Moldova Socialista, 1989 (LXV/51-77)

1989-03-01 / nr. 51

Пролетарь дин тоате цэриле, уници-вэ! Органул Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, ал Советулуй Супрем ши Консилиулуй де Миништри але РСС Молдовенешть Газета апаре де ла 1 май 1924 ^ ^ (17060) Меркурь, 1 мартие 1989 Прецул 3 коп. Е О ФЛОАРЕ а суфлегулуй ностру еа, демократия. Е о луминэ а веций ноастре еа, публичитатя. Не-ау венит ын форма лор имакулатэ, пурэ, одатэ ку Реструктураря. Не-ау венит ка дой копий, ку кренгуце де маслин ын браце, ку гындурь неприхэните, ку привиря скэлдатэ ын спсранцэ. Не-ау венит ши й-ам примит ка пе ниште оаспець скумпь, ка пе ниште оамень ай касей... Акум не мындрим, не букурэм де тоатэ ачастэ авере. Сынтем мулт рекуноскэторь кэ ни с'а оферит феричита шанса де а клади о вяцэ адевэратэ, базатэ пе принчипииле екитэций! «Ын асеменя моменте де котитурэ, — спуня речянт М. С. Горбачов ла Киев, — сынт деосебит де импортанте кибзуинца, кумпэна ши армония акциунилор. Ын казул тречерий рапиде де ла стагнаре ла мишкаре, ла клокотул пасиунилор есте екстрем де импортант сэ ну пердем рспереле, сэ акционэм персеверент ши консеквент; сэ ну адмитем ка моментеле ынтымплэтоаре сэ не трагэ ын алтэ парте сау сэ не сперием де ноутатя, де карактерул необишнуит ал ситуацией, де фрынаря реструктурэрий...». Сынт медитаций читите парка дин картя веций ноастре зилниче, сынт адевэрурь кулесе дин фрэмынтул траюлуй ностру. «Клокотул пасиунилор» ыл ведем ши симцим претутиндень. «Репереле», ынсэ, парка ле-ам пердут, ку адевэрат паре неверосимил, дар «моментеле ынтымплэтоаре» не траг тот май мулт ын алтэ парте — демокрация де митинг ый фолоситэ пе алокурь ка уникул супорт ал мишкэрий ынаннте. Евениментеле дин ултимеле думиничь де ла Кишинэу вин сэ конфирме ку присосинцэ ачест лукру. Ситуация а девенит ынкордатэ, аграватэ фиинд де манифестэриле нележитиме, че ау лок ын стрэзиле ши пецеле капиталей. Тоатэ ачастэ ынгрэмэдире де луме, ачесте адунэрь неауторизате, сусцинуте де рэкнете, черинце ултимативе, флуерэтурь дестабилизязэ климатул сочиал-политик, переклитязэ пулсул нормал ал веций, тулбурэ ординя публика. Ши тоате ачестя се ынтымплэ ын пофида репетателор адресэрь але органелор де партид ши советиче — де а авя о атитудине респонсабилэ фацэ де дискутаря ши резолваря проблемелор компликате, де а респекта лежиле ши нормеле де кондуита стабилите. А фост адопгатэ хотэрыря Бироулуй КЧ ал Партитулуй Комунист ал Молдовей ку привире ла казуриле де ынкэлкаре бруталэ а ординий публиче, каре ау май фост адоптате ши алте документе, а рэсунат ын етер (ку публикаря май апой ын пресэ) речента кувынтаре «Тимпул применирилор — тимп ал акциунилор де рэспундере» а луй С. К. Гроссу, примул секретар ал КЧ ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, а авут лок сесиуня ку тема респективэ а комитетулуй екзекутив Кишинэу де депутаць ай попорулуй. Перманент се ынтрепринд кэу- ДЕМОКРАЦИЯ ПРЕСУПУНЕ ДИСЧИПЛИНЭ тэрь де а коректа ситуация, де а дезлега нодул конфликтелор. Греутэциле-с мулте, де повара неажунсурилор ши лакунелор дин аний трекуць ну не путем дебараса ынтр’о клипэ. Се чере тимп, ынцелепчуне де стат, о анализа лучидэ а стэрий де лукрурь. Партидул промите кэ тоате проблемеле вор фи солуционате де пе позиций ынцелепте, штиинцифиче, прин интермедиул легалитэций, консолидэрий попорулуй, ку . презенца бунулуй симц. Е невое ка одатэ ши одатэ сэ триумфе рациуня! Манифестацииле дин думиника трекутэ (26 фебруарие) дин капитала демонстрязэ, ынсэ, ка ачест дезидерат рэмыне пынэ кынд нереализат. Ын кадрул лор ау фост лансате днферите кемэрь, ау фост ацыцате спирите ши емоций, ау фост игнорате черериле лежитиме але ауторитэцилор де а респекта ординя, ау авут лок манифестэрь хулиганиче. Ла акциуниле илегале континуэ а фи атрашь адолесченць ши копий. Акциуниле де ачест фел ынкуркэ мулт резолваря проблемелор. Лукруриле марь требуе фэкуте ку методе чинстите. Проблемеле лимбий, еколожией, скриерий историей адевэрате а нямулун вор фи неапэрат резолвате. Виаца о чере. Дар ну прин рэкнете ши флуерэтурь, ну прин конвокаре де митингурь несанкционате. Е ун адевэр евидент ачеста. Чел май маре перикол е глоата недирнжатэ, каре ын дезлэнцуире оарбэ поате дуче ла вэрсаря де сынже невиноват. Сэ луэм аминте де ачаста! Доар е штиут кэ ын кадрул ачестор митингурь, де рынд ку оамений онешть, се адунэ ши мулць зарважий, филистинь, дорничь де сензаций тарь, провокатора де тот союл. Ей се стрэдуеск сэ дезориентезе опиния публикэ, спекулязэ ку сентиментеле национале але попорулуй, трезеск ын суфлетеле оаменилор емоций болнэвичоасе, ый сустраг де ла активитатя креатоаре. «Ку кыт е май рэу, ку атыт е май бине!» — ачеста е диктонул акциунилор некибзуите але унора дин ей. Ла редакцие сосеск скрисорь дин сателе ши орашеле републичий, ын каре сынт ынфиерате ши сокотите ка репробабиле манифестэриле де ачест жен. Требуе сэ фим интрансиженць фацэ де минчунэ, фацэ де ачей каре ынчаркэ сэ Семене зыэание ынтре нациуниле ши националитэциле конлокуитоаре ын републикэ. Уний ауторь менционязэ кэ се симте ун дефицит де кувинте обьективе, бине кумпэните, де акциунь рационале ши реале. Демокрация пресупуне дисчиплинэ, ну хаос, нич анархие, афирмэ ей пе бунэ дрептате. Унеорь се ынтымплэ ка порнириле фрумоасе сэ фие умбрите де акциунь недемне. Ши аич ведем кэ апа се тоарнэ ну ла моара реструктурэрий, чи чу тотул ын алтэ парте. Мулте дин ревенднкэрь сынт абсолут дрепте ши еле требуе де урженцэ резолвате. Алтеле пот фи реализате немижлочит ын колективеле де мункэ, де кэтре администрацие ши органеле обштешть. Партидул фаче апел ла адевэрателе сентименте интернационалисте ши пагриотиче але тутурор попоарелор, каре трэеск ын република ноастрэ, ругынду-ле сэ дя довадэ де стэпынире де сине, де калм, де о ыналтэ рэспундере. Тоате проблемеле марь ши мичь пот фи резолвате нумай пе фэгашул реструктурэрий. Екзистэ тоате премизеле пентру а резолва орьче проблема пе базэ де екитате. Демократизаря ши публичитатя ау ынчепут сэ пэтрундэ ын каса ноастрэ комунэ, рындуинд мулте аспекте дин еа конформ проприилор лежь, сфэрымынд модул консерватор де алтэ датэ ал веций ноастре. Не букурэ ачесте зиле применитоаре, дар не фак тот май атенць ла котитуриле историей, не фак респонсабиль де тот че креэм ши нэзуим. авут лок ла Кишинэу ын зиуа де 22 януарие, ау Н ИЧ ПРЕСА, нич радмодифуэиуня, нмч телевизиуня, дин пэкате, ну вор лрочеда ын примзвара курентэ ла теория плекэрий зэпезилор. Деоарече ултима ззладэ с'а стинс, пуцинэ кыт а фост ши кум а фост кэтре финеле ерний трекуте. Деоарече, сэ обсервэм, пе аич ши ну нумай, фулгул ка атаре а девенит раритете ши тямэ ми-й кз ынтр'о бунэ эи ва требуй сз-л ынтродучем ын картя аминтирилор нумай, а носталжиилор нумай (грэбици-вэ, чинеашть, сэ имортапизаць фулгул, дакэ-л ынтылниць пе ундева!). Се фаче, ятз, кз ворба зиче ярэшь де эзпезь, кяр дакэ еле ау рэмас прин аиий уйтаць ла рэспынтий тот атыт де уйтате. Чи пе-аич ши ну нумай се деспримэвэрязз орь май курынд есте ынчепут де мартие. Пе-аич ва вени, сэ сперэм, ярба ши ва лумииа мулт ши верде пе кынд кымпия се ва ынвели ку амургул. Сэ ынтымпинэм, деч, кымпииле ку примзвара дин ной, сэ цинем сфат ку еле ка ниште векь ши ной, тотодатэ, стэпынь ай локурилор ачесте пынэ май ерь де баладэ ши де рай, де грыу сэнэтос ши де тынэрэ диминяцэ, де линиште ши де нелиниште фрумоасэ, ши сэ не аплекэм ку ьшцележере ши компасиуне кэтре цэрыниле болнаве, фииндкэ ной ле-ам ымболнэвит ши ну алтчинева: ной ши нумай ной ле-ам черут импосибилул, ле-ам форцат, ле-ам сторс фэрэ сэ не гындим кэ не вор требуй ши мине ка де кынд е лумя пре пэмынт. Ной ле-ам отрэвит ку индиференца, ку рэчяла ноастрэ, ши еле ау лэкримат кыт ау лэкримат, шь-ау ципат кыт шь-ау ципат дуреря, пе урмэ ау чедат, пе урмэ с'ау аскунс ын тэчере, ын плынс неаузит.., трезици-вэ, цэрКнь, ла виацэ, ле спунем акум, ын праг де примэварэ, ертаци-не, цэрАнь, к'ам дат довадэ де неомение пентру суфлетул востру, ле спунем акум, де ора че кувини-с'ар сэ фие а кларелор апе, а ынмугуририлор, а пэчий дин колте, а албэстримилор дин чокырлий, дин вээдух ши дин че не-а май рэмас, кынд плякэ ун секол ши-ун милениу плякэ ын нефиинцэ... Ши дакэ-й примэварэ ла Молдова, ын патрия граюлуй еминесчиан, ши дакэ изворул тресаре куминте ла че нумим ынвиеря натурий, омул де аич, дин патрия граюлуй еминесчиан, ышь ва принде дрепт инимэ ун мэрцишор дин датинэ рэзбинд кэтре азь, ачел символ ал переней юбирь ши-ал не-ынтинатей юбирь фацэ де апроапеле, фацэ де неуйтаре ку традиционалул «ыць мулцумеск пентру кэ ешть пурурь алэтурь, пурурь ын пряжмэ, пурурь ын кыте вом фи...». Ла Молдова-й март, марц, мэрцишор; се-ауде ла Молдова кынтек ши вое бунэ, се дойнеште де пыне ши де чер, ши де вешничие. Кяр дакэ нич гиерсул, нич дансул ну не фак лапте дин белшуг ши карие дин белшуг, ынтру а релуа «сэнэтоаса» ложикэ а унуй «реструктурат», ла Молдова прелунжеште ре-дескопериря де ной ыншине, де ням ши де нямурь афлате ла баштина грйюлуй еминесчиан, унде, паре-се, ши пасэря а пэтрунс тайна лимбий векилор казаиий. Не букурэ оаспеций, репрезентанць ай мултор попоаре але цэрий, не букурэм пентру а доуэзечь ши трея оарэ димпреунэ, кэ прин интермедиул ачестуй престижное фестивал музикал, ын пофида фаптулуй кэ пе алокурь се «реслектэ» ку стриктеце шаблонул, сынт пусе ын чиркуит валорь артистиче, каре контрибуе дин плии ла едукация естетикэ а маселор ши ынкэ о датэ — ла куноаштеря май профундэ де ной ши де фраць. Спектаколул инаугурал де ла 1 мартие (сала Палатулуй «Октомбрие») не ва прилежуи о ынтылнире ку ансамблурь фолклориче дин републикэ ши де пе алте меридиане але Униуний РСС, ый вом аскулта ши аплауда пе уний интерпрець ку ренуме мондиал. Аич, ла ветра Мэрцишоарелор ын Каса маре е сэрбэтоаре, е вое бунэ. Де-аич, вой сэ ынцелег, порнеште ын фонд примэвара. Серафим БЕЛИКОВ «Мэрцишор'89» Деспримэвэраре Актуала кампание електоралэ се деосебеште ^ радикал де кампанииле симиларе антериоаре. «Пынэ ла алежерь май есте, дар де пе акум е клар кэ ну есте ворба де о прочедурэ формалэ, чи де алежерь адевэрате ши де валоаре деплинэ але репрезентанцилор попорулуй ын органеле- супреме але путерий. Ачеста есте ун енорм пас ынаинте ын компарацие ку практика екзистентэ ла ной ын трекут!» — а сублиният М. С. Горбачов ын кувынтаря роститэ ла речента ынтылнире ку оамений мунчий дин орашул Киев. Импортанца де нетэгэдуит а ачестуй момент де котитурэ ын виаца политика а Статулуй Советик, момент че конституе ун продус ложик ал идеилор новатоаре але реструктурэрий, есте конфирматэ дин плин ла ынтылнириле кандидацилор пентру алежериле де депутаць ай попорулуй ай Униуний РСС ку алегэторий. Ачастэ етапэ ноуэ а кампанией електорале се десфэшоарэ ши ын република ноастрэ. XНУ ПРОМИСИУНЬ, ЧИ АКЦИУНЬ Трей зиле (23—25 фебруарие) с’а афлат принтре алегэторий дин районул Басарабяска А. А. МОКАНУ, Прешединтеле Президиулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть, кандидат ла мандатул де депутат ал попорулуй ал Униуний РСС ын чиркумскрипция електоралэ териториалэ No 701 Котовский. Ел а визитат о серне де унитэць економиче дин чентрул районал ши але секцией де ынтрецинере а кэий ферате, май мулте господэрий агриколе, а фост ын кытева школь, ла о грэдиницэ де копий ши ун спитал, а луат куноштинцэ де ситуация дин сфера десервирий сочиале ши кО- мерцулуй; а кувынтат ын фаца алегэторилор дин сатул Садаклия ши де ла секция де ынтрецинере а кэий ферате дин Басарабяска, а делегацилор ла конферинца районалэ а ветеранилор рэзбоюлуй ши ай мунчий, а репрезентанцилор колективелор де мункэ .дин ынтрег районул. Претутиндень алегэторий ау авут посибилитатя сэ партичипе ла диалогурь синчере ши коинтересате ку кандидатул лор, сэ аудэ рэспунсурь конкрете ши аргументате ла нумероаселе ынтребэрь че-й фрэмынтэ. Ария кестиунилор абордате а фост дестул де ларгэ — де ла апровизионаря ку кэрбунь ши мэрфурь де примэ нечеситате, газифнкаря локалитэцилор районулуй, фолосиря форцей де мункэ диспонибилизате одатэ ку тречеря ла фор меле прогресисте де господэрире пынэ ла едукация женерацией тинере, лупта контра криминализаций, дезволтаря лимбнлор, релацииле дннтре репрезентанций националитэцилор конлокунтоаре. Ынтрукыт диапазонул проблематик ал диалогурилор, конворбирилор, ынтылнирилор де пропорций е де некупринс ынтр’ун симплу репортаж газетэреск, не вом опри доар ла челе май сужестиве, май карактеристиче моменте, каре, сперэм, вор реда ын линий марь ну нумай атмосфера де супрафацэ а ачестора, чи ши позиция конкретэ фацэ де диверселе аспекте але реструктурэрий а унуя динтре ачей кэрора алегэторий урмязэ сэ-й ынкрединцезе партичипаря директэ ын урмэторий чинч ань ла резолваря принчнпалелор кестиунь але политичий интерне ши ек-стерне а парии. ЗИУА ЫНТЫЙ а фост консакратэ ын ынтрежиме сатулуй Садаклия, господэрией агриколе локале — колхозул «Бируинца». Примул обьект визитат' а фост шкоала медие. Дупэ о тренере ын ревистэ а кондициилор де студий ши сочиале, дупэ асистаря ла о лекцие, А. А. Мокану а дискутат ку ынвэцэторий каре ерау либерь ла ачя орэ. Динтре проблемеле скоасе ын евиденцэ де педагожь се профилязэ, ын примул рынд, слаба ынзестраре ку материале дидактиче ши илустративе, ын женерал ситуация де ченушэрясэ ын план материал а школий. Тотодатэ, ынвэцэторий шь-ау експримат ынгрижораря ын легэтурэ ку резолваря проблемелор, че цин де дезволтаря лимбий молдовенешть. К. А. Бусуйок, локциитор ал директорулуй школий, а менционат кэ астэзь мажоритатя материалелор дидактиче ну сынт екзекутате ын лимба наииона~лэ, пэринций ну пот прокура пентру копии жокурь пр валоаре инструктивэ ын лнмДаШматепнэ. 1 Повестинд ын деталиу деснре тот че се фаче ын презент пентру репунеря ын дрептуриле сале а лимбий молдовенешть, А. А. Мокану а цинут сэ сублиниезе кэ сукчесул депинде ши де фиекаре пуртэтор ал ачестея, дар май алее де педагожь. Дрепт екземпле де индиференцэ ын сенсул дат а у фост адусе унеле мостре де паноурь ши мениу дин кантина школий, експресий де фелул «атестация кадрелор», «семиактивитате» ш. а. афншате кяр пе переций канчеларией. Е штиут доар кэ «лекцииле» де фелул ачеста копиий десеорь ле ынсушеск ку май мултэ рывнэ декыт регулиле граматикале. Яр урмэриле ле гэсим ушор ын старя де азь а лимбий. О континуаре ын фелул сэу а дискуцией деспре едукация женерацией тинере а прилежуит-о визита лв ателиерул де алзоире ал господэрией. Принтре пепиниеришть ерау ши кыцьва елевь дин класа а зечя, каре депринд о месерие ын кадрул лекциилор де ориентаре професионалэ (алць колежь де-ай лор ерау ын ачеяш зи алэтурь де крескэторий де анимале де ла ферма де лаптемарфэ). «Сэ штие че-й руб-ла», — кум с’а екепримат унул динтре пепиннеришть. Де фапт, с’ар кэдя сэ зичем пепиниеристе, деоарече динтре чей 40 де мембри ай бригэзий нумай 3 сынт бэрбаць (ннклусив бригадирул). Фемеиле ау, бинеынцелес, проблемеле лор: «ын магазинеле дин сат ынкэлцэминтя е нумай де доуэ-трей мэримь», «ну сынт хайне ефтине ши буне, май алее пентру копий, бэрбаць», «де мулт тимп ну-й пеште ынгецат сау проаспэт», «ярна ну пря авем ку че фаче фокул»... Тотушь, н'ау уйтат ши де о обсервацие де ордин женерал: «Ла телевизор реструктураря мерже май репеле, яр ын виацэ — кам ынчет». Кыт привеште инсуфичиенца мэрфурилор де примэ нечеситате, ын урма дискуцией авуте ку кумпэрэторий ши вынзэторий директ ын магазннул локал, ла листа енунцатэ с’ау май адэугат сэпунул, чорапий, штрампий, трикотажул, ламеле де бэрбиерит... Пэкат де зис, кэ садаклиений се тем де мункэ. Кыт депинде де ей, фак мулт пентру а ажута реструктурэрий. Анул трекут доар ла фрукте ши поамэ н’ау ындеплинит сарчиниле трасате, чейлалць шапте индикаторь фиинд депэшиць. Рентабилитатя господэрией а атинс нивелул де 35 проченте. С’а ынкасат ун венит нет де 1,6 милиоане рубле, каре е фолосит ла конструкция грэдиницей, спиталулуй, ла газификаря сатулуй. Принд рэдэчинэ ши формеле ной де организаре а продукцией: сынт патру колективе де арендэ, о кооператива пентру продучеря буташилор. Деч, фраза ’ чея деспре нивелул реструктурэрий ын виацэ се реферэ май мулт ла атенция фацэ де омул мунчий, ла нечеситатя ынтоарчерий сатулуй даториилор де алтэ датэ. Платформа кандндатулуй ла мандатул де депутат концине ун асеменя пункт, ел кэпэтынд акум контурурь вий, ку адресе ши сарчинь конкрете. ЗИУА А ДОУА есте ши еа консакратэ ын бунэ парте едукацией женерацией тинере. С’а фэкут о визитэ ла шкоала медие молдовеняскэ дин Абаклия, шкоала медие русэ No 2 дин чентрул районал, шкоала медие русэ Л» 8 ши грэдиница де копий No65 але Кэий ферате молдовенешть. Черкул проблемелор абордате — дестул де диверс. Трекынду-ле ку ведеря пе челе експусе, вом евиденция, тотуш, кытева май импортанте. Ла Абаклия се фаче мулт пентру ориентаря професионалэ а елевилор: шкоала а луат ын арендэ 5 хектаре де вие, с’а ынцелес ку кондучеря госгюдэрией дин локалитате сэ май я 2,5 хектаре де пэмынт арабил, 10 пурчей, се планификэ конструкция улей сере пентру крештеря рэсадулуй де легуме, флорилор. В. А. Танас пропуне мэриря нумэрулуй де оре ла музикэ, предаря дансулуй де салон ши а алтор дисциплине де ачест профил. Педикэ ын сенсул дат, консидерэ думнялуй, е актуала програмэ де ынвэцэмынт. Дар че се фаче ын аштептаря уней ной програме? Се констатэ, кэ елевий абаклиень н’ау фост ничодатэ ла Театрул де оперэ ши балет, ла Сала ку оргэ; ачелаш дане де салон ар нутя фи практика!' деокамдатэ ын кадрул активитэций скстра школа ре. «Ши ла креаря програмей ной аць пути партичипа, — й-а сфэтуит А. А. Мокану пе педагожь. — Адунаци-вэ ымпреунэ ку пэринций, дискутаць ши пропунець ун модел проприу ал програмей. Паркэ н’ар пути екзиста педагожь новаторь ши ла Басарабяска?» Ла шкоала медие русэ No2 о датэ пе сэптэмынэ фак лекций ши елевий класелор а зечя дин тоате школиле райсяулуй. Дат фиинд кэ аич екзистэ о класэ де компутатоаре (12 ла нумэр). Стэпынул ей е педагогул X. И. Сербинов, ун маре ентузиаст. каре ын нумеле прогресулуй (Сфыршнт ын паж. 2). Ын класа де компутатоаре а школнй медин No 2 Басарабяска. Аскултынд кувынтул сфэтос ал цэранилор дин Садаклия. Фот« де М. ПОТЫРННКЁ. Штиръ де пе орбитэ ЧЕНТРУЛ ДЕ ДИРИЖАРЕ А ЗБОРУЛУИ, 28 фебруарие (ТАСС). Александр Волков ши Сергей Крикальов актнвязэ ла бордул комплексулун орбитал «Мир» де трей лунь, яр медикул Валерий Поляков лукрязэ ын ачест лаборатор космик де жумэтате де ан. Ын конформитате ку програмул де черчетэрь жеофизиче, астэзь екипажул ефектуязэ о серне де експерименте каре ау дрепт скоп детерминаря структурий ши карактеристичилор оптиче але атмосферей. Експериментеле се ынфэптуеск ку апликаря фотометрулуй електроник ЭФО-1 прин метода мэсурэрий луминозитэций стелей Алфа дин констелаиия Визитиул ын прочесул тречерий ей дупэ линия оризонтулуй Пэмынтулуй. С’а прочедат ла реалиментаря инсталацией пропулсоаре унификате а стацией ку комбустибилул адус пе орбитэ пе нава де транспорт «Прогресс- 40». Операцииле се ефектуязэ ла команда аутоматичий де борд ши се афлэ суб контролул екипажулуй ши чентрулуй де дирижаре а зборулуй. Потривит резултателор екзаменелор медикале дин ажун, старя сэнэтэций космонауцилор Волков, Крикальов ши Поляков есте бунэ. Активитатя ла бордул комллексулуй пнлотат «Мир» континуэ. Ла ыннидеря едициеи ф ПАРИС. Старя ши перспективеле дезволтэрий релациилор динтре Ест ши Вест, проблемеле модернизэрий армаментелор нуклеаре ку разэ мнкэ де акциуне, перспективеле креэрий ын Еуропа де Вест а уней пеце интерне униче, релацииле динтре цэриле КЕЕ ши Иран — ачаста есте листа инкомплектэ де кестиунь екзаминате де прешединтеле Фрднцей Франсуа Миттеран ши Маргарет Тетчер, примул министру ал Марий Британий, ын кадрул ынтылнирий франко-британиче ла нивел ыналт. Ын кадрул конфериицей де пресэ де тотализаре Миттеран ши Тетчер ау апречият позитив скимбэриле че с’ау продус ын ултимий ань ын релацииле динтре Ест ши Вест, прочеселе каре ау лок ын Униуня Советикэ. Тотодатэ, ей ау репетат теза натоистэ деспре «супериоритатя консидерабилэ», каре, кипуриле, се менцине, а Трататулуй де ла Варшовия ын домениул милитар, чея чс, потривит спуселор луй Тетчер, реклама «менцинеря уней апэрэрь сигуре ши модерне». Ф МАНАГУА. Проблемеле легате де акордаря де ажутор цэрилор чентро-американе де кэтре стателе КЕЕ, де дезволтаря интегрэрий економиче ынтре еле, прекум ши инстаураря пэчий ын ачастэ режиуне се афлэ ын чентрул атенцией партичипанцилор ла консфэтуиря миништрилор де екстерне ай цэрилор КЕЕ. Америчий Чентрале ши групулуй де ла Контадора, каре с'а дескис ын орашул Сан-Педро- Сула дин Хонду рас. Ын нартя политика а документулуй сынт апречияте позитив ефортуриле ынтрепринсе де гувернеле цэрилор чентро-американе ын ведеря инстаурэрий уней пэчь трайниче ын режиуне. Бунэоарэ, ын проект се експримэ сатисфакция ын легэтурэ ку .хотэрыря адоптатэ ла ынтылнйря речентэ дин Салвадор де кэтре прешединций цэрилор чентро-американе привинд дизолваря банделор де контрареволуционарь никарагуань ши нечсситатя ынчетэрий ажуторулуй милитар дин афарэ. ^ ф НЬЮ-ЙОРК. Хавьер Перес де Куельяр, секретарул женерал ал ОНУ, а релеват, кэ посибилитатя де а ынкея елабораря кодулуй компортаментал центру корпорацииле транснационале «есте ын презент май реалэ ка ничодатэ». Ын рапортул презентат ын ачастэ проблема Перес де Куельяр а менционат, кэ ачастэ поснбилитате а апэрут даторитэ ноилор модалитэць де абордаре ши скимбэрнй визиунилор асупра ролулуй инвестициилор стрэине директе ши челуй ал КТН. Перес де Куельяр а менционат импортанца преведерий ын код а упор норме, каре сэ оближе корпорацииле транснационале еэ-шь коордонезе активитатя ку нечеситэциле ши скопуриле ын домениул дезволтэрий цэрилор каре прнмеск инвестнцииле. фБЕЛГРАД. Проблемеле актуале але дезволтэрий социалисте модерне а Югославией ши Унгарией, реформеле ын доменииле политик ши екоиомик, прекум ши трансформэриле дин партиделе челор доуэ цэрь с’ау афлит ын чентрул атенцией скимбулуй де опиний динтре Стине Шувар, прешединтеле президиулуй КЧ ал УКЮ, ши Карой Грос, Секретарул Женерал ал КЧ ал ПМСУ. Ей ау авут о ынтылнире де лукру ын локалитатя Бели-Манастир дин апропиеря фронтиерей югославо-унгаре. Ын кадрул конворбирий с’а констатат ку сатисфакцие, комуникэ айкенция ТАНЮГ, кэ екзистэ о маре коинчиденцэ а визиуннлор асупра реформелор, каре се реализязэ ын челе доуэ цэрь. ф ВАРШОВИЯ. Алианцеле ла каре партичипэ Полония, релацииле ей де приетение ку цэриле социалисте, ку Униуня Советикэ, фрэция де арме ку армата ей — тоате ачесте валорь ау фост конфирмате де историе, а декларат Войцех Ярузелски, прим-секретар ал КЧ ал ПМУП, прешединтеле Консилиулуй де стат ал РПП. Ел а луат кувынтул ын орашул Быдгошч ын кадрул конфериицей де партид де даре де сямэ а дистриктулуй милитар Поморие. Астэзь, ын периоада ынноирий ши реструктурэрий, ачесте валорь капэтэ ун концинут профунд, о ноуэ семнификацие. Ной требуе сэ ле пэстрэм ши ле вом пэстра, а сублиният ворбиторул. Опринду-се асупра прочеселор де демократизаре ши лэржире а плурализмулуй, каре се десфэшоарэ ын РПП дупэ пленара а Х-я а КЧ ал ПМУП, В. Ярузелски а сублиният, кэ тратативеле иницияте ла «маса ротундэ» конституе ун пас ын дирекция жустэ. ф БОНН. Анализа ситуацией актуале дин блокул УКД/ УКС ши елабораря дирекциилор фундаментале але линией луй политиче пентру перспектива апропиятэ с’ау афлат ын чентрул атенцией консфэтуирий лидерилор ачестор доуэ принчипале нартнде дин коалиция гувернаменталэ де ла Бонн. О деосебитэ атенцие, дупэ кум се комуникэ, а фост акордатэ кэутэрий кэилор де депэшире а тендинцей че се манифестэ ын ултимул тимн спре редучеря инфлуенцен ши а престижиулуй блокулуй УКД/УКС ын царэ. Потривит сондажелор де опиние ефектуате регулат де кэтре ннетитутеле де черчетэрь сочиоложиче дин РФЖ, ын казул десфэшурэрий ын презент а алежернлор парламентаре коалиция УКД/УКС-ПЛД ар ынсума чел мулт 47 — 84 нроченте дни вотуриле алегэторилор ши н’ар пути сэ формсзс ун гуяерн капабил де лукру. (ТАСС. 28 фебруарне).