Mozdonyvezetők Lapja, 2000 (10. évfolyam, 4. szám)

2000-04-01 / 4. szám

2 Mozdonyvezetők Lapja 2000. április 1999. október 1-én az ALE Elnöksége úgy döntött, hogy az európai mozdonyvezetők foglalkoztatása terén egysé­ges normatívákat kell kialakítani a következő témakörök­ben. 1. A vasúti járművezetői engedélyek kiadásának irányel­veiről. 2. Kerüljön kidolgozásra egy egységes irányelv, amely az európai vasúthálózaton közlekedő vonatok vezetésé­hez szükséges jelzési előírásokat tartalmazza. 3. Egységes európai mozdonyvezetői munkaidő szabá­lyozás kerüljön kidolgozásra. Az őszi Elnökségi ülés értelmében a munkabizottság tag­jai a német, a svájci, a spanyol, az olasz és a magyar Mozdonyvezetők Szakszervezeteinek képviselői. Az Európai Autonóm Mozdonyvezető-szakszervezetek (ALE) határozata az Európai Közösség Tanácsának a vasúti járművezetői engedélyek kiadásának irányelveiről Európában. Az európai államvasutakat az utóbbi évtizedben széles kör­ben privatizálták. Az Európai Közösség vasútvállalatainak fejlődése a közlekedési piacon a 91/440-es EWG (1991. július 29.) Európai Gazdasági Közösség Tanácsának irányelveinek megfelelően,­­ ideértve a szabad pályahasz­nálati jogokat is - fokozott mértékben liberalizálttá vált. Ezekre az indokokra hivatkozva az ALE szükségesnek tartja a törvényerejű irányelvek megalkotását, amelyekben rögzítésre kerülnek a szükséges normatívák, a vasúti jár­művezetői engedélyek megszerezhetőségéről, a szüksé­ges korlátozásokról, valamint a már kiadott vezetői enge­délyek bevonásáról. Az ALE véleménye szerint a felelősségteljes mozdony­­vezetői tevékenységhez feltétlenül szükséges egy általá­nos jellegű kvalifikált előképzettség, valamint a szüksé­ges képzettség. A kiadandó irányelvnek az ALE véleménye szerint a következő sarokpontokat és minimális normákat kell tar­talmaznia: 1) Iskolai előképzettség: Előképzettségként szükségesnek tartunk egy minimálisan 12-től­­ 13 évig tartó iskolai képzést. Ez az iskolai képzés néhány országban megfelelő illetve egyenértékű az érettségi vizsgával. (Az érettségi vizsga meglétének bizonyítása nem feltétlen kényszerű követelmény.*) * Megjegyzés: A munkacsoport egy ki­sebbséget képviselő része csak egy közép­fokú iskolai végbizonyítványt tart szükségesnek (reál-vég­bizonyítványt). Ez megszerezhető egy 8-9 évig tartó isko­lai képzéssel, valamint az ezt kiegészítő további kvalifiká­ciókkal (szakképzésekkel). Ebben az alapvető kérdésben az ALE Elnökségnek döntést kell hoznia. 2) Felvételi előfeltételek: A szakmai kiképzésben való részvétel felvételi előfeltéte­léhez a jó egészségi állapot bizonyítása szükséges. Külö­nösképpen szükséges a szakmai képzésben történő rész­vételt engedélyező döntés előtt a jelölt fizikai és pszichi­kai alkalmasságát államilag meghatalmazott orvossal megállapítatni. 3) Szakmai kiképzés: A vasúti járművezetői engedély megszerzéséhez szük­séges ismeretek és készségek elsajátításához egy biztos és rendszeres gyakorlati tevékenység szavatolása kell, amely egy államilag rögzített képzési rendben valósulhat meg, ahol a képzés időtartama összesen három évben van megállapítva. Ebben az állami képzési rendben a szakmai képzés mini­mum követelményeit és a minőségi szabványokat kell rögzíteni, különösképpen a szakmai képzés folyamán átadandó (közlendő) gyakorlati és elméleti ismeretanya­gok tartalmának tekintetében. 4) A vizsgák letétele: A képzési szakaszok végén tehát az első és a második tanév befejeztével időközi vizsgák (osztályvizsgák) leté­tele szükséges az elsajátított ismeretanyag ellenőrzése céljából. A szakmai képzés sikeres lezárását egy záró­vizsgának kell igazolnia, amelyet egy független testület előtt kell letenni (pl. Németországban a Vasúti Szövetségi Hivatal “EBA” vagy a “TÜV” (Műszaki Felügyelet). 5) A pályakezdők gyakorlat orientált gondoskodása: Szükségesnek tartjuk, hogy a pályakezdők a szakmai ki­képzésüket követően egy hat hónapos időtartamra egy arra alkalmas és tapasztalt mozdonyvezető (felügyeletet biztosító mozdonyvezető) gyakorlat orientáltan gondos­kodjon. Szükséges, hogy a felügyeletet biztosító mozdonyvezető figyelemmel kísérje a pályakezdő tevékenységét, és átadja gyakorlati tapasztalatait. 6) Korlátozások és visszavonás: A kiadott vezetői engedélyek időbeli érvényességi ideje öt évre szóljon. A vezetői engedélyek érvényességének fenntartása ezen öt éves időtartamon belül

Next