Desbaterile Senatului, noiembrie 1924 (nr. 4-13)

1924-11-04 / nr. 4

EXEMPLARUL: 2 LEI MONITORUL OFICIAL 4 Noemvrie 1924 DEZBATERILE ADUNĂRII NAȚIONALE CONSTITUANTE A SENATULUI NO. 4. SENATUL SESIUNEA ORDINARĂ 1924—1925 ȘEDINȚA DE MARȚI, 28 OCTOMVRIE 1924 Ședința se deschide la ora 15,20, sub președinția d-lui Mihail Pherekyde, președinte al Senatului, asistat de d-nii secretari ai biuroului : Sima Niculescu și Dr. N. Hasnaș. — Pe banca ministerială se află prezenți d-ui miniștri : I. Gh. Duca, ministru de externe, și N. Soveanu, ministrul sănătății publice. — Prezenți 149 d-nn senatori. — Nu răspund la apelul nominal 51 d-nn senatori și anume : I. P. S. Sa Mitropolitul Vladimir de Repta; P. S. Lor Episcopii: Gurie, Lucian Triteanu, Iacob Antonovici, Duma Nichita, Visarion Puiu, Ioan I. Papp, Iosif Te. Bádescu, Roman Ciorogariu, Nicolae Ivan, Al. Nicolescu, Iuliu Hosu, Valeriu Frentziu, Gustav Carol Majiath, Tiburtiu Boromisza, Carol Nagy, Friederic Teutsch și Josef Ferencz; d-nii senatori : Aciu Alexandru, Adam Gheergh, Ardeleanu Cornel, Baciu Mihail, Bisnu Vasile, Bociat Vaier, Bortea Nicolae, Ceaglic Efimie, Crupenschi Constantin, Filopp Biela, Geblescu Constantin, Ghibănescu Gheorghe, Ghițescu Gheorghe, Groppa Alexandru, Hacman Max, Ilarion Robert, Ioachim V. Remus, Kiss Demetru, Mehmet Fehmi Mustafa, Mihali Theodor, Möller von Karl, Mutzer Andrei, Nistor Aurel, Pascu Ion, Popescu C. Ion, Popovici Efimie, Postolache Nicolae, Rusu Ștefan, Schullerus Adolf, Sorbana Vasile, Sucitu Vartolomeu, Tarța Ion, Vrânceanu Petre și Weisselberger Salo. — D. Dr. N. Hasnaș, secretar al biuroului, citește sumarul ședinții precedente, care se aprobă. D. Mihail Pherekyde, președinte , D-ior, conform proceselor-verbale depuse la birouri, secțiunile Senatului s’au constituit în modul următor : Secțiunea 1 : Președinte d. Popovici G. Nicolae;ne-președinte d. Roman N. Ion; secretari d-nii Carabioschi N. și Ivanovici Stelian; membru în comisiunea socotelilor Senatului d. Vespasian Pella. Secțiunea II: Președinte d. Constantinescu N. General ; vice-președinte d. Stambuliu G ; secretari d-nii Hancu Dumitru și dr. N. Hasnaș; membru în comisiunea socotelilor Senatului d. Theodor Mândroceanu. Secțiunea III : Președinte d. Botez Nicolae; vice-președinte d. Drăghicescu Dimitrie; secretari d-nii Cătuneanu Mircea și Sima Niculescu ; membru în comisiunea socotelilor Senatului d. Ștefan Galin. Secțiunea IV: Președinte Í. P. S. S Mitropolitul Vasile Suciu; vice-președinte d. Procopiu Grigore; secretari d-nii Schi Ieru Aristide și Theodorescu Gheorghe ; membru în comisiunea socotelilor Senatului d. Ignat Mircea. Secțiunea V: Președinte I. P. S S. Mitropolitul Primat Dr. Miron Cristea; vicepreședinte d. Tony Iliescu; secretari dnii Eduard Motaș și Predescu N. I.; membru in comisiunea socotelilor Senatului d. M. Po icrat. — Se ia act. — Se acordă următoarele concedii : D-lui Pal Ștefan 3 zile. Părintelui Protopop N. Borzea, 5 zile. D-lui Carol von Möller, 15 zile. P. S. S. Episcopului Hotinului, Visarion Puiu, 4 zile. D-lui Dr. Vasile Bianu, 6 zile. — Se trimit la comisiunea de petițiuni : a) Cererea văduvei poetului Al. Macedonschi de a i se acordă o pensiune sau ajutor lunar ; b) Telegrama societății Tresvia din Rădăuți, prin care cere imediata liberare a lui Toader Ilirbu. D. M. Pherekyde, președinte : D-lesenatori, s’a depus la barou raportul comisiunii de veificare a socotelilor Senatului, pe timpul dela 16 Iunie pănă la 15 Octomvrie 1924. Rog pe d. raportor al comisiunii să binevoiască a citi raportul. — D. Ignat Mircea, raportor, citește următorul raport : Domnilor senatori, Comisiunea aleasă de d voastră pentru controlul și verificarea socotelilor Senatului, fiind convocată de d. președinte al Senatului, Mihail Pherekyde, cu adresa No. 33 din 24 Octomvrie 1924, întrunindu-se în ziua de 24 Octomvrie 1924 sub președinția d-lui senator T. Mândroceanu, membru al comisiunii, a luat în cercetare gestiunea dlui chestorplătitor Alexandru Gussi, din sesiunea prelungită dela 16 Iunie până la 14 Octomvrie 1924 inclusiv. Subsemnatul raportor, am onoarea vă aduce la cunoștință cele ce urmează : D. chestor-plătitor Alexandru Gussi, a încasat de la ministerul de finanța următoarele sume de bani : De la cap. *Dumelor* cu adresa președinției Senatului No. 1.065 din 18 Iunie 1924. . . . 5.500.000,— Soldul aflat în cassa chesturii Senatului la 15 Iunie 1924 ......................... 1.771.165,25 Total. . . 7.271.165,25 Din suma de șapte milioane, două sute șaptezeci și unu de mii, una sută șeasezeci și cinci lei, douăzeci și cinci bani, s’au făcut următoarele plăți : 1) Cu statul No. 15, s’au plătit diurnele d-lor senatori pe timpul dela 16 Iunie până la 14 Octomvrie 1924 ................. 3.229 535,2) Idem cu statul No. 16, s’au plătit diurnele d-lor senatori rămași neplătiți pe trecut. . 1.075.500,— 3) Cu statul personal al d-lui președinte al Senatului, s’au plătit cheltueli de reprezentare pe lunile Iulie, August și Septemvrie 1924 . . 31.950,— 4) Cu actele anexate la statul No. 17 s’au plătit 233.282.— 5) Sub recepțiere No. 8.160 și No. 12.214 ale ministerului de finanțe s’a depus impozitul de 4 ° C la sumele plătite d-lor senatori pe timpul vacanței dintre sesiuni . 55.036.— 6) S’a mai plătit pentru diferite cheltueli de materiale necesare Senatului suma de .... 683.56 Í.— Adică cei șapte milioane, două sute șaptezeci și unu de mii, una sută șasezeci și cinci, bani douăzeci și cinci. Acestea fiind constatările făcute de comisia d-voastră de socoteli, în urma controlului și verificării socotelilor Chesturii Senatului asupra gestiunii d-lui senator chestor-plătitor Alexandru Gussi, pentru timpul dela 16 iunie, până la 14 Octomvrie 1924 inclusiv, sunteți rugați, d-lor senatori, prin subsemnatul raportor, să binevoiți ca, conform art. 130 din regulamentul Senatului, să dați descărcare d-lui Chestor-plătitor Alexandru Gussi pentru sus zisa gestiune. Raportor, Ignat Mircea. Se pune la vot concluziile raportorului și se admit. D. M. Pherekyde, președinte . D-lor senatori, trecem la comunicări, d. Balaș Erno are cuvântul. D. Balaș Erno . D-lor senatori, am onoare să adresez d-lui ministru al instrucțiunii publice următoarea comunicare : D. ministru Dr. Anghelescu mi-a adus la cunoștință în 24 Octomvrie 1924, că i s’a înaintat o plângere, în contra mea, Totalul plăților . . . 5.308.894.— Sold aliat, în casa Chesturii Senatului la 14 Octomvrie 1924 ..................... 1.962.271,25 Totalul general . . . 7 271.165,25