Mozgó Világ, 1994. július-december (20. évfolyam, 7-12. szám)

1994 / 12. szám - TANULMÁNYOK - Pünkösti Árpád: Rákosi és Mindszenty

lében a kereszténydemokrácia mellett tett hitet, mondva: keresztény választó nem adhatja szavazatát olyan irány­zatra, mely erőszakos uralmat akar. Egy hónappal később, Imrédy Béla 1938-39-es szélsőjobboldali miniszter­­elnök halálra ítélésének napján Mindszenty levelet intézett Tildy Zol­tán miniszterelnökhöz, amelyben tilta­kozott a népbíróságok ítélkezési gya­korlata ellen. „A történelem arra fi­gyelmeztet, hogy a bíróságok olyatén ítélkezése, amit nem fedez a nemzeti követelmény, mindig szakadékot jelen­tett a nemzet és a hatalom gyakorlói között, amely szakadék pedig kivétel nélkül válságos időknek volt előhírnö­ke.” 1945 karácsonyán a bíboros szót emelt a csendőrök nyugdíjának az el­vonása ellen. „Válaszul” Péter Gábo­­rék nyomozni kezdtek utána, s kihall­gattak két volt rendőrt, hogy annak idején a nyilasok miért tartóztatták le a püspököt. Kiderült, hogy nem balol­dali magatartása miatt, hanem azért, mert nem engedte a püspöki palotába 96 beszállásolni a menekülő nyilasokat (magát Szálasi Ferencet?). Soproni le­tartóztatásából, 1945. március 19-én azt írta a nyilas „országgyűlés” elnö­kének: „ utalnom kell arra, milyen iro­dalmi és hitszónoki működést fejtettem ki évtizedeken keresztül éppen a bolse­­vizmus istentelen és nemzetgyilkos mű­ködésével szemben 1945. december 20-án, amikor napi­rendre került a „köztársaság behoza­tala”, a miniszterelnöknél tiltakozott: „a magyar prímások több mint 900 éven át állandóan gyakorolt közjogi tisztéből folyólag óvást emelek eme tervek ellenében”, a köztársaság kiki­áltása után pedig csak a püspöki kar tartotta vissza attól, hogy nyilvánosan elítélje az államformaváltást. 1946. december 16-án Arthur Schoenfeld amerikai követnek így írt: „Magyarországon nincs demokrácia, de létezik marxista rendőrség, marxis­ta sajtó, börtönök, koncentrációs tábo­rok. Szovjet állampolgárok (Rákosi, Rajk, Gerő, Révai) uralkodnak a párt bíróságainak eszközeivel a magyar nép felett... Kérem Anglia és az USA, a szabadság és igazság védelmezőinek a segítségét, hogy ennek a rettenetes elnyomásnak és romlottságnak vége legyen, és a szegény magyar nép a ke­resztény-európai kultúrán nevelkedett népek családjának tagja maradhas­­son. Schoenfeld azzal továbbította a ke­serű sorokat Washingtonba: „Nem te­kintve azt a veszélyt, amelynek Minds­zenty bíboros kitette magát e levelek megírásával, úgy vélem, ezek ékes bi­zonyítékát adják annak, hogy a her­cegprímás nem ismeri a diplomáciai tevékenység szabályait és szokásait... kétségkívül bátor kiállása azon a meg­győződésen alapul, hogy a közeljövő­ben háború tör ki a Szovjetunió és a nyugati hatalmak között.” 1947 tavaszán pásztorlevélben hívta fel a híveket, hogy tiltakozzanak a fa­kultatív vallásoktatás bevezetése el­len, s a hívek, a papok segítségével, szót fogadtak. 1947 nyarán Mindszen­ty részt vett az ottawai Mária-kong­­resszuson, hazatérése után pedig a Boldogasszony Évének nyilvánította 1947-1948-at. Az 1947-es választások előtt bizalmas körlevélben utasította a papságot, hogy híveik az ellenzéki pár­tokat támogassák. Amint Gergely Je­nő és Izsák Lajos ír­ta: „Helyzetünket és benne saját személyét messze túlér­tékelve azt hitte, hogy Magyarorszá­gon dől el a »kereszténység és a bolse­­vizmus« világméretű küzdelme.” Ezzel indokolta, hogy a „megalkuvás, a kompromisszum helyett a tanúságté­telt” választotta. 1947. november 8.: az MKP PB bi­zottságot küld ki a katolikus egyház működésének vizsgálatára, a tenniva­lók meghatározására. A bizottság tag­jai: Rákosi, Gerő, Rajk, Révai, Horváth Márton. Szándékukat sejteti, hogy elő­re megbízták Rajkot, „nézze meg, hogy lehetne az Új embert végleg betiltani, illetve kommunista vezetővel másik katolikus lapot indítani”. Rákosiék nemcsak az Új ember, a

Next