Mozgó Képek, 1988 (4. évfolyam, 1-8. szám)

1988-04-01 / 4. szám

S Ajánlólistákat ál­ljon össze azokról a gyermek- és ifjúsági filmekről, amelyeket a fiatal korosztályok szá­­­mára megfelelőnek .T 1986 óta egy zsű­ri különdíjakat is ősz a legjobbnak tartott , gyermek, illetve ifjúsá­­gi videofilmek készítői­­nek A Samson és Sally című rajzfilm (rendező: Jannik Hast­rup) elsősorban a ten­gerek szennyeződésé­vel kapcsolatos konf­itusokról szól a gye­­­­rekek érdeklődéséhez^­­ alkalmazkodó stílus­ ban. nemzetközi A videofronton senki sem tud biztosat. Még a legpontosabb statisztikák is csak megbe­csülni, hozzávetőleg megadni tudják az egyes nemzetek videoállományát, így renge­teg téves adat van forgalomban. Ezért tarthat érdeklődésre számot, hogy a közelmúltban egyszerre három külföldi szaklap is megkísé­relte, hogy a nemzetközi videohelyzetről ösz­­szefoglaló körképben számoljon be olvasói­nak. Az olasz, a nyugatnémet és az amerikai szakfolyóirat összegezése 1985-ös adatok alapján készült. Az egyes országokra vonat­kozó adatok a három forrásban ennek elle­nére olykor eltérőek, más esetben azonosak, végül vannak országok, amelyek a három kö­zül csak az egyik folyóirat felsorolásában szerepelnek. A Video, a Neue Medien és a Vi­deo Magazine statisztikái alapján készült ösz­­szeállítást - nyilvánvaló ellentmondásai, esetleges pontatlanságai ellenére - mégis kö­zöljük, hogy érzékeltessük bizonyos orszá­gok videoellátottságának legalábbis valószí­nű arányait. A mi áttekintésünkben a több szaklapban is szereplő országok esetében mindig a leg­magasabb számokat vettük figyelembe. A legtöbb afrikai ország, és olyan jelentős vi­­deogyártók és -piacok, mint Tajvan, Szinga­púr, Indonézia adatait nem tartalmazták for­rásaink. Amennyiben ezekre vonatkozó köz­lésekkel is találkozunk majd, természetesen ugyancsak közreadjuk. Albánia: 250-350 videokészülék. Ennek leg­alább a fele állami intézmények, szervezetek tulajdonában van. Lakossági szempontból ez az ország csaknem teljesen fehér folt a videó­zás térképén. A berendezések többsége ma­gánbehozatal révén került a kivételezettek otthonába. Argentína: 550-570 ezer videokészülék, 1500 kazettakölcsönző, zűrzavaros szerzőjogi álla­potok. Magas a jogtalanul forgalmazott mű­soros kazetták száma. A videokészülékeknek körülbelül negyven, a műsoros kazettáknak pedig körülbelül a harminc százaléka került hagyományos kereskedelmi úton forgalom­ba, a többi magánimport vagy csempészáru. A kölcsönzők havonta 250-350 új műsoros kazettát hoznak forgalomba, ezek közül csak 70-90 került jogilag tisztázott körülmények között az országba. Ausztria: 400-420 ezer videokészülék a ház­tartásokban. Folyamatosan növekvő érdek­lődés a videózás iránt. Az ország a dél-koreai videoberendezések egyik legnagyobb felve­vőpiaca, csupán a Szamszong cég évente 40-59 ezer képmagnót exportál Ausztriába. Igen erősek azonban a nyugatnémet és a japán cé­gek pozíciói is. A Philips bécsi üzemében je­lentős saját képmagnógyártás; az itt előállí­tott készülékek csaknem 60 százalékát expor­tálják. Jól szervezett, széles körű kazettaköl­­csönző-hálózat (körülbelül 1200 kölcsönző­hellyel). Kiterjedt videoklub-hálózat. Ausztrália. Több mint hárommillió video­magnó. Postai úton működő kölcsönzőháló­zat. A kölcsönzőhelyek száma aránylag ke­vés (600 körül van), a műsorok mégis a legki­sebb- legtávolibb helységbe is elkerülnek. Igen magas a műsoroskazetta-vásárlási kedv, a világátlag 7-9 százalékával szemben 20-21 százalék. Ausztrál becslések szerint a piaci telítettséget öt és fél, hatmillió képmagnó esetében érik el majd. Belgium: 350-400 ezer képmagnó magántu­lajdonban, közepesen fejlett kazettakölcsön­ző hálózat (körülbelül 450 kölcsönzőhely). Saját videoszalag-gyártás, jelentős műsormá­soló kapacitás. tette a könyvet: Brazília. A­ legellentmondóbb adatok a kép­magnók számáról, 500 ezertől másfél millió­ig. A készülékek legalább hetven százaléka magánbehozatal vagy csempészés útján ke­rült az országba. 3100 működő videoklub. Teljes összevisszaság a szerzői jogok tekinte­tében. A kalózkazetták száma jóval megha­ladja a hivatalosan forgalmazottakét. Saját képmagnó-összeszerelő üzemek. Jelentős ha­zai műsorforgalmazás, elsősorban a világ harmadik legnagyobb televíziója, a Globo révén, Bulgária. A javarészt magánbehozatal útján bekerült képmagnók száma 100-150 ezer, más becslések szerint viszont közel van a két­százezerhez. Szervezett (és nemcsak hazai műsorokat forgalmazó) műsoroskazetta-köl­­csönző hálózat (tizenkét kölcsönzőhellyel), újabban árusítás is. Saját videoszalag-gyár­tás, felkészülés egy képmagnó-összeszerelő üzem létesítésére. Csehszlovákia. 80-120 ezer képmagnó ma­gánemberek tulajdonában. Ezek részben a (dollárfizetést igénylő) Turex bolthálózaton keresztül, részben magánimport útján jutot­tak az országba. A kölcsönzőhálózat szerve­zés alatt. Szerződést kötöttek a Philips céggel összeszerelő üzem, majd félmilliós kapacitá­sú képmagnógyártó üzem létesítésére. Dánia. A képmagnók száma 280 ezer körül van. Fejlett kölcsönzőhálózat, postai úton is kölcsönöz. Szerény műsoroskazetta-készítő kapacitás, hazai filmek, tévéműsorok gyártá­sára. Az angol nyelvű, elsősorban amerikai műsorok nyomasztó túlsúlya. Dubai: 150 ezer készülék, óriási (kalóz) ka­zettakínálat. A piacot 85 százalékban az amerikai műsorok uralják, 8 százalékban pe­dig az egyiptomi filmek videováltozatai. A képmagnópiac 70 százalékban telített. Egyesült Államok. Állítólag negyvenmillió képmagnó (bizonyos források szerint ennek alig több mint a fele). Jelentős saját gyártás ellenére a piacot a japán készülékek uralják. Nagyban kiterjedt kölcsönzőhálózat. 1980-85 között a műsoroskazetta-eladások száma az addiginak a huszonegyszeresére emelkedett, s az 1985-ös videopiac, ötmilliár­dos forgalmával, története során először szárnyalta túl a filmpiac bevételeit. További fellendülés várható a készülékeladás és a ka­zettakölcsönzés területén. A piaci telítettség - előreláthatóan - 80 és 110 millió eladott képmagnó esetén következik be. Egyiptom: Kétszáz- vagy kétszázötvenezer képmagnó. Túlnyomó többsége magánim­port vagy csempészáru. Teljesen rendezetlen szerzőjogi állapotok. Minden film kapható és kölcsönözhető, a szalagok többsége igen rossz minőségű. Körülbelül hétszáz kölcsön­zőhely, ötszáz Kairóban. Óriási érdeklődés a A csinos, de indulatos - az elmegyógyintézet zárt osztályáig vezető keserves utat is végigjá­ró - Betty Blue még a magyar mozik műsorán szerepel. A Films and Filming című szaklap kedvelt videós rejtvény­rovatában azonban - ahol tíz VHS-másolat az elérhető nyeremény - már a filmmel kapcsola­tos kérdésekre válaszol­hatnak a játékos kedvű érdeklődők. A magyar olvasónak persze nehéz lenne megfelelnie a kér­désekre, mert az egyik például így hangzik: Mi­lyen francia magazin címlapján lehetett leg­utóbb látni Béatrice Dal­­le-t, a Betty Blue női fő­szereplőjét? A másik kérdés a férfi főszerep­lőre, Jean-Hughes Ang­­lade-re vonatkozik. Azt tudakolja, melyik filmben gördeszkázott egy alul­járóban? Úgy gondoljuk, Magyarországon erre is nehéz lenne válaszolni, képmagnók iránt. Születőfélben a nemzeti műsoroskazetta-készítés. A már meglévő üzemek 95 százalékban kivitelre dolgoznak. Egyiptom az arab világ legnagyobb filmex­portőre. Finnország: 540-550 ezer videokészülék. Vi­szonylag széles körű kölcsönzőhálózat (220 kölcsönzőhely), amely postai műsorküldés­sel is foglalkozik. Szigorú videotörvény. A műsoros kazetták birodalmában az ameri­kai alkotások az uralkodók. A hazai filmek aránya a kölcsönzőkben 8-9 százalék. A pia­ci telítettség 1,5-1,6 millió eladott képmagnó esetén várható. A kazettakölcsönzés forgal­ma mérsékelten emelkedik. 1990-ig tizenhat kábeltelevíziós vagy szatellitaprogram lesz fogható az országban. Franciaország: 3,2-3,4 millió képmagnó a magánháztartásokban. Kimondottan gyenge kölcsönzőhálózat, a készülékek számához képest kevés (1800) kölcsönzőhellyel. Saját képmagnó-összeszerelés. A japán behozatal jelentős korlátozása. Kezdetben sok kis mű­sorkészítő cég, de ezek jó része csődbe ment. A műsoroskazetta-vásárlók száma, a köl­csönzőkéhez képest, alig 4 százalék - ez a vi­lágon az egyik legrosszabb arány. Mivel az ország területén sok kábeles, műholdas és más tévéadás fogható, a házi tévéműsor-fel­vételek aránya igen magas. Görögország: 350-370 ezer videokészülék. A kizárólag a nagyvárosokban lévő kölcsön­zőhelyek száma kétszáz körüli. Olcsó köl­csönzési díjak. A felvétel minősége a kazet­ták többségén igen rossz. A kölcsönzött mű­sorok 70-90 százaléka a szerzői jogok bizto­sítása nélkül kerül forgalomba. Hazai műso­ros kazetták előállítása mérsékelt mennyiség­ben. Hollandia. Csaknem egymillió magántulaj­donú képmagnó. Széles körű kazettakölcsön­ző hálózat, a műsorok 15 százaléka hazai előállítású. Jelentős hazai képmagnógyártás mellett erős japán, dél-koreai behozatal. A videoforgalom - mint az Egyesült Álla­mokban - 1985-ben haladta meg először a mozibevételek összegét, és rohamosan nö­vekvő tendenciát mutat. A várható piaci telí­tettség kétmillió eladott készüléknél áll majd be. Hongkong. A világ egyik legtelítettebb videó­­piaca.­ A 3,3 millió lakosnak 450 ezer kép­magnó van a birtokában, a kölcsönzőhelyek száma jóval a kétszáz felett van (egy főre át­számítva a világon a legmagasabb.) Jelentős a helyi műsoroskazetta-gyártás, a kölcsön­zőknek legalább a fele részben helyi filmeket forgalmaz. A piaci telítettség várhatóan 800-900 ezer eladott képmagnó esetén követ­kezik be. India: A világ egyik legáttekinthetetlenebb videopiaca. Az országban lévő képmagnók számát 800 ezer és kétmillió közé becsülik. Tízezernél több kölcsönzőhely (Bombay-ban 1300, Madrasban 2100, Delhiben 950). A kölcsönzött kazetták csaknem 90 százalé­ka jogilag rendezetlen forgalmazásból szár­mazik. A piacot az angol nyelvű műsorok uralják, de a hazai alkotások részesedése is magas, húsz százalék körüli. Saját képmag­nógyártás (megvásárolt külföldi szabadal­mak alapján), saját videoszalag-gyártás. Óri­ási érdeklődés a képmagnók iránt, éveken belül az eladott készülékek számának tíz­húszszoros emelkedésére számíthatnak. Írország. Becslések szerint 350 ezer képmag­nó van a családok tulajdonában. Saját kép­magnógyártás, japán közreműködéssel. Jó kölcsönzőhálózat. A videoeladások száma várhatóan tovább emelkedik majd, a köl­csönzői forgalom azonban csak lassan nő. Az országban egyre több műholdas és kábel­műsor vehető. Izrael: 600-700 ezer képmagnó, kiterjedt, eredményes kölcsönzőhálózat. De ebben tel­jes a szerzőjogi zűrzavar, majdnem a teljes kölcsönzői piac „illegális”. Újabban viszony­lag jelentős hazai műsoroskazetta-előállítás. A fiatalok egyik video­­díját Az autogram cí­mű munka kapta (ren­dező: Peter Lilienthal), amely egy elképzelt dél-amerikai allanyba,~ uralkodó Mona­ M­a­túráról és az ellenállás lehetőségeiről szól A film Osvaldo Soriano argentin író Süllyesz­tőben (Cuarteles de invierno - szó[­fRá­fordításban: Teli lakta­nyák) című regénye nyomán készült. Lau­taro Murúa argentin rendező is megfilmesi­ A szörnyek még­­ uralják a mozitesavic­oCot de az E. T. otam később csodalények aalomba kerültek. A­­rucas például Howa, csa névvel olyan ke kis figurát alkotott, a­miben is képes aai i—rsn sswas I "‘""«r »sr— w L.-iPIr - maja bemutatnia Mokép MOZGÓ KÉPEK

Next