Mozgó Világ, 1998. január-június (24. évfolyam, 1-6. szám)

1998 / 1. szám - A RASSZIZMUSRÓL - Lengyel László: A fölösleges faj

ti antiszemita propaganda hagyománya­ira, és arra a hitre, hogy a Rákosi-rend­­szer Kun Béla kommunista és zsidó rendszerének egyenes folytatása, az Ál­lamvédelmi Hatóság emberei pedig egy zsidó bosszú végrehajtói. Nem véletlen, hogy 1956 forradalma, utcai megmozdu­lásai félelemmel és veszélyérzettel töl­tötték el az 1944-es magyar tömegérzü­letre emlékező­ zsidókat. Bár 1956 men­tes volt a zsidó pogromoktól, a helyzet tisztázatlansága sok zsidó családot vitt az emigrációba. Kiket azért, mert a fel­kelőktől féltek, kiket azért, mert a kádárista megtorlásoktól, nevezetesen, hogy a forradalmat zsidó forradalom­ként fogják a megtorlók számonkérni. A konszolidációs Kádár-kor az asszi­milációt segítette elő. Ahogy a magyar lakosság többsége a kompromisszum­kész, fogyasztói civilizációt részesítette előnyben a szakító és távolságtartó ideologikus magatartással szemben, a zsidó kisebbség is hajlott rá, hogy a galat száműzetés jellegét feledje és ta­gadja, részese legyen az új, fogyasztói és világi, életforma-nacionalizmusára büszke Magyarország kialakításának. Ennek a magatartásnak kifejezetten használt a ki nem beszélés, az eltitko­lás, a szerepjátszás. A magánélet teré­nek növekedése, a depolitizálódás, az erőteljes szekularizáció, az államnacio­nalizmus és a kultúrnacionalizmus meggyengülése a népi antiszemitizmus jelentős csökkenéséhez, a zsidósággal szembeni közömbösödéshez vezetett. A zsidó ember és a zsidó mitikus figu­ra elvesztette bűnbak karakterét a kis­emberek mindennapi életében. A kádári helyi hatalomnak egyáltalán nem volt „zsidó jellege”. A gazdagodó, felemásan polgárosodó kisember az „elviselhetetlen és tűrhetetlen másságot”, a bűnbak funkciót a beilleszkedni nem tudó alko­­holistára és a cigányra ruházta át. A felemásan polgárosodó és közép­­osztályosodó magyar társadalom több­sége közömbösen, sőt bizonyos toleran­ciával fogadta a vele együtt polgároso­dó, a vele együtt fogyasztói értékekbe menekülő zsidók szerepét. Zsidó mássá­ga nem keltett se megdöbbenést, se visszatetszést. A holocaustra, a shoá-ra való emlékeztetés se váltott ki mélyebb érzelmeket abból a társadalomból, amely a fogyasztói világa előtti törté­nelmét egyetlen zsákba kötözve dobta a Dunába. Maga a kádári hatalom is közöm­bösséget és egyenrangúságot tettetett. A nyílt antiszemitizmust elfogadha­tatlannak tekintette, de magáévá tet­te az 1967-es és az 1973-as háborúkban a szovjet tömb anticionista magatartá­sát. A Kádár-rendszer sohasem rende­zett antiszemita tisztogatást, mint pél­dául Gomulka Lengyelországában tet­ték. Nem tagadta meg a zsidóktól az Izraelbe való fölmenetel, az alija lehe­tőségét, ellentétben a Szovjetunióval. De nem is „árusította ki” a magyaror­szági zsidókat, miként azt Ceausescu rendszere tette. A kelet-közép-európai holocaust és a lengyel, a román kivándorlások után a magyar zsidó diaszpóra maradt az egyet­len önmagát fenntartó, önálló diaszpó­ra. Másutt már csak a kövek és az em­lékművek, a papírtekercsek és könyvek maradtak. A lengyel és a román civili­zációk is zsidó civilizációk egyben, de egyre kevésbé az élet, és egyre inkább a történelmi hagyomány értelmében. A magyar civilizáció történetileg telje­sen megfertőződött a zsidó civilizációval, és megfordítva a zsidó civilizációnak kü­lönleges változata a magyartól átitatott zsidó civilizáció. A magyar társadalom civ­izációsan zsidó társadalom is. Vala­mennyien zsidók (is) vagyunk. Nyel­vünk, szokásaink, értékeink, kulturális környezetünk, történelmünk nemcsak magyar, hanem zsidó történelem is. A legvadabb „törzsökös magyar” is Szép Ernő és Molnár Ferenc, Szerb An­tal és Kertész Imre nyelvén beszél, a „zsidó Budapest” utcáin sétál, Lajta Bé­la vagy Sós Aladár házai közt. Sokszor leírták, hogy az atombomba előállítói egymás közt magyarra váltottak: nem tudom, hogy dicsőségünk-e, hiszen zsi­dó származásuk miatt menekültek az Egyesült Államokba. Zsidók voltak, akik magyarul (is) tudták a fizikát és a matematikát. A magyar civilizáció ré­

Next