Moldova Socialista, 1989 (LXV/27-50)

1989-02-01 / nr. 27

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! Органул Комитетулуй Нейтрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ал Советулуй Супрем ши Консилиулуй де Миништри але РСС Молдовенешть Газета апаре де ла 1 май 1924 ^ 21 (ПОЗё) • Меркурь, 1 фебруарие 1989 • Прецул 3 коп Ла Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей А авут лок шединца ординара а Бироулуй КЧ ал Партпдулуй Комунист ал Молдовей. Екзаминынд кестиуня деспре мунка организаторикэ ши пропагандистикэ ын легэтурэ ку Адресаря Комитетулуй Чентрал ал ПКУС кэтре партид, натре полорул советик, адоптатэ ла Пленара КЧ ал ПКУС де ла 10 януарие 1989, Бироул а сублиният, на ачест документ а фост примит претутиндень ын републикэ ку виу интерес ши ынкувиинцат ку тоатэ кэлдура ка проррам преелекторал. Адресаря тотализязэ резултателе примилор ань ай реструктурэрий, да рэспунсурь ла тоате проблемеле де импортанца принчипиалэ, каре стау астэзь ын фаца дэрий ноастре. Сприжининд платформа политика а ПКУС, ко'муништий, оамений мунчий дин Молдова партичипэ ын модул чел май актив ла кампания електоралэ. Ей сынт профунд сатисфэкуць де фаптул кэ ын кадрул тутурор манифестэрилор преелекторале домнеште о атмосфера де синчеритате, публичитате, демокрацие, есте сприжинитэ инициатива обштяскэ. Бироул КЧ а пус ын фаца комитетелор орэшенешть ши комитетелор районале де партид, ын фаца организациилор примере сарчина де а ориента ши де акум ынаинте активитатя преелекторалэ спре мобилиззря оаменилор мунчий ын ведеря транспунерий ку сукчес ын вяцэ а политичий сочиале ши економиче а партидулуй,. ад. кэрей пивот ыл констйтуе ридикаря бунэстэрнй,. ымбунэтэциря веций оаменилор советичь. Требуе ка фиекаре сэ ынцелягэ кыт май бине кэ сукчесул реструктурэрий депинде де ефортуриле луй персонале, де мунка конштиинчоасэ, де мэестрия фиекэруя, де спиритул сочиал актив. Ь1н ачаста резидэ принчипала кезэшие а виитоарелор реализэрь. Прин ачеяш призмэ — прин призма нечеситэций споририй активе а потенциалулуй ынрыуририй партидулуй асупра реструктурэрий, стимулэрий пе тоате кэиле а ридикэрий ролулуй де авангардэ ши инициативей комуништилор — а фост екзаминатэ ла шединца Бироулуй КЧ ши кестиуня деспре мунка организаторикэ ши политикэ а комитетулуй районал де партид Стрэшень ын ведеря прегэтирилор пентру десфэшураря алежерилор де депутаць ай попорулуй ай Униуний РСС. О сарчинэ де неамынат а комитетелор орэшенешть ши комитетелор районале де партид, организациилор примаре де партид, с’а сублиният ла шединцэ, о конституе ампла активитате де масэ ши индивидуалэ ку алегэторий пентру лэмуриря платформей преелекторале а партидулуй, а текстулуй Адресэрий КЧ ал ПКУС, материалелор Пленарей дин януарие (1989) а КЧ ал ПКУС. Еа требуе десфэшуратэ ла пунктеле де ажитацие ши ын каселе де ажитацие, ын сектоареле електорале ши ла клубуриле алегэторилор, ла чентреле сочиалполитиче де ажитацие ши информатив-консултативе, ла локул де трай, ын фамилий, ын кэмине, ын аудиторииле студенцешть ын стрынсэ конформитате ку лежя, унинд ефортуриле тутурор комуништилор, ажитаторилор ши пропагандиштилор, лекторилор, кадрелор идеоложиче, оаменилор де штиинцэ, интелектуалитэций де креацие. О сарчинэ импортантэ есте де а десфэшура актив ажитация ын фавоаря кандидацилор пентру алежериле де депутаць ынрежистраць дин партя Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче. Бироул КЧ а екзаминат кестиунь легате де ындеплиниря хотэрырилор адоптате антериор деспре активитатя ку персоанеле каре шь-ау ындеплинит датория интернационалиста ын Афганистан. С’а менционат кэ суб ачест аспект ын републикэ се десфэшоарэ о активитате консеквентэ, ау фост ынфэптуите мэсурь пентру ымбунэтэциря кондициилор де мункэ ши де трай але интернационалиштилор ши мембрилор фамилиилор лор. Органеле советиче, прокуратура републичий, министереле финанцелор, асистенцей сочиале, окротирий сэнэтэций, комисариатул милитар екзерчитэ ун контрол май ригурос асупра респектэрий ынлеснирилор стабилите. Менционынд тот че с’а фэкут позитив пентру осташий трекуць ын резерва, спиритул актив ал формациунилор обштешть але интернационалиштилор, Бироул КЧ а сублиният, кэ ши пе виитор тенсиуня ачестей аКтивитэць ну требуе сэ скадэ. Ну пот фи адмисе неажунсурь ын организаря десервирий комерчиале ши сочиале а осташилор интернациокалишть, урмязэ сэ фие ы.мбунэтэците пе тоате кэиле кондицииле лор локативе ши але фамилиилор челор кэзуць, сэ фие курмате ку хотэрыре *казуриле де атитудине бирократикэ фацэ де невоиле лор дин партя персоанелор ку постурь де рэспундере. А фост сублиниятэ, де асеменя, импортанца атражерий ын континуаре а интернационалиштилор ла активитатя интенсэ ын тоате сектоареле економией национале ши ын вяцз сочиал-политикэ. Бироул КЧ а екзаминат ун шир де казурь пентру реабилитаря не линие де партид а персоанелор гксклусе дин партид ын аний 1937—1938. Ла сфыршитул инилор 50 а фост скоасэ ла ивялэ фалситатя ынвинуирилор адусе лор, кум кэ ар фи партичипат ла активитате душмэноасэ. Екзаминаря дос а релор пенале ын модул стабилит а фост суспендатэ, деоарече липсеск елементеле компоненте але инфракциуний. Бироул КЧ й-а реабилитат пе линие де партид (-пост-мортем) пе: Анчаров Флор Иванович (а лукрат ка чензор милитар пе лынгэ Комисариатул попорулуй пентру ынвэцэмынтул публик ал РАСС Молдовенешть); Березовский Наум Иосифович (а лукрат «а директор ал типографией дин Тираепол); Богуш Андрей Степанович (а лукрат ка директор ал офичиулуй дин Молдова ал комерцулуй ку кзрнь ши мэрфурь културале); Дацко Георгий Фьодорович (а лукрат ка прешединте ал колхозулуй «Фруктовый Донбасс» дин районул Дубэсарь); Караулов Василий Семьонович (а фост жудекэтор популар ын районул Тираепол); Кузнецов-Ковач Александр Павлович (ера ла евиденцэ ла комитетул районал де партид Г ригориопол); Лисниченко Григорий Василиевич (а "лукрат ка шеф ал офичиулуй де колектэрь ал униуний кооперативелор де консум дин районул Слобозия); Меляховецкий Герш Самуилович (а лукрат ка локциитор ал редакторулуй газетей републикане «Социалистическая Молдавия»); Негруца Андрей Фьодорович (а фост секретар ши мембру ал Президиулуй КЕЧ ал РАСС Молдовенешть); Орлов Игнат Захарович (а фост секретар ал Консилиулуй Комисарилор попорулуй ал РАСС Молдовенешть); Ревин Николай Константинович (а фост секретар ал организацией комсомолисте а Институтулуй педагожик дин Тираспол); Фьодорова София Ивановна (а фост инспектор супериор пентру кадре ла Комисариатул попорулуй пентру финанце ал РАСС Молдовенешть); Бироул КЧ а екзаминат ши алте кестиунь але мунчий Организаториче де партид ши идеоложиче. Иои Павлович Думитраш е прешедимте ал Комитетулуй Нейтрал ал Сочиетэций «Кручя Рошие» дин РСС Молдовеняска. Се афлэ ын ачест поет дин 1976. А десфэшурат о амплэ ши родника активитате ле тэрымул наритэций шк асистенцей сочиале а омулуй. Сынт куносиуте инициативеле думнялуй ну нумай ын кадрул цэрии, дар ши песте хотареле ей, А фост принтре нондуиэторий делегацилор «Кручий Роший» ын Мексмк, Лаос, Виетнам ши Никарагуа. Ын презент ышьдз остеняла пентру а уни ефортуриле Министерулуй окротирии сэнэтэций, Министерулуй асистенцей сочиале ши а Кручий Роший пентру на батрыннй ^е ла ораше ши сате, инвализий, оамений ынсингурацн ши липсиць де сприжин сэ фне ын чентрул атенцией обштимий. »Сэ реынноим традицииле наритэций ноастре». — астфел ышь формуляээ унул дингыидуриле сале програматиче. Деч, сэ се трянэ де ла лозинчь деспре грижа де ом ла фапте нонкрете. Фиреште, Ион Павлович Думитраш аре ун програм конкрет де анциуне, каре виалээ. ын примул рынд, пупта пентру ун мод де вяцэ сэнэтос, пентру стабилирн екилибруяуй енолоЛик, пропагаря валорилор Женералумане. ЫН ФОТОГРАФИЙ. Ион Павлович ДУМИТРАШ; ын дискуцие ну Ион Михайлович МАЯИГА, персоанэ де ыннредере, каре ыл ва ажута ын кадрул кампанией де алежерь ын Советуя Супрем ал царий; ымпреуна ну мембрий колемтивулуй. Фото яс- Е РОШКОВАН ШЧИщмШтъ Зиуа аутожестиуний Ла фиекаре ефыршит де лунэ колективул ностру анализязэ минуциос активитатя де продукцие, калкулязэ келтуелиле, венитуриле, мижлоачеле материале ши бэнешть економисите. Ынгрижиторий де анимале манифеста ун интерес вэдит фацэ де резултателе ынрежистрате, кэч сынт коинтересаць ын а господари кыт май рационал. Апликэм ун систем спечиал де стимуларе материала пентру економисиря ресурселор. Чей че се евиденциязэ кыштигэ ануал суплиментар пынэ ла о мне де рубле. Акум чинч ань ферма суферя марь пердерь. Ынтродучеря антрепризей колективе не-а пермис сэ ридикэм консидерабил рентабилитатя продукцией. Ын презент ла фермэ лукрязэ опт оамень. Астфел, операторул Н. Т. Гайбу десервеште ун сектор, унде май ынаинте мунчяу чинч оамень, Нумай анул трекут колективул а економисит диверсе мижлоаче материале чифрате ла опт мий де рубле. Е. ГУРИНА, шефа фермей де порчь дин совхоэул «Калинин», районул Басарабяска. Примул лот де ной струнгурь ЕДИНЕЦ. (Де ла кореспонденгул ностру). Грацие релациилор директе динтре колективул уэиней де струнгурь пентру прелукраря лемнулуй дин Единец ши чел ал узиней «Пемоль» дин орашул полонез Малборк, де пе конвейерул ынтреприндерий ноастре а коборыт примул лот де струнгурь де модел ноу де типул «ПХФ-3», предестинат формэрий ла рече а динцилор пентру ферестраеле меканиче ку рамэ ши пентру челе чиркуларе. Ла пропунеря спечиалиштилор дин цара приетенэ турнаря деталиилор а фост перфекционатэ, чея че ле-а пермис единеценилор сэ редукэ ку 30 ла сутэ кантитатя де метал, фолоситэ ын ачест скоп. Колежий полонезь ну нумай кэ ау лансат идея, дар ый ши асигурэ пе приетений лор дин Молдова ку кантитатя нечесерэ де батиу судат. Ын скимб, мунчиторий дин Единец ле вор ливра струнгурь. Пе орбита космикэ ЧЕНТРУЛ ДЕ ДИРИЖАРЕ А ЗБОРУЛУИ, 31 януарие. (ТАСС). Континуэ эборул комплексулуй орбитал де черчетэрь штиинцифиче «Мир», ла бордул кэруя лукрязэ Александр Волков, Сергей Крикальов ши Валерий Поляков. Ын конформитате ку програмул де материалоложне косминэ, екипажул а ефектуат о серие де експерименте пентру перфектаря технологией де апликаре а ынвегнш; рилор металиче ын кондицииле вакуумулуй космин ши импондерабилитэций прин метода евапорэрий електрониче-радианте ши конденсэрий ултериоаре. Експериментеле ау фост ефектуате ку ажуторул апаратурий «Янтарь», ал кэрей блок де лукру а фост инсталат ын камера еклузей стацией. С’а ефектуат ши пулверизаря а доуэ алиаже — аржинт-паладму ши волфрам-алуминиу — пе о пеликулэ полимера. Конформ планулуй де контрол медикал, вор фи супушь унуй екзамен Сергей Крикальов ши Валерий Поляков пентру апречиеря стэри^ системулуй кардиоваскулар ын кондицииле зьорулуй носмик Александр Волков а фост супус унуй асеменя екзамен медикал ла ефыршитул сэптэмыний трекуте. Ын денурсул' эилей носмонауций вор ефектуа, де асеменя, ун чиклу де експерименте ну ажуторул спентрометрулуй магнетик «Мария». Черчетэриле ефектуате ын презент ау скопул де а ставили евентуала легэтурэ речипронэ динтре интенситатя флуксурилор де партикуле ынкэркате ку енержий ыналте ын зона аномалией магнетиче бразилиене ши активитатя сеисмикэ пе Пэмынт. Кандидаций попорулуй^ Аренда прин конкурс Адевэрат господар — аренда!и ал фермей де порчь дин колхозул «Ленин» (сатул Чобручиу), районул Слобозия, а девенит А. В. Пержан. Думнялуй с’а ынвредничит де ачест пост, ынвингынд ынтр’ун конкурс анунцат де кырмуиря колхозулуй. Ферма ера нерентабилэ ши ануал адучя пагубе господэрией чифрате ла 160— 170 мий де рубле. Платформа са економикэ а фост рекуноскутэ унаним оптимэ. Фоста шефэ а фермей Т. С. Диордиева ымпреунэ ку ычтрег колективул н’ау путут пропуне нимик ноу пентру еширя дин импас ши ау фост невоиць сэ чедезе локуриле де мункэ'. Луынд ферма ын примире, крескэторий де анимале, ын примул рынд, ау редус де апроапе доуэ орь нумэрул лукрэторилор. Дакэ май ынаинте аич мунчяу 17 оамень, акум сынт нумай опт. Мажоритатя поседэ професий ынрудите де шофер, тымплар, струнгар, судор електрик, електриуиан. Медикул ветеринар ши шефул фермей ындеплинеск диферите операций. Фиекаре цине акум евиденца бенефичиулуй ши келтуелилор. Ау хотэрыт сэ се дезикэ де мажоритатя техничий костиситоаре, лэсынду-шь ун камион, ун трактор ши о кэруцэ ку кай. Ь1н ынкэперь ау апэрут ынтрерупэтоарё електриче. С’а скимбат спре бине ши аспектул курций фермей, трансформынду-се ынтр’о адевэратэ господэрие екземпларэ. Претугчндень; се. рессмте р.эспунлеря ну нумай пентру активитатя, са, дар ши пентру мунка колежилор. Ын. апул курент ноул колектив де арендашь с’а ангажат сэ продукэ 30 тоне де карне, сэ вындэ комплексулуй де ынгрэшаре дин сатул Пэркань 2.600 пурчей ши сэ реализезе популацией бэштинаше 1.100 де капете. Де менционат. кэ оамений вин ла фермэ ку о бунэ диспозицие ши мунческ ку ентузиазм ка ла ей акасэ. Ноул, ынсэ, ну-шь кроештё каля фэрэ обстаколе. Фостул колектив ал фермей ын фрунте ку Т. С. Диордиева ау скрис о жалбэ ла комитетул районал Де партид, ругынд сэ ли се факэ дрептате. Казул а фост студият минуциос ши с’а ажунс ла конклузия кэ 7отул с’а фэкут конформ черинцелор времий. Ынтр’адевэр, мулць дин фоштий лукрэторь ай фермей ау лукрат 5....10 ши май мулць ань. Дао кум?! Де мынтуялэ, фэрэ нич о комнтересаре мятерьалэ. Ын презент мажоритатя сынт репартизаць ын бригэзилё господэрией, гэсинду-ли-се о.купаций дупэ посибилитэць. Аренда прин конкурс а пермис де а ведя май бине атитудиня фиекэруя фацэ де облигацииле сале. Аша дар, а _ынвинс инжениозитатя ши адевэратул спирит де господар. В. АТАКИ, , кореспондент нетитулар. Грижъ пентру роада виитоаре Легумикулторий дин господэрииле районулуй Криулень ын анул 1988 принтре примий ын републикэ ау ындеплинит планул ши ангажаментеле социалисте де реализаре а продукцией витаминиче. Ын ансамблу ау фост експедияте пентру консум ын старо проаспэтэ ши ла ынтреприндериле дс прелукраре. чирка 27 мий тоне де роший, а рдей грашь, винете, алте зарзаватурь, обьективул , ану:_, ал фиинд депэшит ку 2 мий де тоне. Ын презент ын колхозуриле ши совхозуриле дин партя локулуй се( фаче тотул пентру а менцине позицииле. Зилеле трекуте ын сере с’а ынкеят семэнатул верзей тимпурий. Акум лукрэторий рамурий се прегэтеск пентру семэнатул рошиилор, алтрр" културь тимпурий. Спре деосебире де аний трекуць, май мулте операций дин кадрул семэнатулуй ын сере се ынфэптуеск ын мод меканизат, яр кимикалеле сынт ексклусе. Претутиндень ла култиваря легумелор се фолосеск челе май прогресисте форме де организаре а мунчий: колективелс де мункэ интенсивэ, антреприза, аренда. Конформ калкулелор опечиалиштилор, криудёНШИЙ урмязэ, ЙЭ споряскэ продукция глобалэ , де. зарзаватурь ын анул курент пе ачеляшь супрафеце ку а.проапе 10 ла сутэ. Се му!)чеште ку мултэ хэрничие ын ачестс зиле, май алее, ын колхозуриле «Киров», «Ленин», совхозуриле «Онйцкань», «К. Маркс», господэрия дидактика «Криулень». М. НИСТРЯНУ. Агроном ла... ынтреприндере Унул дин пунктеле програмулуй преелекторал ал луй Н. А. Зайцев, примул директор алее ла ынтреприндериле кишинэуене, концине пропунеря де а креа ла комбинатул де Пеле артифичиалэ ши артиколе техниче дин каучук о господэрие аукзилиарэ, инклусив о субдивизиуне де култиварс а шампинионилор. Ачастэ мункэ шь-а асумат-о агрономул В. Ф, Исак, фостул директор ал совхозулуйфабрикэ «Стрэшень». Господэрия аукзилиарэ а примит ун сектор дс пэмынт ын районул Стрэшень. Яр шампиниониера се афлэ ын субсолул реутилат ал блокулуй адмнннстратив ал комбинатулуй. Пе стелажеле етажате (мэринду-се астфел де трей орь супрафаца де култиваре) с’а турнат компост, се менцине режиму.! он-тим де температурэ ши умидитате. Де акум аич с’а ынфэптуит примул семэнат де ярнэ. Доар о сингурэ реколтэ ва депэши 2.000 килограме де чуперчь. «Келтуелиле пентру обцинеря ачеетуй продус протенник сынт мцниме, яр прецуриле -- де трей орь май мичь декыт челе кооператисте, — спуне И. А. Кривонос, локцииторул директорулуй комбннатулуй. — Дупэ трсчеря ынтреприндерий ла арендэ, вор спори, бинеынцелес, ши посибилитэциле секцией ноастре аграре». Н. НОВИЦКИЙ, кореспондент волунтар. Яа ыннидеря едициеиН МАДРИД. Конфедерация еиндикал» а комисиилор мунчиторешть а публикат о декларацие, прин каре чере ку хотэрыре ынчетаря имедиатэ а репресалиилор декланшате де гувернул де ла Тел-Авив импотрива популацией палестиниене пашниче каре с’а рэскулат пе територииле арабе окупате. Ын урма самоволничиилор окуланцилор израилень шь-ау пердут вяцэ песте 400 де переоане, мий де палестиниеиь ау фост рэниць, ун маре нумэр де арэбь ау фост арестаць ши депортаць. Пачя ын Ориентул Апропият, се аратэ ын документ, аа фи инстауратэ нумай ын кондицииле асигурэрий " дрептурилор национале иналиенабиле але попорулуй палестиниян. Пентру ачаета се импуне ын мод империос конвокаря уней конфериице интернационале пентру Ориентул Апропият суб ежида ОНУ ку партичипаря тутурор пэрцилор интересате, инклусив а Организацией пентру елибераря Палестине й. ПРАГА. Кручя Рошие дин Чехословачия консидерэ дрепт принчипала сарчинэ а са антренаря ын активитатя уманэ а ачестей организаций а унуй нумэр кыт май маре де четэцень ай РСЧС, ын примул рынд а тинеретулуй, а арэтат, луынд кувынтул ын фаца журналиштилор ку прилежул анивереэрий а 70 де ань де ла формаря ачестей организаций, каре се аа марка ла 1 фебруарие, Имрих Гатиар, прешединтеле Кручий Роший дин Чехоеловачия. Ораторул а евиденцият колабораря организацией чехословаке ку Комитетул интернационал ел Кручий Роший ьж акордаря де ажутор популацией ын диферите режиунь але глобулуй пэмынтеск синистрате ын урма каламитэцилор натурале сау рэзбоюлуй. Астфел, ажуторул акордат попорулуй армян, каре а азут де суферит де пе урма унуй кутремур де пэмынт девастатор, а конституит сума де 5 милиоане де короане. Кручя Рошие дин Чехословачия а тримис ын режиуниле синистрате але Арменией чортурь, плапуме, ымбрэкэминте де ярнэ, ■консерве, медикаменте ши сын)Ье консерзат._____________ ВАШИНГТОН. Лунь ла Минн стерул мунчий ал СУА а авут лок черемония офичиалэ де депунере а журэмынтулуй де кэтре Елизавет Доул — ноул кондукэтор ал ачеетуй департамент. Ын вырстэ де 52 де ань, Доул, фийка унуй бизнесмен дин статуя Каролина де Норд, фаче парте де мултэ време дин черкул рестрынс ал елитей дин Вашингтон. Еа с’а ангажат ын сервичиул гувернулуй ынкэ суб администрация ЯГонсон. а децинут о серие де функций ыналте, ынтре аптепе, а децинут функция де министру ал транспортурилор ын гувернул Рейган, Соцуп ей есте Роберт Доул. куиоскут активист политик дин СУА, лидерул миноритэций републикане ын сенат, каре анул трекут а фост псинчилалул ризал ал луй Жорж Буш ын лулта пентру ынзеститура де кандидат ла пр°:.нединцие дин партя партидулуй републикан. Жорж Буш, лрешединтеле СУА, презентынду-л пе ноул министру ал мунчий ын кадрул черемонией солемне, а декларат, кэ Елизавет Доул ва фи «принчипалул сэу консилиер» ын проблемеле реферитоаре ле активитатя синдикалэ ши де мункэ дин Стателе Уните. Ын дискурсул сэу де рэспунс, Елизавет Доул шь-а реафирмат аташаментул фацэ де скопуриле политике пе каре ши ле пропуне администрация Буш пе «фронтул мунчий». Еа, ынсэ, а менционат кэ Министерул мунчий диспуне де мижлоачв лимитете, ши кэ «ачаета ынсямнз кэ ной требуе сэ асигурэм ефичиенца фондурилор де кере диепунем пентру реели-аря скопурилор ноастре». ТОКИО. Ын Жаления е’а прочедат ла конструкция челуй май лунг под суспендат дин луме. Ачастэ конструкцие ин- Линеряскэ уникалэ, каре ва авя ын лун>киме 3 910 метри. ва унн орашул-порт Кобе де пе инсула Хонсю ку иисула Авадзи дин Маря интериоарэ а Жапонией. Путерниче реморкере марине ау ынчепут транспортаря ла локул де ынфэптуире а конструкцией а унуй чилиндру Металик тубулар де дименсиунь жигантиче: ел аре ын ынэлциме 65 де метри, ын диаметру — 90 де метри ди кын-^эреште 15,3 тоне. Потризит идеий ауторилор проектулуй. еп ва серви дрепт базэ пентру ун пилон иитермедиар де маре алтитудине, де чаре вор *и фиксате дескидериле подулуй. Дупэ чум информязэ газета «Санкэй синбун», ачастэ конструкцие, чостул тота.л ал кэрея. потривит калкулелор преалабиле ва фи де 12.6 милиарде де иень. урмязэ сэ фие ыикеятэ пынэ ын анул 1999. ХААГА. Полиция оландезэ а деекоперит пунь доуэ таблоурь екзвнутат* де Рембрандт ши Ван Гойен диспэруте дин музеул де стат де арте пластине дин Хаага. Дупэ кум с’а доведит, еле ау фост сустрасе ын априлие анул трекут ну де ниште криминаль ынветерэць, чи де дой тинерь «спечиалишть ын домениул артелор». Дупэ кум а комуникат ун пуртэтор де кувынт ал полицией, фата каре лукра ын калитате де фемее де сервичиу ла музеу, а фост ажутатэ ьж скоатеря таблоурилор де ун приетен ал ей. Есте ворба де портретул унуй бэрбат ку о пасэре, лукрат де Рембрандт ын анул 1647, ши де таблоул «Сэрбэтоаре де ярнэ», реализат де Ян Ван Гойен, алт челебру маестру оландез. Де менционат, кэ администрация музеулуй а констатат диспариция таблоурилор доар ла 20 януарие анул курент. Кяр луня трекутэ полиция й-а арестат пе амбий хоць, каре пэстрау пынзеле ла бордул уней шалуне. Дежа ла примул интерогаториу фата- а рекуноскут, кэ, ымпреунэ ку приетенул ей, а фурат дин алт музеу ынкэ о пынзэ, де дата ачаета а унуй пиктор модерн, Вестерик, пе каре ултериор ау вындут-о ла прецул де 925 де допарь. Лукрэторий музеулуй нич ну ремаркасерэ сустражеря ачестуй таблоу. Ел, ьжеэ, деочамдатэ н’а путут фи гэсит. СТОКХОЛМ. Ын ултимул тимп ситуация ын луме с’а скимбат консидерабил ши акум еволуязэ ынтр’о дирекций позитивэ, а декларат Стен Андерссон, министрул де екстерне ал Суедией, луынд кувынтул ла о с?рэ а лэчий, че с'а деефэшурат ын капитала Суедией. Мериле путерь. а менционат ел, шь-ау унит ефортуриле ын солуциочэря уней асеменя лррблеме кэ епиминаря периколулуй де рэзбой нуклеар. Ун пас импортант ын ачастэ дирекцие л-а конституит Трататул ку привире ла ликидаря ракетелор ку раээ медие ши ку разэ май микэ де акциуие. Дупэ реализаря луй требуе сэ урмезе ной мэсурь ын домениул деэармэрий нуклеаре. Ын луме, а сублиният С. Андерссон, се пун марь сперанце ын прочесул де реструктураре ши публичитате дин Униуня Советикэ. Еле меритэ чя май сериоасэ атитудине дин партя цэрилор окчидентале. Суедия ва контрибуи актив ла дезволтаря контактелор ши диалогулуй ынтре Ест ши Вест. Реуниуня де ла Виена а репрезентанцилор стателор-партичипанте ла Консфэтуиря пентру секуритате ши колабораре ын Еуропа, а релеват министрул, а стабилит асеменя домений конкрете але колаборэрий ынтре тоате цэриле континентулуй ка економия, протекция медиулуй ынконжурэтор дрептуриле омулуй. ЛОНДРА. Робер Мугабе, лрешединтеле Републичий Зимбабве, а адресат цэ'рилор дезволтате але лумий апелул де а-ш» уни ефортуриле ын лупта ымпотрива фоаметей ын цэриле дин Африка ши дин алте ре&иунь але планетей пентру а пуне каяэт пынэ ла ефыршитул еекелулуй ностру ачестей трагедий каре афектязэ милиоане де оамень. Луынд аич кувынтул ку ун месаж кэтре организация интернациомалэ «Проектуп ымпотрива фоаметей», ел а менционат. кэ ачесге ефортурь «пот реэдуче милиоане де оамень. каре астэль суферэ дин кауэа Фоаметей ши мизерней, на о вниз норма,пэ и.ж зктивэ спре бивене ьжтрежий уманитэць». Р. Му-абе а арэтат, кэ пентру солуционэря практикэ а пробпемвй фоаметей пе планета ногстрэ сынт нечесаре «воинца политикэ ши елрижинул гувернелор ла чел май ынапт ниэел». (ТАСС, 34 януарие].