Móser Zoltán: A félkövér vége - Esszék és tanulmányok (2013)

I. Távlatok

kutató úgy véli, hogy esetleg víziókra is hajlott volna (vagy legalább­is ilyen intenzitással hatottak rá bizonyos élmények és álmok). No­ha együttérző természete és önfeláldozó segítőkészsége közmondá­sos volt, mindig is vonzották az ezzel az alaptermészetével ellentétes vonások, a sötét és drámai jelenetek, illetve az élet fonák oldalához tartozó durva karakterek. (...) Később mint háborús festő, kiadós mennyiségben jutott ki neki a drasztikus élményekből. Nem is kímél­te magát, hogy annyi látnivalót gyűjtsön be, amennyit csak tudott. És bele is pusztult a fronton szerzett és aztán krónikussá váló betegsé­geibe — végzetes vesebaját ugyanis a téli lucsokban fürdő lövészár­kokban szerezte.”51 Mednyánszky 1919. április 17-én, 67 éves korában Bécsben halt meg. „Képei, ezek a komor őszi hangulatok, ezek a genreok, amelyek­ből a boldogtalanság költészete beszél, egyúttal az emberi szenvedés religióját hirdetik, csak úgy, mint egy Tolsztoj vagy Dosztojevszkij művei. Az elmúlás beszél tájképeiből, a szenvedés genrejaiból (...) Ami él, az vigasztalásra született, ez a festőpoéta filozófiája” — írta Justh Zsigmond A Hét című lapban Mednyánszky halálakor. Igen, minden, ami él, elpusztul, minden múlik, de marad a kép, marad a művészet, és marad Mednyánszky nekünk, nekem s neked. 51 Perneczky Géza: Töredékes morzsák a Mednyánszky-recepcióhoz (Műnyomat a XIX. századi eklektika modorában), in: www.balkon.hu/balkon03_il/ 01perneczky.html

Next