Mozgó Világ, 1983. január-június (9. évfolyam, 1-6. szám)

1983 / 3. szám - ESSZÉ - Csengey Dénes: Egy nemzedéki napló töredékei

közös vagyon­­ és a közös nagyhatalom, tviszt.” De jó oda belépni? Jó. Ennyi­ben maradtunk, anyám ment agitálni, én játszani a ház elé. Arra lettem figyelmes, hogy a sarkon megáll három férfi, tárgyalnak, szava­ikból ki lehet venni, hogy a Talpasékhoz készülődnek, csak azon vitatkoznak még, ki kezdje, hogyan kezdje a beszédet, meg hogy mi van, ha harapós a ku­tya. Na, ezek agitálok. Már anyámmal is szívesen mentem volna, de ő vissza­parancsolt, most aztán ajánlkoztam rögtön, én ismerem a házat, a családot, odajárok mindennap bújócskázni az udvarukba, hát majd én megyek, és be­ajánlom az agitáló bácsikat. Másnap - addig ez sohasem fordult elő - zárva találtam a Talpasék kapuját, és amikor sértődött dörömbölésemre kijött és kinyitott az öreg, először a gyomromnak fordított vasvillát láttam meg a szűk résben. „De te is elmész a jó komunista krisztusodba, szarházi kölök, mert...” - ezzel csapódott arcomnak a kapu szárnya. Ittuk a keverteket, második után a harmadikat, és akkor már emlékeztem arra is, hogy az öreg persze belépett végül­­ nagy diadal, az utolsónak kimoz­dított volt kulák az elnök parádés kocsisa lett, mert a szeme világától előbb vált volna meg, mint a lovaitól, főutcahosszat bámulták évekig, amint az a gyönyörű fogat elporzik a határ felé, elöl a gyeplőnél a kétméteres, százhúsz kilós, vasvillatekintetű Talpas bácsi kidüllesztett hassal, mereven, hátul a cin­­gár, behúzott nyakú elnök, két kézzel kapaszkodva, mintha attól tartana, hogy egy fordulónál lemarad vele a hintó hátsó fele. Most egy padon ülnek naphosszat. Az öreg színes buborékokra vadászik a hányásszemcséket úsztató pocsolya felszínén, a volt elnök meg­­ neki maga­sabb a nyugdíja - rendeli a keverteket időről időre. Beszélgetni nem hallotta őket senki. Ha a lélekharang szól a toronyban, valami ismeretlen eredetű szo­kás szerint bonbonmeggyet hozatnak, összenéznek, állva, hajadonfőit koccin­tanak. Olyankor az öreg Talpas is leteszi egy pillanatra az ostorát. Itt vált előttem világossá - miközben, aznap nem lévén a városnak halottja, keverteket ittam a két történelmi személyiséggel, és hirtelen európai összefüg­gésekig nyújtózott bennem egy fekete személykocsi láttán szétszaladt húsvéti körmenet, disznóölő késsel gesztenyefa törzséhez szögezett úttörőnyakkendő emléke, nagyapám, aki Gagarin űrrepülésének másnapján beavatott félelmé­be, mely szerint lehet, hogy ez az Alekszejevics tényleg megkerülte a Földet, de attól még a németek megjöhetnek visszafoglalni a szőlőjét (kitelepített volks­­bundisták ingyen osztogatott egykori birtokát)­­, hogy mi visszafelé éljük a történelmünket. Nem lineáris szabályszerűséggel, hanem értesülések és asszo­ciációk lóugrásait követve. Minden ráismerésünkben az idődimenzió az alap­vető mozzanat, tudásunk legelső minőségi jellemzője, hogy mekkora késéssel jutottunk hozzá. A hatvanas évek eleje óta felnőtt generációkat ez a közös megkésettség teszi egymáshoz hasonlóvá, és ugyancsak e késés mértéke külön­bözteti meg egymástól. Az ilyen módon születő nemzedéki tudás pedig sajátos módon kezeli a törté­nelmet. Minden eseménynek, ténynek legalább két naptári vonzata van: ami­kor létrejött, megtörtént stb., és amikor ismertté vált a tartalma. És hogy így van, annak nemcsak a részt vevő, visszafelé is felelősséget vállaló magatartás fel­számolódása lett következménye, hanem különböző korok egymást megjelení­tő egyberajzolódása a nemzedéki tudatban. Ez a distancia vonja be olyan gyil­kos iróniával az Egerlövőn elhangzott verssort: „Tanulj ámulni, hazám ifjúsá­ga”, ez költöztet annak az öregembernek a barátságába, aki húsz évvel ezelőtt .

Next