэ де стат ышь ва спори витеза ку май мултэ сигуранцэ. Дражь компатриоць! Не аштяптэ о маре мункэ, ынсэ о мункэ ынсуфлецитоаре спре бинеле Патрией, спре бинеле пэчий. Фиинд ынтру тотул конштиенць де ачаста пэшим ын ноул ан. Ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Консилиулуй де Миништри ал Униуний РСС вэ феличит ку прилежул сэрбэторий де Анул Ноу. Вэ урез феричире ши паче, дражь товарэшь. Ла мулць ань! * | ^ каре аре дрепт скоп армонизаря релациилор динтре нациунь. Ну вряу, пур ши симплу, ну сынт ын дрепт сэ експун ынтр'о кулоаре розэ таблоул женерэл, Реструктураря а женерат мулте сперанце ын сочиетате, ынсэ скимбэриле се десфэшоарэ аневойос, ну кяр атыт де репеде кум ам вря ной ку тоций.