Mozgó Világ, 1976. február-december (2. évfolyam, 1-6. szám)

1976 / 3. szám - KRITIKA - Balázs Gábor: A Fonográf lemezei

A Fonográf lemezes elöljáróban le kell szögezni: a Fonográf zenéje sajátos, egyén­i és jó zene. Már első lemezükön olyan kiemelkedő számok annak (Élsz valahol, Az első villamos, Hét évig tart, Mondd, úgy nem haragszol rám), amelyek stílusteremtő erőre valln­­ak. Ezek elég tartalmasak ahhoz, hogy más előadóval, más angvételben esetleg egészen új oldalról is megmutatkozhat­­ának. Természetesen a Fonográf-stílusnak is megvannak a maga főzményei. Helyenként például a magyar népdalra emlékez­­­tő egyszerű négysoros szerkezettel találkozunk, de ez a ro­­onság igen távoli, és az együttesnek feltehetően nem is célja kimondottan népi motívumok alkalmazása. Emellett a Beatlest, Simon és Garfunkelt említhetjük. Ilyen elődök nyom­okain haladva nem könnyű egyéni hangot találni, a Fonog­­ifnak mégis sikerült. Formailag zárt, szimmetrikus, periodizáló zenét játszanak l­eggyakoribb a négysoros szerkezet, ismétléssel. Még ez egyes tempárokban is felfedezhető a kérdés-felelet viszony. Ai­dában az A B forma, vagyis a dalok többsége kéttagú, két nemből épül. Jellemző, hogy a két tag tempó, tonalitás, s néha ijedelem szempontjából is megegyezik. Ez egyrészt növeli a ám kiegyensúlyozottságát, szimmetriáját, ugyanakkor kerüli különböző karakterek érzékeltetését és szembeállítását egy ámon belül. Kivétel ez alól a Valaki vár című dal, ahol a két­­ különböző tempóban jelenik meg. Ez a váltás (3/4-ed es­­mény 4/4-ed) a szövegnek megfelelően egyfajta „kiröppenést" korábbi kötöttségektől (tempótól) való megszabadulást ér­keltet. Kisebb karakterváltás történik az egyébként is jól sikerült 7 első villamos­nál, ahol az A rész molljához képest a B pár­­szamos dúrban „lép fel”, és ezáltal kiemelkedik saját előz­­ényeiből. A dal minden sora bizonyos harmóniai célpont­t tart, a zenei folyamatot viszi előre. Az A tag első két sora all pentachord hangkészletű, a harmadik sorban ez hexa­­orddá bővül a c (fa) hang belépésével. Ez az eddigi leg­­igazabb hang. Azért hangsúlyozom mindezt, mert a jelenség :a gyakori népdalainknál is, ahol rendszerint épp a harma­­sorban sűrűsödik a ritmika, vagy belép egy új hang, egy­­val „történik valami”. A csúcspont tehát sohasem középen­­, hanem valahol az aranymetszés táján, amint azt ebben a ban is halljuk. A negyedik sor megismételt, sóhajszerű­ktívummal zár mindkét tagnál. Hasonlóan ehhez, a lemez többi száma is formailag csiszolt, ínyos. De az azonos zenei részek kissé mechanikus - fej­lés, változás nélküli - ismétlése érezhető a kitűnően va­ló Fortuna hálójában című dalnál. A szám tulajdonképpen­­etlen tizenhat ütemes periódus, belső ismétléssel (A­BB)e­lőtt ez a téma nagyobb terjedelműnek indul, benne rej- t

Next