Mozgó Világ, 1997. január-június (23. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 4. szám - ESSZÉ - Lengyel László: Szegényország követe. Solt Ottíliáról

Lengyel László Szegényország követe A követséget épphogy megnyitották, amikor megismertem. 1980 tavaszán egy ócska Trabanttal hajtottunk a Komjádi uszoda elé, ahol a követ­asszony rezidenciája volt - régi ruhá­inkat vittük. Szegényország hatalmas közeli ország, a nagykövetség mégis idegenül állt a mi Gazdagnak és Bol­dognak nevezett Kádárországunk mel­lékutcájában. Ellenséges országnak te­kintették, a nagykövet asszonyt nem­­kívánatos személynek. Az 1979 novem­berében kezdeményezett SZETA nevű diplomáciai kapcsolatfelvételt rendőri ellenőrzések kísérték. „Szegény nincs”, „Szegényország nincs”, „Szegényeket Támogató Alap nincs” - ez volt a ká­dárországi hivatalos álláspont. Nem tehettünk róla, de mi ismertünk szegényeket. Jártunk Szegényország­ban. Nem kellett nagyon messze men­nünk. Talán még magunkat is szegé­nyeknek tartottuk. Ezért aztán Sze­gényország nagykövetsége és a nagy­követ asszony inkább volt képviselőnk, mint a Duna-parti Fehér Ház elé ka­nyarodó boldog emlékezetű első titkár. Mégis este mentünk, messze álltunk meg a háztól, s úgy lopakodtunk ócska nejlonzacskókba rakott használt ruhá­inkkal a kapualjba, mintha bombát vagy izgató tartalmú röpiratot vin­nénk. Féltünk. Hátha elveszítjük a biz­tos állami állásunkat, mert kopott ru­háinkkal lelepleznek mint szegényor­szági ügynököt. Solt Ott­ia a homályos előszobában csak ránk nézett a jól kivehető sólyom­szemével, s némi iróniával üdvözölt ben­nünket, majd a sarok felé intett, hogy oda tegyük. Proust azt úja Odette-ről, hogy „szeme szép volt, de olyan nagy, hogy engedett saját súlya alatt, fárasz­tani látszott az arcát s olyan külsőt köl­csönzött neki, mintha mindig vagy rossz egészsége vagy pedig rosszkedve len­ne”. A nagykövet asszony szeme saját súlyától és élességétől inkább előre ugrott, s így fárasztotta a barázdált ar­cot. Agyoncigarettázott ujjai szinte min­dig vékony szaga előtt voltak. Akárhogy is, előttünk öreg frontharcosnak lát­szott. Tökéletes biztonsággal mozgott mind­két országban. A szegények nyelvét nem­csak beszélte, de a kívülállónak úgy tűnt, hogy ez az anyanyelve. Gyakorló szegény volt. Nem a szegények barátja. Nem a szegények vizsgálója. Nem a szegények megváltója. Nem­­ szegény. Követsége arra szolgált, hogy indulatosan és kese­rűen, felelősségre vonóan és gúnyolódva Kádárország hatalmasainak és gazda­godó, hasasodó kispolgárainak azt üzen­je: mellettetek, alattatok szegények száz­ezrei elhagyatva és megalázva élnek. Mindezt elő tudta adni kádárista plebe­jus nyelven - mindenki értette, még az is, aki nem akarta. Akkoriban még nem beszéltünk szo­ciális lelkiismeretről. Valakinek vagy volt, vagy nem volt lelkiismerete. S eb­be a lelkiismeretbe beletartozott, hogy nem feledkezem meg a nálam szegé­nyebbről, nem mondom, hogy saját ma­ga tehet róla, nem fordítom el a fejemet, ha látom. Beletartozott, hogy nem „hal­mozottan hátrányos helyzetűekről”, hanem szegényekről beszélek. Solt Ottilia terepkutató szociológus volt Kemény István iskolájából. A george-ista Kemény volt az, aki 1956 után a legtöbb tabukat döntő szocioló­giai terepkutatást elindította, így az 1969-70-es szegénység-, az 1971-es ci­gány­vizsgálatokat, illetve a gazdasági

Next