Monitorul de Sibiu, decembrie 1998 (Anul 1, nr. 14-38)

1998-12-28 / nr. 35

MONITORUL DE SIBIU - marți, 29 decembrie 1998 Sport Anul sportiv 1998 a fost tulburat de numeroase scandaluri provocate de utilizarea substanțelor anabolizante Ofensiva împotriva dopajului Gravele evenimente înregistrate de-a lungul anului 1998, privind multitudinea cazurilor de sportivi dopați, au alertat comitetele olimpice naționale și forurile internaționale, precum și federațiile de specialitate, care au pornit o puternică ofensivă împotriva unui fenomen de o amploare fără precedent în istoria sportului. „Afacerea Festina“ și scandalul din fotbalul italian au fost doar capetele de afiș dintr-o lungă listă care cuprinde foarte multe nume sonore ale sportului mondial, depistate pozitive în urma testelor antidoping. Legislația în privința dopajului diferă de la o țară la alta . Legislația în privința dopajului diferă de la o țară la alta. De exemplu, în Olanda, nu există nici o măsură specifică împotriva dopajului în sport și, prin urmare, nu există un buget stabilit pentru această problemă. Toate măsurile aplicabile dopajului provin din legile naționale privind administrarea produselor medicale și a opiumului, din codul penal cu referire numai la comercializarea acestor produse - precum și dintr-o convenție a Consiliului Europei. Belgia, divizată în trei comunități, flamandă, francofonă și germanofonă, avînd fiecare propria legislație, suferă de o lipsă de coordonare în materie de luptă antidopaj, iar substanțele dopante diferă de la o regiune la alta. Legea belgiană din 2 aprilie 1965 stipulează în articolul 2 că „practica dopajului este interzisă tuturor persoanelor care, cu titlu de concurent, participă sau se pregătesc pentru o competiție sportivă“. In Spania, lupta împotriva dopajului este lăsată pe umerii federațiilor. Puterile publice spaniole intervin foarte puțin în lupta împotriva dopajului, mulțumindu-se să stabilească un cadru regulamentar și să ia măsuri preventive, lăsînd fiecărei federații problema controlului și sancționării sportivilor. Elveția a decis să întărească legislația antidopaj în urma scandalului care a provocat excluderea a trei cicliști elvețieni din Turul Franței. în cadrul administrației federale au început discuții asupra noilor măsuri, între Oficiul Sănătății și Ministerul Sporturilor. Deocamdată, Elveția nu dispune de o lege antidopaj propriuzisă. Ea utilizează o lege mai generală care reglementează utilizarea medicamentelor și încredințează în special federațiilor sportive lupta antidopaj. în Elveția, federațiile sportive sunt responsabile cu sancționarea problemelor de dopaj. Autoritățile cantonale sau federale nu intervin decît dacă un sportiv depune reclamație împotriva unui medic care i-a administrat produse dopante împotriva voinței sale. Dacă federațiile nu își fac datoria, Comitetul Olimpic Elvețian intervine, suprimînd finanțarea. Germania a adoptat, în acest an, un nou sistem de luptă împotriva dopajului, care se va adăuga controalelor efectuate de diferitele federații sportive. O nouă legislație, adoptată înainte de pauza estivală, prevedea începerea urmăririlor penale împotriva funcționarilor din sport, a antrenorilor și medicilor suspectați că au furnizat substanțe dopante sportivilor. Contravenienții vor primi pedepse cu închisoarea pînă la trei ani. în cazul în care produsele dopante vor fi administrate minorilor, pedepsele vor fi între 1 și 10 ani, după cum a precizat ministrul de Interne german. COR a încercat adaptarea la noile cerințe internaționale jn România, la fel ca majoritatea țărilor europene, a fost surprinsă de complexitatea pe care a atins-o în acest an fenomenul dopajului și a încercat, prin intermediul celei mai importante organizații sportive neguvernamentale - Comitetul Olimpic Român - adaptarea la noile cerințe internaționale. Astfel, președintele COR, Ion Țiriac, va face parte dintr-o comisie a CIO, care va pune bazele unei viitoare agenții internaționale antidoping, alături de reprezentanți ai comitetelor olimpice din Anglia, SUA, Spania și Zimbabwe. Comitetul Olimpic Român a decis, la propunerea lui Ion Țiriac, ca orice component al loturilor olimpice, care va fi depistat pozitiv la testele antidoping, să fie suspendat din viața sportivă. Primul mare scandal de dopaj al anului 1998 a fost „Afacerea Festina“, care a umbrit Turul Franței, cea mai importantă competiție ciclistă din lume. Turul Franței s-a transformat într-un circ Ediția a 85-a a Turului Franței a trăit un coșmar permanent încă de la plecarea din Irlanda, pe data de 1 iulie, din cauza problemelor legate de dopaj ale echipei Festina, care au antrenat o reacție în lanț. Această renumită competiție, care a debutat în anul 1903 și a obținut un succes mediatic crescător, a eșuat regretabil din cauza cazurilor de dopaj, a arestărilor, a anchetelor judiciare și a intervenției poliției în hotelurile unde erau cazați cicliștii. Aceștia din urmă, exasperați de suspiciunea generală, au amenințat cu abandonarea competiției, unii sfîrșind prin a-și duce promisiunea la îndeplinire. Echipe ca ONCE sau TVM au întors spatele Marii Bucle, în vreme ce teamuri ca Telekom sau Mercatone Uno au dorit să rămînă în cărți și să trăiască, încă o dată, bucuria de a cuceri Parisul. Scandalul a debutat pe 8 iulie, cînd preparatorul fizic al formației Festina, Willy Voet, a fost arestat la frontiera franco-belgiană, deoarece deținea peste 400 de flacoane cu produse dopante. Acesta, nerezistînd presiunii exercitate de poliția franceză, a mărturisit imediat totul. El a spus că a acționat la ordinele directe ale lui Bruno Roussel, director sportiv al echipei și ale lui Eric Ryckaert, medicul echipei. Dezvăluirile au făcut ca întreaga echipă să fie exclusă din competiție. Declarațiile lui Zdenek Zeman 1 au agitat spiritele în fotbalul italian La o lună după izbucnirea scandalului din Turul Franței, antrenorul formației italiene de fotbal AS Roma, Zdenek Zeman (foto), a declarat, în publicația săptămînală „Espresso“, că dopajul este un fenomen des întîlnit în Serie A. El și-a exprimat mirarea față de „explozia musculară“ a atacantului echipei Juventus, Alessandro Del Piero și a lui Gianluca Vialli, fost jucător torinez și actualul antrenorjucător al echipei engleze Chelsea. Zeman afirmase că nici practicarea culturismului nu putea da asemenea rezultate; în urma acestor declarații, Parchetul din Torino s-a autosesizat și a inițiat o anchetă în cursul căreia au fost audiați, în afară de antrenorul formației romane, jucători de talie internațională, cum ar fi Alessandro Del Piero, Ciro Ferrrara, Gianluca Vialli, Fabrizio Ravanelli, Dino Baggio, Enrico Chiesa, Didier Deschamps. Comitetul Olimpic Italian și Parchetul din Torino au demarat anchete în aceeași perioadă, Comitetul Olimpic Italian (CONI) a demarat, în paralel cu acțiunea Parchetului din Torino, o anchetă privind dopajul în campionatul italian de fotbal. Concluzia oficialilor CONI a fost aceea că laboratorul antidoping al comitetului italian poartă o mare parte din responsabilitate; în acest context, directorul departamentului de cercetări științifice al COM, Sandro Donati, a recunoscut că activitatea laboratorului antidoping al comitetului italian nu a funcționat în sensul normal, de a depista prezența substanțelor interzise în sîngele și urina sportivilor, ci în sens invers, modificînd rezultatele testelor. Președintele Federației Italiane de Fotbal, Luciano Nizzola, a declarat în legătură cu afirmațiile antrenorului echipei romane: „Sînt convins că Zeman, tulburat de evenimentele care au marcat Turul Franței la ciclism, a dorit să tragă un semnal de alarmă în fotbalul italian. Dacă aceasta a fost intenția sa, noi trebuie să-i fim recunoscători. Pe de altă parte, ar fi trebuit să dea mai multe detalii, dacă ar fi dorit să arate mai multe aspecte ilegale“. Ancheta privind dopajul din fotbalul italian a fost finalizată pe data de 12 octombrie, fără însă a se lua nici o hotărîre drastică împotriva vreunei persoane sau instituții. Acest scandal a provocat demisia președintelui Comitetului Olimpic Italian, Mario Pescante. CIO intenționează să înființeze o Agenție Antidopa. Din cauza faptului că substanțele dopante au fost stabilite în mod diferit de la o federație la alta, Comitetul Internațional Olimpic (CIO) studiază posibilitatea unificării, sub egida Mișcării Olimpice, a unei structuri, care va avea forma unei Agenții Antidopaj și care va stabili normele și măsurile ce se vor lua în această problemă. Acest proiect va fi discutat la Conferința mondială de luptă împotriva dopajului, care va avea loc la Lausanne, în zilele de 2 și 3 februarie 1999. Patru teme vor constitui obiectul conferinței de la Lausanne și anume: protecția sportivilor, aspectele juridice și politice, etica și educația preventivă, precum și problemele financiare. Aceste teme vor fi studiate de patru comisii, care se vor întîlni de două ori pe lună, pînă la conferința din februarie. Impunerea unui cod medical general acceptat în problema dopajului constituie unul dintre elementele cheie ale luptei împotriva acestei infracțiuni. Directorul general al Comitetului Internațional Olimpic (CIO), avocatul elvețian Franțois Carrard, estimează că este nevoie „de o doctrină unitară, cel puțin în privința definiției dopajului și a momentului în care el intervine“. (Horațiu CIORNEI) Intransigența organizatorilor turului Franței i-a determinat pe cicliști să facă grevă Veterana Cupei Mondiale de schi alpin a regăsit custul victoriei Anita Wächter nu a depus armele , austriaca a cîștigat slalomul uriaș de la Semmering după ce, în urmă cu un an, se părea că o gravă accidentare o va forța să se retragă Austriaca Anita Wächter a cîștigat, duminică, proba de slalom uriaș, din cadrul Cupei Mondiale feminine de schi alpin, de la Semmering. Anita Wächter a devansat-o, cu timpul de 2 minute 7 secunde 90 sutimi, pe compatrioata sa, Alexandra Meissnitzer, care a înregistrat cel mai bun timp al primei manșe (74 sutimi de secundă), și pe norvegianca Andrine Flemmen (1 secundă 43 sutimi). Victoria Anitei Wächter (31 de ani), a 15-a din întreaga sa carieră, a venit după o perioadă dificilă pe care a traversat-o schioara austriacă. în urmă cu un an, veterana „Circului Alb“ a suferit o gravă accidentare la genunchi care părea că va pune capăt unei cariere glorioase care a început acum 14 ani. Anita a ratat astfel participarea la Jocurile O Olimpice de iarnă de la Nagano. In ciuda problemelor, Anita a fost hotărîtă să nu depună armele:, Am decis să nu mă retrag deoarece mă simțeam încă bine pe schiuri și îmi dădeam seama că mai pot face față colegelor mele mai tinere“. Duminică, în fața a peste 15.000 de suporteri, sportiva care a cucerit pînă acum 3 medalii olimpice și 4 la Campionatul Mondial a demonstrat că a avut dreptate și că, în ciuda vîrstei, rămîne o forță de prim-plan de care va trebui să se țină cont și pe mai departe. (R.C.) SC. mm S.R.L. Comercializează produse sanitare, chimice, uz gospodaresc, sudar^m^iaj, electrice. Comercializate prin: -Mag.TRIFOIUL: str.Lungă,lîngă poștă -tel.069/221586 -Mag. CASNICA: str. Magheru -tel.069/437070 ■ Mag. CHIMICE: str. Bd. M. Viteazul -tel. 092/409898 Uzează clienților și colaboratorilor “La multi ani!”