Constituanta Desbaterile Senatului, februarie 1915 (nr. 12-22)

1915-02-01 / nr. 12

80 DEZBATERILE CONSTITUANTEI 1 Fevruarie 1915 feniori ai justiției este un act de indisciplină care nu se poate tolera. Le am spus, și repet și astăzi — și de această vorbă m’am ținut—că o îmbunătățire a situațiunii funcționarilor mici se impune. D. Coandă, pare a crede că singura măsură pentru aducerea la îndeplinire a acestui cuvânt, și pe care eu am pus-o in practică la ministerul de justiție, ar fi numai indemnizarea de chirie ? Vă înșelați ! Eu am împărțit în două mijloacele de îmbunătățire a situațiunii funcționarilor judecătorești. Mi-am zis : funcționarii mici trebuesc avantajați deosebit de cei mari. Și când vom găsi un mijloc de avantajare a funcționarilor mici, vom privi chestiunea din punct de vedere mai general, dacă nu ar fi posibilitatea să ajutăm pe toți ceilalți. Și atunci, am prevăzut un spor de leafă tuturor funcționarilor judecătorești, prin bugetul ministerului de justiție : celor cari aveau sub 80 lei lunar le-am ridicat leafa la 100 lei, celor cu 100, la 120 ; celor cu 420 la 150, iar celor cu 150 la 180. Cu chipul acesta, d-lor senatori, am adus o îmbunătățire constantă și definitivă tuturor funcționarilor mici, cari aveau leafa până la 150 lei, căci aceștia erau cei mai năpăstuiți. Și să nu credeți că sporul a fost mic. A fost un spor de 460.000 lei la loturile mici cuprinse în bugetul ministerului de justiție. Numărul total al funcționarilor și magistraților, lăsând la o parte funcționarii închisorilor, este de 4.140. Din aceștia 4.140, 1.945, adică în cifră rotundă 2.000, sunt avantajați prin acest spor la lofurile mici. Prin urmare, vedeți că cuvântul ce am dat de a îmbunătăți soarta micilor funcționari, l-am ținut, întrucât aproape jumătate din personalul ministerului de justiție profită de acest spor adăugat la refurse mici. D. N. Coandă : Ați făcut acest spor în bugetul în curs, sau îl veți face în cel viitor ? D. Victor Antonescu, ministru de justiție . In bugetul în curs. D. Dr. N. Bărdescu : Dela Octomvrie sau dela Aprilie ? D Victor Antonescu, ministru de justiție. Va să zică primul buget ce am făcut l’am alcătuit pe această bază : spori ea lefurilor funcționarilor cu lefuri până la 150 lei inclusiv. Prin urmare, vedeți, d-Je Coandă, cuvântul meu a fost urmat de o imediată executare. Vin acum la chirii. Analizând această chestiune, veți vedea că nu trebuie văzută așa cum, din eroare, a prezentat-o d. senator Coandă. Când am alcătuit bugetul pentru chirii, am avut in vedere anumite cote foarte avantajoase pentru funcționari. Am Împărțit țara în trei regiuni. Știți cu toții că in București chiriile sunt mai scumpe decât în restul țării și cred că știe și d. Coandă că sunt consilieri la Curtea de apel și Curtea de casație cari sunt siliți să plătească chirii foarte mari. Dar aveți să întrebați : De ce vorbiți de consilierii de la Curtea de apel și de cei de la casație ? Pentru că, cu cât înaintează omul în vârstă, dacă este Însurat, sarcinile familiei cresc. Sunt consilieri cari sunt siliți să plătească în București chirii de 5.000, 6.000 și chiar 7.000 lei anual ! Apoi și-mi dați voie să spun că este greu pentru un consilier de la Curtea de apel să plătească 5.000 lei chirie, atunci când primește realmente pe an 11.000 lei leafă! Jumătate din venitul lui este absorbit de chirie ! De aceea, când am făcut tabloul de Indemnizări am pus Capitala de o parte și am zis: să dăm celor din Capitală 20 ° 0—30 ° C spor asupra lojei, după cum este: neînsurat, însurat fără copii, însurat și cu copii minori. Am mat din funcționarii justiției, din Capitală, o categorie aparte, cu o cotă de indemnizație mai mare, pentru că nimeni nu va putea tăgădui cât de mari sunt chiriile în București în raport cu restul țării. Această cotă, fixând-o după cum familia funcționarului este mai numeroasă, am procedat cred cu toată chibzuiala și nimeni nu ne va contrazice asupra modului cum am stabilit aceste cote. A doua categorie am format-o din funcționarii orașelor : Iași, Craiova, Galați, Ploiești, Brăila, Tulcea, Constanța, Silistra și Bazargic, pentru care am prevăzut o cotă de la 15 la 25 ° C; pentru celelalte orașe am fixat o cotă de la 10 la 20 ° C. Prin bugetul in curs am făcut deci două lucruri : am făcut mai întâi o sporire generală a lofurilor tuturor funcționarilor de la 150 în jos, inclusiv cei cu 150, care s’a aplicat imediat și am prevăzut in acelaș timp și indemnizări de chirii pentru toți. ... Nu s’a putut prevedea anul acesta in buget întreaga sumă a indemnizațiilor de chirii după cotele stabilite, căci nu se putea ajunge la echilibrul bugetar. S’a calculat la ce cifră se ridică indemnizările pentru toate ministerele și nu s’a putut înscri în buget decât un sfert din această sumă care s’a repartizat la toate ministerele. Pentru ministerul justiției suma prevăzută a fost de 440.000 lei. Ați fi avut dreptate, in critica d-voastră, d-le Coandă, dacă această sumă aș fi distribuit-o altfel, decât potrivit cu cota fiecărui funcționar. Dar acest lucru, nu l’am făcut. Am pus de s’a făcut repartizarea potrivit cu leafa la toți funcționarii mari și mici din toată țara. D. N. Coandă : Cum se face atunci, că cei dela Craiova n’au luat nimic ? D. Victor Antonescu, ministrul justiției : Vă rog așteptați și veți vedea. Făcându-se această repartiție, a rămas un rest de 20.000 lei. Ce s’a întâmplat la alte ministere, cum este la colegul meu de la industrie ? S’a împărțit cota de chirie pe două semestre și s’a dat în două rânduri- Eu, la ministerul justiției, am dat întreaga sermă o singură dată. Veți zice, de ce nu ați dat și d-voastră in două rânduri ? Ei, aici este diferența. Știți de ce n’am dat-o de două ori ? Mi s’a spus : d-le ministru, d-ta tot suma de 440 000 ori în buget, în loc de a ne-o da împărțită, așa casă nu putem să facem nimic cu dânsa, dă-ne-o dintr’o dată, căci atunci cel puțin primind ceva mai mult, ne vom ajută realmente la o plată efectivă de chirie. Am găsit că funcționarii aveau dreptate și am dat-o dintr’o dată. Gândul meu a mai fost și altul, și aci dacă am greșit, cauza a fost împrejurările cari nu mi-au permis a face altfel. Gândul meu eră acesta . Magistrații trebuiesc puși într’o categorie specială, fiindcă ei nu sunt simpli funcționari, ci sunt oameni cari țin in mâinile lor cinstea și avutul nostru , am socotit că este un mare pericol ca magistrații țării să fie prost plătiți. Dedesem, cum v’am spus, dintr’o dată tot ce aveam în buget, pe când la alte ministere se dăduse ln două rate. Am fondat pe d. ministru de finanțe, aceasta se petrecea în iulie, și i-am zis : D-le ministru, este foarte puțin ca să dau de două ori ceea ce am de dat pentru chirie, și am dat-o dintr’o dată ; aș putea să dau la Octomvrie mai mult ? D. ministru de finanțe mi-a zis : Da, dacă împrejurările vor permite ! Prin urmare, nu numai că am dat dintr’o dată, dar vream ca la Octomvrie să cer ministerului de finanțe să-mi acorde un credit extraordinar pentru toți funcționarii din toată țara. A venit însă răsboiul și în împrejurările cauzate de el nu mi-a mai fost posibil să fac mai mult. Prin urmare, în rezumat, am dat tuturor funcționarilor justiției și din toată țara, și deci și celor de la Craiova, indemnizarea de chirie prevăzută in bugetul ministerului de justiție. A sosit Octomvrie. Au venit magistrații la mine și mi-au spus : Dar bine, nouă nu ne mai dai nimic, căci la alte ministere s’a dat de două ori... Am spus : la alte ministere s’a dat de două ori, fiindcă s’a dat câte jumătate suma, eu v’am dat dintr’o dată tot. M’am întrebat insă : n’aș mai putea face ceva? M’am gândit atunci la economii în buget, anulând în parte unele credite și deschizând în aceeaș măsură credite noui. Am căutat să găsesc economii și am găsit, d-le Coandă, cu multă trudă, suma de 123.000 lei, pe care cu restul de circa 20.000 ce mai aveam, am dat-o ca un supliment de chirie, băgați bine de seamă, ca supliment, tuturor magistraților și funcționarilor din București, îmi faceți din aceasta o crimă ? Vă asigur că greșiți, și iată de ce. Dacă ar fi fost vorba de sume din buget, da, fiindcă ați zice , nu bugetul dumitale erau