Desbaterile Senatului, decembrie 1923 (nr. 14-23)

1923-12-04 / nr. 14

No. 14. SENATUL SESIUNEA ORDINARA 1923—1924 ȘKNlți DE HAB|L 87 NOEMVBIS 1923 Ședința se deschide la ora 15,45, sub președinția d-lui Mihail Pherekyde, președinte al Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : Ion Coșoiu, Ion Pőcurariu și Părintele Popescu-Breasta. — Pe banca ministeriala se află prezenți d-nn miniștri : George G. Mârzescu, ministrul justiției , General George Mărdărescu, ministru de răsboi, și Nicolae N. Săveanu, ministrul sănătății publice. — Prezenți 134 d nn senatori. —Nu răspund la apelul nominal 63 d nn senatori și anume : I. P. S. Lor Mitropoliții : Vladimir de Repta, Nicolae Bălan și Vasile Suciu ; P. S. S. Lor : Arhiepiscopul Gurie ; Episcopii :Lucian Triteanu, Gh. Niculescu, Nicodem, Iacob Antonovici, Duma Vasile, Visarion Puiu, loan I. Papp, Tr. Bădescu, Roman Giorogariu, Niculae Ivan, Al. Niculescu, Iuliu Hossu, Valeriu Frentziu, Carol Majlath, Tiburtiu Boromiza, Carol Nagy, Friderich Teutsch și Iosef Ferencz ; d-nii senatori: Aciu Alexandru, Ardeleanu Cornel, Bianu Vasile, Bilț Aurel, Bociat Maier, Boiarin Elisei, Bran Emilian, Caisan Victor, Cantacuzino Matei, Ciagalâc Efimie, Condrache Constantin, Diminescu Constantin, Fală Gh. Porfirie, Fülöp Biella, Gălățeanu Ion, Galiciu Dimitrie, Geza Szoecs, Ghibănescu Gheorghe, Givulescu Procopie, Groppa Alexandru, Gropșian Mihai, llarion Robert, Lupu Teofil, Macavei Victor, Ionescu Al. Nae, Möller von Karl, Musta Füaret, Matei Andrei, Nistor Aurel, Pal Ștefan, Pascu Ion, Pauliuc Ion, Popa Ion, Polony Artur, Procopiu Gr., Schullerus Adolf, Sorbala Vasile, Stephanos Gr., Vasiliu D.Mihail, Vrânceanu Petre și Weisselberger Salo. D. senator părintele Popescu-Breasta, secretar al biuroului, citește sumarul ședinței precedente, care se aprobă. — (D. Grigore Vasiliu, vice-președinte, ocupă fotoliul președințial). — Se aprobă concedii următorilor d-nn senatori : D. Grigore Vasiliu, vice-președinte ; D. senator Ștefan Pop are cuvântul pentru a face o comunicare. D. Ștefan Pop . D-le președinte, d-lor senatori, am onoare a face următoarea comunicare d-lui ministru de răsboi . Rog pe d. ministru să aibă bunăvoință a-mi pune la dispozițiune un tabel nominal de profesorii și conferențiarii civili, ordinari și extraordinari, dela școala superioară de răsboi ca și dela celelalte școli militare din Capital, spre a vedea dacă nu este cazul să fac o interpelare. D. Grigore Vasiliu, vice-președinte . Se va comunică d-lui ministru de răsboi. D. General Constantinescu are cuvântul. D. General N. Constantinescu : D-lor senatori, în toate țările civilizate se comemorează oamenii cari prin munca fără EXEMPLARUL: X LEU MONITORUL OFICIAL ____ _ 4 Decemvrie 1923 DESBATIRILE ADUNĂRII NAȚIONALE CONSTITUASTE A SESITIILOR . un preget, cinste deosebită și patriotism fără margini au lăsat urme de aceste însușiri, cari servesc de pildă nu numai generațiunii lor, dar încă și celor viitoare. In această categorie se găsește și răposatul Dr. C. I. Istrati, fost profesor universitar, ministru și senator. Doctorul Istrati, pe lângă cultura sa vastă și simțămintele sale de desăvârșit patriotism, mai are meritul de a fi organizat Expozițiunea generală din 1906. Acestui destoinic român i se datorește instalarea acestei Expozițiuni în câmpia Filaretului, numită câmpul Libertăților, care, deși câmpie istorică, devenise un maidan de gunoaie și un loc plin de mlăștini, focar de infecțiune. Prin o muncă fără preget, prin un plan chibzuit și un gust artistic care-i va onoră pururea, acea câmpie a fost transformată într’un parc. »Parcul Carol I«, care face admirațiunea tuturor, și care va continuă să fie un loc de expozițiuni viitoare și de recreațiune pentru populațiunea Capitalei. De acest parc este clat legat numele neuitatului Dr. Istrati ; dar dacă acest lucru este știut de generațiunea noastră, trebuie să se reamintească aceasta urmașilor noștri, și de aceea avem onoarea vă propune ca să i se ridice acolo de Stat un bust, care să arate generațiunilor viitoare oamenii de bine și sufletele mari ale neamului. Deși Dr. Istrati nu era un partizan politic al nostru, totuși partidul național-liberal, care a fost totdeauna în capul inițiativelor nobile și generoase, se va onoră și de rândul acesta, comemorând memoria acestui bun român și înfocat naționalist, care a luptat pentru întregirea neamului. Dacă d-voastre, d-lor senatori, admiteți propunerea ce avem onoarea a vă face, vă rugăm să binevoiți a aprobă alăturatul PROIECT DE LEGE Art. unic. — Guvernul e autorizat să instaleze pe cheltuiala Statului un bust pentru comemorarea Doctorului C. I. Istrati în »Parcul Carol I«, la un loc ce se va determină de o comisiune numită în acest scop. General N. Constantinescu, C. Diminescu, Gr. Procopiu, E. Pangrati, N. G. Popovici, Garbicsky Nicolae .... 3 zile. Vrânceanu Petre...................8 » Mândroceanu Tudor . . . 6 » Lupescu Constantin .... 4 » Matzer Andrei.......................6 » Racovitză Em. ... ... 3 »