Mozgó Világ, 1993. január-június (19. évfolyam, 1-6. szám)

1993 / 5. szám - -RÓL, -RŐL - Révész Sándor: Szabó néni átvitt értelme, avagy a lapályizmus diadala

nál. Azután, ahogy az élet sűrűje indi­vidualizálódott, a Laci kormánya ösz­­szement és lesüllyedt egy taxiba. Icu, a legkisebb gyermek a történet kezde­tén is éppen olyan instabil lélekálla­­potban volt, mint mostanság, csak ak­kor a kamaszkor destabilizálta a lel­két, most meg a klimax. A tanuló nagylány a felvilágosult ifjúságpoliti­ka és oktatáspolitika cégérének ké­szülhetett, de azután inkább a korsze­rű magánéleti válságok hősnőjévé vált. A kispolgári gyarlóság elsősorban az oldalbordákra csapódott ki. A tengely­alkotó férfiak, Szabó János, Szabó András és feleségeik, Margit és Irén között igen nagy az öntudatbeli szint­­különbség. Irén kezdetben nyafka, procc luxus­pipi, akinek a gyerek (a Pétiké) inkább csak terhére van, és rendszerint rá is sózza őt a nagyanyjára. Állandóan fod­rászhoz járkál, és amikor híre jön, hogy az apósa különös körülmények között életveszélyesen megsebesül, ak­kor is csak az izgatja, hogy nem árt-e a Bandi karrierjének az apja kalandja. Ebből a hideg, becsvágyó díszbabából lett az Irén túlféltő, túlóvó, túl kíván­csi s gyermekei életének rendezésében túlbuzgó anya. Irén gyarlóságot vál­tott. Átesett a ló antipatikus oldaláról a szimpatikusra. Az antipatikus olda­lon tanulságok vannak és felszólító mód: változtasd meg az életed és lehe­tőleg a másokét is. A ló másik oldalán megnyugvás van: mi mindannyian, ez a rádióhallgató nagy család, gyarlók vagyunk és szimpatikusak. Irént, ked­ves olvasóm, nem más, mint a lapá­lyizmus diadala ejtette át. Szabó nénivel az a baj, hogy zughí­vő. Ezért nem tud az ő egészséges osz­tályösztöne osztályöntudattá érni. Szabó János így beszél: „Én, komám, nem könyvből tanultam a marxizmust, hanem az életből. Ez a Kincses (Szabó munkahelyének, a Kistextnek az igaz­gatója - R. S.) még inás sem volt, ami­kor én már itt robotoltam a méltóságos kormányfőtanácsos úr szeszélyei sze­rint. Én a bőrömön tanultam meg, hogy mi a profit, a kizsákmányolás...” Szabó néni másképp néz a múltba: „Istenem, istenem, mindig van valami baj... Tizenkilencben apáddal, negy­vennégyben a bátyáddal (a Bandival - R. S.) és most az ellenforradalomkor... A jóisten megsegített bennünket és a kommunisták győztek... Azt hittem, most már nyugalmasabb évek követ­keznek. Ördögöt... Apádat leütik, az­után itt vagy te (az Icu - R. S.), akiért szakadatlanul reszkethetek.” Itt van a kutya elásva! Ez a tudatos­sági deficit, a makrotörténelmi vész­helyzetek és a familiáris mikrotörté­­nelmi vészhelyzetek összemosódása, a személyre szóló magánreszketés folya­matossága a befolyásolhatatlan erők, mondjuk, az Isten kezében lévő törté­nelem alatt - ez hozta össze Szabó né­nit a reszkető országgal! Azokkal is - és ebben van a rapályizmus ereje -, akik tizenkilencben a Szabó bácsitól, negyvennégyben a Banditól és 1959- ben a kommunistáktól reszkettek. A reszketők politika alatti konvergencia-­jag­ja vitte magasba a Szabó néni árfolya­mát. A tengelyférfiak Szabó néniről be­szélgetnek. Bandi kezdi: „...ez így nem mehet tovább. Mert most már nyilván­való, hogy Petit a nagyanyja vallások­tatásban részesíti. - Vallásoktatás­ban? - kérdezi Szabó meghökkenve. - Sőt! Templomba is elvihette, mert ami­kor Peti meglátta a Parlament nagy oszlopait, a kupolát, a vörös szőnyeget, a parlamenti őrséget, a kollégáim sze­me láttára letérdelt, és ájtatos arccal keresztet vetett. (...) - No még ilyet! - csóválja a fejét Szabó nagypapa. - Az persze a kisebbik baj, hogy ki látta, ki nem, de hogy a nagyanyja... Egy életen át magyaráztam neki, de hiába... De most vége. Bízd rám, fiam. Ezt nem tűrhetjük tovább.” Aztán persze tűrik. Néhány héttel később Petiké büszkén „Dicsértessék a Jézus Krisztus”-sal köszön Bandi főnö­kének, Solti elvtársnak. Ismét kitör a családi botrány: „A mamát babona el­len kellene beoltani - állapította meg

Next