Mozgó Világ, 1995. július-december (21. évfolyam, 7-12. szám)

1995 / 12. szám - INTERJÚ - Bonifert Mária: "Áttörni az értelmiségi üvegburát" - Beszélgetés Lengyel Lászlóval

„Áttörni az értelmiségi üvegburát” Lengyel Lászlóval beszélget Bonifert Mária Lengyel Lászlóról, az örök ellenzékiről aztán nem lehet elmondani, hogy lojális lenne bárkivel. Sok mindent mondtak róla: az ördög ügyvédje, országutak pu­­lóveres vándora, magas udvarokban lé­zengő ritter, udvari nagyságok lábikrá­jába mardosó kutya. Nyughatatlanul csapongó szellem, a művészetektől a po­litikáig mindenhez ért. Az ország húsz éve ügyeletes Kasszandrája: még jó, hogy egyetlen jóslata sem teljesedett be maradéktalanul. Még senkinek sem si­került láncra fogni, bár szinte minden kormány megpróbálta: legutóbb a mi­niszterelnöki tanácsadó testületből ug­rott ki, még mielőtt az összeomlott vol­na. Amióta az MSZMP-ből kizárták, ki­hívóan, szinte pökhendien hangoztatja függetlenségét. De vajon lehet-e, létez­het-e független értelmiség ma Magyaror­szágon? Vagy csak a függés módja válto­zott: az értelmiség a Kádár-rendszerben a Fehér Háztól, ma a politikai pártoktól, szakmai lobbiktól és pénzügyi csopor­toktól függ?­­ Azért ez ellen tiltakoznék. Már a hetvenes-nyolcvanas években is voltak értelmiségiek, értelmiségi csoportok, amelyek függetlenek voltak a pártköz­ponttól, s ehhez nem kellett feltétlenül ellenzékinek lenni. Létezett egyfajta értelmiségi magatartás, az értelmiségi megpróbálta kritikusan elemezni a helyzetet: közgazdászok, szociológu­sok, írók, akik ha nem is a legnagyobb napilapokban vagy a rádió és tévé fő­műsoridejében, de kisebb példányszá­mú tudományos folyóiratokban, késő esti rádióműsorokban elmondták véle­ményüket a fennálló rendszerről. Az akkori, szétesőben lévő egyetlen párt már nem volt képes kikényszeríteni a lojalitást ezekből az emberekből, kény­telen volt eltűrni bizonyos politikai függetlenséget. A rendszerváltozás so­rán fellépő új pártokról már nem mondható el ugyanez. Az egyes pártok holdudvarához tartozó értelmiségiek­nek kötelességszerűen pártértelmiség­gé kellett válniuk, a választási kam­pányban a párt programjának megfe­lelően kellett nyilatkozniuk a gazda­ság, a kultúra, az oktatás kérdéseiről. Aki kimaradt a pártokra szakadó rendszerből, annak egyszerűen nem volt levegője, hiszen minden a kerek­asztal-tárgyalásokon, azután a parla­mentáris térben dőlt el. - Nem volt levegője, vagy nem volt pénze. A véleményformáláshoz, de a vé­lemény szimpla megjelenítéséhez is, egy folyóirat, könyv kiadásához pénz, szponzor, támogató kell. Meg lehet-e őrizni ilyen körülmények között a füg­getlenséget? - A teljes függetlenség státusa nyil­vánvalóan illúzió. A megélhetés vala­milyen értelemben függőséget is je­lent, hacsak nem örökölt valaki óriási vagyont, amely abszolút anyagi füg­getlenséget biztosít számára. De a füg­gőségnek is nagyon sok fokozata van. Nem ugyanaz, ha valaki érdekkijárója, érdekképviselője, ha úgy tetszik, fize­tett értelmiségije egy adott tőkecso­portnak, vagy egy szakmai csoportosu­lás tagja, amely persze szintén függ valamilyen tőkecsoporttól. De vannak olyanok is, akik egészen az aszketiz­­musig csökkentették életnívójukat és kapcsolati rendszerüket, s ezen az áron valóban függetlenek maradtak.­­ Az értelmiség azonban azért értel­miség, mert szeretne valamiféle hatást kifejteni, befolyást gyakorolni a körü­lötte lévő világra. Ha kivonul, lemond

Next