Mozgó Világ, 1997. január-június (23. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 5. szám - RÉVÉSZ SÁNDOR: ACZÉL ÉS KORUNK - Heller Ágnes: Az ember és világa

másik hit vagy meggyőződés (mondjuk egy liberális vagy demokratikus meg­győződés) motivált valakit, például Bi­bét. Különösen ha érdekei ellenére mo­tiválta. (Ahogy megértette, hogy vala­kit a szolidaritás vagy barátság motivál érdekei ellenére, hiszen ezt a szituációt saját börtönéveinek idejéből jól ismer­te.) Aczél ugyanakkor úgy hitt, hogy elhitt. Mondjuk, elhitte a kommuniz­mus propagandáját arról, hogy Ma­gyarországon a kapitalizmus bevezeté­se jobboldali diktatúrával járna. Ré­vésztől tudjuk, hogy a rendszerváltást egyfajta görög junta-diktatúra előjáté­kának tekintette. Hiába járt annyiszor Nyugaton - magánemberként is nem tudott hinni a demokrácia önerejében. Legalábbis Magyarországon nem. Egy­szer azt mondta ingerülten e sorok író­jának, aki éppen a demokrácia erejéről papolt neki, hogy „mi fogjuk eldönteni, hogy mikor és mennyire demokratizá­lunk” - anélkül, hogy felismerte volna, hogy ez a mondat egy Moliére tollára illenék. 14 Aczél hitt a kommunizmusban, mert­hogy nem hinni benne egyenlő lett vol­na egész életének megkérdőjelezésével. S ezt az életet ő egy diadalmas életnek tekintette. Igaz, története nemcsak di­adaltörténet, de bukástörténet is. Az el­ső diadalai után - hogy egyik kedvence, a Thomas Mann értelmezte József-tör­­ténet szimbolikájával szóljak - behají­tották a verembe. A börtönbe. De on­nan, mint a bibliai József, kihúzaték, és végül a fáraó helytartója lesz. A má­sodik verem élete végén nyílik meg. A történet bukással végződik. De az is igaz, hogy diadal nélkül nincsen nagy bukás. Aczél végső bukása persze nem szó szerinti bukással kezdődik, nem egyik percről a másikra hajítják a verembe, mint börtönbe vettetése idején. Most fo­kozatosan csúszik le a magasból. Attól kezdve, hogy kezdi a világot nem érteni, attól kezdve, hogy egyre kevesebben követik az általa alkotott játékszabá­lyokat, sőt időnként még fel is döntik a kádári sakktáblát. Attól kezdve, hogy hitének néhány alaposzlopa felmondja a szolgálatot. Elsősorban maga Kádár János. Ugyanis Aczélnak a kommunizmus­ba vetett hite 1956-tól nagyon szorosan összefonódott Kádár Jánosba vetett hi­tével. Minden Révész által felkutatott mozzanat arra utal, hogy olyan ember volt, aki nem a főhős, hanem a második szereplő, a hűséges, de nagyszerű má­sodik ember szerepére vágyott a törté­nelmi világszínpadon. Neki szüksége volt valakire maga fölött, egy férfira, akit tisztel, sőt akit imád, de akit ugyanakkor saját legbensőbb barátjá­nak tekint, akinek napfényében és bi­zalmában sütkérezik, s akiért áldozat­ra is kész. (Úgy is mondhatnám, egy másik világ parafrázisával: nem Rot­­schild, de Rotschild magántitkárának szerepére áhítozott, s akkor ő tárgyalt volna minden üzletemberrel, s akkor ő adott volna kölcsön vagy tagadott volna meg kölcsönöket.) De az új, évtizedes hosszú szolgálat után, egyszerűen ki­dobta. S mit csinál ekkor Aczél? Utolsó beszédében Kádár dicsőségét zengi. Aczél György parvenü volt. Hannah Arendt - mások nyomában - megkü­lönböztette az asszimiláció korszaká­nak két jellegzetes zsidó típusát: a par­­venüt és a páriát. Ma már ez a két típus meglehetősen általánossá vált, és ko­rántsem korlátozódik a zsidóságra. A parvenü asszimilálódik, és abban az ér­telemben sikeresen is, hogy elfogadtat­ja magát, hogy hatalmat és elismerést szerez - mindenekfölött azoknak az el­ismerését, akikhez asszimilálódott. A pária makacsul ragaszkodik meggyőző­déseihez, életformájához, nem asszimi­lálódik - s így marginalizálja önmagát. Szerintem van egy harmadik típus is. Az, aki elkötelezi magát egy az asszi­milációval nyerhető hatalomnál is ér­tékesebb eszmény mellett, s aki, ha sze­rencséje van, mégsem marginalizáló­dik, hanem „megcsinálja” önmagát. Ilyen eszmény azonban nem létezett Aczél György életében. Ha színész lesz, s főleg, ha jó színész lesz, akkor a szí­nészet ilyesmivé válhatott volna. De ha

Next