Mozdonyvezetők Lapja, 2000 (10. évfolyam, 4. szám)
2000-04-01 / 4. szám
2 Mozdonyvezetők Lapja 2000. április 1999. október 1-én az ALE Elnöksége úgy döntött, hogy az európai mozdonyvezetők foglalkoztatása terén egységes normatívákat kell kialakítani a következő témakörökben. 1. A vasúti járművezetői engedélyek kiadásának irányelveiről. 2. Kerüljön kidolgozásra egy egységes irányelv, amely az európai vasúthálózaton közlekedő vonatok vezetéséhez szükséges jelzési előírásokat tartalmazza. 3. Egységes európai mozdonyvezetői munkaidő szabályozás kerüljön kidolgozásra. Az őszi Elnökségi ülés értelmében a munkabizottság tagjai a német, a svájci, a spanyol, az olasz és a magyar Mozdonyvezetők Szakszervezeteinek képviselői. Az Európai Autonóm Mozdonyvezető-szakszervezetek (ALE) határozata az Európai Közösség Tanácsának a vasúti járművezetői engedélyek kiadásának irányelveiről Európában. Az európai államvasutakat az utóbbi évtizedben széles körben privatizálták. Az Európai Közösség vasútvállalatainak fejlődése a közlekedési piacon a 91/440-es EWG (1991. július 29.) Európai Gazdasági Közösség Tanácsának irányelveinek megfelelően, ideértve a szabad pályahasználati jogokat is - fokozott mértékben liberalizálttá vált. Ezekre az indokokra hivatkozva az ALE szükségesnek tartja a törvényerejű irányelvek megalkotását, amelyekben rögzítésre kerülnek a szükséges normatívák, a vasúti járművezetői engedélyek megszerezhetőségéről, a szükséges korlátozásokról, valamint a már kiadott vezetői engedélyek bevonásáról. Az ALE véleménye szerint a felelősségteljes mozdonyvezetői tevékenységhez feltétlenül szükséges egy általános jellegű kvalifikált előképzettség, valamint a szükséges képzettség. A kiadandó irányelvnek az ALE véleménye szerint a következő sarokpontokat és minimális normákat kell tartalmaznia: 1) Iskolai előképzettség: Előképzettségként szükségesnek tartunk egy minimálisan 12-től 13 évig tartó iskolai képzést. Ez az iskolai képzés néhány országban megfelelő illetve egyenértékű az érettségi vizsgával. (Az érettségi vizsga meglétének bizonyítása nem feltétlen kényszerű követelmény.*) * Megjegyzés: A munkacsoport egy kisebbséget képviselő része csak egy középfokú iskolai végbizonyítványt tart szükségesnek (reál-végbizonyítványt). Ez megszerezhető egy 8-9 évig tartó iskolai képzéssel, valamint az ezt kiegészítő további kvalifikációkkal (szakképzésekkel). Ebben az alapvető kérdésben az ALE Elnökségnek döntést kell hoznia. 2) Felvételi előfeltételek: A szakmai kiképzésben való részvétel felvételi előfeltételéhez a jó egészségi állapot bizonyítása szükséges. Különösképpen szükséges a szakmai képzésben történő részvételt engedélyező döntés előtt a jelölt fizikai és pszichikai alkalmasságát államilag meghatalmazott orvossal megállapítatni. 3) Szakmai kiképzés: A vasúti járművezetői engedély megszerzéséhez szükséges ismeretek és készségek elsajátításához egy biztos és rendszeres gyakorlati tevékenység szavatolása kell, amely egy államilag rögzített képzési rendben valósulhat meg, ahol a képzés időtartama összesen három évben van megállapítva. Ebben az állami képzési rendben a szakmai képzés minimum követelményeit és a minőségi szabványokat kell rögzíteni, különösképpen a szakmai képzés folyamán átadandó (közlendő) gyakorlati és elméleti ismeretanyagok tartalmának tekintetében. 4) A vizsgák letétele: A képzési szakaszok végén tehát az első és a második tanév befejeztével időközi vizsgák (osztályvizsgák) letétele szükséges az elsajátított ismeretanyag ellenőrzése céljából. A szakmai képzés sikeres lezárását egy záróvizsgának kell igazolnia, amelyet egy független testület előtt kell letenni (pl. Németországban a Vasúti Szövetségi Hivatal “EBA” vagy a “TÜV” (Műszaki Felügyelet). 5) A pályakezdők gyakorlat orientált gondoskodása: Szükségesnek tartjuk, hogy a pályakezdők a szakmai kiképzésüket követően egy hat hónapos időtartamra egy arra alkalmas és tapasztalt mozdonyvezető (felügyeletet biztosító mozdonyvezető) gyakorlat orientáltan gondoskodjon. Szükséges, hogy a felügyeletet biztosító mozdonyvezető figyelemmel kísérje a pályakezdő tevékenységét, és átadja gyakorlati tapasztalatait. 6) Korlátozások és visszavonás: A kiadott vezetői engedélyek időbeli érvényességi ideje öt évre szóljon. A vezetői engedélyek érvényességének fenntartása ezen öt éves időtartamon belül